Kuinka KELA korvaa????

Kohtaköyhäkö?

Itse pistettävät biologiset lääkkeet ovat hitsin kalliita.

Miten on? Jos lääke maksaa ensimmäisellä kerralla 1700 euroa ja KELAN korvauskatto on 600 euroa, niin joutuuko ensin maksamaan koko lääkkeen hinnan vai saako alennuksen heti kättelyssä? Vai saako tuosta edes mitään takaisin? Ja jos saa, niin kuinka kauan se vie?

Ei mitään MUTU -vastauksia vaan jos on kokemusta, please!

Tuliko näihin asioihin joku muutos äskettäin??

16

12464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä saat sovittua

      Itse sain apteekkini kanssa sopimuksen, että en maksanut kuin kattoon asti eli 630e ja sen jälkeen apteekki antoi loput 1,50 euron omavastuulla.
      Kysy apteekista etukäteen, mutta en ole kyllä kuullut muusta käytännöstä. riippuu varmaan paikkakunnasta.
      No kai nyt sen tiedät itsekkin että kun laitat KELA:an jonkun paperin, totta kai se käsittely kestää iäisyyden.. kuukausi pari.
      Tulossa joo nälkäkuukausi kun maksettava enbrelit...

      • Sama1

        Kiitos nopeasta vastauksesta! Muita kokemuksia?


      • annikki88
        Sama1 kirjoitti:

        Kiitos nopeasta vastauksesta! Muita kokemuksia?

        mulla oli silleen, että piti maksaa ekaksi se oikea hinta siitä lääkkeestä. jotain 1400 mulla ainakin siitä tuli, kun sen yhen paketin oikee hinta on jotain 700. ja sen ylimenevän osuuden sai takasin kelasta parin kuukauden päästä. sieltä tulee aika nopeesti lappu, että on maksukatto ylittyny ja voi hakee sen ylimenevän osuuden, mutta nopeemmin saat, kun menet itse hakemaan kelasta sen hakemuslapun ja täytät samantien.

        Mutta tosiaan kannattaa kysyä vielä apteekista, jos siellä on toisenlainen käytäntö eikä vaikka tarviikkaan maksaa kun se jotain 600...


    • tyhmyyteni

      Mimmoisista lääkkeistä joutuu tuollaisia summia maksamaan?Itsellä tutkitaan para-aikaa mm.reuman mahdollisuutta, eikait reumalääkkeet nuin paljoa maksa?! Mites tällaiset työttömät nuita summia sitten makselee?!!!
      Terveisin: Järkyttynyt!

      • ole huoleti

        Vaikka reuma todetaankin, ei ne noin kalleilla lääkkeillä aloita. Ihan kohtuuhintaisilla alkaa homma. Vasta sitten, kuin tavanomaiset ei auta, ja tauti on vaikea.


      • Vokittaa

        Joo mullekki määrättiin reumalääkkeet ja kaikkiaan hiukan yli 100 euroa hinta Onneks oon työttämänä ni ei oo varaa hakea ees lääkkeitä.pitäis varmaan hankkiutua vankilaan aina työttömänä ni ois ilmaiset lääkkeet ruuat asuminen terveydenhuolto hammashuolt jne.jne. syntyä suomeen on lottovoitto mut asuminen ja eläminen täällä on mahdotonta..


    • Enbrelistä

      Entä, jos Kela ei hyväksykään oikeutta lääkkeisiin? Eikö sitten maksa? Mitkä ovat ne oikeasti Kelan kriteerit lääkkeisiin? Minulla mennyt remicadea spondyyn, joita eivät nyt uskalla Trexanin (!) keuhkoreaktion takia antaa enää.
      Voi mennä vuosia ennen kuin on selkeämpi diagnoosi. Tarve kyllä biolle on lääkäreidenkin mielestä. Mutta ilmeisesti ilman selkeämpää diagnoosia ei itse pistettäviä saa Kelalta.

      Esim. Enmberelin kohdalla lukee, että lääke peruskorvattava. Silti siihen tarvitseekin erityiskorvattavuuden. Outoa. Miksi sitten lääketietokeskuksen sivuilla sen sanotaan olevan peruskorvattava, jos ei olekaan. Eikö se ole juuri peruskorvattavista, joiden yhteenlaskettu maksukatto on se noin 600 e?

      • annikki88

        edelliselle, joka kysyi mitkä lääkkeet maksaa niin paljon jne... Niin Biologiset lääkkeet maksavat paljon ja niistä joutuu maksamaan siihen maksukattoon asti sen jotain päälle 600€ vuodessa. Näitä lääkkeitä ei ihan kaikille myönnetä, mutta ilmeisesti nykyään aika paljon yleistyneet kun niitä keksitään koko ajan lisääkin.


        "Entä, jos Kela ei hyväksykään oikeutta lääkkeisiin? Eikö sitten maksa?"
        Biologisiin lääkkeisiin haetaan ensin kelan suostumus ennen kuin niitä edes aloitetaan.

        Ja sitten näistä oikeuksista. En tiedä sen tarkemmin kelan kriteereistä, en ole tutustunut. Mutta luulenpa, että diagnoosi pitää kuitenkin olla biologisten saamiseen.

        Ja noista perus- ja erityiskorvattavuusjutuista en tiedä mitään, kun en ole tuollaisia tutkinut. Mutta mulla ainakin melkein kaikki lääkkeet menee tuohon kelan maksukattoon ja mulle on kelasta myönnetty lääkkeiden erityiskorvattavuus, jonka ansiosta tuo maksukatto. Eli mun mielestä noi mun lääkkeet on erityiskorvattavia. (Enbrel, Oxiklorin, Trexan, Calcichew, Zofran, Mobic)
        Ja lisäksi mulla on vielä Prednisolon ja Folvite, jotka EIVÄT mene tuohon maksukattoon. Onko nuo prednisolon ja folvite sitten niitä peruskorvattavia vai?


      • Prednisolon
        annikki88 kirjoitti:

        edelliselle, joka kysyi mitkä lääkkeet maksaa niin paljon jne... Niin Biologiset lääkkeet maksavat paljon ja niistä joutuu maksamaan siihen maksukattoon asti sen jotain päälle 600€ vuodessa. Näitä lääkkeitä ei ihan kaikille myönnetä, mutta ilmeisesti nykyään aika paljon yleistyneet kun niitä keksitään koko ajan lisääkin.


        "Entä, jos Kela ei hyväksykään oikeutta lääkkeisiin? Eikö sitten maksa?"
        Biologisiin lääkkeisiin haetaan ensin kelan suostumus ennen kuin niitä edes aloitetaan.

        Ja sitten näistä oikeuksista. En tiedä sen tarkemmin kelan kriteereistä, en ole tutustunut. Mutta luulenpa, että diagnoosi pitää kuitenkin olla biologisten saamiseen.

        Ja noista perus- ja erityiskorvattavuusjutuista en tiedä mitään, kun en ole tuollaisia tutkinut. Mutta mulla ainakin melkein kaikki lääkkeet menee tuohon kelan maksukattoon ja mulle on kelasta myönnetty lääkkeiden erityiskorvattavuus, jonka ansiosta tuo maksukatto. Eli mun mielestä noi mun lääkkeet on erityiskorvattavia. (Enbrel, Oxiklorin, Trexan, Calcichew, Zofran, Mobic)
        Ja lisäksi mulla on vielä Prednisolon ja Folvite, jotka EIVÄT mene tuohon maksukattoon. Onko nuo prednisolon ja folvite sitten niitä peruskorvattavia vai?

        Prednisolon ainakin menee lääkekattoon.


      • paljon maksanut
        annikki88 kirjoitti:

        edelliselle, joka kysyi mitkä lääkkeet maksaa niin paljon jne... Niin Biologiset lääkkeet maksavat paljon ja niistä joutuu maksamaan siihen maksukattoon asti sen jotain päälle 600€ vuodessa. Näitä lääkkeitä ei ihan kaikille myönnetä, mutta ilmeisesti nykyään aika paljon yleistyneet kun niitä keksitään koko ajan lisääkin.


        "Entä, jos Kela ei hyväksykään oikeutta lääkkeisiin? Eikö sitten maksa?"
        Biologisiin lääkkeisiin haetaan ensin kelan suostumus ennen kuin niitä edes aloitetaan.

        Ja sitten näistä oikeuksista. En tiedä sen tarkemmin kelan kriteereistä, en ole tutustunut. Mutta luulenpa, että diagnoosi pitää kuitenkin olla biologisten saamiseen.

        Ja noista perus- ja erityiskorvattavuusjutuista en tiedä mitään, kun en ole tuollaisia tutkinut. Mutta mulla ainakin melkein kaikki lääkkeet menee tuohon kelan maksukattoon ja mulle on kelasta myönnetty lääkkeiden erityiskorvattavuus, jonka ansiosta tuo maksukatto. Eli mun mielestä noi mun lääkkeet on erityiskorvattavia. (Enbrel, Oxiklorin, Trexan, Calcichew, Zofran, Mobic)
        Ja lisäksi mulla on vielä Prednisolon ja Folvite, jotka EIVÄT mene tuohon maksukattoon. Onko nuo prednisolon ja folvite sitten niitä peruskorvattavia vai?

        Prednisolon (kortisoni) on edullista, ei montaa euroa maksa. Folvite maksaa jonkin verran, mutta siitä on huomattavasti edullisempi vaihtoehto, Yliopiston apteekin omavalmiste acid. fol. (mikä ei kuulu Kelan korvattaviin)
        Kuitenkin olen siinä käsityksessä, että prednisolon kuuluu korvattaviin, ellei kela ole tehnyt jotain muuta päätöstä lääkkeestä.

        Biologisista lääkkeistä sen verran, että Kelalle pitää viedä niistä lääkärin kirjoittama B-lausunto, jossa selvitetään tarve lääkkeen korvattavuuteen. Jos kela sen myöntää, sen jälkeen maksukaton ylittyessä, maksetaan se 1,50/lääke/ostokerta.

        Sitten vielä tuli mieleen, että ainakin opiskelijat voivat hakea tukea sosiaalitoimistosta kalliisiin lääkkeisiin, miksei sitten muutkin, itse aikanaan sos.toimistoa mietin.


      • annikki88
        paljon maksanut kirjoitti:

        Prednisolon (kortisoni) on edullista, ei montaa euroa maksa. Folvite maksaa jonkin verran, mutta siitä on huomattavasti edullisempi vaihtoehto, Yliopiston apteekin omavalmiste acid. fol. (mikä ei kuulu Kelan korvattaviin)
        Kuitenkin olen siinä käsityksessä, että prednisolon kuuluu korvattaviin, ellei kela ole tehnyt jotain muuta päätöstä lääkkeestä.

        Biologisista lääkkeistä sen verran, että Kelalle pitää viedä niistä lääkärin kirjoittama B-lausunto, jossa selvitetään tarve lääkkeen korvattavuuteen. Jos kela sen myöntää, sen jälkeen maksukaton ylittyessä, maksetaan se 1,50/lääke/ostokerta.

        Sitten vielä tuli mieleen, että ainakin opiskelijat voivat hakea tukea sosiaalitoimistosta kalliisiin lääkkeisiin, miksei sitten muutkin, itse aikanaan sos.toimistoa mietin.

        prednisolon mene lääkekattoon, mutta eipä se nyt niin hirveä rahasumma sinänsä ole ja vakuutushan senkin korvaa ainakin nyt vielä reilun vuoden.

        Se on niin, että jos syö 20mg tabletteja, niin se korvataan, mutta alle 20mg ei korvata. Kerran apteekissa mulle sanoivat silleen, kun mä söin 20mg prednisolonia 5mg tabletteina, mut sitä ei sit muutettu 20mg tableteiks, kun mulla se 20mg oli niin vähän aikaa ja sitä laskettiin siitä heti.


      • erityiskorvattavuuden

        Ja vielä maksat siitä lapusta, että saat sen erityiskorvauksen.
        Eli minä maksan luvasta, jolla apteekki saa myydä lääkettä minulle. Näin mulle sitä selitettiin.Toki kai sillä paperilla muutakin sai..

        Joku tässä heitti, että sossu maksaa. Pas..t maksaa!! Sain sellasta tekstiä, että maksakoot vaan pummeille kaljat. Lääke kuluja ei maksettu, kun oli kuulemma tiedossa tuo menoerä ja minunhan oli säästettävä tuo summa vuodessa.
        Että älä unta näe, äläkä tuudittaudu siihen että sossu maksaa.
        Ite sen joutuu maksamaan.

