Hajusteyliherkkyys-

dignoosiin

psygologin kautta??

Nyt siis todistetaan , että hulluudesta on kyse??? Niinkö???

Toisaalta sehän on mulle ihan sama mitä kautta saan eläkepaperit, vai onko?
Toisaalta saanhan sitten "hullutella" ihan "virallisesti" , huolettaa vaan tuo ekonominen puoli , niin kuin aina!!

Annanko sovinnolla leimata itseni hulluksi, onko sillä merkitystä tulevaan eläkkeeseeni, lähinnä sen suuruuteen, onko teillä kokemuksia ko. asiasta????

Taas on tilanne , että pitäis tietää sellaisia kysymyksiä , jota ei ole mahdollisuus tietää ilman lakimiehen koulutusta.

20

5455

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hullunako

      Oletko ajatellut että psyykeen sairaus diagnooseja ei saada vain sillä että menee psygologille? Psyykkeen sairaudet eivät ole mitään helppoja sairauksia, ei silloin hullutella vapaasti ja rajattomasti. Kyllä esim. vaikea masennus vie elämänhalut ihan tarkkaan. Ei silloin jaksa huolehtia edes itsestään eikä perheestään eikä todellakaan jaksa hullella.
      Kyllä moni psyykkeen sairas ihminen vaihtaisi sairautensa heti elimelliseen sairauteen ja saisi ihmisiltä tukea ja myötätuntoa.
      Ja miten paljon psyykkseen sairaita onkaan ilman eläkettä kun ei sitä ole saanut, ei se niin helppoa ole.
      Asetu hetkeksi toisten asemaan, niin varmaan ymmärrät mitä tarkoitan.
      Jotain muuta kautta on sosiaaliturva hajusteherkkyyteen saatava.

      • saanut

        5 vuoden homeastman ja hajusteyliherkkyyden takia luulosairaan diagnoosin. Vakava persoonallisuushäiriö kun en suostunut menemään psykologin luo homerakennukseen uudelle käynnille. Sain edellisellä käynnillä pahat myrkytysoireet ja toipumiseen meni useita viikkoja.Kieltäytyminen oli viimeinen niitti ja olen eläkkeellä milenterveysdiagnoosilla eli aivan huuhaata.Kyllä on saanut tehdä itsensä kanssa töitä että hyväksyy itselleen sellaisen diagnoosin mikä ei pidä paikkaansa.Se mikä minut ajoi psykiatrille oli se ettei työnantaja suostunut ottamaan homenäytteitä.ja saairaalassa töissä en kyennyt olemaan jatkuvan kuumeilun astman, selkärankareuman,sydämen rytmihäiriön takia.
        Ihan samanlainen eläke on kuin "oikeastakin"sairaudesta.


      • alkup.

        Olen ajatellut tätä hajusteyliherkkyysasiaa , niin että kun minua on tutkittu hyvinkin monipuolisesti,( hajusteherkistystä ei ole "voitu" tehdä?!?, Suomessa ei vissiin osata,) sain passituksen psykiatrille, en sinne noin vain mennyt.

        Ymmärrän , että psyykkeen sairaudet eivät ole leikinlaskun aihe, mutta itseeni kohdistuvaa ironiaa voinen käyttää, alkaa tympiä, väsyttää, ja turhauttaa tämä tyhjänpäiväinen muiden terveysosa-alueiden tutkiminen , kun sitä varsinaista sairautta ei osata tai haluta tutkia.

        "hulluttelulla" tarkoitin kohdallani , sitä , että olen joskus toiminut valtavirrasta poikkeavilla tavoilla, esim. suku pitää jo jonkun asteisena toisinajattelijana, tai toisinaan ajattelijana!!

        Masennus, uupumus ja syrjäänvetäytyminen on tuttua, osa lienee pelkoa , että kuitenkin jollain on jotain hajua ja taas sairastun.

        Kyllä minäkin vaihtaisin tämän sairauteni , johonkin jota Suomessa osattaisiin tutkia, hoitaa, tai edes tunnustettaisiin sairaudeksi.

        Suomessa on paljon muutenkin sairaita ja työkyvyttömiä ihmisiä joita ns. vakuutuslääkärit eivät hyväksy eläkeläisiksi. Ei pelkästään mielenterveyspotilaita.

        Olen samaa mieltä , että hajustevammaisen on saatava eläke todellisen sairautensa perusteella, mutta kun Suomalainen lääketiede ei tunne koko sairautta , niin omalta kohdaltani suostun vaikka minkälaiseen diagnoosiin , että en enempää turhautuisi ja väsyisi tässä turhanpäiväisessä lääkärirumbassa.


      • "saanut"
        saanut kirjoitti:

        5 vuoden homeastman ja hajusteyliherkkyyden takia luulosairaan diagnoosin. Vakava persoonallisuushäiriö kun en suostunut menemään psykologin luo homerakennukseen uudelle käynnille. Sain edellisellä käynnillä pahat myrkytysoireet ja toipumiseen meni useita viikkoja.Kieltäytyminen oli viimeinen niitti ja olen eläkkeellä milenterveysdiagnoosilla eli aivan huuhaata.Kyllä on saanut tehdä itsensä kanssa töitä että hyväksyy itselleen sellaisen diagnoosin mikä ei pidä paikkaansa.Se mikä minut ajoi psykiatrille oli se ettei työnantaja suostunut ottamaan homenäytteitä.ja saairaalassa töissä en kyennyt olemaan jatkuvan kuumeilun astman, selkärankareuman,sydämen rytmihäiriön takia.
        Ihan samanlainen eläke on kuin "oikeastakin"sairaudesta.

        että eräs arvostettu lääkäri sanoi että ehkä 10 vuoden päästä on taudilleni antaa diagnoosi sillä ongelma on räjähtämässä käsiin.Tällä hetkellä ei ole muuta kuin psyykkinen diagnoosi.Sanoi että eihän se sua paljon helpota.
        Kaikista hulluinta on että minulle ei edes suostuttu määräämään mitään psyykenlääkettä kun "piruuttani"kysyin että jos näin häiriöinen on eikö pitäisi alkaa vetämään jotai rauhoittavaa.Ei kuulemma kannata aivoja sotkea kemiallisilla aineilla.ELI ilm en ole hullu vaikka hullun diagnoosi on.ELI Lääkärit ei vielä tunne tätä tautia .Ovat aivan pihalla.Ja sama kai se minkä takia on pois työelämästä kun yleisillä home-hajustepaikoilla ei henki kulje ja kuume iskee.
        Olen tällä hetkellä suhteellisen hyvässä kunnossa.MUTTA elämä on kyllä melkoista nuorallakiipeilyä.Mutta kun sen taidon olen kantapään kautta oppinut pysyn nykyään nuoralla!!


      • halutaan
        alkup. kirjoitti:

        Olen ajatellut tätä hajusteyliherkkyysasiaa , niin että kun minua on tutkittu hyvinkin monipuolisesti,( hajusteherkistystä ei ole "voitu" tehdä?!?, Suomessa ei vissiin osata,) sain passituksen psykiatrille, en sinne noin vain mennyt.

        Ymmärrän , että psyykkeen sairaudet eivät ole leikinlaskun aihe, mutta itseeni kohdistuvaa ironiaa voinen käyttää, alkaa tympiä, väsyttää, ja turhauttaa tämä tyhjänpäiväinen muiden terveysosa-alueiden tutkiminen , kun sitä varsinaista sairautta ei osata tai haluta tutkia.

        "hulluttelulla" tarkoitin kohdallani , sitä , että olen joskus toiminut valtavirrasta poikkeavilla tavoilla, esim. suku pitää jo jonkun asteisena toisinajattelijana, tai toisinaan ajattelijana!!

        Masennus, uupumus ja syrjäänvetäytyminen on tuttua, osa lienee pelkoa , että kuitenkin jollain on jotain hajua ja taas sairastun.

        Kyllä minäkin vaihtaisin tämän sairauteni , johonkin jota Suomessa osattaisiin tutkia, hoitaa, tai edes tunnustettaisiin sairaudeksi.

        Suomessa on paljon muutenkin sairaita ja työkyvyttömiä ihmisiä joita ns. vakuutuslääkärit eivät hyväksy eläkeläisiksi. Ei pelkästään mielenterveyspotilaita.

        Olen samaa mieltä , että hajustevammaisen on saatava eläke todellisen sairautensa perusteella, mutta kun Suomalainen lääketiede ei tunne koko sairautta , niin omalta kohdaltani suostun vaikka minkälaiseen diagnoosiin , että en enempää turhautuisi ja väsyisi tässä turhanpäiväisessä lääkärirumbassa.

        ''Olen ajatellut tätä hajusteyliherkkyysasiaa , niin että kun minua on tutkittu hyvinkin monipuolisesti,( hajusteherkistystä ei ole "voitu" tehdä?!?, Suomessa ei vissiin osata,) sain passituksen psykiatrille, en sinne noin vain mennyt.''

        Ruotsissa dosentti Eva Millqvist (nyk. apulaisprofessori/Sahlgrenskan yliopistollinen sairaala, Göteborg) ja professori Olle Löwhagen ovat jo vuosia tutkineet näitä potilaita.
        E. Millqvist osti itse hajuvettä matkoiltaan ja käytti sitä altistustesteissään. Hajuvettä tippa vanupuikkoon, mitä tutkittava nuuhki.
        Ei sen kummempaa.
        Hänestä tällainen tutkimus oli kuitenkin eettisesti arveluttavaa, eikä sopinut muutenkaan allergiasairaalassa tehtäväksi, joten hän lähti kehittämään uutta diagnoosimenetelmää.
        Syntyi kapsaisiini-testi, millä diagnostisoidaan astma-tyyppisiä reaktioita - SHR (sensorisk hyperreaktivitet).
        Eva Millqvist käytti tutkittavilla myös 'nenäklipsejä', jotta hajun/tuoksun vaikutus saatiin eliminoitua.
        Kyse ei siis ole 'hajuyliherkkyydestä', reaktio syntyy kolmoishermon välityksellä (trigeminal nerve).
        SHR:stä on julkaistu väitöskirja

        Pressmeddelande från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet
        2005-06-15
        Inandningstest med capsaicin kan diagnostisera doftöverkänslighet
        En inandningstest med capsaicin, den "heta" ingrediensen i spansk peppar kan diagnostisera doftöverkänslighet. Det visar en avhandling från Sahlgrenska akademin.
        ........

        Millqvistin tutkimusabstrakteja löytyy hänen kotisivultaan:
        http://www.tilia.se/

        Asthma, Allergy and Chemical Sensitivity

        Associate professor, Dr
        Eva Millqvist
        MD, PhD

        Myös ruotsiksi:
        (linkki vasemmassa reunassa)

        In The Air – Be Aware !
        En hemsida om luftvägsbesvär orsakade av dofter och kemiska ämnen –
        Sensorisk hyperreaktivitet

        Ja lisää löytyy nettihaulla (www.google.com)
        Hakusanaksi: Millqvist Eva

        Pubmedistä löytyvät kaikki abstraktit:
        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi

        Hakusanaksi: Millqvist E.

        Samasta Pubmedistä löytyy myös Tanskan J. Elberlingin tutkimusartikkelien abstraktit.
        Elberlingin tohtorinväitös löytyy englanniksi:

        Pääsivu: http://www.mcsvidencenter.dk/Default.aspx?ID=1
        linkistä 'Downloads':
        Ph.d. afhandling

        Jesper Elberling
        Ocular and Respiratory Symptoms Elicited by Perfume and Fragrance Products
        Forsvaret 02.12.2005
        AFHANDLING (pdf)

        J. Elberling johtaa Tanskan ympäristöministeriön rahoittamaa 3-vuotista tutkimushanketta, missä yritetään selvittää tämän sairauden ns. patofysiologiaa. Tutkimusryhmä aloitti toimintansa 01.01.2006.

        Myös E. Millqvist jatkaa tutkimusta:
        http://www.doftfri.se/

        Sensorisk hyperreaktivitet – en förklaringsmodell för luftvägsbesvär utlösta av kemiska ämnen
        Docent Eva Millqvist på Allergisektionen vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg har beviljats anslag ur Hjärt-Lungfonden för forskning om sensorisk hyperreaktivitet, för åren 2007 och 2008, på totalt 500 000 kronor.
        Projekttiteln lyder Sensorisk hyperreaktivitet – en förklaringsmodell för luftvägsbesvär utlösta av kemiska ämnen.
        http://www.hjart-lungfonden.se/forskning/anslag.asp?forskningstyp=2&sok=y&aret=2006


      • Homeessako?
        saanut kirjoitti:

        5 vuoden homeastman ja hajusteyliherkkyyden takia luulosairaan diagnoosin. Vakava persoonallisuushäiriö kun en suostunut menemään psykologin luo homerakennukseen uudelle käynnille. Sain edellisellä käynnillä pahat myrkytysoireet ja toipumiseen meni useita viikkoja.Kieltäytyminen oli viimeinen niitti ja olen eläkkeellä milenterveysdiagnoosilla eli aivan huuhaata.Kyllä on saanut tehdä itsensä kanssa töitä että hyväksyy itselleen sellaisen diagnoosin mikä ei pidä paikkaansa.Se mikä minut ajoi psykiatrille oli se ettei työnantaja suostunut ottamaan homenäytteitä.ja saairaalassa töissä en kyennyt olemaan jatkuvan kuumeilun astman, selkärankareuman,sydämen rytmihäiriön takia.
        Ihan samanlainen eläke on kuin "oikeastakin"sairaudesta.

        Oliko rytmihäiriöt jatkuvia? Saitko siihen lääkitystä? Kukaan ei ottanut mua tosissaan, kun kysyin, voiko rytmihäiröt johtua homeesta. Jatkuvaa lämpöilyä oli myös. Nyt työpaikka vaihtoi toimipaikkaa, kun löytyi kosteus-yms. vaurioita. Yrittäähän ne sitä vanhaa vielä korjailla...Tosta rytmihäiriöstä vielä, että näkykö se sydänfilmissä?? Loppuiko oireet, kun pääsit pois??


      • "saanut"
        Homeessako? kirjoitti:

        Oliko rytmihäiriöt jatkuvia? Saitko siihen lääkitystä? Kukaan ei ottanut mua tosissaan, kun kysyin, voiko rytmihäiröt johtua homeesta. Jatkuvaa lämpöilyä oli myös. Nyt työpaikka vaihtoi toimipaikkaa, kun löytyi kosteus-yms. vaurioita. Yrittäähän ne sitä vanhaa vielä korjailla...Tosta rytmihäiriöstä vielä, että näkykö se sydänfilmissä?? Loppuiko oireet, kun pääsit pois??

        ja kyllä näkyivät ekg:ssä.Oli tiheälyöntisyyskohtauksia,epespesifisiä muutoksia,vasemmanpuoleinen haarakatkos.Söinkin rytmihäiriölääkettä 10 vuotta.Aloitin lääkkeen kun oli 29 v.
        Tänä päivänä kun en ole homeiden enkä hajusteiden kanssa tekemisissä en tarvitse enää sydänlääkettä.Kohtaukset loppuivat siihen.Pulssi on nykyään 75 ja verenpaine 120/70.Kuumeilu oli ennen jatkuvaa,monta vuotta 37.2-38.Ei ole enää kuin normaalilämpö 36.4.Ja itse jos menen sellaiseen paikkaan missä on hometta reagoin heti kiihtyneellä pulssilla tai jos hajusteet haittaavat pulssi ja verenpaine puolestaan laskevat.
        Täällä hetkellä en käytä enää mitään lääkkeitä.(pois ovat astma-sydän-tulehduskipu-allergia-mahalääkkeet.)Uskamatonta mutta totta mitä sairaat talot meille tekevät.


    • Hajusteista

      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=hajuste&p_artikkeli=pot00283

      Hajusteet
      Potilasohjeet
      30.11.2006
      Allergiakoulu 2006
      Tari Haahtela

      Hengitystieoireet

      Hygienia- ja kulutustuotteiden hajustaminen on synnyttänyt uuden potilasryhmän: hajuyliherkät, jotka saavat voimakkaita keskushermoston ja hengityselinten oireita synteettisistä hajuaineista.

      * snip *

      Alemmissa viestiketjuissa on tietoa tutkimuksesta - mm. Ruotsissa ja Tanskassa.

      • hajusteet tuhouuniin

        Yksi asia on varna, rahan arvo ei hajustamisesta muutu

        tämän palstan nettisivun kanamaimokset ottaa pattiin.
        Pintakäsittely välttämätön? - ei ole tarpeen.

        Eikä älykkyys sekään parane pintakäsittelyllä


    • saanut eläk.....

      Minä olen eläkkeellä pelkästään hajusteiden vuoksi. Ja sitä on myös kohdallani tutkittu paljo.Viitisentoista vuotta olen sairastanut ja siitä viisi vuotta olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä.

      • poikkeuksellista

        Kerro lisää!

        Mikä oli diagnoosi?
        Missä tutkittiin?
        Miten tutkittiin?
        Miten oireilit?
        Onko sinulla astma?


      • voi olla
        poikkeuksellista kirjoitti:

        Kerro lisää!

        Mikä oli diagnoosi?
        Missä tutkittiin?
        Miten tutkittiin?
        Miten oireilit?
        Onko sinulla astma?

        MOI!
        Saan kaikista hajustekemikkaleista välittömästi anafylaktisen shokin. Eli olen aina hengenvaarassa kun kohtaan hajusteita. Ensiapuna on adrenaliini ja kortisoni, jotka ovat kaikkialla mukanani.
        Minua on tutkittu paikallisessa keskussairaalassa, allergi-ja astmasairaalassa Helsingissä sekä Työterveyslaitoksella.
        En enää jaksa muistaa mitä kaikkea kokeita on tehty, mutta niitä on tehty todella paljon. Muunmuassa kammioaltistuskoe. Jossa suljetussa tilassa, lääkärin valvonnassa jouduin kaatamaa partavettä mukista toiseen. Mutta en saanut kuin partavesipullon auki kun jo sain anafylaktisen shokin. Jossain vaiheessa kaikista kokeista sitten luovuttiin koska olin niissä aina hengenvaarassa.
        Oireilen suoraan saamalla anafylaktisen shokin. Joistakin "vanhoista" pienistä hajuista esim. vaatteisiin tarttuneista hajuista, saan kovan päänsäryn ja ylähengitystieni turpoavat. Lisänä on tietenkin kaikki nämä arki oireet eli päänsärky, nuha silmien vuotaminen, ihottuma yms.
        Minulla on myös paljon lääke- ja ruoka- ja eläinallergioita.
        Astmaa minulla ei ole ( tutkittu on) Mutta siitepölyaikaan minulla on astmalääkitys koska olen herkistynyt myös pölyille ja siitepölyille ja oireilen näihin astankaltaisin oirein.
        Nyt varmaan ihmettelet, että kuinka elän. Olin 11 vuotta täysin eristettynä kotiini, mieheni hoiti kaikki asiani. Lääkärikäynnit järjesteltiin niin ettei ollut muita asiakkaista.Labrakokeet käytiin ottamassa kotona. Elin siis aivan omaa elämääni. Onkohan siitä nyt noin kolme vuotta sitten kun sain moottoroidun puhallinsuojaimen ja tämä muutti elämäni. Tämän laitteen kanssa minusta tuli jälleen itsenäinen ihminen. Voin itse käydä kaupassa ja hoitaa kaikki muutkin asiani. Kampaamoon en voi edelleenkään mennä ja kampaaja käykin kotona. Onneksi minulle on muodostunut luotettava " piiri " ihmisiä jotka ovat valmiit tulemaan täysin hajusteettomina kotiini minua auttamaan.
        Eihän se elämä aina helppoa ole kun joutuu olemaan alituiseen hengenvaarassa. Mutta tämä on minun elämäni ja elän sen niin että nautin elämästäni tälläisena kun se minulla on.
        Mutta niinkuin joku kirjoittikin, kun aikaa menee niin uskon että hajustekemikaaliherkkyyskin saa oman diagnoosinsa ja saamme hoitoa siinä missä nuutkin sairaat, ilman turhia selittelyitä. Mutta siihen menee varmaan aikaa ja se ei yhtään helpota niitä jotka ovat tässä sairaassa oravanpyörässä. Paljon on jo sairastuneita, mutta yhteiskunta vaatii lisää sairastuneita ihmisiä ennekuin alkaa kunnolla tutkia koko sairautta.
        Hyvää Pääsiäistä kaikille!


      • ap.
        voi olla kirjoitti:

        MOI!
        Saan kaikista hajustekemikkaleista välittömästi anafylaktisen shokin. Eli olen aina hengenvaarassa kun kohtaan hajusteita. Ensiapuna on adrenaliini ja kortisoni, jotka ovat kaikkialla mukanani.
        Minua on tutkittu paikallisessa keskussairaalassa, allergi-ja astmasairaalassa Helsingissä sekä Työterveyslaitoksella.
        En enää jaksa muistaa mitä kaikkea kokeita on tehty, mutta niitä on tehty todella paljon. Muunmuassa kammioaltistuskoe. Jossa suljetussa tilassa, lääkärin valvonnassa jouduin kaatamaa partavettä mukista toiseen. Mutta en saanut kuin partavesipullon auki kun jo sain anafylaktisen shokin. Jossain vaiheessa kaikista kokeista sitten luovuttiin koska olin niissä aina hengenvaarassa.
        Oireilen suoraan saamalla anafylaktisen shokin. Joistakin "vanhoista" pienistä hajuista esim. vaatteisiin tarttuneista hajuista, saan kovan päänsäryn ja ylähengitystieni turpoavat. Lisänä on tietenkin kaikki nämä arki oireet eli päänsärky, nuha silmien vuotaminen, ihottuma yms.
        Minulla on myös paljon lääke- ja ruoka- ja eläinallergioita.
        Astmaa minulla ei ole ( tutkittu on) Mutta siitepölyaikaan minulla on astmalääkitys koska olen herkistynyt myös pölyille ja siitepölyille ja oireilen näihin astankaltaisin oirein.
        Nyt varmaan ihmettelet, että kuinka elän. Olin 11 vuotta täysin eristettynä kotiini, mieheni hoiti kaikki asiani. Lääkärikäynnit järjesteltiin niin ettei ollut muita asiakkaista.Labrakokeet käytiin ottamassa kotona. Elin siis aivan omaa elämääni. Onkohan siitä nyt noin kolme vuotta sitten kun sain moottoroidun puhallinsuojaimen ja tämä muutti elämäni. Tämän laitteen kanssa minusta tuli jälleen itsenäinen ihminen. Voin itse käydä kaupassa ja hoitaa kaikki muutkin asiani. Kampaamoon en voi edelleenkään mennä ja kampaaja käykin kotona. Onneksi minulle on muodostunut luotettava " piiri " ihmisiä jotka ovat valmiit tulemaan täysin hajusteettomina kotiini minua auttamaan.
        Eihän se elämä aina helppoa ole kun joutuu olemaan alituiseen hengenvaarassa. Mutta tämä on minun elämäni ja elän sen niin että nautin elämästäni tälläisena kun se minulla on.
        Mutta niinkuin joku kirjoittikin, kun aikaa menee niin uskon että hajustekemikaaliherkkyyskin saa oman diagnoosinsa ja saamme hoitoa siinä missä nuutkin sairaat, ilman turhia selittelyitä. Mutta siihen menee varmaan aikaa ja se ei yhtään helpota niitä jotka ovat tässä sairaassa oravanpyörässä. Paljon on jo sairastuneita, mutta yhteiskunta vaatii lisää sairastuneita ihmisiä ennekuin alkaa kunnolla tutkia koko sairautta.
        Hyvää Pääsiäistä kaikille!

        Astma ja allergiasairaalassa Helsingissä näin ilmeisesti kyseisen kammion.
        Pyysin tehtäväksi sellaista "koppitestiä", mutta minulle sanottiin että , kokeita ei tehdä , kun ei tiedetä mitä aineita ne haju- ja partavedet pitää sisällään.
        En minä itseasiassa sitä halua tietääkkään , vaan asiantuntijan lausunnon siitä että elimistöni reagoi ko. tuotteille.

        Se hajustekammio oli ilmeisesti otettu muuhun käyttöön, siellä oli sadetakkeja ja muuta roinaa.

        Kuopiossa ei ole ns. hajustepatteria, lähin paikka täällä sisämaassa on Jyväskylän lähellä oleva Kinkomaansairaala jossa hajustetestejä tehdään. Minunkin pitäisi aloittaa henkilökohtainen anomuskirje järjestely tämän Kuopion alueen sairaanhoitopiirin yli-yli-yli-lääkärille , että hän antaisi maksusitoumuksen sinne Kinkomaalle.

        Ja samalla menee tämä "nuppitutkimus" sekä joitain tutkimuksia sisäelimien kohdalta.
        Todennäköisesti yhteiskunnalle tulisi paljon halvemmaksi todeta kohdallani työkyvyttömyys jo tutkittujen perusteella, mutta mitäs siitä jos ilmaiseksi tutkivat ja hutkivat , niin siitä vaan, paitsi , että ällöttää ne sairaalareissut , kun aina siellä joku lemuaa jos ei potilaat , niin sitten henkilökunta.


      • voi olla
        ap. kirjoitti:

        Astma ja allergiasairaalassa Helsingissä näin ilmeisesti kyseisen kammion.
        Pyysin tehtäväksi sellaista "koppitestiä", mutta minulle sanottiin että , kokeita ei tehdä , kun ei tiedetä mitä aineita ne haju- ja partavedet pitää sisällään.
        En minä itseasiassa sitä halua tietääkkään , vaan asiantuntijan lausunnon siitä että elimistöni reagoi ko. tuotteille.

        Se hajustekammio oli ilmeisesti otettu muuhun käyttöön, siellä oli sadetakkeja ja muuta roinaa.

        Kuopiossa ei ole ns. hajustepatteria, lähin paikka täällä sisämaassa on Jyväskylän lähellä oleva Kinkomaansairaala jossa hajustetestejä tehdään. Minunkin pitäisi aloittaa henkilökohtainen anomuskirje järjestely tämän Kuopion alueen sairaanhoitopiirin yli-yli-yli-lääkärille , että hän antaisi maksusitoumuksen sinne Kinkomaalle.

        Ja samalla menee tämä "nuppitutkimus" sekä joitain tutkimuksia sisäelimien kohdalta.
        Todennäköisesti yhteiskunnalle tulisi paljon halvemmaksi todeta kohdallani työkyvyttömyys jo tutkittujen perusteella, mutta mitäs siitä jos ilmaiseksi tutkivat ja hutkivat , niin siitä vaan, paitsi , että ällöttää ne sairaalareissut , kun aina siellä joku lemuaa jos ei potilaat , niin sitten henkilökunta.

        MOi
        Minulle tehtiin kammoioaltistus paikallisessa keskussairaalassa, mutta siitä on aikaa lähes viisitoista vuotta. En tiedä tehdäänkö enää samanlaisia kokeita.
        Helsingissä tehtiin nenäklipseillä altistukset.

        Minun tistojen mukaan Kinkomaan sairaala on lakkautettu ja sen toiminnot on siirretty Jyväskylän keskussairaalaan. En ole varma. kannattaa selvittää.
        Rankkojahan ne tutkimusreissut ovat, mutta kuten sanoit hyvä kun tutkivta kaikki paikat samaan syssyyn.
        Ja vielä rankempaa on se ettei tiedä tulevaisuudestaan eikä toimeentulostaan. Kaiken tuon vuosia kestäneen tutkimus-ja paperirumban läpikäyneenä tiedän ettei se ole helppoa.
        Tsemppiä sinulle tähän päivään ja huomiseen.


      • talvella sinne
        voi olla kirjoitti:

        MOi
        Minulle tehtiin kammoioaltistus paikallisessa keskussairaalassa, mutta siitä on aikaa lähes viisitoista vuotta. En tiedä tehdäänkö enää samanlaisia kokeita.
        Helsingissä tehtiin nenäklipseillä altistukset.

        Minun tistojen mukaan Kinkomaan sairaala on lakkautettu ja sen toiminnot on siirretty Jyväskylän keskussairaalaan. En ole varma. kannattaa selvittää.
        Rankkojahan ne tutkimusreissut ovat, mutta kuten sanoit hyvä kun tutkivta kaikki paikat samaan syssyyn.
        Ja vielä rankempaa on se ettei tiedä tulevaisuudestaan eikä toimeentulostaan. Kaiken tuon vuosia kestäneen tutkimus-ja paperirumban läpikäyneenä tiedän ettei se ole helppoa.
        Tsemppiä sinulle tähän päivään ja huomiseen.

        Kinkomaalle, ja sieltä kerrottiin , että vieraan sairaanhoitopiirin alueen ihmisille ie tehdä testejä.
        Sitä en tiedä tetäisiinkö ne testit nykyään fyysisesti siellä Kinkomaalla vai J-kylän keskussairaalassa.

        Kinkomaalla on nykyään ainakin senverran toimintaa, että Säynätsalon vanhainkoti siirrettiin sinne jokin aika sitten, Säykin vanha vanhainkoti on nyt sitten tyhjillään.

        Talouspuoli rassaa, enhän työttömänä/sairaslomalaisena saa edes pientäkään lainaa tai kulutusluottoa. Mutta kun edes riittäisi rahat kädestäsuuhun elämiseen sekin olis jo hyvä.


      • millala
        voi olla kirjoitti:

        MOI!
        Saan kaikista hajustekemikkaleista välittömästi anafylaktisen shokin. Eli olen aina hengenvaarassa kun kohtaan hajusteita. Ensiapuna on adrenaliini ja kortisoni, jotka ovat kaikkialla mukanani.
        Minua on tutkittu paikallisessa keskussairaalassa, allergi-ja astmasairaalassa Helsingissä sekä Työterveyslaitoksella.
        En enää jaksa muistaa mitä kaikkea kokeita on tehty, mutta niitä on tehty todella paljon. Muunmuassa kammioaltistuskoe. Jossa suljetussa tilassa, lääkärin valvonnassa jouduin kaatamaa partavettä mukista toiseen. Mutta en saanut kuin partavesipullon auki kun jo sain anafylaktisen shokin. Jossain vaiheessa kaikista kokeista sitten luovuttiin koska olin niissä aina hengenvaarassa.
        Oireilen suoraan saamalla anafylaktisen shokin. Joistakin "vanhoista" pienistä hajuista esim. vaatteisiin tarttuneista hajuista, saan kovan päänsäryn ja ylähengitystieni turpoavat. Lisänä on tietenkin kaikki nämä arki oireet eli päänsärky, nuha silmien vuotaminen, ihottuma yms.
        Minulla on myös paljon lääke- ja ruoka- ja eläinallergioita.
        Astmaa minulla ei ole ( tutkittu on) Mutta siitepölyaikaan minulla on astmalääkitys koska olen herkistynyt myös pölyille ja siitepölyille ja oireilen näihin astankaltaisin oirein.
        Nyt varmaan ihmettelet, että kuinka elän. Olin 11 vuotta täysin eristettynä kotiini, mieheni hoiti kaikki asiani. Lääkärikäynnit järjesteltiin niin ettei ollut muita asiakkaista.Labrakokeet käytiin ottamassa kotona. Elin siis aivan omaa elämääni. Onkohan siitä nyt noin kolme vuotta sitten kun sain moottoroidun puhallinsuojaimen ja tämä muutti elämäni. Tämän laitteen kanssa minusta tuli jälleen itsenäinen ihminen. Voin itse käydä kaupassa ja hoitaa kaikki muutkin asiani. Kampaamoon en voi edelleenkään mennä ja kampaaja käykin kotona. Onneksi minulle on muodostunut luotettava " piiri " ihmisiä jotka ovat valmiit tulemaan täysin hajusteettomina kotiini minua auttamaan.
        Eihän se elämä aina helppoa ole kun joutuu olemaan alituiseen hengenvaarassa. Mutta tämä on minun elämäni ja elän sen niin että nautin elämästäni tälläisena kun se minulla on.
        Mutta niinkuin joku kirjoittikin, kun aikaa menee niin uskon että hajustekemikaaliherkkyyskin saa oman diagnoosinsa ja saamme hoitoa siinä missä nuutkin sairaat, ilman turhia selittelyitä. Mutta siihen menee varmaan aikaa ja se ei yhtään helpota niitä jotka ovat tässä sairaassa oravanpyörässä. Paljon on jo sairastuneita, mutta yhteiskunta vaatii lisää sairastuneita ihmisiä ennekuin alkaa kunnolla tutkia koko sairautta.
        Hyvää Pääsiäistä kaikille!

        Eipä ole elämä sinua helpolla päästänyt.
        Varmaan vaikeaa elää noin vaarallisen taudin kanssa.
        Omat oireeni ovat lieviä sinuun verrattuna. tyypiööistä päänsärkyä, väsymystä ja nuhaa.
        Hyvää jatkoa sinulle.


      • analysoitu
        ap. kirjoitti:

        Astma ja allergiasairaalassa Helsingissä näin ilmeisesti kyseisen kammion.
        Pyysin tehtäväksi sellaista "koppitestiä", mutta minulle sanottiin että , kokeita ei tehdä , kun ei tiedetä mitä aineita ne haju- ja partavedet pitää sisällään.
        En minä itseasiassa sitä halua tietääkkään , vaan asiantuntijan lausunnon siitä että elimistöni reagoi ko. tuotteille.

        Se hajustekammio oli ilmeisesti otettu muuhun käyttöön, siellä oli sadetakkeja ja muuta roinaa.

        Kuopiossa ei ole ns. hajustepatteria, lähin paikka täällä sisämaassa on Jyväskylän lähellä oleva Kinkomaansairaala jossa hajustetestejä tehdään. Minunkin pitäisi aloittaa henkilökohtainen anomuskirje järjestely tämän Kuopion alueen sairaanhoitopiirin yli-yli-yli-lääkärille , että hän antaisi maksusitoumuksen sinne Kinkomaalle.

        Ja samalla menee tämä "nuppitutkimus" sekä joitain tutkimuksia sisäelimien kohdalta.
        Todennäköisesti yhteiskunnalle tulisi paljon halvemmaksi todeta kohdallani työkyvyttömyys jo tutkittujen perusteella, mutta mitäs siitä jos ilmaiseksi tutkivat ja hutkivat , niin siitä vaan, paitsi , että ällöttää ne sairaalareissut , kun aina siellä joku lemuaa jos ei potilaat , niin sitten henkilökunta.

        ''Astma ja allergiasairaalassa Helsingissä näin ilmeisesti kyseisen kammion.
        Pyysin tehtäväksi sellaista "koppitestiä", mutta minulle sanottiin että , kokeita ei tehdä , kun ei tiedetä mitä aineita ne haju- ja partavedet pitää sisällään.''

        Eternitystä tehtiin analyysi kahdessa riippumattomassa laboratoriossa.
        Pääasiallisimmat raaka-aineet on listattu FPIN-sivulla.
        Niistä Iso-E Super on nyt NIEHS'in (National Institute of Environmental Health Sciences, USA) toksikologisissa tutkimuksissa (alkaen 2002).
        Siitä ei ollut saatavilla tutkimustietoa mahdollisista terveysvaikutuksista (-haitoista).
        Sen osuus hajustekemikaaleista oli suurin Eternityssä. Iso-E Super on synteettinen kemikaali, käytetään paljon 'uusissa tuoksuissa'.

        Täältä lisää:
        http://www.fpinva.org/Activist/FDApetition99p1340.htm

        FDA Petition 99P 1340

        The Environmental Health Network of California
        files Petition with the FDA

        The Environmental Health Network of California has filed a petition with the FDA to have the fragrance Eternity by Calvin Klein declared misbranded. The basis of this petition is the lack of a warning label on the product informing consumers that all the materials in the product and the product has not been adequately tested for safety.

        http://www.fpinva.org/Activist/FDAanalysis.htm

        Analysis summary
        .............

        NIEHS (USA):
        ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
        http://www.fpinva.org/NTPstudies.htm
        Substances Nominated to the NTP for Toxicological Studies and Recommendations
        Made by the ICCEC on April 17, 2002
        Table 1. -- Substances Recommended for Study
        http://ntp.niehs.nih.gov/index.cfm?objectid=06F32C66-C1FD-9DAF-39EA9914115A82EE

        Iso E Super, a common fragrance chemical has been recommended for National Toxicology Program studies
        Common Name: 1,2,3,4,5,6,7,8-OCTAHYDRO-2,3,8,8-TETRAMETHYL-2-NAPHTHYL-ETHANONE
        EINECS No.: 259-174-3
        CAS Registry No: 54464-57-2
        Chem. Name: 1-(1,2,3,4,5,6,7,8-Octahydro-2,3,8,8-tetramethyl-2-naphthyl)ethan-1-one.

        Lisää PDF-tiedostossa:
        http://ntp.niehs.nih.gov/ntp/htdocs/Chem_Background/ExSumpdf/IsoESuper.pdf
        EXECUTIVE SUMMARY
        *snip*
        For the general population,exposure to Iso-E Super is via inhalation and the skin through the use of products (e.g.,fragrances and perfumed personal care products) containing the chemical and via ingestion of water or food containing the chemical as a contaminant.
        *******************

        Elikkä, USA:n NIEHS kirjoittaa, että suurelle yleisölle altistus Iso-E Superille tapahtuu hengitysteitse, ja tuotteen käyttäjälle ihon kautta (mm. hajusteet/hajuvedet ja hajustetut henkilökohtaiseen hygieniaan tarkoitetu tuottet).
        Lisäksi voi altistua juomalla vettä tai syömällä ruokaa, mikä sisältää kyseistä kemikaalia (= saaste).


      • päivärahaa
        talvella sinne kirjoitti:

        Kinkomaalle, ja sieltä kerrottiin , että vieraan sairaanhoitopiirin alueen ihmisille ie tehdä testejä.
        Sitä en tiedä tetäisiinkö ne testit nykyään fyysisesti siellä Kinkomaalla vai J-kylän keskussairaalassa.

        Kinkomaalla on nykyään ainakin senverran toimintaa, että Säynätsalon vanhainkoti siirrettiin sinne jokin aika sitten, Säykin vanha vanhainkoti on nyt sitten tyhjillään.

        Talouspuoli rassaa, enhän työttömänä/sairaslomalaisena saa edes pientäkään lainaa tai kulutusluottoa. Mutta kun edes riittäisi rahat kädestäsuuhun elämiseen sekin olis jo hyvä.

        Hyvä jotta sä saat sairauspäivärahää. Mulla kun kela on senkin evänny. Et ei oo helppoo ihan rahattomana elää toisten kustannuksella.


    • Hajuste_helveteistä

      Ja nyt on vuosi 2014, ja naisten kaiken teho_tuho_hajustus
      senkuin pahenee. Homma ON KARANNUT KÄSISTÄ.

      Tajuatteko, että pahimmillaan 2-3 koneellista per vrk.??

      Vielä 50 m ostosparatiisin seinästä haisee teho_tuholle.

    • toosa Tv

      Toosaankin saa suihkutettua tuhdin annoksen. Mahtuu koko pullo. Terveisiä sieltä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe