Debit kortti Credit kortin sijaan

!!!?

Pankit tarjoavat vain perinteisiä luottokortti tyyppisiä kortteja (Credi -kortteja). Hei eivät puhu uuden tyyppisistä pankkikortin tapaan toimivista Visa ja MasterCard veloituskorteista (Debit -kortteja).

Eikö näitä Debit kortteja ole vielä tarjolla?


Tässä otteita pankkiyhdistyksen sivulta "Maksukortit (SEPA)" http://www.pankkiyhdistys.fi/sisalto/common/showpage.asp?id=1236

"27. Minkälainen kortti tulee pankkikortin tilalle?
Pankkikorttien liikkeeseen laskun päättyessä kukin asiakas voi valita pankkikortin tilalle parhaiten tarpeitaan vastaavan kansainvälisen kortin. Korttivalikoima vaihtelee pankeittain. Tarjolla tulee olemaan kansainvälisiä, pankkikortin tapaan toimivia, Visan ja MasterCardin veloitus (Debit) -kortteja, sähköisesti varmennettavia Visa Electron – kortteja, luottokortteja ja yhdistelmäkortteja. Pankkikohtaisesti korteissa voi olla myös muita lisäpalveluja."

"29. Visa ja MasterCard ovat luottokortteja, mitä jos halutaan pankkikortin tapaan toimiva kortti?
Pankit tarjoavat Visa ja MasterCard luottokorttien lisäksi myös pankkikortin tapaan toimivia, kansainvälisiä veloituskortteja (ns. debit -kortteja), jotka liitetään pankkitiliin. Korttiostot ja automaattinostot veloitetaan pankkitililtä normaalisti eli korttitapahtumat näkyvät yksittäisinä tapahtumina pankkitilillä."

12

12216

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulevat

      vasta tämän vuoden lopussa/2008 alussa kun siirrymme
      SEPA-kortteihin (Single Euro Payments Area).

      Eli ns.pankkikortti käy kaikkialla SEPAssa

      • >>>

        Miten käy nykyisten uusien
        korttien?

        Satutko tietämään ovatko nykyiset sirulliset luottokortti/pankkikortti kortit joita pankin nyt myöntävät, jo SEPA yhteensopivia?


      • Sivuston http://www.nordea.fi

        kohdasta "Henkilöasiakkaat" : "Kortit ja maksut" : "Neuvoja korteista ja maksamisesta" : "Eurooppaan muodostuu yhtenäinen euromaksualue" : "Kysymyksiä ja vastauksia" voi lukea, mitä Nordea Suomi aikoo tehdä. Noiden sivujen lukemiseksi ei tarvitse olla asiakas.

        Nordea lopettaa pankkikorttien myynnin tämän vuoden loppuun mennessä. Siihen mennessä myönnetyt pankkikortit toimivat niihin merkityn voimassaoloajan loppuun saakka. Tämän vuoden syksyllä aletaan myydä uutta Visa Debit -korttia, joka käytännössä korvaa pankkikortin ja toimii myös muissa EU-maissa.


      • MääVaa
        >>> kirjoitti:

        Miten käy nykyisten uusien
        korttien?

        Satutko tietämään ovatko nykyiset sirulliset luottokortti/pankkikortti kortit joita pankin nyt myöntävät, jo SEPA yhteensopivia?

        Nykyisistä pankkien tarjoamista korteista Electronit käyvät ulkomailla samoin periaattein kuin kotimaassakin. Joten vastaavat SEPAn vaatimuksia.
        Nykyiset kansalliset pankkikortit siis poistuvat ja näiden korvaajiksi tulevat SEPAn kattavat Debit-kortit.
        Lisäksi pankkien korteista suurin osa taitaa olla tällä hetkellä kortteja joissa on kansallinen pk sekä Visa-puoli. Visa -puolihan on näissä korteissa maksutapa ulkomailla, joten eivät varsinaisesti SEPAn vaatimuksia täyttäviä pankkikortteja, mutta käytettävissä siis Euroopassakin. Uskoisin että ajan kanssa nämä kortit muuttuvat korteiksi joissa kansallisen pk:n korvaa Debit -puoli ja tällöin ovat täysin SEPAn vaatimukset täyttäviä kortteja.


    • haittaa???

      Mitä haittaa kortin credit-ominaisuus?

      • En ole asiantuntija, mutta näin olen ymmärtänyt:

        - Credit-kortti myönnetään yleensä vain henkilölle, jolla on säännölliset tulot. Debit-kortti myönnetään, jos on hoitanut raha-asiansa moitteettomasti, vaikka ei olisi säännöllisiä tuloja.

