Kokoomuksen viestinä on ollut, että vastakkainasettelun aika on ohi. Yhteiskuntamme olisi sen perusteella kehittynyt yhdenmukaiseksi, eheäksi ja oikeudenmukaiseksi. SDP:n huonoa vaalitulosta selitetään oikeistolaisesti ajattelevien piirissä juuri sillä, että vastakkainasettelua painotettiin keinotekoisesti. Kepulaiset olivat toisin kuin oikeistolaiset suhteellisen neutraaleja tässä kysymyksessä. Se voi johtua siitä, että Kepun vaaliteemoissa on perinteisesti nähty vastakkainasettelua ja edunvalvonnan elementtejä. Ne ovat olleet alue- ja elinkeinopoliittisia.
Luokkayhteiskunnan loppumisesta pitäisi näkyä myös merkkejä todellisuudessa. Ilman empiriaa väite vastakkainasettelun loppumisesta on mielikuvapolitikointia. Ei se, että tapahtuu yhdessä vaalissa poliittisia siirtymiä, mitätöi todellisuutta. Ei sillä voida pyyhkäistä pois mummonmökissään kansaneläkkeen varassa elävän tai 10 vuotta työttömänä olleen todellisuutta pois.
Tulonjako on yksi todellisuuden mittari. Toisaalta suomalaiseen oikeudentajuun kuuluu, että suurimpienkin tulojen pitää olla kohtuullisia. Tästä käy esimerkiksi se, että pääomatuloja ja optiovoittoja on aika usein julkisessa keskustelussa pidetty kohtuuttomina ja siten epäoikeudenmukaisuutena.
Toinen oikeudenmukaisuuden vaatimus koskee pieniä tuloja. Jokaisella pitäisi olla niin paljon tuloja, että niillä tulee kohtuullisesti toimeen. Suomessa ei ole kerjäläisiä, mutta on leipäjonoja. Kun hakeutuu raittiiseen ulkoilmaan, törmää jokseenkin varmasti ihmisiiä, jotka jo ulkoisen statuksen perusteella ovat pienituloisia ja todennäköisesti hyvinkin köyhiä. Rikkaitakin on, mutta heihin törmää harvemmin, koska suomalaisessa yhteiskunnassa rikkautta hieman hävetään eikä sitä uskalleta kovin julkisesti näyttää.
Tulonjakotilastot kertovat, että suomalaiset ovat suurelta osin varakkaampia kuin 60-luvulla. Tuloerot myös pienenivät 60-luvulta 90-luvulle tultaessa. Sen jälkeen tuloerot ovat alkaneet kasvaa. Tämä tuloerojen kasvu on globaali ilmiö. Tosin kuin voisi ehkä kuvitella tuloerojen kasvun ohella myös poliittisen kannatuksen virta on alkanut kääntyä oikealle. On ilmeistä, että usko siihen, että talouden lisäkasvulla voidaan vähentää köyhyyttä ja ehkä kaventaa tuloerojakin supistamalla köyhien joukkoa, on lisääntynyt.
Väite siitä, että vastakkainasettelun aika olisi ohi, on kummallinen. Se on kummallinen sen vuoksi, että tuloerot ovat kasvaneet ja meillä on myös absoluuttista pitkäkestoista köyhyyttä, mikä ilmenee leipäjonoissa. Mummot mökeissään nuolevat haavansa ja uskottelevat itselleen, että tämä on vain Jumalan heille varaama osa. Luokkayhteiskunnan loppua huutavat ummistavat silmänsä tältä köyhien joukolta. Uskallusta jalkautumiseen tuskin on. Monelle kokoomuslaiselle voisi suositella kiljusia eli parin viikon vapaaehtoistyötä sosiaalitoimen parissa. Voi olla, että pilkahdus luokkayhteiskuntaa silloin osuisi silmään.
Luokkayhteiskuntakeskustelun ylläpitäminen halutaan mitätöidä pitämällä sitä vanhanaikaisena ja menneenä. Minusta se on lähinnä todellisuuden kieltämistä. Ei luokkayhteiskuntaa ylläpitämä köyhyys mihinkään väisty, vaikka kuinka hoettaisiin, ettei sitä ole. Sitä ei ole parempiosaisten silmissä, kun sellaisen näkeminen on opittu aktiivisesti välttämään.
Kysymys ei myöskään ole siitä, että luokayhteiskuntaa haluttaisiin ylläpitää pitämällä sitä poliittisena puheenaiheena. Ei sekään ole mahdollista, jos mitään luokkayhteiskuntaa, köyhyyttä ja vastakkainasettelua ei todellisuudesta löydy. Ei sitä toki siinä määrin löydykään kuin joskus muinoin. Poliittisen sanoman perusviesti on tietysti se, ettei kehityksen ratasta tulekaan ohjata menneeseen ja palata jyrkempään luokkayhteiskuntaan. Kansainvälinen kehitys juuri kertoo siitä, että uusliberalistisen talouspolitiikan ja oikeistolaistumisen hegemonia ovat aikaansaaneet köyhyyttä ja johtamassa vastakkainasetteluun. Kyse on siis siitä, ettei vastakkainasetteluun pidäkään palata. Se on tärkeämpi viesti kuin, että vastakkainasettelun aika on ohi. Kokoomuksen pitäisi kertoa, että se on lopullisesti ohi ja että sen politiikka tukee kehitystä, missä vastakkainasttelua ruokkivia tuloeroja ja absoluuttista köyhyyttä vähennetään. Sitten on ohi, kun näin toimitaan.
Onko meillä siis malttia ja ennen kaikkea moraalista selkärankaa ylläpitää koko kansan hyvinvointia. Taata se, että jokainen tulee kohtuullisesti toimeen ja pyrkiä siihen, ettei ketään pakita ylenmäärin. Onko mahdollista, että joku ryhmä on kuukaudesta toiseen 10 kertaa ahkerampi kuin joku toinen ryhmä ja saa palkintosta siitä. Se ei kuulosta ihan uskottavalta.
Oikeus ja kohtuus
11
370
Vastaukset
- Kotilainen
Tuo ajatus vastakkainasettelun loppumisesta on varmaan lainattu yrityksiltä. Lamavuosina ja niiden jälkeen hyvinkin pärjänneet firmat järjesti "koulutustilaisuuksia" työntekijöille, joissa heille kerrottiin että nyt pitää tinkiä ns. saavutetuista eduista. Perusteena oli, että nyt ollaan yhteisessä veneessä ja kaikkien pitää soutaa samaan suuntaan.
Siellä sitä kierrettiin - minä mukana - ympyrää ja jokaisella oli pahvinen kertakäyttölautanen narusta roikkumassa selkäpuolella. Lautaseen piti kävellessä kirjoittaa, että millaisena yhteistyökumppanina ja ihmisenä edelläkulkijan kokee. Kuvioon tietenkin kuului, että pomot olivat samassa rinkulassa. Melkoista vastakkainasettelun poistamista, jota nyt on tuotu terminä politiikkaankin.
Vähän kornia kyllä, että tuon "koulutuksen" jälkeen firma laittoi kaikki vanhemmat työntekijät eläkeputkeen, joten ihmisen ikä oli firman puolelta heti vastakkainasettelun peruste. Politiikassa tuskin eläkeläisiltä äänioikeutta viedään, vaikka sellaistakin ole kuullut jonkun esittäneen.- ..heh..
"Siellä sitä kierrettiin - minä mukana - ympyrää ja jokaisella oli pahvinen kertakäyttölautanen narusta roikkumassa selkäpuolella.."
- Uusi-Ukki
missä mennään, avaus on jälleen täyttä Faktatietoa ja asiaa, ei Kokoomuksen kannata pullistella näennäisellä vaalivoitollaan. Olen varma siitä, että yhteiskunnallinen eriarvoisuus tulee lisääntymään, vaikka Kokoomus yrittää tasaarvosta rummuttaa.
Kyllä me äänestäjät olemme melko typeriä, suoraan sanottuna,kuten nyt on havaittavissa, että Demareita siirtyi Kokoomuksen kannattajiksi. Me työväenluokan ihmiset olemme kääntymässä uskoon että moni meistä luulee kuuluvansa niinsanottuun omistavaan luokkaa. Kun on tullut hankittua Omakotitalo joillakin hyvällä kalliilla paikalla, arvo noin puoli miljoonaa euroa.
Sitten mielessään he vertaavat itseään vuokralla asuvaan Demarinaapuriinsa, tulevat siihen tulokseen että eivät kuulukaan enää työväenluokkaan, näin Kokoomus on kannatustaan lisännyt, mikä näissä vaaleissa tuli selvästi ilmi.
Kyllähän Katainen julisti työn merkitystä, kaikenlaisen työn kuten hän paasasi, sillä me saadaan yhteiskunta nousuun viestitti Jyrkipoika. Mutta montakohan Kokoomuslaista ihmistä on jonkun siivousfirman palkkalistoilla, uskallampa epäillä onko ainuttakaan.
Mitä pirua minäkin Kokoomusta soimaan, olen vuorenvarma siitä, että Kokoomusta äänestää täällä Oulussakin minua paljon köyhemmät ihmiset. On tosin otettava huomioon, että he ovat ajatusmaailmaltaan paljon paljon minun alapuolellani. Toisaalta moni käy lentokoneella Helsingissä Oopperassa, tällä korostaen Kokoomuslaisuuttaan, siihen ansaan minä entule koskaan alistumaan. - kokoomuksen vihollinen no2
..heh.. kirjoitti:
"Siellä sitä kierrettiin - minä mukana - ympyrää ja jokaisella oli pahvinen kertakäyttölautanen narusta roikkumassa selkäpuolella.."
Sikäli kun 25-62 ikävuoden välillä olevia ihmisiä voi aikuisiksi nimittää. Hilpeyttähän se herätti, ei tietenkään paikanpäällä pomojen nähden mutta sosiaalitiloissa oli kyllä riemua irti. Oli siellä monta muutakin hauskaa joista voisi juttua vääntää.
- Kotilainen
kokoomuksen vihollinen no2 kirjoitti:
Sikäli kun 25-62 ikävuoden välillä olevia ihmisiä voi aikuisiksi nimittää. Hilpeyttähän se herätti, ei tietenkään paikanpäällä pomojen nähden mutta sosiaalitiloissa oli kyllä riemua irti. Oli siellä monta muutakin hauskaa joista voisi juttua vääntää.
Olitko samassa puualan firmassa??? No, saattaa olla että samat konsultit on myyneet ideaa moneen paikkaan. En muista että yli kuusikymppisiksi olisi meidän talossa ketään pidetty.
- kokoomuksen vihollinen no2
Kotilainen kirjoitti:
Olitko samassa puualan firmassa??? No, saattaa olla että samat konsultit on myyneet ideaa moneen paikkaan. En muista että yli kuusikymppisiksi olisi meidän talossa ketään pidetty.
...monta toimipistettä, puuta sekä muuta:) Olisi tulevalla työministerillä perkaamisen paikka näiden kokoomuslaisten hihhulikonsulttien rahastuksen lopettamiseksi. Filatoff ei joko pystynyt tai halunnut, koska työministeriö maksoi kuulemma osan näistä ns. koulutuksistakin.
- hohhoijaa huh huh
Juttusi on kateuden kyllästämä ja hyvinvointiyhteiskunnan vastainen.
Tuollaisiin kommentteihin pystyy kuka tahansa, jopa palstan kepulainen vakiokirjoittaja "jo vain". Jos tämän "jo vain, heh heh" -tason haluaa ylittää, vaaditaan paljon enemmän.
Kateuteen minulla ei ole henkilökohtaisesti mitään syytä. Lukeudun tulo- ja varallisuustasoilla mitattuna selkeästi yhteiskunnan parempiosaiseen puoliskoon, tarkemmin sanottuna viidennekseen. Tästä tulotasosta olen itse kyllä valmis tinkimään sen hyväksi, että yhteiskunta pidetään eheänä ja harmonisena.
Väitettä hyvinvointiyhteiskunnan vastaisuudesta en ymmärtänyt lainkaan. Ehkä sinulla on siinä takana jotain "korkeampaa" eli lennokkaampaa logiikkaa.- Uusi-Ukki
jos saat jutustani kateellisen ihmisen vuodatuksen, en minä ketää kajehdi, varsinkaan köyhempiäni ihmisiä, kuten sinuakaan. Kylläkai sinunkin on myönnettävä, että me ihmiset haluasimme olla rikkaampia kuin olemmekaan.
Kokoomuslaiset on aina mielletty rikkaiksi ja hyvin toimeentuleviksi ihmisiksi, näin on aina ollut.Jo kolmekymmentä luvulta lähtien, kun kunassa oli Lääkäri, Apteekkari Pankinjohtaja ja pappi, kaikki he olivat taatusti Kokoomuksen kannattajia, tulloin Köyhät maanviljelijät, katsoivat heitä kuin puolijumalia, ja tyhmyyttään heitä kunnioittivat.
