Milloin töihin pitkän flunssan jälkeen?

aada123

Olen nyt kolme viikkoa potenut tätä kummallista tautia, josta tälläkin palstalla paljon puhutaan. Eli alkoi noin viikon kestäneellä flunssalla, jonka jälkeen on jatkunut väsymys, voimaton olo, välillä pahoinvointi ja lämmönnousu. Pulssi myöskin kohoaa heti kun seisaalleen pääsee.

Olen käynyt lääkärissä moneenkin otteeseen. Ottivat vain verikokeita ja sydänfilmin, joissa ei paljastunut mitään. Mutta näkyykö esim. sydäntulehdus välttämättä tulehdusarvoissa ja EKG:ssä?

Nyt on ollut pari päivää, jolloin olen ollut paljon energisempi kuin pitkään aikaan. Olen kuitenkin pysytellyt sängyssä kaiken varalta. Kuinkahan paljon olostani on enää sen taudin aiheuttamaa ja kuinka paljon johtuu pitkään jatkuneesta makaamisesta ja huonosta syönnistä?

Olen ollut sairaslomalla noin 1,5 viikkoa ja mietinkin joko voisin ensi maanantaina palata takaisin töihin? Mikään muu ei tässä huolestutakaan kuin tuo pulssi. Onkohan järkevää itseään rasittaa vielä, vaikka muuten olisikin hyvä olo? Ja voiko tämä tauti olla vielä oikeasti ohi? Näyttää kaikilla sairastaneilla/sairastavilla menevän yli kuukauden tuo sairasaika.

Aion kyllä käydä vielä lääkärissä jos tulee huonompi olo, mutta kyselisin täällä vain kokemuksia ja mielipiteitä.

8

6840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aada123

Ja minullahan ei ole näitä muita oireita ollut, joita noista toisista viesteistä löytää, kuten lihassärkyä, niska-, selkä- ja hartiakipuja, päänsärkyä, tukkoista oloa, yskää. Lääkäri kyllä kuuli sydämestä sivuääniä, joiden takia olen menossa tutkimuksiin. Pitäisikö näiden sivuäänien takia olla rasittamatta itseään? Onkohan minulla sitten vain lievempi versio tästä taudista?

• aada123

Lämpöäkin korkeintaan 37.2. Flunssan aikana tuota lämpöä oli muutaman päivän ajan. Sen jälkeen lämpö on noussut vain parina päivänä ja yhtenäkin päivänä se nousi vain parin tunnin ajaksi.

• Töistä pois lähdössä

Jos olet kärsinyt flunssasta ja sulla on voimaton olo jne, älä missään tapauksessa yritä mennä töihin. Siinä voi käydä huonosti (kokemusta on).

Mun tauti alkoi 10 viikkoa sitten nuhalla, vetämättömällä ololla ja pienellä tukkoisuudella. Sitten yhtenä, kun olo oli parempi, niin päätin mennä töihin ja kävi huonosti -> mä melkein sammuin työpöydän ääreen ja sydän jyskytti hurjasti, enkä jaksanut tehdä mitään. Työkaverin piti kuskata mut kotiin. Tauti kesti noin 7 viikkoa, enkä ole vieläkään täysin kunnossa, vaan toisinaan huippaa aika hirveästi ja pelottaa liikkua, kun voi "sammua" milloin tahansa.

Ole siis varovainen taudin kanssa. Älä ota mitään riskejä. Vaikka sulla olisi lievempi muoto, niin tautiin on syytä suhtautua vakavasti (etenkin, jos se on virusperäinen).

No niin, nyt täytyy lähteä pois töistä.

• aada123

Ajattelin huomenna uskaltautua töihin. Periaatteessa voin itse "päättää" miten rasittavaa työni on, niin luultavasti aloittelen pelkällä istumatyöllä ja pienellä kävelyllä.

Olo on nyt noin neljän päivän ajan ollut melko hyvä. Ruokahalu on palannut lähes normaaliksi. Jaksan tehdä jo melkein kaikkea eikä enää edes malttaisi maata sängyssä. Silti pulssi kohoaa jos kovin kauan liikun tai olen jalkeilla. Ja pientä väsymystä on vielä, mutta ei samanlaista kuin aiemmin.

Olisiko tämä tauti tosiaan mennyt näin äkkiä ohi eli kolmessa-neljässä viikossa? Pelkään, että töihin meno "laukaisee" taudin uudelleen.

• Töistä pois...

Töihin menemisessä on omat riskinsä ja tauti saattaa palata takaisin. Mitään ei voi kuitenkaan sanoa varmuudella, koska tauti on hieman erilainen jokaisen kohdalla. Yleisesti ottaen voi sanoa, että kannattaa varoa liikaa rehkimistä, koska se saattaa pahentaa tautia.

• Töistä pois...
        Töistä pois... kirjoitti:

Töihin menemisessä on omat riskinsä ja tauti saattaa palata takaisin. Mitään ei voi kuitenkaan sanoa varmuudella, koska tauti on hieman erilainen jokaisen kohdalla. Yleisesti ottaen voi sanoa, että kannattaa varoa liikaa rehkimistä, koska se saattaa pahentaa tautia.

Ole siis varovainen, kun menet töihin. Älä rasita itseäsi liikaa ja varo hengästymistä. Voi olla, että selvisit helpolla (toivottavasti), joten tauti saattaa olla parantumisvaiheessa.

• ole_varovainen

Suosittelen varovaisuutta flunssan kanssa. Jos sulla on tätä sitkeätä tautia, niin ole niin varovainen kuin vain pystyt. Taudin kanssa ei nimittäin kannata leikkiä. Mä olen sairastellut sitä jo pari kuukautta ja tauti palaa aina takaisin, kun luulen päässeeni siitä eroon.

• kallioinen

jep, mullakin alkoi hiihtolomaviikolla ja kesti silloin parisen viikkoa. Sit se oireili vähän aina välillä kuumeen kanssa, ja nyt puhkesi taas kovan työviikon jälkeen täyteen kukkaansa - keuhkot taas tosi kipeät, nuhaa ja lievää lämpöä ja veto ihan pois.
        Itse en voi töissä valitettavasti valita otanko rennosti vai ei - se on joko 100% tai sitten kotiin (opettajan arkea).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6314
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3150
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1706
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe