Hei kaikki! Ne jotka ovat olleet jo valmennus-kurssilla tai sitten kokemuksia synnytyksestä niin voisittteko mitenkään selittää mulle että kuinka voimakas synnytyskipu on ja miten sitä hallittaan? onko siinä tietty tapa hengittää vai onko se kiinni asennosta vai ehkä se että kun koskee niin ehkä pitäis ottaa kipulääkettä ja auttaako hieronta? Multa jäi se valmennus kurssi tältä osin koska olen vuodelevossa enkä saisi kauan istua ettei lapsi pulahda ulos. Mutta olisin kiitollinen jos joku selittäis mulle mahdollisimman yksinkertaisesti ja ytimekkäästi.
Miten poikkeava synnytys eroaa tavallisesta? Missä kohtaan kannattaa raskauden aikana jättää seksi pois? näihin olisi kiva saada vastauksia.
Kertokaa kokemuksia ja tuntemuksia synnytyskivuista ja synnytystavoista ja se että kuinka vaikea/helppo synnytys oli? olisi kiva tietää eikä jännittää laskettuun päivään asti. Kiitos etukäteen vastanneille!
Synnytys kipu ja sen hallinta
12
2118
Vastaukset
- dsfddf
No, kivun määrä ja sen sietäminen on yksilöllistä,samoinkuin mitä keinoja kukin käyttää sen hallitsemiseksi.mulla synnytys käynnistettiin, ja supistukset tuli nopeesti toooodella kivuliaiksi.Alkuun kyllä auttoi syvä puuskuttava hengitys ja keinutuoli.Mutta sitte ei enää auttanu vesihieronnat ym, vaan kiireesti mentiin saliin ilokaasuu hengitteleen. Se autto vähän, mutta epiduraalipuudutus myöhemmin poisti kivut kokonaan ja olo oli usean tunnin todella hyvä. Ponnistus ei kohdallani ollut ollenkaan kivulias, pikemminkin miellyttävä. Eli mä koin etten itse pystyny supistuskipua hallitsemaan muuta kuin alkuvaiheessa, mutta se kesti vaan aikansa ja tiesin sen olevan ns. positiivista kipua, joka johtaa hyvään. Tsemppiä súlle koitokseen, jos kipu pelottaa etukäteen, ota vaan kaikki epiuraalit ym. helpotukset vastaan.
- Jihuuu
Omalla asenteella voit hallita kivun sietoasi hyvin. Oma asenteeni oli se, että siihen kipuun ei ole kukaan kuollut ja että se kestää sen hetken aikaa (joku vuorokausi tai kaksi on aika pieni hetki koko elämästä ja vuorokauden verran itselläni supisteli).
Riippuu siis ihmisestä. Joku voi ajatella että jos synnytystä on jäljellä vaikka n. viisi tuntia että ei kestä sitä millään, itse taas ajattelin klo 23 illalla että aamukahdeksalta tämä homma on jo ohitse (kun kätilöltä tilannetietoja kyselin ja hän sanoi että vauva syntyy yön aikana).. joten se oli helppo kestää. Oma elimistökin tukee kivun kanssa eli sietokyky kasvaa synnytyksen aikana. Esim. itseäni itketti sairaalan lähtiessä mutta lähempänä vauvan syntymää sietokyky kasvoi.
En kannata kipulääkkeitä koska ne voivat hidastaa synnytystä ja koventaa kipua häiritsemällä oman elimistön toimintaa. Ilokaasua otin mutta sitäkään en ensi kerralla ottaisi, tuli liiallinen pöhnä päälle jälkeenpäin ajatellen. - koska..
toit mieleeni ensiraskauteni. Minäkään en päässyt samasta syystä valmennuskurssille. Vauva tuli kuitenkin maailmaan 41 6, joten vuodelepo kannatti.
Tsemppiä lepäilyyn, se on raskasta henkisesti ainakin. Tässä raskaudessa jouduin lepäilemään jo viikolta 12 :/
Mulla synnytys meni mukavasti. Olin auki jo 3cm, kun menin synnyttämään. Ja vaikka mulla oli ollut suppareita viikolta 30 asti, niin ei ollut ongelmia erottaa, mikä oli ensimmäinen synnytyssupistus. Se oli kuin liekinheittimellä olisi joku huidellut selkää. Ja iahn kuin salama kirkkaalta taivaalta, supistukset alkoivat, kun olin juuri päässyt yöuneen.
Mulla supistukset eivät tuntuneet mahdottomilta, mutta amme kyllä vei terää pois niin, etten voi sanoa, millaista olisi ollut ilman. Mulla tuli supistuksia myös tosi harvakseltaan, jopa vain 10 min välein, joten minulla oli hyvin aikaa toipua jokaisesta ja keskittyä seuraavaan. Keskittyminen ja kipuun mukaan heittäytyminen rauhallisen hengittämisen kanssa riittivät minulle synnytyskivun torjumiseksi. Myös ääntely auttoi. Pyrin rentouttamaan koko muun kropan supistuksen tullessa. Kesityin esim kasvojen ja hartioiden rentouttamiseen.
Kun olin 7cm auki ja synnytystä oli kestänyt jo 7 tuntia, supistukset alkoivat tuntua liian voimakkailta. Sain parakervikaalipuudutuksen, josta en osaa sanoa, auttoiko vai ei. Loppua kohden olo alkoi olla todella tukala, mutta varsinaisesti kipua en osannut tuntea. JOka tapauksessa inhottava kokonaisvaltainen tukala tunne oli, ja tuntui että kuolen. No, sitten olinkin auki ja sain luvan ponnistaa. Mulle ei tullu kaikista oksitosiinitipoista huolimatta enää supistuksia kunnolla ja piti pungertaa vauvaa 50 min maailmaan ilman supistusten apua. Piti tehdä episiotomia, mutta ei sekään sattunut, kun sitä varten puudutettiin.
Selkeää kipua tunsin vain repeämien ompelemisen aikana...
Mutta siis on täysin yksilöllistä. Kovasti voimia koitokseen ja nyt ensin lepäilyyn! - ohmisen pitää sietää
Mulla se kipu oli niin voimakasta, että luulin tajun menneen. Minulle ei lääkkeet auttanu, en tiedä oliko ne edes lääkkeitä vai oliko vaan vitamiinipillereitä, kun ei helpottanut yhtään. Huusin ja karjuin ja itkin, mutta minkäs teet, ken leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön. Mieheni kädenkin olin raapinut verille ja repinyt tyynyliinan hampaillani.
Ei varmasti ole kaikille samanlaista, mutta minulle se oli niin tuskallista, että ihmettelen, miksi ei naisille voi keksiä mitään helpotusta. Yhdessä ohjelmassa nainen sai jotian lääkettä, missä hän naureskellen synnytti. Miksi sitä ei ole yleisesti, kun sellanen toimii kuitenkin ulkomailla. - Neljän äiti
Olen neljä kertaa synnyttänyt ja joka kerta synnytys on ollut aina vaan mukavampi kokemus. Olen löytänyt etsimälä sen parhaan asennon avautumisvaieeseen: minulla se on keinutuolissa istuminen ja ilokaasun naukkailu. Loppuvaiheessa se on kyllä ilokaasun ahmimista... :) Ajattelen koko ajan supistuksen tullessa miten kohtu aukeaa, aukeaa,aukeaa. Ja mitä kovempi supistus, sitä enemmän aukeaa...Eli iso supistus on aina parempi!Positiivinen ajattelu auttaa tosi paljon! Niin paljon että jaksaa hymyillä kivunkin keskellä. Ja kun TOSI paljon sattuu, nii ollaan jo aika lähellä oman ihanan vauvan syntymää!
Seksiä voi jatkaa loppuun saakka ellei lääkäri toisin määrää. - 1224756
Mulla alkoi aivan sietämättömät kivut,kun lapsivedet menivät.Kipu tuntui etureisissä aivan kuin reidet olisivat tulessa ja neulalla olisi lyöty.Selkä oli myös todella kipeä.
Puudutuksia en saanut.Kerran kerkesin vetämään ilokaasua,joka auttoi.Synnyttäminen ei ollut todellakaan niin kamalaa kuin kuvittelin.Terve poika syntyi neljännellä ponnistuksella eli ponnistusvaihe kesti 14min.Voimia sinulle :)- odottava äiti Keuruulta
Kiitos sinulle todella paljon vastaamisesta. Opin ja olen tiedonnäköinen ja nyt kun kerroit että kun lapsivesi menee niin silloin tulee kipuja. Tota mä en osannut odottaa mutta mä todellakin luulin ja oletin ettei silloin ole vielä kipuja kun lapsivesi tulee. Yllätyin aika paljon kun olen ihmetellyt ett mistä erottaa lapsiveden meno olen nähny että siinä kastuu paikat mutta sinulla oli sellaista tietoa että uskon että pystyn nyt valmistautumaan henkisesti päivä päivältä kun kaikki vastanneet ovat kertoneet mulle paljon ja enkä pelkää sellaista mitä osaan odottaa, pelkään eniten sitä mitä en osaa odottaa. Kiitos sinulle vastaamisesta! hyvät jatkot ja onnea lastensaamisen johdosta.
- tiedoksi.
odottava äiti Keuruulta kirjoitti:
Kiitos sinulle todella paljon vastaamisesta. Opin ja olen tiedonnäköinen ja nyt kun kerroit että kun lapsivesi menee niin silloin tulee kipuja. Tota mä en osannut odottaa mutta mä todellakin luulin ja oletin ettei silloin ole vielä kipuja kun lapsivesi tulee. Yllätyin aika paljon kun olen ihmetellyt ett mistä erottaa lapsiveden meno olen nähny että siinä kastuu paikat mutta sinulla oli sellaista tietoa että uskon että pystyn nyt valmistautumaan henkisesti päivä päivältä kun kaikki vastanneet ovat kertoneet mulle paljon ja enkä pelkää sellaista mitä osaan odottaa, pelkään eniten sitä mitä en osaa odottaa. Kiitos sinulle vastaamisesta! hyvät jatkot ja onnea lastensaamisen johdosta.
Muista, että lapsivesi ei välttämättä mene läheskään kaikilla ensimmäiseksi. Synnytys voi alkaa myös supistuksilla, jotka tulevat säännöllisesti ja muuttuvat aina kivuliaammiksi ja kivuliaammiksi.
Aina ei supistukset ja kivut ala, vaikka lapsivesi menisi. Harvemmin lapsivesi huomaamatta menee, mutta tiedoksesi tuo edellinen seikka, siis ettei ne supistukset aina ala vesien menon jälkeen. Siinä tapauksessa synnytystä vähän autellaan käyntiin sairaalassa.
Tietääkseni suurin osa synnytyksistä alkaa supistuksilla, noin tilastollisesti.
- jäi kurssi
samasta syystä esikoista odottaessa.
Esikoinen syntyi alakautta, kivut olivat aivan ylivoimaiset, paitsi sen aikaa, kun oli epiduraali.
Olin puolitajuton ja oksensin. Syy kipuihin selvisi, kun istukka syntyi, se oli revennyt hieman.
Toinen syntyi sektiolla.
Nyt odotan kolmatta, ja oletan ja toivon, ettei synnytys olisi niin kamala, kuin ekalla kerralla.
Lainasin kirjastosta "Synnytyslaulu"-kirjan, ja aion yrittää hallita kipua äänen avulla. Lisäksi aion ottaa vastaan kaiken kivunlievityksen, mitä vaan tarjotaan.
Kyllä se siitä sitten, kipu onneksi lakkaa sillä sekunnilla, kun lapsi syntyy.
Tsemppiä! Kyllä sinä selviät!
Poikkeavia synnytyksiä on varmaan monenlaisia, tai ainakin syitä niihin.
Minulla on todennäköisesti tulossa tällä kertaa perätilasynnytys, ja siinä ilmeisesti on pari lääkäriäkin paikalla.- Odottava äiti Keruulta
Kiitos sinulle kun vastasin tuohon kysymykseeni ja vielä sekin että pelkäsin aluksi koska en tiedä mitä odottaa nyt kun tsemppaatte mua niin uskoisin että en pelkäisi synnyttämistä alakautta niinpaljon kuin mitä pelkäsin kun kuulin kun yks äiti joutui keisarileikkaukseen. Lapsi on nyt 2 kiloinen ja jännitän että kerkääkö se kasvamaan tarpeeksi isoksi sitten Toukokuuhun mennessä, mitä mieltä olet siitä?
- mulla
Toisen lapsen syntymä oli suht kivulias koska en ehtinyt saamaan mitään puudutuksia, koska homma meni niin nopsaan. Ponnistusvaiheessa huusin vain että sattuu, silloin kätilö tuli pään viereen tomerasti sanomaan että sattuu, mutta äläpäs nyt huuda, puolet päästä on jo tullut.. Se sai ajatukset kyllä kasaan,ja ponnistamaan pystyi vaikka sattukin kun kuuli ettei pitkällä enää oltu. Loppu sujuikin sitten hyvin.
- odottava äiti Keuruulta
Kiitos kaikille odottaville äiteille ja jotka ovat jo synnyttänee, teidän kokemukset ja kertomukset antavat voimia ja uutta potkua elämään ja suhtautumista tähän raskauteen positiivisesti. Voikaa hyvin ja paljon voimia lapsen hoitamisessa, jotka sitten hoitavat teitä kun teistä tulee vanhoja. Kasvattakaa upeita ihmisiä teidän lapsista ja mä pussaan teidän lapsia siitä että heitä on olemassa jotka pitävät meistä kun me kasvamme vanhoiksi ja olemme heistä riippuvaisia. Tsemppiä ja onnea kaikille äideille! Teitä pitää joku hemmotella toivottavasti teidän mies osaa. Minulta ei löydy sanoja kuinka onnellinen olen tästä esikoisesta,olen 22.vuotias ja aikaisemmin pelkäsin raskautta kun oksensin putkeen 3kk ja olin ihan maassa. Kiitos teille kovasti vielä ja eläkää pitkäään ja terveenä. Teidän ansioista jokainen joka pelkää synnyttämistä niin teidän ansioista he saavat voimia ja osaavat tietää mitä odottaa. T: Lona
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246989Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421269Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271072- 75901
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal49865Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a62857Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43743