Ei todellakaan enää eletä menneessä ajassa josta Katainen Demareita moittii, kyllä ihmiset ovat nykyaikana senverran sivistyneitä, että tietävät Kokoomuksen olevan vain suuri kupla, joka jo lähiaikoina saattaa räjähtää Kahden kärjen Kataisen ja Niinistön silmille. Keskusta ja Kokoomus ajautuvat törmäyskursisille alta aika yksikön, jos he Hallituksen muodostava.
Olkaa pojat huoletta, Heinäluoma tulee ja pelastaa tilanteen kolmella kärjellä, Hallitus työnantajat ja työmarkkinajärjestöt, vakaata tuttua asiainhallintaa. - Uusi-Ukki
Mielipidepankki kirjoitti:
Tuollaisiin kommentteihin pystyy kuka tahansa, jopa palstan kepulainen vakiokirjoittaja "jo vain". Jos tämän "jo vain, heh heh" -tason haluaa ylittää, vaaditaan paljon enemmän.
Kateuteen minulla ei ole henkilökohtaisesti mitään syytä. Lukeudun tulo- ja varallisuustasoilla mitattuna selkeästi yhteiskunnan parempiosaiseen puoliskoon, tarkemmin sanottuna viidennekseen. Tästä tulotasosta olen itse kyllä valmis tinkimään sen hyväksi, että yhteiskunta pidetään eheänä ja harmonisena.
Väitettä hyvinvointiyhteiskunnan vastaisuudesta en ymmärtänyt lainkaan. Ehkä sinulla on siinä takana jotain "korkeampaa" eli lennokkaampaa logiikkaa.että tämä herra minun vuodetustani kritisoi, no luettuani avauksesi toiseen kertaan, huomasin sen sopivan avaukseesi kuin nyrkki silmään. muuten vastauksemme on samansisältöinen, siis ajatusmaailmamme on myöskin samansuuntainen, siitä minä olen pirun ylpeä.
- yksi kylähullu
Ei kukaan ole väittänyt köyhyyden ja puutteen kadonneen kokonaan, ei luokkaerojenkaan, ja tuloerotkin ovat lisääntyneet se on totta. Absoluuttinen köyhyys on kylläkin pienentynyt vaikka suhteellinen köyhys tilastollisen vertailumediaanin kohoamisen seurauksena on pysynyt ennallaan tai lievästi lisääntynyt (toki tähän vaikuttaa tilastointimutos joka tulee köyhyysrajan tarkistuksesta EU:n kriteerien mukaiseksi).
Vastakkainasettelulla on viitattu työntekijöiden ja työnantajan etujen ristiriidan katoamiseen työelämässä, vahva yritys on hyvä työllistäjä ja hyvä työntekijä on vahvalle yritykselle välttämätön menestystekijä. Molempien etu on yhtenevä. SAK yritti näissä vaaleissa lietsoa vanhakantaista vastakkainasettelua kampanjallaan siinä karkeasti epäonnistuen, suuri osa ihmisistä ei tunnistanut tuollaista maailmankuvaa. Sinäkin ensi alkuun puolustit noita mainoksia henkeen ja vereen, muistanet varmaan.
Kokoomus on korostanut julkisten palveluiden rahoituspohjasta huolehtimisen tärkeyttä talouden dynamiikkaa (ostovoimaa) lisäävin veroratkaisuin, ei siis pelkästään palveluiden tasoa ja määrää kuten vasemmisto. Ihmiset näyttävät laajalti ymmärtävän, että vain työtä tekemällä voidaan tuottaa lisäarvoa ja verotuloja joilla palvelut ja eläkkeet taataan edes nykyytasolla. Tämä viesti jäi SDP:ltä ja Vasemmistoliitolta antamatta heidän keskittyessään mustamaalaamaan porvarillista yhteiskuntaa. Sitä jota demarit ovat olleet koko lamanjälkeisen ajan rakentamassa hallituksesta käsin. Demareilla ja myös Vasemmistoliitolla on ollut harvinaisen hyvän talouskasvun siivittämä periodi korjata epäkohtia joita etenkin demarit vaalitasitossaan korostivat. Kansa kertoi mielipiteensä vasemmiston kyvystä hoitaa epökohdat kuntoon, nyt on Kokoomuksen ja Kepun johtaman koalition vuoro johtaa yhteiskuntaamme.
Meillä on varmasti resursseja ylläpitää koko kansan hyvinvointia, se edellyttää kuitenkin uudistumista ja hyvää yhteistyötä eri toimijoiden kesken, ei yksisilmäistä edunvalvontaa ja toisten mustamaalaamista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1911350
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän138903- 85852
- 51758
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?51750Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t253637Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä312601Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55589Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,7585- 53584