Tavaran kuljetus venetrailerissa

vagon

Kuulin huhuja ettei venetrailerissa saa kuljettaa muuta kuin venettä (siis tuolla julkisessa liikenteessä), poliisi saattaa sakottaa? Onko tietoa, en nyt googlella enkä aken sivuilta löytänyt tietoa?

40

23493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käteen...

      Tuossakin asiassa olis otettava järki käteen, eikä toimia jonkin äkkinäisen poliisin näkemysten mukaan.

      Mihinkään ei ole kirjoitettu, etteikö venetrailerilla saisi kuljettaa muutakin, kuin venettä.

      Olen nähnyt rekisterissä olevan venetrailerin, jossa rungonpäälle oli rakennettu laidallinen lava ja kuormana talousjätettä.

      Kaikissa luorman kuljetuksissa on yksiselittenen sääntö, että kuorman on pysyttävä kyydissa, sen on oltava tasapainoisesti lastattu ja tietenkin sidottu.

      Usein venetraileri on normaalikärryä parempi, esimerkisi pitkän puutavaran kuljetuksessa ja miten erinomaiset mahdollisuudet siihen on lautanippu sitoa. Täytynee sitten tyhmemmälle poliisille selittää niiden olevan venelautoja.

      On poliisin ammattitaidon ja järjenkäytön pohjanoteeraus, jos tuollaisesta sakon kirjoittaa.

      • vagon

        "Mihinkään ei ole kirjoitettu, etteikö venetrailerilla saisi kuljettaa muutakin, kuin venettä."

        Tuota "lakitekstiä" muun tavaran kuljetuksen kiellosta juuri yritin löytää, itä-suomessa on poliiseja jotka sanoo jyrkästi ei.


      • lastista.
        vagon kirjoitti:

        "Mihinkään ei ole kirjoitettu, etteikö venetrailerilla saisi kuljettaa muutakin, kuin venettä."

        Tuota "lakitekstiä" muun tavaran kuljetuksen kiellosta juuri yritin löytää, itä-suomessa on poliiseja jotka sanoo jyrkästi ei.

        Kuljetettaessa pitää toki huomioida kantavuus, painopiste, kiinnitys, peränylitykset ja niiden merkintä. Näkyykö valot. Sakotuskohteita on siis muitakin kuin "huolimaton" kuormaus.
        Ei asiallista kuljetusta sakoteta.
        Mutta jos on älyttömiä ylityksiä ja kuorma tai kärri heiluu puolelta toiselle, niin on vaara saada muistutus. Saahan sen valittamalla nurin.
        Onhan siellä itä-Suomessa tietysti joku Dallapeen (LP) edustja, joka antaisia sakon jos auto on väärän värinen, kun pitää "tehdä tulosta" .


      • 35joo.

        "Mihinkään ei ole kirjoitettu, etteikö venetrailerilla saisi kuljettaa muutakin, kuin venettä. "

        mihinkään tosiaan ei kirjoiteta, ei mihinkään lakipykälään,
        mitä ei saa kuljettaa, siitä tulisi loputon lista.

        Mutta on kirjoitetu mihin tarkoitukseen ko. tuote on.

        Ainakaan aiemmin ei saanut kuljettaa venetrailerilla muuta kuin venettä, veneeseen kuuluvaa tarpeistoa, kun tiedustelin.

        Tosin katsastus mies sanoi että

        "siihen ei kukaan kyllä puutu, viet mitä vaan,
        ainoat hankaluudet tulevat jos joudut onnettomuuteen ja on kyse suurista korvauksista".

        Silloin tein yhdistelmäkärryt,
        valmistin venetrailerin jonka katsastin irroitettavalal lavalla.


      • kinastellaan vanhasta peria...
        35joo. kirjoitti:

        "Mihinkään ei ole kirjoitettu, etteikö venetrailerilla saisi kuljettaa muutakin, kuin venettä. "

        mihinkään tosiaan ei kirjoiteta, ei mihinkään lakipykälään,
        mitä ei saa kuljettaa, siitä tulisi loputon lista.

        Mutta on kirjoitetu mihin tarkoitukseen ko. tuote on.

        Ainakaan aiemmin ei saanut kuljettaa venetrailerilla muuta kuin venettä, veneeseen kuuluvaa tarpeistoa, kun tiedustelin.

        Tosin katsastus mies sanoi että

        "siihen ei kukaan kyllä puutu, viet mitä vaan,
        ainoat hankaluudet tulevat jos joudut onnettomuuteen ja on kyse suurista korvauksista".

        Silloin tein yhdistelmäkärryt,
        valmistin venetrailerin jonka katsastin irroitettavalal lavalla.

        Onko niin, että kaikki mikä ei ole laissa yksiselitteisesti kiellettyä, on sallittua vai onko niin, että kaikki mitä laissa ei nimenomaisesti ole sallittu on kiellettyä. Noita jälkimmäisen koulukunnan kannattajia alkaa olla liikaa, ja lisää kasvaa kuin sieniä sateella.


      • on.
        kinastellaan vanhasta peria... kirjoitti:

        Onko niin, että kaikki mikä ei ole laissa yksiselitteisesti kiellettyä, on sallittua vai onko niin, että kaikki mitä laissa ei nimenomaisesti ole sallittu on kiellettyä. Noita jälkimmäisen koulukunnan kannattajia alkaa olla liikaa, ja lisää kasvaa kuin sieniä sateella.

        ei tarvi ihmeeliset taidot olla, kun osaa kinastella.


      • Lue_määräykset_tarkkaan
        vagon kirjoitti:

        "Mihinkään ei ole kirjoitettu, etteikö venetrailerilla saisi kuljettaa muutakin, kuin venettä."

        Tuota "lakitekstiä" muun tavaran kuljetuksen kiellosta juuri yritin löytää, itä-suomessa on poliiseja jotka sanoo jyrkästi ei.

        Aisapaino kohdassa syy miksi ei saa kuljettaa muuta tavaraa...


    • pave pave

      Venetrailerilla ei saa kuljettaa muuta kuin venettä. Ja piste.
      Asia selviää kun soitat katsastuskonttoriin.

      • Perävaunumyyjä

        Työni vuoksi joudun tällaiset asiat tarkistamaan ja tarkistuttamaan Liikkuvasta Poliisista, AKE:sta, ministeriöstä.

        Väittämäsi on väärä.

        Alle 3,5 tonnin kokonaismassaisilla perävaunuilla ei ole mitään rajoitusta kuljetettavan tavaran suhteen, kunhan sidonta, aisapainot, ylitykset etc. ovat lain ja asetuksen mukaisia.

        Autotrailerilla saa kuljettaa mitä tahansa tavaraa. Hevoskuljetusperävaunulla saa kuljettaa heiniä, sohvia, rakennuslevyjä. Niin myös venetrailerilla - jos muut ehdot täyttyvät, siis aisapainot, ylitykset, sidonta jne.

        Katsastuskonttoreilla on asiantuntevaa väkeä, mutta aivan kaikkea ei pidä heiltäkään odottaa. Perävaunujen kohdalla törmätään niin moniin säädöksiin ja kuvioihin ettei voi edellyttääkään että jokainen katsastusmies olisi jokaisesta yksityiskohdasta täysin selvillä.

        Kohtuutonta on vaatia poliisinkaan kaikkea tietävän. Esimerkiksi eräät rengassäännöt ovat niin "kimurantteja" että käyttäjällä on hyvä olla mukana faktaa, esimerkiksi asetusnumero, tai kopio asetuksesta.

        Ei poliisilla mitään sakotushimoa ole; kun pysäytetyllä on mustaa valkoisella asiansa oikeellisuudesta niin poliisi toivottaa hyvää matkaa!


      • sidonta!
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Työni vuoksi joudun tällaiset asiat tarkistamaan ja tarkistuttamaan Liikkuvasta Poliisista, AKE:sta, ministeriöstä.

        Väittämäsi on väärä.

        Alle 3,5 tonnin kokonaismassaisilla perävaunuilla ei ole mitään rajoitusta kuljetettavan tavaran suhteen, kunhan sidonta, aisapainot, ylitykset etc. ovat lain ja asetuksen mukaisia.

        Autotrailerilla saa kuljettaa mitä tahansa tavaraa. Hevoskuljetusperävaunulla saa kuljettaa heiniä, sohvia, rakennuslevyjä. Niin myös venetrailerilla - jos muut ehdot täyttyvät, siis aisapainot, ylitykset, sidonta jne.

        Katsastuskonttoreilla on asiantuntevaa väkeä, mutta aivan kaikkea ei pidä heiltäkään odottaa. Perävaunujen kohdalla törmätään niin moniin säädöksiin ja kuvioihin ettei voi edellyttääkään että jokainen katsastusmies olisi jokaisesta yksityiskohdasta täysin selvillä.

        Kohtuutonta on vaatia poliisinkaan kaikkea tietävän. Esimerkiksi eräät rengassäännöt ovat niin "kimurantteja" että käyttäjällä on hyvä olla mukana faktaa, esimerkiksi asetusnumero, tai kopio asetuksesta.

        Ei poliisilla mitään sakotushimoa ole; kun pysäytetyllä on mustaa valkoisella asiansa oikeellisuudesta niin poliisi toivottaa hyvää matkaa!

        Se voi olla vaikeaa venetrailerissa. Mutta tavarat eivät saa luistaa eteenpäin jarrutuksessa. 1 G:n hidastuvuusvoiman kestovaatimus. Hinaavan auton peräluukku ei kelpaa pysäyttäväksi seinämäksi. Jokin hajanainen lautanippu voi olla melko konstikas sidottavaksi tämä ehto huomioiden. Ja eivät laudat saa ilmavirtauksen johdosta valua taaksepäinkään. Ymmärrän poliisien kriitillisen suhtautumisen asiaan, synkeänä katselen kaikenlaisia paperinarulla huonosti sidottuja kuormia, mitä maantiellä näkee. Mutta sakotusperusteen pitää olla huono kuorman sidonta, ei peräkärryn tyyppi sinänsä.


      • ekl
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Työni vuoksi joudun tällaiset asiat tarkistamaan ja tarkistuttamaan Liikkuvasta Poliisista, AKE:sta, ministeriöstä.

        Väittämäsi on väärä.

        Alle 3,5 tonnin kokonaismassaisilla perävaunuilla ei ole mitään rajoitusta kuljetettavan tavaran suhteen, kunhan sidonta, aisapainot, ylitykset etc. ovat lain ja asetuksen mukaisia.

        Autotrailerilla saa kuljettaa mitä tahansa tavaraa. Hevoskuljetusperävaunulla saa kuljettaa heiniä, sohvia, rakennuslevyjä. Niin myös venetrailerilla - jos muut ehdot täyttyvät, siis aisapainot, ylitykset, sidonta jne.

        Katsastuskonttoreilla on asiantuntevaa väkeä, mutta aivan kaikkea ei pidä heiltäkään odottaa. Perävaunujen kohdalla törmätään niin moniin säädöksiin ja kuvioihin ettei voi edellyttääkään että jokainen katsastusmies olisi jokaisesta yksityiskohdasta täysin selvillä.

        Kohtuutonta on vaatia poliisinkaan kaikkea tietävän. Esimerkiksi eräät rengassäännöt ovat niin "kimurantteja" että käyttäjällä on hyvä olla mukana faktaa, esimerkiksi asetusnumero, tai kopio asetuksesta.

        Ei poliisilla mitään sakotushimoa ole; kun pysäytetyllä on mustaa valkoisella asiansa oikeellisuudesta niin poliisi toivottaa hyvää matkaa!

        LMp erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista 17.12.1992/1715
        4§ Erikoiskuljetusajoneuvo ja -yhdistelmä
        1. Erikoiskuljetusajoneuvo on:
        d) purjelentokoneen tai veneen kuljetukseen rakennettu ja varustettu pääasiassa M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettäväksi tarkoitettu perävaunu;

        16§ Erikoiskuljetukseen hyväksytyn ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän käyttö tieliikenteessä
        1. Erikoiskuljetusajoneuvoa tai yhdistelmää ei saa hyväksyä käytettäväksi muihin kuin jakamattomien esineiden kuljetuksiin; ellei kyseinen ajoneuvo täytä autojen perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen ja ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen säännöksiä.

        16a§ Yleinen kuormausperiaate erikoiskuljetuksissa
        4. Rakenteensa vuoksi yksinomaan erikoiskuljetukseen hyväksytyllä perävaunulla saa meno- tai paluukuljettaa suoritettavaan tai jo suoritettuun erikoiskuljetukseen liittyvää varoitusautoa tai muita vastaavia kyseisten kuljetusten suorittamiseen liittyviä laitteita tai varusteita; joita muutoin olisi mahdollista kuljettaa tieliikenteessä yleisesti sallittujen mitta- ja masssa-arvojen rajoissa.

        *****************************************
        Liikenteenohjaajakurssilla käytiin asetusta aika tarkkaan läpi, ja kyllä tulos oli se, että jos rekisteriotteessa lukee 'veneenkuljetusperävaunu', niin kyseessä on erikoiskuljetusperävaunu ja sitä saa käyttää vain nimettyyn käyttötarkoitukseen.

        Jos on hyviä perusteita, miksi kyseinen asetus ei pitäisikään paikkaansa, niin lukisin kyllä mielelläni. Kuten varmaan poliisin ja Tiehallinnon edustajatkin...


      • katsastusinsinööri
        ekl kirjoitti:

        LMp erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista 17.12.1992/1715
        4§ Erikoiskuljetusajoneuvo ja -yhdistelmä
        1. Erikoiskuljetusajoneuvo on:
        d) purjelentokoneen tai veneen kuljetukseen rakennettu ja varustettu pääasiassa M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettäväksi tarkoitettu perävaunu;

        16§ Erikoiskuljetukseen hyväksytyn ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän käyttö tieliikenteessä
        1. Erikoiskuljetusajoneuvoa tai yhdistelmää ei saa hyväksyä käytettäväksi muihin kuin jakamattomien esineiden kuljetuksiin; ellei kyseinen ajoneuvo täytä autojen perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen ja ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen säännöksiä.

        16a§ Yleinen kuormausperiaate erikoiskuljetuksissa
        4. Rakenteensa vuoksi yksinomaan erikoiskuljetukseen hyväksytyllä perävaunulla saa meno- tai paluukuljettaa suoritettavaan tai jo suoritettuun erikoiskuljetukseen liittyvää varoitusautoa tai muita vastaavia kyseisten kuljetusten suorittamiseen liittyviä laitteita tai varusteita; joita muutoin olisi mahdollista kuljettaa tieliikenteessä yleisesti sallittujen mitta- ja masssa-arvojen rajoissa.

        *****************************************
        Liikenteenohjaajakurssilla käytiin asetusta aika tarkkaan läpi, ja kyllä tulos oli se, että jos rekisteriotteessa lukee 'veneenkuljetusperävaunu', niin kyseessä on erikoiskuljetusperävaunu ja sitä saa käyttää vain nimettyyn käyttötarkoitukseen.

        Jos on hyviä perusteita, miksi kyseinen asetus ei pitäisikään paikkaansa, niin lukisin kyllä mielelläni. Kuten varmaan poliisin ja Tiehallinnon edustajatkin...

        Venetrailerilla saa kuljettaa kantavuutensa ja mittojensa rajoissa mitä vain. Erikoskuljetusperävaunua saa käyttää vain kuljetettaessa yleisistä mitoista tai massoista poikkeavia jakamattomia kappaleita. Tällöin perävaunussa lukee aina "erikoiskuljetusperävaunu".

        Oheisessa kippari-lehden kirjoituksessa yksi LP:n johtavista liikenneguruista antaa selvän vastauksen, mitä venetrailerilla saa kuljettaa. Lukekaa toiseksi viimeinen kappale.

        http://www.kipparilehti.fi/ajankohtaista/17102006-trailerin-paino.aspx


      • Perävaunumyyjä
        ekl kirjoitti:

        LMp erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista 17.12.1992/1715
        4§ Erikoiskuljetusajoneuvo ja -yhdistelmä
        1. Erikoiskuljetusajoneuvo on:
        d) purjelentokoneen tai veneen kuljetukseen rakennettu ja varustettu pääasiassa M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettäväksi tarkoitettu perävaunu;

        16§ Erikoiskuljetukseen hyväksytyn ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän käyttö tieliikenteessä
        1. Erikoiskuljetusajoneuvoa tai yhdistelmää ei saa hyväksyä käytettäväksi muihin kuin jakamattomien esineiden kuljetuksiin; ellei kyseinen ajoneuvo täytä autojen perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen ja ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen säännöksiä.

        16a§ Yleinen kuormausperiaate erikoiskuljetuksissa
        4. Rakenteensa vuoksi yksinomaan erikoiskuljetukseen hyväksytyllä perävaunulla saa meno- tai paluukuljettaa suoritettavaan tai jo suoritettuun erikoiskuljetukseen liittyvää varoitusautoa tai muita vastaavia kyseisten kuljetusten suorittamiseen liittyviä laitteita tai varusteita; joita muutoin olisi mahdollista kuljettaa tieliikenteessä yleisesti sallittujen mitta- ja masssa-arvojen rajoissa.

        *****************************************
        Liikenteenohjaajakurssilla käytiin asetusta aika tarkkaan läpi, ja kyllä tulos oli se, että jos rekisteriotteessa lukee 'veneenkuljetusperävaunu', niin kyseessä on erikoiskuljetusperävaunu ja sitä saa käyttää vain nimettyyn käyttötarkoitukseen.

        Jos on hyviä perusteita, miksi kyseinen asetus ei pitäisikään paikkaansa, niin lukisin kyllä mielelläni. Kuten varmaan poliisin ja Tiehallinnon edustajatkin...

        Mielenkiintoista. Oletko varma että tuo on vielä voimassa? 17.12.1992 on melko vanha päivämäärä.

        Menin näet itse aivan hiljattain vipuun luottaessani netistä löytämääni kytkentämassoja koskevaan asetukseen. Se kun oli muuttunut, tosin vain yhdestä kohdasta: sana omamassa oli muutettu sanaksi kokonaismassa. Pieni sanamuutos jolla oli valtava vaikutus eräissä tapauksissa.

        Tulkinnanvaran esittämäsi teksitikin jättää: "ellei kyseinen ajoneuvo täytä autojen perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen ja ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen säännöksiä".

        Entäpä jos venetraileri on sellainen että se täyttää ko. säännökset?

        Oletko varma, että kun tekstissäsi loikkaat suoraan pykälästä 4 pykälään 16 ja 16a niin et ole loikannut raskaan kaluston säädösten puolelle? Hieman minua kiinostaa tuo kohta, jossa paluukuormana saa olla erikoiskuljetukseen liittyvä varoitusauto? Tuoksuu hiukan raskaan kaluston ylileveän kuorman etuauton kuskaamiselta - enkä pidä oikein todennäköisenä sitä että venetrailerin edessä kulkisi varoitusajoneuvo, joka sitten paluumatkalla lastataan venetraileriin.

        Nimenomaan tämä termi "jakamattomien esineiden" viittaa raskaan kaluston puolelle.

        Olen ollut väärässä monta kertaa elämäni varrella, ja on siis aivan mahdollista että olen väärässä nytkin. Mikäs ihme tuo...

        Käytännössä tietysti venetrailerin rakenne jo rajaa monet kuljetukset ulos kuvioista; mm. aisapaino. Tuskinpa kukaan niin huima on että ryhtyy autoa ventraileriin lastaamaan! Senhän tuo pykälä 16a sallisi...

        Eiköhän tähänkin asiaan täysin vedenpitävä vastaus ensi viikolla löydy - jos juttu muistissa pysyy.


      • Perävaunumyyjä
        ekl kirjoitti:

        LMp erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista 17.12.1992/1715
        4§ Erikoiskuljetusajoneuvo ja -yhdistelmä
        1. Erikoiskuljetusajoneuvo on:
        d) purjelentokoneen tai veneen kuljetukseen rakennettu ja varustettu pääasiassa M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettäväksi tarkoitettu perävaunu;

        16§ Erikoiskuljetukseen hyväksytyn ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän käyttö tieliikenteessä
        1. Erikoiskuljetusajoneuvoa tai yhdistelmää ei saa hyväksyä käytettäväksi muihin kuin jakamattomien esineiden kuljetuksiin; ellei kyseinen ajoneuvo täytä autojen perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen ja ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen säännöksiä.

        16a§ Yleinen kuormausperiaate erikoiskuljetuksissa
        4. Rakenteensa vuoksi yksinomaan erikoiskuljetukseen hyväksytyllä perävaunulla saa meno- tai paluukuljettaa suoritettavaan tai jo suoritettuun erikoiskuljetukseen liittyvää varoitusautoa tai muita vastaavia kyseisten kuljetusten suorittamiseen liittyviä laitteita tai varusteita; joita muutoin olisi mahdollista kuljettaa tieliikenteessä yleisesti sallittujen mitta- ja masssa-arvojen rajoissa.

        *****************************************
        Liikenteenohjaajakurssilla käytiin asetusta aika tarkkaan läpi, ja kyllä tulos oli se, että jos rekisteriotteessa lukee 'veneenkuljetusperävaunu', niin kyseessä on erikoiskuljetusperävaunu ja sitä saa käyttää vain nimettyyn käyttötarkoitukseen.

        Jos on hyviä perusteita, miksi kyseinen asetus ei pitäisikään paikkaansa, niin lukisin kyllä mielelläni. Kuten varmaan poliisin ja Tiehallinnon edustajatkin...

        Joku ehti edelle - ja Kippari lehdessä poliisin huippuasiantuntija ensin korjaa vanhat virheväittämät, ja sen jälkeen selkeästi antaa tiedoksi että venetrailerilla saa kukjettaa muutakin tavraa kuin venettä. Tämä hässäkkä käytiin viime vuonna. Jotenm tuoretta tietoa siis.

        Tuon tukemana uskallan siis edelleenkin seistä väitteeni takana: venetarilerilla (ja autotrailerilla ja hevosperävaunulla) saa kuljettaa mitä tahansa kuljettetavaksi hyväksyttävää tavaraa, kunhan kaikki muut ehdot täyttyvät - ja näitä muita ehtoja ovat ensisijaisesti kuorman pysyminen perävaunussa ja asetusten mukainen sidonta, sekä tietysti kuorman mittojen pysyminen sallituissa rajoissa.

        Luja rakenne, oikea aisapaino ja pätevä sidonta, nopeusrajoitusten noudattaminen ( ja tätä kohtaa sitten rikotaankin ikävän paljon!), kas siinä hyvät lähtökohdat turvalliselle matkalle.


      • Perävaunumyyjä
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Joku ehti edelle - ja Kippari lehdessä poliisin huippuasiantuntija ensin korjaa vanhat virheväittämät, ja sen jälkeen selkeästi antaa tiedoksi että venetrailerilla saa kukjettaa muutakin tavraa kuin venettä. Tämä hässäkkä käytiin viime vuonna. Jotenm tuoretta tietoa siis.

        Tuon tukemana uskallan siis edelleenkin seistä väitteeni takana: venetarilerilla (ja autotrailerilla ja hevosperävaunulla) saa kuljettaa mitä tahansa kuljettetavaksi hyväksyttävää tavaraa, kunhan kaikki muut ehdot täyttyvät - ja näitä muita ehtoja ovat ensisijaisesti kuorman pysyminen perävaunussa ja asetusten mukainen sidonta, sekä tietysti kuorman mittojen pysyminen sallituissa rajoissa.

        Luja rakenne, oikea aisapaino ja pätevä sidonta, nopeusrajoitusten noudattaminen ( ja tätä kohtaa sitten rikotaankin ikävän paljon!), kas siinä hyvät lähtökohdat turvalliselle matkalle.

        Kukaan ei ole erehtymätön, eikä kukaan voi hallita kaikkea tietoa. On siis syytä muistaa, että näissä perin kirjavissa perävaunusäädöksissä poliisikin voi mennä vipuun. Ei poliisi tahallaan väärin sakota.

        Perävaunuja koskeviin kaikkein erikoisimpiin asetuksiin poliisi törmää ehkä kerran elämänsä aikana, eikä välttämättä edes sitä yhtä kertaa, ei vaikka olisi Liikkuvan poliisin partiomies.

        Tuolla josain varhemmassa vaiheessa tätä keskustelua totesin itse antavani asiakkaalle kimuranteimmista asetuksista kopion, Liikkuvan poliisin vahvistaman. Tämä on ollut poliisille avuksi, ja sakotuksesta on heti luovuttu. Aivan hiljattain sakko kuitenkin tuli, koska kopiota asetuksesta ei mukana ollut. Kun se toimitettiin "vallesmannille" niin sakko tietysti peruttiin.

        Yhteispelillä nämä hommat sujuvat!


      • jos,niin
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Työni vuoksi joudun tällaiset asiat tarkistamaan ja tarkistuttamaan Liikkuvasta Poliisista, AKE:sta, ministeriöstä.

        Väittämäsi on väärä.

        Alle 3,5 tonnin kokonaismassaisilla perävaunuilla ei ole mitään rajoitusta kuljetettavan tavaran suhteen, kunhan sidonta, aisapainot, ylitykset etc. ovat lain ja asetuksen mukaisia.

        Autotrailerilla saa kuljettaa mitä tahansa tavaraa. Hevoskuljetusperävaunulla saa kuljettaa heiniä, sohvia, rakennuslevyjä. Niin myös venetrailerilla - jos muut ehdot täyttyvät, siis aisapainot, ylitykset, sidonta jne.

        Katsastuskonttoreilla on asiantuntevaa väkeä, mutta aivan kaikkea ei pidä heiltäkään odottaa. Perävaunujen kohdalla törmätään niin moniin säädöksiin ja kuvioihin ettei voi edellyttääkään että jokainen katsastusmies olisi jokaisesta yksityiskohdasta täysin selvillä.

        Kohtuutonta on vaatia poliisinkaan kaikkea tietävän. Esimerkiksi eräät rengassäännöt ovat niin "kimurantteja" että käyttäjällä on hyvä olla mukana faktaa, esimerkiksi asetusnumero, tai kopio asetuksesta.

        Ei poliisilla mitään sakotushimoa ole; kun pysäytetyllä on mustaa valkoisella asiansa oikeellisuudesta niin poliisi toivottaa hyvää matkaa!

        "Alle 3,5 tonnin kokonaismassaisilla perävaunuilla ei ole mitään rajoitusta kuljetettavan tavaran suhteen,"


        kirjoitit tuon,

        väitätkö että matkailuvaunussakin, asuntovaunussa,

        saa kuljettaa kaikenlaista tavaraa,

        jos kantavuudet ja kokonaispaino sallii ?


      • saivarrella
        jos,niin kirjoitti:

        "Alle 3,5 tonnin kokonaismassaisilla perävaunuilla ei ole mitään rajoitusta kuljetettavan tavaran suhteen,"


        kirjoitit tuon,

        väitätkö että matkailuvaunussakin, asuntovaunussa,

        saa kuljettaa kaikenlaista tavaraa,

        jos kantavuudet ja kokonaispaino sallii ?

        vaarallisten aineiden kuljetusta koskevilla määräyksillä. Eläviä ihmisiä ja ilmeisesti teuraseläimiä ei saa kuljettaa asuntovaunussa, eikä muussakaan tavallisessa perävaunussa.


      • Perävaunumyyjä
        jos,niin kirjoitti:

        "Alle 3,5 tonnin kokonaismassaisilla perävaunuilla ei ole mitään rajoitusta kuljetettavan tavaran suhteen,"


        kirjoitit tuon,

        väitätkö että matkailuvaunussakin, asuntovaunussa,

        saa kuljettaa kaikenlaista tavaraa,

        jos kantavuudet ja kokonaispaino sallii ?

        Sen kirjoitin minkä kirjoitin! Ja se minkä kirjoitin se paikkansa pitää.

        Mutta ei tietenkään jos yksi irrallinen lause erotetaan kokonaisuudesta. Taisinpa kohdassa jos kahdessakin korostaa että "jos muut ehdot täyttyvät".

        Ei liene tarpeen erikseen luetella sellaista mikä tulee katetuksi tuolla "jos muut ehdot täyttyvät" lausumalla.

        On itsestään selvää ettei perävaunuissa saa kuljettaa esimerkiksi ihmisiä, vaarallisia aineita, eläimiä jne elleivät niiden kuljettamiselle asetetut ehdot täyty.

        Keskustelu lähti liikkeelle siitä kysymyksestä että saako venetrailerilla kuljettaa muuta tavaraa kuin venettä (tai autotrailerilla muuta tavaraa kuin autoa, tai hevosperävaunulla muuta tavaraa kuin hevosia, ja vastasin että kyllä saa, jos muut kuorman kuljettamiselle asetetut ehdot täyttyvät.

        Asuntovaunu on kokonaan toinen juttu, ja vaikka sitä perässä vedetään niin se ei ole tavarankuljetukseen tarkoitettu perävaunu, joita taas venetrailerit, autotrailerit ja hevoskuljetusperävaunut ovat.

        Paloittelemalla aiemmat tekstini osiin saa niistä kyllä hyvinkin virheellisen käsityksen. Jos sitä haluaa.

        Oletan kuitenkin että ihmisillä yleensä on kyky käyttää tervettä järkeä. Muutoinhan tämä homma venyisi toivottomaksi saivarteluksi!

        Eiköhän aloittajan esittämään kysymykseen ole nyt vastaus saatu, ja se kai tässä tärkeintä on.


      • tewuss1.
        Perävaunumyyjä kirjoitti:

        Sen kirjoitin minkä kirjoitin! Ja se minkä kirjoitin se paikkansa pitää.

        Mutta ei tietenkään jos yksi irrallinen lause erotetaan kokonaisuudesta. Taisinpa kohdassa jos kahdessakin korostaa että "jos muut ehdot täyttyvät".

        Ei liene tarpeen erikseen luetella sellaista mikä tulee katetuksi tuolla "jos muut ehdot täyttyvät" lausumalla.

        On itsestään selvää ettei perävaunuissa saa kuljettaa esimerkiksi ihmisiä, vaarallisia aineita, eläimiä jne elleivät niiden kuljettamiselle asetetut ehdot täyty.

        Keskustelu lähti liikkeelle siitä kysymyksestä että saako venetrailerilla kuljettaa muuta tavaraa kuin venettä (tai autotrailerilla muuta tavaraa kuin autoa, tai hevosperävaunulla muuta tavaraa kuin hevosia, ja vastasin että kyllä saa, jos muut kuorman kuljettamiselle asetetut ehdot täyttyvät.

        Asuntovaunu on kokonaan toinen juttu, ja vaikka sitä perässä vedetään niin se ei ole tavarankuljetukseen tarkoitettu perävaunu, joita taas venetrailerit, autotrailerit ja hevoskuljetusperävaunut ovat.

        Paloittelemalla aiemmat tekstini osiin saa niistä kyllä hyvinkin virheellisen käsityksen. Jos sitä haluaa.

        Oletan kuitenkin että ihmisillä yleensä on kyky käyttää tervettä järkeä. Muutoinhan tämä homma venyisi toivottomaksi saivarteluksi!

        Eiköhän aloittajan esittämään kysymykseen ole nyt vastaus saatu, ja se kai tässä tärkeintä on.

        "Asuntovaunu on kokonaan toinen juttu, ja vaikka sitä perässä vedetään niin se ei ole tavarankuljetukseen tarkoitettu perävaunu, joita taas venetrailerit, autotrailerit ja hevoskuljetusperävaunut ovat."
        ------------------------
        "asuntovaunu ei ole tavarankuljetukseen tarkoitettu kuten muut mm. hevoskuljetusperävaunut ovat."

        kiva tietää uutta.


      • ihmeellistä ole
        tewuss1. kirjoitti:

        "Asuntovaunu on kokonaan toinen juttu, ja vaikka sitä perässä vedetään niin se ei ole tavarankuljetukseen tarkoitettu perävaunu, joita taas venetrailerit, autotrailerit ja hevoskuljetusperävaunut ovat."
        ------------------------
        "asuntovaunu ei ole tavarankuljetukseen tarkoitettu kuten muut mm. hevoskuljetusperävaunut ovat."

        kiva tietää uutta.

        Suomessa ei ole voimassa täysimääräisenä kumpikaan periaate lain sovellettavuudesta, siis periaatteista joita edellä tässä ketjussa kuvailtiin. Joku kohtuus pitää olla niin poliisilla kuin ihmisilläkin ajatuksissaan. Asuntovaunu on vähän erikoinen tapaus. Sillä on mm. hieman enemmän "kotirauhan" suojaa kuin autolla. Poliisi saa nuuskia auton miten haluaa, mutta asuntovaunun nuuskimista pitää välttää. Tällainen lainkohta löytyy ajoneuvojen tien päällä tapahtuvan tarkastustoiminnan määräyksistä. Saat sinä asuntovaunuun lastata mitä tahansa maalle menevää tavaraa, jos olet lomalle menossa. Et joudu vaikeuksiin poliisin kanssa, ellei poliisi heti päältä päin näe, että ylikuormaa on. Tai sitten jos akselisto leviää ja matkanteko keskeytyy.


      • Sun kannanotossas?
        tewuss1. kirjoitti:

        "Asuntovaunu on kokonaan toinen juttu, ja vaikka sitä perässä vedetään niin se ei ole tavarankuljetukseen tarkoitettu perävaunu, joita taas venetrailerit, autotrailerit ja hevoskuljetusperävaunut ovat."
        ------------------------
        "asuntovaunu ei ole tavarankuljetukseen tarkoitettu kuten muut mm. hevoskuljetusperävaunut ovat."

        kiva tietää uutta.

        Viisastelija? Vai typerys?


      • Tässä tulee
        ekl kirjoitti:

        LMp erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista 17.12.1992/1715
        4§ Erikoiskuljetusajoneuvo ja -yhdistelmä
        1. Erikoiskuljetusajoneuvo on:
        d) purjelentokoneen tai veneen kuljetukseen rakennettu ja varustettu pääasiassa M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettäväksi tarkoitettu perävaunu;

        16§ Erikoiskuljetukseen hyväksytyn ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän käyttö tieliikenteessä
        1. Erikoiskuljetusajoneuvoa tai yhdistelmää ei saa hyväksyä käytettäväksi muihin kuin jakamattomien esineiden kuljetuksiin; ellei kyseinen ajoneuvo täytä autojen perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen ja ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen säännöksiä.

        16a§ Yleinen kuormausperiaate erikoiskuljetuksissa
        4. Rakenteensa vuoksi yksinomaan erikoiskuljetukseen hyväksytyllä perävaunulla saa meno- tai paluukuljettaa suoritettavaan tai jo suoritettuun erikoiskuljetukseen liittyvää varoitusautoa tai muita vastaavia kyseisten kuljetusten suorittamiseen liittyviä laitteita tai varusteita; joita muutoin olisi mahdollista kuljettaa tieliikenteessä yleisesti sallittujen mitta- ja masssa-arvojen rajoissa.

        *****************************************
        Liikenteenohjaajakurssilla käytiin asetusta aika tarkkaan läpi, ja kyllä tulos oli se, että jos rekisteriotteessa lukee 'veneenkuljetusperävaunu', niin kyseessä on erikoiskuljetusperävaunu ja sitä saa käyttää vain nimettyyn käyttötarkoitukseen.

        Jos on hyviä perusteita, miksi kyseinen asetus ei pitäisikään paikkaansa, niin lukisin kyllä mielelläni. Kuten varmaan poliisin ja Tiehallinnon edustajatkin...

        Samaisen asetuksen 2§ sisältää erikoiskuljetuksen määritelmän "Erikoiskuljetus on...ajoneuvoyhdistelmän kuljetus, jossa ylitetään ainakin yksi ajoneuvojen tiellä annetun asetuksen mukaan tiellä yleisesti sallittu mitta tai massa ..."

        Tavallisen veneen kuljetus tavallisella venetrailerilla ei ylitä sallittuja mittoja eikä lastaus ole painosuhteiltaan väärä tai vaarallinen, joten se ei ole erikoiskuljetus eikä sitä koske kyseisen asetuksen määräykset. Sitä en tiedä miksi rekisteriotteeseen kirjataan perävaunun tyyppi, ehkä sillä halutaan kertoa mihin direktiivin kohtiin ko. laitteen tyyppihyväksyntä perustuu, mutta oli nimi mitä tahansa, jos sitä perävaunua ei ole hyväksytty kaäyttöön nimenomaan kyseisen erikoiskuljetusajonauvoja koskevan asetuksen perusteella, se ei ole erikoiskuljetusajoneuvo.
        Ja jos ei ole erikoiskuljetus, niin sitten on asiaa koskevat lakipykälät asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä. Siellä on kyllä ohjeita kuormaamiseen, mutta ei siellä missään suoranaisesti kielletä kuljettamasta veneen kuljetukseen tarkoitetulla perävaunulla muuta tavaraa eikä toisaalta vaadita, että vene olisi kuljetettava nimenomaan veneenkuljetukseen tarkoitetulla perävaunulla. Jos vene on leveämpi kuin 2,6 metriä tulee vaikeuksia, ja jos vene trailerilla ja vetoauto on yhteensä yli 18,75 m on kuljetus asetuksen vastainen. (kirkkoveneprobleema)


      • ekl
        Tässä tulee kirjoitti:

        Samaisen asetuksen 2§ sisältää erikoiskuljetuksen määritelmän "Erikoiskuljetus on...ajoneuvoyhdistelmän kuljetus, jossa ylitetään ainakin yksi ajoneuvojen tiellä annetun asetuksen mukaan tiellä yleisesti sallittu mitta tai massa ..."

        Tavallisen veneen kuljetus tavallisella venetrailerilla ei ylitä sallittuja mittoja eikä lastaus ole painosuhteiltaan väärä tai vaarallinen, joten se ei ole erikoiskuljetus eikä sitä koske kyseisen asetuksen määräykset. Sitä en tiedä miksi rekisteriotteeseen kirjataan perävaunun tyyppi, ehkä sillä halutaan kertoa mihin direktiivin kohtiin ko. laitteen tyyppihyväksyntä perustuu, mutta oli nimi mitä tahansa, jos sitä perävaunua ei ole hyväksytty kaäyttöön nimenomaan kyseisen erikoiskuljetusajonauvoja koskevan asetuksen perusteella, se ei ole erikoiskuljetusajoneuvo.
        Ja jos ei ole erikoiskuljetus, niin sitten on asiaa koskevat lakipykälät asetuksessa ajoneuvojen käytöstä tiellä. Siellä on kyllä ohjeita kuormaamiseen, mutta ei siellä missään suoranaisesti kielletä kuljettamasta veneen kuljetukseen tarkoitetulla perävaunulla muuta tavaraa eikä toisaalta vaadita, että vene olisi kuljetettava nimenomaan veneenkuljetukseen tarkoitetulla perävaunulla. Jos vene on leveämpi kuin 2,6 metriä tulee vaikeuksia, ja jos vene trailerilla ja vetoauto on yhteensä yli 18,75 m on kuljetus asetuksen vastainen. (kirkkoveneprobleema)

        Nyt olikin puhe siitä, että onko venetraileri erikoiskuljetusajoneuvo.

        Pituuden osalta vapaa mittaraja henkilö- tai pakettiauton ja perävaunun osalta, kun kuormana on vene tai purjelentokone, on 20,00 metriä. Leveyshän ei saa ylittää 2,6 metriä kuin kuorma-autolla tai ka pv-yhdistelmällä. Ja tietyissä tilanteissa traktori pv-yhdistelmällä. Löytyypi http://julia.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/4932.PDF


      • Elä kiemurtele
        ekl kirjoitti:

        Nyt olikin puhe siitä, että onko venetraileri erikoiskuljetusajoneuvo.

        Pituuden osalta vapaa mittaraja henkilö- tai pakettiauton ja perävaunun osalta, kun kuormana on vene tai purjelentokone, on 20,00 metriä. Leveyshän ei saa ylittää 2,6 metriä kuin kuorma-autolla tai ka pv-yhdistelmällä. Ja tietyissä tilanteissa traktori pv-yhdistelmällä. Löytyypi http://julia.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/4932.PDF

        Ei ollut puhe mistään muusta kuin siitä että saako venetrailerilla kuljettaa mitään muuta kuin venettä.

        Hyvin harvoin henkilö- tai pakettiautolla vedettävä venetraileri on erikoisajoneuvo.

        Ihan yksinkertaisesta asiasta oli kysymys, joten eläpä veikkonen kiemurtele! Venetrailerilla saa kuljettaa muutakin kuin venettä.

        Mutta ei muuta kuin hauskaa pääsiäistä niin sulle kuin muillekin osallistuneille!


      • kannatuspuheenvuorosta
        Elä kiemurtele kirjoitti:

        Ei ollut puhe mistään muusta kuin siitä että saako venetrailerilla kuljettaa mitään muuta kuin venettä.

        Hyvin harvoin henkilö- tai pakettiautolla vedettävä venetraileri on erikoisajoneuvo.

        Ihan yksinkertaisesta asiasta oli kysymys, joten eläpä veikkonen kiemurtele! Venetrailerilla saa kuljettaa muutakin kuin venettä.

        Mutta ei muuta kuin hauskaa pääsiäistä niin sulle kuin muillekin osallistuneille!

        Joillekin tuntuu olevan niin vaikeaa myöntää olleensa väärässä. Ja minäkin olen joskus kiivaan väittelyn jälkeen samaa mieltä kuin Harald Hirmuinen: "Ei se voitto mitään, mutta se vastustajan nöyryyttäminen!"

        Hyvää Pääsiäistä kaikille omasta puolestani myös.


      • Anonyymi
        ekl kirjoitti:

        LMp erikoiskuljetuksista ja erikoiskuljetusajoneuvoista 17.12.1992/1715
        4§ Erikoiskuljetusajoneuvo ja -yhdistelmä
        1. Erikoiskuljetusajoneuvo on:
        d) purjelentokoneen tai veneen kuljetukseen rakennettu ja varustettu pääasiassa M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettäväksi tarkoitettu perävaunu;

        16§ Erikoiskuljetukseen hyväksytyn ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän käyttö tieliikenteessä
        1. Erikoiskuljetusajoneuvoa tai yhdistelmää ei saa hyväksyä käytettäväksi muihin kuin jakamattomien esineiden kuljetuksiin; ellei kyseinen ajoneuvo täytä autojen perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen ja ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen säännöksiä.

        16a§ Yleinen kuormausperiaate erikoiskuljetuksissa
        4. Rakenteensa vuoksi yksinomaan erikoiskuljetukseen hyväksytyllä perävaunulla saa meno- tai paluukuljettaa suoritettavaan tai jo suoritettuun erikoiskuljetukseen liittyvää varoitusautoa tai muita vastaavia kyseisten kuljetusten suorittamiseen liittyviä laitteita tai varusteita; joita muutoin olisi mahdollista kuljettaa tieliikenteessä yleisesti sallittujen mitta- ja masssa-arvojen rajoissa.

        *****************************************
        Liikenteenohjaajakurssilla käytiin asetusta aika tarkkaan läpi, ja kyllä tulos oli se, että jos rekisteriotteessa lukee 'veneenkuljetusperävaunu', niin kyseessä on erikoiskuljetusperävaunu ja sitä saa käyttää vain nimettyyn käyttötarkoitukseen.

        Jos on hyviä perusteita, miksi kyseinen asetus ei pitäisikään paikkaansa, niin lukisin kyllä mielelläni. Kuten varmaan poliisin ja Tiehallinnon edustajatkin...

        Rekisteriotteessa lukee maastoauto, niin ei silläkään saa tulkintasi mukaan ajaa kuin maastossa. Veneenkuljetus trailerilla saa kuljettaa kaikkea muuta, mutta ei ihmisiä. Kuorma pitää olla kunnolla sidottu ja aisapainoa ei saa olla liikaa, siis ihan samat vaatimukset kuormaukseen kuin normaaleissakin peräkärryissä. Liikenteenturvallisuus virasto (ent. Trafi) ja muutkin viranomaiset antaa ihan samat tiedot ja ohjeet.


    • vagon

      No eipä nuo peräkärry määräykset helppoja ole komissarioillekkaan (Kippari-lehden artikkeli)...Tässä tapauksessa jonka johdosta esitin kysymykseni, poliisilla ei ollut huomauttamista lastin kiinnityksestä eikä ylikuormasta vaan ongelma oli se että venetrailerissa ei saa kuljettaa muuta kuin venettä. Lupasivat tarkkailla ja seuraavalla kerralla tulee kuulema sakot jos trailerissa on muuta kuin vene! Pitänee vissiin ottaa yhteyttä johonkin paikalliseen komissaarioon:-)

      • auta sitten

        kuin ottaa sakot vastaan ja lähteä katsomaan mitä oikeusistuin asiasta sanoo. Tässä keskustelussa eikä lakikirjan selaamisessa ole tullut vastaan sellaista pykälää, joka kieltäisi muun tavaran kuljetuksen veneenkuljetusperävaunussa. Täällä on kyllä kaivettu esille lainkohta erikoiskuljetusperävaunusta, mutta se on vallan eri asia. Sillä tarkoitetaan perävaunua, joka kooltaan on periaatteessa laiton, mutta koska tieliikennelaki periaatteessa sallii jakamattoman esineen kuljetuksen tietyin edellytyksin, vaikka esine ylittääkin sallitut ajoneuvon maksimimitat, niin tarvitaanhan laissa säädös erikoiskuljetusperävaunusta, ja kielto kuljettaa sillä muuta tavaraa. Ai jessus, kuinka paljon puutavaraakin saisi mahtumaan jonkin nosturikaluston kuljetusalustalle. Mutta lain mukaan ei käy. Veneenkuljetusperävaunu mahtuu kuitenkin normaaleihin mittoihin, ja siksi en laista ole löytänyt kohtaa, miksi sillä ei saisi kuljettaa muutakin tavaraa. Se, että rekisteriotteessa sanotaan veneenkuljetusperävaunu, aiheuttaa mielestäni kuitenkin sen, että kiinteitä laitoja ja pohjaa siihen ei saa ryhtyä asentamaan ilman muutoskatsastusta.
        Kaivakaa lainkohtia, tai oikeuden päätöksiä näkyville, jos haluatte vastaan väittää. Jonkin poliisiviranomaisen yleisille mielipiteille en korvaani lotkauta.


      • selasin lakikirjaa
        auta sitten kirjoitti:

        kuin ottaa sakot vastaan ja lähteä katsomaan mitä oikeusistuin asiasta sanoo. Tässä keskustelussa eikä lakikirjan selaamisessa ole tullut vastaan sellaista pykälää, joka kieltäisi muun tavaran kuljetuksen veneenkuljetusperävaunussa. Täällä on kyllä kaivettu esille lainkohta erikoiskuljetusperävaunusta, mutta se on vallan eri asia. Sillä tarkoitetaan perävaunua, joka kooltaan on periaatteessa laiton, mutta koska tieliikennelaki periaatteessa sallii jakamattoman esineen kuljetuksen tietyin edellytyksin, vaikka esine ylittääkin sallitut ajoneuvon maksimimitat, niin tarvitaanhan laissa säädös erikoiskuljetusperävaunusta, ja kielto kuljettaa sillä muuta tavaraa. Ai jessus, kuinka paljon puutavaraakin saisi mahtumaan jonkin nosturikaluston kuljetusalustalle. Mutta lain mukaan ei käy. Veneenkuljetusperävaunu mahtuu kuitenkin normaaleihin mittoihin, ja siksi en laista ole löytänyt kohtaa, miksi sillä ei saisi kuljettaa muutakin tavaraa. Se, että rekisteriotteessa sanotaan veneenkuljetusperävaunu, aiheuttaa mielestäni kuitenkin sen, että kiinteitä laitoja ja pohjaa siihen ei saa ryhtyä asentamaan ilman muutoskatsastusta.
        Kaivakaa lainkohtia, tai oikeuden päätöksiä näkyville, jos haluatte vastaan väittää. Jonkin poliisiviranomaisen yleisille mielipiteille en korvaani lotkauta.

        Tuolla aikaisemmin joku oli löytänyt lainkohdan, missä sanottiin purjelentokoneen tai veneen kuljetukseen tarkoitettu perävaunu. Kyse on nimenomaan erikoisperävaunusta. Mutta erikoisperävaunu tai erikoisajoneuvo on sellainen, joka ylittää ainakin yhden tavanomaisille ajoneuvoille sallitus mitan. Veneenkuljetusperävaunu ei ole pääsääntöisesti erikoiskuljetusperävaunu, mutta kirkkoveneen kuljetusperävaunu on. Eli jos traileri on rekisteröity erikoisperävaununa kirkkoveneen kuljetukseen, sillä ei saa kuljettaa lipputankoja, vaikka se niin erinomaisella tavalla tarkoitukseen soveltuisikin. m.o.t. (tai on vietävä muutoskatsastukseen "erikoisperävaunu kirkkoveneiden ja lipputankojen kuljetukseen". Muuten ymmärsin, että erikoisperävaunun kytkentä vetoautoonsa on katsastettava erikseen. Että älkää tuosta vaan lähtekö vetelemään kirkkovenetraileria tyhjänäkään.


      • on ihan
        selasin lakikirjaa kirjoitti:

        Tuolla aikaisemmin joku oli löytänyt lainkohdan, missä sanottiin purjelentokoneen tai veneen kuljetukseen tarkoitettu perävaunu. Kyse on nimenomaan erikoisperävaunusta. Mutta erikoisperävaunu tai erikoisajoneuvo on sellainen, joka ylittää ainakin yhden tavanomaisille ajoneuvoille sallitus mitan. Veneenkuljetusperävaunu ei ole pääsääntöisesti erikoiskuljetusperävaunu, mutta kirkkoveneen kuljetusperävaunu on. Eli jos traileri on rekisteröity erikoisperävaununa kirkkoveneen kuljetukseen, sillä ei saa kuljettaa lipputankoja, vaikka se niin erinomaisella tavalla tarkoitukseen soveltuisikin. m.o.t. (tai on vietävä muutoskatsastukseen "erikoisperävaunu kirkkoveneiden ja lipputankojen kuljetukseen". Muuten ymmärsin, että erikoisperävaunun kytkentä vetoautoonsa on katsastettava erikseen. Että älkää tuosta vaan lähtekö vetelemään kirkkovenetraileria tyhjänäkään.

        eri asioita. Tavallisella yleisesti tiellä sallitut mitat täyttävällä perävaunulla voi laillisesti kuljettaa erikoiskuljetuksena 2.9m leveää venettä.
        Ei perävaunun rekisteriotteessa tällöin ole mitään mainintaa erikoiskuljetuksesta. Ko. kuljetuksen aikana vaan pitää olla valot ja heijastimet tuon erikoiskuljetuksia koskevan lain mukaiset.
        Kannattaa kiinnittää huomiota siihen mikä laki koskee ajoneuvon rakennetta ja mikä sen käyttöä tiellä. Edellinen laki ei vaikuta mitään ajoneuvon kuormaamiseen, joten ajoneuvon siinä olevan kuorman yhdistelmän ei sen vaatimuksia tarvitse täyttää. Näin on esim. kääntyvyysmääräyksien osalta, jotka koskevat vain itse ajoneuvoa.


      • asfalttikoneen.kuski.evp
        on ihan kirjoitti:

        eri asioita. Tavallisella yleisesti tiellä sallitut mitat täyttävällä perävaunulla voi laillisesti kuljettaa erikoiskuljetuksena 2.9m leveää venettä.
        Ei perävaunun rekisteriotteessa tällöin ole mitään mainintaa erikoiskuljetuksesta. Ko. kuljetuksen aikana vaan pitää olla valot ja heijastimet tuon erikoiskuljetuksia koskevan lain mukaiset.
        Kannattaa kiinnittää huomiota siihen mikä laki koskee ajoneuvon rakennetta ja mikä sen käyttöä tiellä. Edellinen laki ei vaikuta mitään ajoneuvon kuormaamiseen, joten ajoneuvon siinä olevan kuorman yhdistelmän ei sen vaatimuksia tarvitse täyttää. Näin on esim. kääntyvyysmääräyksien osalta, jotka koskevat vain itse ajoneuvoa.

        "Tavallisella yleisesti tiellä sallitut mitat täyttävällä perävaunulla voi laillisesti kuljettaa erikoiskuljetuksena 2.9m leveää venettä."

        Näin on , maximileveyttä ny en musita, mutta ainakin åppaljopn leveämpää kuin perärattailla yleensä.

        "Ko. kuljetuksen aikana vaan pitää olla valot ja heijastimet tuon erikoiskuljetuksia koskevan lain mukaiset."

        Kun kyselin ja kuljetuin, silloin sanottiin että ei tarvitse olla mitään valoja tms erikoismerkkejä.

        Mutta tuo ylileveys koski vain venettä, ei yhtään mitään muuta.


    • KukkaKukkainen

      Niin,kai venetrailerissa voi myös kuljettaa irtolavaa jossa muut tavarat ovat jos kaikki on hyvin kiinni ja muut edellytykset täyttyvät.

    • Jannek

      Tässä pähkinänkuoressa finlex... Eli 10% sääntö kieltää venetrailerilla esim lautojen kuljettaminen. Jotain voi tietenkin akselin päällä kuljettaa.
      46 §
      Kuorman sijoittaminen
      1. Kuormasta on tehtävä mahdollisimman matala yhtenäinen kokonaisuus. Kuorman painopisteen tulee olla mahdollisimman alhaalla ja lähellä ajoneuvon pituussuuntaista keskiviivaa.

      2. Kuorma tulee mahdollisuuksien mukaan tukea tavaratilan etupäätyä vasten. Kuormassa olevien esineiden terävät osat on suunnattava taaksepäin.

      3. Keskiakseliperävaunu on kuormattava siten, että sen kytkentämassasta enintään 10 prosenttia kuormittaa vetoautoa. Vetoautoon kohdistuva pystykuorma ei kuitenkaan saa ylittää auton valmistajan sallimaa arvoa.

      • Anonyymi

        Juttusi ei koske esim. 3 akselista traileria. Siinä on helppo lastata parin tonnin puukuorma niin ettei 10% säätö ylity.


    • katsasta

      venetrailerissa ei saa kuljettaa kuin venettä koska se on siihen tarkoitukseen rekisteröity. Mutta sen voi muuttaa ja katsastaa.
      Jos venetrailerissa kuljettaa tavaraa, siihen tuskin koskaan puututaan, mutta ongelma tulee siinä vaijheessa jos aiheutat kolarin. Kymppitonnien korvausvastuissa vakuutusyhtiöt etsii syyllistä, tai osasyyllistä eivätkä korvaa suu messinkillä kaikkia joita olet aiheuttanut.

      Sama matkailuauton ja asuntovaunun kanssa, ei niissä saa kuljettaa niihin kuulumattomia tavaroita, mutta onko koskaan puututtu asiaan.

      • HolhoVaiVapaa

        Taas tämä ikuisuuskysymys: onko sallittua kaikki mikä ei ole nimenomaan kiellettyä vaiko ainoastaan se, mikä on nimenomaan sallittu? Vapaassa maassa edellinen ja holholandiassa ehdottomasti ja ainoastaan jälkimmäinen.

        Jos venetrailerin kuormaus sidonnan, mittojen ja painonjakauman suhteen täyttää peräkärryille yleisesti asetetut vaatimukset, niin onko kuorman vetäminen sallittua vaikka se ei olisi vene? Oletetaan vielä, että kyse on ihan tavallisesta venetrailerista, eikä mistään erikoiskuljetusvaunusta, ts. tavanomaisia mittoja ei ylitetä.

        Jonkinlainen haaste voi olla osoittaa kuorman sidonnan riittävyys, jos kohdalle sattuu nipo viranomainen. Onhan venetrailereissa erinomaiset sidontapisteet mutta milläs osoitat, että sidonta on riittävä? Veneelle tietty riittää, että se on parilla narulla kiinni, kun traileri kerran on veneille tarkoitettu?


      • outoaajattelua

        Kun laki ei kiellä kuljettamasta vaikka puukuormaa venetrailerilla, niin millä perusteella mielestäsi vakuutusyhtiössä ollaan suu messingillä ?


    • Kaskass

      Kuinka siis sitoa hevonen venetraileriin?
      ; )

    • Anonyymi

      Tottakai ja jopa suotavaa jos jatkettava eli säädettävä peräpää voi kuljettaa pidempää lautaa paremmin. Kantavuus ja aisapaino huomioiden. Yleensä noissa on painopiste edessä kun akseli takana

    • Anonyymi

      Ainoa mihin tiedän puututun on ollut se, että kuljetettava tavara "meni ulos" trailerin kehikon mitoista. Koomisen asiasta teki se, että samalla traikulla venettä kuljetettaessa vene menee todella paljon enemmän ulos kuin se silloin sakotettu tavara. Siitä huolimatta veneen kuljetus on laillista...

      Asiasta on jo vuosia ja sitä työporukalla selvitettiin, kirottiin ja naureskeltiin. Lopputulemana ole se, että traikulla saa kuljettaa kunhan:

      -kantavuus riittää
      -tavara on asiallisesti kiinnitetty
      -tavara ei ylitä traikun ulkomittoja.

      Esmerkiksi talvikatoksen laudat ja 2" x 2" puolipattingit kuljetin traikulla ja meinaan kuljettaa jatkossakin vastaavat tavarat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5148
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3367
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1333
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      938
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe