mistä saitte vatsataudit

voi ummetus

Olisi mielenkiintoista kuulla mistä maista olette saaneet vatsatautinne. Vielä mielenkiintoisempaa olisi tietää, mistä arvelette sen saaneen, mitä söitte ja missä. Tuliko tauti mahdollisesti katukojun antimista? Millä keinoin yrititte ennaltaehkäistä vatsatautia?

Suomessa olen saanut ainakin kolme kertaa ruokamyrkytyksen. Olen utelias siksi, että mulla on päinvastainen ongelma matkoilla. Syön lähes kaikkea paitsi lihaa ja jopa Afrikassa reppureissatessa olen syönyt tuoretta salaattia ja samalta vadilta riisiä ja kaalia paikallisten kanssa.

39

17714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varovainen aina

      kun osaan varoa ja tiedän mistä ripulin saa. Paikallinen vesi on pahin, ei saa juoda juuri missään matkalla, majoneesit, kastikkeet, jäätelöt, vanukkaat, raaka ja kylmä ruoka!! ja kaikista tärkein on muistaa pestä kädet väh. ennen ruokailua ja 4-6 kertaa päivässä. Ja varoa myös noita katuruokapaikkoja, siis kojuista ja kärryistä...niissä voi olla vanhaa ja sillä sipuli.Ja 2 viikkoa ennen lähtöä aloittaa maitohappojen syönnin niin yleensä selviää ilman ripulia jne.

    • pari kertaa sairastunut

      Olen saanut vatsataudin Turkissa neljäntenä reissupäivänä. Ripuli lensi, kuume nousi, yökkö olo, paleli ja heikotti. Yöllä alkoi ja aamulla tilasin lääkärin. Pisti piikin peppuun ja antoi neljänlaista lääkettä sisältävän hevoskuurin. Loppureissun aikana ei sitten tullut enää mitään mistään päästä ulos. Luulen syynä olleen baklavi-leivoksen, jonka erehdyin syömään...ehkä sen rasva oli jotenkin härskiintynyt...tai sitten se oli ns. turistiripuli. Toisen kerran sain Espanjan matkalta vatsataudin, joka tosin puhkesi vasta Suomessa. Se kesti yli viikon enkä silloinkaan oksentanut, mutta ripuloin ja voin pahoin. Olin jo menossa lääkäriin labrakokeisiin, kun se sitten helpottikin. Epäilen paikallista kanaa tai munakasta, sillä ne olivat riskialtteimman oloiset ruoat sillä matkalla. Yleensä olen säästynyt vatsataudilta, mutta aina vähän vatsassa kiertää jossakin vaiheessa lomaa. Syön maitohappobakteereja aina.

      • rautainen vatsa

        Oltiin neljä viikkoa kiertämässä Eurooppaa rinkkareissumeiningillä. Syötiin salaatteja, täytettyjä patonkeja, jäätelöä, hampurilaisiakin, eri ravintoloissa/kahviloissa jne kaikkea mahdollista. Kukaan meistä neljästä ei saanut vatsatautia, saati ollut kipeä. Tosin yhdellä junamatkalla ikkuna oli auki (yöjuna) ja siitä tuli hieman kurkku araksi. Ei muuta.

        Eipä sillä. En ole Suomessakaan saanut ikinä vatsatautia, viimeksi olin taudissa ala-asteen toisella luokalla, eli... 15 vuotta sitten.

        Ja tuolla reissussa juotiin ihan kraanavettä maissa joissa sitä sai juoda (Sveitsi, Itävalta, Italia, Ranska). Näin.


      • Antiruss

        Melko paljon on tullu matkusteltua ja onneksi on terveenä saanut olla,paitsi,tunisian hotelliravintola.Auta armias minkä kuran lykkäs. Toinen kerta rodoksella,en voinut vastustaa kun pojat rannalla huusi donitsi,donitsi.Oli munkin näköinen ja tuoksu hyvälle.Jo rannalla alkoi vääntää vatsaa,eikun kämpille ja se päivä oli piloilla.


      • huono on tuuri
        rautainen vatsa kirjoitti:

        Oltiin neljä viikkoa kiertämässä Eurooppaa rinkkareissumeiningillä. Syötiin salaatteja, täytettyjä patonkeja, jäätelöä, hampurilaisiakin, eri ravintoloissa/kahviloissa jne kaikkea mahdollista. Kukaan meistä neljästä ei saanut vatsatautia, saati ollut kipeä. Tosin yhdellä junamatkalla ikkuna oli auki (yöjuna) ja siitä tuli hieman kurkku araksi. Ei muuta.

        Eipä sillä. En ole Suomessakaan saanut ikinä vatsatautia, viimeksi olin taudissa ala-asteen toisella luokalla, eli... 15 vuotta sitten.

        Ja tuolla reissussa juotiin ihan kraanavettä maissa joissa sitä sai juoda (Sveitsi, Itävalta, Italia, Ranska). Näin.

        jos Euroopassa saa vatsataudin, Kanriansaaret mukaan lukien.

        Hyvä perussääntö on että syö juuri sillä hetkellä tarpeeksi kuumennettua ruokaa, kuten Assiassa usein ruoka valmistetaan nenän edessä kuumassa Wookkipannussa. Salaatteja, voileipiä, kaikkea leivänpäällystä on parasta täysin karttaa. Hedelmiä voi syödä jos voi ne kuoria eikä syö käsin. Juotavaksi aina pullotetua juomaa jonka voit korkata itse.


      • voi ummetus
        huono on tuuri kirjoitti:

        jos Euroopassa saa vatsataudin, Kanriansaaret mukaan lukien.

        Hyvä perussääntö on että syö juuri sillä hetkellä tarpeeksi kuumennettua ruokaa, kuten Assiassa usein ruoka valmistetaan nenän edessä kuumassa Wookkipannussa. Salaatteja, voileipiä, kaikkea leivänpäällystä on parasta täysin karttaa. Hedelmiä voi syödä jos voi ne kuoria eikä syö käsin. Juotavaksi aina pullotetua juomaa jonka voit korkata itse.

        Ostin pullovettä Mombasassa. Korkkasin itse! Vähän se maistui oudolle ja haisikin... kloritelle. Muutaman kulauksen sitä join ja menin haistattelemaan hotellin vastaanotossa olevalle tyttöselle. Hän sanoi sen haisevan kloritelle. Niinpä soitimme hotellin lääkärille kun "oma" Mombasassa ei vastannut. Kysyi vain olenko oksentanut ja lupasi tulla illalla käymään jos tarvis. Eipä tarvinnut. Veden ostin katukauppiaalta, mutta korkkaamaton oli pullo ja tiedot valmistajasta etiketissä.


    • EliasA

      Tunisian Soussesta vaimo sai tosi rankan. Itse pääsin hetkellisellä. Vaati vielä viikon lääkityksen kotimaassakin. Epäiltiin Tunisian tonnikalapizzaa, ei ostettu kadulta vaan ravintolassa syötynä. Sillä ei siis ole mitään tekemistä tavallisten pizzojen kanssa muuten kuin ulkonäön perusteella. Hän epäili jo syödessä, että tonnikalaa ei oltu lainkaan pidetty uunissa ja myöhemmin tuli todistettua, että ei pitäisi silloin jatkaa syömistä kun vähänkin ruoka epäilyttää.

      Yllättäen vain Euroopasta saimme molemmat, tällä kertaa itse pahemman. Albanian retkeltä. Vaihtoehtoja sen taudin alkuperästä on kaksi. Joko paikallinen pikaruokapaikka Skodrassa tai sen lähellä ollut joenvarren ravintola (kalaa tulee siitä joesta ja se joki on vähän hirveän näköinen).

      Jos joskus on sitten muualla ollut jotain mahanvääntöä, niin ne ovat olleet täysin hetkellisiä ongelmia ja maha on ollut kunnossa parissa tunnissa. Elikkä ovat olleet jotain hetkellistä nestetasapainon häiriötä, tms.

      Pari päivää sitten palasimme Puketista ja siellä mietiskelimme, että onkohan juttu itseasiassa niinpäin että tulinen tai liian suolainen ruoka tappaa myös kaikki haitalliset bakteerit.

    • sasae

      Tässä omat listani vatsataudeista:

      ent. Leningrad - ghiardia, jääpalat drinkissä
      USA - ruokamyrkytys, hotellin majoneesipohjainen salaatti
      Espanja - joku bakteeri, salaatista?
      Etelä-Korea - ruokamyrkytys, osterikeitto
      Japani - norovirus, on yleisesti liikkeellä, kuten Suomessakin

    • välttää vatsataudit lomalla

      Tuhti tujaus konjakkia aamusella. Ei tartu pöpöt eikä vatsan kanssa ole mitään ongelmaa syöpä sitten ihan mitä hyvänsä. Toimii!

      • Lumelääkettä vain

        Tuo konjakkitujaus on pelkkää mielen virkistystä eli lääketieteellisesti sillä ei ole mitään todistuspohjaa. Vatsahapot ovat niin voimakkaita, että ei siellä mikään alkoholi pysty mitään pöpöjä "desinfioimaan". Jos vieras bakteeri tai virus pääsee suolistoon, vatsatauti tulee, vaikka olisi mitä käsihuuhdetta juonut. Lääkäritkin kyllä käyttävät tuota aamutujausta, mutta ihan muista kuin lääketieteellisistä syistä. :D


      • Missä vaan

        Varsinaista hankalaa vatsatautia en ole saanut, mutta mulla on aina maha sekaisin reissussa ulkomailla. On johtunut todennäköisesti ihan siitä, että bakteerikanta muuttuu ja melkein joka päivä on tullut vedettyä vaaleaa leipää, ranskalaisia ja pihviä tm. lihaa. Thaimaassa oireita ei tullut juurin ollenkaan, koska ruoka oli kasvisvoittoista enkä syönyt ranskalaisia. Olen käyttänyt maitohappobakteereja ja aina ruokailun yhteydessä käsien desinfiointiainetta.

        Brasilian matkan jälkeen sai taudin Suomeen tultua - maha oli vesiripulilla viikon, oksentelin ja kuumettakin yli 38, jotta tiedän kyllä vatsataudin ja lievän turistiripulin eron... Paras ruoka tähän vaivaan oli muuten lihaliemen juominen, muu neste ei pysynyt sisällä ja Osmosal oksetti.Tärkeintä on riittävä nesteen juonti ja suolan saanti, jos maha on sekaisin.


      • Nimetön

        oon kans kuullu että konjakki aamulla nautittuna heti herätessä pitää vatsan kunnossa..


    • kanarialta

      mutta merkillisen "horkan" sain, paleli niin, että hampaat kalisi illalla, yön aikana meni ohi.
      Syötyä tuli paikallisen kärrystä hodari, jäätelöä ja olihan juomissakin jääpaloja.

    • lapsenlapsi sai taudin

      8 vuotta vanha. Sai mahataudin. Kuumetta ja ripulia. Paikallinen lääkäri antoi ensin tablettihoitoa, mutta ne eivät auttaneet, joten tyttö sai vielä ruiskeena jotakin lääkettä. Muu perhe ei sairastunut, joten ruoka ei ehkä syynä.
      Uivat päivittäin lämmitetyssä uima-altaassa. Varsinainen bakteeripesä......

      • Lapsetpa lapset mukaan vaan

        Välillä ihmettelen aikuisten itsekkyyttä. Koska halutaan itse nähdä kaiken maailman kolkat, niin roudataan sitten sylivauvasta alkaen sinne lapset mukaan ja sitten volistaan kuorossa, kun ne saavat jonkun mahataudin tai pahalla onnella vielä vakavampaa. Asettukaa itse lapsen housuihin, kun kurat lentää ja syynä on se, että teidän elämätön elämänne ei ole antanut myöten tehdä noita reissuja ennen lapsia tai sitten eläkeiässä. Lapsen pitäisi saada itse päättää, mihin maailman kolkkaan hän lähtee vai lähteekö ollenkaan. Mutta eikun tervemenoa vaan Intiaa myöten koko porukka. Haloo! Egyptissä saa vatsataudin yleensä lähes jokainen, joten ei liene kertomisen arvoista, että lapsi sen sai. Toisaalta kaikki eivät saa, joten lucky them.


      • voi ummetus
        Lapsetpa lapset mukaan vaan kirjoitti:

        Välillä ihmettelen aikuisten itsekkyyttä. Koska halutaan itse nähdä kaiken maailman kolkat, niin roudataan sitten sylivauvasta alkaen sinne lapset mukaan ja sitten volistaan kuorossa, kun ne saavat jonkun mahataudin tai pahalla onnella vielä vakavampaa. Asettukaa itse lapsen housuihin, kun kurat lentää ja syynä on se, että teidän elämätön elämänne ei ole antanut myöten tehdä noita reissuja ennen lapsia tai sitten eläkeiässä. Lapsen pitäisi saada itse päättää, mihin maailman kolkkaan hän lähtee vai lähteekö ollenkaan. Mutta eikun tervemenoa vaan Intiaa myöten koko porukka. Haloo! Egyptissä saa vatsataudin yleensä lähes jokainen, joten ei liene kertomisen arvoista, että lapsi sen sai. Toisaalta kaikki eivät saa, joten lucky them.

        Liittyikö edelliseen kirjoitukseen aikuisten itsekkyyttä tai edes vähäsen viitteitä aikuisten itsekkyydestä vai oliko ihmettelysi sidoksissa edes edellisen kirjoittajan viestiin?

        Oliko viittaus sylivauvaan vastaus edelliselle, jossa kyse oli 8-vuotiaasta? Oliko voliseminen kuorossa vastaus edelliselle, jossa kirjoittaja oli yksi henkilö?

        Oliko elämätön elämä viittaus edelliselle, eli tulkinta siitä, että heillä se olisi jäänyt elämättä ennen lasta / lapsia vai vain yleistys siitä miksi lapset otetaan mukaan matkalle?

        Se, että lapsen pitäisi saada päättää mihin maailman kolkkaan lähtee tai lähteekö, oliko se vastaus edelliselle kirjoittajalle? Siis tarkoititko, että edellisessä tapauksessa lapsi ei saanut päättää lähteekö mukaan vai ei?

        Mitä tarkoitat sillä, että lähes jokainen saa vatsataudin Egyptissä? Onko tiedossasi tarkempia prosenttilukuja tai tutkimuksia asiasta? Suomessakin saa vatsataudin lähes jokainen jossain elämänsä vaiheessa.

        Miten voisin auttaa, kun viestistäsi jäi sellainen vaikutelma, että sinulla olisi tarvetta keskustella ja purkaa tunteitasi enemmänkin?


    • :)(:

      Olen kuullut, että jopa oven kahvoista yms. voi saada helpommin tartunnan kuin ruoasta.. Lihakin on ihan hyvä vaihtoehto, kun se vaan on kypsää ja tarjoillaan tulisena..

    • mutta jotain...

      Vuosien mittaan olen yöpynyt 49 eri valtiossa, ja kaikki lähivaltiot eivät ole tuossa edes mukana.

      Vatsatauti on iskenut kolmasti, mutta vain kerran "vähän pahemmin".

      1. vatsatauti tuli Tunisiassa. Oli vain sellainen muutaman tunnin vesiripulointi aamuyöstä. Aiheuttajaksi epäilin edellisen illan retkellä (seuramatka) syötyä cuscusia maaseudulla. Helpotti muutamassa tunnissa.

      2. vatsatauti tuli Cookin saarten Rarotonga-nimisellä saarella (pääsaari). Olin syönyt paikallisessa ravintolassa kanaa kookoskastikkeessa ja sitä epäilin. Tuohon liittyi niin vatsakipua, ripulia kuin oksenteluakin. Kesti pari päivää ja meni ohi ilman lääkityksiä.

      3. vatsatauti oli Tanzanian safarilla. Se oli taas tuollainen ekan tapainen aamuyön ripulikohtaus, joka helpotti nopeasti.

      Sen kummempaa ennaltaehkäisyä en ole koskaan käyttänyt. Tanzaniaan söin kyllä maitohappopakteereja, mutta en muualle. Syön aina myös tarjolla olevat kylmät salaatit, jopa majoneesikastikkeiset. Ainoastaan torikojujen valmiit antimet - niin kylmät kuin kuumatkin - jätän suurimmaksi osaksi väliin. Eli ei valmiita sörsseleitä toreilta tai vastaavilta, vain hedelmiä ym.ym. Pullotettu vesi on käytössä.

      En tiedä olenko ollut onnekas vai onko mulla "rautavatsa", mutta reissaamiseni määrään verrattuna olen mielestäni noista vatsaongelmista kärsinyt todella vähän. Ja yleensäkään en ole koskaan joutunut minkään syyn takia hakeutumaan lääkärin vastaanotolle ulkomailla, vaikka sitä on siis tullut koluttua melko paljon...

      • tauti tuli

        Olen reissannut Espanjassa,Kreikassa,Saksassa,Itävallassa,Unkarissa,Ranskassa ja Meksikossa ja vatsa pysynyt terveenä.Euroopassa varmaan onkin varmaan samat mahikset saada vatsatauti kuin Suomessa.
        Mutta päivän vesiripuli taudin olen taas saanut ruotsin laivalta sellaisesta jäisestä drinkistä. Oli tosi kiva shoppailla Tukholmassa kun toisesta vessasta päästiin niin toiseen piti jo rynnätä.
        Lisäksi sain kerran samanlaisen suomesta hyvästä kebab ravintolasta.

        Vatsani on tosi herkkä ja olenkin ihmetellyt miten ulkomailla on välttynyt vatsataudeilta.En ole ehkä ollut niissä pahimmissa maissa,missä hygienia ei ole parhaimpia.


      • reissannut
        tauti tuli kirjoitti:

        Olen reissannut Espanjassa,Kreikassa,Saksassa,Itävallassa,Unkarissa,Ranskassa ja Meksikossa ja vatsa pysynyt terveenä.Euroopassa varmaan onkin varmaan samat mahikset saada vatsatauti kuin Suomessa.
        Mutta päivän vesiripuli taudin olen taas saanut ruotsin laivalta sellaisesta jäisestä drinkistä. Oli tosi kiva shoppailla Tukholmassa kun toisesta vessasta päästiin niin toiseen piti jo rynnätä.
        Lisäksi sain kerran samanlaisen suomesta hyvästä kebab ravintolasta.

        Vatsani on tosi herkkä ja olenkin ihmetellyt miten ulkomailla on välttynyt vatsataudeilta.En ole ehkä ollut niissä pahimmissa maissa,missä hygienia ei ole parhaimpia.

        monta kertaa kreikassa ja turkissa. Kerran turkin reissulla iski lievä ripulitauti.
        Tunisian ja egyptin matkalla ei oo tullut mitään.
        Pahin ripulitauti iski 90 luvulla dubrovnikissa.
        Mutta tämän kevään norovirus tauti ihan kotisuomessa on ollut kaikista pahin....


    • mahatauti

      tuli jäätelöstä. Olihan sitä varoitettu syömästä kypsentämättömiä maitotuotteita, mutta jostain syystä menin sitten rannalla ostamaan jäätelön ja vähän ajan päästähän sitä tuli huono olo ja seuraavat muutama päivää oksentelinin vatsastani kaikki nesteet ulos. Ei kiva, siinä meni sitten sairastaessa puolet lomasta.

    • ja vielä

      sain viime reissulla Turkista salmonellan, siis pahin mahdollinen vatsatauti. ja vaikka ei ollut oireita ollenkaan.eli, säästyin ja olen aina säästynyt ripuloinnilta.ei vielä kaikki,työskentelen ravitsemus-alalla, ja jouduin olemaan töistä pois neljä kuukautta.

      • Nimetön

        Lääkäri laittoi kolonoskopiaan ja ihan turhaan, kun pelkkä ulostusnäyte ois riittänyt. Harmittaa sellainen tuska ja rahastus. No kahdeksan päivän antibioottikuuri ja pois lähti mikä lie pöpö..


    • vbnmm,kj

      ...sain "Delhi-bellyn" eli ripulia pukkasi pari päivää, ei sen kummempaa. Noin 15 Intian reissusta 2:lla olen saanut ripulin. Yleensä ulkomailla syön lähes kaikkea mitä on tarjolla. Ainoastaan irtojäätelöä ja epämääräisiä kojuja olen vältellyt ja tietty vesijohtovettä. Vatsan väänteitä on tullut myös hienommista ruokapaikoista. Mutta pääasiallisesti vaivani ovat päinvastaisia eli asiaa pöntölle ei tahdo olla... Meiluummin ehkä näin päin ;) Mistään muusta maasta ei tautia ole tullut -ja maita on koluttu noin 35, monia useaan otteeseen (myös Tunisia ja Turkki).

      • saa lähes kaikki

        Oltiin Delhissä toukokuussa. Sain kahden viikon ripulit, vatsanväänteitä ja paksusuoli tulehtui. Suomeen tultua vein näytteet, paljastui Shigella-bakteeriksi eli punataudiksi, joka voi aiheuttaa veriripulia. Olin melko rajujen oireideni raskauteni takia sairaalassa 2 viikkoa suonensisäisessä antibioottihoidossa(Suomessa). Vauva onneksi terve! Että Intiaan ei tarvi enää mennä. Syötiin vain fiksuissa ravintoloissa ja hotellissa. Kerran syötiin lämmin ruoka junassa ja epäillään että tauti tarttui siitä. Käsiä desinfioitiin aina ennen ruokailua, että ei tää olis ollu mitenkään estettävissä. Intia on niin likainen maa, että harva sieltä terveenä selviää. Kuulemma 80% turisteista sairastuu johonkin vatsatautiin.


      • Harbison
        saa lähes kaikki kirjoitti:

        Oltiin Delhissä toukokuussa. Sain kahden viikon ripulit, vatsanväänteitä ja paksusuoli tulehtui. Suomeen tultua vein näytteet, paljastui Shigella-bakteeriksi eli punataudiksi, joka voi aiheuttaa veriripulia. Olin melko rajujen oireideni raskauteni takia sairaalassa 2 viikkoa suonensisäisessä antibioottihoidossa(Suomessa). Vauva onneksi terve! Että Intiaan ei tarvi enää mennä. Syötiin vain fiksuissa ravintoloissa ja hotellissa. Kerran syötiin lämmin ruoka junassa ja epäillään että tauti tarttui siitä. Käsiä desinfioitiin aina ennen ruokailua, että ei tää olis ollu mitenkään estettävissä. Intia on niin likainen maa, että harva sieltä terveenä selviää. Kuulemma 80% turisteista sairastuu johonkin vatsatautiin.

        Yks Brasialainen tuttava kierteli ympäriinsä noin 2vuotta ja Intiasta sai vatsataudin johon meinas kuolla ja oli siellä sairaalassa 2 viikkoa mutta onneksi selvis.Siellä on kyllä kaikenmoista pöpöä joka puolella,amebaa ja pilharbsiaa..ym,ym..


    • safkaaja

      Saksa

      - Se pahin, aaxs. Alkoi kaamea loputon oksentelu ja todella kova vatsakipu, sekä lisäksi nousi reilu 39 asteen kuume. Lääkäriin 1,5 päivän kulua Suomessa. Kokeet otettiin ja todettiin pahaksi ruokamyrkytykseksi. Johtui hotellin aamupalasta. Muutakin ryhmästämme tuli kipeäksi. Oireet alkoivat n. 14 tuntia syönnin jälkeen. Muilla hiukan aikaisemmin n. 7-8 tuntia aamupalasta.


      Turkki

      - Paha olo ja vatsakipu. Jostain ruuasta tuli. Lääkäriltä antibiootit ja piikit. Lääkkeistä sitten melkeen myrkytys, josta nousi n. 39 - 40 asteen kuume 4 päiväksi. Tämä loppui vasta Suomessa kun lääkärin määräsi kortisonia lääkkeen poistamiseen elimistöstä.

      Play de las Amerikas

      - Kova vatsakipu ja oksentelua. Tuli hotellin hampurilaisesta. Katsoin punertavaa pihviä hampurilaisessa ja sanoin vaimolle, että jos tämän syön niin kuolenkohan. No ei kai tästä kuole. Kuoli melkeen, meni vajaa 2 tuntia ja oireet alkoivat. Diagnoosi oli bakteeri ja lisäksi vatsalaukun tulehdus. Piikki peppuun ja tabuja viikoksi. Suuri osa muitakin hotellissa sairastuivat.

      Play De las Americas

      - Ylä vatsa kipua. Ei lääkäriä tarvittu, meni 2 päivässä ohi. Ilmaisesti malaukun tai ruokatorven tulehdus. Johtui liiasta määrästä kylmää juomaa ja jäätä sekä hiilipokkaita juomia.

      Kypros

      Ripuli ja alavatsakipu ( vyön kohdasta ja alempaa. Olen ollut 6 kertaa aiemminkin Kyproksella. Ja milloinkaan ei mitään oireita ole ollut, vaikka mitä olen syönyt. 4 päivän kuluttua menin lääkäriin.Lääkettä ripuliin ja kipuun jne. ei kuitenkaan antibiootteja. Lisäksi piti olla 30 tuntia syömättä ja sai juoda vain vettä. Meni sillä ohi. Syytä en tiedä mistä johtui.

    • Harbison

      Reissuissa ollessasi olet varmaan saanut vahvemman bakteerikannan joten et saa vatsatautia kovinkaan helposti,luulen.Dommareissa aluksi oli maha sekaisin,sitten ok ja ruotsin hampurilaisbaarista kauhea ripuli et ei kai se paikasta riipu vaan noista kannoista..

    • Reissuarska

      Melkein koko planeetta kierretty, Egyptiä, Intiaa ja Afrikkaa lukuunottamatta. Ja niihin en mene.

      Viimeiset 20 vuotta en ole saanut kertaakaan vatsatautia. Samalla reseptillä mennään aina:

      -Aamulla tyhjään vatsaan Brandya
      -4-tähden hotelli (esim. Thaimaassa 2-3 tähden hotellissa saa usein pöpön)
      -Pikkupullo käsidesiä taskussa, käyttö yleisövessan jälkeen ja ennen ruokailua
      -Osta ruoka vain marketista

      How simple is that?

    • travelbag

      Marokossa sain vatsataudin, kesti 2 päivää, oksentelua ja mitä kaikkea voitte kuvitella, ei ollut hauskaa. Mistä sen sain? Kun join paikallista vettä, mistä minua kylla varoitettiin, vaan ajattelin että sen voi sekoittaa pulloveden kanssa, vaan eipäs käynyt. Sen lisäksi söin kamelinlihaa, kodissa valmistettua, joka tunnetusti on vahvaa, puhdisti ainakin suoliston jos ei muuta!

      Tämä oli etelä-Marokossa. Marrakechissä voi huoletta juoda kraanavettä.

    • oolaspalmas.

      oon saanu kerran matkalla pidempikestosen ripulin/mahankouristukset.
      Ja tää tuli Las Palmasista, jostain sellasesta buffet tyylisestä kiinalaisesta ravintolasta... maha oli älyttömän kipee koko sen päivän,(viimeinen päivä matkalla) ja vielä koko viikon kotona Suomessakin....ripuliakin tuli. Mutta ei tää mikää sellane vakava ollu kuitenkaa :)

      Pahin on ollu kuitenkin kerran Linnanmäellä... Tosin se tais tulla ihavaa nestehukasta/auringonpistoksesta. Mutta oksetti, sattu vitusti mahaa, värisytti, ripuloin...

    • 28x...

      Jos todella haluatte vatsataudeilta välttyä niin älkää menkö arabi- ja muslimimaihin, mukaanlukien Intia.
      Käsidesit eivät mitään auta jolleivät kokit käsiään pese. Arabikokit eivät sitä tee, ehkä jopa sylkevät ruokiinne.
      Muissa maissa normaali varovaisuus riittää.

    • ruisleipä

      Bangkok - puoliso söi kaupunkiretkellä liian monta kermaleivosta, vatsa oli sekaisin koko seuraavan päivän. Fantalla meni ohi ja onneksi oli omat lääkkeet mukana. Tää tapahtui jotain 10 vuotta sitten.

      Tukholma - hampurilaiset syötiin keskustassa, sitä ketjua ei ollut Suomessa. Sitten vatsat kiersi. Harmitti koska me oltiin ootettu matkaa jo commdorehytinkin takia. Erikoisaamiainenkin jäi välistä seuraavana aamuna. Tää tapahtui muutama vuosi sitten.

      • Mediterranean

        Playa las Americas, tammikuussa 2014 ryhmämatkalla hotellisssa Mediterranean Palace, jota Finnmatkat myy neljän tähden hotellina.
        Hotellista viemärivedet valuivat katosta alas, mm. ravintolaan, jossa aamiainen syötiin.
        Neljä viidesosaa porukasta sairastui mahatautiin, muutama ihan sairaalakuntoon. Hotelli väisteli vastuutaan eikä myöntänyt mitään ja Finnmatkojen suhtautuminenkin oli hyvin nihkeää,
        Edes pahoitteluja tai hyvitystä ei tullut (palautelomakekaan ei toimi...).
        Muutenkin hotelli oli erittäin kaukana neljästä tähdestä.


    • Katannax

      Teneriffa Los gigantes kaamea ruolamyrkytys tai vatsatauti, joka on nyt koko perheessä. Tutkimuksia on tehty, mutta vastauksia pitää vielä odottaa. Aluksi sairastuin itse angiinaan ja pääsin heti lääkeriin, sillä onhan meillä vakuutukset. Äitini sairastui parin päivän päästä ja joutui sairaalaan kahdeksi yöksi. Hänelläkin on vakuutus, mutta hänen sairaala reissu olikin jo vähän hinnakkaampi eikä vakuutusyhtiö antanut heti vastausta. Onneksi he loppujen lopuksi antoivat myönteisen päätöksen, sillä lasku oli todellakin iso ja emme kai vakuutuksia turhaan maksele! Eli mahatauti on voinut tulla sairaalasta myös. Ihan heti en uudestaan ulkomaille ole lähdössä!! Lomasta ei jäänyt todellakaan hyvää muistoa, vaikka olen aina Espanjasta pitänyt. Tuntui, että siellä on nykyään sama huijaus meininki kuin useimmissa maissa. Kuittia ei myöskään anneta ikinä ellei pyydä mistä lie johtuu.

    • mammanitodder

      en ole saanut, koska menen aina ekana. Pöydässä kun olemme seurannet niin naapurimaan asukkaat tykkää'vät ottaa ensin liikaa ja sitten sormisensa heivata ylimääräiset pois. Eivät ole ruotsalaisia.AI ei ole hyvä aina, siis jos et ole heti valmiiina kun kattaus alkaa. Muuten kyllä.

    • Farang-kää

      Muutaman kerran Thaimaassa, beachillä syödyt hiillostetut ravut(varmaan vanhoja puoilraakoja) , ja salaattia (likavedessä uitettua)? Sekä jäätelöä katumyyjältä :(

    • likaistavettä

      Barcelonassa paskabakteeria sisältäneestä hanavedestä jota ei puhdisteta kunnolla (moni muukin sairastunut) silti mainostetaan että "koko Euroopassa puhdas hanavesi!" valetta. Itävallassa (myrkkykananmunatuotteet joita on levitelty lähes kaikkiin saksalaisiin ruokiin) ja argentiinasta peräisin olleet pähkinät tuossa maassa. Lämpimässä seissyt kakkupala oikeasta leipomokahvilasta Saksassa (ollut liian kauan kuumassa/sisälsi myrkkykananmunaa). Ulkomailla liian usein laitetaan kylmään tarkoitetut tuotteet lämpimään koko päiväksi, joskus myös täyteleipiä ja maitoa myydään noin.

    • Kobinzky

      Turkista ja Kreikasta, molemmista huutoyrjö vesiripuli, kesti muutaman päivän. Vettä juon vain pullosta, syön suunnilleen kaikkea.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1017
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe