väsymys ruuan jälkeen

minni

moi! Minulla on outoa väsymystä aina sen jälkeen kun olen syönyt runsaasti hiilihydraattipitoista ruokaa ja juomaa. On pakko mennä nukkumaan n. tunniksi kun olo on ihan tööt sen syömisen jälkeen. Sama jos syön esim. karkkia niin alkaa väsyttää kamalasti. Voiko tämä liittyä jotenkin diabetekseen?? Olen 18v., hoikka ja harrastan liikuntaa kilpatasolla eikä suvussakaan ole kyseistä sairautta.. Voisiko tämä silti olla jonkunnäköinen esiaste?? tyhmä kysymys varmaan tämä, mutta mua vaan ihmetyttää tää väsymys ruuan jälkeen..

6

10955

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • - wakeup -

..eli kyllähän ruokailun jälkeen väsymys iskee riippuen voimakkuudeltaan kuitenkin siitä mitä olet syönyt...ruoansulatus toimii ja vie energiaa sekin...ja makeisten jälkeen verensokeri nousee äkisti ja voi tulla sokerihumalakin...tämä on tällaista pintainfoa...he saavat informoida lisää jotka osaavat varmempaa tietoa antaa...hyvää kevättä kuitenkin sinulle..

• Hyvänolon konsultti

Tasapainoinen ruokavalio sisältää runsaasti tuoreita vihanneksia, hedelmiä ja marjoja sekä erilaisia kokojyväviljatuotteita. Nämä ovat parhaita hiilihydraatteja, eli hitaita, joista elimistö valmistaa energiaa pitkin päivää. ne sisältävät myös runsaasti kuituja, joka myös edesauttaa tasaista energian tuotantoa.
        Ruokavalio sisältää myös hyvänlaatuisia rasvoja, valkuaisaineita.
        Mutta vesi on tärkein, väsymys saattaa johtua myös nestehukasta, varsinkin jos kahvi on tärkein päivittäinen neste.Kahvi lisää elimistön nestehukkaa. Tarvitset 1,5-2 litraa päivässä vettä.

• Extra
        Hyvänolon konsultti kirjoitti:

Tasapainoinen ruokavalio sisältää runsaasti tuoreita vihanneksia, hedelmiä ja marjoja sekä erilaisia kokojyväviljatuotteita. Nämä ovat parhaita hiilihydraatteja, eli hitaita, joista elimistö valmistaa energiaa pitkin päivää. ne sisältävät myös runsaasti kuituja, joka myös edesauttaa tasaista energian tuotantoa.
        Ruokavalio sisältää myös hyvänlaatuisia rasvoja, valkuaisaineita.
        Mutta vesi on tärkein, väsymys saattaa johtua myös nestehukasta, varsinkin jos kahvi on tärkein päivittäinen neste.Kahvi lisää elimistön nestehukkaa. Tarvitset 1,5-2 litraa päivässä vettä.

Ruokavalion monipuolisuus on tietysti tärkeää, ja se että syö hyvää laatua sopivassa suhteessa...

Hitaat hiilihydraatit, nestetasapaino yms. on tärkeimmät huomioitavat, mutta lisäksi muutama seikka joka vähentää ruokaväsymystä:
        1) Muista pureskella ruoka hyvin.
        2 Älä juo paljon syömisen yhteydessä; mieluiten ainoastaan ennen ruokailua.
        3) Joidenkin mausteiden (esim. tabasco, mustapippuri) käyttö vaikuttaa sulatusprosessiin ja vireystilaan, niin hassulta kuin saattaakin kuulostaa.
        4) Happamat ruoka-aineet väsyttävät, niiden yhteydessä kannattaa syödä muitakin ei-happamia ruoka-aineita (esim. jogurttiin mustikoita)
        5) Suurten hiilihydraattimäärien kanssa kannattaa syödä paljon salaattia (esim. kurkku on hyvä); paitsi kuitujen myös happo-emästasapainon kannalta.
        6) Jos syöt paljon rasvaista, on hyvä syödä samaan aikaan jotain tummanvihreää. Mausteetkin kannattaa. Samoin pieni määrä alkoholia jos kyse on poikkeuksellisen rasvaisesta ateriasta, mutta suomalaisittain sitä tuskin on syytä suositella.
        7) Jos ramaisee liikaa, syö puolisen tuntia aterian jälkeen pieni jälkiruoka (esim. pari palaa fazerin sinistä)
        8) Liiku hieman väsymyksestä huolimatta! Ei tietenkään suurella rasituksella, mutta reipas kävely kannattaa.
        9) Jos ruoka ei ota sulakseen nopeasti, juo lasillinen mineraalivettä!10) Älä syö suuria määriä raskaasti sulavia ruoka-aineita (kaali, ruisleipä, lanttu jne.)
        11) Nuku riittävästi, se vaikuttaa myös ruuansulatusnopeuteen.

Ja lisäksi kannattaa syödä myös "sydämellä" eikä vain "järjellä" - eli kohtuudella vähän kaikkea sitä mitä tekee mieli ja mistä huomaat itse että tulee hyvä mieli! :)

• tiedän.

että sulla diabetestä olis, koska kuitenkin oot ihan kunnossa muuten. ite kun sairastuin nii jouduin viikossa sairaalan teholle, kun kukaan ei tajunnu mistä oli kyse. ja jos sä kerran oot vaan aterioitten jälkeen väsynyt, on se varmaan vaan ihan normaalia väsymystä. mutta ei noi sun mainitsemas asias todennäkösesti voi mitenkään olla esteenä sille, ettet sairastuis.

• pallo

aali jutska..niin muakin jos vedän vaikkapa ison satsin ruokaa tai jotaa hiilareita ym.
      Jos on diabeetikko niin , ruuan jälkeen pitäs mennä pikku kävelylle, niin sokerit tasaantus paremmin.
      Eli ei sul mitään diabetest oo. Jos häiritsee kovin, pyydä ottaa verikokeet.

• väsyttää

Ankarasti aina ruokailijen jälkeen. Etenkin lounaan. Yleensä iskee myös vahva "brainfog", olo ei enää tunnu normaalilta. Tämän takia olen jättämässä kahvia, se tuntuu vahvistavan väsymystä. Iltaa kohden kaikki askareet paranee ja tämän takia olen lähes yökukkuja. Kuitenkin joskus voin juoda limsapullon enkä huomaa mitään, joten ei välttämättä liity sokereihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1558
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      26
      1099
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1064
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      855
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe