Coca Cola Zero, yms... kysymys!

Sokrupupu

Nyt tartten apua... olen ihan pihalla koko asiasta ja alkaa hermostuttaa! Olen uusi diabeetikko (siis ihan pari viikkoa vanha, heh...) ja olen aivan pihalla siitä mitä virvoitusjuomia saan juoda. Tein äsken testinä niin että join Coca Cola Zeroa jossa ei ainakaan tuoteselosteen mukaan ole hiilareita tai sokeria... mutta katsos, verensokeri nousi?! Mitä minä saan juoda rauhassa ilman pelkoa? Pepsi Max, lightit? ...auttakaa... oon muutenkin ihan hermoraunio tämän taudin takia. Olen aina rakastanut virvoitusjuomia enkä haluaisi niitä jättää kokonaan pois... :(

14

11890

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • D:läinen

Kyllä sinä voit edelleen limsoja juoda, mutta sinun tulee testata, miten paljon limsaan tarvitset inskaa. Minä tarvitsen melkein saman määrän "sokerittomaan" ja sokerilliseen limsaan inskaa, joten on ihan sama, kumpaa juon.

Sait kai neuvoksi kokeilla ruokailun jälkeisiä arvoja? Eli 1,5 - 2 tuntia ruuan jälkeen sokereiden pitäisi olla 7 - 10 tienoilla ja seuraavalle ruualle palautua takaisin 4 - 6 arvoihin. Itselläni nuot korkeat arvot eivät päde, vaan minulla aamupalan jälkeen sokereiden pitää nousta yli kympin, muuten mennään hypoille ennen lounasta.

Kokeilemalla opit, yritä telata.

• D:läinen

telata=relata :D

• tsekattu

Oliskohan sulla vähän liikaa aamuinsuliinia?

• Ei inskaa light limuun!

D:läinen kirjoitti:
        "Minä tarvitsen melkein saman määrän "sokerittomaan" ja sokerilliseen limsaan inskaa, joten on ihan sama, kumpaa juon. "

Siis juotuihin light-limuihin, jotka eivät sisällä kuin keinotekoisia makeutusaineita, EI SAA PISTÄÄ INSULIINIA!
        Sellaisia on mm. Jaffa light, Pepsi Max ja Coca Cola light. Ne eivät nosta sokereita, vaikka joisi niitä litratolkulla. Itse juon joka ilta litran verran enkä ole koskaan tarvinnut niihin insuliinia.

Sitten on erikseen hedelmäsokereilla makeutetut juomat, jotka nostavat sokereita, mutta hitaammin kuin tavallinen sokerillinen limu. Se selviää pakkausselostuksesta.

• D-läinen
        Ei inskaa light limuun! kirjoitti:

D:läinen kirjoitti:
        "Minä tarvitsen melkein saman määrän "sokerittomaan" ja sokerilliseen limsaan inskaa, joten on ihan sama, kumpaa juon. "

Siis juotuihin light-limuihin, jotka eivät sisällä kuin keinotekoisia makeutusaineita, EI SAA PISTÄÄ INSULIINIA!
        Sellaisia on mm. Jaffa light, Pepsi Max ja Coca Cola light. Ne eivät nosta sokereita, vaikka joisi niitä litratolkulla. Itse juon joka ilta litran verran enkä ole koskaan tarvinnut niihin insuliinia.

Sitten on erikseen hedelmäsokereilla makeutetut juomat, jotka nostavat sokereita, mutta hitaammin kuin tavallinen sokerillinen limu. Se selviää pakkausselostuksesta.

Eiköhän me olla yksilöitä kaikki, tai niin olen aikakin omassa hoidossani käsittänyt. Mikä pätee mulla, ei välttämättä päde kaikilla. Mulla on aina nämä keinotekoiset makeutusaineet nostaneet sokerit taivaisiin, minkä mä sille mitään voin. Aspartaamiahan ei suositella edes diabeetikon käytettäväksi, sillä se aiheuttaa aivokasvaimia, ainakin erään tutkimuksen mukaan. Sehän on keksitty alunperin puuteollisuuteen.

Mä en ole koskaan saanut kunnon tasapainoa aikaseksi, sillä hormoonit hyrrää pikasen liian sekavasti. Siksihän käskinkin alkuperäisen kirjoittajan tarkkailemaan näitä ruokailun jälkeisiä sokereita ja miten ne tasaantuvat taas seuraavalle syömiskerralle.

• ja kumma
        D-läinen kirjoitti:

Eiköhän me olla yksilöitä kaikki, tai niin olen aikakin omassa hoidossani käsittänyt. Mikä pätee mulla, ei välttämättä päde kaikilla. Mulla on aina nämä keinotekoiset makeutusaineet nostaneet sokerit taivaisiin, minkä mä sille mitään voin. Aspartaamiahan ei suositella edes diabeetikon käytettäväksi, sillä se aiheuttaa aivokasvaimia, ainakin erään tutkimuksen mukaan. Sehän on keksitty alunperin puuteollisuuteen.

Mä en ole koskaan saanut kunnon tasapainoa aikaseksi, sillä hormoonit hyrrää pikasen liian sekavasti. Siksihän käskinkin alkuperäisen kirjoittajan tarkkailemaan näitä ruokailun jälkeisiä sokereita ja miten ne tasaantuvat taas seuraavalle syömiskerralle.

Vaikka me olemme yksilöitä, minuakin ihmetyttää väitteesi. Olisikohan kuitenkin joku muu syy, joka niitä sokereita nostaa?

• huuhaan tunnistaja
        D-läinen kirjoitti:

Juttusi aivokasvaimista on huuhaa-sivustojen todeksi näyttämätöntä propagandaa, mikä ei pidä paikkaansa.

Aspartaamin syöpäriski (kaikilla aineilla on ylettömästi käytettynä syöpä- tai muita terveysriskejä!) on niin pieni, että edelleenkin sitä koskevat käyttösuositukset ovat voimassa:

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/lisaaineet/aspartaami/

Kannattaisi jokaisen miettiä, kumpaan luottaa enemmmän asiantuntijoihin vai huhujen levittäjiin!

• Aspartaami yms.
        D-läinen kirjoitti:

Vaikka kuinka oltaisi yksilöitä, en voi ymmärtää, miten sokereita voi nostaa sellainen makeutusaine, jossa ei ole hiilihydraatteja lainkaan?
        Kyllä sinulla varmasti joku ne nostaa (taivaisiin?), mutta väitän edelleenkin, ettei syy kyllä ole SOKERITTOMISSA limuissa, siis niissä, jossa ei ole hiilihydraatteja, vaan esim. insuliiniannostuksessasi tai vaikka niistä sinun hormoneista.

Ruokailun jälkeisiä sokereita on toki syytä tarkkailla ja näin oppia tuntemaan insuliiniannokset vs. hiilihydraattimäärä.

Mutta keinotekoisesti makeutettuja limuja voi juoda yhtä vapaasti kuin vettä. Ja niillä en tarkoita näitä hedelmäsokereilla makeutettuja.

Aspartaamin aiheuttamasta aivokasvain väitteestä en ota kantaa, ennen kuin laitat siitä linkin että minkä tutkimuksen mukaan näin on.

• makeutusaineista
        D-läinen kirjoitti:

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10187

Tästä kopioitu:
        "Keinotekoiset makeutusaineet
        Jos tekee mieli makeaa eikä halua verensokerin kohoavan, voi makeuttajana käyttää keinotekoisia makeutusaineita. Makeutusaineet, jotka eivät sisällä energiaa/hiilihydraatteja eivätkä vaikuta verensokeriin:
        - aspartaami (E 951)
        - asesulfaami K (E 950)
        - taumatiini (E 957)
        - neohesperidiini DC (E 959).
        Luettelossa olevat makeutusaineet ovat kaikki sallittuja myös raskaana oleville. Keinotekoisille makeutusaineille on määritetty päivittäiset enimmäiskäyttömäärät. Keinotekoisista makeutusaineista raskaana olevan on siis turvallisinta valita aspartaamia tai asesulfaami K:ta sisältäviä elintarvikkeita, sillä niiden päivittäiset enimmäiskäyttösuositukset eivät normaalikäytöllä ylity.
        Elintarviketeollisuudessa keinotekoisia makeutusaineita käytetään tavallisimmin light-mehuissa ja –virvoitusjuomissa, kevytjogurteissa ja -kiisseleissä. Kotona keinotekoiset makeutusaineet ovat käyttökelpoisia esimerkiksi juomien kuten teen tai kahvin lisämakeuttajina sekä kylmissä jälkiruoissa kuten marja- ja hedelmäkiisseleissä, marjarahkassa."

Eli yllä mainitut makeutusaineet EIVÄT vaikuta verensokereihin.

• söpö...
        makeutusaineista kirjoitti:

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10187

Tästä kopioitu:
        "Keinotekoiset makeutusaineet
        Jos tekee mieli makeaa eikä halua verensokerin kohoavan, voi makeuttajana käyttää keinotekoisia makeutusaineita. Makeutusaineet, jotka eivät sisällä energiaa/hiilihydraatteja eivätkä vaikuta verensokeriin:
        - aspartaami (E 951)
        - asesulfaami K (E 950)
        - taumatiini (E 957)
        - neohesperidiini DC (E 959).
        Luettelossa olevat makeutusaineet ovat kaikki sallittuja myös raskaana oleville. Keinotekoisille makeutusaineille on määritetty päivittäiset enimmäiskäyttömäärät. Keinotekoisista makeutusaineista raskaana olevan on siis turvallisinta valita aspartaamia tai asesulfaami K:ta sisältäviä elintarvikkeita, sillä niiden päivittäiset enimmäiskäyttösuositukset eivät normaalikäytöllä ylity.
        Elintarviketeollisuudessa keinotekoisia makeutusaineita käytetään tavallisimmin light-mehuissa ja –virvoitusjuomissa, kevytjogurteissa ja -kiisseleissä. Kotona keinotekoiset makeutusaineet ovat käyttökelpoisia esimerkiksi juomien kuten teen tai kahvin lisämakeuttajina sekä kylmissä jälkiruoissa kuten marja- ja hedelmäkiisseleissä, marjarahkassa."

Eli yllä mainitut makeutusaineet EIVÄT vaikuta verensokereihin.

Hei,

ja lisäksi on vielä sukraloosi (ulkomailla saatavissa mm. Splendan nimellä), jolla uusi Coca cola light on makeutettu. Sen turvallisuudesta verrattuna aspartaamiin sen sijaan en osaa sanoa. Kuitenkaan samanlaisia käyttösuositusrajoituksia ei ilmeisesti ole(?) Aspartaamin käyttösuositusrajat tulee käsittääkseni kyllä vastaan, mikäli syö ja juo ihan jokaisella aterialla sillä makeutettuja ruokia ja juomia.

terv. söpö...

• DBox

Coca Cola Zero/Light, Pepsi Max yms. voipi juoda ihan huoletta. Niiden energiamäärä on käytännössä nolla, joten vaikuttavat yhtäpaljon kuin vesi hanasta laskettuna...

• Anonyymi

Eikö jokapäiväinen Zero Colan juonti ole jo riippuvuutta? Korvaako juoma alkoholin jollekin? Siskoni juo päivittäin varmasti litran Zero Colaa. Mun mielestä se on vaarallista.

• Anonyymi

Hölynpölyä, millä tavallase nyt on muka riippuvuutta? Veikkan, että itekin juot jotain päivittäin yllättävänkin suuria määriä. Juotko esimerkiksi kahvia? Se on paljon enemmän riippuvuutta aiheuttava kuin mikään sokeriton limu tai edes sokerillinen limu.

• Anonyymi

Coca Cola Zerossa ja muissa sokerittomissa limuissaei ole hiilaria joten voit juoda niitä huoleti. Niissä on yleensä makeutusaineena aspartaamia tai muita vastaavia makeutusaineita. Jos Verensokerisi nousu johtui siis jostain muusta, esimerkiksi siitä ettei verensokeritasapainosi ole vielä ihan kohdillaan. JEtenkin tyypin 1 diabeetikoillaverensokeri voi heilahdella omituisesti vaikka olisi kuinka kokenut. Homma ei toimi valitettavasti ns insinöörilogiikalla vaan logiikka on monesti hyvinkin sumea :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      43
      3020
    2. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      26
      2949
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      2856
    4. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      442
      2555
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      154
      1871
    6. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      143
      1838
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      25
      1415
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      5
      1241
    9. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      30
      1156
    10. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1149
    Aihe