Olen hankkimassa noin 30 jalkaista uppoumarunkoista venettä. Budjetti on sellainen, että kyseeseen tulee noin 20 vuotta vanhat veneet. Kaverini sanoi minulle, että niin vanhan veneen dieselmoottorit menevät pian vaihtoon riippumatta niillä ajetuista tunneista. Onko niin, että dieselit eivät kestä sen kauempaa hyvästä huollosta huolimatta. Pitääkö veneen valinnassa päähuomio kiinnittää moottorin ikään?
Vanha dieselmoottori
7
2250
Vastaukset
- VolvoMan
Mulla ittellä on Volvo Penta AQ130C bensakone vuosmallia -76, ja edelleen porskuttaa. 3 remonttia on tehty, ja huollot säännöllisesti. Ikinä ei ole ollut epävarma toimimaan, ja en näe muuta syytä vaihtaa, kun kasvavan nopeudentarpeen "need 4 speed" ;).
Ei 20v vanha dieseli ole mitenkään loppu, yks kaveri osti just 29 jalkasen daycruiserin, jossa on 2 -86 VP AQAD41 konetta, eikä niissä ole yhtään mitään vikaa. En näe syytä vaihtaa hyvin toimivaa konetta. Eli koneen ikää ei kannata katsoa kaupan esteeksi. Jos kone on huonommassa kunnossa, voi sille tehdä kevyen huollon, ja taas mennään, ellei se nyt ole jotai luokkaa 5000h ajettu. Sillon tarvitaan jo sisuskalujen vaihto (männät, laakerit, männänrenkaat....)
Ja mikä tahansa moottori kestää niin kauan kun sitä huolletaan HUOLTOKORJAN MUKAISESTI.- TTT
Kyllä kestää....itselläni on veneessä Volvon MD 47...vuosimallia 60-luvulta....ja aina lähtee ja käy nätisti.
- basso
TTT kirjoitti:
Kyllä kestää....itselläni on veneessä Volvon MD 47...vuosimallia 60-luvulta....ja aina lähtee ja käy nätisti.
kyllä diisseli kestää vaikka maailman tappiin varsinkin jos sitä on säännöllisesti huollettu.
- tuntematon
Kaverisi tarkoittaa raakavesijäähdytteisen moottorin syöpymistä. Jos moottorissa on makeavesijäähdytys, ei tällaista ongelmaa ole tai se koskee vain pakosarjaa tai muuta sellaista osaa joka on meriveden kanssa tekemisessä.
- Kalle
Vene-lehdessä 10/1999 on käsitelty
jutussa männänrengas rannalla koneiden
mätänemistä telakointiaikana ja
märän pakoputken monia riskejä. - hydratech
Kalle kirjoitti:
Vene-lehdessä 10/1999 on käsitelty
jutussa männänrengas rannalla koneiden
mätänemistä telakointiaikana ja
märän pakoputken monia riskejä.Suomen vesillä merivesi on niin niukan suolaista, että korroosio-ongelmat ovat vähäiset, jos kone on huuhdeltu makealla aina syystelakoinnin yhteydessä. Tarkastaa kuitenkin pitää.
- Caaleppi
Jos kone on hoidettu ja huollettu se kestää vaikka kuinka kauan.
Minulla on merivesijäähdytteinen Wikström vm.1928 ja ajelin sillä vielää 90-luvun alkuvuosina, siihen ajettiin aina öljy jäähdytysjärjestelmään ja tulpattiin siten että systeemi oli täynnä piripintaan talven ajan, nyt on tarkoitus rakentaa purjevene ja laittaa tämä kone siihen apumoottoriksi.
Diesel joka minulla on tällä hetkellä on 60-luvulta, syksyllä ajan makeanveden pakosarjan ja lauhduttimien läpi (makeavesijäähdytys), jonka jälkeen tyhjään pakosarjan vedestä ja täytän sen piripintaan öljyllä talven ajaksi, ei ainakaan pakosarja ruostu! Koneen päälle suihkutan ruosteenestoainetta joka puolelle.
Tärkeintä on että moottoreita käytetään säännöllisesti kesäisin ja laitetaan talvisäilöön asianmukaisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu463516- 1362525
Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti172494Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett151973- 161436
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis731337- 1061324
Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks1531043- 931027
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon21969