        Kallista kuin mansikat, mutta tehoaa toistaiseksi, kauhulla odotan aikaa, kun taas ei auta. takana siis jo 5v remicadea ja nyt toista vuotta enbrel.
        Biologisiin joutuu kun mikään muu ei auta ja tauti sen kuin etenee.
        Valintakriteerit oli kuitenkin aika tiukat, ainakin meidän keskussairaalassa. Tulehtuneita niveliä piti olla monta ja ... mitä kaikkea muuta, en enää edes muista.
        Nykyään olen joku numero rekisterissä, jota sitten viisaat tarkastelevat jossain päin maailmaa.
        Onneksi suomalaiset muuten ovat pitkällä reuman syyn haussa :)


      • entinenköyhä
        erityiskorvattavuuden kirjoitti:

        Ja vielä maksat siitä lapusta, että saat sen erityiskorvauksen.
        Eli minä maksan luvasta, jolla apteekki saa myydä lääkettä minulle. Näin mulle sitä selitettiin.Toki kai sillä paperilla muutakin sai..

        Joku tässä heitti, että sossu maksaa. Pas..t maksaa!! Sain sellasta tekstiä, että maksakoot vaan pummeille kaljat. Lääke kuluja ei maksettu, kun oli kuulemma tiedossa tuo menoerä ja minunhan oli säästettävä tuo summa vuodessa.
        Että älä unta näe, äläkä tuudittaudu siihen että sossu maksaa.
        Ite sen joutuu maksamaan.

        Kallista kuin mansikat, mutta tehoaa toistaiseksi, kauhulla odotan aikaa, kun taas ei auta. takana siis jo 5v remicadea ja nyt toista vuotta enbrel.
        Biologisiin joutuu kun mikään muu ei auta ja tauti sen kuin etenee.
        Valintakriteerit oli kuitenkin aika tiukat, ainakin meidän keskussairaalassa. Tulehtuneita niveliä piti olla monta ja ... mitä kaikkea muuta, en enää edes muista.
        Nykyään olen joku numero rekisterissä, jota sitten viisaat tarkastelevat jossain päin maailmaa.
        Onneksi suomalaiset muuten ovat pitkällä reuman syyn haussa :)

        Kyllä sosku maksaa lääkkeet kokonaisuudessaan (maksusitoumus), jos ei ole palkkatuloja ja tilillä ei säästöjä. Maksoi Humiran kokonaan ja katto ylittyi kerralla kokonaan. Jos ei maksa, niin rikkovat lakia ja siitä kannattaa valittaa.

        Mutta jos on töissä ja on rahaa tilillä, niin vaikeaa on. Paitsi jos rahaa ei ole kovin paljon. Kannattaa kokeilla ja ottaa avuksi ihminen, joka tuntee sosiaalilainsäädännön.

        Nyt meillä on tuloja sen verran, että kokonaan eivät maksa ainakaan.

        Lääkärin annostelemat biologiset lääkkeet, jotka tiputetaan sairaalassa eivät maksa asiakkaalle niin paljoa.

        Humira ja toi Enbrell ovat kalliita paukkuja eka kerralla.


      • epätoivoinennnnnnnnnnn
        erityiskorvattavuuden kirjoitti:

        Ja vielä maksat siitä lapusta, että saat sen erityiskorvauksen.
        Eli minä maksan luvasta, jolla apteekki saa myydä lääkettä minulle. Näin mulle sitä selitettiin.Toki kai sillä paperilla muutakin sai..

        Joku tässä heitti, että sossu maksaa. Pas..t maksaa!! Sain sellasta tekstiä, että maksakoot vaan pummeille kaljat. Lääke kuluja ei maksettu, kun oli kuulemma tiedossa tuo menoerä ja minunhan oli säästettävä tuo summa vuodessa.
        Että älä unta näe, äläkä tuudittaudu siihen että sossu maksaa.
        Ite sen joutuu maksamaan.

        Kallista kuin mansikat, mutta tehoaa toistaiseksi, kauhulla odotan aikaa, kun taas ei auta. takana siis jo 5v remicadea ja nyt toista vuotta enbrel.
        Biologisiin joutuu kun mikään muu ei auta ja tauti sen kuin etenee.
        Valintakriteerit oli kuitenkin aika tiukat, ainakin meidän keskussairaalassa. Tulehtuneita niveliä piti olla monta ja ... mitä kaikkea muuta, en enää edes muista.
        Nykyään olen joku numero rekisterissä, jota sitten viisaat tarkastelevat jossain päin maailmaa.
        Onneksi suomalaiset muuten ovat pitkällä reuman syyn haussa :)

