Novascotiannoutaja tietoa minulle :)

Digsu

Hei!! Voisiko joku kertoa mulle kaikenlaista tietoa tollereista!? Minkälainen koirarotu se olisi ensimmäiseksi koiraksi? Koulutettavuus ym.. Minkä hintaisia pennut on? Kiitos jo kaikille etukäteen :) ja mukavaa kevättä!!

25

5612

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tepa-tolleri

sopii hyvin ekaksi koiraksi ja on helppo kouluttaa! minulla on ja se on aivan paras! hinta oli 4000mk eli euroissa jotain 600€..koirani todella leikkisä ja vaikka ikää on jo 6.vuotta,mutta silti se jaksaa joka päivä!!
      suosittelen että ostat..

• Digsu

Harrastatko jotain koirasi kanssa? Mitä? Millaisen turkinhoidon rotu vaatii? On ne kyllä tosi suloisia ja mukavan virkeitä koiria! Olen ollut koirafani koko elämäni :)

• voi harrastaa...
        Digsu kirjoitti:

Harrastatko jotain koirasi kanssa? Mitä? Millaisen turkinhoidon rotu vaatii? On ne kyllä tosi suloisia ja mukavan virkeitä koiria! Olen ollut koirafani koko elämäni :)

melkeinpä mitä vaan, palveluskoirahan se ei ole.. Vesipelastukset, tokot sun muut taitaa olla parhaita tollereiden harrastuksina. Turkkia pitää harjata sillon tällön, ei se älytömästi hoitamista vaadi.. Ja tietty sen voi pestä välillä, tolleri nimittäin viihtyy kaikissa mahdollisissa pusikoissa ja ojissa et se on erittäin sotkuinen koira :D Ja tuosta hinnasta vielä, hinta on todellisuudessa noin 700-900 euroa, meidän toltsu makso 800 euroa.

• minä täällä hei

En tiedä, kuinka vanha ihminen on "tepa-tollerin" nimimerkin takana ja onko edes kouluttanut tollerinsa itse, mutta vahvasti olen eri mieltä siinä että soveltuisi ekaksi koiraksi ja olisi helppo kouluttaa. Unelmatottelevaisiakin tollereita on joilla on luonnostaan miellyttämisenhalu. Ikävä kyllä useimmat ovat aivan jotain muuta.

Minulla on vajaa 2-vuotias tolleri jonka olen siis alusta asti itse kouluttanut. Tämä ei ole IKINÄ ollut unelmatottelevainen. Lähellä on käyty, kovalla työllä, mutta senkin pilasi 1 viikko osaamattomien ihmisten seurassa.

Tolleri on rotu, jolla on lyhyt pinna, valtava energiamäärä eikä luontaista miellyttämisenhalua. Tämä tekee koulutustilanteista vaativia jo kouluttajan mielikuvituksellekin. Jos toistaa liikaa, loppuu mielenkiinto. Jos yrittää liikaa, loppuu mielenkiinto. Jos jossain menee muuta, loppuu mielenkiinto. Tolleri on kivan näköinen, mutta joutuu hyvin herkästi vääriin käsiin kun ihmiset eivät tajua, että mitä näin söpö koira vaatii. Tämä koira oli aluksi tarkoitus mennä poikaystäväni perheelle jossa kuoli koira. Eivät kuitenkaan olleet valmiita uuteen koiraan sen saapuessa, joten me otimme koiran. Onneksi. Poikaystäväni äitin kanssa ollessaan se on kunnon remmirähjä. Haukkuu mummot, haukkuu kissa, haukkuu lehdet, hyökkii autojen kimppuun, haukkuu ja murisee ovesta tulijoille. Poikaystäväni kanssa se on käynyt yhden naisen hihaan kiinni eikä koirien ohitukset suju niin hyvin kuin voisi. Minun äitini kanssa se hyökkii autojen kimppuun ja kitisee kokoajan huomiota. Minun kanssani se on aivan toisenlainen. Kukaan näistä ihmisistä ei ole yhtä paljon perehtynyt koiramaailmaan kuin minä ja lopputuloksessa sen huomaa. Ihmisille ei rähistä, niitä ei edes moikata vaikka mennään 20 sentin päästä. Koirille ei rähistä, niitä ei edes huomata jos menevät kauempana. Läheltäkin mennessä päästään nätisti ohitse. Kämpässämme se ei hauku.

Tolleri on koira joka tarvitsee Pomon ja Ystävän. 50 toistoa hyvän asian oppimiseen, 1 toisto huonossa niin sulla on ongelma. Poikaystäväni isä meni koiran kanssa pari kertaa hihnalenkille ja sen jälkeen tappelin monta kuukautta remmirähjän kanssa.

Oman koiran, ja kuulemani, perusteella sanoisin, että tolleri ei todellakaan sovellu ensimmäiseksi koiraksi vaan vaatii tietoa ja kokemusta. Tämä rotu on ihanteellinen oikeissa käsissä, mutta piru väärissä käsissä. Ja usko pois, tämän rodun saa uskomattoman helposti pilalle!

Ja hintaluokka siinä 700-900 €

• minä täällä hei

Minun tollerini on siis vielä nuori, ja 2-3 vuoden ikäisenä niillä alkaa järkeä tulla päähän. Tässä ero tuohon tepa-tollerin tolleriin, joka on jo kuuden vanha. Tältä koiralta löytyy dominanssia. Toisin sanoen minun täytyy päivittäin sekä vahvistaa johtajuuttani sen silmissä että kyetä ymmärtämään asioita. Miksi se teki noin, entä miksi se teki näin. Tolleri vaatii valtavasti ymmärrystä, mielikuvitusta ja määrätietoisuutta.

• Digsu
        minä täällä hei kirjoitti:

Minun tollerini on siis vielä nuori, ja 2-3 vuoden ikäisenä niillä alkaa järkeä tulla päähän. Tässä ero tuohon tepa-tollerin tolleriin, joka on jo kuuden vanha. Tältä koiralta löytyy dominanssia. Toisin sanoen minun täytyy päivittäin sekä vahvistaa johtajuuttani sen silmissä että kyetä ymmärtämään asioita. Miksi se teki noin, entä miksi se teki näin. Tolleri vaatii valtavasti ymmärrystä, mielikuvitusta ja määrätietoisuutta.

Hei! Kiitos myös sullekkin kommenteista! Voisiko koirasi käytös johtua myös jostain luonteen piirteestä? kai niitä rodussa on yksilöitä.

Lisää kommentteja saa pistää!! :)

• minä täällä hei
        Digsu kirjoitti:

Hei! Kiitos myös sullekkin kommenteista! Voisiko koirasi käytös johtua myös jostain luonteen piirteestä? kai niitä rodussa on yksilöitä.

Lisää kommentteja saa pistää!! :)

Kuten sanoin, on niitä unelmatottelevaisiakin. Mutta roduilla on kuitenkin aina määritelty rodunomaiset luonteet ja tämän mun koirani luonne vastaa aika hyvin määritelmää. Voi ehkä olla korkeintan hieman keskimääräistä tolleria hankalampi tapaus. Kyseleppä kasvattajilta tollerin luonteesta ja koulutettavuudesta sekä Suomen Noutajaliiton keskustelupalstalta tolleripalstalta (osoite löytyy kun laitat googleen hakusanaksi Noutajakeskustelut) luonteesta ja koulutettavuudesta.

Niin muuten. Minulle on vieläpä sanottu että tollerini käyttäytyy hyvin niihin verrattuna joita kyseinen henkilö oli nähnyt. Tosin ne loput olivat uroksia joita oli nähnyt. Ja kuten sanoin, kyllä minä koirani hallitsen. Muut vain eivät...

• Digsu

Kuten sanoin, on niitä unelmatottelevaisiakin. Mutta roduilla on kuitenkin aina määritelty rodunomaiset luonteet ja tämän mun koirani luonne vastaa aika hyvin määritelmää. Voi ehkä olla korkeintan hieman keskimääräistä tolleria hankalampi tapaus. Kyseleppä kasvattajilta tollerin luonteesta ja koulutettavuudesta sekä Suomen Noutajaliiton keskustelupalstalta tolleripalstalta (osoite löytyy kun laitat googleen hakusanaksi Noutajakeskustelut) luonteesta ja koulutettavuudesta.

Niin muuten. Minulle on vieläpä sanottu että tollerini käyttäytyy hyvin niihin verrattuna joita kyseinen henkilö oli nähnyt. Tosin ne loput olivat uroksia joita oli nähnyt. Ja kuten sanoin, kyllä minä koirani hallitsen. Muut vain eivät...

juuh. Kiitos,minäpä kyselen vielä tietoja sieltäkin :)

• Minniz

On otettava kyl huomioon että jokainen tolleri on yksilö ja kaikki ei todellakaan sovi kuvaan "energinen, hankala, vaikeasti koulutettava yms." Omasta kokemuksesta voin sanoa että yksi ilta harjoiteltiin istumista ja maahan menoa ja molemmat opittiin kerralla. Ettei tuo minusta kovin VAIKEASTI koulutettavalta tunnu...
        Luonnehan on aivan mahtava muutenkin minun koiralla, toki kaikilla ei ole mut tää tolleri taitaa muutenkin olla poikkeustapaus kaikessa. Miellyttää kyllä kovasti ja on erittäin erittäin huomionkipeä yksilö.

• kirjoittaa mitä vain

Ottakaa huomioon että täällä ketä tahansa voi kirjoittaa koirasta ihan mitä tahansa. Ei tarvitse todellakaan omistaa tolleria tai edes koiraa.
      Eli jos vastaus on että "mulla on tosi helppo koira, tää sopii takuulla sullekin" niin mitä se vastaus rodusta kertoo. Ei yhtään mitään!!!

Sinun pitää saada rodusta erittäin laaja kuva ennen kuin voit harkita tosissasi onko se oikea rotu sinulle.

• Digsu

joo,tuo on totta hyvin paljon. Ja minä en kuulu niihin vastuuttomiin ihmisiin..selvittelen tieto kaikkialta ja harkitsen siltikin pitkään sitten. Ajattelin vain,että jos jotku oikeasti koiran omistavat voisivat kertoa todellisia kommennteja lemmikeistään,olisi mukava :D

• tolleritollukka
        Digsu kirjoitti:

joo,tuo on totta hyvin paljon. Ja minä en kuulu niihin vastuuttomiin ihmisiin..selvittelen tieto kaikkialta ja harkitsen siltikin pitkään sitten. Ajattelin vain,että jos jotku oikeasti koiran omistavat voisivat kertoa todellisia kommennteja lemmikeistään,olisi mukava :D

Oman kokemuksen pohjalta, en suosittelisi ensimmäiseksi koiraksi. Oma tolleriurokseni on hankalin koira mihin olen törmännyt, eri rotuisista koirista on kuitenkin kokemusta lapsuudesta saakka (eli yli 20v).

Oma koiruus on itsepäinen, dominoiva. Oppii toki suht helposti mutta vielä helpommin ne huonot asiat. Yksikin väärä teko/periksianto tuhoaa pitkän työn...
        Pomottelun kanssa on tehty töitä pennusta saakka, eli yli 2 vuotta. Jopa kasvattajalta alkoi loppua vinkit koiran käytöksen parantamisessa. Koulutus oli muutenkin vaikeaa, sillä koiraa ei tuntunut motivoivan mikään, ei namit tai lelut.

Nyt koira alkaa pysyä "hanskassa", mutta vieläkin saattaa kuumetessaan villiintyä ja käyttää hampaitaan. Koira on myöskin arka, joka johti hihnarähinöintiin. Mieti, jaksatko pitää malttisi ja johdonmukaisuuden ko. tapauksissa? Haluatko pennun, jonka kanssa et ehkä pysty nauttimaan pentuajasta?

Omalla kohdalla pentuaika meni ihan "hukkaan", koska jokainen päivä oli taistelua johtajuudesta jne. pentu hyppi ja puri tosissaan, ei kuunnellut mitään jne. jne. Siis jo suhteellisen koirakokeneellekin se oli tiukka paikka.

Toki jokaisessa rodussa on luonne-eroja. Eli hanki tietoa netistä/kirjoista ja tietenkin paras jos pystyt vierailemaan kasvattajan luona tai muiden rodun omistajien luona. Esim. tollereilla on paikallista toimintaa, ota selvää missä he kokoontuvat ja mene seuraamaan koulutuksia jne.

Tolleri vaatii myös muutakin toimintaa kuin pelkät hihnalenkit, toko, agi, metsästys, jälki yms. ovat oivallisia harrastuksia.

• Digsu
        tolleritollukka kirjoitti:

Oman kokemuksen pohjalta, en suosittelisi ensimmäiseksi koiraksi. Oma tolleriurokseni on hankalin koira mihin olen törmännyt, eri rotuisista koirista on kuitenkin kokemusta lapsuudesta saakka (eli yli 20v).

Oma koiruus on itsepäinen, dominoiva. Oppii toki suht helposti mutta vielä helpommin ne huonot asiat. Yksikin väärä teko/periksianto tuhoaa pitkän työn...
        Pomottelun kanssa on tehty töitä pennusta saakka, eli yli 2 vuotta. Jopa kasvattajalta alkoi loppua vinkit koiran käytöksen parantamisessa. Koulutus oli muutenkin vaikeaa, sillä koiraa ei tuntunut motivoivan mikään, ei namit tai lelut.

Nyt koira alkaa pysyä "hanskassa", mutta vieläkin saattaa kuumetessaan villiintyä ja käyttää hampaitaan. Koira on myöskin arka, joka johti hihnarähinöintiin. Mieti, jaksatko pitää malttisi ja johdonmukaisuuden ko. tapauksissa? Haluatko pennun, jonka kanssa et ehkä pysty nauttimaan pentuajasta?

Omalla kohdalla pentuaika meni ihan "hukkaan", koska jokainen päivä oli taistelua johtajuudesta jne. pentu hyppi ja puri tosissaan, ei kuunnellut mitään jne. jne. Siis jo suhteellisen koirakokeneellekin se oli tiukka paikka.

Toki jokaisessa rodussa on luonne-eroja. Eli hanki tietoa netistä/kirjoista ja tietenkin paras jos pystyt vierailemaan kasvattajan luona tai muiden rodun omistajien luona. Esim. tollereilla on paikallista toimintaa, ota selvää missä he kokoontuvat ja mene seuraamaan koulutuksia jne.

Tolleri vaatii myös muutakin toimintaa kuin pelkät hihnalenkit, toko, agi, metsästys, jälki yms. ovat oivallisia harrastuksia.

Hei tolleritollukka! kiitos sinullekkin:)

• hipsus
        tolleritollukka kirjoitti:

Tolleritollukan kirjoitukset kuulostivat hyvin tutuilta. Minullakin on hyvin vaikea tolleriuros, en soisi kenellekkään moista ensimmäiseksi koiraksi. Meilläkin ollut (ja on yhä edelleen) tappelemista pomottamisen kanssa, koko ajan pitää olla niin hemmetin tarkkana ettei koira pääse niskan päälle. Ja juu, harrastaa tollerin kanssa "pitää", mutta sanompa siitäkin, että vaatii taitavan ohjaajan. Palkkaaminen yms. pitää ajatella huolella, ettei mene lahjomaan koiraa - minun koirani ottaa ainakin liian runsaat palkat ja huomiot siten, että sen ego nousee.
        Minunkin tolleri puri, hyppi ja nylkytti. Johtajuuskoulutksella olen vihdoin saant saanut siihen jotain tolkkua, mutta kivaa se ei ole ollut.
        Jos aloittaja haluaa helpohkon koiran, jonka kanssa ei ole niin hirvittävää jos aloittelijana tekee koulutksessa joitakin virheitä, niin älä olta tolleria. Kauniita koiria ne ovat, osa hieman helppompia kuin toiset, mutta tosiaan, itse omistan myös nyt vaikeimman koiran mihin olen itse törmännyt.

• täältäkin

Vaikea koira löytyy täältäkin ja ilman aikaisempaa koiran koulutus kokemusta olisin ihan pulassa.

Tuollaiset 12 vuotiaat tyttöset eivät ole tälle koiralle valitettavasti yhtään mitään.

• Digsu

Kiitos kommenteista!
        En kyllä tosin ole 12-vuotias lähimainkaan,en tiedä mistä se käsitys on tullut.. Mutta uskon kyllä ettei sovi ihan lapsille!

• nelli-tolleri

on nyt 6 vee, tuli meille perhesyiden vuoksi tutuilta 4 vuotiaana. ihana, varsinkin sisällä rauhallinen, jopa arkakin neiti kaunosielu. tykkää pitkistä kävelylenkeistä. inhoaa ja pelkää pyssyjä ja paukahduksia.karkaa tilaisuuden tullen, teki sitä jo edellisessä paikassa. ei nouda mitään (meillä on kyllä palloa noutava kääpiömäykky 1,5 vee...) edellinen omistaja sanoi, että aikuistui ja rauhoittui aika myöhään, n. 2,5 vuotiaana. emme harrasta metsästystä, joten tämä yksilö on meille passeli kaikin puolin.nelli painaa 13,5 kg. mielestäni nelli on hieman epätyypillinen tolleri, ja aina pitää muistaa, ettei tolleri ole mikään mini-kultsu, vaan PALJON aktiivisempi.

• ...

Itselläni on kyllä erirotuinen, rotikka uros, mutta asuinalueemme kaikki lukuisat tollerit ovat pahan luokan rähisijöitä. Suuri dominanssi ja pystykorvamainen tempperamentti, hyyyvin kaukana vaikka kultsusta tai sileäkarvaisesta noutajasta. Labbiksen dominanssi on usein samaa luokkaa, mutta tempperamentti vähäisempi, joten eivät ole niin tulisia kuin tolleri.

• miss j

Tolleri on yhtä aikaa helppo ja vaikea, pehmeä ja kova koira. Koulutus on suhteellisen helppoa, jos osaa motivoida koiraa oikein, MUTTA se oppii varsinkin huonot tavat salamannopeasti. Tolleri on pehmeä siinä mielessä, että kovat koulutusmetodit eivät toimi, mutta kova siinä mielessä, että sille on alusta asti näytettävä rajat. Tolleri vaatii ehdottomasti johdonmukaisen ja reilun koulutuksen, sillä tämä älykäs rotu on aivan liian helppo kasvattaa kieroon. Kunhan koira on kunnolla koulutettu ja johtajuus on kunnossa (ja alusta asti osoitettu), niin tolleri on hyvin helppo koira. Mikäli taas omistaja töpeksii, on epäjohdonmukainen eikä osaa oikeala tavalla osoittaa johtajuutta, niin tolleri on kävelevä aikapommi. Koirakoulu on tälle rodulle aivan ehdoton.

Lisää tietoja löytyy www.tollerit.fi ja http://forum.prettybit.fi/viewforum.php?f=9 sekä tietysti kasvattajilta itseltään. He kyllä kertovat oikein mielellään koiristaan enemmänkin.

• pöldma

http://www.mytoller.net/public/links/index.zml?lang=fi
        Tässäpä yksi linkki mistä löydät tietoa kasvattajista sekä koirien omia kotisivuja :)

Meidän tollukka on nyt kolmen kuukauden ikäinen ja vaikuttaa että hänestä tulee hyvinkin määrätietoinen nuori mies. Että kyllä noiden koirien kanssa vaaditaan pitkää pinnaa ja aikaa touhuta niiden kanssa. Monet puhuvat siitä että tollerit ovat hyvinkin energisiä ja että se rauhoittuminenkin pitää ihan opetella. Meillä kyllä rymyttäisiin ympäri vuorokauden mutta onneksi vanhempi koira on sen pienemmälle jo opettanut että jos nyt yöt oltaisiin ihan rauhassa.. (toisinaan)

• NovaScotia-fanit

Ei kellään olisi tietoo mistä kysellä nova scotian tämän kevään pentua? Heti kun sopiva pentu löytyy meidän perheelle kelpaisi

• tolleriko helppo

Haluasin vain puuttua sellaiseen väärinkäsitykseen joka ihmisillä tuntuu tollerista olevan, suureksi osaksi näiden palstojen takia. Täällä mainostetaan juuri tälläistä että on todella helppo kouluttaa, oma koirani oppi yhdessä illassa istumaan ja menemään maahan.Joo, kyllä se tolleri nopeasti oppii mutta mikä on että kukaan ei ikinä puhu siitä kuinka yhtä nopeasti se oppii myös kaiken VÄÄRÄN!

Tolleri vielä on suht kovapäinen rotu niin mitäs sitten tekee nuori 12-vuotias omistaja kun koira käy käteen kiinni ihan vain sen vuoksi että se ei kunnioita käskejäänsä.
      Tai kun karkailee jatkuvasti siksi kun sille ei kertakaikkiaan osata laittaa niitä rajoja joita se tarvitsee. Kyllä se varmasti edelleen tuossa vaiheessa oppii yhdessä illassa vaikka kiipeämään seinälle jos se saa siitä HKn sinistä palkaksi mutta muuten se voikin olla ihan täysin kuspää.

Kyllästyttää vain tämä ainainen kehuskelu ja kyllästyttää myös tavata tuolla kadulla äitejä ja perheitä jotka ovat ihan kauhuissaan kun heidän oma kullannuppu onkin ihan täysin tyranni.

Jos koirasta sanotaan että ei sovellu ensimmäiseksi koiraksi niin se pitää ottaa vakavasti.

• koira

Mielestäni täällä palstalla on hirveä vastaikkainasettelun tunnelma. Ei mikään koira osaa käyttäytyä, jos sitä ei ole koulutettu. Tottakai roduissa on eroja, mutta suurin ongelma syntyy, jos koiran omistajaa ei kiinnosta kouluttaa omaansa. Huono käytös ei ole koiran vika vaan vika löytyy taluttimen päästä.

• näitä riittää
        koira kirjoitti:

Mielestäni täällä palstalla on hirveä vastaikkainasettelun tunnelma. Ei mikään koira osaa käyttäytyä, jos sitä ei ole koulutettu. Tottakai roduissa on eroja, mutta suurin ongelma syntyy, jos koiran omistajaa ei kiinnosta kouluttaa omaansa. Huono käytös ei ole koiran vika vaan vika löytyy taluttimen päästä.

On totta, että usein syypää löytyy hinan toisesta päästä. Ja on myös totta, että roduissa on eroja. Ja enemmän vielä mitä eroja on roduissa, on yksilöissä.
        Pehmeä koira on aivan erilainen kouluttaa kuin kova koira. Ongelmia tuleekin, jos se kauan odotettu pikku pallero onkin erittäin kova tai erittäin pehmeä. Tollereissa esiintyy näitä molempia hyvin paljon! Enkä usko, että kaikissa tapauksissa syy, tai varsinkaan näissä, jotka asiasta avoimesti kertovat, on siinä, ettei omistajaa kiinnosta kouluttaa koiraansa.
        Jos koira hakee johtajuutta itselleen kaikella sielullaan, ei sen kouluttaminen yhteiskuntakelpoiseksi ole kovin helppoa. Omistaja voi yrittää kaikkensa, mutta silti lyödä vain päätänsä seinään.

Itselläni myös kokemusta Erittäin dominoivasta tollerista, jonka vanhempani ostivat kun olin 13, koska se oli niin nätin värinen ja koirakirjassa sanottiin, että se on fiksu! aikaisempaa koirakokemusta löytyi perheeltä monta kymmentä vuotta. Kaksi vuotta tein töitä, että sain koiran kunnioituksen. Monet revityt takit ja lukemattomat haavat ja mustelmat. Kaksi vuotta noutajakoulutuskentillä teimme töitä yhteistyössä vanhempien ja kokeneempien noutajaihmisten kanssa. Lopulta kun sain sen tossun alle.. ai luoja mikä harrastuskoira!!! sen kanssa voi tehdä lähes mitä vain! tarpeeksi kova, kestää myös toistoja ja pääasia, se kunnioittaa minua ja perhettäni! Jos olisin etukäteen tiennyt, kuinka paljon työtä se vaatisi, en olisi ryhtynyt siihen, mutta nyt en kadu hetkeäkään!

niin ja toinen tollerimme:D pehmeä, ei kestä toistoja, ei kaipaa seuraa. aivan eri planeetalta.

Mielestäni on hienoa, että asioista osataan puhua ja osataan kertoa myös omasta koirasta, vaikka se ei olisikaan täydellinen tai oma koulutus ei tuntuisi purevan. Se voi avata monien silmiä ja laittaa pohtimaan vielä kerran, että onko tämä kuitenkaan juuri minulle oikea rotu!

• ...

Meillä on ollut tolleripentu nyt puolitoista kuukautta ja ei ole erityisen vaikea ollut ainakaan vielä. Ensimmäinen koirani oli saksanpaimenkoira joka oli ihan hirveä koulutteva, tosi pomottava ja ensimmäiset kaksi vuotta oli itkua ja vääntöä. Mielestäni yleistäminen on aika turhaa. Joka rodusta löytyy kaiken luonteisia koiria ja pääasiallisesti koulutuksesta kiinni, että millainen koiruus siitä sitten kasvaa. Parempi varautua siihen, että ottaa sitten minkä rotuisen koiran tahansa, voi se olla todella omapäinen ja vaikea koulutettava. Mielestäni sillä asenteella ei kannata koiraa lähteä edes ottamaan, että ajattelee sen olevan helposti koulutettava ja helppo rotu. Kaikki koirat vaativat koulutusta ja sen, että kaapin paikka näytetään heti pennusta pitäen. Aikaa tarvitaan paljon. Toiset koirat ovat helpompia kuin toiset rodusta riippumatta. Toki roduilla on luonteenpiirteitä joita esiintyy useammin tietyilla roduilla, mutta varma ei voi olla koskaan, vaikka sitten millaisen koiranpennun ostaisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7669
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1915
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1880
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1545
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      978
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      910
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      819
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      33
      783
    Aihe