turbo corollaan

kanattaako...

laittaa turboa toyota corolla dx -86 1.3 koneeseen vai sitten muuten yrittää saaha tehoa irti siitä esim. pakoputkistolla ja suodattimille.

19

6158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kantsii

      Myös uudet istunpäälliset kannattaa laittaa.

      • kannattaako...

        ok........??


    • moottori jossa yli 100 heppaa

      ei tartte tehdä leimallekkaan hirmu muutoksia ja halvempi varmasti kuin ahtaminen.
      Oon ajanut yhdellä semmosella ja juoksutteli ihan kivasti.

      • kannattaako...

        semmosen sais halvalla ja tiiätkö minkään kolaroitujen autojen liikkeen netti sivua ja missä olis lähin Rovaniemeä.


      • kaasari

        kone.pitääkö siinä muuttaa bensan paineita entäs ruiskukoneessa.


    • rekkamiäs

      että ei todellakaan kannata laittaa turboa eikä muutenkaan virittää,ainakaan rahallisesti. jos taas tehoa haet ja paljon,laita turbo.

    • TurbotOn

      Jos tietämyksesi turbomoottorin tekemisestä ja auton virittämisestä on sitä luokkaa minkä kuvan kirjoituksestasi saa,on sinulle vain yksi neuvo.Unohda koko juttu.
      Osta jo vakiona tehokas auto.Säästät varmasti pitkänpäälle suuren summan rahaa,aikaa ja vaivaa.Lisäksi todennäköisyys tienpäälle jäämisestä "teknisen keskeytyksen" vuoksi pienenee.
      Ja itse kysymykseen vielä,että kannattaako 1.3-litrasta Corollaa turbottaa?Ei varmasti kannata!
      Pakoputken ja suodattimet vaihtamalla
      voit hyvissä olosuhteissa saada 1-2 hv:aa lisää.Tosin auton kestävyys ja luotettavuus ei niiden vaihdosta huonone.Ja lisääntyneen moottorin pörinän ansiosta tuntuu,kuin moottorissa olisi huomattavasti enemmän tehoa.

    • B.B.Virtanen

      Nimimerkille kuin myös muille turbotuksen eli ahtamisen kyselijöille vastaisin vähäisten tietojeni mukaan seuraavasti:

      Turbo eli turboahdin eli pakokaasuahdin on, yksinkertaisesta toimintaperiaatteestaan huolimatta kallis ja hienomekaaninen laite, joka vaatii, ei vain korkeata ammattitaitoa asennukseen , vaan myös laajaa kokemusta ahtamisesta. Ja tätä ei ole kylän huoltoaseman asentajapojilla vaan erikoispajoilla, jotka osaavat myös hinnoitella työnsä.

      Markkinoilla ei ole laajasti saatavissa turbokittejä, joka vain ostetaan ja perjantai-iltana ruuvataan autoon paikoilleen ja, jes! käytössä on 50% enemmän tehoa. Asia ei mene näin. Vaikka jostain jonkun merkki- ja mallikohtaisen kitin löytäisikin, ei pelkkä ahtaminen sinänsä nosta tehoa vaan samalla on huolehdittava siitä, että kone myös ns. saa soppaa. Tämä edellyttää muutoksia kaasariin tai ruiskuun tai sen vaihtamisen kaikkine säätöineen.

      Sitten: moottorin alakerta ei kestä nousseita tehoja ja vääntöä. Ellei mäntiä ole suunniteltu ahtamiseen, ensimmäiseksi moottori nakuttaa ja toiseksi männät sulavat.

      Seuraavaksi paukahtaa voimansiirto eli kytkin ja vaihteisto ja takavetoisissa perä.

      Lyhyesti: turbottaminen eli ahtaminen on autotehdastason hommaa. Jos on joku matalaviritteinen (jenkki)kone, johon löytyy valmis kitti ja hyvä verstas ja 3 kk aikaa, asia on helpompaa. Mutta jos joudut tämänkin rahalla teettämään, tulevat hevosvoimat hintoihinsa.

      Ja ihan oma lukunsa ovat säädökset ja katsastus. Isompi jäähdytin (ei tietysti vaadita katsastuksessa mutta muuten vaan syytä vaihtaa), levyjarrut kaikkiin pyöriin, isomman mallisarjan muita osia ja päälle muutoskatsastuksen vaivat ja hinta.

      Vain siinä tapauksessa, että osaat purkaa moottorin itse ja vaihtaa vaihteiston ja koota paketin uudelleen uusituista osista, jotka nekin maksavat maltaita, on tuloksena, ehkä muutaman version jälkeen, ahdettu auto, jolla pestään muiden kavereiden ritsat ja näytetään liikennevaloista pahaa-aavistamattomille ns. närhen munat, mutta joka häviää silti kiihdytyksessä kylän vanhojen äijien Bemareille, isoille Mersuille ja turbo-Volvoille.

      Homma on mahdollista mutta vaatii taitoa, aikaa ja paljon rahaa, vaikka tekisikin kaiken itse. Eräskin keskihämäläinen nuorimies otti vanhasta diesel-Golfista 165 hv penkissä (ei ole urbaani legenda). Tulos on suorastaan loistava, mutta silti paremman suorituskyvyn omaavia autoja on.

      Lyhyesti: jos autojen virittely muutakin kuin teippaamalla on harrastus ja taidot riittävät, ahtaminen on varmasti kiintoisaa puuhaa. Ellei, kannattaa varmaan tutkailla isompaa ja nopeampaa autoa ja isokoneisen, vanhemman Bemarin tuontimahdollisuuksia.

      Rakentavasti,


      B.B.Virtanen

      • ensimäinen ja viimenen M5

        konneiset paljon parmempia ole, perät hajoo ja koneet ei kestä ajaa lujaa. heti alkaa venttiili koneistosta bmw musiikki soida napu napu kili kili ja on nokkaakseli ja kaikki mut hilkket paskana.


      • ***
        ensimäinen ja viimenen M5 kirjoitti:

        konneiset paljon parmempia ole, perät hajoo ja koneet ei kestä ajaa lujaa. heti alkaa venttiili koneistosta bmw musiikki soida napu napu kili kili ja on nokkaakseli ja kaikki mut hilkket paskana.

        Hah..hah..haa!


      • kfgos

        eiköhän mekaanikkona pärjää noissa ahtamis vehkeissä.


    • weetun kaveri

      weetu kuulemma pisti huuveriturpon einhellin lehtipuhaltimesta.
      Vaatii invertterin 1500 w minimi joka maksaa parisataa ja hiukan askartelua siihen imusarjaan lyhyen väliputken.
      Välijäähdytintä ei tarvita huuveriturpossa koska kuumat pakokaasut ei lämmitä imuilmaa.

      • TurbotOn

        Ja pirun hyvin toimii "Huuveri" joo!! Olis hauska nähdä se moottori joka toimii kunnolla kun "turbo" työntää sisään ilmaa täydellä teholla kokoajan,oli moottorin kuormitus/kierrokset mikä tahansa.
        Toinen urbaanilegenda kertoo kaverin laittaneen hitsaushappipullon takaluukkuun ja sieltä letkut sisätilojen kautta kaasarille.Väliin vain pieni hana.Ja hyvin kuulemma sekin toimi.Ihan varmasti!!
        Huumoria.Huumoria pitää olla!! ; )


      • kjpöjökkk
        TurbotOn kirjoitti:

        Ja pirun hyvin toimii "Huuveri" joo!! Olis hauska nähdä se moottori joka toimii kunnolla kun "turbo" työntää sisään ilmaa täydellä teholla kokoajan,oli moottorin kuormitus/kierrokset mikä tahansa.
        Toinen urbaanilegenda kertoo kaverin laittaneen hitsaushappipullon takaluukkuun ja sieltä letkut sisätilojen kautta kaasarille.Väliin vain pieni hana.Ja hyvin kuulemma sekin toimi.Ihan varmasti!!
        Huumoria.Huumoria pitää olla!! ; )

        jos et urpo tiennyt.
        Ja huuveriturpon teho on maailman yksinkertaisin asia säätää . sähköä on helppo säädellä kuumia pakokaasuja ei.


      • tunkenu
        TurbotOn kirjoitti:

        Ja pirun hyvin toimii "Huuveri" joo!! Olis hauska nähdä se moottori joka toimii kunnolla kun "turbo" työntää sisään ilmaa täydellä teholla kokoajan,oli moottorin kuormitus/kierrokset mikä tahansa.
        Toinen urbaanilegenda kertoo kaverin laittaneen hitsaushappipullon takaluukkuun ja sieltä letkut sisätilojen kautta kaasarille.Väliin vain pieni hana.Ja hyvin kuulemma sekin toimi.Ihan varmasti!!
        Huumoria.Huumoria pitää olla!! ; )

        pullosta happea mopon moottoriin sillä seurauksella että oli sulanut koko moottori. Alumiini taitaa palaa puhtaassa hapessa aika mukavasti.


      • kalaa
        tunkenu kirjoitti:

        pullosta happea mopon moottoriin sillä seurauksella että oli sulanut koko moottori. Alumiini taitaa palaa puhtaassa hapessa aika mukavasti.

        yksinkertaisesti HUONO liikaa happea np


    • rassaaja

      Itse en vakio konettaa lähtisi turbottamaan, mutta noihin corolliin on saatavana tehdastekoisia 1.3litrasia turbokoneta.

      • Pieni kone

        En minäkään ja sitäpaitsi, kone on niin pieni että yleensäkään todella rajoilla kannattaako virittää. 1.3L kone... no tietysti jos haluaa vain ripeän kotteron nii mikä ettei, joku 111 hv, aika korkea viriaste 1.3L koneelle. ennemmin vaikka sitte joku vapariGTi kone keulille, kai niitä toyotallaki on ku kerta nissanillaki. esimerkki: 132hv 1.6L CA16DE kone (nissanin), jos sitten meinataan alkaa nyhtämään ykskolmosesta nuhakoneesta edes saman verta heppoja nii johan on kone lujilla...
        blaa blaa ja niin edelleen , lähdenkin tästä vihastelemaan CA20DET nissan sunny projektiani...


    • dggdmngdn

      Joo suosittelen minäki jättämään sen turbottamisen niille kuuraketti insinööreille ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1576
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1546
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1348
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1252
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      175
      1096
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1047
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      311
      1040
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1036
    Aihe