Hyökkäävää koiraa vastaan puolustautuminen?

Mikael..

Opetetaanko missään itsepuolustuslajissa puolustautumaan hyökkäävää koiraa vastaan? Ainakin erikoisjoukot tämän osaavat.

Muistaakseni olen lukenut, että tällaisessa tilanteessa pitäisi "hyökätä" koiraa kohti ja säikäyttää se. Tarvittaessa pitää työntää koiralle jotain muuta "suuhunpantavaa" kuin oma käsi tai jalka. Esim. käsilaukku, keppi, kenkä tms. Käytännössähän koira (ainakaan terrieri) ei lopeta, ennenkuin se on vammautunut riittävästi.

Miten ihminen voi eliminoida "tappaja-koiran" ilman asetta?

PS. Tämä ei sitten ole provo...

46

5957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riippuu koirasta
      • Asiaan perehtynyt

        Koiraan pätee ihan samat lait kuin ihmiseenkin. Kun koiraa lyö tai potkaisee lujaa päähän, niin isonkin koiran hyökkäys loppuu kyllä siihen.
        Isku pitää ajoittaa kuitenkin niin, että se tapahtuu ennen kuin koira on käynyt kiinni, koska muuten se vain koventaa otetta, vaikka taju olis puoliksi pois.


      • Ihmiskoira
        Asiaan perehtynyt kirjoitti:

        Koiraan pätee ihan samat lait kuin ihmiseenkin. Kun koiraa lyö tai potkaisee lujaa päähän, niin isonkin koiran hyökkäys loppuu kyllä siihen.
        Isku pitää ajoittaa kuitenkin niin, että se tapahtuu ennen kuin koira on käynyt kiinni, koska muuten se vain koventaa otetta, vaikka taju olis puoliksi pois.

        noin selkeeetä miten se homma menee. Tämä alla on vain mun mielipide. En ole onneksi joutunut juuri kokemaan raivonkoiran hyökkäystä. Puhun nyt isoista koirista. Paljon on muuta kokemusta isoista voimakkaista koirista.

        Minusta asia riippuu aivan koiran häiriintyneisyydestä, onko sitä pieksetty, koulutettu, raivoasteesta, tilanteesta, koiran koosta, luonteesta, rodusta....

        Ensinnäkin tilanne on ihmisellä jo riistäytynyt, jos koira hyökkää päälle. Syytä on haettava itsestä (harakiri). Eri asia, jos joku mulkku käskee koiransa hyökätä päälle, niin pakko kai siinä on yrittää paeta tai puolustautua.
        Jos joku on todella opettanut koiransa hyökkäämään ihmisen päälle, niin sekä koira, että omistaja täytyy lopettaa keinolla millä hyvänsä ja tällaista koiraa ei saa käyttää missään nimessä jalostukseen. Omistajalta on vähintään revittävä pallit.


        Luulen, että muutamien ..pitt... kanssa, jos on oikein nopea ja kokenut koiraihminen, nuo potkimiset saattaa teoriassa onnistua, koska nuo koirat on suhteellisen pieniä. Mutta ne on just niitä rotuja, jotka täytyy tappaa, ennen kuin ne irrottaa otteen. Ote on niin luja, että se halvaannuttaa isonkin miehen ja käsi esim. menee aika paskaksi siinä käsittelyssä. Teoriassa ehkä irrottaa otteen, jos älyää tunkea peukalon tai sormet sen silmiin. Luulen, ettei ne irrota sittenkään.

        Mulla itselläni on sellainen rotu, jota ei mielletä miksikään tappaja koiraksi alkuunkaan, mutta on joissakin tilanteissa lievästi sanottuna häjy. Se pieksää mennen tullen ns. tappajarodut ja monet isot vahtikoirat. En sano sen rodun nimeä, koska en halua missään nimessä typerää mainetta sille. Rotua käytetään aivan muuhun kuin mulkun jatkeeksi pääsääntöisesti. Suurinosa omistajista on nykyään naisia vielä.
        Ko. koiraa osaan käsitellä ja olen kouluttanut sen. On tunnetusti erittäin ihmisystävällinen ilman koulutuksiakin. Koulutus on tarpeen sen hankalan käsiteltävyyden takia joissakin tilanteissa. Mutta tämä rotu on väärin koulutettuna hieman arvaamaton joissakin tilanteissa. Kun tämä malli alkaa näyttämään hampaita on parempi löytyä makupaloja taskusta ja äkkiä tai on aika paeta vuorille nopeasti. Minkään kokoinen ihminen/taistelija ei edes uskalla ajatella menevänsä koiran päälle tai luule ikinä unissaankaan pärjäävänsä tälle mallille, kun tilanne on päällä ja hampaita aletaan ulkoiluttamaan. Tästä asiasta olen 100% varma.
        No jos ihminen uskaltaa hyökätä ison suden päälle, kun susi murisee ja näyttää hampaita ,niin sellainen pärjää tälle mallille ihan lyönneillä ja potkimalla.
        Tämä koira ei hauku vittuuntuessaan. Se on sellainen matala murina, hampaat törröttää kuin sudella, naama on kurtussa... Koira on isompi ja voimakkaampi kuin susi. Puruvoima on sudella tottakai isompi, mutta muuten susi on heikompi. Siinä valuu paska lahkeesta aivan kenellä hyvänsä. Sanoisin, että se näky pelkästään on halvaannuttava.
        Tällaisia tilanteita ei ole onneksi itselleni tullut kuin pari kertaa ja ne oli omaa tyhmyyttä lähinnä, koska en ymmärtänyt koirien laumakäyttäytymistä tarpeeksi ja en seurannut tilannetta. Kerran naapurin koira tuli väärään aikaan kullipystyssä vonkaamaan meidän nartulta pillua, kun sillä oli juoksut. Tilanteen olisin voinut estää. Tämä meidän oma uros hieman kimpaantui. Se näky oli sellainen, ettei siihen ollut kuin vesisuihkun kanssa meneminen ja heitin samalla taskusta makupaloja. Naapurin koira älysi heti lähteä käpälämäkeen, muuten se olisi ollut raato.

        Onhan niitä muutamia isoja ns. vahtikoirarotuja, joiden pelkkä murina halvaannuttaa myös kenet vaan. Nämähän on tunnettuja ominaisuuksistaan ja kukaan ei mene niitä potkimaan tai lyömään. Osaa on käytetty jo Roomanvallan aikana sotakoirina aiheuttamaan paniikkia vihollisessa. Nykyisin niillä on eri tehtävä, kuten muillakin koirilla. Ne voi olla n. 60..75kg ja ne on paljon nopeampia kuin ihminen. Tottakai ne tottelee potkua tai lyöntiä. Kyse on siitä, kuka uskaltaa mennä lyömään tällaista, jos koiralla on puolustusvaihde päällä? Itse en menisi kuin erittäin ison kepin kanssa ja suomeksi sanottuna: järki estää menemästä edes lähelle ilman haulikkoa.


        Koirien kanssa kannattaa painiskella kevyesti, kuten ne tekee keskenään. Ne painaa toisiaan aina niskasta ja vääntävät samalla päätä maahan.... Samalla tavalla teen itse koirieni kanssa, mutta varovasti, jottei niiden jalat vääntyile. Samalla vahvistuu mun johtajuus ja koira tietää kuka on isäntä ja ketä totellaan.
        Ehkä siinä on se etu, että saattaa teoriassa pystyä painamaan raivon koiran maahan tai väistämään kun se hyppää päälle. Mutta on se aivan eri asia, jos iso koira (50...75kg) hyppää vauhdilla, hampaat pystyssä...

        Itse en vain ole koskaan edes kuvitellut, että tietyille roduille voisi pärjätä. Niiden kanssa on parempi olla väleissä. Joitakin rotuja ei kannata hankkia, jos ei ole kokemusta tai ymmärrä koirien elämää, laumakäyttäytymistä... Menee hyvät koirat pilalle.

        Kirjoitin pitkän jutun, koska pidän koirista enemmän kuin ihmisistä ja ymmärän koiria paljon paremmin kuin ihmisiä.


      • Koirakuskaaja
        Ihmiskoira kirjoitti:

        noin selkeeetä miten se homma menee. Tämä alla on vain mun mielipide. En ole onneksi joutunut juuri kokemaan raivonkoiran hyökkäystä. Puhun nyt isoista koirista. Paljon on muuta kokemusta isoista voimakkaista koirista.

        Minusta asia riippuu aivan koiran häiriintyneisyydestä, onko sitä pieksetty, koulutettu, raivoasteesta, tilanteesta, koiran koosta, luonteesta, rodusta....

        Ensinnäkin tilanne on ihmisellä jo riistäytynyt, jos koira hyökkää päälle. Syytä on haettava itsestä (harakiri). Eri asia, jos joku mulkku käskee koiransa hyökätä päälle, niin pakko kai siinä on yrittää paeta tai puolustautua.
        Jos joku on todella opettanut koiransa hyökkäämään ihmisen päälle, niin sekä koira, että omistaja täytyy lopettaa keinolla millä hyvänsä ja tällaista koiraa ei saa käyttää missään nimessä jalostukseen. Omistajalta on vähintään revittävä pallit.


        Luulen, että muutamien ..pitt... kanssa, jos on oikein nopea ja kokenut koiraihminen, nuo potkimiset saattaa teoriassa onnistua, koska nuo koirat on suhteellisen pieniä. Mutta ne on just niitä rotuja, jotka täytyy tappaa, ennen kuin ne irrottaa otteen. Ote on niin luja, että se halvaannuttaa isonkin miehen ja käsi esim. menee aika paskaksi siinä käsittelyssä. Teoriassa ehkä irrottaa otteen, jos älyää tunkea peukalon tai sormet sen silmiin. Luulen, ettei ne irrota sittenkään.

        Mulla itselläni on sellainen rotu, jota ei mielletä miksikään tappaja koiraksi alkuunkaan, mutta on joissakin tilanteissa lievästi sanottuna häjy. Se pieksää mennen tullen ns. tappajarodut ja monet isot vahtikoirat. En sano sen rodun nimeä, koska en halua missään nimessä typerää mainetta sille. Rotua käytetään aivan muuhun kuin mulkun jatkeeksi pääsääntöisesti. Suurinosa omistajista on nykyään naisia vielä.
        Ko. koiraa osaan käsitellä ja olen kouluttanut sen. On tunnetusti erittäin ihmisystävällinen ilman koulutuksiakin. Koulutus on tarpeen sen hankalan käsiteltävyyden takia joissakin tilanteissa. Mutta tämä rotu on väärin koulutettuna hieman arvaamaton joissakin tilanteissa. Kun tämä malli alkaa näyttämään hampaita on parempi löytyä makupaloja taskusta ja äkkiä tai on aika paeta vuorille nopeasti. Minkään kokoinen ihminen/taistelija ei edes uskalla ajatella menevänsä koiran päälle tai luule ikinä unissaankaan pärjäävänsä tälle mallille, kun tilanne on päällä ja hampaita aletaan ulkoiluttamaan. Tästä asiasta olen 100% varma.
        No jos ihminen uskaltaa hyökätä ison suden päälle, kun susi murisee ja näyttää hampaita ,niin sellainen pärjää tälle mallille ihan lyönneillä ja potkimalla.
        Tämä koira ei hauku vittuuntuessaan. Se on sellainen matala murina, hampaat törröttää kuin sudella, naama on kurtussa... Koira on isompi ja voimakkaampi kuin susi. Puruvoima on sudella tottakai isompi, mutta muuten susi on heikompi. Siinä valuu paska lahkeesta aivan kenellä hyvänsä. Sanoisin, että se näky pelkästään on halvaannuttava.
        Tällaisia tilanteita ei ole onneksi itselleni tullut kuin pari kertaa ja ne oli omaa tyhmyyttä lähinnä, koska en ymmärtänyt koirien laumakäyttäytymistä tarpeeksi ja en seurannut tilannetta. Kerran naapurin koira tuli väärään aikaan kullipystyssä vonkaamaan meidän nartulta pillua, kun sillä oli juoksut. Tilanteen olisin voinut estää. Tämä meidän oma uros hieman kimpaantui. Se näky oli sellainen, ettei siihen ollut kuin vesisuihkun kanssa meneminen ja heitin samalla taskusta makupaloja. Naapurin koira älysi heti lähteä käpälämäkeen, muuten se olisi ollut raato.

        Onhan niitä muutamia isoja ns. vahtikoirarotuja, joiden pelkkä murina halvaannuttaa myös kenet vaan. Nämähän on tunnettuja ominaisuuksistaan ja kukaan ei mene niitä potkimaan tai lyömään. Osaa on käytetty jo Roomanvallan aikana sotakoirina aiheuttamaan paniikkia vihollisessa. Nykyisin niillä on eri tehtävä, kuten muillakin koirilla. Ne voi olla n. 60..75kg ja ne on paljon nopeampia kuin ihminen. Tottakai ne tottelee potkua tai lyöntiä. Kyse on siitä, kuka uskaltaa mennä lyömään tällaista, jos koiralla on puolustusvaihde päällä? Itse en menisi kuin erittäin ison kepin kanssa ja suomeksi sanottuna: järki estää menemästä edes lähelle ilman haulikkoa.


        Koirien kanssa kannattaa painiskella kevyesti, kuten ne tekee keskenään. Ne painaa toisiaan aina niskasta ja vääntävät samalla päätä maahan.... Samalla tavalla teen itse koirieni kanssa, mutta varovasti, jottei niiden jalat vääntyile. Samalla vahvistuu mun johtajuus ja koira tietää kuka on isäntä ja ketä totellaan.
        Ehkä siinä on se etu, että saattaa teoriassa pystyä painamaan raivon koiran maahan tai väistämään kun se hyppää päälle. Mutta on se aivan eri asia, jos iso koira (50...75kg) hyppää vauhdilla, hampaat pystyssä...

        Itse en vain ole koskaan edes kuvitellut, että tietyille roduille voisi pärjätä. Niiden kanssa on parempi olla väleissä. Joitakin rotuja ei kannata hankkia, jos ei ole kokemusta tai ymmärrä koirien elämää, laumakäyttäytymistä... Menee hyvät koirat pilalle.

        Kirjoitin pitkän jutun, koska pidän koirista enemmän kuin ihmisistä ja ymmärän koiria paljon paremmin kuin ihmisiä.

        Melko oikeansuuntainen kirjoitus.

        Itse olen vuosikymmeniä toiminut ongelmakoirakouluttajana ja muutaman kerran olen päässyt kokemaan ison vahtikoiran leuat ihollani ja luissani.

        Voin vain todeta, että mikäli isokokoinen, raivokas, vahvaleukainen koira ehtii kiinni käydä, ovat isonkin miehen mahdollisuudet hyvin heikot. Kipu lamaannuttaa taistelutahdon ihmiseltä hyvin nopeasti ja noita 50-kiloisia vahtikoiria tappelumoodissa ollessaan on vahvankin miehen melkein mahdotonta saada irrottamaan otetta.
        Shokki ja heikotus tulevat nopeasti mukaan kuvioon ihmisellä ja oikeastaan sitä nopeammin, mitä enemmän rypistelet vastaan, koska tällöin myös kipu iskee voimakkaampana.

        Ainoita toimivia itsepuolustus keinoja ovat tällaisessa tilanteessa täysi antautuminen koiralle, ampuma- tai kaasuase oikea aikaisesti käytettynä sekä nämä "taserit" varauksella.

        Kaikki lyönnit, potkut, mailalla huitominen on aika utopistisia puolustuskeinoja, ainakin näitä isoja, voimakkaita rotuja vastaan. Vaikka ehtisitkin osua tällaiseen koiraan (ne eivät yleensä juuri kipua tunne taistellessaan), ehtii myös se ihollesi ja peli on periaatteessa sillä selvä.

        Parhaiten puolustaudut ilman asiamukaisia välineitä siis pyrkimällä rauhoittamaan koiraa; perääntymällä selkä menosuuntaan päin samalla rauhallisesti koiralle jutellen ja nopeita liikkeitä sekä katsekontaktia välttäen.

        Jos koira todella on jo tulossa päälle, yritä ensin katkaista hyökkäys todella kovalla karjaisulla. Jos tämä ei auta vaan koira käy esim käteesi kiinni, pyri asettumaan maahan ns. sikiöasentoon, paina leukaa kohden rintaa ja suojaa samalla käsillä niskaasi jos mahdollista, pysyttele mahdollisimman paikoillaan ja hiljaa.
        Voit myös perääntyessä esimerkiksi tipauttaa hansikkaat maahan, joita koira jää mahdollisesti haistelemaan/retuuttamaan yms..


      • Anonyymi
        Ihmiskoira kirjoitti:

        noin selkeeetä miten se homma menee. Tämä alla on vain mun mielipide. En ole onneksi joutunut juuri kokemaan raivonkoiran hyökkäystä. Puhun nyt isoista koirista. Paljon on muuta kokemusta isoista voimakkaista koirista.

        Minusta asia riippuu aivan koiran häiriintyneisyydestä, onko sitä pieksetty, koulutettu, raivoasteesta, tilanteesta, koiran koosta, luonteesta, rodusta....

        Ensinnäkin tilanne on ihmisellä jo riistäytynyt, jos koira hyökkää päälle. Syytä on haettava itsestä (harakiri). Eri asia, jos joku mulkku käskee koiransa hyökätä päälle, niin pakko kai siinä on yrittää paeta tai puolustautua.
        Jos joku on todella opettanut koiransa hyökkäämään ihmisen päälle, niin sekä koira, että omistaja täytyy lopettaa keinolla millä hyvänsä ja tällaista koiraa ei saa käyttää missään nimessä jalostukseen. Omistajalta on vähintään revittävä pallit.


        Luulen, että muutamien ..pitt... kanssa, jos on oikein nopea ja kokenut koiraihminen, nuo potkimiset saattaa teoriassa onnistua, koska nuo koirat on suhteellisen pieniä. Mutta ne on just niitä rotuja, jotka täytyy tappaa, ennen kuin ne irrottaa otteen. Ote on niin luja, että se halvaannuttaa isonkin miehen ja käsi esim. menee aika paskaksi siinä käsittelyssä. Teoriassa ehkä irrottaa otteen, jos älyää tunkea peukalon tai sormet sen silmiin. Luulen, ettei ne irrota sittenkään.

        Mulla itselläni on sellainen rotu, jota ei mielletä miksikään tappaja koiraksi alkuunkaan, mutta on joissakin tilanteissa lievästi sanottuna häjy. Se pieksää mennen tullen ns. tappajarodut ja monet isot vahtikoirat. En sano sen rodun nimeä, koska en halua missään nimessä typerää mainetta sille. Rotua käytetään aivan muuhun kuin mulkun jatkeeksi pääsääntöisesti. Suurinosa omistajista on nykyään naisia vielä.
        Ko. koiraa osaan käsitellä ja olen kouluttanut sen. On tunnetusti erittäin ihmisystävällinen ilman koulutuksiakin. Koulutus on tarpeen sen hankalan käsiteltävyyden takia joissakin tilanteissa. Mutta tämä rotu on väärin koulutettuna hieman arvaamaton joissakin tilanteissa. Kun tämä malli alkaa näyttämään hampaita on parempi löytyä makupaloja taskusta ja äkkiä tai on aika paeta vuorille nopeasti. Minkään kokoinen ihminen/taistelija ei edes uskalla ajatella menevänsä koiran päälle tai luule ikinä unissaankaan pärjäävänsä tälle mallille, kun tilanne on päällä ja hampaita aletaan ulkoiluttamaan. Tästä asiasta olen 100% varma.
        No jos ihminen uskaltaa hyökätä ison suden päälle, kun susi murisee ja näyttää hampaita ,niin sellainen pärjää tälle mallille ihan lyönneillä ja potkimalla.
        Tämä koira ei hauku vittuuntuessaan. Se on sellainen matala murina, hampaat törröttää kuin sudella, naama on kurtussa... Koira on isompi ja voimakkaampi kuin susi. Puruvoima on sudella tottakai isompi, mutta muuten susi on heikompi. Siinä valuu paska lahkeesta aivan kenellä hyvänsä. Sanoisin, että se näky pelkästään on halvaannuttava.
        Tällaisia tilanteita ei ole onneksi itselleni tullut kuin pari kertaa ja ne oli omaa tyhmyyttä lähinnä, koska en ymmärtänyt koirien laumakäyttäytymistä tarpeeksi ja en seurannut tilannetta. Kerran naapurin koira tuli väärään aikaan kullipystyssä vonkaamaan meidän nartulta pillua, kun sillä oli juoksut. Tilanteen olisin voinut estää. Tämä meidän oma uros hieman kimpaantui. Se näky oli sellainen, ettei siihen ollut kuin vesisuihkun kanssa meneminen ja heitin samalla taskusta makupaloja. Naapurin koira älysi heti lähteä käpälämäkeen, muuten se olisi ollut raato.

        Onhan niitä muutamia isoja ns. vahtikoirarotuja, joiden pelkkä murina halvaannuttaa myös kenet vaan. Nämähän on tunnettuja ominaisuuksistaan ja kukaan ei mene niitä potkimaan tai lyömään. Osaa on käytetty jo Roomanvallan aikana sotakoirina aiheuttamaan paniikkia vihollisessa. Nykyisin niillä on eri tehtävä, kuten muillakin koirilla. Ne voi olla n. 60..75kg ja ne on paljon nopeampia kuin ihminen. Tottakai ne tottelee potkua tai lyöntiä. Kyse on siitä, kuka uskaltaa mennä lyömään tällaista, jos koiralla on puolustusvaihde päällä? Itse en menisi kuin erittäin ison kepin kanssa ja suomeksi sanottuna: järki estää menemästä edes lähelle ilman haulikkoa.


        Koirien kanssa kannattaa painiskella kevyesti, kuten ne tekee keskenään. Ne painaa toisiaan aina niskasta ja vääntävät samalla päätä maahan.... Samalla tavalla teen itse koirieni kanssa, mutta varovasti, jottei niiden jalat vääntyile. Samalla vahvistuu mun johtajuus ja koira tietää kuka on isäntä ja ketä totellaan.
        Ehkä siinä on se etu, että saattaa teoriassa pystyä painamaan raivon koiran maahan tai väistämään kun se hyppää päälle. Mutta on se aivan eri asia, jos iso koira (50...75kg) hyppää vauhdilla, hampaat pystyssä...

        Itse en vain ole koskaan edes kuvitellut, että tietyille roduille voisi pärjätä. Niiden kanssa on parempi olla väleissä. Joitakin rotuja ei kannata hankkia, jos ei ole kokemusta tai ymmärrä koirien elämää, laumakäyttäytymistä... Menee hyvät koirat pilalle.

        Kirjoitin pitkän jutun, koska pidän koirista enemmän kuin ihmisistä ja ymmärän koiria paljon paremmin kuin ihmisiä.

        Sinulla ei pitäisi olla minkäänlaista koiraa! Eikä myöskään parisuhdetta!


    • jipajitsu

      Aika paljon jengi kirjottelee tänne että missä opetetaan sitä ja tätä kun "erikoisjoukoissakin osataan..."

      Joopajoo, porukka kattoo vähän liikaa leffoja. Ei ne siellä erikoisjoukoissa treenaile mitään veitsenheittoa tai miten tapetaan komppanian verran vihollisia paljain käsin äänettömästi.

      Aina kun menen junalla Stadiin, niin Kouvolassa hyppää kyytiin vaunullinen laskuvarjojääkäreitä. Ihan tavallisia varusmiehiä ne on, vaikka saavatkin hypätä lentsikasta. ja yleiskunto on yleensä kovempi. Mutta ei ne näytä siltä että ne pärjäisi vihaiselle koiralle yhtään sen enempää kuin minäkään.

    • pala hookooblöötä

      mikä saa koiran kiinnostuksen herpaantumaan parhaiten.
      Mutta niin kuin tuossa koiraihminen kertoo, niin ei isoa koiraa vastaan pärjää kukaan, ilman asetta. Joka väittää jotain muuta ei ole nähnyt isoa koiraa. Jättikoiratkin on yllättävän ketteriä ja nopeita.

      Mitenhän tätäkin harjoitellaan siellä erikoisjoukoissa? Mistä ne repii raivohullun koiran sinne treeneihin?
      Moni on nähnyt vihaisen koiran, mutta raivoissaan oleva iso koira on hieman kovempi pala.
      Onko Dobermanni iso? Aika moni pelkää niitä, jos ne ärisee.

    • Selvinnyt

      Kävellessäni metsässä ärisevä terrieri juoksi kohti. Ehdin napata maasta tukevan oksan ja työnsin sen koiraa päin. Terrieri iski hampaansa siihen ja annoin kepille monoa siihen malliin, että piski vinkaisi ja näki tähtiä. Noiden sekuntien aikana olisi ollut mahdollisuus nostaa koira niskan takaa pannasta ilmaan.

      Koira päästi irti ja perääntyi, jolloin lähestyin sitä varmanoloisena. Sain henkisen ylivallan ja koira seurasi minua hetken vähän matkan päästä. Sitten se häipyi.

      Yksi tapa on paeta rinnansyvyiseen veteen ja antaa keppiä siellä. Jos keppiä ei ehdi saada, on ainoa vaihtoehto sukeltaa koiran alle ja tempaista se takajaloista uppeluksiin.

      Mutta tosiaan: vikaa ei pidä hakea hyökkäävästä koirasta, vaan sen omistajasta.

      • oli terrieri?

        Niitä meinaan on rotan kokoisesta ....

        Välttämättä sanaa "Selvinnyt" en käyttäisi ihan kaikkien tapauksien kanssa taistelusta.

        Terrierit on aina rähisemässä, mutta tosiaan sellainen raivohullu taistelukoira taitaa olla hieman eri asia.

        Olikohan se joku Pitbullterrieri tai vastaava taistelukoira?


        Kyllä kait sitä on keksittävä jokin puolustus, jos joku helvetin iso Mastiffi, Dogo, Tosa, ...
        hyökkää. Nuo sukellukset saattaa toimia.

        Mutta harvoinpa ne oikein taistelukoirat ihmisten päälle käy täällä Härmässä.
        Ne on aina lehdissä, jos oikein iso koira on käynyt päälle. Ei ihan jokapäiväistä menoa.
        Pikku terrierithän nyt "hyökkäilee" aina ja jatkuvasti, mutta sehän kuuluu asiaan ja onko niistä vaaraa? Nehän on sellaisia räkyttäjiä ja niiden kuuluukin roikkua aina lahkeessa ja äristä.

        Minkälainen peto se oli?



        Muuta aiheeseen:

        Taistelukoirista on Ville Itälän johdolla käyty joskus mietintöjä, joissa ne on haluttu kiellettäväksi Suomessa ihan lailla.
        Siellä istuu kansanedustajana joku ämmä, joka kasvattaa niitä. Ja Itälä karkoitettiin Brysseliin. Lisäksi kytät oli antanut kommentin, että asia ei ole ollenkaan ajankohtainen Suomessa, kun niitä on niin vähän ja ne vähät on hyvin koulutettuja.
        Toisin on englannissa, missä pimeät taistelukoirailtamat on muodissa.
        Ne koirat on sellaisia elukoita, että kannattaa jo sukeltaa.


    • puudeli 5

      jos kaukaasianpaimenkoira hyökkää se syö laukut,kepit ja kepinpitäjän.ei jää kuin paha haju jäljelle vaikka olisit ninjojen ninja.heh,heh

    • Nimimerkkimies

      Kyllähän se niin on, että jos iso koira käy tosissaan päälle, kannattaisi olla mukana jotain kättä pidempää, kuten veitsi. Jos ei ole kuin paljaat nyrkit, on aika paha paikka. Pakoon juoksemisesta ei taida olla paljoa hyötyä, koira kun on paljon nopeampi. Valtimoita (ranteet, kaula) kannattaa ehdottomasti suojella, jottei koira pääse niihin kiinni. Jos koira pääsee puremaan kaulaan, on peli ohi. Myös rintakehää ja kasvoja kannattaa suojella. Koiraa voi yrittää pitää loitolla potkimalla napakoita potkuja päähän. Jos koira pääsee lähelle, kannattaa hyökätä sen arkoihin kohtiin, kuten kirsuun (koiran nenä) ja silmiin. Kirsuun pureminen on koiralle kivuliasta, mutta siinä joutuvat myös omat kasvot pelottavan lähelle koiran hampaita. Sormien työntäminen silmiin on myös hyvä keino.

      • toope

        että koulutetulle suojelu koiralle, et pärjää pikkukeppeinesi. Ja sitten taas jos on luonnevikainen iso n. 80 kg koira, ehtii se tehdä aika pahaa jälkeä ennenkö saat sen tainnutettua, edes puukolla.
        Paras tapa vaan on painua maahan makaamaan, hiljaa ja toivoa et omistaja ehtii hakeen hurttansa pois.
        Yleensä koira ei koe sinua viholliseksi jos osoitat alistuneesi.
        Sitten nämä pikku terrierit, ei kun niskasta kiinni ja maahan.


      • mutta koira ei käyttäydy
        toope kirjoitti:

        että koulutetulle suojelu koiralle, et pärjää pikkukeppeinesi. Ja sitten taas jos on luonnevikainen iso n. 80 kg koira, ehtii se tehdä aika pahaa jälkeä ennenkö saat sen tainnutettua, edes puukolla.
        Paras tapa vaan on painua maahan makaamaan, hiljaa ja toivoa et omistaja ehtii hakeen hurttansa pois.
        Yleensä koira ei koe sinua viholliseksi jos osoitat alistuneesi.
        Sitten nämä pikku terrierit, ei kun niskasta kiinni ja maahan.

        kuin karhu.

        "Paras tapa vaan on painua maahan makaamaan, hiljaa ja toivoa et omistaja ehtii hakeen hurttansa pois. "


        Nimittäin tuo on minusta tyhmintä, mitä voi tehdä, jos raivo koira hyökkää. Se raatelee sinut siihen maahan.

        Jotain kannattaa keksiä. Parasta juosta helvetin lujaa karkuun. Se taas toimii koiriin peremmin kuin karhuihin.


      • toope
        mutta koira ei käyttäydy kirjoitti:

        kuin karhu.

        "Paras tapa vaan on painua maahan makaamaan, hiljaa ja toivoa et omistaja ehtii hakeen hurttansa pois. "


        Nimittäin tuo on minusta tyhmintä, mitä voi tehdä, jos raivo koira hyökkää. Se raatelee sinut siihen maahan.

        Jotain kannattaa keksiä. Parasta juosta helvetin lujaa karkuun. Se taas toimii koiriin peremmin kuin karhuihin.

        No ei kai se koira karhu olekkaan, mut mä nyt kerroin ton ihan vaan 35 vuoden kokemuksella, vartio-, poliisi- ,kotikoirista.
        Kuin myös kilteistä ja sekopäisistä koirista.


      • autopurkaamossa
        toope kirjoitti:

        No ei kai se koira karhu olekkaan, mut mä nyt kerroin ton ihan vaan 35 vuoden kokemuksella, vartio-, poliisi- ,kotikoirista.
        Kuin myös kilteistä ja sekopäisistä koirista.

        Aidan sisällä on omistajan "kouluttamia" seeffereitä ja dobermanneja. Ne hyökkää raatelemaan sua, niin on parasta mennä makaamaan maahan, niin ne ei tee mitään sinulle?

        Onko näin?


      • huom huom
        toope kirjoitti:

        että koulutetulle suojelu koiralle, et pärjää pikkukeppeinesi. Ja sitten taas jos on luonnevikainen iso n. 80 kg koira, ehtii se tehdä aika pahaa jälkeä ennenkö saat sen tainnutettua, edes puukolla.
        Paras tapa vaan on painua maahan makaamaan, hiljaa ja toivoa et omistaja ehtii hakeen hurttansa pois.
        Yleensä koira ei koe sinua viholliseksi jos osoitat alistuneesi.
        Sitten nämä pikku terrierit, ei kun niskasta kiinni ja maahan.

        Koira ei saa henkeä, jos sen nostaa kaulapannasta ilmaan! Tukehtuu muutamassa minuutissa.

        Kohota polvi koiraa kohti ja potkaise koiria vatsaan/munille, juuri ennen kuin se ehtii haukata polveasi.

        Toi koiran pureminen oli kyllä aikamoinen juttu...:o


      • toope
        autopurkaamossa kirjoitti:

        Aidan sisällä on omistajan "kouluttamia" seeffereitä ja dobermanneja. Ne hyökkää raatelemaan sua, niin on parasta mennä makaamaan maahan, niin ne ei tee mitään sinulle?

        Onko näin?

        jos sulla nyt tarve sinne autopurkaamolle on mennä, niin tämä on ainut tapa selvitä tilanteesta edes jotenkin.
        Odottelet siinä sitten kiltisti kun, omistaja tulee aamulla töihin. Aikaahan siinä kuluu, ja paikkoja voi alkaa puuduttaan, mutta aivot varmasti saavat samalla tekemistä, kun mietit mitä ihmettä täällä teen.
        Mutta totuuteen, tämä on ihan oman koiran kohdalla käynyt ja kokemus.
        Rehentelevä mies, kehui kuinka hän pääsee tuon koulutetun vartiokoiran ohi ym.
        No mies lavastettiin murtoon, ja niin vaan setä parka odotteli kiltisti vapauttajaansa.
        Tämä koira oli siis hyvin koulutettu, eikä luonnevikainen hakattu piski, joka olisi alkanut raatelemaan miestä.
        Mutta mitä muuta kuvittelisit tekeväsi, juokset karkuun, koira repii jalkasi. Yrität löytää kättä pitempää, oikein koulutettuna koira haavoittaa sinua pahasti, ennenkö teet mitään.
        Mut kokeile jos haluat.


      • puudeli5
        huom huom kirjoitti:

        Koira ei saa henkeä, jos sen nostaa kaulapannasta ilmaan! Tukehtuu muutamassa minuutissa.

        Kohota polvi koiraa kohti ja potkaise koiria vatsaan/munille, juuri ennen kuin se ehtii haukata polveasi.

        Toi koiran pureminen oli kyllä aikamoinen juttu...:o

        voit yrittää mitä tahansa hölmöjen kikkoja niin kaukaasianpaimenkoiraa vastaan tarvit ak-47.fakta


      • vanha jiu-jitsuka
        puudeli5 kirjoitti:

        voit yrittää mitä tahansa hölmöjen kikkoja niin kaukaasianpaimenkoiraa vastaan tarvit ak-47.fakta

        Sissikerhossa aikoinaan trenattiin koiraa vastaankin, meillä oli suojavarusteet päällä ja painittin saksanpaimenkoiran ja Rotweilerin kanssa, hyvä tekniikka oli kun joutui koiran alle, niin moemmilla käsillä ote tassuista, ja jalkasakset koiran kylkien ymäri, tekniikka muuten toimii, aika helposti sillä saa isonkin koiran luovuttamaan, myöhemmin olen kuullut. että aven salilla ja krav magassa on mainittuja juttuja treenattu, Israelilaiset on vallan näppäriä näissä jutuissa, ne on maga puolella kehittänet pirullisia tekniikoita, joilla koira lopetetaan kamppailussa.


      • ilman varusteita...
        vanha jiu-jitsuka kirjoitti:

        Sissikerhossa aikoinaan trenattiin koiraa vastaankin, meillä oli suojavarusteet päällä ja painittin saksanpaimenkoiran ja Rotweilerin kanssa, hyvä tekniikka oli kun joutui koiran alle, niin moemmilla käsillä ote tassuista, ja jalkasakset koiran kylkien ymäri, tekniikka muuten toimii, aika helposti sillä saa isonkin koiran luovuttamaan, myöhemmin olen kuullut. että aven salilla ja krav magassa on mainittuja juttuja treenattu, Israelilaiset on vallan näppäriä näissä jutuissa, ne on maga puolella kehittänet pirullisia tekniikoita, joilla koira lopetetaan kamppailussa.

        niin sulle ei enää siinä vaiheessa taida olla toimivia käsiä ja jalkoja.

        Missä on sissin rynnäkkökivääri tai edes puukko?


      • jipajitsu
        vanha jiu-jitsuka kirjoitti:

        Sissikerhossa aikoinaan trenattiin koiraa vastaankin, meillä oli suojavarusteet päällä ja painittin saksanpaimenkoiran ja Rotweilerin kanssa, hyvä tekniikka oli kun joutui koiran alle, niin moemmilla käsillä ote tassuista, ja jalkasakset koiran kylkien ymäri, tekniikka muuten toimii, aika helposti sillä saa isonkin koiran luovuttamaan, myöhemmin olen kuullut. että aven salilla ja krav magassa on mainittuja juttuja treenattu, Israelilaiset on vallan näppäriä näissä jutuissa, ne on maga puolella kehittänet pirullisia tekniikoita, joilla koira lopetetaan kamppailussa.

        Joo siis eihän se oo temppu eikä mikään. Otat koiran guardiin heti kun se tulee päälle, ja vähän passailet niin ettei se saa sulle kuristusta. Sitten heität vaan "katkaravun" ja toisen jalan sen pään yli ja otat "Jujin" sen toiseen tassuun. Koira joutuu täppäämään ja matsi loppuu siihen.


      • menettää kätes
        jipajitsu kirjoitti:

        Joo siis eihän se oo temppu eikä mikään. Otat koiran guardiin heti kun se tulee päälle, ja vähän passailet niin ettei se saa sulle kuristusta. Sitten heität vaan "katkaravun" ja toisen jalan sen pään yli ja otat "Jujin" sen toiseen tassuun. Koira joutuu täppäämään ja matsi loppuu siihen.

        tolla tavalla. Kuvittelet ittestäs vähän liikoja.


      • oikeasti..
        jipajitsu kirjoitti:

        Joo siis eihän se oo temppu eikä mikään. Otat koiran guardiin heti kun se tulee päälle, ja vähän passailet niin ettei se saa sulle kuristusta. Sitten heität vaan "katkaravun" ja toisen jalan sen pään yli ja otat "Jujin" sen toiseen tassuun. Koira joutuu täppäämään ja matsi loppuu siihen.

        kun sulta puuttuu sekunnin taistelun jälkeen toinen käsi, verenpaine on tippunut ja koira repii sun takamuksesta irti pari kiloa lihaa -(ellei sitten päätä aloittaa kurkusta)?


      • kettu 112
        toope kirjoitti:

        jos sulla nyt tarve sinne autopurkaamolle on mennä, niin tämä on ainut tapa selvitä tilanteesta edes jotenkin.
        Odottelet siinä sitten kiltisti kun, omistaja tulee aamulla töihin. Aikaahan siinä kuluu, ja paikkoja voi alkaa puuduttaan, mutta aivot varmasti saavat samalla tekemistä, kun mietit mitä ihmettä täällä teen.
        Mutta totuuteen, tämä on ihan oman koiran kohdalla käynyt ja kokemus.
        Rehentelevä mies, kehui kuinka hän pääsee tuon koulutetun vartiokoiran ohi ym.
        No mies lavastettiin murtoon, ja niin vaan setä parka odotteli kiltisti vapauttajaansa.
        Tämä koira oli siis hyvin koulutettu, eikä luonnevikainen hakattu piski, joka olisi alkanut raatelemaan miestä.
        Mutta mitä muuta kuvittelisit tekeväsi, juokset karkuun, koira repii jalkasi. Yrität löytää kättä pitempää, oikein koulutettuna koira haavoittaa sinua pahasti, ennenkö teet mitään.
        Mut kokeile jos haluat.

        Toopen kanssa samaa mieltä.

        Vartiotehtäviin koulutettu koira ei hyökkää tai pure liikkumatonta kohdetta.
        Toisaalta vartiotehtävissäkään koira ei saisi olla yksin alueella vaan sillä pitäisi olla isäntä mukana.

        jostakin "napsastanut" koirakin 98% varmuudella lopettaa puremisen, jos ihminen on liikkumatta. Tosin liikkumatta oleminen voi olla vaikeaa, jos joku puree :)

        Mitä tulee siihen, että irroitetaan koiran puruote jollakin hienolla itsepuolustusliikkeellä, niin se on lähes tulkoon mahdotonta. Esim. saksanpaimenkoira saa leukoihinsa 1000kg puruvoiman ja koira saattaa vain purra ja purra, kunnes saa leukansa yhteen.


      • Ei taida
        kettu 112 kirjoitti:

        Toopen kanssa samaa mieltä.

        Vartiotehtäviin koulutettu koira ei hyökkää tai pure liikkumatonta kohdetta.
        Toisaalta vartiotehtävissäkään koira ei saisi olla yksin alueella vaan sillä pitäisi olla isäntä mukana.

        jostakin "napsastanut" koirakin 98% varmuudella lopettaa puremisen, jos ihminen on liikkumatta. Tosin liikkumatta oleminen voi olla vaikeaa, jos joku puree :)

        Mitä tulee siihen, että irroitetaan koiran puruote jollakin hienolla itsepuolustusliikkeellä, niin se on lähes tulkoon mahdotonta. Esim. saksanpaimenkoira saa leukoihinsa 1000kg puruvoiman ja koira saattaa vain purra ja purra, kunnes saa leukansa yhteen.

        ihan yltää tuollaiseen puruvoimaan! Oikeastaan sakun puruvoima on aika heikko moneen muuhun rotuun verrattuna!


      • saksanpaimenkoiran
        Ei taida kirjoitti:

        ihan yltää tuollaiseen puruvoimaan! Oikeastaan sakun puruvoima on aika heikko moneen muuhun rotuun verrattuna!

        purutehon aikanaan säkyläs kun oli samalla mettäkeikalla sotapoliisit koirien kanssa. Sanottakoon näin että ei ehkä saksanpaimenkoiran puruvoima oo verrattavissa joihinkin muihin koiriin mutta kyllä vaan sellanenkin koira kykenee vähän helvetinmoisen tukin purasemaan tosta vaan poikki. Sitä ei usko ellei sitä näe. Ittellä ei tulis mieleenkään yrittää jotain tatami matami juttuja saksanpaimenkoiraa vastaan. Toiseksi jäät, se on varmaa kuin pulun paneminen...


      • puruvoimatietoa
        saksanpaimenkoiran kirjoitti:

        purutehon aikanaan säkyläs kun oli samalla mettäkeikalla sotapoliisit koirien kanssa. Sanottakoon näin että ei ehkä saksanpaimenkoiran puruvoima oo verrattavissa joihinkin muihin koiriin mutta kyllä vaan sellanenkin koira kykenee vähän helvetinmoisen tukin purasemaan tosta vaan poikki. Sitä ei usko ellei sitä näe. Ittellä ei tulis mieleenkään yrittää jotain tatami matami juttuja saksanpaimenkoiraa vastaan. Toiseksi jäät, se on varmaa kuin pulun paneminen...

        Parasta puruvoimatietoa löysin täältä:
        http://www.tunturisusi.com/elokuvateatteri2.htm
        Tässä purutestivideossa susi puree voimalla 406 paunaa=184,16 kg/neliösenttimetri ja maksimin arvioidaan olevan noin 250 kg/cm2.

        Sama lähde sanoo: "Kun paunoissa mitaten susi puree voimalla 400 - 500, niin rottweilerin puruvoima on 328 paunaa. Leijona puree voimalla 700-900, hyeena voimalla 1000 ja niilinkrokotiili, joka on kaikkein kovapuruisin eläin nykyisin, voimalla 2000-2500 paunaa." Jaa paunat noin kahdella niin saat kilot.


      • niin....
        Ei taida kirjoitti:

        ihan yltää tuollaiseen puruvoimaan! Oikeastaan sakun puruvoima on aika heikko moneen muuhun rotuun verrattuna!

        tuo taitaa olla lähellä krokotiilin puruvoimaa...


    • PikkuNainen

      Miten hyökkäävä koira reagoi seuraaviin:

      Ihmisen suojaksi avattavaan sateenvarjoon ennen koiran syöksyä iholle?

      Pippurisumutteeseen?

      Voimakkaaseen hälytysääneen (esim. 100 desibeliä tai yli)?

      Olisi niin mukava kävellä rauhassa metsässä tai juosta kuntopolulla, mutta on jo liian usein suht isojakin koiria tullut viereen matalana murisemaan tai juossut kovaa kyytiä kohti tms. - koiran omistajat tietenkin jossain kaukana, eivätkä tiedä tilanteesta mitään - se siitä koirien omistajien vastuullisuudesta - stressaavaa.....

      Olen tällainen pieni 43 kg nainen.... Mitä minun pitää ottaa metsään tai kuntopolulle mukaan, jotta selviän mahdollisesta koiran hyökkäyksestä. Kiitos kaikista ohjeista!

      • Koira-ajokortti

        Hei! Ohjeita hyökkäävän koiran kohtaamiseen tosiaan moni kaipaisi.

        Vaarallisia koiria on ja ne ovat vaarallisia siksi, koska ne ovat väärien omistajien hallussa.

        Jotkut koirat ovat täysin epäsopivia joihinkin oloihin, esim. asumaan kerrostaloyksiöön epäsopivan kasvattajan kanssa ja siksi sellaiset koirat voivat olla myös vaarallisia. Kerrostaloyksiössä voi toki elää ihan kunnollinenkin koira riippuen omistajan toimista.

        On täysin käsittämätöntä, että lainsäätäjien mielestä ihmisten oikeus pitää vaarallista koiraa on tärkeämpi oikeus kuin ihmisten oikeus elää turvallisessa maassa.

        Ne, joita koira on purrut/raadellut pahasti, kärsivät koko loppuelämänsä monin tavoin.

        Kuinka paljon enemmän muka kärsii se ihminen, jonka pitää vain valita itselleen sopivampi koirarotu tai olla kokonaan hankkimatta koiraa, jos ei kykene sitä kunnolla kasvattamaan?

        Naurettavaa ja todellakin koiran hyökkäyksen kohteeksi joutuneiden uhrien törkeää halveksuntaa ja väheksyntää on se, että ihmisten oikeus millaiseen koiraan tahansa on lailla turvattu - ei edes tarvita koira-ajokorttia, vaikka olisi kuinka vaativaa koirarodun koiraa hankkimassa, mutta sitä ei turvata lailla, että ihmiset, pienet lapsetkin saisivat kulkea turvallisesti ulkona tai omalla pihalla.

        Ja auta armias, jos joku iso mies sattuisikin tappamaan tällaisen vaikka omalla pihalleen tulleen koiran, joka on hyökännyt hänen lapsensa, koiransa, rakkaansa ja itsensä kimppuun ja kun haluaisi pysyä hengissä tai pelastaa rakkaansa, niin oikeuteenhan siitä joutuu eläinsuojelurikoksen tai -rikkomuksen vuoksi. En kertakaikkiaan käsitä Suomen päättäjien järjenjuoksua.

        Ehdottomasti pitäisi kieltää ns. vaarallisten koirien tuonti Suomeen. Ne vaaralliset koirat, jotka täällä jo ovat, voisivat jäädä sen jälkeen, kun viranomainen olisi tutkinut koiran ja sen, että ko. koiran omistaja kykenee pitämään sen aisoissa ja hoitamaan sitä hyvin.

        Jaksan ihmetellä, miksi itseään hyviksi ja vastuullisiksi koiranomistajiksi kutsuvat pitävät koiriaan irti? Kukaan ei sitä koskaan kerro. On aika karmea tunne, kun lenkkipolulla juoksee vastaan kaksi isoa koiraa hampaat irvessä muristen, ja omistaja on jossain näkymättömissä.

        Kerran kesäpäivänä, kun ajelin rauhassa pyörällä, samalla jäätelötuuttia syöden, niin eräältä pihalta juoksi saksanpaimenkoira ja kaatoi minut pyörineen ojaan. Onneksi se nappasi minulta vain sen jäätelön, mutta kyllä tuntui hirveältä. Myös lapsena 3v, jouduin ajokoiran kaatamaksi. Se räksytti hulluna kasvojeni edessä ja siitäkin selvisin säikähdyksellä, kun omistaja repi sen irti.

        Koira-ajokortti pakolliseksi ainakin niille, jotka ovat hankkimassa koiraa, joka rotuominaisuuksiensa puolesta tarvitsee jämäkän, kunnollisen ja vastuuntuntoisen kasvattajan.

        Meillä on 7 kiloinen koira, jota pidämme aina kiinni lenkillä ja myös omalla pihallamme, kun ei ole koira-aitausta. Emme jätä koiraa koskaan yksin pihalle.

        Vastuullisuutta toivon kaikilta koirien omistajilta ja myös koirien kasvattajilta.


      • 3+14

        "ennen koiran syöksyä iholle" ;D


    • PikkuNainen

      Jos joku koiranomistaja haluaa välttämättä rikkoa lakia ja pitää koiraansa irti esim. metsäpolulla tai kuntopolulla, niin eikö hän voisi laittaa koiralleen KUONOKOPAN? Jos ei, niin miksi ei?

      Sitten ei sattuisi sen pahempaa, kuin korkeintaa toisten kulkijoiden henkinen järkyttyminen, jos esim. iso koira juoksisi lenkkipolulla kohti, eikä lenkkeilijä olisi vielä ehtinyt nähdä, että koiralla on kuonokoppa.

      Olisi hyvä, jos asioista tietävä kertoisi:

      Miten hyökkäävä koira reagoi seuraaviin:

      Ihmisen suojaksi avattavaan sateenvarjoon ennen koiran syöksyä iholle?

      Pippurisumutteeseen?

      Voimakkaaseen hälytysääneen (esim. 100 desibeliä tai yli)?

      Kiitos!

      • Suojelukoira.

        Jos on opetettu hyökkäämään ja geeneissään puruhalua niin noilla ei vaikutusta. Sumutteella saa aikaan ettei irrota otetta omistajan käskystä.


      • onko juoksut?

        Riippuu siitä onko uroskoira ja onko sulla juoksut. Ei se sua sitten pure kun pyllistät ja päästät sen panee.

        Jos se taas on narttukoira, niin ei sulla ole muuta mahdollisuutta kun alkaa vaan tappelee, ellei se sitten ole lesbo, tätäki on koirissa havaittu. Voithan yrittää sitäki, että alat nuolee sen tussua.


      • Anonyymi

        Ääni lienee paras. Koiran kuulo on herkkä ja se pyrkinee pakenemaan kovaa ääntä.


    • koirat kytkettyinä

      Hyökkäävää isoa koiraa vastaan yrittäisin puolustautua väistämällä mahdollinen hyppy kohti. Lyömällä tai potkimalla koiraa päähän tai kaksin käsin kuristamalla koiraa kurkusta niin siltä lähtee taju. 100 kiloisena voimanostajana nämä vaihtoehdot tulevat ensimmäisenä mieleen.

      • omistajatkoulutukse

        Ihminen on aivan liian hidas, jos iso susikoira tai muu vastaava koira hyökkää kimppuun todenteolla.
        Kuristaa et ehdi, vaikka penkiltä nousisi 100kg, kätesi ovat riekaleilla tai osa sormista puuttuu ennen kuin olet ehtinyt kissaa sanoa.

        Puremista tulevat haavat ovat kuin puukonviiltoja ja luitakin voi murtua, näissä yhteenotoissa.
        Väistellä voi yrittää, mutta kyllä se koira nappaa varmasti kiinni jos haluaa.

        Ihmisen mahdollisuudet ovat valitettavan pienet koiria vastaan jotka ovat isoja, voimakkaita ja luonteeltaan ns. tarpeen vaatiessa tappajia.

        Asia on valitettavasti tullut käytännössä tutuksi, kun hölkkälenkin varrella susikoira hyökkäsi kimppuuni, eikä ollut omistajan hallinnassa.
        Tuskin olisin selvinnyt tilanteesta ilman hyvää onnea ja pelon suomia voimia. Tilanteen ratkaisuksi ja omaksi parhaakseni koitui kivi jolla koiran kallo tokeni. Itse sain lahjaksi kymmeniä tikkejä ja murtuneita sormia. Koira oli koulutettu suojelutehtäviin, mikä tuli oikeudessa ilmi.

        Tämä sessio ei tullut omistajalle halvaksi.

        Syy hyökkääviin koiriin löytyy liki aina narun toisesta päästä.


      • 049585

        Kyllä teillä on hyvät jutut ,siinä jää aika useasti toiseks kun iso nopea koira käy päälle ei siinä paljon kuristella ei väistellä vittu mitä paskaa selitätte teillä taitaa olla paljon kokemusta koirista ja turha lässyttä että on 20 vuotta kokemusta eihän se vaadi kun pari omaa koiraa ja sitten ollaan muka tietäjiä ja osaajia hei haloo.


    • Timba

      Koirat kiertää kaukaa kun ulkoilutan kissaani.

    • Rapanhapakko

      Äh- Eivät koirat ole mitään ihmeolentoja.
      Poliisikoiriakin kuolee, kun poliisit eivät itse uskalla mennä, ja sitten koira tietenkin ammutaan. Mieluummin minä tappelisin ilman aseitakin poliisikoiraa kuin bodannutta kaljupäistä poliisia vastaan. Onneksi en sellaisiin joudu.

      Ensimmäinen ratkaisu ilman pyssyjäkin on tietenkin mikä vaan pitkänomainen lyömäase. Pesäpallomailakin käy, miekalla suorastaan viipaloisi koiran (Ja minä siis pidän koirista) Jos on rivakkaliikkeinen mies lyömäaseenkin kanssa, niin muu on pelkkää koiranpelkoa. Tapettinhan sinä ennen mammuttejakin ja masait leijonia keihäällä.

      Ilman aseita sitten:
      Meillä oli karkeakarvainen saksanseisoja-uros. Ei toki siis taistelukoira tai poliisikoirarotua, mutta rotuisekseen aika iso. Säkä 67 cm, 38 kiloa ennen vanhuuden lihoamistaan. Nopea, mutta niinhän me ihmisapinat ja varsinkin minä olemme myös. Ja minä olin silloin parikymppinen, 185 cm mutta liikunnallisesti kömpelö kynäniska. Vaikka nopea siis.

      No niin, tätä ei palveluskoiranatsit hyväksy, mutta meillä oli tapana leikkitapella. Niinkuin sudet ja koirat keskenään, kavereina pysyen. Säännöt oli suunnilleen että koira ei purrut lujaa ja minä en lyönyt enkä potkinut. Vedin vanhan takin suojakseni mutta silti en välttynyt verinaarmuilta. Koira itse se suorastaan puntista kiskoi minut "leikkimään".

      Noillakin säännöillä, lyömättä ja potkimatta, tuollaista keskikokoista koiraa voi väistää. Koiraa voi heittää taaksepäin. Sen syöksyjä voi ohjata sivuun käsivarsitorjunnoilla. Siinä vaiheessa rakas elukka aina kävi ovelaksi, eli alkoi näykkimään jalkojani. Joista olisin selvinnyt potkuilla, mutta eihän siinä ollut tarkoitus vahingoittaa.

      Selälleen koiraa oli vaikea saada, ja jos sai, niin sehän paineli vahvoilla jaloillaan vastaan ja pää ulottui puremaan yllättäviin kulmiin.

      "Loppuratkaisusta" sitten, että kai sellainen pitäsi kuristaa. Luulisin kumminkin, että hulluiksi jalostettuja bittbulleja ym lukuunottamatta koirallakin toimii itsesuojeluvaisto kun jää häviölle ja kokee kipua. Ja luovuttaa,

      Kurkku oli meidän Ferrillä arka paikka. Mutta ei kaikilla koirilla. Naapurin kaksivuotias (siis lähes pentu vielä) saksanpaimenkoira kerran vittumaisuudessaan tarttui hanskakäteeni eikä päästänyt irti. Tempasin sitä pari kertaa kurkkuun ilman vaikutusta. Sitten, koska kiintopisteen minulle leuoillaan käteeni antoi, reuhautin sen nurin ja kävelin ylitse. Oli sen jälkeen kohteliaampi, mutta kyllä nolotti että pitikö mun kaverin koiraa niin kurmuuttaa :-)

      • Rapanhapakko

        Lisäänpä vielä, että leffoissa on sellaisia ihmeellisyyksiä kuin että koiraa juostaan karkuun. Pitkään. Koira juoksee mies/nainen juoksee. Kymmeniä sekunteja ellei minuutin. Siis haloo, ei koiraa pääse juoksemalla karkuun. Älä juokse, ellei parin metrin päässä ole puu johon kiivetä!

        Sitten leffoissa hassusti aina kun koira hyökkää, isokin mies kaatuu sen alle. Pakkoko se on maate pistää? Ei koira saa miestä nurin, ellei kyse ole koirapelosta. Tai nopeusvoimaa syöksyvällä koiralla voi olla, mutta silloinhan sen voi väistää.

        Jossakin Survivoreissa tms oli koe, missä piti vain kävellä parikytä metriä viivan yli, niin että poliisikoira kävi käsivarteen kiinni. Useimmat tosiaan heittivät maate, mutta yksi äijä ihan rauhallisesti käveli maaliin koira hihassa roikkuen.

        Sekin joo vielä, että suojelukoirat kai koulutetaan eli ehdollistetaan pureutumaan toiseen käsivarteen. Vain oikeanpuoleiseen kai, siinä on suoja. Ja harjoituksissa näyttää, kuin maalimies suorastaan tyrkyttäisi sitä suojattua kättä elikolle. Häh miksi? VÄISTÄ!

        Pureman aiheuttamasta "kipushokista" voi jossitella, mutta siis eihän ihminen tai muu saaliseläin sillä hetkellä shokkia saa, vakava kipu tulee myöhemmin. Ei sodassa ammututkaan heti mitään kipua tunne. Eri juttu jos on heti kurkku poikki tai taju kankaalla.


    • Turvakenkä

      Ehkäpä voimakkaalla potkulla koiraa alarintaan, jossa sydän sijaitsee. Hyvällä tuurilla rintaluut puhkoo sydämmen tai valtimot, tosin vaatisi varmasti kovakärkiset kengät.

      • uyt

        Ehkäpä et kerkiä.


    • Kainuunmies68

      Sellaista koiraa ei olekaan jolla ei suu aukea kun upottaa Keräsen Setin takoman Tommin pari kertaa kylkiluiden väliin kahvaa myöten. Kaikki muut kaksi tai nelijalkaiset siinä lamautuu mutta karhu on syytä jättää rauhaan. Tommi on paras ystävä luonnossa liikkuessa tai vaikka lenkkipolulla jos tulee räksyttäviä koiria vastaan.

    • hauvelinystävä

      Jos sille antaa luun?

    • Anonyymi

      Ulkona liikkuessani kaksi julmetun kokoista rakkia oli tulossa kimppuun. Vedin kaksi takajalan kierrepotkua ilmaan (koska olen Bruce Lee) ja huusin pari kovaa kung-fu karjaisua. Koirat pysähtyivät, jäivät istumaan ja alkoivat syödä nuudeleita. Pahuksen piskit, ensin ollaan tulossa tappelemaan kun huomaavat kuka on vastassa niin mukamas tässä kiltisti syödään nuudelia. Täällä jengi selittää erikoisjoukoista ja kertolasku jääkäreistä, minä yleensä syötän erikoisjoukkoja koirille, naapurin saappaan kokoinen nyffe on vähän aikaa nätisti kun sille antaa erikois sotilaan purtavaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 191
      2393
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2144
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      186
      2063
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1712
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    7. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      6
      1225
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1205
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1198
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1098
    Aihe