        - Jokainen Debit-kortilla tehty ostos veloitetaan pankkitililtä erikseen viimeistään parin päivän kuluessa. Kortti on sidottu tiettyyn pankkitiliin. Credit-kortilla tehdyt ostokset kirjautuvat ensin Luottokunnassa tai pankin rahoitusyhtiössä pidettävälle luottotilille, jonka velkasaldoa sitten lyhennetään sopimuksen mukaisesti, yleensä kerran kuussa. Vaikka monilla on suoraveloitussopimus, luottotilin lyhennyksen ja mahdollisen koron voi kyllä maksaa miltä pankkitililtä tahansa. Kuukausilaskulla olevan yksittäisen ostoksen voi myös kieltäytyä maksamasta, jos ei ole saanut tilaamaansa tuotetta tai palvelua tai veloitus on muuten aiheeton. Raha ei siis lähde pankkitililtä ilman kortinhaltijan hiljaista hyväksymistä.

        - Myyjäliikkeiltä perittävissä palkkioissa saattaa olla eroja. Sen vuoksi esim. käyttämältäni bensa-automaatilta saa alennusta, jos maksaa Debit-kortilla (pankkikortilla) eikä Credit-kortilla (luottokortilla).


      • haittaa???
        Timontti kirjoitti:

        En ole asiantuntija, mutta näin olen ymmärtänyt:

        - Credit-kortti myönnetään yleensä vain henkilölle, jolla on säännölliset tulot. Debit-kortti myönnetään, jos on hoitanut raha-asiansa moitteettomasti, vaikka ei olisi säännöllisiä tuloja.

        - Jokainen Debit-kortilla tehty ostos veloitetaan pankkitililtä erikseen viimeistään parin päivän kuluessa. Kortti on sidottu tiettyyn pankkitiliin. Credit-kortilla tehdyt ostokset kirjautuvat ensin Luottokunnassa tai pankin rahoitusyhtiössä pidettävälle luottotilille, jonka velkasaldoa sitten lyhennetään sopimuksen mukaisesti, yleensä kerran kuussa. Vaikka monilla on suoraveloitussopimus, luottotilin lyhennyksen ja mahdollisen koron voi kyllä maksaa miltä pankkitililtä tahansa. Kuukausilaskulla olevan yksittäisen ostoksen voi myös kieltäytyä maksamasta, jos ei ole saanut tilaamaansa tuotetta tai palvelua tai veloitus on muuten aiheeton. Raha ei siis lähde pankkitililtä ilman kortinhaltijan hiljaista hyväksymistä.

        - Myyjäliikkeiltä perittävissä palkkioissa saattaa olla eroja. Sen vuoksi esim. käyttämältäni bensa-automaatilta saa alennusta, jos maksaa Debit-kortilla (pankkikortilla) eikä Credit-kortilla (luottokortilla).

        En ole ymmärtänyt! Tuskin tarvitseekaan.

        Tähänastinen käytäntö on ollut tajuttavissa ( luulisin ).

        Maksut normaalilla luottokortilla maksuaikaominaisuutta, ei lainaosuutta käyttäen.
        Lienee sitten lähinnä tuo credit-kortti.

        On lähinnä periaatekysymys.


      • haittaa??? kirjoitti:

        En ole ymmärtänyt! Tuskin tarvitseekaan.

        Tähänastinen käytäntö on ollut tajuttavissa ( luulisin ).

        Maksut normaalilla luottokortilla maksuaikaominaisuutta, ei lainaosuutta käyttäen.
        Lienee sitten lähinnä tuo credit-kortti.

        On lähinnä periaatekysymys.

        Visan "haitat" pankkikorttiin verrattuna:

        - Visaa ei ehkä saa, jos ei ole säännöllisiä tuloja.

        - Visassa on korkeampi vuosimaksu.

        - Kaikki liikkeet eivät hyväksy Visaa (esim. Lidl).

        - Käteisalennus voi jäädä saamatta, jos maksaa Visalla.

        - Pankkitilin saldo ei näytä ajantasaista rahatilannetta (kun on lisäksi ostovelkoja).

        - Jos haluat tehdä vaikkapa 3000 euron kertaostoksia Visalla, joudut maksamaan siitä mahdollisuudesta etukäteen 60 euroa/vuosi (useimmissa pankeissa). Vuosimaksua ei palauteta, vaikket ostaisi koskaan mitään. Pankkikortin vuosimaksu on olennaisesti pienempi, mutta käyttöraja on korkeampi. Muistaakseni pankkikorttioston yläraja on 30 tuhatta euroa, joten se käy hyvin esim. auton ostoon.

        Visassa on toisaalta monia etuja, mutta nyt kysyttiin vain haittoja.


      • haittaa???
        Timontti kirjoitti:

        Visan "haitat" pankkikorttiin verrattuna:

        - Visaa ei ehkä saa, jos ei ole säännöllisiä tuloja.

        - Visassa on korkeampi vuosimaksu.

        - Kaikki liikkeet eivät hyväksy Visaa (esim. Lidl).

        - Käteisalennus voi jäädä saamatta, jos maksaa Visalla.

        - Pankkitilin saldo ei näytä ajantasaista rahatilannetta (kun on lisäksi ostovelkoja).

        - Jos haluat tehdä vaikkapa 3000 euron kertaostoksia Visalla, joudut maksamaan siitä mahdollisuudesta etukäteen 60 euroa/vuosi (useimmissa pankeissa). Vuosimaksua ei palauteta, vaikket ostaisi koskaan mitään. Pankkikortin vuosimaksu on olennaisesti pienempi, mutta käyttöraja on korkeampi. Muistaakseni pankkikorttioston yläraja on 30 tuhatta euroa, joten se käy hyvin esim. auton ostoon.

        Visassa on toisaalta monia etuja, mutta nyt kysyttiin vain haittoja.

        Visa on ollut alusta alkaen.

        Vaihdoimme Masteriin, yhteinen kortti, eri tunnusluvut.

        Ei ole vuosimaksua. Luottoraja 5000E/kk riittää meille.

        Lidl ja R-kioski ei hyväksy.

        Käteisalennukset ovat neuvottelukysymyksiä.

        Pankkitilin saldo ei tässä mielessä kiinnosta.

        Visan ollessa vielä vuosimaksullinen oli se 60E/vuosi 3000 > 6000E välin joten 6000E oli järkevä valinta.

        Autoja ostelen äärimmäisen harvoin ja silloinkin se on hoitunut normaalilla laskulla.

        En edelleenkään ymmärrä luottokortin "vierastamista".

        Kelpoisuudesta:
        Edes ollessani pitkäaikaistyötön ei minulla ollut mitään vaikeuksia kortti- tai laina-asioiden järjestelyissä.
        Ei edes varsinaisia neuvotteluja. Vain asioiden sopiminen.


      • haittaa??? kirjoitti:

        Visa on ollut alusta alkaen.

        Vaihdoimme Masteriin, yhteinen kortti, eri tunnusluvut.

        Ei ole vuosimaksua. Luottoraja 5000E/kk riittää meille.

        Lidl ja R-kioski ei hyväksy.

        Käteisalennukset ovat neuvottelukysymyksiä.

        Pankkitilin saldo ei tässä mielessä kiinnosta.

        Visan ollessa vielä vuosimaksullinen oli se 60E/vuosi 3000 > 6000E välin joten 6000E oli järkevä valinta.

        Autoja ostelen äärimmäisen harvoin ja silloinkin se on hoitunut normaalilla laskulla.

        En edelleenkään ymmärrä luottokortin "vierastamista".

        Kelpoisuudesta:
        Edes ollessani pitkäaikaistyötön ei minulla ollut mitään vaikeuksia kortti- tai laina-asioiden järjestelyissä.
        Ei edes varsinaisia neuvotteluja. Vain asioiden sopiminen.

        "En edelleenkään ymmärrä luottokortin "vierastamista"."

        Etkö ole koskaan huomannut, että kauppias ottaa maksun mieluummin käteisenä tai pankkikortilla kuin luottokortilla, koska luottokorttiostoista häneltä pidätetään aika iso palkkio?

        Itse maksan mieluummin myyjälle enemmän ja rahan välittäjille vähemmän. Sensijaan internetin kautta tilatessa ja matkapalveluja ostaessa käytän kuluttajasuojan vuoksi aina luottokorttia.


      • haittaa???
        Timontti kirjoitti:

        "En edelleenkään ymmärrä luottokortin "vierastamista"."

        Etkö ole koskaan huomannut, että kauppias ottaa maksun mieluummin käteisenä tai pankkikortilla kuin luottokortilla, koska luottokorttiostoista häneltä pidätetään aika iso palkkio?

        Itse maksan mieluummin myyjälle enemmän ja rahan välittäjille vähemmän. Sensijaan internetin kautta tilatessa ja matkapalveluja ostaessa käytän kuluttajasuojan vuoksi aina luottokorttia.

        Marketin kassalla on kyllä aina ensin uitettu se maitotölkin ja ruisleivän viivakoodi lukijasta sekä uitettu bonuskortti, ennen luottokortin vetämistä.

        Samat näkyvät hinnat olevan maksutavasta riippumatta!

        Keskiviikkona kun maksan Barcelonan eteläpuolen tietulleja luottokortilla ovat maksut samat kaikilla maksutavoilla.
        Sitä paitsi, asiaa tarkastamatta, väittäisin ettei muualla meikäläinen pankkikorttiominaisuus edes käy.
        Ainakaan minulta ei ole kertaakaan Suomen ulkopuolella kysytty kummalle pannaan!

        Kuluttajasuojasta en tiedä mutta halpislennot olen maksanut kortilla.
        Samoin, silloin kun teen hotellivarauksia, jotkut täytyy maksaa varauksen yhteydessä. Ei kaikki.
        Näin yleensä löytyy halvempia, pitkäaikaistyöttömälle soveltuvia.


    • abbali

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1449
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1208
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1034
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      337
      831
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      643
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe