Markkinatalouden kärsä- ja värilliset hulluusjuhlat
[ ... tutkijat ovat löytäneet nykyihmisille yhteenkuuluvuutta ja joukkohenkeä markkinatalouden kilpailuviettisestä kulutukseen houkuttelemisesta - kuluttajat joukkomanipuloivat toisiaan ostamaan sellaistakin, mitä ei ollut tarkoitus hankkia ... ]
Pari kertaa vuodessa eräs tavarataloketju kirjaintunnuksensa alta lanseeraa kärsämarkkinat äänitrumpetisoiden merkin, että on aika rynnätä notkuvien tarjouslaarien kimppuun. Myöskin pari kertaa vuodessa tunnettu tavaratalo iskostaa mieliin värillistä hulluutta joukkovoimailmiönä rynnätä alennustuotteiden sekaan - näistä ominaisuuksista tutkijoiden mukaan syntyy joukkohenkeä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Yhteiskunta toimii kuluttamisella. Jo pienestä pitäen meidät valmennetaan mainonnalla ostamaan kaikkea sellaista, mistä kokisimme iloa, näyttämisen halua, tarpeellisuutta tavarasta ja lopuksi osassa tuotteissa ja palveluissa on sitä välttämättömyyttäkin.
Kaupunkilaistunut kuluttaja on vieraantunut siksi runsaasti jatkuvaluonteisesta työstä, että hänelle on pitänyt keksittämän ajanvietettä. Suureksi ajanvietteeksi kutsutaan myös shoppailemista. Markkina- ja mainosgurut ovat oivaltaneet, että joukkoliikkeet aktivoivat ihmisiä liikkeelle, pitää vain saada innoke. Innokkeeksi riittää aiheutettu huoli, ettei sitä/ niitä riitä kaikille - tästä syntyy ryntäys.
Ihmiset jonottavat puolihintaisia kaukomatkoja tunnetun tavaratalon ovien takana jo kaksi tuntia ennen avausta. Huoli riittämättömyydestä, siis niukkuuden tunnistus on herättänyt kuluttajat ennen normaalia aamukukonlaulantaa. Pelko jäytää mieliä, ... ehdinkö. Odotus palkitaan ja sinnikkäimmät asiakkaat/ kuluttajat saavat matkansa. Joukkovoima teki tehtävänsä - matkalle lähtijät lippuinensa ovat kuin yhtä perhettä ja hotellien nimiä jo pohditaan.
Mielenkiintoiseksi tekee asian tutkijoiden toteamus alennussirkuksien joukkohengestä ja yhteenkuuluvuudesta. Massakuluttaminen, pelko loppumisesta (siis kokonaiseliöstön ikuinen niukkuus) ja samaistusreaktiot synnyttävät urbaaniin kulttuuriin reviiriytymistä, joukkohenkeä ja jakaantumista meihin "fiksummin valinneisiin ja noihin ajattelemattomimpiin". Osaamme harrastuksena erinomaisen hyvin arvioida toisten "älyttömiä" ostoksia ja omia perustellusti hyödyllisiä hankintoja.
Mikä tekee värilliset hulluuspäivät tai kärsämarkkinat meille niin yhdistäviksi? Sen tekee ahneus "halpaan" hintaan. Pelko loppumisesta ja niukkuudesta ajaa eläinkuntaakin jatkuviin ponnisteluihin, koska perustarpeiden löytäminen on jatkuvaa taistelua kilpailuna saannosta. Eläinkunnalla ei kylläkään ole halpuutta, ainoastaan välillä hiukan helpompaa metsästystä.
Täytyy muuten todeta, että esim. tämän kevään kulutuksen ja alennushulluuspäivien ovien takana jonottajat olivat 70-80%:sti naisia (mm. Itäkeskus - Hki) - kotirouvia, vapaapäiväläisiä, mutta yllättävän vähän miehiä, vaikka alennuslaareissa oli myös miehisiä hyödykkeitä työkaluista partavesiin (miehet saattavat käyttää vapaa-aikaansa sitten mm. sohvilla loikoiluun :-). Tutkijoille riittää sarkaa tässä ilmiössä vielä tämän yhteenkuuluvuus- ja joukkohenkeä parodioineen analyysivipraation jälkeenkin.
Kuluttamisen mandra iskee alitajuntaan jo imeväisiässä tahteina, sävelinä, kuvina ja merkkeinä. Meille urbanisoituneille luonnosta vieraantuneille kulutusobjekteille riittää niin kauan vertailevaa ostoskäyttäytymistä, kun ympärillämme oleva luonto jaksaa yhteisiä koko luomakunnan voima- ja raaka-ainevaroja tuottaa 1%:lle elävästä kokonaisbiomassasta, mitä ihmiskunta kaikkinensa edustaa.
[kuivakkaalla huumorilla, mutta vakavuudella kestävän mielellisen ja aineellisen kehityksen puolesta]
Ilkka Luoma
0400 607080
[email protected]
http://ilkkaluoma.blogspot.com
--------------------------------------------------------------------------------
Kuva 1.
--- http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/441661729/ ---
Kuvateksti:
Kattojen alle vietyä kulutusjuhlaa niin värillisinä hulluuspäivinä kuin kärsämarkkinoina - tärkeintä on se, että ostotottumuksia markkinaohjatusti päästää tekemään vapaasti, ilman turhia ulkoisia häirinnän lähteitä. Ainut este kuluttamiselle massiivisissa alennusmyynneissä on toinen kuluttaja, sillä parhaat alelaatikot ovat vähissä ja tavara niukkuuden kukittamaa. Niukkuudessa koko eliökunta on jatkanut vuosimiljoonaista kehitystään - niin myös niukkuuden uhan parhailla aletempuilla hysterisoidaan kuluttajat hankkimaan sellaista, mitä me emme juurikaan tarvitse.
Kuva 2.
--- http://www.flickr.com/photos/ilkkaluoma/441661725/ ---
Kuvateksti:
Markkinataloudessa on kuumenemisen merkkejä, lämpö on noussut jo järkevän huoneenlämmön yläpuolelle. Nyt on havaittu, että kulutusmandra ja teematempaisupäivät hulluuspäivinä nostavat joukkojen yhteishenkeä ja blokittavat kuluttajia eri kulutusryhmiin. Markkinatalous ohjailee toimiamme innostaen mihin milloinkin, yleensä normaalia elämää tarvitsemattomalle puolelle. Kuvassa nuoriso miettii tarvitseeko vai ei.
Hullut kärsämarkkinat yhdistää
11
1179
Vastaukset
- e.rakko
kiinnosta pätkän vertaa moiset hulluustyhjennysuloskantopäivät,enkö kuulu joukkoon,kun en saa tartuntaa joukkohysteriasta,kun minua ei kiinnosta pätkän vertaa,mitä joku on maksanut jostakin hörhelöstä? Herrajjumalaisä nähköön,olenko mies?!
- Kärkkäisellä.....
Tällä viikolla on Sikaviikko Oulun ja Ylivieskan Kärkkäisillä. Sinne vain joukolla ostamaan alennuksesta tavaraa vaikkei tarviskaan
- Usko S. Määttäneinen
No niin, sikaillaan kunnolla kärsät ulkona ja kulutetaan maapallo rakoille. Törsätään ja porsastellaan ja viedään tuhkatkin pesästä. Sikailu kunniaan - ihminen on rock ja määrää tuhon suunnan.
- Kaarlo Perälampi
Tämä herätti ajattelemaan kulutustamme, onko tosiaan kaikki aina ostettava...
- Kaarlo Reutunperä
Ruotsi tuplaa bensiinin hinnan - ostottomat päivät lisääntyvät, ihmisten tietous kuluttamisen mandrasta alkaa kaventumaan, olemmmeko hiljalleen ymmärtämässä luonnon lait?
- Kiperäinen Matti
Alennusmyynnit juuri nyt heinäkuussa ovat pinnalla - alevouhotus nostaa kulutusta ja kulutus taas näkyy ympärillämme - ajankohtainen avaus jo ennen suuraleryntäyksiä :)
- PreussiK
Ale on osa markkinataloutta, joka kiihdyttää luontomuutosta ihmistä vastaan tuhoten sen lopullisesti elämän juoksusta.
- Teemu Rapatti
Ale on markkinatalouden hätähuuto kuluttajille: Miksi unohditte meidät, tai se on huolimaton sekä ylimielinen vihjaus kuluttajille, että ostitte jo riittävästi hyvä katteisia tuotteita/ palveluita, valitse itse kumpaa uskot :)
- Fredrik Östermann
Hyvä. Lisää ravistusta! Alet sen kuin jatkuvat, koska liike-elämä vaatii lisää vauhtia "myllyihinsä" - rahan pitää kiertää ja varantojen kasvaa. Nyt on menossa ympäröivän luontomme yleinen alennusmyynti.
- Matti Määttä
Markkinatalous elää kulutuksesta, ja jos se osoittaa hiipumista, niin hinta on voimakas ase nostattamaan ostohaluja - näin tuhoamme samalla ympäristömme, vääjäämättömästi!
- Kaarle Kammonen
Kuluttavan kansan iloksi kohta rämähtää Stockmannin Hullut päivät - kulutusintoilijoille lisää krääsää, kun entisetkään eivät riitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42447- 1161617
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361356Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051044- 571041
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882