ylinopeuksista

henkilökohtaisesti ihmettelen yhtä asiaa. Nimittäin sitä, että minkätakia rekkakuski on hirveä rikollinen ja paskiainen kun se ajaa 85 km tunnissa, mutta henkilöautoilija on vain "urheilullinen" tai jotain kun ylittää rajoituksen 5-15 km/h? Kyselee rahtaritar....

52

2908

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viisaan vastaus

      Kuulehan Rahtaritar! Missä oikein liikut kun noin alhaisia ylityksiä henkilöautopuolelle näet?

      Tässä esimerkkejä todellisuudesta: motarilla meikäläisellä vauhti 105, ja kuormattua autotraileria vetävä lelubemari hujauttaa ohitseni noin 120 - 130 km/h. Hetken päästä Corvette niin ettei vauhtia ehdi tajuta (liekö ollut sama jonka poliisi nappasi Mäntsälässä, vauhti päälle 200 km/h).

      Työmatkaliikenne Helsinkiin: jokainen pahuksen ka-Sprinter / Ducato huitelee 120 - 140 km/h 100:sen rajoituksella.

      Lappiin matkaavat hesalaiset pelleautoineen tuolla Mikkeli - Kuopio välillä säännönmukaisesti 100 - 120 vauhtia 80 alueella, ja ohi yli kaikken mahdollisten keltaisten viivojen.

      Jos joku tyytyy mainitsemiisi ylityksiin niin kyseessä on harvinaisen esimerkillinen henkilöautoilija, suorastaan poikkeus.

      Eikö Sinulle vielä ole valjennut että jokainen henkilöautoilija on selvästi keskimääräistä taitavampi kuljettaja, ja hyvin perillä siitä että henkilöautoille asetetut nopeusrajoitukset ovat aivan liian alhaisia, joten yleisen edun, järkevyyden ja turvallisuuden nimissä niitä ei pidäkään noudattaa.

      Ja onhan se niin, että kun on kaikkensa satsannut, ja saanut alleen Saksasta raahatun superdieselin, niin tottahan ne väännöt ja tehot on otettava käyttöön.

      Jos joku muu kuin Rahtaritar lukee tämän niin huomautan etten ole rekkaväkeä, vaan liikun muuten vain työkseni tien päällä, milloin henkilöautolla, milloin pakettiautolla - ai niin, ja ehkä ylivoimaisesti eniten ja omalla oikeudellaan rajoituksia rikkovat nämä mökeilleen kiitävät henkilöautoilijat jarruttomine perävaunuineen. Ovat luoneet oman lakinsa, jonka mukaan jarrutonta kärryä saa vedellä vähintään sataa, mieluummin reilusti vauhdikkaammin. Ei heitä koske se lakiin kirjattu 80 km/h.

      • Asiaa Asiaa

        todella asiaa.


      • mie vuan

        Ei ole moisia ylittäjiä minun aikaan liikenteessä ole. Mistä lienet löytänyt. Ajan päivittäin lahden motaria. Ja aika usein myös Mikkelin yläpuolelle.
        Mutta ihan miten vaan. Saahan tuollaisella textillä keskustelua aikaan.
        Eniten minua on häirinnyt se, että ajetaan esim. Mikkelin suuntaan (tai takaisin) 80km/h alueella 70-75km/h ja kerätään porukkaa taakse ja kun alkaa ohituskaista, niin vauhti onkin 100km/H. Ja näitä on
        PALJON! Samoin motarilla kun ajaa vakkarisäätimellä ja saavuttaa reippaasti edellä menevää ja vaihtaa kaistaa, niin yhtäkkiä ei pääsekään ohi muuten kuin lisäämällä vauhtia. Jos palaan takaisin taakse, niin edellä menevän vauhti tippuu, kun vaihdan kaistaa vauhti kiihtyy jne. Kyllä se tuollaisella ajotyylillä vaikuttaa siltä, että muut ajavat hullun lailla....


      • Lahden motarilla ajelet
        mie vuan kirjoitti:

        Ei ole moisia ylittäjiä minun aikaan liikenteessä ole. Mistä lienet löytänyt. Ajan päivittäin lahden motaria. Ja aika usein myös Mikkelin yläpuolelle.
        Mutta ihan miten vaan. Saahan tuollaisella textillä keskustelua aikaan.
        Eniten minua on häirinnyt se, että ajetaan esim. Mikkelin suuntaan (tai takaisin) 80km/h alueella 70-75km/h ja kerätään porukkaa taakse ja kun alkaa ohituskaista, niin vauhti onkin 100km/H. Ja näitä on
        PALJON! Samoin motarilla kun ajaa vakkarisäätimellä ja saavuttaa reippaasti edellä menevää ja vaihtaa kaistaa, niin yhtäkkiä ei pääsekään ohi muuten kuin lisäämällä vauhtia. Jos palaan takaisin taakse, niin edellä menevän vauhti tippuu, kun vaihdan kaistaa vauhti kiihtyy jne. Kyllä se tuollaisella ajotyylillä vaikuttaa siltä, että muut ajavat hullun lailla....

        Erityisesti Lahden ja Helsingin välisellä moottoritiellä ja työmatkaliikenteen aikoihin YLITYKSET OVAT HUIMIA!

        Että meinaan sen verran paljon sitä baanaa ajelen, että tiedän asian ihan niinkuin varmaksi.

        Kun mulla on ns. satasen nopeuksinen pick up, ja roikottelen sillä taatusti todellista nopeutta sen 110, niin nää kuorma-autoiksi rekisteröidyt sprinterit, ivecot ja ducatot huitelee ohi niin että yks humasu vaan.

        Puhumattakaan noista mustista Saksasta haetuista vakionopeudensäädin pelleautoista, jota muistavat tuikkia valoja ja töräytellä torvea tullessaan 150 - 170 vauhtia taakseni kun ohitan sitä rajoitinta vasten ajavaa rekkaa.

        Viimeksi Joensuuhun ajaessani en nähnyt Mikkelin yläpuolella nopeusrajoituksia noudatettavan kuin kameratolppien kohdalla. On se vaan kumma juttu että just siinä tolpan lähestyessä jarruvalot syttyvät - niissä vakionopeudensäädinpelleautoissa. Mistähän sekin johtuu...

        Mutta henkilöautojahan nuo nopeusrajoitukset eivät koske, koska ratissa on 99 % tapauksessa sadasta tutkitusti keskimääräistä parempi kuski.

        No jaa, en minäkään erehtymätön ole. Vuonna 1986 sain ylinopeussakon. Sinä vuonna, ja vuosia sitä ennen, ja yhä tänäänkin, ajan työkseni 80 000 - 100 000 km vuodessa, eikä autossani ole rajoitinta. Enkä taatusti ole tientukko, koska roikottelen aina siinä juuri ja juuri sakkorajalla. Vaan en sitä ylitä.


      • Tai lukutaidoton
        mie vuan kirjoitti:

        Ei ole moisia ylittäjiä minun aikaan liikenteessä ole. Mistä lienet löytänyt. Ajan päivittäin lahden motaria. Ja aika usein myös Mikkelin yläpuolelle.
        Mutta ihan miten vaan. Saahan tuollaisella textillä keskustelua aikaan.
        Eniten minua on häirinnyt se, että ajetaan esim. Mikkelin suuntaan (tai takaisin) 80km/h alueella 70-75km/h ja kerätään porukkaa taakse ja kun alkaa ohituskaista, niin vauhti onkin 100km/H. Ja näitä on
        PALJON! Samoin motarilla kun ajaa vakkarisäätimellä ja saavuttaa reippaasti edellä menevää ja vaihtaa kaistaa, niin yhtäkkiä ei pääsekään ohi muuten kuin lisäämällä vauhtia. Jos palaan takaisin taakse, niin edellä menevän vauhti tippuu, kun vaihdan kaistaa vauhti kiihtyy jne. Kyllä se tuollaisella ajotyylillä vaikuttaa siltä, että muut ajavat hullun lailla....

        Luehan Etelä-Suomen Sanomien tämän päivän etusivu.

        Taisi olla niin, että joka kolmas henkilöautoilija laskettelee reipasta ylinopeutta. Yli 300 sakkoa ja 24 kortin hyllyttämistä yhdellä pätkällä.

        Että mitä Sinä näet, ja mitä Sinä luet?


      • ne muut
        Tai lukutaidoton kirjoitti:

        Luehan Etelä-Suomen Sanomien tämän päivän etusivu.

        Taisi olla niin, että joka kolmas henkilöautoilija laskettelee reipasta ylinopeutta. Yli 300 sakkoa ja 24 kortin hyllyttämistä yhdellä pätkällä.

        Että mitä Sinä näet, ja mitä Sinä luet?

        kaksi kolmasosaa??? sieltä sitä löytyy hituriketuria poikineen...


      • 5 x yli 140 tunnissa
        mie vuan kirjoitti:

        Ei ole moisia ylittäjiä minun aikaan liikenteessä ole. Mistä lienet löytänyt. Ajan päivittäin lahden motaria. Ja aika usein myös Mikkelin yläpuolelle.
        Mutta ihan miten vaan. Saahan tuollaisella textillä keskustelua aikaan.
        Eniten minua on häirinnyt se, että ajetaan esim. Mikkelin suuntaan (tai takaisin) 80km/h alueella 70-75km/h ja kerätään porukkaa taakse ja kun alkaa ohituskaista, niin vauhti onkin 100km/H. Ja näitä on
        PALJON! Samoin motarilla kun ajaa vakkarisäätimellä ja saavuttaa reippaasti edellä menevää ja vaihtaa kaistaa, niin yhtäkkiä ei pääsekään ohi muuten kuin lisäämällä vauhtia. Jos palaan takaisin taakse, niin edellä menevän vauhti tippuu, kun vaihdan kaistaa vauhti kiihtyy jne. Kyllä se tuollaisella ajotyylillä vaikuttaa siltä, että muut ajavat hullun lailla....

        Joo, mäkin ihmettelen missä sä ajat, ja mitä vauhtia, kun et löydä ylinopeutta kaahaavia.

        Poliisi löysi Heinolan - Mikkelin väliltä yhdessä tunnissa viisi ( lue 5 kpl ) autoilijoita, joiden nopeus ylitti 140 km/h. Kortit tyypeiltä lähtivät tietysti heti.

        Ja se oli vain noin tunnin isku. 27 muuta koheltajaa sai sakot, mutta kortti vielä jäi.

        Oletkos sitä mieltä, että kun satasen rajoituksella ajaa 140 km /h tai kovempaa niin ei ole ylinopeuden puolella, vaan vain väistelee alinopeutta ( ? ) ajavia - tai sitten ei osaa asettaa vakionopeudensäädintä kohdalleen?

        Täytyy sanoa, että todella harvoin liikut tien päällä, tai sitten olet umpisokea ja kuuro, tai sitten olet itse yksi näistä joiden mielestä 140 - 160 on ihan sopiva nopeus 80 - 100 rajoitusalueella.

        OLET TYHJÄN HÖPÖTTÄJÄ.


      • mie vuan
        Lahden motarilla ajelet kirjoitti:

        Erityisesti Lahden ja Helsingin välisellä moottoritiellä ja työmatkaliikenteen aikoihin YLITYKSET OVAT HUIMIA!

        Että meinaan sen verran paljon sitä baanaa ajelen, että tiedän asian ihan niinkuin varmaksi.

        Kun mulla on ns. satasen nopeuksinen pick up, ja roikottelen sillä taatusti todellista nopeutta sen 110, niin nää kuorma-autoiksi rekisteröidyt sprinterit, ivecot ja ducatot huitelee ohi niin että yks humasu vaan.

        Puhumattakaan noista mustista Saksasta haetuista vakionopeudensäädin pelleautoista, jota muistavat tuikkia valoja ja töräytellä torvea tullessaan 150 - 170 vauhtia taakseni kun ohitan sitä rajoitinta vasten ajavaa rekkaa.

        Viimeksi Joensuuhun ajaessani en nähnyt Mikkelin yläpuolella nopeusrajoituksia noudatettavan kuin kameratolppien kohdalla. On se vaan kumma juttu että just siinä tolpan lähestyessä jarruvalot syttyvät - niissä vakionopeudensäädinpelleautoissa. Mistähän sekin johtuu...

        Mutta henkilöautojahan nuo nopeusrajoitukset eivät koske, koska ratissa on 99 % tapauksessa sadasta tutkitusti keskimääräistä parempi kuski.

        No jaa, en minäkään erehtymätön ole. Vuonna 1986 sain ylinopeussakon. Sinä vuonna, ja vuosia sitä ennen, ja yhä tänäänkin, ajan työkseni 80 000 - 100 000 km vuodessa, eikä autossani ole rajoitinta. Enkä taatusti ole tientukko, koska roikottelen aina siinä juuri ja juuri sakkorajalla. Vaan en sitä ylitä.

        olla samaa mieltä. Ajan joka päivä aamuisin 8 jälkeen Hertsikkaan ja yleensä kukaan ei aja mainitsemiasi ylinopeuksia. Itse ajan mittari 132KM/H (tod 128)nyt kun on kesäaika ja olen yleensä nopeimpien joukossa. Enkä muista milloin olisin nähnyt todella kovaa ajavan minkään värkin ko. pätkällä. Perjantaisin Mäntsälän jälkeen on joskus ollut joitakin n.140-150 lkasissa ajavia, siinä kaikki. Ja ihan selvyyden vuoksi kerron että ajan yli 50tkm vuodessa...
        Joten kannattaa varmaan käydä gps:sä ja tarkastaa mittarin näyttämä. Taitaa heittää rajusti....


      • mie vuan
        5 x yli 140 tunnissa kirjoitti:

        Joo, mäkin ihmettelen missä sä ajat, ja mitä vauhtia, kun et löydä ylinopeutta kaahaavia.

        Poliisi löysi Heinolan - Mikkelin väliltä yhdessä tunnissa viisi ( lue 5 kpl ) autoilijoita, joiden nopeus ylitti 140 km/h. Kortit tyypeiltä lähtivät tietysti heti.

        Ja se oli vain noin tunnin isku. 27 muuta koheltajaa sai sakot, mutta kortti vielä jäi.

        Oletkos sitä mieltä, että kun satasen rajoituksella ajaa 140 km /h tai kovempaa niin ei ole ylinopeuden puolella, vaan vain väistelee alinopeutta ( ? ) ajavia - tai sitten ei osaa asettaa vakionopeudensäädintä kohdalleen?

        Täytyy sanoa, että todella harvoin liikut tien päällä, tai sitten olet umpisokea ja kuuro, tai sitten olet itse yksi näistä joiden mielestä 140 - 160 on ihan sopiva nopeus 80 - 100 rajoitusalueella.

        OLET TYHJÄN HÖPÖTTÄJÄ.

        vastineestasi.
        Kuitenkin ihmettelen millä kohtaa lahden motarilla on heinola-mikkeli väli?
        Ja älä ala laittaa minulle sanoja suuhun. Siitä en pidä. Itse en ole antanut siihen aihetta!
        Ja siitä mitä tuokin tilasto kertoo, että viisi on ajanut 140km/h: Missä kohtaa tuo paikka oli? Kunhan ei vaan olisi taas (on nimittäin ollut aikaisemminkin) ohituskaistojen kohdalla, jossa tapahtuu juuri tuo mainitsemani nopeuden kasvu. Onhan se ylinopeutta, on, mutta onko se reilua tutkata siinä, missä ohittaminen on turvallisinta (ja jossa kaikki kinneritkin alkavat kulkea vähintäin rajoitusnopeutta 10km/h ja kun olet rinnalla, niin minnekkäs siitä menet kun vieressä kiihdytetään)? Joten kerroppas se paikka tarkemmin.
        Siihen asti


        OLET TYHJÄN HÖPÖTTÄJÄ.


      • VAAHTOAVAT PIENISTÄ
        Lahden motarilla ajelet kirjoitti:

        Erityisesti Lahden ja Helsingin välisellä moottoritiellä ja työmatkaliikenteen aikoihin YLITYKSET OVAT HUIMIA!

        Että meinaan sen verran paljon sitä baanaa ajelen, että tiedän asian ihan niinkuin varmaksi.

        Kun mulla on ns. satasen nopeuksinen pick up, ja roikottelen sillä taatusti todellista nopeutta sen 110, niin nää kuorma-autoiksi rekisteröidyt sprinterit, ivecot ja ducatot huitelee ohi niin että yks humasu vaan.

        Puhumattakaan noista mustista Saksasta haetuista vakionopeudensäädin pelleautoista, jota muistavat tuikkia valoja ja töräytellä torvea tullessaan 150 - 170 vauhtia taakseni kun ohitan sitä rajoitinta vasten ajavaa rekkaa.

        Viimeksi Joensuuhun ajaessani en nähnyt Mikkelin yläpuolella nopeusrajoituksia noudatettavan kuin kameratolppien kohdalla. On se vaan kumma juttu että just siinä tolpan lähestyessä jarruvalot syttyvät - niissä vakionopeudensäädinpelleautoissa. Mistähän sekin johtuu...

        Mutta henkilöautojahan nuo nopeusrajoitukset eivät koske, koska ratissa on 99 % tapauksessa sadasta tutkitusti keskimääräistä parempi kuski.

        No jaa, en minäkään erehtymätön ole. Vuonna 1986 sain ylinopeussakon. Sinä vuonna, ja vuosia sitä ennen, ja yhä tänäänkin, ajan työkseni 80 000 - 100 000 km vuodessa, eikä autossani ole rajoitinta. Enkä taatusti ole tientukko, koska roikottelen aina siinä juuri ja juuri sakkorajalla. Vaan en sitä ylitä.

        YLINOPEUKSISTA.ÄLÄ MENE EUROOPPAAN AJAMAAN,SYDÄN INFARKTI ON TAKUUVARMASTI SINUN OSASI.SUOMEN NOPEUDET ON TEHTY SAKKOTULOJA VARTEN.


    • Jaska Parruna

      En välitä pahemmin siitä ajaako rekka ylinopeutta, ajoetäisyydet on oleellisempi asia. Paskiainen on se, joka uhkailee ajoneuvonsa tuhovoimalla henkilöautoa ajamaan kovempaa. Ammattilainen ei laiminlyö turvaväliä vaikka henkilöauto syyllistyisi liikennettä haittaavaan alinopeuteen.

      • Rekalla

        Yks perkeleen henkilöauto voi aiheuttaa tosi ison onnettomuuden törmäilemällä esim. bussin kanssa ja seurauksena ketjukolari??
        Koita nyt tajuta siellä "suojakueressasi" ettei isoon onnettomuuteen tarvita aina aloittajaksi isoa.


      • Jaska Parruna
        Rekalla kirjoitti:

        Yks perkeleen henkilöauto voi aiheuttaa tosi ison onnettomuuden törmäilemällä esim. bussin kanssa ja seurauksena ketjukolari??
        Koita nyt tajuta siellä "suojakueressasi" ettei isoon onnettomuuteen tarvita aina aloittajaksi isoa.

        >>Koita nyt tajuta siellä "suojakueressasi" ettei isoon onnettomuuteen tarvita aina aloittajaksi isoa.


      • samaa mieltä
        Jaska Parruna kirjoitti:

        >>Koita nyt tajuta siellä "suojakueressasi" ettei isoon onnettomuuteen tarvita aina aloittajaksi isoa.

        tämän..jaska parruna.. henkilön kanssa. sanoit tuossa ensimmäisessä alkuperäiseen kohdistuvassa mielipiteessäsi kaiken mitä minä ajattelen. en edes aja alinopeutta vaan rajoitusten mukaisesti.

        olen sen verran vasta saanut kortin, että täytyy myöntää etten uskalla ohittaa rekkaa vielä isolla tiellä, mutta en minä kyllä sen perseessäkään roiku. jätän väliä eikä tarkoitus ole ahdistellakaan ketään.

        minua kyllä pelottaa usein, koska rekka roikkuu perässä,en edes tiedä mistä syystä. vaikka tilaa olisi helvetisti ohittaa, ei sieltä mihinkään mennä.

        yksi kokemus täytyy vielä kertoa. opettelin ajamaan opetusluvalla ja sitä kesti useampia kuukausia ja näinollen tuli ajettua paljon maaajoa saaden harjoitusta ja kokemusta. ajaessani opettajani kanssa liukkaanradan harjoituksiin takana lähestyi yhdistelmä rekka täynnä puita. oli täystalvi päällä. ja minulla oli siis kolmiokin takana, ettei jää epäselväksi, etten pysty arvioimaan tai ottamaan täysin vastuuta ajoneuvostani. opetusluvalla ollessahan ajajaksi luetaan opettaja.

        Rekka lähestyi ja minulle alkoi jo paniikki iskeä päälle ja hoin opettajalleni, että en pysty tähän, kunnes se roikkui jo perseessä. sitä se teki tasan 20 minuuttia. tilaa olisi ollut ohittaa,mutta ohihan ei mennä, mieluummin roikutaan opetusluvalla ajajan takana aivan uhallaankin. paineet oli tosi kovat, olin kuitenkin ajanut maantieajoa jo jonkinverran, mutta kyllä se alkaa pelottaa kun rekka täynnä lastia ajaa perseessä aivan niinkuin tahallaan uhitellakseen. ja se, mikä teki siitä pelottavaa, kun tiesin kuitenkin että jos nyt eteeni tulee jotain mitä en ehdi väistää niin tuo rekka ajaa tämän auton yli eikä meillä ole mitään mahdollisuuksia selvitä.

        täytyy sanoa, että se tempaus laski minun pisteitä ammattiautoilijoilta todella runsaasti. olen aina kunnioittanut raskasta kalustoa, mutta kyllä silloin tuntui että pidetään aivan pilkkanaan turvallisuudenkin uhalla. no,ainakin sai purkautua täällä.. :)


      • kehvetti
        Rekalla kirjoitti:

        Yks perkeleen henkilöauto voi aiheuttaa tosi ison onnettomuuden törmäilemällä esim. bussin kanssa ja seurauksena ketjukolari??
        Koita nyt tajuta siellä "suojakueressasi" ettei isoon onnettomuuteen tarvita aina aloittajaksi isoa.

        Totta kai henkilöautokin voi aiheuttaa ison onnettomuuden. On kuitenkin paljon todennäköisempää, että rekka aiheuttaa huomattavasti isomman onnettomuuden ja enemmän vahinkoa joutuessaan kolariin.

        Mitä varten viestissäsi on muuten kysymysmerkkejä?


      • stycke
        kehvetti kirjoitti:

        Totta kai henkilöautokin voi aiheuttaa ison onnettomuuden. On kuitenkin paljon todennäköisempää, että rekka aiheuttaa huomattavasti isomman onnettomuuden ja enemmän vahinkoa joutuessaan kolariin.

        Mitä varten viestissäsi on muuten kysymysmerkkejä?

        Niin, ja henkilöauto voi aiheuttaa kolarin, jossa osallisena on raskas ajoneuvo ja vahingot sen mukaiset. Henkilöautollakin voi tehdä tosi pahaa jälkeä.


      • stycke

        Onko näin kevään tullen jälleen astunut voimaan joku henkilöautokuskien kevytvastuu? Ei ole, eikä tule.

        Turvaväleistä olen samaa mieltä, tosin joskus henkilöauton nopeus vaeltelee niin, että pitää olla todella tarkkana, tasainen hitaus haittaa vähemmän. Noille nopeudenpumppaajille ei ole kauniita ajatuksia tullut suotua.


      • Lady-Rahtari
        kehvetti kirjoitti:

        Totta kai henkilöautokin voi aiheuttaa ison onnettomuuden. On kuitenkin paljon todennäköisempää, että rekka aiheuttaa huomattavasti isomman onnettomuuden ja enemmän vahinkoa joutuessaan kolariin.

        Mitä varten viestissäsi on muuten kysymysmerkkejä?

        Kun nyt taas luette lehdestä kuinka rekka on TAAS mennyt ojaan tai tappanut niin-ja-niin monta henkilöautossa, lukekaapa ne jutut tarkemmin älkääkä luottako pelkkiin lööppeihin. Aika usein siellä jutussa sitten selvennetään että "henkilöauto ajautui tuntemattomasta syystä vastaantulijan kaistalle". Usein auto vain lähtee lapasesta kun arvioidaan tilannenopeus tai oma ajotaito väärin, ja sattuukin tulemaan vastaan vähän isompi auto ja käy huonosti. Osa taas tekee sen tahallaan kun elämä alkaa mättää, mitä taas minä en ymmärrä. Jos halutaan elämä lopettaa niin miksi se tehdään autokuskin työpaikalla? Ei sitä missään tehtaassa tai konttorissa niin usein tehdä.


      • Jaska Parruna
        Lady-Rahtari kirjoitti:

        Kun nyt taas luette lehdestä kuinka rekka on TAAS mennyt ojaan tai tappanut niin-ja-niin monta henkilöautossa, lukekaapa ne jutut tarkemmin älkääkä luottako pelkkiin lööppeihin. Aika usein siellä jutussa sitten selvennetään että "henkilöauto ajautui tuntemattomasta syystä vastaantulijan kaistalle". Usein auto vain lähtee lapasesta kun arvioidaan tilannenopeus tai oma ajotaito väärin, ja sattuukin tulemaan vastaan vähän isompi auto ja käy huonosti. Osa taas tekee sen tahallaan kun elämä alkaa mättää, mitä taas minä en ymmärrä. Jos halutaan elämä lopettaa niin miksi se tehdään autokuskin työpaikalla? Ei sitä missään tehtaassa tai konttorissa niin usein tehdä.

        ajatellutkaan, että nämä yleiset kohtaamisonnettomuudet olisivat rekkojen vika. Parantamisen varaa löytyy kaikista tielläliikkujaryhmistä.


      • Jaska Parruna
        samaa mieltä kirjoitti:

        tämän..jaska parruna.. henkilön kanssa. sanoit tuossa ensimmäisessä alkuperäiseen kohdistuvassa mielipiteessäsi kaiken mitä minä ajattelen. en edes aja alinopeutta vaan rajoitusten mukaisesti.

        olen sen verran vasta saanut kortin, että täytyy myöntää etten uskalla ohittaa rekkaa vielä isolla tiellä, mutta en minä kyllä sen perseessäkään roiku. jätän väliä eikä tarkoitus ole ahdistellakaan ketään.

        minua kyllä pelottaa usein, koska rekka roikkuu perässä,en edes tiedä mistä syystä. vaikka tilaa olisi helvetisti ohittaa, ei sieltä mihinkään mennä.

        yksi kokemus täytyy vielä kertoa. opettelin ajamaan opetusluvalla ja sitä kesti useampia kuukausia ja näinollen tuli ajettua paljon maaajoa saaden harjoitusta ja kokemusta. ajaessani opettajani kanssa liukkaanradan harjoituksiin takana lähestyi yhdistelmä rekka täynnä puita. oli täystalvi päällä. ja minulla oli siis kolmiokin takana, ettei jää epäselväksi, etten pysty arvioimaan tai ottamaan täysin vastuuta ajoneuvostani. opetusluvalla ollessahan ajajaksi luetaan opettaja.

        Rekka lähestyi ja minulle alkoi jo paniikki iskeä päälle ja hoin opettajalleni, että en pysty tähän, kunnes se roikkui jo perseessä. sitä se teki tasan 20 minuuttia. tilaa olisi ollut ohittaa,mutta ohihan ei mennä, mieluummin roikutaan opetusluvalla ajajan takana aivan uhallaankin. paineet oli tosi kovat, olin kuitenkin ajanut maantieajoa jo jonkinverran, mutta kyllä se alkaa pelottaa kun rekka täynnä lastia ajaa perseessä aivan niinkuin tahallaan uhitellakseen. ja se, mikä teki siitä pelottavaa, kun tiesin kuitenkin että jos nyt eteeni tulee jotain mitä en ehdi väistää niin tuo rekka ajaa tämän auton yli eikä meillä ole mitään mahdollisuuksia selvitä.

        täytyy sanoa, että se tempaus laski minun pisteitä ammattiautoilijoilta todella runsaasti. olen aina kunnioittanut raskasta kalustoa, mutta kyllä silloin tuntui että pidetään aivan pilkkanaan turvallisuudenkin uhalla. no,ainakin sai purkautua täällä.. :)

        Rekalla ohittaminen on todella vaikeaa, itse olen joutunut rekan ohittamaksi korkeintaan 5 kertaa elämässäni.

        Jos aikoo ohittaa rekkoja maantiellä, on oltava valmis ajamaan merkittävää ylinopeutta. Sitä se yleensä edellyttää.


      • autoilija...
        Jaska Parruna kirjoitti:

        Rekalla ohittaminen on todella vaikeaa, itse olen joutunut rekan ohittamaksi korkeintaan 5 kertaa elämässäni.

        Jos aikoo ohittaa rekkoja maantiellä, on oltava valmis ajamaan merkittävää ylinopeutta. Sitä se yleensä edellyttää.

        Minä olen joutunut rekan ohittamaksi tosiaan kerran, kun ajelin liukkaan harjoituksiin opettajani kanssa.. täytyy kyllä myöntää, että se oli mielenkiintoinen kokemus..

        ja minun arviointikyky eikä halu rekan ohittamiseen riitä vielä.


      • ärsyttää
        samaa mieltä kirjoitti:

        tämän..jaska parruna.. henkilön kanssa. sanoit tuossa ensimmäisessä alkuperäiseen kohdistuvassa mielipiteessäsi kaiken mitä minä ajattelen. en edes aja alinopeutta vaan rajoitusten mukaisesti.

        olen sen verran vasta saanut kortin, että täytyy myöntää etten uskalla ohittaa rekkaa vielä isolla tiellä, mutta en minä kyllä sen perseessäkään roiku. jätän väliä eikä tarkoitus ole ahdistellakaan ketään.

        minua kyllä pelottaa usein, koska rekka roikkuu perässä,en edes tiedä mistä syystä. vaikka tilaa olisi helvetisti ohittaa, ei sieltä mihinkään mennä.

        yksi kokemus täytyy vielä kertoa. opettelin ajamaan opetusluvalla ja sitä kesti useampia kuukausia ja näinollen tuli ajettua paljon maaajoa saaden harjoitusta ja kokemusta. ajaessani opettajani kanssa liukkaanradan harjoituksiin takana lähestyi yhdistelmä rekka täynnä puita. oli täystalvi päällä. ja minulla oli siis kolmiokin takana, ettei jää epäselväksi, etten pysty arvioimaan tai ottamaan täysin vastuuta ajoneuvostani. opetusluvalla ollessahan ajajaksi luetaan opettaja.

        Rekka lähestyi ja minulle alkoi jo paniikki iskeä päälle ja hoin opettajalleni, että en pysty tähän, kunnes se roikkui jo perseessä. sitä se teki tasan 20 minuuttia. tilaa olisi ollut ohittaa,mutta ohihan ei mennä, mieluummin roikutaan opetusluvalla ajajan takana aivan uhallaankin. paineet oli tosi kovat, olin kuitenkin ajanut maantieajoa jo jonkinverran, mutta kyllä se alkaa pelottaa kun rekka täynnä lastia ajaa perseessä aivan niinkuin tahallaan uhitellakseen. ja se, mikä teki siitä pelottavaa, kun tiesin kuitenkin että jos nyt eteeni tulee jotain mitä en ehdi väistää niin tuo rekka ajaa tämän auton yli eikä meillä ole mitään mahdollisuuksia selvitä.

        täytyy sanoa, että se tempaus laski minun pisteitä ammattiautoilijoilta todella runsaasti. olen aina kunnioittanut raskasta kalustoa, mutta kyllä silloin tuntui että pidetään aivan pilkkanaan turvallisuudenkin uhalla. no,ainakin sai purkautua täällä.. :)

        Jos yksi _yhdistelmäkuski_ (ei siis rekan kuski) käyttäytyy noin typerästi, älä yleistä sitä koskemaan kaikkia.

        Jos joku kokee vastaavan tilanteen niin ehdotan että hiljennät vauhtia n.10-20 km/h. Älä tee sitä kuitenkaan ylämäen alkaessa! Aja ihan pieni hetki sitä nopeutta ja nosta sallittuun nopeuteen. Toista tarvittaessa.


    • Kallonkutistaja

      Miihin perustat käsityksesi, että "rekkakuski on hirveä rikollinen ja paskiainen kun se ajaa 85 km tunnissa"?

      Mielestäni noin ei ole, ylinopeus johtuu vain tietämättömyydestä toivottavasti ei kuitenkaan typeryydestä.

      Mutta pari seikkaa:

      Henkilöautoissa on rekkoja todennäköisemmin typeriä kuljettajia. Rekan ratissa oletetaan aina olevan ammattilainen.

      Toiseksi kokoero on osattava ottaa myös huomioon. Kun rekka nostaa nopeutensa 80-85km/h, niin liike-energian lisäys vastaa n. viittä 80km/h ajavaa henkilöautoa. Siis pelkkä lisäys! Ja koska varmaan ymmärrät mitä tuo tarkoittaa esim jarrutuksissa, niin siinähän se.

      Eli kummankaan ylinopeutta en puolustele, mutta ammattikuljettajalta vaadin ainakin hieman enemmän kuin amatööriltä.

      • Vaarallinen on

        Jaa. Minä taas vaadin kaikessa amatööriltä enemmän kuin ammattilaiselta. Miksikö? Siksi että kun amatööri ylittää osaamisensa rajat niin jälki on sitä myöten selvää.

        Olkoon sitten kyse autoa ajavasta henkilöstä tai kallonkutistajasta. Kokemattomamman tulee olla varovaisempi.

        Vai kuinka, arvoisa kallonkutistaja?


      • Kallonkutistaja
        Vaarallinen on kirjoitti:

        Jaa. Minä taas vaadin kaikessa amatööriltä enemmän kuin ammattilaiselta. Miksikö? Siksi että kun amatööri ylittää osaamisensa rajat niin jälki on sitä myöten selvää.

        Olkoon sitten kyse autoa ajavasta henkilöstä tai kallonkutistajasta. Kokemattomamman tulee olla varovaisempi.

        Vai kuinka, arvoisa kallonkutistaja?

        Miten sinun mielestä ammattitaidon ja kokemuksen osana ammattitaitoa pitäisi vaikuttaa tässä asiassa? Kumpi on mielestäsi parempi neuvomaan toistaan amatööri ammattilaista vai ammattilainen amatööriä?


      • Väärältä tyypiltä
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Miten sinun mielestä ammattitaidon ja kokemuksen osana ammattitaitoa pitäisi vaikuttaa tässä asiassa? Kumpi on mielestäsi parempi neuvomaan toistaan amatööri ammattilaista vai ammattilainen amatööriä?

        Kallosi taitaa olla niin kutistunut ettet ymmärrä omaa tekstiäsi.

        Alkuperäisestä tekstistäsi jää selkeästi se käsitys että vaadit ammattilaiselta tarkempaa rajoitusten noudattamista kuin amatööriltä.

        Rajoitusten rikkominen ei koskaan ole hyväksyttävää, mutta siihen syyllistyttäessä amatööri on huomattavasti vaarallisempi itselleen ja muille kuin ammattilainen.

        Kärjistäen: jos Marcus Grönholm ajaa henkilöautolla 25% ylinopeutta, ja täydellinen amatööri samoin, niin molemmat rikkovat sääntöjä, mutta eittämättä amatööri näin tehdessään on huomattavasti suurempi liikenneriski kuin Grönholm

        Neuvomisesta ei tässä yhteydessä lie kyse. En kykene ymmärtämään mistä otit loikan neuvomiseen.

        On vain sääntöjä ja ammattitaitoa ja ammattitaidottomuutta, ja johdonmukaisesti ajatellen ammattitaidottomalta tulee jo hänen itsensä vuoksi vaatia enemmän kuin ammattitaitoiselta. Esimerkiksi siten, että ammattitaidoton liukkaalla kelillä pysyy kotona.

        Loogisesti ajatellen väittämäsi johtaa niinkin perverssiin ajatuskulkuun että selvältä tulee liikenteessä vaatia enemmän kuin juopuneelta.


      • Väärältä tyypiltä kirjoitti:

        Kallosi taitaa olla niin kutistunut ettet ymmärrä omaa tekstiäsi.

        Alkuperäisestä tekstistäsi jää selkeästi se käsitys että vaadit ammattilaiselta tarkempaa rajoitusten noudattamista kuin amatööriltä.

        Rajoitusten rikkominen ei koskaan ole hyväksyttävää, mutta siihen syyllistyttäessä amatööri on huomattavasti vaarallisempi itselleen ja muille kuin ammattilainen.

        Kärjistäen: jos Marcus Grönholm ajaa henkilöautolla 25% ylinopeutta, ja täydellinen amatööri samoin, niin molemmat rikkovat sääntöjä, mutta eittämättä amatööri näin tehdessään on huomattavasti suurempi liikenneriski kuin Grönholm

        Neuvomisesta ei tässä yhteydessä lie kyse. En kykene ymmärtämään mistä otit loikan neuvomiseen.

        On vain sääntöjä ja ammattitaitoa ja ammattitaidottomuutta, ja johdonmukaisesti ajatellen ammattitaidottomalta tulee jo hänen itsensä vuoksi vaatia enemmän kuin ammattitaitoiselta. Esimerkiksi siten, että ammattitaidoton liukkaalla kelillä pysyy kotona.

        Loogisesti ajatellen väittämäsi johtaa niinkin perverssiin ajatuskulkuun että selvältä tulee liikenteessä vaatia enemmän kuin juopuneelta.

        se grönholmiki oo ihan samanlainen riski tienpäällä ajaessaan ylinopeutta, kuin muutkin kaduntallaajat.. Se on kuitenkin eri asia olla yleisessä tieliikenteessä, kuin rallipoluilla...


      • Vaan kumpi suurempi
        Rahtari-73 kirjoitti:

        se grönholmiki oo ihan samanlainen riski tienpäällä ajaessaan ylinopeutta, kuin muutkin kaduntallaajat.. Se on kuitenkin eri asia olla yleisessä tieliikenteessä, kuin rallipoluilla...

        Juu, tietysti jokainen ylinopeutta ajava on riski, ja vaaraksi muulle liikenteelle. Tossa taisi kuitenkin olla kysymys siitä, että Kallonkutistajan jutusta jäi sellanen käsitys että amatöörin ( vähän ja harvoin ajavan) tulisi saada ikkäänkuin enemmän anteeksi, ja vastaväittäjä oli sitä mieltä et nimenommaa sen amatöörin tarttis visusti noudattaa rajotuksia.
        Eikös täs ole kyse vähän samasta jutusta että kun noita vasta kortin saaneita nuoria miehiä kolhiintuu tua liikenteessä paljon enempi kun muita? Kun amatöörinä ylitetään omat kyvyt?
        Sehän on juu ihan selvä ettei rallimies saa yhtään kovempaa ajaa kun mitä liikennemerkki osottaa.
        Mut ei amatöörillä ole silläkään mitään etuoikeutta.
        Totuushan on, että esimerkiksi ammattimainen liikenne ylittää nopeusrajoituksia vähemmän törkeästi kuin "amatöörit" henkilöautoilla, niillähän ylitykset joskus on tosi huimia.


      • Kallonkutistaja
        Väärältä tyypiltä kirjoitti:

        Kallosi taitaa olla niin kutistunut ettet ymmärrä omaa tekstiäsi.

        Alkuperäisestä tekstistäsi jää selkeästi se käsitys että vaadit ammattilaiselta tarkempaa rajoitusten noudattamista kuin amatööriltä.

        Rajoitusten rikkominen ei koskaan ole hyväksyttävää, mutta siihen syyllistyttäessä amatööri on huomattavasti vaarallisempi itselleen ja muille kuin ammattilainen.

        Kärjistäen: jos Marcus Grönholm ajaa henkilöautolla 25% ylinopeutta, ja täydellinen amatööri samoin, niin molemmat rikkovat sääntöjä, mutta eittämättä amatööri näin tehdessään on huomattavasti suurempi liikenneriski kuin Grönholm

        Neuvomisesta ei tässä yhteydessä lie kyse. En kykene ymmärtämään mistä otit loikan neuvomiseen.

        On vain sääntöjä ja ammattitaitoa ja ammattitaidottomuutta, ja johdonmukaisesti ajatellen ammattitaidottomalta tulee jo hänen itsensä vuoksi vaatia enemmän kuin ammattitaitoiselta. Esimerkiksi siten, että ammattitaidoton liukkaalla kelillä pysyy kotona.

        Loogisesti ajatellen väittämäsi johtaa niinkin perverssiin ajatuskulkuun että selvältä tulee liikenteessä vaatia enemmän kuin juopuneelta.

        Vastauksestasi päätellen sinä et ymmärtänyt sitä, mitä minä kirjoitin, kun vastasit ihan eri asiaan. Lähtökohdaksi pitäisikin kait ottaa nyt se, että kerrot mitä ymmärsit siitä minun kirjoituksesta. Yritetään sitten yhdessä muidenkin avulla selvittää loput.

        Myönnän kyllä, että asia on monimutkainen, mutta juuri sen takia yritin kirjoittaa sen niin yksinkertaisesti kuin osaan. Enkä nyt lähde sitä enää tässä viestissä yksinkertaistamaan, jottet joudu kokonaan hakoteille.


      • seuraavaa
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        Vastauksestasi päätellen sinä et ymmärtänyt sitä, mitä minä kirjoitin, kun vastasit ihan eri asiaan. Lähtökohdaksi pitäisikin kait ottaa nyt se, että kerrot mitä ymmärsit siitä minun kirjoituksesta. Yritetään sitten yhdessä muidenkin avulla selvittää loput.

        Myönnän kyllä, että asia on monimutkainen, mutta juuri sen takia yritin kirjoittaa sen niin yksinkertaisesti kuin osaan. Enkä nyt lähde sitä enää tässä viestissä yksinkertaistamaan, jottet joudu kokonaan hakoteille.

        Vaadit ammattilaiselta enemmän kuin amatööriltä. Pidät henkilöauton ylinopeutta vaarattomampana kuin raskaan rekan (vetoat massaan).

        Itse vaadin amatööriltä enemmän kuin ammattilaiselta, kun on kysymys nopeusrajoitusten noudattamisesta. Väitän että minun ajattelutapani on loogisempi kuin sinun.

        Lähtökohta tietysti on se, että kaikkien tulee noudattaa rajoituksia, mutta juuri sinä, en minä, teit eron raskaan liikenteen ja kevyemmän liikenteen, ja ammattikuljettajan ja amatöörin välille.

        Asia ei ole lainkaan monimutkainen. Se on hyvin, hyvin yksikertainen. Jos todella olet "kallonkutistaja" ja siis akateemisesti koulutettu henkilö niin luehan ajatuksella oma alkuperäinen viestisi.

        Olen hieman huvittunut suhtautumistavastasi; olet tavallaan valmis auttamaan minua ymmärtämään, jopa muiden avulla, mutta pekäät että joudun vielä enemmän hakoteille.

        Oi mikä ego...

        Luulin sinua älykkääksi, ja sinä luulit etten ymmärrä kirjoitettua tekstiä. Erehdyimme siis luuloissamme molemmat.


      • Kallonkutistaja
        seuraavaa kirjoitti:

        Vaadit ammattilaiselta enemmän kuin amatööriltä. Pidät henkilöauton ylinopeutta vaarattomampana kuin raskaan rekan (vetoat massaan).

        Itse vaadin amatööriltä enemmän kuin ammattilaiselta, kun on kysymys nopeusrajoitusten noudattamisesta. Väitän että minun ajattelutapani on loogisempi kuin sinun.

        Lähtökohta tietysti on se, että kaikkien tulee noudattaa rajoituksia, mutta juuri sinä, en minä, teit eron raskaan liikenteen ja kevyemmän liikenteen, ja ammattikuljettajan ja amatöörin välille.

        Asia ei ole lainkaan monimutkainen. Se on hyvin, hyvin yksikertainen. Jos todella olet "kallonkutistaja" ja siis akateemisesti koulutettu henkilö niin luehan ajatuksella oma alkuperäinen viestisi.

        Olen hieman huvittunut suhtautumistavastasi; olet tavallaan valmis auttamaan minua ymmärtämään, jopa muiden avulla, mutta pekäät että joudun vielä enemmän hakoteille.

        Oi mikä ego...

        Luulin sinua älykkääksi, ja sinä luulit etten ymmärrä kirjoitettua tekstiä. Erehdyimme siis luuloissamme molemmat.

        No, nyt alkaa selvitä, miksi ollaan puhuttu eri asioista.

        Ajatellaan esim nopeuden vaihteluita tasaisella suoralla tiellä, esim 80 rajoituksella vaihteluita 65-95. Niin kumman on helpompi pitää tasaista nopeutta ammattilaisen vai amatöörin. Eli tarkoitin, että kokemattomalta amatööriltä se oikean nopeuden pitäminen tosiaan vaatii enemmän, kun puolestaan kokeneelle ammattilaiselle se pitäisi olla aivan yksinkertainen homma, myös ilman nopeudenrajoitinta. Amatööriltä myöskin menee muuhun liikenteen seuraamiseen enemmän huomiokykyä, että nopeudenhallintaan ei riitä enää kykyjä. Vakionopeussäädintä voi tosiaan suositella kaikille, aloittelijoille jopa "pakollisena".

        "Pidät henkilöauton ylinopeutta vaarattomampana kuin raskaan rekan (vetoat massaan)."

        Tässä kohtaa tosiaan annoin sinun ymmärtää väärin, vaikka massan vaikutusta et sinäkään pysty kiistämään. En ole puolustellut taidottomia henkilöautoilijoita vaan olettanut, että taitavat ammattilaiset tunnistavat suureen massaan liittyvät suuremmat riskit. Eli molemmissa on riskinsä, mutta jo ajokorttivaatimuksissa isomman auton ajajalta vaaditaan enemmän, mm näkökykyä ja kokemusta/koulutusta.

        Lapsuudesta on mielessä (kompa)kysymys, kumpi on painvampi kilo höyheniä vai kilo rautaa. Entä kumman mieluummin pudotat varpaillesi? Samoin voisi kysyä kumpi etenee nopeammin 50:ä ajava henkilöauto vai samaa nopeutta ajava rekka? Entä kumman mieluummin ottaisit pysäköidyn autosi nokkaan? Jälki on ihan erinäköinen riippuen törmääjästä. Toivottavasti ymmärsit oikein tämän yksinkertaistetun teoreettisen esimerkin.


      • Piiloviestit
        Kallonkutistaja kirjoitti:

        No, nyt alkaa selvitä, miksi ollaan puhuttu eri asioista.

        Ajatellaan esim nopeuden vaihteluita tasaisella suoralla tiellä, esim 80 rajoituksella vaihteluita 65-95. Niin kumman on helpompi pitää tasaista nopeutta ammattilaisen vai amatöörin. Eli tarkoitin, että kokemattomalta amatööriltä se oikean nopeuden pitäminen tosiaan vaatii enemmän, kun puolestaan kokeneelle ammattilaiselle se pitäisi olla aivan yksinkertainen homma, myös ilman nopeudenrajoitinta. Amatööriltä myöskin menee muuhun liikenteen seuraamiseen enemmän huomiokykyä, että nopeudenhallintaan ei riitä enää kykyjä. Vakionopeussäädintä voi tosiaan suositella kaikille, aloittelijoille jopa "pakollisena".

        "Pidät henkilöauton ylinopeutta vaarattomampana kuin raskaan rekan (vetoat massaan)."

        Tässä kohtaa tosiaan annoin sinun ymmärtää väärin, vaikka massan vaikutusta et sinäkään pysty kiistämään. En ole puolustellut taidottomia henkilöautoilijoita vaan olettanut, että taitavat ammattilaiset tunnistavat suureen massaan liittyvät suuremmat riskit. Eli molemmissa on riskinsä, mutta jo ajokorttivaatimuksissa isomman auton ajajalta vaaditaan enemmän, mm näkökykyä ja kokemusta/koulutusta.

        Lapsuudesta on mielessä (kompa)kysymys, kumpi on painvampi kilo höyheniä vai kilo rautaa. Entä kumman mieluummin pudotat varpaillesi? Samoin voisi kysyä kumpi etenee nopeammin 50:ä ajava henkilöauto vai samaa nopeutta ajava rekka? Entä kumman mieluummin ottaisit pysäköidyn autosi nokkaan? Jälki on ihan erinäköinen riippuen törmääjästä. Toivottavasti ymmärsit oikein tämän yksinkertaistetun teoreettisen esimerkin.

        Alitajunta syöttää tekstiisi huomattavan määrän piiloviestejä!

        Toivottavasti ymmärsit, hehheh....


    • Ei kitise täällä

      Ammattiautoilijat ei tule tänne palstalle arvostelemaan toisten tekemisiä. Ammattiylpeyden pitäisi pysyä siellä ratin ja penkin välissä. Jos pitää tulla tänne kitisemään on syytä katsoa peiliin!

    • taskulaskin

      Ylinopeutta ajava rekka on massansa vuoksi paljon suurempi vaara liikenteelle. Ehkä siinä selitys. En tosin halua vähätellä tonnin painoisen henkilöautonkaan tuhovoimaa.

      • Nuo tonnin painoiset

        Alkavat olla melkoisia harvinaisuuksia nuo tonnin painoiset autot. Normaali keskiluokan henkilöauto painaa kuormattuna kokolailla 2000 kg. Sitten kun siinä on, kuten keväällä yleensä on, perässä JARRUTON perävaunu niin ollaankin jo lähellä kolmea tonnia, josta osa on vailla jarruja.

        Se tappaa aivan yhtä varmasti kuin 30 tonnia, jos päälle tulee. Ja enimmäkseenhän nämä henkilöautot "ajautuvat vastaantulevan kaistalle". Mistähän sekin johtuu, se "ajautuminen?".

        Ei auto mihinkään ajaudu. Se ajetaan. Taidoton kuljettaja ajautuu, ei auto.


    • käyttö 10--15km ylinopeuksista

      hyvillä teillä jossa nopeudet on pudotettu alas tarkoituksena sakkotulojen saanti.Isommilla autoilla kun ei tarvitse kuin aivastaa,niin kas 10-15km ylinopeus on tosiasia.Käyttäkää autoilijoilta ryöstämät rahat teiden kunnostamiseen,eikä kalliiden kameroiden ostoon joilla sitten voidaan sakottaa pienistä ylinopeuksista,joilla ei turvallisuutta paranneta.Mailmassa tulee aina olemaan idiootteja ja itsemurhan tekijöitä ei ne poistu nopeuksia tiputtamalla.

      • Ihan ensimmäiseksi

        Huvittava ja säälittävä on asenteesi, hahhah. Eikös mielees juolahda, että juuri sut pitäis ensimmäisenä liikenteestä poistaa, on sulla niin perusteellisen paha asennevamma.
        On se surullista että idiooteillakin voi olla ajokortti...


      • koko maailman
        Ihan ensimmäiseksi kirjoitti:

        Huvittava ja säälittävä on asenteesi, hahhah. Eikös mielees juolahda, että juuri sut pitäis ensimmäisenä liikenteestä poistaa, on sulla niin perusteellisen paha asennevamma.
        On se surullista että idiooteillakin voi olla ajokortti...

        toimintamekanismeihin on lähinnä suomalaisilla virkamiehillä ja heidän lammasmaisilla seuraajillaan. Ei asiat holhoamalla parane edes sosialidemokratiassa.


      • Takaisin 60-luvulle
        koko maailman kirjoitti:

        toimintamekanismeihin on lähinnä suomalaisilla virkamiehillä ja heidän lammasmaisilla seuraajillaan. Ei asiat holhoamalla parane edes sosialidemokratiassa.

        Kyllä holhous on todellakin perseestä. Muistan sen ihanan 60-70 lukujen taitteen, jolloin vielä ei ollut typeriä kattonopeuksia.

        Eipä tainnut olla autokanta puolta nykyisestään, ja liikennesuorite oli sitäkin vähäisempi, mutta holhouksesta vapaina saimme tieliikenteessä vuosittain hengiltä tuhat (1000) ihmistä.

        Nyt kun on tuo helvetin holhous niin on pudottu 400 vainajan tasolle, vaikka autoja on rutosti enemmän ja niillä ajetaan paljon enemmän.

        Tuommoista se saatanan holhous teettää. On se niin väärin!

        Jos Suomi olisi todella vapaa maa, eikä mikään poliisivaltio, saisimme ajaa katsastamattomilla autoilla juuri niin lujaa kuin haluaisimme, ihan millaisilla renkailla vain kelissä kuin kelissä.

        Karu totuushan on, että kyllä lippalätsäpäinen testosteronia täynnä oleva eläissään jo 25 000 km ajanut mies 80-luvun Sierralla tietää olevansa ykkösluokan kuski, ja se pitäisi myös uskoa, eikä miehen liikkumista rajoittaa typerällä holhouksella.

        On se niin väärin! Ajatelkaas nyt vaikka kaveria, joka on onnistunut Saksasta haalimaan halvimman mahdollisen 300 hevosvoimaisen auton - ja tämä hiton holhous ja kaiken maailman rajoitukset estävät häntä nauttimasta täysin rinnoin vauhdin hurmasta.

        Vain tällaisessa holhousvaltiossa otetaan Corvette-kuskilta kortti kuivumaan, vaikka vauhtia ei ollut kuin vähän päälle kahdensadan tuossa Mäntsälän kulmilla.

        On se niiin väärin!


      • sakottaminen
        Takaisin 60-luvulle kirjoitti:

        Kyllä holhous on todellakin perseestä. Muistan sen ihanan 60-70 lukujen taitteen, jolloin vielä ei ollut typeriä kattonopeuksia.

        Eipä tainnut olla autokanta puolta nykyisestään, ja liikennesuorite oli sitäkin vähäisempi, mutta holhouksesta vapaina saimme tieliikenteessä vuosittain hengiltä tuhat (1000) ihmistä.

        Nyt kun on tuo helvetin holhous niin on pudottu 400 vainajan tasolle, vaikka autoja on rutosti enemmän ja niillä ajetaan paljon enemmän.

        Tuommoista se saatanan holhous teettää. On se niin väärin!

        Jos Suomi olisi todella vapaa maa, eikä mikään poliisivaltio, saisimme ajaa katsastamattomilla autoilla juuri niin lujaa kuin haluaisimme, ihan millaisilla renkailla vain kelissä kuin kelissä.

        Karu totuushan on, että kyllä lippalätsäpäinen testosteronia täynnä oleva eläissään jo 25 000 km ajanut mies 80-luvun Sierralla tietää olevansa ykkösluokan kuski, ja se pitäisi myös uskoa, eikä miehen liikkumista rajoittaa typerällä holhouksella.

        On se niin väärin! Ajatelkaas nyt vaikka kaveria, joka on onnistunut Saksasta haalimaan halvimman mahdollisen 300 hevosvoimaisen auton - ja tämä hiton holhous ja kaiken maailman rajoitukset estävät häntä nauttimasta täysin rinnoin vauhdin hurmasta.

        Vain tällaisessa holhousvaltiossa otetaan Corvette-kuskilta kortti kuivumaan, vaikka vauhtia ei ollut kuin vähän päälle kahdensadan tuossa Mäntsälän kulmilla.

        On se niiin väärin!

        on ihan syvältä. Tarkoitus ilmeisesti vain kerätä rahaa valtiolle. Ja ainoastaan ärsyttää ihmisiä entistä hurjempaan menoon, kun kerran vauhdista on jo maksettukin. Ajokortti pois ylinopeutta ajavalta pysäytyspaikalla. Rauhoittaa varmasti liikennettä ja mikäli on kiire päästä perille, niin on ajettava nopeusrajoitusten mukaan.


      • tuhansia ihmishenkiä
        koko maailman kirjoitti:

        toimintamekanismeihin on lähinnä suomalaisilla virkamiehillä ja heidän lammasmaisilla seuraajillaan. Ei asiat holhoamalla parane edes sosialidemokratiassa.

        pelkästään liikenteessä säätämällä turvavyöpakko (1975) ja tiekohtaiset nopeusrajoitukset (1974).

        Tieliikenteessä kuolleet ja loukkaantuneet vuosina 1931 - 2005

        http://statfin.stat.fi/StatWeb/start.asp?PA=tielonn2&D1=a&D2=a&LA=fi&DM=SLFI&TT=2

        Onnettomuustilastoja lukiessa tulee muistaa myös liikenteen huima kasvu, minkä olisi pitänyt lisätä kuolemia. Toisin on kuitenkin käynyt. Kiitos holhouksen :)


      • stycke
        tuhansia ihmishenkiä kirjoitti:

        pelkästään liikenteessä säätämällä turvavyöpakko (1975) ja tiekohtaiset nopeusrajoitukset (1974).

        Tieliikenteessä kuolleet ja loukkaantuneet vuosina 1931 - 2005

        http://statfin.stat.fi/StatWeb/start.asp?PA=tielonn2&D1=a&D2=a&LA=fi&DM=SLFI&TT=2

        Onnettomuustilastoja lukiessa tulee muistaa myös liikenteen huima kasvu, minkä olisi pitänyt lisätä kuolemia. Toisin on kuitenkin käynyt. Kiitos holhouksen :)

        Tähän asti holhoamalla onkin saatu hyviä tuloksia aikaan. Alkavat vain holhouskeinot mennä hiljalleen tasolle, jossa haitta on merkittävästi hyötyä suurempi, ja oikeat keinot liikenneturvallisuuden parantamiseen alkavat valitettavasti maksaa oikeaa rahaa, sitä mitä jotkut ovat kylvämässä pienen eliitin musiikkitaloihin yms. toisarvoiseen. Eli teiden parannukseen ja ylläpitoon tarvitaan reilusti lisää rahaa!!


      • MANIPULOITAVIIN
        Ihan ensimmäiseksi kirjoitti:

        Huvittava ja säälittävä on asenteesi, hahhah. Eikös mielees juolahda, että juuri sut pitäis ensimmäisenä liikenteestä poistaa, on sulla niin perusteellisen paha asennevamma.
        On se surullista että idiooteillakin voi olla ajokortti...

        NIUHOTTAJIIN JOTKA OIKEIN HERKUTTELEE 5-10KM SAKKOTULOJEN ANTAMISELLA.MISSÄ KIOSKIN TAKANA SINÄKIN OLET TIKKAA HEITELLYT.MENISIT KATSOMAAN MAILMAA ,VOISIT NÄHDÄ JOTAIN.


      • Tässä faktaa nappulalle:
        MANIPULOITAVIIN kirjoitti:

        NIUHOTTAJIIN JOTKA OIKEIN HERKUTTELEE 5-10KM SAKKOTULOJEN ANTAMISELLA.MISSÄ KIOSKIN TAKANA SINÄKIN OLET TIKKAA HEITELLYT.MENISIT KATSOMAAN MAILMAA ,VOISIT NÄHDÄ JOTAIN.

        No mutta pojuseni, kyllä Sinäkin vielä ulkomaille pääset ihan oikeasti, eikä Sinun sitten tarvitse enää tv-elokuvien perusteella tikkukirjaimin uhota.

        Tässä pojulle faktaa:

        1. Olen varmasti nähnyt maailmaa enemmän kuin sinä.

        2. Olen varmasti ajanut autoa useammassa maassa kuin Sinä.

        3. Olen aivan 100 % varmasti ajanut nopeammilla autoilla kuin missä Sinä olet edes istunut.

        Tiesitkö, nappula, että oikein isossa maailmassa, tuolla Yhdysvalloissa, on koko maan kattava 90 km/h rajoitus?

        Ei, tuskin Sinä mitään tiedät. Sinun suurin elämyksesi taitaa olla tossumopon virittäminen.

        Mitä parempi auto ja mitä parempi kuljettaja, sen harvemmin ylinopeussakkoja...

        Ei taida mennä mopopojan kalloon tuo fakta?

        t. Bullit


    • ...

      ja jarrutusmatkoja. Henkilöautolla saa ajaa 140, jotta jarrutusmatka olisi yhtä pitkä kuin rekalla 80:stä.

      Kun sitten kolahtaa, niin aika paljon pahempaa jälkeä tekee rekka esim. alhaisesta 50:n nopeudesta kuin henkilöauto 100:n nopeudesta.

      • Ja se on sun oikeutes

        Unohdat reaktioajan. Joka sulla varmasti on aika pitkä.

        Kaheksankympin vauhdista rekka on jo melkein pysähtynyt sillä matkalla mikä sulta 140 vauhdissa on kulunut tassun siirtämiseen jarrupolkimelle, ja sulla pysähtyminen vasta alkaa.

        Niin että eläpä lurittele paskaa. Älä myöskään massoista heittele noita harhojas, erityisesti noista törmäysnopeuksista ja vaikutuksista. Olet nääs oikein perin pohjin väärässä. Ei taida olla fysiikka sun vahva lajis? Enkä tarkoita punttisalilla salaa napsittavia anaboileja...


      • massa tappaa
        Ja se on sun oikeutes kirjoitti:

        Unohdat reaktioajan. Joka sulla varmasti on aika pitkä.

        Kaheksankympin vauhdista rekka on jo melkein pysähtynyt sillä matkalla mikä sulta 140 vauhdissa on kulunut tassun siirtämiseen jarrupolkimelle, ja sulla pysähtyminen vasta alkaa.

        Niin että eläpä lurittele paskaa. Älä myöskään massoista heittele noita harhojas, erityisesti noista törmäysnopeuksista ja vaikutuksista. Olet nääs oikein perin pohjin väärässä. Ei taida olla fysiikka sun vahva lajis? Enkä tarkoita punttisalilla salaa napsittavia anaboileja...

        Massasuhde yhteenajoissa ja vammautuminen

        KUOLLEET

        Vastapuolen paino yli 5-kertainen -> kuolleita 368
        Vastapuolen paino 5 - 1,5 -kertainen -> kuolleita 89
        Vastapuolen paino 1,5 - 0,67 -kertainen -> kuolleita 234
        Vastapuolen paino 0,67 - 0,2 -kertainen -> kuolleita 13
        Vastapuolen paino alle 0,2-kertainen -> kuolleita 3

        VAMMAUTUNEET

        Vastapuolen paino yli 5-kertainen -> vammautuneita 66
        Vastapuolen paino 5 - 1,5 -kertainen -> vammautuneita 42
        Vastapuolen paino 1,5 - 0,67 -kertainen -> vammautuneita 338
        Vastapuolen paino 0,67 - 0,2 -kertainen -> vammautuneita 92
        Vastapuolen paino alle 0,2-kertainen -> vammautuneita 75

        EI VAMMOJA

        Vastapuolen paino yli 5-kertainen -> 15
        Vastapuolen paino 5 - 1,5 -kertainen -> 16
        Vastapuolen paino 1,5 - 0,67 -kertainen -> 105
        Vastapuolen paino 0,67 - 0,2 -kertainen -> 66
        Vastapuolen paino alle 0,2-kertainen -> 314


        Lähde: Miksi rysähti? 1400 tutkittua kuolonkolaria 1998-2001 (Matti Korjula, reporter publications, 2003, s. 422)

        (Kaaviot perustuvat VALT:n tekemiin yhteenvetoihin ja koodaukseen.)


      • ...
        Ja se on sun oikeutes kirjoitti:

        Unohdat reaktioajan. Joka sulla varmasti on aika pitkä.

        Kaheksankympin vauhdista rekka on jo melkein pysähtynyt sillä matkalla mikä sulta 140 vauhdissa on kulunut tassun siirtämiseen jarrupolkimelle, ja sulla pysähtyminen vasta alkaa.

        Niin että eläpä lurittele paskaa. Älä myöskään massoista heittele noita harhojas, erityisesti noista törmäysnopeuksista ja vaikutuksista. Olet nääs oikein perin pohjin väärässä. Ei taida olla fysiikka sun vahva lajis? Enkä tarkoita punttisalilla salaa napsittavia anaboileja...

        Et ole näköjään itse kuullut mitään liike-energiasta.


    • eri luokkaa

      Toinen 60t,toinen 1200kg.Rekkojen nopeuksia vieläkin alemmaksi.

      • Avatkaa fysiikan oppikirja

        Avatkaa fysiikan oppikirja ja opetelkaa jotain massoista. Jos ei äly riitä, niin tutkikaa näitä autojen törmäystestejä. Ei niissä ajeta päin 60 tonnin betonipaakkua. Tonnikin riittää tekemään päreitä useimmista 1200 kilon autoista kohtaamiskolarissa, 50 km/h nopeudessakin.

        Kaikkea höpinää tiedottomat ja kädettömät näköjään kirjoittelee, ymmärtämättä massoista hittoakaan. Takaisin koulun penkille!

        Ylivoimaisesti suurin osa onnettomuuksista taphtuu kun henkilöauto "tuntemattomasta syystä = liian suuren tilannenopeuden tai kädettömyyden vuoksi" ajautuu päin vastaantulevaa henilöautoa, rekaa, tai suistuu puuhun kiveen, talon seinään. Ja henki pois.

        Hiljattain luin tarkan selvityksen kohtaamiskolarista: kaksi pikkuautoa, vauhti enintään 60 km/h, ja toiselta kuljettajalta henki pois heti.

        Massalla on toki merkityksensä, mutta henkilöautoissakin sitä nykyään on 1,5 tonnia, ja se kyllä riittä tappamaan - ja erityisen hyvin jos kohtaavat herrasmiesautoilijat molemmat ajavat 140 km/h, mikä tuntuu olevan nykyään hyvin suosittu nopeus teillä joilla maksiminopeudeksi on määrätty 100 km/h.

        Kysynpä näin: mitä auttaa sinua kun auto karkaa käsistäsi ja tömäytät raskaan yhdistelmän keulaan, ja se raskas yhdistelmä painaa a) 10 tonnia, b) 20 tonnia, c) 60 tonnia, JA SEISOO PAIKALLAAN!

        Jos sinun vuhtisi on 100 km/h niin kuoppajaisiin mennään. Vaikka vastapuoli ei liikkunut lainkaan. Tai painoi vain, no vaikkapa vain 5 tonnia.


      • ei ole
        Avatkaa fysiikan oppikirja kirjoitti:

        Avatkaa fysiikan oppikirja ja opetelkaa jotain massoista. Jos ei äly riitä, niin tutkikaa näitä autojen törmäystestejä. Ei niissä ajeta päin 60 tonnin betonipaakkua. Tonnikin riittää tekemään päreitä useimmista 1200 kilon autoista kohtaamiskolarissa, 50 km/h nopeudessakin.

        Kaikkea höpinää tiedottomat ja kädettömät näköjään kirjoittelee, ymmärtämättä massoista hittoakaan. Takaisin koulun penkille!

        Ylivoimaisesti suurin osa onnettomuuksista taphtuu kun henkilöauto "tuntemattomasta syystä = liian suuren tilannenopeuden tai kädettömyyden vuoksi" ajautuu päin vastaantulevaa henilöautoa, rekaa, tai suistuu puuhun kiveen, talon seinään. Ja henki pois.

        Hiljattain luin tarkan selvityksen kohtaamiskolarista: kaksi pikkuautoa, vauhti enintään 60 km/h, ja toiselta kuljettajalta henki pois heti.

        Massalla on toki merkityksensä, mutta henkilöautoissakin sitä nykyään on 1,5 tonnia, ja se kyllä riittä tappamaan - ja erityisen hyvin jos kohtaavat herrasmiesautoilijat molemmat ajavat 140 km/h, mikä tuntuu olevan nykyään hyvin suosittu nopeus teillä joilla maksiminopeudeksi on määrätty 100 km/h.

        Kysynpä näin: mitä auttaa sinua kun auto karkaa käsistäsi ja tömäytät raskaan yhdistelmän keulaan, ja se raskas yhdistelmä painaa a) 10 tonnia, b) 20 tonnia, c) 60 tonnia, JA SEISOO PAIKALLAAN!

        Jos sinun vuhtisi on 100 km/h niin kuoppajaisiin mennään. Vaikka vastapuoli ei liikkunut lainkaan. Tai painoi vain, no vaikkapa vain 5 tonnia.

        koskaan fysiikkaa opiskellutkaan, niin pitää ruveta höpöttämään asian vierestä.


      • sait potkut koulusta?
        ei ole kirjoitti:

        koskaan fysiikkaa opiskellutkaan, niin pitää ruveta höpöttämään asian vierestä.

        Tietosi fysiikasta ovat niin alkeelliset että linet saanut potkut koulusta melko varhain.

        En lainkaan ylpeile tällä, mutta minulla on ihan oikeasti oikeus käyttää itsestäni määritelmää fyysikko.

        Paljon vähemmälläkin koulutuksella asioiden pitäisi toki aueta, joten hankihan siis tietoa! Sitä saa sinun tarpeisiisi ja tähän aihepiiriin liittyen aivan riittävästi jo tavallisesta kirjastosta.

        Koskaan ei ole liian myöhäistä oppia ja opiskella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ihana on nähdä edes ohimennen

      Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7830
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

      Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4390
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

      Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4013
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

      Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3922
    5. Moi kuumis.

      Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3310
    6. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

      Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      32
      3287
    7. Saattaisimme olla yhdessä

      Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3228
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

      Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2963
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

      Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2741
    10. Oletko joutunut kestämään

      Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe