Kuvittelenko

vain?

Täältä varmaan saan vastauksia mieltä askarruttavaan kysymykseen.
Meillä on eskari-ikäinen poika joka on ollut aina kova liikkumaan. Heti kun sai jalat alleen olisi itse saanut kasvattaa silmät selkäänkin ;)
Muistan kuinka ensi kerran kyselin 3-vuotis neuvolassa että onkohan poika ihan "normaali" ja miten ADHD:n tunnistaisi.
No poika ei siinä neuvola käynnillä pahemmin "riehunut" joten täti totesi että ihan normaalin oloinen lapsi, näin myös tulevina vuosina.
Meidän ensimmäinen lapsi on todella rauhallinen joten olen laittanut epäilyt osaksi vertailun piikkiin.

Mutta, mutta..nyt kun on ollut eskarissa ensivuosi on alkanut pelottamaan tosissaan..eka "taistelu" käydään ylösnousun kanssa, toinen useasti aamupalasta ja entä sitten vaatteiden laitto..siihen saan varata yli puoli tuntia, kaikki on huonosti; puristaa, ahdistaa tai roikkuu mikään ei mene oikein päälle ja nämä vasta päivävaatteet uusi erä otetaan ulkovaatteissa (asutaan alueella jossa on vielä paljon lunta)
Onneksi on jo kevät tulossa :)
Eskarissa opettaja kehui poikaa mukavaksi joka leikkii kaikkien kanssa mutta mainitsi että "muurahaisia on pöksyissä" ja paikallaan istuminen tuottaa ongelmia. Koulutarkastus on tulossa ja mietin voinko pyytää jotain testejä vai pitääkö tosiaan odottaa että aloittaa koulun?

En nyt odota että täällä joku osaisi suoralta kädeltä antaa diagnoosia mutta ehkä jollain olisi samansuuntaisia kokemuksia.
Itse olen ollut sitä mieltä että ADHD leimataan nykylapsiin liian helposti ja se on se kätevin selitys käytöshäiriöihin mutta vähitellen alkaa mieli muuttumaan...

14

1607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neitax

      aisti yliherkkyyttä?

      Meillä oli aikanaan samanlaista ennenkun älyttiin et lasta todellakin kiristi ne sukat, puristi kengät, paidat kutitti, alushousut oli huonosti, yms yms.

      Lapsi ajoissa nukkumaan viim klo 8, anna valita omat vaatteensa, karsi sokerit pois, rutiinit kuntoon aamuksi ja joka aamu suurinpiirtein samanlaiseksi. Lapsi tietää mitä odottaa. Harhauta ajatus muualle kun alatte pukemaan. Höpöttelet lasta kiinnostavia juttuja niin innokkaasti että lapsi ei yksinkertaisesti ehdi alkaa vetään raivareita vaatteista. Eikä koskaan saa tulla kiire. Herätä vaikka kello 6 lapsi pukemaan mutta hoputtaa tälläistä lasta ei saa.

      Olet ihan oikeassa. Liian helpolla lapsi diagnosoidaan kun ei menekkään niinkun pitäisi. Kaikki lapset ei voi olla yksinkertaisesti niitä hellantuuteleita ja tempperamenttiset sitten jyrätään nakkaamalla pari ritalinia perään.

      ADHD:n taustalla vaikuttaa vähintään 8 riskitekijää: ruoka- ja lisäaineallergiat, raskasmetallit ja muut ympäristömyrkyt, ruokavalion proteiini- ja hiilihydraattipitoisuus, B-vitamiinien, kivennäis- ja hivenaineiden sekä välttämättömien rasvahappojen puute, kilpirauhasen toimintahäiriöt ja B-vitamiinin puute."

      • ..........

        Jos ei eskari saa ite vaatteita päälleen, ni ei oo koulukypsä, vaikka mitä tofua syöttäis ;-)

        On siis menossa eskariin syksyllä? Vai kouluun syksyllä? Eskarin aikana voivat suositella esim. koulukypsyystestejä, joista yleensä jo hieman hahmottuu, jos jotain ongelmia on.


      • osaa
        .......... kirjoitti:

        Jos ei eskari saa ite vaatteita päälleen, ni ei oo koulukypsä, vaikka mitä tofua syöttäis ;-)

        On siis menossa eskariin syksyllä? Vai kouluun syksyllä? Eskarin aikana voivat suositella esim. koulukypsyystestejä, joista yleensä jo hieman hahmottuu, jos jotain ongelmia on.

        kyllä pukea itse!, on osannut jo monta vuotta mutta nyt ne vaatteet vain on alkaneet "ahdistamaan" siis tuntumaan huonolta päällä. Ihan oikeasti, voisitte ensin lukea mihin vastaatte. Mainitsen myös että poika on jo eskarissa :)


      • tästä

        vastauksesta!

        Aistiyliherkkyys tuntuu hyvinkin mahdolliselta, pitää ottaa kokeiluun mainitsemasi konstit. Poika on kyllä vilkas mutta en tiedä onko ihan "ADHD vilkas" ehkäpä tarvii vain liikuntaharrastuksen johon purkaa ylimääräiset energiat :)


      • vastaavia
        tästä kirjoitti:

        vastauksesta!

        Aistiyliherkkyys tuntuu hyvinkin mahdolliselta, pitää ottaa kokeiluun mainitsemasi konstit. Poika on kyllä vilkas mutta en tiedä onko ihan "ADHD vilkas" ehkäpä tarvii vain liikuntaharrastuksen johon purkaa ylimääräiset energiat :)

        ongelmia ja juniori nyt ekaluokalla. On kierretty kaikki mahdolliset psykiatrit, psykologit, lastenneurologit, neuropsykologit ja lastenlääkärit. Ei ADHD-diagnoosia, mutta kuulo- ja tuntoaistien yliherkkyyttä löytyy.

        Kävimme Lapinlahdella (siis paikkakunta, ei sairaalan nimi) sensomotorisissa testeissä ja saimme sieltä ensimmäisen kerran ihan oikeita testituloksia kuuloaistista sekä pari harjoitetta joilla voi treenata tasapaino- ja kuuloaistia. Kunhan ehdin, niin kirjoitan tuonne alemmas 'Pekuluki'-nimimerkkini alle tarkempaa tekstiä tuosta käynnistä.

        Teidän juniorin ongelmat kuulostaisi äkkiseltään samanlaisilta kuin meillä podetut: Pukemisen jo mainitsitkin, entä onko ollut vaikeuksia esim. hampaanpesussa?


      • voisi
        vastaavia kirjoitti:

        ongelmia ja juniori nyt ekaluokalla. On kierretty kaikki mahdolliset psykiatrit, psykologit, lastenneurologit, neuropsykologit ja lastenlääkärit. Ei ADHD-diagnoosia, mutta kuulo- ja tuntoaistien yliherkkyyttä löytyy.

        Kävimme Lapinlahdella (siis paikkakunta, ei sairaalan nimi) sensomotorisissa testeissä ja saimme sieltä ensimmäisen kerran ihan oikeita testituloksia kuuloaistista sekä pari harjoitetta joilla voi treenata tasapaino- ja kuuloaistia. Kunhan ehdin, niin kirjoitan tuonne alemmas 'Pekuluki'-nimimerkkini alle tarkempaa tekstiä tuosta käynnistä.

        Teidän juniorin ongelmat kuulostaisi äkkiseltään samanlaisilta kuin meillä podetut: Pukemisen jo mainitsitkin, entä onko ollut vaikeuksia esim. hampaanpesussa?

        sanoa että joka ilta pitää sanoa sen kymmenen kertaa ennen kuin menee pesemään hampaat ja sittenkin sitä saisi valvoa. Hammastahna hyllytettiin vähäksi aikaa (laitettiin siis itse siihen harjaan, ei toki joutunut pesemään ilman) kun näytti että sillä pestiin vessaa ei hampaita ;)En siitä ole ollut hirveän huolissani koska olen kuunnellut että monilla lapset tahtoo sen tahnan kans sotkea mutta ehkäpä asioilla sitten voi olla yhteys.
        En tiedä millaisia ongelmia tarkoitit mutta tällaisia meillä on ollut hampaidenpesuun liittyen.


      • tsaidu

        Siis et voi olla tosissas?!?Et ADHDn taustalla esim. raskasmetalleja???Otappa asioista selvää ennenku tuut tänne latelee noit idioottimaisuuksias!


    • meidän pojalla,

      myös eskarilainen myös samoja ongelmia. Pukemisessa on just tota kiristys, kutitusjuttua yms. ja koko ajan pitää muistuttaa mitä seuraavaksi. Syömisongelmaa on myös eli on hyvin valikoiva ruokien suhteen. Onko teillä tätä? Hampaiden pesuun ei liity ongelmaa, mutta itse hammaslääkärikäynteihin tai tavalliseenkiin lääkäriin sekä parturissa käynnit yhtä taistelua. Mitenkäs siellä?
      Ei pysty keskittymään tehtäviin, jos on liikaa meteliä, muuten menee eskarissa hyvin. Kirjoittaminenkaan ei suju, mutta matikassa on suht hyvä. Kavereita ei ole paljoakaan, tai yleisesti on, mutta ei oikein sellasta hyvää kaveria/ystävää.

      • neitax

        ollut meilläkin eli vauvasta asti kaikki missä on paloja on pahaa... nytkin yli 5 v eikä syö vieläkään jogurttia jossa sattumia:)

        Helpottuu se ajan myötä, meillä oli pahin aika just tuossa 4 v.n paikkeilla. Meinas joka aamu tiltata kun mikään ei kelpaa. Meillä ei siis ole diagnoosia vaan havaittu itse tämä selkeesti ongelmaksi. Pikkukakkosella ei ole ollut koskaan vastaavaa ongelmaa.

        Sitten kun on selkeä syy kiukutteluun (vaatteiden laitossa)niin sitä jaksaa paremmin itsekkin yrittää ymmärtää. Pelkkää puuvillaa vaatteissa, ja väljiä vaatteita niin helpottaa. Ja kengät ihan suosiolla ainakin koon liian isot;)


      • on aina

        meillä sujunut hyvin mutta mielenkiintoista että kaveri puolella on huomattu vähän samaa eli on paljon kavereita ja tulee niiden kans juttuun mutta sitä parasta kaveria ei ole löytynyt.


      • BadMyntton
        neitax kirjoitti:

        ollut meilläkin eli vauvasta asti kaikki missä on paloja on pahaa... nytkin yli 5 v eikä syö vieläkään jogurttia jossa sattumia:)

        Helpottuu se ajan myötä, meillä oli pahin aika just tuossa 4 v.n paikkeilla. Meinas joka aamu tiltata kun mikään ei kelpaa. Meillä ei siis ole diagnoosia vaan havaittu itse tämä selkeesti ongelmaksi. Pikkukakkosella ei ole ollut koskaan vastaavaa ongelmaa.

        Sitten kun on selkeä syy kiukutteluun (vaatteiden laitossa)niin sitä jaksaa paremmin itsekkin yrittää ymmärtää. Pelkkää puuvillaa vaatteissa, ja väljiä vaatteita niin helpottaa. Ja kengät ihan suosiolla ainakin koon liian isot;)

        koska meillä myös tyttö 4v joka ei ole suostunut syömään mitään missä on sattumia:) Ilmeisesti juontaa juurensa siitä, että vauvaiässä sai jostain jukurtista kammon, kun oli pala ja se laittoi oksentamaan. Olen vähän kerrassaan totuttanut sattumiin esim. suuhun lusikallinen jukurttia jossa on päärynänpaloja. Kun sitten saa sen sattuman suuhunsa ja alkaa yökkiä, niin rauhoitan ja pyydän pureskelemaan ja sitten nielaisemaan. Sen jälkeen paljon kehuja ja jokin pieni palkinto. Nyt menee jo jukurtti alas ja tyttö ylpeänä kertoo kaikille, että osaa syödä paloja.


    • ota vakavasti !

      Itse olen ollut nyt tekemisissä viikon kaverin lapsen kanssa 6 v., jossa pojalla ylivilkkaus häiriö. Käy psykiatrisessa hoidossa säännöllisesti. Tytöillä, 4 v. ja alle 3 v. stressioireita pahasti. Lapset eivät nuku päikkäreitä, nuorin alle 3 v. Jos joku nukahtaa adhd lyö ja herättää, vie tavarat väkisin käsistä, ruokaa syödään milloin ja mitä huvittaa (koko jengi). Ruokaa käydään napsimassa lautaselta ja juostaan karkuun, nauretaan ja taas haetaan lisää. Lapset olleet koko ikänsä kotihoidossa. Äiti hoitaa yksin. Ei uskota mitään, puetaan itse mitä huvittaa päälle, juostaan alasti, ei asetuta turvavöihin jne. Adhd on kömpelö, paskoo housuunsa, hakee huomiota, rääkyy ja kiljuu, hakkaa. Yx kax lyö ja kovaa. Taustalla isän alkoholi (narsku) ongelma ja suvussa vastaavaa. Myös huonot välit vanhempin kanssa vaikuttavat. Rauhattomuus. Ei asetuta mihinkään. Huuto alkaa jo ennen klo 7 aamulla ja jatkuu aina klo 22 saakka. Olen hoitanut myös toista adhd lasta, aivan sama käytös. Työkaverin myös adhd mies ollu 16 v. Hoidossa nyt. Ei asetu rajoihin, mihinkään, juo töissä, tekee mitä huvittaa, paha lukihäiriö ja moottoriturpa, "katsoo 7 kanavaa yhtäaikaa". Katsoo tv:tä, lukee lehteä, puhuu työkavereille, naureskelee yksin, saattaa alkaa puhumaan ihan mistä vaan, kesken asian. Tietää kaiken, on olevinaan viisas. Ottaa riskejä, ajaa talon autolla 170 kuudenkympin alueella. Sanookin itse: Brum, brum, ja hiekka lentää, hyvä auto !". Mies on nyt 50 vuotias. Matti Nykänen myös paha adhd - riskinotto on ihanaa !! HOIDA ASIAA AJOISSA, lääkkeitä löytyy.
      Todella hermottavaa hoidettavaa, kun huuto alkaa ja kiusanteko ja villiiminen jo heti, kun silmät auki. Yllyttää toisia lapsia tekemään kaikkea ilkeyttä. Keskittymiskyky ihan finaalissa, siis syöminen ja YHDESSÄ PAIKASSA OLEMINEN on vaikeaa. TYökaveri ei pysty olemaan omasssa huoneessa ja vastaamaan asieltä puhelimeen vaan puhelut käännetty jatkuvasti kännyyn, näin on vapaa menemään. ADH tekee kuten tahtoo, eikä välitä mistään säännöistä, rajoista, sovituista asioista. He eivät sovellu ns. normaaliin työyhteisöön, vaan yks.yrittäjiksi, konsulteiksi, joissa ammateissa saavat tehdä, mitä ja milloin tahtovat. JOS vaaditaan rajaa (kuten työnantaja), niin adhd kokee, että häntä kiusataan ! Kaikki tehdään uhallakin väärin päin. Eälämän arvot (avioliitto ja lapsen jne.) ovat päinvastoin kuin ns. normaalilla ihmisellä. Kun suututtaa, työkaverikin rikkoi talon tavaroita uhallaan, kyun kysytään, nauraa vaan ja lähtee kaljalle. Ei mahda kukaan mitään. Kovalla palkalla, mutt tekee duunit, ja adhd saa tulospalkkaa myös, tottakai !!!!!!

    • ap.

      kaikille jotka jaksoitte vastata asiallisesti :)(katson että viimeisin vastaus ei kuulu niihin).

      Nyt on asiat hieman rauhoittuneet sitten viime kirjoituksen, eihän tässä auta muu kuin odottaa eskarin loppukeskustelu ja koulutarkastusta. Joskus sitä toivoisi että ongelmiin löytyisi tuosta vaan vastaukset mutta tällaista se elämä on; ongelmien kanssa toimeen tulemista ;)

      • Nimetön

        oli tosikertomusta elävästä elämästä, mitä adhd pahimmillaan voi olla ja HOITAMATTA. On hyvä, jos ihminen tiedostaa tämän neurologisen sairauden ja alkaa hoitamaan sitä, potilaan itsensä, läheisten ja perheen eduksi. Aina on tehtävissä jotain. Nostan hattua helle, jotka jaksavat paneutua tähän adhd-ongelmaan.On nimittäin henkilöitä, jotka haluavat piilottaa ongelman, kenen etu se silloin on ? Jaksamista ja voimia sinulle. Kyllä tiedän, että ei ole (eikö tule olemaan) helppoa, miniän poikaa olen hoitanut ja tosi raskasta eteenpäin vietävääsekä ystäväni lapsia ja työkaverina adhd jo 18 v. ! Hän käy hoidoissa ja työterv.psykologi käy työkavereiden luona haastattelukierroksella juuri tämän ihmisen takia, kuulemma "lääkärin määräys". Minuakin haastateltu. Työnantaja valinnut haastateltavat. Ta:n edustajat eivät enää tiedä, mitä ihmisen kanssa voisi tehdä.
        Mikään ei menen perille - nauraa vain ja tekee AINA oman pääsnä mukaan. Huoh,....Ei selviä virkatyöstään - vain toisten avulla. Hlö on jo yli 50 v. mies. Psykologin kommentti oli, että "kyllä olette paljon työyhteisönä jaksaneetkin". Nimittäin emme enää jaksa kukaan ! Valtiolla on paljon suojatyöpaikkoja, ei tämä ole ainutlaatuinen tapaus, samoin kunnilla. Yksityisellä ei olisi ollut työssä päivääkään! Konsultti tai yrittäjä käy hyvin. Adhd ei ole ollenkaan tyhmä, päinvastoin ja lisäksi osaa erittäin hyvin "vedättää" ja hoitaa hommelit "kotiin päin".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe