hevostalli vajaan?

jaa-a??

En oikein löytänyt mitään sopivaa sanaa kuvaamaan tätä rakennusta. Pihapiirissä tosiaan seisoo vanha navetta, joka vaatii ison rempan että sen saisi kunnon talliksi (korkeus ei riitä ja ainoa tapa saada korkeutta lisää on kaivaa alaspäin).

Joten kiertelin muita ulkorakennuksia viime vkolla ja löysin pari melko varteenotettavaa vaihtoehtoa. Molemmat ovat puisia (hirttä??), tiivisrakenteisia, korkeita ja hyvillä paikoilla (=heti oven ulkopuolelle saa tehtyä hyvän ja ison ulkoilutarhan, matka päärakennuksesta ehkä 100m). Miten ja millaisilla kustannuksilla saa tälläisiin paikkoihin parin hepan tallin rakennettua? Mitä asioita/miten pitäisi ottaa huomioon esim. eristys, ilmanvaihto? Haluan vielä korostaa, että nämä rakennukset eivät ole mitään ns. röttelöitä, vaan tosiaan ihan kunnolla rakennettuja, vanhoja ja suoraseinäisiä ulkorakennuksia. Toinen toimii puimurin säilytyspaikkana ja toinen on ollut entinen vilja/työkonevarasto.

3

1854

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • konttinen

Vajoissa otettava huomioon mainitsemasi ilmanvaihto mutta myös mitä materiaalia on vajan pohja. Hevonen kun virtsaa sankokaupalla vuorokaudessa, joten kosteutta ei taida vaja kestää. Ja yleensä näissä onkin suuri ongelma juuri lahoaminen.

Kyllähän hevonen on onnellinen pihatossa. Olen nähnyt monta onnistunutta ratkaisua kun puhattorakennus on tehty vanhaan rakennukseen, jossa ei ole pohjaa, mutta seinät. Yksi suuri kulkuaukko hevosille.

Olen myös nähnyt kun hevosta on pidetty kontissa..

• Janiko

Minulla täysin sama ongelma, rakentamassa olen vanhaan ulkorakennukseen tallia, tosin en pihattoa.

Eristystä pitäisi saada, samoinkuin lattian valaminen ja ikkunoiden laittoa ym.
        Lämpötilan pitäisi siinä yli 5 pysyä.

Jos ole jo saanut hyviä vinkkejä/apua ja jos talli on jo vaiheessa, olisi kiva kuulla, millaisia ratkaisuja itse teit.

Miten hoidatte lattian? Pidättekö ihan maalattiana, vai valatteko betonilattian?
        Tarvitseeko se muuta, kuin että latia aavistuksen viistoon ja pieni kouru, että virtsa menee ulos ja sieltä maahan lantalan luo?

• poliisipäää
        Janiko kirjoitti:

Minulla täysin sama ongelma, rakentamassa olen vanhaan ulkorakennukseen tallia, tosin en pihattoa.

Eristystä pitäisi saada, samoinkuin lattian valaminen ja ikkunoiden laittoa ym.
        Lämpötilan pitäisi siinä yli 5 pysyä.

Jos ole jo saanut hyviä vinkkejä/apua ja jos talli on jo vaiheessa, olisi kiva kuulla, millaisia ratkaisuja itse teit.

Miten hoidatte lattian? Pidättekö ihan maalattiana, vai valatteko betonilattian?
        Tarvitseeko se muuta, kuin että latia aavistuksen viistoon ja pieni kouru, että virtsa menee ulos ja sieltä maahan lantalan luo?

Itse laittaisin ehdottomasti betonilattian, oli sitten pihatto tai tavallinen karsinallinen talli. Maalattiaa en itse ainakaan jättäisi...

Me laitetaan pollet pian konttiin.. Toiveissa olisi 2,5x10 metrin kontti. (Kaksi) Karsinat 2,5 x 3 metriä, kahden metrin käytävä ja 2,5 x 2 suht lämmin varustehuone/"kerhohuone".

Kerhohuoneeseen laitan:

PIENEN sohvan,
        PIENEN "yöpöydän" jossa lepää radio,
        Suitset ja satulat,
        muut ei niin useasti käytössä olevat tarvikkeet omassa laatikossaan,
        lääkekaappi seinällä,
        lattialla matto. :))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin sinne tyhjään tilaan, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki
      Maailman menoa
      5
      2945
    2. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      119
      2889
    3. Ohjelma "Rikollisjengien Ruotsi" hyvin paljasti jakautuneen maan

eli ns. ruotsalaiset yhdellä puolella, muslimit ja muut kehitysmaalaiset toisella puolella. Siinäkin hyvin näki mitä ma
      Maailman menoa
      24
      2704
    4. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      45
      2578
    5. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      79
      2434
    6. PÄIVÄN PARAS: Nigerialainen haki turvapaikkaa Suomesta, lähti takas huilaamaan

kotimaahansa, koska turvapaikan saaminen kesti niin kauan. Ja tämän kertoo ihan Yle, eikä yhtään toimittaja kyseenalaist
      Maailman menoa
      41
      2364
    7. Pidennetään viikko 8 päiväiseksi

Ja jätetään työpäivien määrä nykyiseen 5:een. Tuo olisi kompromissiratkaisu vellovaan keskusteluun työajan lyhentämisest
      Maailman menoa
      10
      2274
    8. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      80
      1922
    9. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      197
      1786
    10. Nainen rakas

Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      134
      1695
    Aihe