Mistä tunnistaa kortin pankki- tai luottokortiksi?

Aloittelija123

Olen nuori ja tietämätön uusi kassaneiti.
Kun asiakas antaa kortin mistä tunnistaa onko kyseessä luotto- vai pankkikortti? Siru, tunnus yläkulmassa...?
Mitkä kortit ovat luottokortteja? Ainakin visa, mastercard, diners club...? Ja visa electron jostain syystä? Luottokorteissako kone aina soittaa pankkiin ja sen takia kestää hetken?
Mikä on yhdistelmäkortti?
Milloin kysytään pankki vai luotto?
Pitää nääs tietää kumpi kortti tai maksutapa on kyseessä ennenkuin vetää lukijasta. Lisäksi asiakkaita ärsyttää jos kysyn "pankki vai luotto?" eikä kortissa edes ole luotto-ominaisuutta.
Voiko olla pelkkä luottokortti?

11

3000

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelkkä luottokin

Se kone kyllä kertoo sinulle, jos tarvitse kysyä kummalle laitetaan, ota iisisti vaan.

• kaikkien

kassajärjestelmät eivät kerro kummasta on kyse.

Minulla on pelkkäpankkikortti ilman mitään luotto-ominaisuuksia.

Usein kassalla kysytään pankki vai luotto.

Olen todennut kassalle, että kortissa ei ole luotto-ominaisuutta, johon kassa on vastannut, että järjestelmä ei sitä tiedä ja hän tekee kysymyksen siksi.

• Eikö kassalla ole silmiä?
        kaikkien kirjoitti:

kassajärjestelmät eivät kerro kummasta on kyse.

Minulla on pelkkäpankkikortti ilman mitään luotto-ominaisuuksia.

Usein kassalla kysytään pankki vai luotto.

Olen todennut kassalle, että kortissa ei ole luotto-ominaisuutta, johon kassa on vastannut, että järjestelmä ei sitä tiedä ja hän tekee kysymyksen siksi.

Ihmetyttää miksi kassa ei voi vain vilkaista sitä korttia ennen kuin pistää sen laitteeseen?

Jos se on pelkkä pankkikortti, siinä ei ole minkään luottofirman tunnuksia (Visa, Master Card, American Express..). Silloin on ilmanmuuta selvää että se ei voi olla mikään muu kuin aivan tavallinen pankkikortti.

Itseltäni ei ole oman pankkikorttini kanssa yhtään ainoaa kertaa kysytty tuota kysymystä.

• Electron
        Eikö kassalla ole silmiä? kirjoitti:

Ihmetyttää miksi kassa ei voi vain vilkaista sitä korttia ennen kuin pistää sen laitteeseen?

Jos se on pelkkä pankkikortti, siinä ei ole minkään luottofirman tunnuksia (Visa, Master Card, American Express..). Silloin on ilmanmuuta selvää että se ei voi olla mikään muu kuin aivan tavallinen pankkikortti.

Itseltäni ei ole oman pankkikorttini kanssa yhtään ainoaa kertaa kysytty tuota kysymystä.

Paitsi että Visa Electronissa on tuo Visa logo joka voi hämätä. Lukeehan siinä myös tuo Electron mutta jos vain nopeasti vilkaisee niin voi erehtyä. Mutta Electronissa ei ole nimeä ja numeroa kohoteksteillä kuten pankki- ja luottokorteissa joita voi myös vanhanaikaisesti "mankeloida".

• vilkaista joo
        Eikö kassalla ole silmiä? kirjoitti:

Kyllähän sitä korttia voi vaikka miten syynäillä, mut jos kortti on pelkkä luottokortti, niin mitenkäs sä sen siitä tiiät?? Sillon on kyllä logot kulmassa, mut et voi tietää onko siinä myös pk vai pelkkä lk.Kannattaa vähän ottaa asioista selvää ennenkun tulee aukomaan päätään.
        Kiitos ja hei.

• Terveisiä Porvoosta

Kuinka tyhmiä ihmisiä voikaan olla?

Pankkikortti on sellainen kortti, jossa lukee "Pankkikortti".

Luottokortissa on luottokorttifirman tunnukset, esimerkiksi Visa, Mastercard, Diners Club, American Express, Aktiiviraha, Käyttöluotto, tms.

Yhdistelmäkortissa on pankkikortti ja luottokortti samassa.

• jep jep

"Pankkikortti on sellainen kortti, jossa lukee "Pankkikortti"."

Tai vaihtoehdoisesti on kirjaintunnukset PK. Tosin tämäkään ei välttämättä päde. Nimittäin vanhemmissa Sammon luotto pankkikorteissa ei ole mitään mainintaa pankkikortista. Sen pystyy tietämään ainoastaan kortinnumeroista. Muistaakseni 7 numero on 5, niin kyseessä on luotto pk ja 1, niin on pelkkä luotto. (noin suunilleen se meni)

Jos kortit kiinnostaa enemmän, niin kannattaa tutustua pankkiyhdistyksen sivuilta löytyvään maksukorttikuvastoon.

• tämän kysymyksen

tarvetta...eikös sinua ole työpaikalla perehdytetty tehtäviin? Miksi et ole kysynyt näitä mietityttäviä asioita työkavereiltasi/esimieheltäsi? Jokuhan on tietysti vastuussa sinun opettamisesta ja perehdyttämisestä.

• on opastaa henkilökunta

Vaikuttaa siltä, että esimiehesi ei ole hoitanut tehtäviään, eli perehdyttänyt tai kouluttanut sinua työhösi.
      Tai sitten tämä on hyvä vitsi :)

Helpommalla pääset (vaikka asiakkaat sitten natisivatkin mitä milloinkin), kun kysyt AINA, pankkikortti vai luotto. Näin ei jää epäselvyyttä, kumpaa puolta asiakas haluaa käyttää. Korttien viidakko on melkoinan ja joskus, esim Stoccman-pankkikortissahan on tietyissä oman ketjun myymälöissä käyvä luotto-ominaisuuskin, muualla se käy vain pankkikorttina. Eli tuonkin kortin kohdalla on hyvä kysyä pankkikortti vai luotto (tiliostos).

• Milla-Kaisa

Ei kyllä pidä paikkaansa tuo, että jos on luottofirman nimi tai tunnus niin olisi luottokortti. Esim. Visa Debit kortti on vain pankkikortti, mutta silti siinä on visan tunnus. Asiahan olisikin simppeli jos näin olisi. Kaikista selkeimpiä kortteja on kyllä mielestäni yhdistelmäkortit, kun useimmissa ainakin lukee selvästi credit/debit. Minulla on ihan sama tilanne töissä; minkäänlaista neuvoa en ole saanut ja työntekijöiltäkin kysyessäni ovat samalla linjoilla kuin minä. Oikeasti se hävettää, kun asiakas antaa korttinsa ja katson, että ahaa debit/ pankkikortti ja visa tai mastercard tunnus alhaalla. Kysyn pankki vai luotto? Asiakas alkaa nauramaan ja sanoo, ei siinä ole mitään luottoa. Nyt olen kieltämättä huonolla linjalla, ja alkanut suoraan näissä epäilyttävissä korteissa pistämään oletuksena pankin puolelle. Vielä ei ole valituksia tullut mutta... Kävin pankkien sivuilla selailemassa korttien ominaisuuksia ja luulin olevani fiksumpi kunnes taas töissä sain naurua osakseni ja vastauksen: siinä ei ole luottoa. Kyllä saisi mielestäni esimieheni järjestää jonkinlaisen koulutuksen tai edes perehdytyksen niin noloja ei kävisi.

• Tarkka-Teuvo

Milla-Kaisa ei tainnut huomata vastanneensa 4 vuotta vanhaan viestiin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      115
      5289
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4134
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3620
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3228
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2811
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2307
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      54
      1939
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1810
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1663
    Aihe