Neuvoja vaille pikaisesti

Erno vm71

Mikä avuksi peliriippuvuuteen? Oón sivusta seurannut jo vuosia vaimoni pelaamista? Mitä tahansa sanon tai teen niin ei auta.
Vaimolla laskut jääneet maksamatta, ulosotossakin on n.500eur edestä. Hän unelmoi isoista voittopoteista yms mahdottamasta. Periaatteessakaan en rupea hänen laskujaan yms.hömpötyksiä makselemaan. Vaimoni on hyvä tuloinen, mutta munko ne laskut pitää lopulta maksaa? Olenko loppujen lopuksi "elatusvelollinen"?
Pyydän neuvoja pikimmiten.
Eroko ainoa mahdollisuus?

22

3548

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ottaa

      selvää kyseisestä ongelmasta yleensä ja tehdä johtopäätökset kuinka kannattaa/voi toimia.

      Minun äitini on pelannut kohta 20 vuotta. Siihen ei ole auttanut puolison eikä lasten vetoomukset. Kymmeniä tuhansia euroja siihen on uponnut. Ihme, että on vielä oma koti jäljellä. Lapsille ja lapsenlapsille ei ole tiedossa minkäänlaista "pikkutukea", eikä myöskään perintöä. Mummolla on aina kiire johonkin (?) Jos hän on hoitanut lapsenlapsiaan, hän on kiikuttanut lapset mukana pelipaikalle, vaikka vauvan turvaistuimessa.

      Näiden lisäksi mukana on ollut jo pitkään jälkien peittely ja erilaiset valheet, milloim mistäkin. Välimme ovat etääntyneet ja kylmenneet täysin.

      Tee jotain. Älä ainakaan vaan odottele.

      • Erno vm71

        Kiitos vastauksesta.
        Kuinka voisin ottaa asian paremmin puheeksi, ainakun olen maininnut hänen pelaamisestaan niin joko tulee riitaa tai pitkä "mykkäkoulu". Yleensä vastauksena on pelaamiseen että "saan omat kolikot/vaihtorahat laittaa mihin huvittaa" mitäpä tuohon voi vastata... esim.Kaupassa käydessä jos ostokset maksetaan 50Eur setelillä ja takaisin saa yli 20eur, niin hänen se täytyy ottaa kolikkoina jotta saa työntää pelikoneisiin.. (maksamme ostokset vuorotellen) Tiedän jo nyt että peleihin ja veikkaukseen on mennyt paljon rahaa (tuhansia euroja). Toivottamalta tuntuu jo tulevaisuuskin.. Yhteistä isoa lainaa en edes uskalla harkita. Tämä on niin vaikeaa.


      • kuulostat
        Erno vm71 kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.
        Kuinka voisin ottaa asian paremmin puheeksi, ainakun olen maininnut hänen pelaamisestaan niin joko tulee riitaa tai pitkä "mykkäkoulu". Yleensä vastauksena on pelaamiseen että "saan omat kolikot/vaihtorahat laittaa mihin huvittaa" mitäpä tuohon voi vastata... esim.Kaupassa käydessä jos ostokset maksetaan 50Eur setelillä ja takaisin saa yli 20eur, niin hänen se täytyy ottaa kolikkoina jotta saa työntää pelikoneisiin.. (maksamme ostokset vuorotellen) Tiedän jo nyt että peleihin ja veikkaukseen on mennyt paljon rahaa (tuhansia euroja). Toivottamalta tuntuu jo tulevaisuuskin.. Yhteistä isoa lainaa en edes uskalla harkita. Tämä on niin vaikeaa.

        erittäin järkevältä, jalat maassa tyypiltä. Toivon, että kumppanisi kuuntelisi sinua ja lopettaisi, kun se on vielä helpompaa. Mitä enemmän menee aikaa, sitä pahemmaksi tilanne yleensä menee. On aivan normaalia, että kun ongelmasta huomauttaa, niin siitä suututaan. Niinhän alkoholistikin tekee. Puhumattakaan salaisuuksista, joita muodostuu koko ajan enemmän (kuten piilotetut pullot).

        Peliriippuvuus luokitellaan pahimmaksi riippuvuudeksi nykyopäivän riippuvuuksista. Kannattaa etsiä esim. googlesta enemmän tietoa.

        Jos minulta kysyt, niin kumppani heti seinää vasten valintaa tekemään, vaikka kuinka hermostuisi. Tietoa netistä sekä sinulle että hänelle. Peiliin katsomisen paikka. Vaikka kuinka herätäsuuttumusta, sinun pitää tehdä selväksi, että olet tosissasi. Jos hän ei suostu kuuntelemaan, niin kirjoita kirje. Tai näytä nämä viestisi.

        Uskon vahvasti, että jos tilanteeseen ei puututa kovalla kädellä, niin pelaaminen lisääntyy ja ihmissuhteet (ja talouskin) tulee kärsimään pahasti. Kun rahat loppuvat, sitä pitää jostain aina saada. Fiksu ihminen keksii mitä ihmeellisempiä ja röyhkeämpi ja salakavalampia tapoja saada/lainata rahaa. Tänäpäivänä se on liiankin helppoa runsaiden pikavippien ansiosta.

        Olet aiheesta huolissasi. Ja totta, tämä on p....llinen vitsaus, vaikeaa on.


    • miepä vaan mie

      ...ulosotossa ulosmitata velat lopulta työpalkasta eli vaimosi omastaan työpalkasta?

    • onko

      ongelma ratkennut? Oletko saanut puhuttua?

      • Erno vm71

        Edelleen olen aivan lähtö tilanteessa. Harmittaa niin paljon tää tilanne, tuntuu ettei oo ulos pääsyä.
        Olen yrittänyt ottaa asian puheeksi monta kertaa, vaan aina se mykkäkoulu alkaa. Itsekkin olen jo reunnut välttämään aiheesta puhumista.
        esim. laskuja tuli postissa vinopino, sanoin että maksan vakuutusmaksut, yhtiövastikkeen, molempien puh.laskun ja vesilaskun. Annoin vaimolle sähkölaskun maksettavaksi (107eur), sanoi maksaneensa sen --> tulipa sama lasku postissa, huomautus summan 5eur kanssa.Nyt jo valehteleekin päin naamaa.. Mitä vielä on odotettavissa?

        MITÄ TEEN TÄN NAISEN KANSSA? AUTTAKAA, PYYDÄN NÖYRIMMIN.


      • neuvon vakaasti näin
        Erno vm71 kirjoitti:

        Edelleen olen aivan lähtö tilanteessa. Harmittaa niin paljon tää tilanne, tuntuu ettei oo ulos pääsyä.
        Olen yrittänyt ottaa asian puheeksi monta kertaa, vaan aina se mykkäkoulu alkaa. Itsekkin olen jo reunnut välttämään aiheesta puhumista.
        esim. laskuja tuli postissa vinopino, sanoin että maksan vakuutusmaksut, yhtiövastikkeen, molempien puh.laskun ja vesilaskun. Annoin vaimolle sähkölaskun maksettavaksi (107eur), sanoi maksaneensa sen --> tulipa sama lasku postissa, huomautus summan 5eur kanssa.Nyt jo valehteleekin päin naamaa.. Mitä vielä on odotettavissa?

        MITÄ TEEN TÄN NAISEN KANSSA? AUTTAKAA, PYYDÄN NÖYRIMMIN.

        Sinuna ehdottaisin vaimollesi sellaista ratkaisua, että hän valtuuttaa Sinut kaikkien raha-asioiden hoitajaksesi. Siis vaimosi tulisi ymmärtää luovuttaa jo omankin etunsa tähden kaikki raha-asiat Sinun hoitoosi - siis vapaaehtoisesti Sinut hänen edunvalvojakseen. Ellei tämä ratkaisu käy, harkitse vakavasti eroa! Vaimosi on sotkeutunut pelihelvettiin, hänellä ei ole mitään oikeutta sotkea Sinua samaan helvettiin! Peliriippuvainen on hirvittävän itsekäs tyyppi ja oikeastaan tosi vaarallinenkin kaikille läheisilleen. Ei muuta kuin eroon ja ajoissa, jos hän ei kerran suostu yhteistyöhön kanssasi!!VOIMIA SINULLE - TARTU VAAN TOMERASTI ASIOIHIN - PUHU ONGELMASTASI MUILLE IHMISILLE JA HUOMAAT, ETTÄ TUKEA JA APUA SAAT VARMASTI!


      • mieltä
        neuvon vakaasti näin kirjoitti:

        Sinuna ehdottaisin vaimollesi sellaista ratkaisua, että hän valtuuttaa Sinut kaikkien raha-asioiden hoitajaksesi. Siis vaimosi tulisi ymmärtää luovuttaa jo omankin etunsa tähden kaikki raha-asiat Sinun hoitoosi - siis vapaaehtoisesti Sinut hänen edunvalvojakseen. Ellei tämä ratkaisu käy, harkitse vakavasti eroa! Vaimosi on sotkeutunut pelihelvettiin, hänellä ei ole mitään oikeutta sotkea Sinua samaan helvettiin! Peliriippuvainen on hirvittävän itsekäs tyyppi ja oikeastaan tosi vaarallinenkin kaikille läheisilleen. Ei muuta kuin eroon ja ajoissa, jos hän ei kerran suostu yhteistyöhön kanssasi!!VOIMIA SINULLE - TARTU VAAN TOMERASTI ASIOIHIN - PUHU ONGELMASTASI MUILLE IHMISILLE JA HUOMAAT, ETTÄ TUKEA JA APUA SAAT VARMASTI!

        Maistraatista saa paperit edunvalvontaan, ja varmaan neuvoja muutenkin edunvalvonta-asioissa. Rohkaise mielesi ja tee ratkaisu! Peluri ei pysähdy ennen kuin on pakko.


      • Erno vm71
        mieltä kirjoitti:

        Maistraatista saa paperit edunvalvontaan, ja varmaan neuvoja muutenkin edunvalvonta-asioissa. Rohkaise mielesi ja tee ratkaisu! Peluri ei pysähdy ennen kuin on pakko.

        Kiitos kaikille teille neuvoista.
        Asia on nyt vähän "jäissä", Vaimo on ollut muutaman yön ystävättärensä luona. Kun minä vaan kotona "jankkaan" samoja asoita.
        Tekee kieltämättä ihan hyvää olla vähän erillään.

        Kuinka on menettely jos ulosottovirastolta tulleita laskuja ei maksa ajallaan? Ottaavatko he suoraan vaimon tililtä rahat vai kuinka?

        Kiitos


      • Kokenut
        Erno vm71 kirjoitti:

        Kiitos kaikille teille neuvoista.
        Asia on nyt vähän "jäissä", Vaimo on ollut muutaman yön ystävättärensä luona. Kun minä vaan kotona "jankkaan" samoja asoita.
        Tekee kieltämättä ihan hyvää olla vähän erillään.

        Kuinka on menettely jos ulosottovirastolta tulleita laskuja ei maksa ajallaan? Ottaavatko he suoraan vaimon tililtä rahat vai kuinka?

        Kiitos

        Jos vaimosi on töissä, niin ulosotto ottaa suoraan yhteyttä vaimosi työnantajan palkanlaskentaan ja laittaa tietyn osan palkasta maksukieltoon, en nyt muista prosentteja, n.30% olisiko, ja ne menee suoraan ulosottovelkojen lyhentämiseen.

        Ota nyt tämä ongelma tosissaan puheeksi vaimosi kanssa tai muuten te olette lirissä, puhun omasta kokemuksesta. Olen pelannut 6 vuoden aikana varmaan 100 000 euroa. Kaikki tilit tuli pelattua mitä nyt pakolliset tavarat tuli ostettua, laskuja en maksanut, jotka menivät ulosottoon ja osa myöskin meni luottotietorekisteriin, lisäksi otin n. 50 000 euroa lainoja. Ja nyt ei ole kiva maksella takaisin. Olen käynyt tämän vuoden alusta GA-ryhmässä ja se on ollut tosi isona tukena.


      • Erno vm71
        Kokenut kirjoitti:

        Jos vaimosi on töissä, niin ulosotto ottaa suoraan yhteyttä vaimosi työnantajan palkanlaskentaan ja laittaa tietyn osan palkasta maksukieltoon, en nyt muista prosentteja, n.30% olisiko, ja ne menee suoraan ulosottovelkojen lyhentämiseen.

        Ota nyt tämä ongelma tosissaan puheeksi vaimosi kanssa tai muuten te olette lirissä, puhun omasta kokemuksesta. Olen pelannut 6 vuoden aikana varmaan 100 000 euroa. Kaikki tilit tuli pelattua mitä nyt pakolliset tavarat tuli ostettua, laskuja en maksanut, jotka menivät ulosottoon ja osa myöskin meni luottotietorekisteriin, lisäksi otin n. 50 000 euroa lainoja. Ja nyt ei ole kiva maksella takaisin. Olen käynyt tämän vuoden alusta GA-ryhmässä ja se on ollut tosi isona tukena.

        Haluaisin tietää että kaduttaako pelaajaa ollenkaan menetetyt rahat? Miettivätkö he koskaan mitä rahalla olisi mahdollisesti saanut?

        Täytyy tunnustaa,
        katsoin vaimon tiliotteen (salaa), joitain kymmeniä euroja oli mennyt tilille
        --> "Ålangspenningautomat.." (ei ole varmaan kirjoitettu oikein) Mikä se on? peliautomaattiyhtidistys? Nettipelejä? MITÄ???

        Vastatkaa pikaisesti.


      • googlesta
        Erno vm71 kirjoitti:

        Haluaisin tietää että kaduttaako pelaajaa ollenkaan menetetyt rahat? Miettivätkö he koskaan mitä rahalla olisi mahdollisesti saanut?

        Täytyy tunnustaa,
        katsoin vaimon tiliotteen (salaa), joitain kymmeniä euroja oli mennyt tilille
        --> "Ålangspenningautomat.." (ei ole varmaan kirjoitettu oikein) Mikä se on? peliautomaattiyhtidistys? Nettipelejä? MITÄ???

        Vastatkaa pikaisesti.

        Taitaa olla nettipeleistä kysymys?

        Olette vielä (ilmeisesti) nuoria. Pelasta teidät olemalla jämäkkä tämän asian suhteen. Pistä vaimo valitsemaan. Tue, jos ymmärtää hakea apua. Jätä, jos ei ymmärrä. Elämä on pirullista peliongelmaisen kanssa. Seuraukset kestävät pitkälle tulevaisuuteen.


      • rajoitettu
        Erno vm71 kirjoitti:

        Edelleen olen aivan lähtö tilanteessa. Harmittaa niin paljon tää tilanne, tuntuu ettei oo ulos pääsyä.
        Olen yrittänyt ottaa asian puheeksi monta kertaa, vaan aina se mykkäkoulu alkaa. Itsekkin olen jo reunnut välttämään aiheesta puhumista.
        esim. laskuja tuli postissa vinopino, sanoin että maksan vakuutusmaksut, yhtiövastikkeen, molempien puh.laskun ja vesilaskun. Annoin vaimolle sähkölaskun maksettavaksi (107eur), sanoi maksaneensa sen --> tulipa sama lasku postissa, huomautus summan 5eur kanssa.Nyt jo valehteleekin päin naamaa.. Mitä vielä on odotettavissa?

        MITÄ TEEN TÄN NAISEN KANSSA? AUTTAKAA, PYYDÄN NÖYRIMMIN.

        sitten vaan sopimaan jotakin sopivaa pelisummaa, jonka saa pelata viikossa/kuussa. Luovuttaa sinulle rahankäyttöoikeuden, josta annat tietyn summan pelaamiseen. Kyllä se siihen tottuu!! Eipähän tarvi kerrasta katkaista, jos tuntuu olevan ongelma.


      • Erno vm71
        rajoitettu kirjoitti:

        sitten vaan sopimaan jotakin sopivaa pelisummaa, jonka saa pelata viikossa/kuussa. Luovuttaa sinulle rahankäyttöoikeuden, josta annat tietyn summan pelaamiseen. Kyllä se siihen tottuu!! Eipähän tarvi kerrasta katkaista, jos tuntuu olevan ongelma.

        Vaimoni on korkeastikouluttautunut ja hyvä tuloinen, en usko koskaan että hän suostuisi siihen että hoidan hänen raha asiansa. Suuttuu niin paljon jos vihjaan jotain siihen suuntaan.
        Tai jos otan raha asiat puheeksi..

        Päätin että en puute enkä tartu Vaimoni pelaamiseen. Pelatkoon vaikka kaikki rahansa ja ottakoo lainaa.. En jaksa, olen täysin kypsynyt!!!!


      • rahat män
        Erno vm71 kirjoitti:

        Haluaisin tietää että kaduttaako pelaajaa ollenkaan menetetyt rahat? Miettivätkö he koskaan mitä rahalla olisi mahdollisesti saanut?

        Täytyy tunnustaa,
        katsoin vaimon tiliotteen (salaa), joitain kymmeniä euroja oli mennyt tilille
        --> "Ålangspenningautomat.." (ei ole varmaan kirjoitettu oikein) Mikä se on? peliautomaattiyhtidistys? Nettipelejä? MITÄ???

        Vastatkaa pikaisesti.

        Se on tämä: Ålands penningautomatförening eli tutummin www.paf.fi ,joka tarjoaa nettipelejä moneen lähtöön: mm. pokeria,rulettia,lottoa,arpoja ym. Onpa sinne kankkulan kaivoon itseltäkin aikamoinen kasa euroja huvennut.


      • Erno vm71
        rahat män kirjoitti:

        Se on tämä: Ålands penningautomatförening eli tutummin www.paf.fi ,joka tarjoaa nettipelejä moneen lähtöön: mm. pokeria,rulettia,lottoa,arpoja ym. Onpa sinne kankkulan kaivoon itseltäkin aikamoinen kasa euroja huvennut.

        Kiitos todella paljon tästä tiedosta.


      • au_tomaatti¤
        Erno vm71 kirjoitti:

        Vaimoni on korkeastikouluttautunut ja hyvä tuloinen, en usko koskaan että hän suostuisi siihen että hoidan hänen raha asiansa. Suuttuu niin paljon jos vihjaan jotain siihen suuntaan.
        Tai jos otan raha asiat puheeksi..

        Päätin että en puute enkä tartu Vaimoni pelaamiseen. Pelatkoon vaikka kaikki rahansa ja ottakoo lainaa.. En jaksa, olen täysin kypsynyt!!!!

        oliskin noloa jos joku alkais ehdotella edunvalvojaa. Sehän olis vähän sama jos sanois toisen olevan mielenvikainen kahjo joka pitäis laittaa holhoukseen. Sanoisin kuitenkin ettei sinun kannata ottaa tavaksi maksella vaimosi puhelinlaskuja tai muita juttuja mitä ennen maksoitte yhdessä.Ota vaan rohkeasti asia käsittelyyn äläkä anna vaimosi hallita sinua mykkäkoululla saadakseen peliongelmansa puhumattomien asioiden joukkoon. Muista kuitenkin hienotunteisuus ettei toisen tarvi kokea itseään ääliöksi vaikka onkin koukussa kolikkopeleihin.


      • au_tomaatti¤
        au_tomaatti¤ kirjoitti:

        oliskin noloa jos joku alkais ehdotella edunvalvojaa. Sehän olis vähän sama jos sanois toisen olevan mielenvikainen kahjo joka pitäis laittaa holhoukseen. Sanoisin kuitenkin ettei sinun kannata ottaa tavaksi maksella vaimosi puhelinlaskuja tai muita juttuja mitä ennen maksoitte yhdessä.Ota vaan rohkeasti asia käsittelyyn äläkä anna vaimosi hallita sinua mykkäkoululla saadakseen peliongelmansa puhumattomien asioiden joukkoon. Muista kuitenkin hienotunteisuus ettei toisen tarvi kokea itseään ääliöksi vaikka onkin koukussa kolikkopeleihin.

        oikeastaan aika vaikea keksiä, jos olette yhdessä liikkeellä esim, ostoksilla, pyri valitsemaan kauppa jossa ei peliautomaatteja ole. Sitten on tietysti peliongelmaisten ryhmät, joku mielenkiintoinen harrastus voisi suunnata kiinnostusta toisaalle. Mieti onko vaimosi elämässä joku tyhjiö jota yrittää pelaamisella korvata (esim. yksinäisyys tai joku muu vaikeus ihmissuhteissa). Luulis että tollasen pakonomaisen pelaamisen takana olis jotain ongelmia.


      • esimerkiksi
        au_tomaatti¤ kirjoitti:

        oikeastaan aika vaikea keksiä, jos olette yhdessä liikkeellä esim, ostoksilla, pyri valitsemaan kauppa jossa ei peliautomaatteja ole. Sitten on tietysti peliongelmaisten ryhmät, joku mielenkiintoinen harrastus voisi suunnata kiinnostusta toisaalle. Mieti onko vaimosi elämässä joku tyhjiö jota yrittää pelaamisella korvata (esim. yksinäisyys tai joku muu vaikeus ihmissuhteissa). Luulis että tollasen pakonomaisen pelaamisen takana olis jotain ongelmia.

        Taustalla jokin luonnehäiriö. Esimerkiksi Narsistinen luonnehäiriö, kieroon kasvanut ihminen. Kun ei saakaan toteuttaa narsismiaan, menee pelaileen. Tiedän muutaman tällaisen tapauksen..........


    • Erno vm71

      Näin siinä nyt sitten kävi, eropaperit on vetämässa. Vaimo soittaa nyt päivittäin pitkiä puheluita ja pyytää lainaan muutamaa hunttia, en ole siihen suostunut.. Kerran valitsi pelaamisen ja minun väliltä. Niin pitäköön kipeenään.

      Peliriippuvuus on oikesta sairaus. Itse olin heikko moisen sairaan rinnalla ja luovutin.
      Toivon vain hyvää ex-vaimolleni.

      Harmittaa todella paljon että näin kävi. Mutta kai tämä tästä ajan kanssa helpottaa.

    • Jätävaimosi

      Sinun käyttäisin vaimodi ,silloin hän ehkä älyäisi että mitä hän on tehnyt

      • Jätähänet

        Apu tuli varmaan liian myöhässä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3299
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1331
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1116
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      15
      1062
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      989
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe