Mahdollisuus, että olisi BED?

Jäätelöaddikti

Olen 18-vuotias ja joka ilta syön valtavia määriä herkkuja, esim.
-1L jäätelöä
-315g:n rahkatorttu
-½L limua
-1 suklaalevy...

Jokin kilahtaa päässäni ja on pakko mennä kauppaan ostamaan herkkuja. Mulla on myös shoppailumania - aina kun saan rahaa, se pitää tuhlata koska se tuo iloa. Herkkuja on pakko ostaa, koska muuten tekee mieli pomppia ympäri seiniä, jos en saa mitään hyvää. Pieni suklaapatukka ei auta mitään. Olen armottoman koukussa jäätelöön, suklaaseen ja kekseihin. Jäätelöä voisin syödä päivässä jopa yli 3 litraa, jos rahaa olisi. Mua hävettää nää ylensyömiset. Syönkin yleensä yksin, jos joku kulkee ohi kun vedän herkkuja vaikkapa tv:n ääressä, on pakko piilottaa ne kunnes "vaara" on ohi.

Jokin sanoo mulle kaupassa, että mun täytyy ostaa herkkuja. Ja sitten mun on pakko vetää ne kaikki heti. On niin ihanaa, kun maistaa ne maukkaat maut ja pääsee pureskelemaan jotain ihanaa herkkua. Määrä on kanssa tosi tärkeää. Jos olen esimerkiksi kaverin luona ja siellä on puolikas kakku ja suklaalevy, niin saatuani pari riviä suklaata ja kakkupalan himoitsen herkkujen syömistä - mutta eihän niin voi tehdä kun ne ovat kaverin. :P

Haluaisin hirveästi laihtua, olen 171cm pitkä ja painan jotain 96kg. Tiedän, kuinka epäterveellistä syömiseni on. En halua saada sydänsairauksia, diabetestä enkä joutua valaaksi pyörätuoliin.

Ruoka on mulle kuin ystävä: syön olin sitten vihainen, surullinen tai iloinen. Ruoka auttaa mua kestämään vaikeudet eikä se napise pahemmin vastaan jos kertoo jotain. (ei huolta, en puhu ruualle) Haluaisin niin hirveästi olla normaalipainoinen, jotain 75kg. Mutta kun ruoka on niin hyvää..

12

1946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelma ennenkuin

      lihot lisää. Vrt. nelosen 33 000 kaloria päivässä, ruoka-addiktion kanssa ei ole leikkiminen! Tuntuisi, että järkevintä olisi ottaa yhteyttä mielenterveystoimistoon, sillä jokuhan siellä takana on, jos ruoka tuntuu ystävältä. Tsemppiä!

      • Jäätelöaddikti

        Käyn jo entuudestaan terapiassa, olen ollut jo pari vuotta. Lisäksi äskettäin tilasin ajan terveysasemalle, jotta saisin mm. juuri ehkä ajettua asiaa ravitsemusterapeutin suuntaan.


      • homma hoidossa,
        Jäätelöaddikti kirjoitti:

        Käyn jo entuudestaan terapiassa, olen ollut jo pari vuotta. Lisäksi äskettäin tilasin ajan terveysasemalle, jotta saisin mm. juuri ehkä ajettua asiaa ravitsemusterapeutin suuntaan.

        ehkäpä ajan kanssa tulee tuloksiakin! Toivottavasti :)


      • vaikka vaihtaa
        Jäätelöaddikti kirjoitti:

        Käyn jo entuudestaan terapiassa, olen ollut jo pari vuotta. Lisäksi äskettäin tilasin ajan terveysasemalle, jotta saisin mm. juuri ehkä ajettua asiaa ravitsemusterapeutin suuntaan.

        jäätelön rahkaan ja pakastemarjoihin? Osta maitorahkaa ja sekoita siihen pakastettuja marjoja esim. vadelmia ja syö. Se on terveellisempää kuin jäätelö, joka sisältää niin paljon rasvaa, sokeria ja lisäaineita. Itse vaihdoin jäätelön rahkaan ja hyvin on mennyt.


      • rahka ja jogurtti!
        vaikka vaihtaa kirjoitti:

        jäätelön rahkaan ja pakastemarjoihin? Osta maitorahkaa ja sekoita siihen pakastettuja marjoja esim. vadelmia ja syö. Se on terveellisempää kuin jäätelö, joka sisältää niin paljon rasvaa, sokeria ja lisäaineita. Itse vaihdoin jäätelön rahkaan ja hyvin on mennyt.

        Rasvaton ja sokeriton jogurtti rahkan kera on tosi hyvää! Ja jos siihen vielä marjoja lisäksi...NAM!


      • kevytjäätelö
        rahka ja jogurtti! kirjoitti:

        Rasvaton ja sokeriton jogurtti rahkan kera on tosi hyvää! Ja jos siihen vielä marjoja lisäksi...NAM!

        ihan hyvä vaihtoehto!


      • Jäätelöaddikti
        kevytjäätelö kirjoitti:

        ihan hyvä vaihtoehto!

        Olen kokeillut rahkaa ja marjoja, ihan hyvä välipalahan se on kun rahka on niin täyttävää. Mutta jotenkin se jäätelö vaan vie voiton. Bravon jäätelöä saa halvalla niin paljon: 1e/L. Entäs rahka? Noin 60snt marjat (jos ei kotona itse poimittuja) noin 2e. :( Ja jotenkin vaan sitä pitäisi syödä sitten muutama purkki. :P


      • mitäää
        Jäätelöaddikti kirjoitti:

        Olen kokeillut rahkaa ja marjoja, ihan hyvä välipalahan se on kun rahka on niin täyttävää. Mutta jotenkin se jäätelö vaan vie voiton. Bravon jäätelöä saa halvalla niin paljon: 1e/L. Entäs rahka? Noin 60snt marjat (jos ei kotona itse poimittuja) noin 2e. :( Ja jotenkin vaan sitä pitäisi syödä sitten muutama purkki. :P

        Mitä ihmettä te selitätte? Teillä ei selkeesti ole mitään syömishäiriötä ollutkaan. Kun sanotte että syö jotain muuta kuin jäätelöä. Mitä hittoa se auttaa että syö jotain mitä ikinä. Kun on pakko saada sitä tiettyä. Ei auta mitään. Ettekö te tajua että se rasva ja sokeri on just se mikä toimii. Niitä sitä haluaa syödä, varsinkin jos on nähnyt nälkää liian kauan.

        Sä sanoit että sä hypit seinille jos et syö. Mä sanon että HYPI! Miksi sun pitää pullottaa sun tunteet. Ota sun tunne vastaan ja tunne se. Sitten se ei jää kummittelemaan. Sä syöt sun pahaan oloon. Jostain syystä sä ajattelet ettet sä saisi tuntea niin voimakkaita tunteita kuin tunnet. Ja työnnät ne syrjään. Susta tuntuu ettei ole turvallista tuntea. Onko sun pitänyt aina olla kiltti? Eikö sun vanhemmat tajua että sä tarvitset niiden apua ja tukea? Oletko sä aina jäänyt yksin? Onko ruoka ollut sun ainoa tapa selvitä? Sun pitää uskaltaa tuntea! Älä pelkää sun tunteita. Ne on LUONNOLLISIA. Kaikki ihmiset tuntee. Ja kaikki ihmiset EI ahmi. Ahmiminen EI ole luonnollista. Anna itsesi tuntea. Itke, Naura, Huuda, riehu, mitä ikinä sieltä tulee. Uskalla luottaa ihmisiin. Etsi kainalo joka tukee. Uskalla elää.


      • rahkan
        Jäätelöaddikti kirjoitti:

        Olen kokeillut rahkaa ja marjoja, ihan hyvä välipalahan se on kun rahka on niin täyttävää. Mutta jotenkin se jäätelö vaan vie voiton. Bravon jäätelöä saa halvalla niin paljon: 1e/L. Entäs rahka? Noin 60snt marjat (jos ei kotona itse poimittuja) noin 2e. :( Ja jotenkin vaan sitä pitäisi syödä sitten muutama purkki. :P

        Liedlistä: 500g rahkaa maksaa alle euron ja vadelmapakasteen saan S-marketista hintaan 1.30 euroa. Hyvin riittää minulle ja miehelleni. Itse ripottelen vähän sokeria (!), mutta mieheni syö sellaisenaan. - Opettele vaan pois jäätelöstä, minäkin onnistuin.
        Päätä, että et osta koskaan jäätelöpakkauksia kotiin kaupasta.
        Jos joskus tekee mielesi, niin osta pehmis ihmisten ilmoilla ja syö siellä, mutta älä kotona. - Uskon, että voi päättää olla ostamatta kotiin. Meillä se on toiminut. Minullakin on ollut jäätelöaddiktio ja tiedän, mitä se on ja kuinka ihanaa on vetää vähän sulanut banaanisuklaa Bravoo napaan yksin ja nuolla litran paketin pakkaukset. Sen jälkeen vaan inhoaa itseänsä. Minulla meni vatsa sekaisin (laktoosi-intoleranssia) jäätelöstä, joten se varmaan auttoi pääsemään eroon siitä. En kaipaa enää jäätelöä. Ohi mikä ohi.


      • oinkoink
        mitäää kirjoitti:

        Mitä ihmettä te selitätte? Teillä ei selkeesti ole mitään syömishäiriötä ollutkaan. Kun sanotte että syö jotain muuta kuin jäätelöä. Mitä hittoa se auttaa että syö jotain mitä ikinä. Kun on pakko saada sitä tiettyä. Ei auta mitään. Ettekö te tajua että se rasva ja sokeri on just se mikä toimii. Niitä sitä haluaa syödä, varsinkin jos on nähnyt nälkää liian kauan.

        Sä sanoit että sä hypit seinille jos et syö. Mä sanon että HYPI! Miksi sun pitää pullottaa sun tunteet. Ota sun tunne vastaan ja tunne se. Sitten se ei jää kummittelemaan. Sä syöt sun pahaan oloon. Jostain syystä sä ajattelet ettet sä saisi tuntea niin voimakkaita tunteita kuin tunnet. Ja työnnät ne syrjään. Susta tuntuu ettei ole turvallista tuntea. Onko sun pitänyt aina olla kiltti? Eikö sun vanhemmat tajua että sä tarvitset niiden apua ja tukea? Oletko sä aina jäänyt yksin? Onko ruoka ollut sun ainoa tapa selvitä? Sun pitää uskaltaa tuntea! Älä pelkää sun tunteita. Ne on LUONNOLLISIA. Kaikki ihmiset tuntee. Ja kaikki ihmiset EI ahmi. Ahmiminen EI ole luonnollista. Anna itsesi tuntea. Itke, Naura, Huuda, riehu, mitä ikinä sieltä tulee. Uskalla luottaa ihmisiin. Etsi kainalo joka tukee. Uskalla elää.

        olen niin hiton tympääntynyt normaalien ihmisten "päteviin komentteihin" sarjassa: 'no syö salaattia sipsien tilalle' tai vaikka sit tää rahkajuttu. törkeetä. jos ei tiedä mistään yhtään mitään ni voi sit olla ihan hiljaa, ei tartte pätee jos ei oo mitään rahkeita siihen. p***ele.


    • Ana Mia

      Minun oma syömishäiriöni alkoi BED:stä, meni bulimian kautta anoreksian puolelle, jota vastaan tällä hetkellä taistelen (joskin välillä kovin innottomasti).
      Anyway, BED:in aikoihin huomasin myös häpeäväni herkuttelua. Lopulta alkoi hävettää käydä lähes joka päivä lähikaupasta ostamassa sellaisia määriä, joten aloin käymään eri kaupoissa. En tiedä miten muilla, mutta minulla oli ainakin aluksi hirveä hinku vain ostaa kaikkea. Ja välillä sitten ei ollut edes kiire kotiin niitä syömään, toisin kuin taas joskus tulin juoksujalkaa kotiin.
      Äitini alkoi huomauttelemaan siitä, ja joskus tuollainen käytös hävisi kuukausiksi.

      En oikein osaa mitään neuvoja antaa, mutta itselläni tuo tapa jäi kun aloin keksimään muuta puuhaa. En vain enää ostanut herkkuja. Tein jotain muuta. Välttelin tilanteita ja tunteita joissa teki mieli syödä paljon kaikkea tuollaista "paskaa". Mutta ole varovainen ettei tuo keikahda toiseen äärilaitaan.
      Jaksamisia!

    • Siru

      En oo ihan varma,mutta kyllä toi kuulostaa kipeeltä.Itse teen jaksoittain ihan samoin esim. koeviikolla söin kahden viikon ajan päivittäin litran jäätelöä,leipää,levyn suklaata...ja tuntui etten pysty ikinä lopettamaan.Nyt olen ollut 2vk sillei,että ahmin vain kerran viikossa,mutta pelkään koko ajan sortuvani takaisin.Mun ahmimista ei oo ikinä määritelty mitenkään ja mun terapeutti ei ottanut sitä vakavasti.Olin jonkin aikaa anorektinen kunnes mun päässä napsahti ja aloin taas vaan ahmia.Lihoin 20 kg =(.Mä ainakin tunnen itteni kipeeksi ja on ihan hirveetä kun kaikki rahat menee ruokaan,vaikka en BED:in kriteereitä täytäkään.Sä kuulostat oikeesti BED:iltä.Sun kannattaa hakea apua.Ei kaikki terapeutit ole sellaisia kuin mun,joka ei ollenkaan tajunnut tätä mun ainakin 6v. kestänyttä ahdistavaa ongelmaa.Iso halaus sulle ja koeta kestää.Mäkin oon muuten 18.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe