Hei! Olen harrastanut koko ikäni koiria ja niitä meillä aina ollut. Pahin pelkoni on ollut, että kun perheeseen joskus tulee lapsia, tulee allergiajuttuja. Nyt lapsia on ja kesällä 3-vuotta täyttävällä tytöllä on ollut yskää jo monta monta viikkoa, eniten yskii öisin ja jos riehuu kovasti esim. illalla niin alkaa yskittää. Myös nenä vuotaa, nyt kirkasta nestettä, jokin aika sitten oli vielä ihan kunnon flunssa ja oli erilaista vuotoa. Myöskin iho on ollut aina kuiva ja sitä ollaan rasvattu hyvillä voiteilla. On pysynyt hyvänä kun rasvaus on ollut jokapäiväinen ja tarvitaessa tehokuuri esim. lipolanilla, mikä on vahvempaa ainetta. Tänään säikähdin kun iholla oli näkyvissä taas punaisia läikkiä (polvitaipeissa nyt ekaa kertaa, ranteet olleet punaisena jo pisempään ja punaisia pieniä läikkiä myös muualla jaloissa. Nyt oli loppu apteekin rasva ja vetäisin tytölle Nivean kropparasvaa, minkä olen ostanut Prismasta. Siinä oli tosi ällö hajukin ja hiukka epäilin sitä laittaa, mutta kun ei ollut muuta niin laitoin. Nämä punaiset kohdat tytön iholla menivät välittömästi aivan punaisiksi ja vein tytön sitten uudelleen suihkuun pesulle, minkä jälkeen rasvasin kokonaan kortisonivoiteella. Kortisoni on pitänyt ranteet ok kunnossa vaikkei sitä tietenkään pitkään saakaan käyttää. Meillä käydään talviaikaan joka toinen päivä suihkussa ja ihot on aika kuivia - voisi varmaankin käydä harvemminkin, mutta jotenkin tuntuu että tuo on sopiva väli.
Nyt minä olen sitten aivan paniikissa kun yhdistän taiveihottuman - atooppiseen ihottumaan - ja tämän taas allergiaan ja astmaan.
Meillä on kaksi koiraa, jotka pusuttelevat lapsia ja lapset ovat kovasti koirien kanssa tekemisissä. Tänään päätin tehdä testin, että kun koira pusuttelee tyttöä naamalle niin annoin pusutella ja halusin katsoa, tuleeko mitään reaktiota. Ei tullut. Eikös allergiatestissä nimenomaan laiteta koira-allergeeniä iholle ja katsotaan tuleeko mitään. Tämä koiran pusuttelu on oma testini ja haluan uskoa, ettei ole mistään koira-allergiasta kyse.
Ja onko kellään tietoa, mitkä yksityiset lääkäriasemat tekevät lapsille koirien siedätyshoitoa. Tiedän, ettei helpolla tehdä, mutta kun maksan yksityiselle niin on löydyttävä paikka, missä siedätystä tehdään. Keski-Suomen ja Pirkanmaan alueelta voisi paikka löytyä.
Kiitos.
En kaipaa ihmisiltä mitään lynkkausta, tämä asia on minulle hyvin vaikea ja ahdistava. En missään nimessä halua luopua koiristamme, teen mitä vain, että löydämme hoitoa ja pääsemme tarvittaessa siedätykseen. Joten jos et erityisemmin pidä eläimistä, ei kannata vastata jos kantasi on, että allergia/astma = eläimet pois.
Pelottaa! taiveihottuma->atooppinen ihottuma->astma
17
1895
Vastaukset
- ole koiraa
Onko suvussa psoriasista? Jos ihottumaläikät ovat selkeärajaisia ja pyöreitä, ihottuma voi olla myös sitä. Tosin nenän vuotaminen ja yskä viittaavat allergiaan. Mutta ei se välttämättä ole koira. Jos se toistuu vain keväällä, kesällä tai alkusyksystä, se voi olla myös siitepölyallergiaa. Nyt kukkii jo leppä. Kokovuotisena allergia viittaa eläimeen, huonepölyyn tai ruoka-aineeseen. Käsittääkseni maitoallergia (ei intoleranssi) voi aihe aiheuttaa taiveihottumaa. - ja varsinkin, jos pikkulapsena on ollut maitorupea.
Jätä maito, jäätelö, juusto pois lapsen ruokavaliosta vaikka viikoksi (mieluummin kahdeksi), jos ihottuma paranee, voi viitata maitoallergiaa. Helpointa on tietenkin viedä lapsi vaikka yksityiselle lääkäriasemalle allergiatestiin. Kerralla voidaan testata siitepölyt, osa ruoka-aineista ja yleisimmät eläimet. Testi tehdään kahteen käsivarteen. Jos pelkäät lääkäriltä saarnaa, älä kerro teidän koirasta. Sano, että vaikka saa kaverillaan oikeita, joilla mm. on koiria. Tuosta naaman nuolemisesta en osaa sanoa testinä. Prick-testissä ihoon tehdään pieni reikä, niin että testattava allergeeni menee pintaa syvemmälle. En tiedä, onko pointti saada pieni verikontakti. Jos lapsesi saa haavan, koira voisi nuolla sitä. MUTTA EN mene kyllä vastuuseen, jos lapsellesi tapahtuu jotain ikävää tällä ohjeella esim. paha allerginen reaktio tai tulehtunut haava.
Siedätyshoidon saaminen on tosi vaikeaa. Suomessa on kärsi kärsi kirkkaamman kruunun saat -mentaliteetti allergia-asioissa. Pitäisi olla tyyliin sokea ja ammatiltaan koirankasvattaja, jotta voisi saada siedätystä koiraan. Voithan silti kysellä. Mutta siedätys ei poista allergiaa. Se vain vähentää sitä. Tosi harvinaista on, että hoitotulos on täydellinen parantuminen. Ja vaste kestää noin 4 - 10 vuotta vaikka isompaa vuosimäärää näkeekin mainoksissa. Minut siedätettiin koivulle kolme vuotta sitten. Auttoi tosi vähän. Lääkkeet kyllä peittävät oireet, mitä ennen ei tapahtunut, mutta uusiakin allergioita on sen jälkeen tullut, ja kuvittelin pääseväni edes osasta lääkkeitä eroon. Kirjassa nimeltä "Ilman allergiaa" on vaihtoehtoisia allergian hoitomuotoja. En ole kokeillut enkä tiedä, kuinka päivänvalon kestäviä ne ovat.- ole koiraa
Ai niin. Ja yöllinen yskiminen on astman ensioire. Sillä ei parane leikkiä vaan kannattaa suunnata lääkäriin. Astma voi esiintyä myös ilman allergiaa, jolloin koirasta ei tarvitse luopua. Allergia astma -tapauksessa se taitaa olla välttämätöntä. Ja hoitamaton allergiakin voi johtaa astmaan.
- maitoallergiaa
Maitoallergia on harvinaista, se olisi jo tullut esille, jos lapsi olisi maidolle allerginen.
Maitorupi on vanha termi, nykyään puhutaan atopiasta. Netistä löytyy tietoa lisää.
Itse ei missään nimessä saa jättää maitotuotteita pois, kyseessä pieni lapsi.
Jos suvussa (isän tai äidin puolella) on astmaa, kannattaa olla 'varuillaan'.
Tosiaan, monet ruoka-aineet voivat aikaansaada nuhaa/yskää. Jotkut kala-allergikot eivät kestä edes kalan hajua.
Nämä on tutkittava lääkärin seurannassa, jos allergiaa epäilee.
Kirjoitin alempana omista kokemuksistani - atoopikko 56 ja risat. - apuun
maitoallergiaa kirjoitti:
Maitoallergia on harvinaista, se olisi jo tullut esille, jos lapsi olisi maidolle allerginen.
Maitorupi on vanha termi, nykyään puhutaan atopiasta. Netistä löytyy tietoa lisää.
Itse ei missään nimessä saa jättää maitotuotteita pois, kyseessä pieni lapsi.
Jos suvussa (isän tai äidin puolella) on astmaa, kannattaa olla 'varuillaan'.
Tosiaan, monet ruoka-aineet voivat aikaansaada nuhaa/yskää. Jotkut kala-allergikot eivät kestä edes kalan hajua.
Nämä on tutkittava lääkärin seurannassa, jos allergiaa epäilee.
Kirjoitin alempana omista kokemuksistani - atoopikko 56 ja risat.Katso maitotauti netistä. Itse käytän luomumaitotuotteita. Ei oo enää ripulia eikä ihottumaa. Luomumaito on homogenoimatonta.
- sisäilmasta
Ihan ensimmäiseksi: kauhistuin, kun luin, että laitoit lapsen iholle Niveaa. Itse nuorena parikymppisenä rasvasin Nivealla kasvot ja kyllä punoitti.
Kukaan ei pysty ennustamaan allergisoituuko lapsi koirille, vai ei. Koira-allergisille koiran nuolaisu todella aiheuttaa kutinaa yms. oireita.
Koiran hilse on allergeeni.
Kaikki eivät allergisoidu koiralle, moni siedättyy omalle koiralleen, vaikka olisi allerginen muille koirille.
Lapsen kanssa ei auta odottaa siedättymistä, jos selvää allergiaa on, mutta se pitää ensin tutkia.
Siedätyshoitoja on olemassa, sitä en tiedä, miten nuorille niitä annetaan. Ensin on luonnollisesti todettava allergia.
Tässä vähän itsestäni ja omista kokemuksistani/havainnoistani.
Jospa niistä olisi apua tulevaisuudessa:
Olen 56 ja risat, atoopikko, maitoruvet ja taiveihottumat, erilaiset yliherkkyysihottumat, nuhat ja yskät kokenut. Olen allerginen mm. valkosipulille ja hajusteille (ihoallergia).
Luulin olevani koirille allerginen, mutta en ole.
Omaa koiraa en hankkinut, mutta pojalla on koira, mitä saan hoitaa (mm. kesät mökillä).
Koira syö muonaa (papanoita), missä ei ole lisä-, väri-, eikä säilöntäaineita - allergisille koirille tarkoitettua. Aiempaan koiranmuonaan reagoin astmalla (minulla ei ole astmaa, mutta se oli kyllä astmakohtaus/allerginen kohtaus).
Koira on hajusteeton (hajusteet tarttuvat myös koiran turkkiin, jos niitä perheessä käytetään).
Jos kyläilevät hajustetussa perheessä, en voi olla koran kanssa missään tekemisissä - on tullut sekin koettua.
En kestä hajusteiden 'passiivista hengittämistä', itse en käytä mitään hajustettuja tuotteita, eikä perheeni. Olemme eläneet hajusteetta jo 16 vuotta.
Hajusteraaka-aineiden joukossa on monia hengitystieärsyttäjiä (myös hengitystieherkistäjiä löytyy). Tuo tiedetään, vaikka hajusteiden hengitystievaikutuksia ei edes testata (valmistan ei tarvitse testata).
Minimoi hajusteiden käyttö! Pyykinpesu- ja huuhteluaineet hajusteettomiksi (koko perheelle); siivousaineet hajusteettomia; tiskiaineet hajusteettomia; hyvää hajusteetonta kosmetiikkaa on saatavilla.
Ns. ilmanraikasteet/WC-raikasteet roskiin!
Eivät raikasta vaan pilaavat huoneilmaa.
Vie aikansa saada asunto hajusteettomaksi, nykyajan synteettiset hajustekemikaalit pysyvät pitkään (pesusta pesuun), mutta pikku hiljaa sisäilma paranee.
Pidä lapsen syömisistä ruokapäiväkirjaa. Siitä voi selvitä, mitkä ruoka-aineet aiheuttavat taiveihottumaa/ihottumaläiskiä. Jos tätä ei hallitse, on aika vaikea tehdä havaintoja, mutta on olemassa ns. eniten allergisoivia ruoka-aineita; niitä ainakin kannattaa 'vahdata'.
Minä esim. voin syödä appelsiinin tänään, mutten missään tapauksessa joka päivä. Suklaan kanssa sama, pieni pala käy, ei enempää.
Kalaa ei joka päivä.
Jos tomaatti kutittaa, pidettävä tauko.
Vältettävä limsoja, karkkeja, jne.
Parasta on itsetehty ruoka, tietää, mitä syö.
Tämä on 'oma tieteenalansa', yksilölliset erot ovat suuret.
Puuvilla parasta ihoa vasten, muista kutinaa ja/tai ihottumaa.
Viileähkö makuuhuone parempi - kuuma kutittaa ihoa. Itse nukun ikkuna auki kesät talvet, lapselle en suosittele.- alkup.
Kiitos asiallisista vastauksista. Tosiaan, Nivea oli virhe tosiaan - meillä on ollut jo jonkin aikaa apteekin rasvat loppu ja ollaan käytetty kaupan rasvoja. Kyllä eron huomaa, tänään menen heti apteekkiin ostoksille.
Minä en pidä nenän valumista ja hallittuja yskimisiä asiana, että veisin lääkäriin (en halua keskustella eläinallergiasta kenenkään kanssa, näin suojelen itseäni). Näin viime yönä kamalaa painajaista koiristamme ja heräsin paniikissa ja itkuisena. En kestä tätä tilannetta. Tosin olen aivan sekopää näiden asioiden kanssa!
Saako allergiatestin tuloksen heti tietää? Käsivarteen tehdyn meinaan. - astnaa vuodesta-70
alkup. kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista. Tosiaan, Nivea oli virhe tosiaan - meillä on ollut jo jonkin aikaa apteekin rasvat loppu ja ollaan käytetty kaupan rasvoja. Kyllä eron huomaa, tänään menen heti apteekkiin ostoksille.
Minä en pidä nenän valumista ja hallittuja yskimisiä asiana, että veisin lääkäriin (en halua keskustella eläinallergiasta kenenkään kanssa, näin suojelen itseäni). Näin viime yönä kamalaa painajaista koiristamme ja heräsin paniikissa ja itkuisena. En kestä tätä tilannetta. Tosin olen aivan sekopää näiden asioiden kanssa!
Saako allergiatestin tuloksen heti tietää? Käsivarteen tehdyn meinaan.selvittää,asiat ei pään pensaaseen laitolla selviä.
"Näin suojelen itseäni.." Eikö se lapsi ja hänen terveytensä nyt kuitenki ole se numero UNO!?!
Kirjoituksistasi saa sellaisen kuvan että koirat ajavat lapsen terv.edelle.
Olen astmaatikko, silti eläinrakas. Asiat eivät vain aina mene tässä elämässä oman käsikirjoituksen mukaisesti! - ole koiraa
alkup. kirjoitti:
Saako allergiatestin tuloksen heti tietää? Käsivarteen tehdyn meinaan.Saa. Jos allergeenille on allerginen, käsivarteen nousee hyttysensyömämäinen paukama, jonka läpimitta mitataan viivottimella.
- tai edes
pediatrille! Lapsen terveys kaiketi ohittaa (ainakin pitäisi!) kaiken muun!! Ei asia jollain nettipalstalla selviä. Ja siedätyshoidoista voit ottaa ja soitella lääkäriasemien labraan, sillä se selviää kuka tekee ja kuka ei.
- ap.
Tiedän kyllä, että soittamalla selviää asiat ja tarpeen tullen vien lääkäriin. Mutta mielestäni vielä nuha pitkänäkään ei ole syy mennä lääkäriin kun lapsi ei muuten mitenkään kärsi vaan on iloinen oma itsensä.
- on jo syy
ap. kirjoitti:
Tiedän kyllä, että soittamalla selviää asiat ja tarpeen tullen vien lääkäriin. Mutta mielestäni vielä nuha pitkänäkään ei ole syy mennä lääkäriin kun lapsi ei muuten mitenkään kärsi vaan on iloinen oma itsensä.
lääkärissä käyntiin, sen takaa kun voi löytyä esim. poskiontelotulehdus, allergia tms. Yskä, pitkään kestänyt, se ainakin on syy viedä lapsi lääkäriin.
Kyseessä on lapsi joka ei voi itse päättää asioistaan... - ap.
on jo syy kirjoitti:
lääkärissä käyntiin, sen takaa kun voi löytyä esim. poskiontelotulehdus, allergia tms. Yskä, pitkään kestänyt, se ainakin on syy viedä lapsi lääkäriin.
Kyseessä on lapsi joka ei voi itse päättää asioistaan...Soitin allergianeuvojalle ja hän oli sitä mieltä, ettei vielä ole tarvetta mennä lääkäriin. Syystä, että esim. siitepölyallergia-aika on Suomessa aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn ja kun on ollut kuitenkin nuhaton ja yskätön jakso niin katsellaan vielä. Myös se, ettei tullut koiran suukotteluista mitään reaktiota lapselle ei viittaa allergiaan.
Älkää huoliko, kyllä meillä lapsi pääsee lääkäriin heti kun tilanne sitä vaatii. - Sivustaseuraaja
ap. kirjoitti:
Soitin allergianeuvojalle ja hän oli sitä mieltä, ettei vielä ole tarvetta mennä lääkäriin. Syystä, että esim. siitepölyallergia-aika on Suomessa aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn ja kun on ollut kuitenkin nuhaton ja yskätön jakso niin katsellaan vielä. Myös se, ettei tullut koiran suukotteluista mitään reaktiota lapselle ei viittaa allergiaan.
Älkää huoliko, kyllä meillä lapsi pääsee lääkäriin heti kun tilanne sitä vaatii.on asia, joka kannattaa selvittää. Eli lähes kaikki varsinkin yli 10 vuotta vanhemmat pientalot omaavat hometta jossain määrin ja sitä ei atoopikko kestä. Juuri tuollaisia oireita tulee homeesta. Onko perheessänne paljon korva-, ja poskiontelontulehduksia, migreeniä tms.? Ne ovat tyypillisiä hometalon oireita ihan "normaaleillakin" ihmisillä.
t. Atoopikko sivustaseuraaja - ap.
Sivustaseuraaja kirjoitti:
on asia, joka kannattaa selvittää. Eli lähes kaikki varsinkin yli 10 vuotta vanhemmat pientalot omaavat hometta jossain määrin ja sitä ei atoopikko kestä. Juuri tuollaisia oireita tulee homeesta. Onko perheessänne paljon korva-, ja poskiontelontulehduksia, migreeniä tms.? Ne ovat tyypillisiä hometalon oireita ihan "normaaleillakin" ihmisillä.
t. Atoopikko sivustaseuraajaHei, homeasiaa olen itsekin miettinyt, mutta asumme 1 1/2 vuotta vanhassa talossa eli ei voi kyllä olle homeesta kyse.
Nyt on ilmanpuhdistin pöhissyt pari päivää. Ostettiin Elixair kun sitä on kovasti kehuttu ja kyllä sisäilmassa on mielestäni muutos jo parempaan. - siedätyshoidosta
ap. kirjoitti:
Hei, homeasiaa olen itsekin miettinyt, mutta asumme 1 1/2 vuotta vanhassa talossa eli ei voi kyllä olle homeesta kyse.
Nyt on ilmanpuhdistin pöhissyt pari päivää. Ostettiin Elixair kun sitä on kovasti kehuttu ja kyllä sisäilmassa on mielestäni muutos jo parempaan.Sitä ei mun käsittääkseni tehdä alle kouluikäisille.
Eihän tuo paljon ota, jos terveyskeskuksessa käväsee testeissä.
Perheessä meillä on astmaa, atooppista ihottumaa ja allergioita. Ja koira. Eikä sitä koiraa oo kukaan käskeny pois laittaa. Ei edes ehdottanut. Siis lääkärit. Jotkut tutut kyllä, mutta viis niistä. - ap.
siedätyshoidosta kirjoitti:
Sitä ei mun käsittääkseni tehdä alle kouluikäisille.
Eihän tuo paljon ota, jos terveyskeskuksessa käväsee testeissä.
Perheessä meillä on astmaa, atooppista ihottumaa ja allergioita. Ja koira. Eikä sitä koiraa oo kukaan käskeny pois laittaa. Ei edes ehdottanut. Siis lääkärit. Jotkut tutut kyllä, mutta viis niistä.Voi että miten ihanaa lukea myös teidänlaisesta perheestä, missä on edelleen koira astmasta ja allergioista huolimatta! Tällaisia tapauksia tahtoisin löytää lisää ja kuulla miten on mennyt.
Nyt tytön nuha on ollut poissa parin päivän ajan. Yskittää kyllä, mutta viime yönä ei yskinyt kertaakaan ennen kuin aamulla sitten kerran yskähteli. Voihan tuo olla myös pitkittynyttä yskääkin. Yhtään ainutta antibioottikuuria ei ola tytölle annettu vaikka yskän takia ollaan kaksi kertaa käyty lääkärissä. Ja keuhkoja on kuunneltu, ei kuulu mitään. Yskii vain.
Ilmanpuhdistin on muutaman päivän kokeilun perusteella todella mahtava! Olen tyytyväinen, että maksettiin enemmän ja saatiin toimiva laite. Ilma on erilaista ja ainakin nyt tosiaan tyttö nukkui yön yskimättä.
Mutta eilen huomattiin sitten sellainen asia kun käytiin mummolassa, että siellä alkoi sitten itselläkin tuntua nenässä, että johan on pölyä vaikka siellä oli ollut siivouspäivä. Ja mieheni alkoi aivastelemaan. Tuli vaan mieleen, että alkaako sitä sitten reagoida aina muualla kun kotona on pölyä vähän :)
- juttuja
Muutamia kommentteja kirjoitukseesi.
Nykyisen käsityksen mukaan on vain hyvä, jos lapsiperheissä on eläimiä. Niiden kanssa oleskelu pienestä pitäen suojaa allergioilta ja astmalta. Sitten jos astma kuitenkin puhkeaa, niin tuo koiran pito pitää tietenkin ottaa uuteen käsittelyyn.
Atooppista ihoa pitäisi pestä todella harvoin. Meidän ihotautilääkärin suositus on kolme kertaa kahdessa viikossa. Päivittäin vain kevyt suihku viileällä vedellä. Itse en ole vuosikausiin pessyt muuta kuin kriittiset paikat itsestäni saippualla. Muualle riittää suihku, eikä ole ollut ongelmia ihon kanssa. Toki rasvaa käytän. Puhdistuksen voi muuten suorittaa myös kosteusvoiteelle. Se on minunkin kasvojeni puhdistusaine.
Minulla on myös "oma uskoni" tuon ihottuman hoidossa. Olen ollut huomaavinani, että hyvien ruokaöljyjen suhteellisen runsas käyttö on hyväksi sekä iholle että hiuksille. En tiedä, onko tuo totta vai luuloa, mutta sekä minä että tyttäreni voimme hyvin, vaikka molemmilla on atooppinen iho.
Paras tietämäni hoito atooppiseen ihottumaan on etelänmatka. Aurinko ja meressä uinti parantavat pahankin ihottuman muutamassa päivässä. Vai liekö se rentoutuminen, joka auttaa. Harmi vain, etteivät rahavarat riitä jatkuvaan matkusteluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."672277Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2302182- 1201478
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis201282Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj211242En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711200- 1201164
Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102969Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73959Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78909