Rautakolmonen, Kim Ki-dukin mestariteos

Olen katsonut muutaman Kim Ki-duk elokuvaa ja ne ovat koskettaneet. Viisi vuodenaikaa (2003) lipui ohi kauniin seesteisesti ja kaikessa rauhallisuudessaan se oli vangitseva.

Rautakolmosen (Bin-jip) katsoin juuri ja voi todeta kuin mestarin olleen jälleen asialla. Rautakolmonen on tuonut joillekin mieleen Tarkovskin Stalkerin. Kieltämättä itselläkin muistui Andrei, mutta siinä mielessä, että hän ei herättänyt haahuiluissaan mitään tunteita, pelkkää tyhjyyttä. Kim Ki-dukin elokuvien tapahtumattomuus ja puhumattomuus täyttävät kaikki aistit hienovireisyydellään ja monimielisyydellään. Kimin elokuvat herättävät haalenneet tunteet pintaan ja kuvat tulevat aivan iholle. Herkkää ja kaunista jossa kaikki pelaa. Pääosan esittäjiin suorastaan uppoaa tuntemaan samat tunteet kuin hekin ja paljon enemmän. Minimalistinen lähes mykkäelokuvan tasoinen dialogi ei haitannut lainkaan koska kaikki tuli selväksi ilman kauheaa vaahtoamista ja mesoamista.

Ei voi kuin yhtyä niihin kehuihin joita Kim Ki-duk on saanut aikakauden lahjakkaimpana ohjaajana. Lisää tällaista!

1

536

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sasae

Minäkin olen mieltynyt Kim Ki-dukin elokuviin. Ne pistävät miettimään ja hänellä on aika pistämätön visuaalisuuden taju. Oletko nähnyt sen, jossa vanha mies pitää nuorta tyttöä laivalla, mikähän lie suomalainen nimi, japaniksi oli jousta tarkoittava merkki leffan nimenä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      109
      2250
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      67
      861
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      835
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      22
      832
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      538
      761
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      80
      687
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      650
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      600
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      561
    Aihe