        Niin siis lääkärit myöntävät, että bioja tarvitsen. On riittävä määrä niveliä ja kiinnityskohtia tulehtunut. Tämä on joko nivelpsori tai selkärankareuma, joka alkuaan kroonistuneesta reaktiivisesta. Psori sitten, jos joskus tulevaisuudessa puhkeaa ihottuma. Lapsena oli päässä ihottumaa, joka kuvauksen perusteella sopii psoriin. Mutta koska siitä ei todettua lääkärin paperia, sitä ei lasketa. Todennäköisemmin tämä on kuitenkin selkärankareuma. Vielä ei näy kuvissa muutoksia mutta muut kriteerit täyttyvät. Siksi tässä kyselen, koska en jaksa odottaa vuosia. Olen valmistumassa yliopistossa, joten elämän tärkeimmät vuodet edessä. Ne, jolloin saadaan työkokemusta ennen lasten tekoa. Jos aloitan työurani kuukausien - vuosien sairauslomalla, on selvää, etten koskaan enää kelpaa minnekään. En ainakaan pääkaupunkiseudulta saisi töitä.

        Tuo lääkekorvauskatto (600) koskee ihan kaikkia lääkkeitä. Siis allergia- ja kaikkia muitakin reseptilääkkeitä. Kun eri vaivojen peruskorvattavat osat ylittävät tuon rajan, loppu on melkein ilmaista. Sitä vain ihmettelen, miksi esi. Enbrel sanoo olevansa peruskorvattava, kun ei kuitenkaan ole, vaan siihen tarvitaan tuo erityiskorvaus Kelalta.

        Ja miten muuten menee työkykyasia? Jos vaikka kriteereistä puuttuisi yksi tulehtunut nivel tai esim. tapauksessani diagnoosi, sitä ei sitten varmaan lasketa miksikään tarpeeksi, ettei oikeasti töitä pysty tekemään. Lääkärit ovat moneen kertaan sanoneet, etten todellakaan ole työkykyinen. Mutta, koska Kela vittuilee minulle jo ihan perusreumalääkkeidenkin korvauksesta, on selvää, etten lähivuosina mistään saa apua. Enkä minä miksikään eläkeläiseksikään rupea. En käy vuosia yliopistoa siksi, että sen jälkeen pääsisin helpolla kotona. Vihjeitä otetaan vastaan!


      • Beeruska

        Ilmeisesti sinulta jäi huomaamatta, että Enbrel (Etanersepti) on rajoitetusti peruskorvattava lääke, mikä tarkoittaa, että täytyy olla Kelan päätös lääkkeen ostoon. Lääkäreille ja terveydenhoidon ammattilaisille tarkoitetuilta Kelan sivuilta löytyy jonkin verran lisätietoja asiasta.

        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/alias/laake313


    • hoitovastetta

      on oleellinen kysymys. Mulla itsellä on taustalla viisitoista vuotta salazopyrin-kortisoni-indometin. Sitten tuli refluksi noista lääkkeistä kenties. Ja laitettiin salazopyrin ja indometin katkolle. Ja kokeiltiin Aravaa ja Trexania. Mutta eivät oikeen sopineet. Eli kun oli kokeiltu montaa erilaista lääkettä ja ne eivät sopineet, astui kehiin Enbrel. Tarvittiin reumalääkäriltä Kelalle lääkärintodistus, jossa kävi ilmi koko lääkehistoriani ja huonot verikoetulokset. Ja sitten Kela antoi kahdeksi vuodeksi "luvan" kokeilla kyseistä lääkettä. Ja kun hoitovaste on ollut hyvä, sain juuri viime syksynä kahden vuoden jatkosopimuksen. Ja kaksi pakettia Enbreliä niin vuoden maksukatto on täynnä. Kelasta tulee kotiin ilmoitus, jossa pyydetään täyttään lomake ja palauttamaan viimeisimmät apteekin kuitit. Ja sitten lähes paluupostissa tulee paperi, jossa kerrotaan, että maksukatto on täynnä. Ja sen kanssa kun menee apteekkiin, saa loppuvuoden lääkkeet sillä 1,50 tai mitä se nyt sitten onkaan "lunastus"maksulla. Paitsi nää iriittiin käytettävät lääkkeet eivät ole korvattavia. Kuten ei myöskään rautatabletit, vitamiinit, maitohappobakteerit... Ja Kela kuulemma lähes kuukausittain muokkailee näitä perus- sekä erityiskorvattavia lääkkeitä. Että vanhoilta otetaan korvattavuus pois ja uusille se taas myönnetään. Ja joskus on korvattavuus pakkauskoostakin kiinni. Näin mulle tässä taannoin luennoitiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe