Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Rakennuspiirustus

aittarakennukseen

Suunnittelin ruutupaperilla aittarakennuksen (15 m2) ja se rakennettiin mökkitontille.
Nyt rakennustarkastaja haluaisi siitä "viralliset rakennuspiirustukset".
Mitä niiden piirrättäminen maksaa ja kuka niitä piirtelee?
Vai ostanko lyijykynän ja ruutupaperia 10 mm:n ruuduilla ja piirrän sen itse?

7

9219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyhätehti

      Piirrä itse. Ei tuommoisella asialla kannata ketään muutakaan vaivata. Älä ruutupaperille piirrä, piirrä A3 arkeille kulmaviivottimella. Piirrät ensin lyijykynällä ja sitten tussilla päälle. Laita nimesi ja osoitetietosi oikeaan alakulmaan, samoin tontin numero ja allekirjoitus, sekä päivämäärä. Otat kolme kopiota ja kiikutat rakennusvalvontaan.

      Tärkeää tässä on se, että laki ei määrää ketään piirtämään. Ainoastaan suunnittelijalla on väliä.

    • itse piirrellyt

      nuo kuvat kuntaan.

      Tee ne vaikka lyijykynällä tai mustalla tussilla paperilla ja ota siitä kopioita kuntaa varten.

      Otsikkotauluun vaaditut tiedot ja nimesi ja ammattisi.

      Luultavasti myös asemapiirros vaaditaan, sen voit kopsata mökkisi kuvista. Käy ne kunnasta jos omat on hävinneet. Siihen lisäät sen aitan.

      Turha maksaa kuvista 1000 kun ne itsekin voi tehdä.

    • Rane

      Siis hyväksyttiinkö lupahakemuksesi tuon ruutupaperikuvan perusteella? Jos, niin silloin tuo kuva on se virallinen rakennuspiirustus.

      Jos taas rakensit ensin ja lupaa tinkataan taannehtivasti, joudut tuon kuvan piirtämään.
      Arviolta 85% näistä "aittakuvista" on piirrelty lyijykynällä "klupiaskin taakse" ilman mitään järkevää mittakaavaa. Eli kovin virallinen sen kuvan ei tarvinne olla.

      Jos taas rakennustarkastaja on tiukkapipoinen niin jopa kuvan/kuvien mittakaavan on oltava oikein ja arkin oikean kokoinen.

      Selvinnee kun kysyy mitä kaikkea haluavat ja montako kopiota pitää olla.

      • rak.piirustukset

        Alkuperäisessä poikkeuslupahakemuksessa oli ollut käsin valkoiselle paperille hahmoteltu töherrys.
        Se ei ollut minun tekemä.
        Minä suunnittelin 7 mm:n ruutupaperille aittarakennuksen, jonka myös toteutin.
        Rak.tarkastaja vilkaisi suunnitelmaani, kun katsottiin sen rak.paikka.
        Nyt meinaan piirtää itse oikeassa mittakaavassa "viralliset" piirustukset.
        Tarkastaja ei ole mielestäni tiukkapipoinen, mutta kyllä se piirustukset haluaa.


    • belsepyybi

      Minäpä kerron mitä teet. Lasket sen piiros paperin maahan, vetäset housut kinttuun ja annat takapuolen laulaa. Eli murjaset jaskan siihen paperin päälle. Pistät nätisti rullalle ja toimitat rakennusvirastoon. Sano että tämmönen mökki tällä kertaa.

    • aurinkokasvihuone

      Ota yhteyttä aurinkokasvihuone at gmail com

      Teen piirustukset sinulle nopeasti ja edullisesti ammattilaisen ottein virallisille papereille nimiöineen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2277
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1384
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe