Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Turbon savutus ja muutakin siitä

JJJ12

Eli autossani turbo savuttaa ja tulpat ovat öljyiset. Tulppien öljyisyys johtuu varmaan venttiilivarrenkumeista, mutta mistä tuo turbon savutus johtuu? Päästääkö se öljyä suoraan pakoputkeen vai imuputkeen ja sitä kautta palotilaan? Jos ahtoputkeen niin pitääkö se ja imusarja putsata turbon huollon/vaihdon jälkeen?


Sitten toinen, minkä takia sanotaan ettei saisi olla yhtään sivuttaista välystä, mutta pitkittäistä saa olla? Jos on yhtään sivuttaista niin turbo leviää hetkenä minä hyvänsä?

7

3236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo941

      Kun turbon vaihtaa, niin mitkä kaikki tiivisteet pitää vaihtaa samalla? Esim. Onko turbon ja pakosarjan välissä joku?

      • vaihtaaa

        ovien tiivisteet ja voipaperia siellä välissä on


    • TurbotOn

      "Sitten toinen, minkä takia sanotaan ettei saisi olla yhtään sivuttaista välystä, mutta pitkittäistä saa olla? Jos on yhtään sivuttaista niin turbo leviää hetkenä minä hyvänsä?"

      Eli hommahan on juuri päinvastoin,että turbon akselissa saa tuntua pieni sivuttaisvälys,mutta pittuussuuntaista ei yhtään!

      Savutuksesta veikkaisin,että turbosta on laakeri korkannut,eli öljyä pääsee pakopesään ja siksi savuttaa.Voihan se kone tietty muutenkin olla väljä ja siitä johtuu savutus.

      • garrett 2,2

        niin uutta turboa yllätys, yllätys, sehän on väljä joka suuntaan nii se on se oljynpaine joka tekee turbon tiukaksi eli siipipyörästö kelluu öljykalvossa paha menna sen pyöriessä kokeilee onko tiukka!! itselläni savutti turbokone ja ilmansuodatin öljyssä jatkuvasti ei ollut turbossa vika vaan mäntä ja renkaat halki ja katki eli turbo ahto läpi oljypohjaan sieltä venttiilikoppaan ja huohotuksen kautta ilmanputsariin 7L/3000thkm. öljynkulutus


      • TurbotOn
        garrett 2,2 kirjoitti:

        niin uutta turboa yllätys, yllätys, sehän on väljä joka suuntaan nii se on se oljynpaine joka tekee turbon tiukaksi eli siipipyörästö kelluu öljykalvossa paha menna sen pyöriessä kokeilee onko tiukka!! itselläni savutti turbokone ja ilmansuodatin öljyssä jatkuvasti ei ollut turbossa vika vaan mäntä ja renkaat halki ja katki eli turbo ahto läpi oljypohjaan sieltä venttiilikoppaan ja huohotuksen kautta ilmanputsariin 7L/3000thkm. öljynkulutus

        Että väljä joka suuntaan!?Vai niin.Mikäs sen öljyn virtaamisen estää pakopesään jos turbiiniakselissa on pituussuuntaan liian suuri välys??Mulla on turboja ollut niin henkilöautoissani ja nykyisessä pyörässänikin on menossa neljäs turbo.Osa ollut aivan uusia,osa peruskorjattuja.Yhdessäkään ei ole ollut sormin juurikaan tuntuvaa PITUUSSUUNTAISTA välystä!Sivuttaisklappia kylläkin.On selvää,että akselin laakeroinnissa tarvitaan välys,koska jostain reiästähän sen öljyn tarvitsee päästä takaisin öljypohjaan.Öljy todellakin "keskittää" turbonakselin paikalleen.Jos näin ei olisi,turbo leikkaisi nk.kiinni.Mutta öljy itsessään ei TIIVISTÄ mitään,eli jotta öljyä ei pääsisi luvattomiin paikkoihin(esim.pakopesä),on sen virtausta ohjattava tässä tapauksessa tiiviillä laakeroinnilla ym.
        Jos oikein sitten aletaan saivartelemaan,niin kaikkien liikkuvien osien välillä tarvitaan välys.Jos välystä ei ole lainkaan,ei osat keskenään pääse liikkumaan.Jokainen,jolla on edes jonkinlainen käsitys turboahtimen toiminnasta ja rakenteesta,ymmärtää miksei pituussuuntaista välystä juurikaan saa olla.Se mikä sitten on sormituntumalla liiallinen välys,on tietysti toinen juttu.Sen kyllä asiasta tietävä kaveri huomaa ja tuntee.


      • garret 2,2chrysler
        TurbotOn kirjoitti:

        Että väljä joka suuntaan!?Vai niin.Mikäs sen öljyn virtaamisen estää pakopesään jos turbiiniakselissa on pituussuuntaan liian suuri välys??Mulla on turboja ollut niin henkilöautoissani ja nykyisessä pyörässänikin on menossa neljäs turbo.Osa ollut aivan uusia,osa peruskorjattuja.Yhdessäkään ei ole ollut sormin juurikaan tuntuvaa PITUUSSUUNTAISTA välystä!Sivuttaisklappia kylläkin.On selvää,että akselin laakeroinnissa tarvitaan välys,koska jostain reiästähän sen öljyn tarvitsee päästä takaisin öljypohjaan.Öljy todellakin "keskittää" turbonakselin paikalleen.Jos näin ei olisi,turbo leikkaisi nk.kiinni.Mutta öljy itsessään ei TIIVISTÄ mitään,eli jotta öljyä ei pääsisi luvattomiin paikkoihin(esim.pakopesä),on sen virtausta ohjattava tässä tapauksessa tiiviillä laakeroinnilla ym.
        Jos oikein sitten aletaan saivartelemaan,niin kaikkien liikkuvien osien välillä tarvitaan välys.Jos välystä ei ole lainkaan,ei osat keskenään pääse liikkumaan.Jokainen,jolla on edes jonkinlainen käsitys turboahtimen toiminnasta ja rakenteesta,ymmärtää miksei pituussuuntaista välystä juurikaan saa olla.Se mikä sitten on sormituntumalla liiallinen välys,on tietysti toinen juttu.Sen kyllä asiasta tietävä kaveri huomaa ja tuntee.

        joo en väitäkään että öljy tiivistää vaan vaan tiukkaa sen välyksen pois tosiaan! poikittaisen! messuilla kerran heiluttelin kuormaauton turboa ja muissakinmitä on päässyt kokeileen aika hölsky olikin (en saivartele )vaikka uusi ei esim. kiertokangessa ole tommosia välyksiä jotka sitten öljynpaineella poistuisi niin turbossahan ei mitkään stefat kestäsi vissiin "levyt" mitkä linkoo öljyn ettei mee pako tai paine puolelle?


      • TurbotOn
        garret 2,2chrysler kirjoitti:

        joo en väitäkään että öljy tiivistää vaan vaan tiukkaa sen välyksen pois tosiaan! poikittaisen! messuilla kerran heiluttelin kuormaauton turboa ja muissakinmitä on päässyt kokeileen aika hölsky olikin (en saivartele )vaikka uusi ei esim. kiertokangessa ole tommosia välyksiä jotka sitten öljynpaineella poistuisi niin turbossahan ei mitkään stefat kestäsi vissiin "levyt" mitkä linkoo öljyn ettei mee pako tai paine puolelle?

        Juuri näinhän se on.
        Männätappi voi olla nk.puristussovitteella kiertokangessa,jolloin tuota välystä ei olekaan.Tällöin männätappi on "välyssovitteella" männässä,jolloin siellä tarvitaan myös välys.Tosin hyvin pieni.Tämän välyksen öljy taas poistaa.Jossain käytetään myös sovituksia,joissa männäntappi on sekä männässä että kiertokangessa välyssovitteella.Tätä kutsutaan "uivaksi männäntapiksi" : )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2174
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2003
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1337
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1314
    8. 50
      1205
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe