Corollan vetopaino 450 kg

2000.

Ostin elämäni suurimman autoni,
Corola Verson 1,8 koneella,
mutta saa vetää vain 450 kg perärattaita,
mihinkähän tuo pieni paino perustuu.

Voisiko sitä katsastuksessa nostaa.

36

8902

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mihinkään

      Nuo painot on vedetty ns. hihasta.

      • rekkamiäs

        sitten ne on valmistajan ilmoittamia jolloin niitä tuskin on arvottu,vaan perustuu ihan johonkin asiaan.


      • Jotkut kirjoittelee

        Ei näitä kytkentämassoja, poikaseni, hihasta vedetä. Ne määrää laki ja asetus erittäin tarkasti toteamalla: "...pienimmän näistä ollessa ratkaiseva".

        Pienin arvo tulee yleensä täsmällisen tarkasti auton valmistajalta. Eikä se arvo ole hihasta vedetty; se perustuu valmistajan käsitykseen siitä mikä on turvallinen jarruttoman/jarrullisen perävaunun kytkentämassa.

        Eiköhän sen homman auton valmistaja sitten kaikkein parhaiten tiedäkin.

        Vai tiedäksää paremmin?


      • paremmin
        Jotkut kirjoittelee kirjoitti:

        Ei näitä kytkentämassoja, poikaseni, hihasta vedetä. Ne määrää laki ja asetus erittäin tarkasti toteamalla: "...pienimmän näistä ollessa ratkaiseva".

        Pienin arvo tulee yleensä täsmällisen tarkasti auton valmistajalta. Eikä se arvo ole hihasta vedetty; se perustuu valmistajan käsitykseen siitä mikä on turvallinen jarruttoman/jarrullisen perävaunun kytkentämassa.

        Eiköhän sen homman auton valmistaja sitten kaikkein parhaiten tiedäkin.

        Vai tiedäksää paremmin?

        Siitähän juuri on kyse että valmistajat heittävät ne hihasta. Vai mitä mieltä olet jenkkien kantavuuksista? Chryslerin V8-hemi-farkkuun saa juuri ottaa matkustajat sisään kun kantavuus on jo käytetty. Eivätkä ne matkustajat saa olla mitään keskivertoamerikkalaisia vaan ihan normaalikokoisia. Toinen esimerkki: tämä otsikon Corolla saa vetää Euroopassa 450kg mutta jenkkilässä puolet enemmän. Missä siis olikaan se logiikka?


      • Että et ole perillä asioista
        paremmin kirjoitti:

        Siitähän juuri on kyse että valmistajat heittävät ne hihasta. Vai mitä mieltä olet jenkkien kantavuuksista? Chryslerin V8-hemi-farkkuun saa juuri ottaa matkustajat sisään kun kantavuus on jo käytetty. Eivätkä ne matkustajat saa olla mitään keskivertoamerikkalaisia vaan ihan normaalikokoisia. Toinen esimerkki: tämä otsikon Corolla saa vetää Euroopassa 450kg mutta jenkkilässä puolet enemmän. Missä siis olikaan se logiikka?

        Siinä se logiikka on. Et ole perillä asioista.

        Jenkkilässä esimerkiksi monet lait asettavat autoille alhaisempia kantavuuksia ja kytkentämassoja kuin Euroopassa. Johtavana periaatteena jenkkilässä on etteivät auton ajo-ominaisuudet saa oleellisesti muuttua kuormaamottomana ja kuormattuna.

        Amerikkaainen valmista ei heitä mitään hihasta, vaan a) noudattaa lakia ja b) pitää huolta siitä ettei hänen tuotteensa joudu onnettomuuksiin muita valmisteita herkemmin.

        Oma osuutensa on takuupolitiikalla: mitä pienemmäksi valmistaja kytkentämassan asettaa, sen vähemmän rasitusta esimerkiksi voimansiirtoon kohdistuu.

        Ei tuossa Chryslerin hommassa mitään outoa ole. Kyllä esimerkiksi Volvoon on koko kantavuuden täyttämiseksi riittänyt helposti viisi ( 5 ) miestä, jo 240 "tankkisarjan" aikana.

        Kun monet jarrutusmatkatestit osoittavat että jarrullisen perävaunun auton pysähtymismatka on n. 15 - 20 % lyhyempi kuin jarruttoman perävaunun auton, samalla kuormalla, niin ihmekös tuo että jarruttomien kytkentämassat valmistaja asettaa alas.

        Valmistajat eivät näitä kytkentämassoja heitä hihasta. Se on täysin varmaa.

        Sinuna perhetyisin asiaan uudestaan, ja huolella, ennen kuin heittäisin väitteen että USA:ssa saa SAMALLA autolla vetää puolet (50 % ) raskaampaa perävaunumassaa kuin Euroopassa.

        Siinä se logiikka. Se oli siinä, ja on siinä. Ja jos oikein tarkkoja ollaan, niin Suomessa on aika paljon iät ja ajat kikkailtu aivan omilla kuvioilla ohi valmistajien antamien maksimiarvojen. Kuten on kikkkailt ja kikkaillaan yhä jarruttominen perävaunujen kohdalla muutoinkin - jarruton perävaunu on Suomessa "pyhä lehmä".

        Kuten eräs kaveri totesi: aika outoa että hänen Saksasta tuomassaan Sprinterissä kytkentämassa oli 2000 kg, mutta täällä hän sai 3500 kg. Siinä taas sitä kaipaamaasi logiikkaa, tällä kertaa jarrullisen perävaunun ja kevytkuorma-auton kohdalla.

        Mitä mieltä loogisesti ajattelevana henkilönä olet siitä että Volvoni, ison farkun, kantavuus (kokonaismassa) täyttyy sallitun henkilöluvun mukaan 80 kg keskipainolla? Mihin matkatavarat? Kun kerran loogisesti ajattelevana otit jenkkien tuotteen esimerkiksi "hihastavedosta", niin mistä hihasta Euroopassa vedetään?

        Jokakeväinen jarruttomien perävaunujen ryntäys maanteille ja pyörät ylöspäin tien poskeen osoittaa että kytkentämassojen alentamiseen on syynsä.


      • vähäsen
        Että et ole perillä asioista kirjoitti:

        Siinä se logiikka on. Et ole perillä asioista.

        Jenkkilässä esimerkiksi monet lait asettavat autoille alhaisempia kantavuuksia ja kytkentämassoja kuin Euroopassa. Johtavana periaatteena jenkkilässä on etteivät auton ajo-ominaisuudet saa oleellisesti muuttua kuormaamottomana ja kuormattuna.

        Amerikkaainen valmista ei heitä mitään hihasta, vaan a) noudattaa lakia ja b) pitää huolta siitä ettei hänen tuotteensa joudu onnettomuuksiin muita valmisteita herkemmin.

        Oma osuutensa on takuupolitiikalla: mitä pienemmäksi valmistaja kytkentämassan asettaa, sen vähemmän rasitusta esimerkiksi voimansiirtoon kohdistuu.

        Ei tuossa Chryslerin hommassa mitään outoa ole. Kyllä esimerkiksi Volvoon on koko kantavuuden täyttämiseksi riittänyt helposti viisi ( 5 ) miestä, jo 240 "tankkisarjan" aikana.

        Kun monet jarrutusmatkatestit osoittavat että jarrullisen perävaunun auton pysähtymismatka on n. 15 - 20 % lyhyempi kuin jarruttoman perävaunun auton, samalla kuormalla, niin ihmekös tuo että jarruttomien kytkentämassat valmistaja asettaa alas.

        Valmistajat eivät näitä kytkentämassoja heitä hihasta. Se on täysin varmaa.

        Sinuna perhetyisin asiaan uudestaan, ja huolella, ennen kuin heittäisin väitteen että USA:ssa saa SAMALLA autolla vetää puolet (50 % ) raskaampaa perävaunumassaa kuin Euroopassa.

        Siinä se logiikka. Se oli siinä, ja on siinä. Ja jos oikein tarkkoja ollaan, niin Suomessa on aika paljon iät ja ajat kikkailtu aivan omilla kuvioilla ohi valmistajien antamien maksimiarvojen. Kuten on kikkkailt ja kikkaillaan yhä jarruttominen perävaunujen kohdalla muutoinkin - jarruton perävaunu on Suomessa "pyhä lehmä".

        Kuten eräs kaveri totesi: aika outoa että hänen Saksasta tuomassaan Sprinterissä kytkentämassa oli 2000 kg, mutta täällä hän sai 3500 kg. Siinä taas sitä kaipaamaasi logiikkaa, tällä kertaa jarrullisen perävaunun ja kevytkuorma-auton kohdalla.

        Mitä mieltä loogisesti ajattelevana henkilönä olet siitä että Volvoni, ison farkun, kantavuus (kokonaismassa) täyttyy sallitun henkilöluvun mukaan 80 kg keskipainolla? Mihin matkatavarat? Kun kerran loogisesti ajattelevana otit jenkkien tuotteen esimerkiksi "hihastavedosta", niin mistä hihasta Euroopassa vedetään?

        Jokakeväinen jarruttomien perävaunujen ryntäys maanteille ja pyörät ylöspäin tien poskeen osoittaa että kytkentämassojen alentamiseen on syynsä.

        En ota kantaa siihen mikä on oikea paino. Mutta todellakin samalla Corollalla saa vetää täällä 450kg ja USA:ssa muistaakseni 660kg. Luku saattaa heittää 10kg suuntaan tai toiseen. Tarkistin asian pari vuotta sitten. USA-Corollassa oli aina 1.8 bensa ja meillä täällä ei vaikuta onko 1.4 bensa vai 2.0 diesel. Autojen valoissa ym. yksityiskohdissa on eroja mutta perusrakenne on sama ympäri maailman.
        Joten siinä meni se logiikka välillä USA-Eurooppa.

        Ja verrataan vielä kahta vastaavaa autoa joilla olen paljon vetänyt kärryä Corollaa ja Astraa. Astralla on jostain syystä (vedetty siis hihasta) sallittu vetää selvästi painavampaa kärryä kuin Corollalla. Jos olisin itse saanut nämä rajat laittaa perustellusti käytännön kokemuksen perusteella autojen vetokyvyn, jarrujen ja yleisen käyttäytymisen perusteella niin olisin voinut vaihtaa luvut toisin päin. Minusta nämä painot ovat edelleen täysin hihasta tai hatusta vedettyjä. Sitä asiaa ei mikään muuta.


      • Ihaileva amatööri
        vähäsen kirjoitti:

        En ota kantaa siihen mikä on oikea paino. Mutta todellakin samalla Corollalla saa vetää täällä 450kg ja USA:ssa muistaakseni 660kg. Luku saattaa heittää 10kg suuntaan tai toiseen. Tarkistin asian pari vuotta sitten. USA-Corollassa oli aina 1.8 bensa ja meillä täällä ei vaikuta onko 1.4 bensa vai 2.0 diesel. Autojen valoissa ym. yksityiskohdissa on eroja mutta perusrakenne on sama ympäri maailman.
        Joten siinä meni se logiikka välillä USA-Eurooppa.

        Ja verrataan vielä kahta vastaavaa autoa joilla olen paljon vetänyt kärryä Corollaa ja Astraa. Astralla on jostain syystä (vedetty siis hihasta) sallittu vetää selvästi painavampaa kärryä kuin Corollalla. Jos olisin itse saanut nämä rajat laittaa perustellusti käytännön kokemuksen perusteella autojen vetokyvyn, jarrujen ja yleisen käyttäytymisen perusteella niin olisin voinut vaihtaa luvut toisin päin. Minusta nämä painot ovat edelleen täysin hihasta tai hatusta vedettyjä. Sitä asiaa ei mikään muuta.

        Mukavaa että noin suurta viisautta pienestä Suomesta löytyy.

        Toivottavasti otat yhteyttä näihin pienehköihin autotehtaisiin ja kerrot heille miten virheellisesti he ovat toimineet.

        Kyllä kansa tietää!


      • oli...
        Ihaileva amatööri kirjoitti:

        Mukavaa että noin suurta viisautta pienestä Suomesta löytyy.

        Toivottavasti otat yhteyttä näihin pienehköihin autotehtaisiin ja kerrot heille miten virheellisesti he ovat toimineet.

        Kyllä kansa tietää!

        että nuo rekisteriotteessa olevat painot eivät ole missään suhteessa mihinkään. Edelleenkään. En tiedä miksi joku tästäkin itsestäänselvyydestä vetää herneen nenään.


      • tyypitysasioiden kanssa
        oli... kirjoitti:

        että nuo rekisteriotteessa olevat painot eivät ole missään suhteessa mihinkään. Edelleenkään. En tiedä miksi joku tästäkin itsestäänselvyydestä vetää herneen nenään.

        ...painiskelee niin joutuu kuulemaan ja lukemaan melkoisen tukun niitä valmistajan perusteluja.

        Samaan aikaan kun suomipoika "tietää" asiat paljon paremmin, myös turvallisuustekijät.

        Hihasta ei mitään ole vedetty. Ei edes hernettä nenään.

        Mutta uskokoon kuka mitä lystää. Minun ei tarvitse uskoa muuhun kuin faktaan.


      • pari vuotta sitten
        vähäsen kirjoitti:

        En ota kantaa siihen mikä on oikea paino. Mutta todellakin samalla Corollalla saa vetää täällä 450kg ja USA:ssa muistaakseni 660kg. Luku saattaa heittää 10kg suuntaan tai toiseen. Tarkistin asian pari vuotta sitten. USA-Corollassa oli aina 1.8 bensa ja meillä täällä ei vaikuta onko 1.4 bensa vai 2.0 diesel. Autojen valoissa ym. yksityiskohdissa on eroja mutta perusrakenne on sama ympäri maailman.
        Joten siinä meni se logiikka välillä USA-Eurooppa.

        Ja verrataan vielä kahta vastaavaa autoa joilla olen paljon vetänyt kärryä Corollaa ja Astraa. Astralla on jostain syystä (vedetty siis hihasta) sallittu vetää selvästi painavampaa kärryä kuin Corollalla. Jos olisin itse saanut nämä rajat laittaa perustellusti käytännön kokemuksen perusteella autojen vetokyvyn, jarrujen ja yleisen käyttäytymisen perusteella niin olisin voinut vaihtaa luvut toisin päin. Minusta nämä painot ovat edelleen täysin hihasta tai hatusta vedettyjä. Sitä asiaa ei mikään muuta.

        Olekkos seurannu noita vetopainojen muutoksia oikeen reaaliajassa? Samoilla automalleilla vetopainot nääs muuttuu saatuin kokemusten perusteella melki vuosittain. Pakupuolella sen on selviste nähny. Mua vähän arveluttaa toi sun vertaaminen kahen vuoden takasen ja ihka uuren auton välillä. Pas kattoin täsmälles saman vuoden mallien vetomassat.


      • samat
        pari vuotta sitten kirjoitti:

        Olekkos seurannu noita vetopainojen muutoksia oikeen reaaliajassa? Samoilla automalleilla vetopainot nääs muuttuu saatuin kokemusten perusteella melki vuosittain. Pakupuolella sen on selviste nähny. Mua vähän arveluttaa toi sun vertaaminen kahen vuoden takasen ja ihka uuren auton välillä. Pas kattoin täsmälles saman vuoden mallien vetomassat.

        Eikä nuo painot mihinkään muutu. Kaikkiin Corolloihin oli Euroopassa laitettu koko mallin eliniän ajaksi 450 kg. Puhun siis edellisestä korimallista 02-07. Farkkuahan myydään edelleen.


      • lb.
        vähäsen kirjoitti:

        En ota kantaa siihen mikä on oikea paino. Mutta todellakin samalla Corollalla saa vetää täällä 450kg ja USA:ssa muistaakseni 660kg. Luku saattaa heittää 10kg suuntaan tai toiseen. Tarkistin asian pari vuotta sitten. USA-Corollassa oli aina 1.8 bensa ja meillä täällä ei vaikuta onko 1.4 bensa vai 2.0 diesel. Autojen valoissa ym. yksityiskohdissa on eroja mutta perusrakenne on sama ympäri maailman.
        Joten siinä meni se logiikka välillä USA-Eurooppa.

        Ja verrataan vielä kahta vastaavaa autoa joilla olen paljon vetänyt kärryä Corollaa ja Astraa. Astralla on jostain syystä (vedetty siis hihasta) sallittu vetää selvästi painavampaa kärryä kuin Corollalla. Jos olisin itse saanut nämä rajat laittaa perustellusti käytännön kokemuksen perusteella autojen vetokyvyn, jarrujen ja yleisen käyttäytymisen perusteella niin olisin voinut vaihtaa luvut toisin päin. Minusta nämä painot ovat edelleen täysin hihasta tai hatusta vedettyjä. Sitä asiaa ei mikään muuta.

