Yrityksemme sai vakuutusyhtiöltä kieltävän vastauksen, kun yritettiin hankkia projektille vakuutusta. Tämä johtui siitä, että yrityksemme on luokiteltu jonkinlaisessa yleisessä rekisterissä tasolle 4, kun 5 on kaikista riskialttein (= hirveät velat ja matkalla kohti konkurssia).
Kysymykseni kuuluu, että mikä tämä riskirekisteri mahtaa olla, kuka sitä ylläpitää ja ketkä sitä pääsee tutkimaan?
Samalla voisin kysyä, että mitä muita kirjanpitotietoja yrityksistä pääsee tutkimaan? Meillä on kyllä kirjanpito täysin kunnossa, ja yritys aivan hyvässä jamassa, mutta kiinnostaisi tietää, miten suuri merkitys julkisilla tiedoilla on ja kenellä niitä on tapana tutkia.
Yrityksen riskiluokitus 1-5
6
11442
Vastaukset
- riskitaso
Tarkennusta: se instanssi, joka riskiluokituksen on tehnyt, on seuraava:
http://www.asiakastieto.fi/
Tuolta näyttäisi saavan muutamalla eurolla erilaisia raportteja. Missä tilanteessa asiakkaat/muut osapuolet käyttävät tuota tai tuollaista palvelua? Näemmä ainakin vastuuvakuutusta hankkiessa.
Onko suositeltavaa olla huolissaan siitä, mitä omasta yrityksestä tuollaisissa käy ilmi? Yrityksemme on tosiaan ihan kannattava, mutta jos tuollaista palvelua käytetään yleisesti ja riskiluokitus on huono, niin kirjanpitoa pitäisi sitten korjata.- riskitaso
Ja vielä tarkennusta.
http://www.asiakastieto.fi/asiakastieto/ajankohtaista.jsp?l1=1&T=nu&A=220
Tuosta käy ilmi, että 1.1.2007 alkaen rakennuttajat ja työsuoritusten tilaajat joutuvat korjaus-, hoito- ja kunnossapitotoiminnassa tarkistamaan noita yrityksen taustoja.
Kuinka tavallista samanlainen taustojen tutkiminen on muiden alojen kohdalla? - 1234567
riskitaso kirjoitti:
Ja vielä tarkennusta.
http://www.asiakastieto.fi/asiakastieto/ajankohtaista.jsp?l1=1&T=nu&A=220
Tuosta käy ilmi, että 1.1.2007 alkaen rakennuttajat ja työsuoritusten tilaajat joutuvat korjaus-, hoito- ja kunnossapitotoiminnassa tarkistamaan noita yrityksen taustoja.
Kuinka tavallista samanlainen taustojen tutkiminen on muiden alojen kohdalla?Yritystoiminta ja yritysten tiedot ovat Suomessa pääsääntöisesti julkisia, ja ihan hyvä niin.
Ammatinharjoittajilla voi olla hieman tiukempi yksityisyyden suoja, mutta esimerkiksi osakeyhtiöillä kaikki olennaiset tiedot ovat julkisia ja kenen tahansa tarkastettavissa.
Ja lähes jokainen yrityshän on velvollinen toimittamaan tilinpäätöksensä vuosittain PRH:lle, joka sitten julkistaa sen kaikkien nähtäväksi.
Jos näitä tilinpäätöstietoja ei sinne toimita, niin lain mukaan siitä seuraa jossain vaiheessa uhkasakko ja sen jälkeen poistaminen kaupparekisteristä, yms.
Tosin aika löysää tuon asian valvonta on. Suurin haitta puuttuvista tilinpäätöstiedoista on kuitenkin yritykselle itselleen, koska esimerkiksi useimmat luottoja myöntävät tahot tarkastavat aina ensin luottopäätöksen tekoa nuo PRH:lle toimitetut tilinpäätöstiedot, ja jos niitä ei ole sinne toimitettu, niin homma saattaa vaikuttaa hämärältä. - Taavi A
asiakastietoa käyttänevät ainakin yleisesti yritykset joilla paljon asiakkaita ja esim määrittelevät asiakkaan luottolimiitin, jos asiakas sellaisen saa, sen mukaan. olisiko yrityksesi pieni koko omiaan lisäämään riskiä, toisaalta onko siellä ajantasaiset tiedot, ottavat useita asioita siinä huomioon muutakin kuin miltä tulos näyttää, tarkemmin tietämättä mitä, käyttänyt vain joskus palvelua.
- paska akka
minulle soitetti ja tarkistettiin yleisiä tietoja yrityksestä olisi maksanut 92 euroa kyseinen ylläpito netissä mut kun en ole ennenkään maksanut en nytkään siellä hämärä akka alkoi vinkua että onko minun luottoluokitus laskenut en tiedä mitä minun yhritykseni t ekee luottoluokituksella kun en tartte velkaa enää ja minulla on hyvät suhteet pankkin ja aina olen laskuni ja velkani maksanut ajallaan taisi akka laittaa viimeiseen luokkaa oli se niin tuhoutunut kun kieltäydyin maksusta. en ole ennenkään maksanut kyseiselle yritykselle
- tsc
Minulla vanhempi yritys jolla velkaa 45t tulos on ollut viimeiset 5 vuotta 5 t- 45t Liikevaihto 360t-520t. Vuonna 2012- oli maksuhäiriömerkintä verojen takia. Ei ole menossa konkurssiin, mutta riskiluokka on vakuutusyhtiön mukaan 4. Tästä päättelin että jos on jotain sanomista joskus ollut, niin pieni yritys = suuri riski joka tapauksessa. Voin siis lohduttaa nelosriskiluokkalaisia, että ei pelkkä riskiluokka kerro yrityksen huonosta tilanteesta. Toki poikkeuksiakin varmasti on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799