Teknikens Värld 6/2003 on koeajossa 305 hv:n Saab 9-5 Hirsch. Toimittajat eivät vissiin osanneet kiihdyttää autolla kunnolla, kun kiihdytystulokset olivat surkeita verrattuna Hirschin ilmoittamiin arvoihin. Tosin toimittajat itse myönsivät, että kiihdyttäminen tuolla autolla paikaltaan lähdettäessä oli heille todella vaikeaa, kun etupyörät tuppasivat sutimaan koko ajan.
Auton suorituskykyä kehuttiin. On kuulemma todella hauska kiihdyttää maan- tai moottoritiellä, kun ahtopaineet nousivat ja auto ampaisi eteenpäin. Hintaa taas vuorostaan moitittiin. On kuulemma liian hintava. Lisäksi artkkelissa todettiin, että auton virittäminen ei ole mikään vaikea asia, mutta viranomaishyväksynnän saaminen viritetylle autolle kylläkin on. Ja Hirsch on onnistunut saamaan 9-5 Aero Performance by Hirch -mallille viranomaishyväksynnän.
Artikkelissa sanottiin myös, että vaikkakin Hirschin "virallinen" virityskamojen tarjonta Saab -liikkeiden kautta rajoittuu tällä hetkellä ainoastaan 9-5 Aeroon, niin he aikovat tulevaisuudessa laajentaa repertoaariaan. Ilmeisesti tämä tarkoittaa sitä, että 9-3 Aero SS ja Cab tulevat saamaan omat virityssettinsä.
305 hv 9-5 Hirsch Teknikens Världin koeajossa
25
3946
Vastaukset
- Jepulis
aivan liikaa, pitäisi olla neliveto. Kannattaisi käyttää saman konsernin nelivetoa, rupeaisi voima välittymään tiehen, eikä savuna ilmaan.
- Pale
Ehdottomasti kannattaisi pistää autoon opelin neliveto, jota on ollut mm. A-vectrassa ja Calibrassa. On kuulemma TODELLA kestävä, varsinkin jos takana pyörii ´thyyning´ pyörät eli leveämmät kuin edessä ja hieman erikokoisella kehällä kuin edessä...
P.S. eihän vedetä herneitä peppuun
;) - 9-5T
Pale kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaisi pistää autoon opelin neliveto, jota on ollut mm. A-vectrassa ja Calibrassa. On kuulemma TODELLA kestävä, varsinkin jos takana pyörii ´thyyning´ pyörät eli leveämmät kuin edessä ja hieman erikokoisella kehällä kuin edessä...
P.S. eihän vedetä herneitä peppuun
;)GM:n konsernista löytyy monenlaista nelivetotekniikkaa luulisin että esim. Hummerin palikat kestäisi.
- Pale
9-5T kirjoitti:
GM:n konsernista löytyy monenlaista nelivetotekniikkaa luulisin että esim. Hummerin palikat kestäisi.
Vaikka ´haukuin´ maan rakoon yhden maailmankaikkeuden huonoimmista nelivetotekniikoista, niin ei tarvi olettaa että luulen sen olevan ainoa 4wd tekniikka jota GM on valmistanut/valmistaa.
Et tainnut huomata viestini ironiaprosenttia, joka lähenteli sataa...
hyvää kevään jatkoa kuitenkin kaikille opelisteille ja saabisteille! - TuuSaR
Pale kirjoitti:
Vaikka ´haukuin´ maan rakoon yhden maailmankaikkeuden huonoimmista nelivetotekniikoista, niin ei tarvi olettaa että luulen sen olevan ainoa 4wd tekniikka jota GM on valmistanut/valmistaa.
Et tainnut huomata viestini ironiaprosenttia, joka lähenteli sataa...
hyvää kevään jatkoa kuitenkin kaikille opelisteille ja saabisteille!Saabi käyttää haldexin systeemiä tulevassa nelivedossaan, iso kauppasopimus tästä tehtiin jo vuosia sitten.
- 9-5 '02 aero wagon HP
eli toi oli kiteytettynä yhteen sanaan mielipiteeni. hankin häthätää heti alkuunsa viime syksyllä autooni hp:n kastikkeet ilman uusia penkkejä ja koripleksimuutoksia, jottei herätä kiinnostusta. pualen vuoden käyttökokemuksen jälkeen voin sanoa, että fysiikasta tuttu kitka ei ainakaan tunnu enää pitävän juurikaan paikkansa ainakaan mun auton eturenkaiden ja asfaltin välissä. noh...suurin "apu/piriste" onkin tullut moottoritienopeuksille, mutta siitä ei ole laillisuuden nimissä mitään hyötyö :).
noh, miksi pistin sitten nekin eurot tollaseen "settiin"...noh...ei autolla ajo ole ainakaan mulla ollu tämän hauskempaa koskaan aikaisemmin (mutta ei koskaan muiden kustannuksella!). piste. käyttökokemuksia ja muuta saa kysellä jos kiinnostaa. - 9-5: 170@240 & Aero 250
9-5 '02 aero wagon HP kirjoitti:
eli toi oli kiteytettynä yhteen sanaan mielipiteeni. hankin häthätää heti alkuunsa viime syksyllä autooni hp:n kastikkeet ilman uusia penkkejä ja koripleksimuutoksia, jottei herätä kiinnostusta. pualen vuoden käyttökokemuksen jälkeen voin sanoa, että fysiikasta tuttu kitka ei ainakaan tunnu enää pitävän juurikaan paikkansa ainakaan mun auton eturenkaiden ja asfaltin välissä. noh...suurin "apu/piriste" onkin tullut moottoritienopeuksille, mutta siitä ei ole laillisuuden nimissä mitään hyötyö :).
noh, miksi pistin sitten nekin eurot tollaseen "settiin"...noh...ei autolla ajo ole ainakaan mulla ollu tämän hauskempaa koskaan aikaisemmin (mutta ei koskaan muiden kustannuksella!). piste. käyttökokemuksia ja muuta saa kysellä jos kiinnostaa.Muutama kysymys voisi tulla...
- kiihdyttelijä
ei s*a*a*a saabbikaan voi rikkoa fysiikan lakeja vaikka saapistin mielestä näin onkin. tuollaista tehoa ei tiehen saa kuin kunnon nelivedolla.
- Harri344
Erittäin vaikea saada nopeasti liikkeelle paikaltaan mutta ajossa ja varsinkin kovemmissa nopeuksissa noilla tehoilla nopeudenmuutokset ovat nopeita. Tosin en ole lukenut artikkelia enkä oikein usko ko. tehoon ilman ahtimen vaihtoa isompaan.
Omasta Sleeper-Saabistani irtosi toistuvissa mittauksissa 170kW pyörätehoa. Sehän on n. 230-240hp ja sillä ohitus oli yhtä nopea 80 tai 200 vauhdissa. - saappi
Harri344 kirjoitti:
Erittäin vaikea saada nopeasti liikkeelle paikaltaan mutta ajossa ja varsinkin kovemmissa nopeuksissa noilla tehoilla nopeudenmuutokset ovat nopeita. Tosin en ole lukenut artikkelia enkä oikein usko ko. tehoon ilman ahtimen vaihtoa isompaan.
Omasta Sleeper-Saabistani irtosi toistuvissa mittauksissa 170kW pyörätehoa. Sehän on n. 230-240hp ja sillä ohitus oli yhtä nopea 80 tai 200 vauhdissa.No: ahdin, välijäähdytin ja pakoputkistohan siinä nimenomaan on vaihdettu, muiden pienempien temppujen lisäksi. Lähtötasona siis Aeron 250 hp.
- pertti
Harri344 kirjoitti:
Erittäin vaikea saada nopeasti liikkeelle paikaltaan mutta ajossa ja varsinkin kovemmissa nopeuksissa noilla tehoilla nopeudenmuutokset ovat nopeita. Tosin en ole lukenut artikkelia enkä oikein usko ko. tehoon ilman ahtimen vaihtoa isompaan.
Omasta Sleeper-Saabistani irtosi toistuvissa mittauksissa 170kW pyörätehoa. Sehän on n. 230-240hp ja sillä ohitus oli yhtä nopea 80 tai 200 vauhdissa.170KW=231hv noilla tehoilla ohitus 80 ja 200 ei todellakaan ole yhtä nopea
- 9-5 '02 aero wagon HP
pertti kirjoitti:
170KW=231hv noilla tehoilla ohitus 80 ja 200 ei todellakaan ole yhtä nopea
juu, olet oikeassa, ettei kiihtyvyys mene lineaarisesti samalla tavoin alkunopeuden ollessa "mitä tahansa järjellistä"....muutoin oltaisiinkin jo keksitty aika PELI. noh...mut sen voinen sanoa kun viime syssyllä ajoin autoani takas kotiin, niin kyllä suurin parannus kiihtyvyyksiin noin perstuntumalla tuli tossa hieman 100km/h jäkeen oleville nopeuksille. jos joku haluu aeroonsa puhtia juuri tuohon nopeusluokkaan, niin suosittelen hp:ta...muuten sillä ei juuri ole muutakin statusarvoa...ja sitähän me emme hae kun ajamme saappailla?
- Harri344
pertti kirjoitti:
170KW=231hv noilla tehoilla ohitus 80 ja 200 ei todellakaan ole yhtä nopea
Olet oikeassa. Eihän kyseinen ohitus kellolla mitattuna ole yhtä nopea mutta käytännössä on. Ja mitä mekin mittasimme niin vedot oli kovia.
Vanhan mallin laatikko söi yleisen arvion mukaan n.30-50 hv tehosta joten se n. 170kw tarkoitti n.250-270 konetehoa alle 1100kg painavassa korissa. Paljonkin kovempia oli ja on mutta jokamiehenluokan autoja ei.
- -valomerkki-
Tuli eilen samanlainen peli vastaan Tampereella, on se vaan tosi hienonnäköinen!
- 9-5: 170@240 & Aero 250
muistaa, että virityspajojen lupaukset ovat vähän mitä ovat. Itse en ainakaan niihin usko.
- hirsch305hv
Niin, paitsi, jos tarjolla on myös tarkat vääntö- ja tehokäyrästöt. Niitähän on tosi vaikea uskoa. Ja jos et muuten usko niin kannattaa mennä mittaustilanteeseen itse paikalle ja katsoa silmä kovana dynamometrin näyttöä ja ihmetellä sitä suurta lukemaa...
- 9-5: 170@240 & Aero 250
hirsch305hv kirjoitti:
Niin, paitsi, jos tarjolla on myös tarkat vääntö- ja tehokäyrästöt. Niitähän on tosi vaikea uskoa. Ja jos et muuten usko niin kannattaa mennä mittaustilanteeseen itse paikalle ja katsoa silmä kovana dynamometrin näyttöä ja ihmetellä sitä suurta lukemaa...
nyt tarkoittanut, että en usko luvattuja tehoja taikka vääntöjä, ne varmasti pitävät hyvinkin lähelle paikkaansa, mutta suoritusarvot tuskin. Ainakin kun on katellut noita Nordicin arvoja, pitäisi 240hp automaatin mennä 7s 0-100km/h, kun Aero tekee sen 7.5s.
Ja myös muiden merkkien jotkut arvot hieman epäilyttää, mutta taitaa olla jokaisen merkin kohdalla näin.
PS. Kyllä noi teholukematkin ovat välillä arveluttavia, ja kun lehdistä on lukenut virityssatseista ovat ne usein jääneet luvatuista, Saabin lastuista en kyllä ole testiä nähnyt. - Turbo Sensonic
9-5: 170@240 & Aero 250 kirjoitti:
nyt tarkoittanut, että en usko luvattuja tehoja taikka vääntöjä, ne varmasti pitävät hyvinkin lähelle paikkaansa, mutta suoritusarvot tuskin. Ainakin kun on katellut noita Nordicin arvoja, pitäisi 240hp automaatin mennä 7s 0-100km/h, kun Aero tekee sen 7.5s.
Ja myös muiden merkkien jotkut arvot hieman epäilyttää, mutta taitaa olla jokaisen merkin kohdalla näin.
PS. Kyllä noi teholukematkin ovat välillä arveluttavia, ja kun lehdistä on lukenut virityssatseista ovat ne usein jääneet luvatuista, Saabin lastuista en kyllä ole testiä nähnyt.Kyseisessä Teknikens Världissä oli muuten myös tuon Hirschin 9-5 305 hv TV:n suorittamat teho- ja vääntömittaukset.
Ns. pyöräteho oli 268 hv, -vääntö 403 Nm. Toimittajat olivat laskeneet häviöt ja sanoivat artikkelissa, että autosta löytyy luvatut 305 hv konetehoa.
Vääntöä Hirsch-Saabista löytyi enemmän kuin Hirschin lupaamat 420 Nm. Toimittajat olivat laskeneet häviöt ja näiden häviöiden perusteella autosta löytyi omien laskujeni mukaan konevääntöä noin 440 Nm ;-) - 9-5: 170@240 & Aero 250
Turbo Sensonic kirjoitti:
Kyseisessä Teknikens Världissä oli muuten myös tuon Hirschin 9-5 305 hv TV:n suorittamat teho- ja vääntömittaukset.
Ns. pyöräteho oli 268 hv, -vääntö 403 Nm. Toimittajat olivat laskeneet häviöt ja sanoivat artikkelissa, että autosta löytyy luvatut 305 hv konetehoa.
Vääntöä Hirsch-Saabista löytyi enemmän kuin Hirschin lupaamat 420 Nm. Toimittajat olivat laskeneet häviöt ja näiden häviöiden perusteella autosta löytyi omien laskujeni mukaan konevääntöä noin 440 Nm ;-)Hirschin tehot olekin aikas lähellä luvattuja, koska se on nykyään suhteellisen virallisessa toimessa Saban kanssa, joten ei ole varaa huijauksiin.
Ja tuosta voi helposti päätellä, että mitä muiden valmistajien vastaavat stegit tuovat lisää tehoa. Mutta esim. Nordicin ja BSR stegeissä on eroja, mutta samat tehot luvataan...
Mutta Saabien virittäminen on kannattavaa ja helppoa puuhaa, halvalla paljon tehoa. Sitä on paha kieltää. Lähinnä pointti oli alunperinkin, että ei kannata uskoa suoraan noiden virityspajojen lupauksia, vaan suhtautua aina pienellä varauksella.
- JanMac
Moi!
Mietiskelin tässä tilanetta jossa toisi huippuunsa tuunatun ja viritetyn 95sen Ruotsista. Mitenhän tulli katsoisi sille vertailuhinnan verojen perusteeksi, eihän papereista näy mitään tehoon yms extraan liittyvää. Eli verot perusmallin mukaan ??
Kuulemani mukaan harvat tullimiehet katsovat autoa sen syvällisemmmin kun kiertävät pihalla ympäri. Jotkut eivät astu edes konttorista pihalle. Enkä oikein jaksa uskoa että vertailuksi otettaisiin joku muu eksoottisempi urheiluauto (M5 tms) koska samaa autoa tuodaan koko ajan maahan. Perustelut koko automerkin/mallin vaihtoon ovat ainakin aivan kestämättömät.
No muutakin kummallista autoihin ja veroihin liittyvää on Suomessa nähty.- Turbo Sensonic
No tokihan sitä vois Ruotsista tai Saksasta tuoda viritetyn 9-5:n. Täytyis vaan olla mukana alkuperäinen rekisteriote ja mielellään joko alkuperäisessä kunnossa oleva ohjausboksi tai sitten vetäistä magneettiventtiilin sähköliitin irti katsastuksen ajaksi.
Katselin noin puolitoista kuukautta sitten saksalaisen mobile.de:n sivuilta, että siellä oli myynnissä vm. 2001 9-5 Troll R Wagon. Hintakaan ei olisi ollut paha 43 tkm ajetulle yksilölle. Viikkoa myöhemmin auto katosi netistä, eli joku oli varmaan käynyt hakemassa sen "plakkariinsa". Tosin nuo Hirsch -versiothan on muutoskatsastettu, joten alkuperäistä 9-5 Aeron rekisteriotetta tuskin enää löytyisi mistään ja mitenköhän tulli taas sitten verottaisi tuollaista Hirsch Saabia? - Turbo Sensonic
No tokihan sitä vois Ruotsista tai Saksasta tuoda viritetyn 9-5:n. Täytyis vaan olla mukana alkuperäinen rekisteriote ja mielellään joko alkuperäisessä kunnossa oleva ohjausboksi tai sitten vetäistä magneettiventtiilin sähköliitin irti katsastuksen ajaksi.
Katselin noin puolitoista kuukautta sitten saksalaisen mobile.de:n sivuilta, että siellä oli myynnissä vm. 2001 9-5 Troll R Wagon. Hintakaan ei olisi ollut paha 43 tkm ajetulle yksilölle. Viikkoa myöhemmin auto katosi netistä, eli joku oli varmaan käynyt hakemassa sen "plakkariinsa". Tosin nuo Hirsch -versiothan on muutoskatsastettu, joten alkuperäistä 9-5 Aeron rekisteriotetta tuskin enää löytyisi mistään ja mitenköhän tulli taas sitten verottaisi tuollaista Hirsch Saabia? - JanMac
Turbo Sensonic kirjoitti:
No tokihan sitä vois Ruotsista tai Saksasta tuoda viritetyn 9-5:n. Täytyis vaan olla mukana alkuperäinen rekisteriote ja mielellään joko alkuperäisessä kunnossa oleva ohjausboksi tai sitten vetäistä magneettiventtiilin sähköliitin irti katsastuksen ajaksi.
Katselin noin puolitoista kuukautta sitten saksalaisen mobile.de:n sivuilta, että siellä oli myynnissä vm. 2001 9-5 Troll R Wagon. Hintakaan ei olisi ollut paha 43 tkm ajetulle yksilölle. Viikkoa myöhemmin auto katosi netistä, eli joku oli varmaan käynyt hakemassa sen "plakkariinsa". Tosin nuo Hirsch -versiothan on muutoskatsastettu, joten alkuperäistä 9-5 Aeron rekisteriotetta tuskin enää löytyisi mistään ja mitenköhän tulli taas sitten verottaisi tuollaista Hirsch Saabia?Eiköhän nuo viri pelit ole yhtä hyvin muutoskatsastettu esim Ruotsissa kun meilläkin. Eli eivät ole.
Orkkis rekisteriote siis on vakiona.
Muut extrat tulisivat "kaupan päälle" ; arvelisin että kaikki tuunaamiseen liittyvät osat ovat ainakin jonkin verran halvempia kuin täällä.
- ...
...
- piste
piste
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1496439- 322302
- 1872089
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101313Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.781245- 731067
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,25987Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12835