        Jenkkilässä Corollan perävaunupaino on 1500lb. eli n. 680kg.
        http://www.car.com/content/research/searchresults/index.cfm/action/selecttrim/make_vch/Toyota/model_vch/Corolla/virsection/summary
        Mutta, mutta, tuon painon takia ei ole aihetta riemun kiljahduksiin. Paino tarkoittaa suurinta vedettävän massaa!
        Sanokoon joku jos tietää onko siellä jarruttomia perävaunuja lainkaan.


      • Hihasta vetäjälle
        lb. kirjoitti:

        Jenkkilässä Corollan perävaunupaino on 1500lb. eli n. 680kg.
        http://www.car.com/content/research/searchresults/index.cfm/action/selecttrim/make_vch/Toyota/model_vch/Corolla/virsection/summary
        Mutta, mutta, tuon painon takia ei ole aihetta riemun kiljahduksiin. Paino tarkoittaa suurinta vedettävän massaa!
        Sanokoon joku jos tietää onko siellä jarruttomia perävaunuja lainkaan.

        ...selvittää.

        Ensinnäkin Toyotalla on kymmeniä ja kymmeniä tehtaita eri puolilla maailmaa, myös Yhdysvalloissa. Päältä katsoen auto voi näyttää samalta, mutta eri markkina-aueilla suunnattuina niissä voi olla merkittäviäkin eroja.

        Nopeusrajoitukset USA:ssa, perävaunumääräykset etc. saattavat vaikuttaa vetomassoihin.

        Juuri siksi en uskaltaisi väittää kytkentämassoja "hihasta vedetyiksi" - en siis ole vakuuttunbut siitä että autot ovat täsmälleen samanlaisia, enkä siitä että perävaunusäädökset ovat täsmälleen samanlaisia. Jo se, että Toyota USA:n sivustolla Corollalle annetaan vain yksi kytkentämassa viitta suuriin eroavaisuuksiin täkäläisiin säädöksiin nähden.

        Mikä on jarruttoman (ja siitähän nyt on puhe ollut) perävaunun suurin sallittu kokonaismassa USA:ssa? Onko se välttämättä sama 750 kg kuin meillä? Jospa se onkin 250 kg, tai jospa alle jonkin kokonaismassarajan jäävillä autoilla ei lainkaan saa vetää jarrutonta vaunua?

        Tuntemattomia tekijöitä jutussa on niin tolkuttoman paljon että USA-Corollan ja EU-Corollan kytkentämassojen eroa on jokseenkin toivotonta käyttää perusteena väittämälle, jonka mukaan kytkentämassat "vedetään hihasta".

        Meillä suomalaisilla vain on hirvittävä halu uskoa siihen että jarruttoman perävaunun suurin sallittu kokonaismassa 750 kg on jotain, joka tulisi myös kytkentämassaksi kaikissa autoissa hyväksyä.

        Aika monelle jo Ruotsinkin puolella perävaunun kanssa matkanneelle on tullut ikävänä yllätyksenä poliisin pamauttama maksiminopeus 40 km/h.

        Kyllä se nyt vaan niin on että kytkentämassat määrää usea eri tekijä, ja aina pienin näistä on ratkaiseva - ja useimmiten se pienin on todellakin autonvalmistajan antama arvo, ja perustellusti, ei hihasta vetäistynä.

        Väittämä "hihasta vetäisystä" ontuu jo siksikin, että kytkentämassa on aina myös kilpailutekijä. Ei autonvalmistaja huvikseen aseta rajaksi "hihasta vetäisten" arvoa joka on alhaisempi kuin kilpailijalla - yhtä vähän kuin se kiletää käytännössä kokonaan perävaunun vedon, kuten jotkut valm,istajat joidenkin malliensa kohdalla tekevät.

        Niin, miksi USA:ssa valmistetulle Corollalle ilmoitetaan vain yksi "Towing Capacity" arvo? Muistaakseni ns. varoituslausekkeessa korostetaan että arvo koskee mitä tahansa koukkuun kytkettävää laitetta. Siis myös jarrullista perävaunua?

        Siinäpä "hijastavetäjälle" pohtimista.

        Mukavaa pääsiäistä kaikille!


      • tietoja
        Hihasta vetäjälle kirjoitti:

        ...selvittää.

        Ensinnäkin Toyotalla on kymmeniä ja kymmeniä tehtaita eri puolilla maailmaa, myös Yhdysvalloissa. Päältä katsoen auto voi näyttää samalta, mutta eri markkina-aueilla suunnattuina niissä voi olla merkittäviäkin eroja.

        Nopeusrajoitukset USA:ssa, perävaunumääräykset etc. saattavat vaikuttaa vetomassoihin.

        Juuri siksi en uskaltaisi väittää kytkentämassoja "hihasta vedetyiksi" - en siis ole vakuuttunbut siitä että autot ovat täsmälleen samanlaisia, enkä siitä että perävaunusäädökset ovat täsmälleen samanlaisia. Jo se, että Toyota USA:n sivustolla Corollalle annetaan vain yksi kytkentämassa viitta suuriin eroavaisuuksiin täkäläisiin säädöksiin nähden.

        Mikä on jarruttoman (ja siitähän nyt on puhe ollut) perävaunun suurin sallittu kokonaismassa USA:ssa? Onko se välttämättä sama 750 kg kuin meillä? Jospa se onkin 250 kg, tai jospa alle jonkin kokonaismassarajan jäävillä autoilla ei lainkaan saa vetää jarrutonta vaunua?

        Tuntemattomia tekijöitä jutussa on niin tolkuttoman paljon että USA-Corollan ja EU-Corollan kytkentämassojen eroa on jokseenkin toivotonta käyttää perusteena väittämälle, jonka mukaan kytkentämassat "vedetään hihasta".

        Meillä suomalaisilla vain on hirvittävä halu uskoa siihen että jarruttoman perävaunun suurin sallittu kokonaismassa 750 kg on jotain, joka tulisi myös kytkentämassaksi kaikissa autoissa hyväksyä.

        Aika monelle jo Ruotsinkin puolella perävaunun kanssa matkanneelle on tullut ikävänä yllätyksenä poliisin pamauttama maksiminopeus 40 km/h.

        Kyllä se nyt vaan niin on että kytkentämassat määrää usea eri tekijä, ja aina pienin näistä on ratkaiseva - ja useimmiten se pienin on todellakin autonvalmistajan antama arvo, ja perustellusti, ei hihasta vetäistynä.

        Väittämä "hihasta vetäisystä" ontuu jo siksikin, että kytkentämassa on aina myös kilpailutekijä. Ei autonvalmistaja huvikseen aseta rajaksi "hihasta vetäisten" arvoa joka on alhaisempi kuin kilpailijalla - yhtä vähän kuin se kiletää käytännössä kokonaan perävaunun vedon, kuten jotkut valm,istajat joidenkin malliensa kohdalla tekevät.

        Niin, miksi USA:ssa valmistetulle Corollalle ilmoitetaan vain yksi "Towing Capacity" arvo? Muistaakseni ns. varoituslausekkeessa korostetaan että arvo koskee mitä tahansa koukkuun kytkettävää laitetta. Siis myös jarrullista perävaunua?

        Siinäpä "hijastavetäjälle" pohtimista.

        Mukavaa pääsiäistä kaikille!

        Englannin kielessä käytetään ilmaisua trailer weight braked jarrulliselle kärrylle ja ainakin light duty tai unbraked jarruttomalle.

        Ensimmäiseksi haulla tuli Australian Corolla. Siinä painot olivat 1235kg/560kg eli tukevat täysin hihastavetoperiaatetta.
        http://www.drive.com.au/buy/new/car_features.asp?m=toyota&init=15827920060701

        Saman korimallin vastaavat painot Etelä-Afrikassa ovat 570kg/1140kg.
        http://www.autoworld.co.za/autonews/viewart.asp?id=946


      • Ihan ilmeisesti
        tietoja kirjoitti:

        Englannin kielessä käytetään ilmaisua trailer weight braked jarrulliselle kärrylle ja ainakin light duty tai unbraked jarruttomalle.

        Ensimmäiseksi haulla tuli Australian Corolla. Siinä painot olivat 1235kg/560kg eli tukevat täysin hihastavetoperiaatetta.
        http://www.drive.com.au/buy/new/car_features.asp?m=toyota&init=15827920060701

        Saman korimallin vastaavat painot Etelä-Afrikassa ovat 570kg/1140kg.
        http://www.autoworld.co.za/autonews/viewart.asp?id=946

        Hyvin on yksisilmäinen haku sinulla päällä. Ja kovin on kapea-alainen käsityskykysi.

        Kyllä ne vaan aina johonkin perustuvat, nuo kytkentämassat, mutta koska sulla on pakkomielle tuosta hihasta vetelemisestä niin taitaa olla viisainta jättää juttu tähän. Sinuun ei fakta eikä järkipuhe tehoa, koska kykysi ymmärtää kokonaisuuksia on vajavainen.

        Niin että sovitaanpa sitten, vaikka alan ammattilainen olenkin, että sinä tiedät että kytkentämassat vedetään hihasta, ja minä vain luulen että ne monet dokumentit, lakipykälät etc. merkitsevät jotain, ja että ne ovatkin siis vain mielikuvitukseni luomaa harhaa.


      • tähän
        Ihan ilmeisesti kirjoitti:

        Hyvin on yksisilmäinen haku sinulla päällä. Ja kovin on kapea-alainen käsityskykysi.

        Kyllä ne vaan aina johonkin perustuvat, nuo kytkentämassat, mutta koska sulla on pakkomielle tuosta hihasta vetelemisestä niin taitaa olla viisainta jättää juttu tähän. Sinuun ei fakta eikä järkipuhe tehoa, koska kykysi ymmärtää kokonaisuuksia on vajavainen.

        Niin että sovitaanpa sitten, vaikka alan ammattilainen olenkin, että sinä tiedät että kytkentämassat vedetään hihasta, ja minä vain luulen että ne monet dokumentit, lakipykälät etc. merkitsevät jotain, ja että ne ovatkin siis vain mielikuvitukseni luomaa harhaa.

        Minulla ei ole pakkomiellettä tästä eikä asia edes merkitse minulle mitään. Tosiasia on kuitenkin että vastaavilla autoilla on erilaiset painot paperissa ilman mitään perusteltua syytä. Samoin tosiasia on se että samoissa autoissa eri painot eri markkina-alueilla. Me emme sille voi mitään. Minä totean vain että painot on hihasta. Sinä olet eri mieltä vaikket nyt varsinaisesti osannutkaan mielipidettäsi mitenkään perustella.


      • Sarvikuonojen maa
        tietoja kirjoitti:

        Englannin kielessä käytetään ilmaisua trailer weight braked jarrulliselle kärrylle ja ainakin light duty tai unbraked jarruttomalle.

        Ensimmäiseksi haulla tuli Australian Corolla. Siinä painot olivat 1235kg/560kg eli tukevat täysin hihastavetoperiaatetta.
        http://www.drive.com.au/buy/new/car_features.asp?m=toyota&init=15827920060701

        Saman korimallin vastaavat painot Etelä-Afrikassa ovat 570kg/1140kg.
        http://www.autoworld.co.za/autonews/viewart.asp?id=946

        Etelä-Afrikkalaiset vähät välittää valmistajan suosituksista. Siellä on perävaunupainojen määrittelyssä sama systeemi kuin ennen muinoin Suomessa eli jarrullinen = auton omapaino, jarruton = 50% auton omapainosta.
        Vehicle weight (Tare, kg): 1 140
        Towing capacity (kg): Trailer with overrun brake: 1 140
        Towing capacity (kg): Unbraked trailer: 570


      • Hihastavetäjälle
        Sarvikuonojen maa kirjoitti:

        Etelä-Afrikkalaiset vähät välittää valmistajan suosituksista. Siellä on perävaunupainojen määrittelyssä sama systeemi kuin ennen muinoin Suomessa eli jarrullinen = auton omapaino, jarruton = 50% auton omapainosta.
        Vehicle weight (Tare, kg): 1 140
        Towing capacity (kg): Trailer with overrun brake: 1 140
        Towing capacity (kg): Unbraked trailer: 570

        Niin, yritähän Sinä saada tuo "hihastavetäjä" käsittämään se, että eri maissa on erilaisia lakeja ja asetuksia. Niiden mukaan eletään, ja silloin mitään ei vedetä hihasta.

        Suomessa sääntö on selvä: useista arvoista pienin ratkaisee, ts. Suomi kunnioittaa autonvalmistajan ilmoittamaa arvoa - koska juuri se useimmiten on pienin kytkentämassaan vaikuttava arvo.

        On toki maita, joissa noudatetaan jotain muuta käytäntöä, mutta niissäkään ei mitään vedetä hihasta, vaan kuten esimerkissäsi osoitit niin Etelä-Afrikassa käytetään muinoin Suomessakin käytettyä tapaa - joka sekään ei ole hihasta vetämistä.

        Kiitos Sinulle täsmentävästä ja selkeästä tiedosta. Mutta kuten sanoin, eipä taida tuolle "hihastavetäjälle" tämäkään mennä jakeluun, tämä Sinunkaan asiallinen selvityksesi.

        Hänen päähänsä yksinkertaisesti ei mahdu se, että jos samalla autolla on erilaisia kytkentämassoja niin ei niitä arvottu ole, vaan kussakin tapauksessa ne perustuvat johonkin.

        Onhan meillä Suomessa äärimmäisiä esimerkkejä siitä miten meillä voi sopivan vanhaan jenkkifarkkuun saada kytkentämassan, jota siihen jenkeissä ei olisi koskaan saanut (eikä pitäisi meilläkään turvallisuusyistä saada). Silti tämäkin perustuu Suomessa lakitekstiin, ei arpomiseen.

        Mukavat pääsiäiset Sinulle!


      • ja kateellinen
        Ihan ilmeisesti kirjoitti:

        Hyvin on yksisilmäinen haku sinulla päällä. Ja kovin on kapea-alainen käsityskykysi.

        Kyllä ne vaan aina johonkin perustuvat, nuo kytkentämassat, mutta koska sulla on pakkomielle tuosta hihasta vetelemisestä niin taitaa olla viisainta jättää juttu tähän. Sinuun ei fakta eikä järkipuhe tehoa, koska kykysi ymmärtää kokonaisuuksia on vajavainen.

        Niin että sovitaanpa sitten, vaikka alan ammattilainen olenkin, että sinä tiedät että kytkentämassat vedetään hihasta, ja minä vain luulen että ne monet dokumentit, lakipykälät etc. merkitsevät jotain, ja että ne ovatkin siis vain mielikuvitukseni luomaa harhaa.

        Kyseessä on ilman muuta kateellinen ja katkera corollamies. Häntä ketuttaa kun naapuri vetää Astrallaan tai Golfillaan 200kg painavampia kuormia jarruttomalla perävaunulla laillisesti ja turvallisesti. Mitään muuta motiivia tuollaiselle vimmaiselle selittelylle ei voi olla.


      • Ihan pakko olla,
        ja kateellinen kirjoitti:

        Kyseessä on ilman muuta kateellinen ja katkera corollamies. Häntä ketuttaa kun naapuri vetää Astrallaan tai Golfillaan 200kg painavampia kuormia jarruttomalla perävaunulla laillisesti ja turvallisesti. Mitään muuta motiivia tuollaiselle vimmaiselle selittelylle ei voi olla.

        Koska muuten tuota hirveetä jauhamista hihoista vedetyistä vetopainoista ei oikein voi käsittää.
        Ei pitäis olla yllätys että Corollassa on alhainen vetomassa, koska Corolla on Toyota, ja Toyota suurinta maasturimalliaan lukuunottamatta pitää vetomassa alhasina. Hiluxissa, siis iin pick upissa, on vissiin kaikista saman kokoluokan vastaavista alhaisin vetomassa ainakin jarrulliselle kärrille.
        Toisaalta mun L-200 Mitsupissi neliveto pikappi tarjoo 2700 kg jarrulliselle mutta vain 500 kg jarruttomalle.
        En mä kuitenkaan usko että toi 500 on hihasta vedetty. Kyllä mä luulen että tehdas on sitä fundeerannu ja se on siin.


      • markkinavoimat
        ja kateellinen kirjoitti:

        Kyseessä on ilman muuta kateellinen ja katkera corollamies. Häntä ketuttaa kun naapuri vetää Astrallaan tai Golfillaan 200kg painavampia kuormia jarruttomalla perävaunulla laillisesti ja turvallisesti. Mitään muuta motiivia tuollaiselle vimmaiselle selittelylle ei voi olla.

        Noin se menee.
        Katkeruuden ymmärtää siltä pohjalta, että Corollasta on yritetty mainonnalla luoda mielikuvaa luokassaan ylivertaisesta autosta. Kun omistajatasolla törmätään sitten vakavaan puutteeseen monelle hyvinkin tärkeässä asiassa, on katkeruuden aihe valmis.
        Suomalaisen on erittäin vaikea tunnustaa tehneensä huonomman valinnan kuin naapuri tai sukulainen, varsinkin niin kalliissa investoinnissa kuin auto. Tämän vaikeuden takia sitten vähätellään ja selitellään ja yritetään löytää syitä muualta kuin omasta hölmöydestä.


    • vai jarruton

      Jos tuo on jarruttoman kytkentämassa, niin ei siinä mitään ihmeellistä ole. Jarrullisen kokonaispainoksi on ihmeellisen pieni. Teoriassa voisi kait nostaa tekemällä autoon rakenteellisia muutoksia, mutta käytännössä ei kannata.

    • Henry Morgan

      Jarrutonta ja 3500kg jarrullista. Eli Corollaan aivan oikea jarruttoman perävaunun kokonaismassa.
      Jarrullista saa tod.näk. vetää painavampana?

      • toki

        1300kg


    • tuolta..
      • kommentoida

        tuota puuttumatta corollan painoihin näyttää olevan mitä sattuun tuolla laitettu joidenkin merkkien painoiksi "mistä lie vetäisty, mutta eivät virallisia painoja"!!


      • viralliset painot tiedät?
        kommentoida kirjoitti:

        tuota puuttumatta corollan painoihin näyttää olevan mitä sattuun tuolla laitettu joidenkin merkkien painoiksi "mistä lie vetäisty, mutta eivät virallisia painoja"!!

        Vankka kokemus kertoo että harvempi kuin yksi viidestäkymmenestä tietää henkilöautonsa tai pakunsa laillisen kytkentämassan.
        Niin että mistä Sinä tiedät asiat NOIN VARMASTI JA TARKASTI.

        Olisiko niin että sääs luulet tietäväsi, muttet tiedä vaan luulevas.

        Aika varma vinkki tässä: jarruttomalle enintään puolet vetoauton omamassasta, ja sittes valmistajan "turvaväli" sihen vielä.

        Mitähän ne sun "viralliset painot" oikein mahtais olla. Olis kiva tietää. Ettei vaan paljastuis "epävirallisiks luuloiks".


    • aina parempi

      papat jaksavat nyt työntää kärryn kuormineen kun eivät saa sitä kuitenkaan peruutettua.

    • selityksiä

      Eikö kukaan tojomies keksi selittää asiaa Toyotan muita automerkkejä perusteellisemmalla turvallisuusajattelulla, esimerkiksi tyyliin:

      Asiakkaidensa turvallisuuden maksimoimiseksi Toyota käyttää muita suurempia turvamarginaaleja. Pieni jarruttoman perävaunun paino - vähemmän vahinkoa onnettomuustilanteissa.

      • Perustelut kuullut

        Tyypittäjien kanssa puhastelleena olen joutunut kohtamaan juuri tuon asian: valmistaja vetoaa turvallisuuteen. Ei paha juttu sinänsä ollenkaan.
        Eri maissa sitten eri keinoin kierretään valmistajan arvo. Joisakin maissa maahantuoja ottaa kontolleen vastuun. Vähän niinku Mazda pikapin puskulevyvarustukset.
        Suomessa kun oikean katsastumiehen löytää niin saa Mersun Sprinter kuorma-autoon (käytettynä tuotuun) tonnin enemmän jarrullisen vaunun massa kun mitä valmista Saksassa on autolle antanut. Oikealla katsatusmiehellä tarkoitan sitä joka ei tiedä / ei saa selville valmistajan ilmoittamaa arvoa, ja sen vuoksi käyttää lähintä löytämäänsä arvoa, joka on asetuksessa erikseen määritelty niille tapauksille joissa valmistaja ei ole ilmoittanut (lue: kukaan ei ymmärrä oikeasta paikasta katsoa ja kysyä) kytkentämassaa.
        Eli Suomessa vedetään kyllä välillä noita kytkentämassoja hihasta, mutta nimenomaan ylisuuriksi.

        Ei Toyotassa pienet massat ole. Chryslerissä taas on kyllä tosi pienet kytkenntämassat. Koska valmistaja on niin määrännyt; turvallisuussyistä.


    • mutta selvittiin

      Vedin 06-Corollalla jarrutonta perävaunua, jossa kuormana n.4-metrisiä höylähirsiä hyvin sidottuna. Hirsien päät ylittivät lavan edestä ½m, takaa vajaan metrin. Aisapainoksi tuolla virityksellä tuli arviolta 50-60kg. Painoa koko perävaunulla oli n. 600-650kg. Ylikuormaa siis 150-200kg.
      Asfalttitien kaarteessa oli pieni routapatti, jota en tyhjällä autolla aikaisemmin juuri noteerannut 8-kympin vauhdissa. Nyt tuolla yhdistelmällä auto oli karata hallinnasta totaalisesti n. 6-kympin vauhdissa. Patin jälkeen Corollan perä hyppäsi ulkokaarteen suuntaan ainakin metrin ja koko yhdistelmä kävi linkussa. Jäärätähommissa opittu salamannopea vastaohjaus ja samanaikainen vedon lisääminen saivat auton oikenemaan.
      Toinen samanlainen hirsikuorma haettiin parin päivän kuluttua isän Golfilla. Samassa paikassa Golf veti kuorman ilman ylimääräisiä kuvioita.

      Opetus: Pakko uskoa Corollan ajettavuudessa olevan jotain ongelmaa jarruttoman perävaunun kanssa. Perävaunupaino on tarkoituksella valittu matalaksi, eikä sitä ole syytä ylittää. Jos on ihan pakko vetää painavampaa jarrutonta vaunua, on aisapainoa oltava ainakin 100kg silläkin uhalla, että vetokoukku laahaa maata.

      • kokemuksia.

        Corollalla -05 n.800kg tuoretta lautaa kyydissä jarruttomalla isolla kärryllä. Pientä voiman puutetta oli havaittavissa jo Corollallakin mutta ajossa ei mitään ongelmia.

        Vähän pienempi kuorma -05 Astralla oli lähes mahdoton tehtävä. Saman kokoisesta koneesta oli voima täysin loppu useissa kohdissa reittiä ja ajettavuuskin oli sellaista huterahkoa. Silti Astrassa oli vähemmän ylikuormaa papereiden mukaan.


      • Ylkuormillas idiootti
        kokemuksia. kirjoitti:

        Corollalla -05 n.800kg tuoretta lautaa kyydissä jarruttomalla isolla kärryllä. Pientä voiman puutetta oli havaittavissa jo Corollallakin mutta ajossa ei mitään ongelmia.

        Vähän pienempi kuorma -05 Astralla oli lähes mahdoton tehtävä. Saman kokoisesta koneesta oli voima täysin loppu useissa kohdissa reittiä ja ajettavuuskin oli sellaista huterahkoa. Silti Astrassa oli vähemmän ylikuormaa papereiden mukaan.

        Jotenkin tuntuu että sulta pitäis ottaa koukku pois jokaisesta autosta mihin istut. Mielellään ajokorttikin.

        Pullistelet ihan julkisesti isolla nipulla vakavia liikennerikkomuksia. Ei näköjään äijällä pelaa järki ollenkaan.

        Terveisin Ammattimies


      • mutta selvittiin
        kokemuksia. kirjoitti:

        Corollalla -05 n.800kg tuoretta lautaa kyydissä jarruttomalla isolla kärryllä. Pientä voiman puutetta oli havaittavissa jo Corollallakin mutta ajossa ei mitään ongelmia.

        Vähän pienempi kuorma -05 Astralla oli lähes mahdoton tehtävä. Saman kokoisesta koneesta oli voima täysin loppu useissa kohdissa reittiä ja ajettavuuskin oli sellaista huterahkoa. Silti Astrassa oli vähemmän ylikuormaa papereiden mukaan.

        Löytyihän se toinenkin älykääpiö itseni lisäksi, joka lastaa jarruttomaan perävaunuun ylikuormaa Corollan vedettäväksi. Meissä on vaan se ero, että minä en kertonut kokemuksestani rehennelläkseni vaan varottavana esimerkkinä.
        Ei liikkeelle lähdössä ja hyvissä olosuhteissa ja riittävällä aisapainolla ylikuormankaan vetämisessä isompaa ongelmaa ole. Ongelmia tulee kun joku ulkopuolinen voima (kuoppa, patti tms) vaikuttaa kulkuun tai joudut väistämään tai tekemään hätäjarrutuksen. Silloin olet Corollalla kusessa. Omassa tapauksessani nopeat refleksit ja selkäytimestä lähteneet korjausliikkeet pelastivat vehkeitten romuttamiselta.
        Tuohon Astra-juttuusi en usko alkuunkaan, koska Tuulilasin nettisivujen mukaan aivan pienimoottorisimmalla Astrallakin saa vetää tuhannen kilon painoista jarrullista vaunua. Jarrullisen kohdalla paino määräytyy enemmän auton vetokyvyn ja painon kuin muitten ominaisuuksien mukaan. Lautakuormasi ei kuitenkaan tainnut olla sitä suurempi.
        Ei oma Corollanikaan jaksanut nousta yhtään kohdalle sattunutta mäkeä vitosella ja lähdöissä ja peruutteluissa joutui kytkintä kuluttamaan. Löytyy niitä sopivan pieniä vaihteita varmaan Astrastakin.


      • hyvä keskustelu
        mutta selvittiin kirjoitti:

        Löytyihän se toinenkin älykääpiö itseni lisäksi, joka lastaa jarruttomaan perävaunuun ylikuormaa Corollan vedettäväksi. Meissä on vaan se ero, että minä en kertonut kokemuksestani rehennelläkseni vaan varottavana esimerkkinä.
        Ei liikkeelle lähdössä ja hyvissä olosuhteissa ja riittävällä aisapainolla ylikuormankaan vetämisessä isompaa ongelmaa ole. Ongelmia tulee kun joku ulkopuolinen voima (kuoppa, patti tms) vaikuttaa kulkuun tai joudut väistämään tai tekemään hätäjarrutuksen. Silloin olet Corollalla kusessa. Omassa tapauksessani nopeat refleksit ja selkäytimestä lähteneet korjausliikkeet pelastivat vehkeitten romuttamiselta.
        Tuohon Astra-juttuusi en usko alkuunkaan, koska Tuulilasin nettisivujen mukaan aivan pienimoottorisimmalla Astrallakin saa vetää tuhannen kilon painoista jarrullista vaunua. Jarrullisen kohdalla paino määräytyy enemmän auton vetokyvyn ja painon kuin muitten ominaisuuksien mukaan. Lautakuormasi ei kuitenkaan tainnut olla sitä suurempi.
        Ei oma Corollanikaan jaksanut nousta yhtään kohdalle sattunutta mäkeä vitosella ja lähdöissä ja peruutteluissa joutui kytkintä kuluttamaan. Löytyy niitä sopivan pieniä vaihteita varmaan Astrastakin.

        Johtuisko se vetomassan suuruus jarruista? Astrassa paremmat jarrut kuin corollassa. Vai ruostumisesta?


      • aivan liikaa
        hyvä keskustelu kirjoitti:

        Johtuisko se vetomassan suuruus jarruista? Astrassa paremmat jarrut kuin corollassa. Vai ruostumisesta?

        mielestäni tuossakin on liikaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      17
      2204
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2158
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1407
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1386
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1257
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1198
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      251
      906
    8. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      78
      889
    9. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      874
    10. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      864
    Aihe