Aivokasvaimen stereotaktinen sädehoito Hki / Tku?

???=

Onko ketään, jolle annettu aivokasvaimeen stereotaktista sädehoitoa Helsingissä tai Turussa? Onko jompikumpi paikka erikoistunut tähän?
Miten vaikutti?

11

2874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ex-säderölli

      En ole itse saanut hoitoa mutta olen ollut sitä antamassa Helsingissä. Minun aikani jälkeen sinne on tullut ihan oma hoitohuoneensa erikoislaitteineen eli sikäli hoidon taso on korkea. Turun tilanteesta en tiedä.

      Laitan tässä vähän yleistietoutta stereotaktisesta sädehoidosta kiinnostuneille. Sitä käytetään kun halutaan antaa hyvin suuri sädeannos hyvin pienelle alueelle kehossa. Tyypillinen hoitoalue on juuri aivot, sillä pään saa hyvin fiksoitua juuri oikeaan asentoon eikä se tapaa liikahdella hoidon aikana toisin kuin esimerkiksi keuhkot. Hoitoa annetaan useista eri suunnista postimerkin kokoisilla hoitokentillä. Kenttiä saattaa olla toistakymmentä. Hoitokerta kestää kauan, sillä hoitokonetta ja -pöytää täytyy kenttien välillä kieputella sinne sun tänne. Asetteluunkin menee aikansa, koska se tehdään erityisen huolellisesti. Millinkin virhe on silloin paljon.

      Kehittyneempi variaatio stereotaktisesta sädehoidosta on intensiteettimuokattu sädehoito, IMRT. Se on muuten samanlaista kuin stereotaktinen hoito mutta kentän muotoa muutellaan sädetyksen aikana. Tällöin saadaan aikaiseksi hämmästyttäviä annosjakaumia. Esimerkiksi silmän takana sijaitsevaan kasvaimeen saadaan tehokas sädeannos kuitenkin silmä säästäen. Tavanomaisilla ulkoisilla sädehoitotekniikoilla tämä ei olisi millään mahdollista.

      Vaikka IMRT on kehittyneempi kuin stereotaktinen sädehoito, niin se ei tee jälkimmäistä huonommaksi nimimerkki ???=:n tapauksessa. Hänen hoitonsa ei vain vaadi IMRT:tä, aikaavievämpää tekniikkaa. Ei kannata hankkia Mersua kauppakassiksi jos pärjää Fiatillakin.

      • ???=

        Tämä IMRT-sädehoito oli minulla aivan uusi tieto. Ja kiitos muutenkin vastauksestasi.
        Kysyisin kuitenkin, kun jäi vaivaamaan:
        Mitä tarkoitit tuolla viimeisellä kappaleella vastauksessasi?
        Eli ettei stereotaktinen sädehoito ole ikään kuin huonompaa nimimerkki ???=:n tapauksessa eli siis kohdallani. -Miksi ajattelet niin ja mistä teit johtopäätöksen, että minun hoitoni ei vaadi tuota mainitsemaasi IMRT:tä? Kun ethän tiedä tapauksestani mitään.
        Vai ymmärsinkö vastauksesi lopun väärin?


      • ???=
        ???= kirjoitti:

        Tämä IMRT-sädehoito oli minulla aivan uusi tieto. Ja kiitos muutenkin vastauksestasi.
        Kysyisin kuitenkin, kun jäi vaivaamaan:
        Mitä tarkoitit tuolla viimeisellä kappaleella vastauksessasi?
        Eli ettei stereotaktinen sädehoito ole ikään kuin huonompaa nimimerkki ???=:n tapauksessa eli siis kohdallani. -Miksi ajattelet niin ja mistä teit johtopäätöksen, että minun hoitoni ei vaadi tuota mainitsemaasi IMRT:tä? Kun ethän tiedä tapauksestani mitään.
        Vai ymmärsinkö vastauksesi lopun väärin?

        Kumpaan lähetetään Pirkanmaalta? Hki/Tku? Kuopiossakin st.sädehoitoa annetaan ja Oulussa, mutta tuskin sinne kuitenkaan.
        Voisiko joku kertoa, miten vaikutti?


      • Ex-säderölli
        ???= kirjoitti:

        Tämä IMRT-sädehoito oli minulla aivan uusi tieto. Ja kiitos muutenkin vastauksestasi.
        Kysyisin kuitenkin, kun jäi vaivaamaan:
        Mitä tarkoitit tuolla viimeisellä kappaleella vastauksessasi?
        Eli ettei stereotaktinen sädehoito ole ikään kuin huonompaa nimimerkki ???=:n tapauksessa eli siis kohdallani. -Miksi ajattelet niin ja mistä teit johtopäätöksen, että minun hoitoni ei vaadi tuota mainitsemaasi IMRT:tä? Kun ethän tiedä tapauksestani mitään.
        Vai ymmärsinkö vastauksesi lopun väärin?

        Tiedän tapauksestasi sen mitä olet itse kertonut eli sinulle suunnitellaan stereotaktista sädehoitoa. Halusin vain ettet jäisi siihen tunteeseen että sinun syöpäsi voittamiseksi ei tehtäisi kaikkea mahdollista. Se voi helposti tulla mieleen kun saa kuulla kehittyneemmästä tekniikasta, jota ei kuitenkaan käytetä omalla kohdalla. Sädehoitoa suunnittelevien vain täytyy toimia resurssien mukaan: IMRT-tekniikkaa ei käytetä sellaisten potilaiden kohdalla, joille stereotaktinen sädehoito riittää tuottamaan toivotun hoitotuloksen, sillä se söisi liikaa resursseja. Samoin ei stereotaktista sädehoitoa anneta potilaille joille tavanomainen sädehoito riittää. Jonua on muutenkin tarpeeksi. Tätä tarkoitin.


      • ???=
        Ex-säderölli kirjoitti:

        Tiedän tapauksestasi sen mitä olet itse kertonut eli sinulle suunnitellaan stereotaktista sädehoitoa. Halusin vain ettet jäisi siihen tunteeseen että sinun syöpäsi voittamiseksi ei tehtäisi kaikkea mahdollista. Se voi helposti tulla mieleen kun saa kuulla kehittyneemmästä tekniikasta, jota ei kuitenkaan käytetä omalla kohdalla. Sädehoitoa suunnittelevien vain täytyy toimia resurssien mukaan: IMRT-tekniikkaa ei käytetä sellaisten potilaiden kohdalla, joille stereotaktinen sädehoito riittää tuottamaan toivotun hoitotuloksen, sillä se söisi liikaa resursseja. Samoin ei stereotaktista sädehoitoa anneta potilaille joille tavanomainen sädehoito riittää. Jonua on muutenkin tarpeeksi. Tätä tarkoitin.

        Kohdallani hoitotoimenpiteet ovat yhä lääkäreiltä hakusessa ja mietinnössä juuri sen tähden, että kasvaimeni paikka on niin paha, jolloin joka tapauksessa sädetettäessä lähialueen hermot, ym."viottuvat". Tämän tähden luonnollisesti kiinnostuin kirjoituksestasi. Tällaisesta IMRT-sädehoidosta ei edes puhuttu, en tiedä miksi. Toivottavasti se ei johtunut noista puhumistasi resursseista. Sen verran realisti olen, että tiedän rahan ratkaisevan näissäkin tilanteissa liian usein ja mielestäni niin ei pitäisi olla.


      • ???=
        Ex-säderölli kirjoitti:

        Tiedän tapauksestasi sen mitä olet itse kertonut eli sinulle suunnitellaan stereotaktista sädehoitoa. Halusin vain ettet jäisi siihen tunteeseen että sinun syöpäsi voittamiseksi ei tehtäisi kaikkea mahdollista. Se voi helposti tulla mieleen kun saa kuulla kehittyneemmästä tekniikasta, jota ei kuitenkaan käytetä omalla kohdalla. Sädehoitoa suunnittelevien vain täytyy toimia resurssien mukaan: IMRT-tekniikkaa ei käytetä sellaisten potilaiden kohdalla, joille stereotaktinen sädehoito riittää tuottamaan toivotun hoitotuloksen, sillä se söisi liikaa resursseja. Samoin ei stereotaktista sädehoitoa anneta potilaille joille tavanomainen sädehoito riittää. Jonua on muutenkin tarpeeksi. Tätä tarkoitin.

        Piti selventää:
        Tiedän, että puhuit muista resursseista kuin taloudellisista, mutta taloudelliset resurssitkin ovat olemassa ja ne sanelevat liikaa asioita ja se ei ole mielestäni oikein.
        No, menen vielä keskustelemaan tilanteestani ja sittenpä kuulen, mitä nyt ehdotetaan.


    • todellakaan tiedä

      vai eikö kukaan ole saanut tätä stereotaktista sädehoitoa?

      • Anonyymi

        Täällä myös kiinnostunut , onko joku jolle on annettu aivokalvolta leikatun hyvänlaatuisen kasvaimen reunoille annetaan stereotaktista sädehoitoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä myös kiinnostunut , onko joku jolle on annettu aivokalvolta leikatun hyvänlaatuisen kasvaimen reunoille annetaan stereotaktista sädehoitoa?

        tarkoitatko, että hyvänlaatuinen kasvain on leikattu, mutta sen reunoille annetaan viellä varmuudeksi stereotaktista sädehoitoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tarkoitatko, että hyvänlaatuinen kasvain on leikattu, mutta sen reunoille annetaan viellä varmuudeksi stereotaktista sädehoitoa?

        Kyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä

        On kyllä hienoa, takuuvarmaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1867
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1564
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1276
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1224
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1222
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1176
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1160
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1150
    Aihe