Turbon savutus ja muutakin siitä

JJJ12

Eli autossani turbo savuttaa ja tulpat ovat öljyiset. Tulppien öljyisyys johtuu varmaan venttiilivarrenkumeista, mutta mistä tuo turbon savutus johtuu? Päästääkö se öljyä suoraan pakoputkeen vai imuputkeen ja sitä kautta palotilaan? Jos ahtoputkeen niin pitääkö se ja imusarja putsata turbon huollon/vaihdon jälkeen?


Sitten toinen, minkä takia sanotaan ettei saisi olla yhtään sivuttaista välystä, mutta pitkittäistä saa olla? Jos on yhtään sivuttaista niin turbo leviää hetkenä minä hyvänsä?

7

3416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo941

      Kun turbon vaihtaa, niin mitkä kaikki tiivisteet pitää vaihtaa samalla? Esim. Onko turbon ja pakosarjan välissä joku?

      • vaihtaaa

        ovien tiivisteet ja voipaperia siellä välissä on


    • TurbotOn

      "Sitten toinen, minkä takia sanotaan ettei saisi olla yhtään sivuttaista välystä, mutta pitkittäistä saa olla? Jos on yhtään sivuttaista niin turbo leviää hetkenä minä hyvänsä?"

      Eli hommahan on juuri päinvastoin,että turbon akselissa saa tuntua pieni sivuttaisvälys,mutta pittuussuuntaista ei yhtään!

      Savutuksesta veikkaisin,että turbosta on laakeri korkannut,eli öljyä pääsee pakopesään ja siksi savuttaa.Voihan se kone tietty muutenkin olla väljä ja siitä johtuu savutus.

      • garrett 2,2

        niin uutta turboa yllätys, yllätys, sehän on väljä joka suuntaan nii se on se oljynpaine joka tekee turbon tiukaksi eli siipipyörästö kelluu öljykalvossa paha menna sen pyöriessä kokeilee onko tiukka!! itselläni savutti turbokone ja ilmansuodatin öljyssä jatkuvasti ei ollut turbossa vika vaan mäntä ja renkaat halki ja katki eli turbo ahto läpi oljypohjaan sieltä venttiilikoppaan ja huohotuksen kautta ilmanputsariin 7L/3000thkm. öljynkulutus


      • TurbotOn
        garrett 2,2 kirjoitti:

        niin uutta turboa yllätys, yllätys, sehän on väljä joka suuntaan nii se on se oljynpaine joka tekee turbon tiukaksi eli siipipyörästö kelluu öljykalvossa paha menna sen pyöriessä kokeilee onko tiukka!! itselläni savutti turbokone ja ilmansuodatin öljyssä jatkuvasti ei ollut turbossa vika vaan mäntä ja renkaat halki ja katki eli turbo ahto läpi oljypohjaan sieltä venttiilikoppaan ja huohotuksen kautta ilmanputsariin 7L/3000thkm. öljynkulutus

        Että väljä joka suuntaan!?Vai niin.Mikäs sen öljyn virtaamisen estää pakopesään jos turbiiniakselissa on pituussuuntaan liian suuri välys??Mulla on turboja ollut niin henkilöautoissani ja nykyisessä pyörässänikin on menossa neljäs turbo.Osa ollut aivan uusia,osa peruskorjattuja.Yhdessäkään ei ole ollut sormin juurikaan tuntuvaa PITUUSSUUNTAISTA välystä!Sivuttaisklappia kylläkin.On selvää,että akselin laakeroinnissa tarvitaan välys,koska jostain reiästähän sen öljyn tarvitsee päästä takaisin öljypohjaan.Öljy todellakin "keskittää" turbonakselin paikalleen.Jos näin ei olisi,turbo leikkaisi nk.kiinni.Mutta öljy itsessään ei TIIVISTÄ mitään,eli jotta öljyä ei pääsisi luvattomiin paikkoihin(esim.pakopesä),on sen virtausta ohjattava tässä tapauksessa tiiviillä laakeroinnilla ym.
        Jos oikein sitten aletaan saivartelemaan,niin kaikkien liikkuvien osien välillä tarvitaan välys.Jos välystä ei ole lainkaan,ei osat keskenään pääse liikkumaan.Jokainen,jolla on edes jonkinlainen käsitys turboahtimen toiminnasta ja rakenteesta,ymmärtää miksei pituussuuntaista välystä juurikaan saa olla.Se mikä sitten on sormituntumalla liiallinen välys,on tietysti toinen juttu.Sen kyllä asiasta tietävä kaveri huomaa ja tuntee.


      • garret 2,2chrysler
        TurbotOn kirjoitti:

        Että väljä joka suuntaan!?Vai niin.Mikäs sen öljyn virtaamisen estää pakopesään jos turbiiniakselissa on pituussuuntaan liian suuri välys??Mulla on turboja ollut niin henkilöautoissani ja nykyisessä pyörässänikin on menossa neljäs turbo.Osa ollut aivan uusia,osa peruskorjattuja.Yhdessäkään ei ole ollut sormin juurikaan tuntuvaa PITUUSSUUNTAISTA välystä!Sivuttaisklappia kylläkin.On selvää,että akselin laakeroinnissa tarvitaan välys,koska jostain reiästähän sen öljyn tarvitsee päästä takaisin öljypohjaan.Öljy todellakin "keskittää" turbonakselin paikalleen.Jos näin ei olisi,turbo leikkaisi nk.kiinni.Mutta öljy itsessään ei TIIVISTÄ mitään,eli jotta öljyä ei pääsisi luvattomiin paikkoihin(esim.pakopesä),on sen virtausta ohjattava tässä tapauksessa tiiviillä laakeroinnilla ym.
        Jos oikein sitten aletaan saivartelemaan,niin kaikkien liikkuvien osien välillä tarvitaan välys.Jos välystä ei ole lainkaan,ei osat keskenään pääse liikkumaan.Jokainen,jolla on edes jonkinlainen käsitys turboahtimen toiminnasta ja rakenteesta,ymmärtää miksei pituussuuntaista välystä juurikaan saa olla.Se mikä sitten on sormituntumalla liiallinen välys,on tietysti toinen juttu.Sen kyllä asiasta tietävä kaveri huomaa ja tuntee.

        joo en väitäkään että öljy tiivistää vaan vaan tiukkaa sen välyksen pois tosiaan! poikittaisen! messuilla kerran heiluttelin kuormaauton turboa ja muissakinmitä on päässyt kokeileen aika hölsky olikin (en saivartele )vaikka uusi ei esim. kiertokangessa ole tommosia välyksiä jotka sitten öljynpaineella poistuisi niin turbossahan ei mitkään stefat kestäsi vissiin "levyt" mitkä linkoo öljyn ettei mee pako tai paine puolelle?


      • TurbotOn
        garret 2,2chrysler kirjoitti:

        joo en väitäkään että öljy tiivistää vaan vaan tiukkaa sen välyksen pois tosiaan! poikittaisen! messuilla kerran heiluttelin kuormaauton turboa ja muissakinmitä on päässyt kokeileen aika hölsky olikin (en saivartele )vaikka uusi ei esim. kiertokangessa ole tommosia välyksiä jotka sitten öljynpaineella poistuisi niin turbossahan ei mitkään stefat kestäsi vissiin "levyt" mitkä linkoo öljyn ettei mee pako tai paine puolelle?

        Juuri näinhän se on.
        Männätappi voi olla nk.puristussovitteella kiertokangessa,jolloin tuota välystä ei olekaan.Tällöin männätappi on "välyssovitteella" männässä,jolloin siellä tarvitaan myös välys.Tosin hyvin pieni.Tämän välyksen öljy taas poistaa.Jossain käytetään myös sovituksia,joissa männäntappi on sekä männässä että kiertokangessa välyssovitteella.Tätä kutsutaan "uivaksi männäntapiksi" : )


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1562
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1522
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1242
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      174
      1087
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      310
      1027
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1026
    Aihe