Parkkeeraus

peruuttamalla ja taskuun

Olen autokoulussa, ja olen pyytänyt opelta, et se opettas tarkasti miten teen normaalin parkkeeraamisen peruuttamalla. Mutta aina kun tunti loppuu ja tullaan parkkipaikalle ope silmäilee kelloa ja hätäsesti sanoo mitä teen, että voin lopettaa. Joten kysynkin mihin kohtaan mun pitää ajaa kun peruutan auton parkkiin? taskuperuutusta ei ole ollenkaan opetettu vaikka olen sitä pyytänyt.Kotonakaan ei ole suljettua aluetta missä vois harjotella.

21

14112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • läpi

      Empä oikein usko tuota koska se kuuluu
      auton käsittelykokeisiin jotka opettaja
      itse joutuu hyväksymään.

      • loppupuolella

        ....autokouluopetusta! Ajotunteja jäljellä kuusi tuntia a 25 min.Mutta olis hyvä pikkuhiljaa alkaa opettelemaan.


      • :D :D

      • Teerenpesä3
        Wroom pss kirjoitti:

        http://videot.jorkki.com/video/157-oikeaoppinen_taskuparkkeeraus.php

        Joo...
        Mullakin on yli puolen välin ja peruutusharjoituksia ei ole ollut vaikka olen kysellyt..

        Kun tullaan takaisin parkkipaikalle seuraavalta tunnilta, niin taidanpa muina miehinä peruutella seuraavalla kerralla ruutuun..Tuskinpa tuo vaikeata on mutta kyllä minun mielestä sitä pitäisi harjoitella heti alusta, ja harjotella lisää jos se on jollekkin vaikeaa ja voipihan se olla mullekkin kuka tietää,, Ja yksilöllistä opetuksen pitäisi muutenkin olla ja jauhaa niitä asioita mikä kullekkin on hankalaa eikä mennä kaavamaisesti..


      • tekstinä siis
        :D :D kirjoitti:

        http://www.dailymotion.com/video/xyw55_pas-facile-de-se-garer

        Taskuun peruutus oikealle puolelle katua:
        Auto ajetaan tasan etummaisen auton rinnalle, reilun puolen metrin etäisyydelle kyljestä (siis auton perävalot rinnakkain, jos autot ovat kovin eripituisia). Peruutetaan pyörät täysin käännettyinä, kunnes taskupaikan takana olevan auton koko keula (juuri ja juuri) näkyy kuljettajan puoleisesta taustapeilistä. Renkaiden suoristus ja sitten peruutetaan kunnes oman auton keula on edessä olevan auton perän kohdalla, jolloin voidaan renkaa kääntää täysille toiseen suuntaan, jotta saadaan keulakin taskuun. Lopuksi ajetaan tarvittaessa vielä vähän eteenpäin.

        Ja vielä pieni vinkki: jos vieressä on ikkunallisia kauppoja, niin ne etäisyydet toisiin autoihin on helppo peilata liikkeiden ikkunoiden kautta.


      • missä ohjeet

      • ....................

      • autokoulua käyvä
        Wroom pss kirjoitti:

        http://videot.jorkki.com/video/157-oikeaoppinen_taskuparkkeeraus.php

        Muuten hyvä, mutta tulee sakkoa jos parkkeeraat oikealle puolelle noinpäin, pitää olla nokka ajosuuntaan ja suomessa ei ole ainakaan ennen menty oikealla kaistalla "taaksepäin" ja vasemmalla kaistalla eteenpäin, joten tuollainen parkkeeraus ei ole liikennesääntöjen mukaisesti mahdollista..


      • Kirjan sivulta
        missä ohjeet kirjoitti:

        Emmä millään saa sitä autoa taskuun. Onko kellä ohjeet? Mikä taktiikka siinä pitäisi olla?

        Haloo! ohjeet on kirjassa - niillä menee. Varmasti. Mikset lue sieltä?


      • HermanniHiiri
        autokoulua käyvä kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta tulee sakkoa jos parkkeeraat oikealle puolelle noinpäin, pitää olla nokka ajosuuntaan ja suomessa ei ole ainakaan ennen menty oikealla kaistalla "taaksepäin" ja vasemmalla kaistalla eteenpäin, joten tuollainen parkkeeraus ei ole liikennesääntöjen mukaisesti mahdollista..

        Mitä vittua sä jätkä sönkkäät... toiha on selvästi briteistä, jossa on vääränkätinen liikenne... Eli suomessa mentäs vaa peilikuvana


    • tuore autoilija

      Näin mulle opetettiin ja toimii hyvin:
      Aja auto edellä olevan rinnalle, niin että sun turvavyön kohta on samalla tasolla kuin parkissa edellä olevan auton perä, noin puolen metrin etäisyydelle. (Jos ajat pidemmälle, tai tasan toisen auton rinnalle, peruuta kunnes turvavyö perän kohdalla.). Käännä ratti kokonaan siihen suuntaan minne haluat auton, peruuta niin että auto on noin 45 asteen kulmassa edellä olevaan autoon verrattuna (arvio, tai käytä apuna sitä että kuskin puoleinen sivupeili suurinpiirtein samalla linjalla kuin toisen auton perä). Tämän jälkeen ratti kokonaan toiseen suuntaan ja jos onnnistuu hyvin, menee kerralla parkkiin. Jos ei, peruuta kunnes pyörä osuu jalkakäytävän reunaan ja käännä sitten ratti taas kokonaan toiseen suuntaan ja eteenpäin ja sitten toiseen suuntaan ja peruuta, kunnes auto parkissa. Tämä ohje on helppo ja toimii, sekä helpompi ymmärtää kuin muut ohjeet.

      • hyvistä

        Ohjeista, nämä on kyllä tosi selkokielellä sanottu. Ens tiistaina on ajo ja teen ohjeen mukaan. Hyvää viikonloppua.


    • förstår ej

      en tajua miksi se auto pitää aina peruuttaa johonkin ruutuun autokoulussa, nyt kortin saatuani en rehellisesti sanottuna ole kertaakaan peruuttanut yhteenkään ruutuun, paljon helpommin se menee etuperin jos nyt ei ihan sika-ahdas mesta ole, jolloin mielummin etsin toisen paikan!

      • K2K3K4

        Kommentoin kolme vuotta vanhaan keskusteluun ;D
        Siksi, että parkkiruudusta pois peruuttaminen on vaarallisempaa kuin sieltä nokka edellä poistuminen. Siinä saattaa törmätä muihin autoihin ja esim pikkulasta et näe ollenkaan auton takaa. Siksi.
        Esimerkiksi suuren yleisötapahtuman, vaikka kesäteateriesityksen tai konfirmaatiomessun parkkipaikan tyhjeneminen onnistuu PALJON nopeammin ja turvallisemmin jos autot lähtisivät ruuduista nokat edellä.


    • joo-o...

      PItihän tuo taskuperuutus autokoulussa opetella mutta ikinä en ole sitä käytännössä (ajokortti ollut 12v) kokeillut enkä kokeile sen riskin vuoksi, että kolhuja tulisi. Parkkipaikoilla ajan auton jos vain mahdollista ruudun yli, että pääsen etuperin lähtemään, ruutuun en ala peruuttamaan. Näin homma on toiminut, eikä kolhun kolhua ole tullut :)

      • rivaattiope

        Vakuutusyhtiöiden tilastojen mukaan parkkipaikoilla tapahtuvia vahinkoja

        korvataan eniten. Yleensä pelkkiä pieniä peltikolareita, harvemmin henkilö-

        vahinkoja. On huomattavasti turvallisempaa lähteä etuperin liikennev irtaan

        kuin taka-. Monilla p-paikoilla missä poislähtö tapahtuu yht' aikaa muodostuu

        kaaos, siltä ne isot vakuutusmaksut on kotoisin.

        Yleisötapahtumiin tullessa monesti on ohjaajat mukamas helpottamassa

        pysäköintiä mutta missä ne ohjaajat on kun poistutaan alueelta ?

        Ei anneta peruuttaa ruutuun.

        Kannattais ajatella ennen pysäköintiä mieten poistuminen tapahtuu

        turvallisesti.

        Tietysti jos maailmanloppu tulossa ja se tapahtuu ennen pois lähtöä

        on aivan sama miten pysäköidään !


    • huhyy

      Huh ! Testasin tota peliä ja meni 20 minuuttia, miten voiki olla niin vaikeaa! Ei ollu minkäännäköstä hajua et miten homma toimii käytännössä eikä edes teoriassa, onneks joku oli kertonu hyvät ohjeet, niitä tein sitte varmaa kymmenen kertaa ja JES, se meni sinne

    • jeesh

      Inssi on huomenna ja tänään ensi kertaa harjoteltiin....

    • RyöstöÄ

      Ei ku uudelleen koko 2000 voltin ajokoe! Yhdestä parkeerauksesta! Onpa jännää! Peruutappa rekka tai paku samoin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe