Laitoin päivänsineä ensimmäistä kertaa elämässäni itämään. Nopeasti itivätkin, jokaiseen pikkuruukkuun laitoin kaksi siementä ja näkyy olevan itämisprosentti 100.
Nyt en tietenkään raaskisi joka toista pois heittää, joten koulinta kai on aiheellista?
Voinko nyt siis jo suoraan laittaa nämä pikkutaimet kasvamaan siihen ruukkuun tai parvekelaatikkoon, jossa ne sitten kesän tulisivat viettämään, vai onko parempi istuttaa nyt vielä omiin ruukkuihin ja vasta lähempänä kesää sitten vielä uudelleen siihen lopulliseen paikkaan?
Mitä kokemuksia sinulla on kyseisestä kukasta jotka voisit jakaa minun ja muiden palstalaisten kanssa? Vinkkejä, ohjeita, yms.?
päivänsinestä
7
691
Vastaukset
- 46-vuotias
Muistan lapsuudestani, että meillä kasvoi Päivänsineä (eli Elämänlankaa) tunkiolla.
Tällaisia tunkioita ei kai enää nykyisin ole enää missään, paitsi ehkä maaseudulla.
Siitä tunkiosta se sitten levisi joka puolelle nin, että äitini oli aivan pääsemättömissä sen kanssa, kun se tarrautui muihin kasveihin.
Itse en istuttaisi sitä ainakaan suoraan maahan, vaikka voihan olla, että se tuulen mukana leviää parvekelaatikostakin muualle.
Mutta jos asut kerrostalossa, sen leviäminen ei lieni sinun murheesi ;)- päivänsini sentään
mihinkään luontoon. Se on noi isokierto yms jotka leviävät. Päivänsini on yksivuotinen köynnös ja kaunis sellainen.
- toinen alkaja
Kyllä ne varmaan voi jo lopulliseen astiaansa laittaa (ettei tarvitse kovin montaa kertaa siirtää uudelleen) mutta ulkona eivät vielä pärjää. Itsekin tänä keväänä kokeilen päivänsineä ensimmäistä kertaa, saa nähdä kuinka käy. Vielä en tosin ole edes istuttanut kun kuulemma itävät niin vikkelään. Käsittääkseni kyllä päivänsini ja elämänlanka eivät täysin sama asia ole?
- Abuela
pikkuruukkusi ovat? Minä laitoin n. kymmensenttiseen ruukkuun neljä siementä kuhunkin ja aion antaa niiden kaikkien kasvaa siinä, kunnes on aika istuttaa ulos, joskus kesäkuulla.
Tietenkin, jos sinulla ruukut ovat hyvin pieniä, ne tarvitsevat lisätilaa, muuten kouliminen on turhaa mielestäni.- aloittelija..
Osa on pyöreissä poteissa, joissa korkeus n.7cm ja halkaisija n.8 cm. Osa on sitten niissä "perinteisissä" muovipoteissa, jotka olen säästänyt kun olen aiempina vuosina kesäkukkia ostanut.
Jos sinulla on noin monta yhdessä ruukussa, niin eikös niiden juuret ole sitten jo ihan "solmussa" keskenään. Itsellä ainakin ne kaksikin tainta yhdessä potissa ovat niin liki toisiaan, että ajattelin että niitä ei sitten pysty erottamaan toisistaan jos kovin kookkaiksi antaa tuossa kasvaa. Ja tosiaan, kookkaimmat taimet on jo kasvaneet 13 cm korkeutta ihan hujauksessa. - Abuela
aloittelija.. kirjoitti:
Osa on pyöreissä poteissa, joissa korkeus n.7cm ja halkaisija n.8 cm. Osa on sitten niissä "perinteisissä" muovipoteissa, jotka olen säästänyt kun olen aiempina vuosina kesäkukkia ostanut.
Jos sinulla on noin monta yhdessä ruukussa, niin eikös niiden juuret ole sitten jo ihan "solmussa" keskenään. Itsellä ainakin ne kaksikin tainta yhdessä potissa ovat niin liki toisiaan, että ajattelin että niitä ei sitten pysty erottamaan toisistaan jos kovin kookkaiksi antaa tuossa kasvaa. Ja tosiaan, kookkaimmat taimet on jo kasvaneet 13 cm korkeutta ihan hujauksessa.laitan ne möykkyinä puolen metrin välein isoon terassilaatikkoon sekä seinänvierelle kukkapenkkiin.
On ne niin ihania kukkiessaan taivaansinisinä seinän täydeltä.
Tänä keväänä ostin muuten punakukkaisen Ipomoean siemeniä. Tuossa niidenkin sirkkalehdet jo kurkkivat mullasta. Näyttävät olevan hiukan erilaisia, kuin sinikukkaisen.
- aloittelija3
Olen ihastunut tähän päivänsini kukkaa.Olisin kiitollinen vastauksesta:
Minulla on kaunis astia joka on 30cmkertaa 30cm ja aika korkea.
Montako taimea siihen kannattaa istuttaa?Minulla on 80 taimea.. ei kai kaikkia.. Ja kun en millään raaski heittää niitä pois.Parveke on niin peini , ettei taida kaikki mahtua?KIITOS
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166010Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324107- 823362
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182996Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522064Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431817- 1431795
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569