hahmotushäiriöiset?

hahmottelija

Hei olen 22v. tyttö ja mulla on spatiaalinen hahmotushäiriö. Olen aina tuntenut olevani ainoa ihminen maailmassa näiden hahmotusongelmien kanssa, koska en tiedä muita.Löytyisikö täältä siis ketään samantyylisten ongelmien kanssa painiskelevaa? Olisi hienoa kuulla teidän tarinoita ja mahdollisia niksejä kuinka helpottaa elämäänsä ja mistä voisi löytyä apua/tukea.

Kerron aluksi hieman siitä miten höiriö vaikuttaa omaan elämääni.Ongelma puskee esiin ihan joka elämänalueella,mutta erityisesti koulu/työmaailmassa.Opiskelussa mulla on ollut vaikeuksia erityisesti matemaattisissa aineissa.Käytännön elämäsä ongelma näkyy tavaroiden kadottamisella ja etten löydä niitä vaikka ne olis silmien edessä,ajan hahmottamisen vaikeudella,hitaudella,asioiden väärinymmärtämisellä ja sotkemisella sekä huonolla suunnistustaidolla. Ylipäänsä mun on vaikea tehdä jopa hyvinkin yksinkertaisia asioita aina tietyllä rutiininomaisella tavalla, vaikka osaisinkin ne jo mielestäni ulkoa, niin silti voi mennä pieleen.

Oman ammtin löytäminen on hankalaa kun on oppimisvaikeuksia(minusta siis ei ole yliopistoihin),mutten ole myöskään käytännöntyön ihminen.Se on hankala yhtälö.Vahvuuteni ovat luovat taidealat ja sosiaaliset taidot.Oman alan löytyminen on alkanut tuntua toivottomalta, koska mihin tahansa ryhdynkin niin aina sama ongelma tulee jossain muodossa.Ihmisenä minusta yleensä pidetään,mutta koulu- ja työmaailmassa tapahtuu aika-ajoin kömmähdyksiin, joiden takia saan kärsiä ja joiden takia voin olla hermoja rassaava.Olen vilpitön ja rehti tyyppi, mutta ei minuun on hankala luottaa käytännön asioissa, koska voi olla että kaikki meneekin nurinkurin.Koska voin olla käytännönpuuhissa joskus höpsö, niin joskus ihmiset ovat kohdelleet kuin idioottia.Esim kerran kun olin aubairina, isäntä käski viedä kirjeen postiluukkuun ja painotti vielä että vien sen varmasti POSTIluukkuun, enkä esim. vahingossa roskakoriin.Nyt se jo naurattaa, mutta silloin tunsin että mua pidetään ihan kahjona.Koominen kääntöpuoli hahmotushäiriössäni on se että elämä on kuin suurta seikkailua,eikä tylsyys pääse iskemään(:

5

2495

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hahmotushäiriösi

Et sinä sentään vienyt kirjeitä entiseen Postipankkiin, kuten tyttäreni. Ja hän teki sen jatkuvasti, vaikka siitä kuinka keskusteltiin. Lopulta Postipankissa otettiin vastaan hänen kirjeensä ja lähetettiin eteenpäin pankin postin mukana. Olivat vielä ihan ystävällisiäkin. Liekö johtunut siitä, että sosiaalisena ihmisenä hän oli tutustunut hyvin virkailijaan, koska hänellä oli siellä tili.

Onneksi Postipankkia ei enää ole. Sampo-pankkiin hän ei niitä tuppaa, vaan kirjeet menevät postiin niinkuin pitääkin.
      Se posti-sana sekoitti niin, että hänen oli mahdotonta hahmottaa, ettei se ole posti. Kyllä hän sen ymmärsi, kun siitä keskustelimme, mutta unohti seuraavaan postitukseen mennessä. Tämä on vaan yksi esimerkki.

Mm. paikkojen löytämisessä on suuria vaikeuksia, koska hän ei saa niitä silmiinsä, vaikka olisi ennen käynytkin, elleivät ole täysin tuttuja. Onneksi on rohkea kysymään.

Suurinpiirtein hänen vaikeutensa ovat samaa luokkaa kuin sinulla. Tosin hänellä ei ole koskaan ollut oppimisvaikeuksia.

Ylioppilastodistus on keskinkertainen ja kielet ovat aina olleet hänen vahvuutensa, kiitettävän tasolla. Tosin hän on niitä harrastanut lapsesta asti.

Toinen vahva puoli on piirustus. Hän mm. kävi nuorempana piirustuskoulua.

Muisti on heikentynyt nykyisin, koska hänelle on tehty useita leikkauksia päähän. Hänen kalenterinsa on täynnä kaikkea, mitä on muistettava. Ilman sitä hän ei tulisi toimeen.

Hän opiskeli useita vuosia lukion jälkeen, mutta sairautensa vuoksi kuitenkin lopulta päätyi sairaseläkkeelle. Olemme siitä onnellisia, koska ei hänen mielenterveytensä, eikä työnantajien kärsivällisyys olisi kestänyt.

Sinun kohdallasi tilanne on toinen, koska sinulla ei ilm. ole mitään fyysistä vikaa. Tottakai vaikeuksia on, enkä todellakaan osaa neuvoa ammatinvalinnassa, koska kokemuksesta tiedän kuinka paljon tuollaiset hahmotushäiriöt voivat elämää vaikeuttaa. Ihmiset eivät voi sitä yleensä käsittää.

Tyttäreni kuului nuorempana useisiin vammaisyhdistyksiin ja se oli varmasti ihan hyvä.
      Kannattaisikohan sinunkin liittyä johonkin. Ehkä olisi joku sellainen yhdistys, jossa olisi joku samantapainen nuori ihminen, jonka kanssa voisi keskustella vaikeuksista ja harrastaakin yhdessä.
      Tyttäreni kuului myös monta vuotta seurakunnan nuorten aikuisten piiriin ja sai sieltä paljon tukea ja ystäviä.

Olet kuitenkin todella onnellisssa asemassa, kun olet muuten terve. Se on niin suuri asia, ettei sitä ymmärräkään, ennenkuin menettää esim. liikuntakyvyn. Meillä se on jokapäiväinen kiitollisuuden aihe ja toisaalta, koko ajan on pelko sen menettämisestä.

Hyvää kevättä ja voimia sinulle.

• Toinenhahmotus

Heips,

ihanaa, kun näin tämän keskustelun!
      Olen suurinpiirtein samassa tilanteessa, mutta hahmotusongelman syy on liikenneonnettomuus.

Mun niksit:

Eksyn helposti --> kartta (ytv:n reittiopas)mukaan, paitsi etten tietystikään osaa lukea sitä, mutta ystävälliset vastaantulijat kylläkin osaavat, jos vain olen edes siellä suunnalla :)

En tunnista omia tavaroita esim. yhteisestä pukuhuoneessa --> mulla punaisia pieniä rusetteja kamoissa, löytyvät helpommin :)

Suunnittelen asiat melko tarkkaan, hahmottelen ne mind-map-tekniikalla. Teen isoja värillisiä lappusia (tärkeät ovat suurinpiirtein A3-kokosia), käytän erivärisiä muovisia pahvikansioita (siis niitä ohuita), merkkaan ne maalarin teipillä tai muistilapuilla jne mitä sisältävät.

Kännykkään laitan joka ikisen jutun, mikä pitää muistaa, sinä päivänä, kun ne on hoidettava, mutta päivää aikaisemmin, jos asiaan on varauduttava vähän enemmän (kamojen etsintä tms.)

Nämä kikatkaan eivät tietysti auta, jos hukkaan jonkun "jutun" kun lasken sen kädestäni. Siksi olen varannut yhden hyllyn itselleni lasivitriinistä, johon laitan ne tärkeät paperit yms...

Mutta mikä on spatiaalinen hahmotushäiriö ?

• Mummotin

Miten tutulta kuulostaa...
      onneksesi tiedät tilanteesi -
      itsellä ollut ihan samanalaista erotuksena ettei sitä koskaan diagnosoitu eli sain pärjätä miten pärjäsin eli useimmiten huonosti.
      Tsemppiä sinulle!!!!!!

• Huolestunut anoppikokelas

Miten sulla alettiin tutkimaan näitä häiriöitä?
      Onko vasta aikuisena todettu, vai diagnosoitiinko jo lapsena?

• lin5

joo et ole ainut, minulla on todettu kuuden vanhana hahmotushäiriö ja kamppailen kanssa samoista asioista. Toisin kiinostaa, että onko kukaan joutunut tappelemaan opoa vastaan, kun nyt sitten joudun riitelemään ehkä siitä ,että pääsenkö normaaliin työhön vai en, olen käytännön ihminen ja osaan tehdä, mutta tänään opo sitten sotki asioita, enkä tiedä että, ymmärsikö hän minut oikein. Mutta lohdutan, että et ole ainut, jolla ongelma. kun luin juttua, aloin löytämään itseni myös samasta aiheesta, vaikka opiskelen maalariksi, niin silti painin autkokoulun ja matikan välillä. Mikään ei ole este elämiselle. Myös voi turvautua psykolgiin, siltäkin saa aika hyvää apua, kun pyytää- Elämässä pitää taistella asioista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1566
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1279
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1242
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1179
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      972
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      177
      865
    Aihe