öljystä sähköksi

pääsiäisnoita

Miten suuri operaatio on vaihtaa vanhat öljypatterit sähköpattereihin? Joku putki-ukko varmaan täytyy ottaa eka repimään putkia pois ja sitten sähkö-ukko pistämään uutta patterii tilalle...Mitäköhän uusi sähkökaappi maksaa??? Oletteko kilpailuttaneet eri sähköfirmoilla patteri ym. työt? Riittääkö kun vanhan öljysäiliön imee tyhjäksi ja antaa jäädä maan alle? (p.s vanhat öljyvehkeet yli 40v vanhat ja putket on lattian alla)

21

2406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Jos nyt välttämättä haluaa suoraan sähköön siirtyä(minä en siirtyisi), niin halvemmalla pääset, kun kannata vanhan öljypannun pihalle ja pistät tilalle sähköpannun, jolloin vanhat patterit voivat jatkaa elämäänsä, siis vesikierto jää voimaan, vain energialähde muuttuu.Patterijärjestelmä kestää hyvinkin vähintään 60 vuotta, jos oikein tehty, niin 80 vuotta eli turha purkaa toimivaa järjestelmää. Myös lämmin käyttövesi onnistuu helposti sähköpannun yhteydessä, jos pistät sähköpatterit, joudut hankimaan kuumavesiboilerin.
      Vanha öljysäiliö tyhjäksi putsaus ja hiekkaa täyteen, se on oikea tapa toimia, jos paikkakunnan ympäristöohjeet sen sallivat, kannattaa kysyä kunnan viranomaiselta, jotta ei tule töpeksittyä.

      • Janne-lämmittäjä

        Sanos muuta, ja säilyttämällä vesikiertojärjestelmä saadaan vielä "optio" tarvittaessa siirtyä kaukolämpöön, maalämpöön, öljylämpöön, pellettiin tai puulämpöön niin haluttaessa.


    • sen verran, että ne on vesipatterit, niis mikään öljy kierrä, ja uus kattila, mieluummin puulla, varaaja tietysti, siinä koko homma, sähköön EI pidä kenenkään siirtyä, jolla järjestelmä on valmiina, vesikiertoiseen lämmitykseen..

      • pääsiäisnoita..

        Mutta tulee tuo öljylämmityskin kalliiksi kun vetää putket pintaa, uudet pannut & kattilat ja uusi säiliö....eikä se öljy itsessäänkään tänäpäivänä ilmaista ole!


      • .....

        Suora sähkö tosiaan on vihoviimeinen, johon minäkin siirtyisin, jos on olemassa jo vesikierto valmiina.Vaihtoehtoja tosiaan joko puukattila kunnon varajjalla tai sitten pelletti.Kummatkin vaativat tilaa, ei kattila, vaan ne muut laitteet eli puun kohdalla puuvastato ja varaaja ja sitten pelletin kohdalla jonkinlainen siilo, joka vähintään vetää 3-4 kuutiota, jotta pääsee hyödyntämään irtotavaran hintahyödyn.
        Itselläni puu käänteispalokattilalla ja varaaja, koskapa polttopuu minulle sivutuote omasta metsästä, om se minulle ehdottomasti halvin lämmitysmuoto. Käänteispalokattila erittäin vähätöinen, kerran päivässä sellainen 10-15 minuutin työ kun pannuun tulen sytytän.


      • lämmittäjä
        pääsiäisnoita.. kirjoitti:

        Mutta tulee tuo öljylämmityskin kalliiksi kun vetää putket pintaa, uudet pannut & kattilat ja uusi säiliö....eikä se öljy itsessäänkään tänäpäivänä ilmaista ole!

        Onko vanha vesikiertoinen siis jo tiensä päässä?


      • Suora sähkö?
        ..... kirjoitti:

        Suora sähkö tosiaan on vihoviimeinen, johon minäkin siirtyisin, jos on olemassa jo vesikierto valmiina.Vaihtoehtoja tosiaan joko puukattila kunnon varajjalla tai sitten pelletti.Kummatkin vaativat tilaa, ei kattila, vaan ne muut laitteet eli puun kohdalla puuvastato ja varaaja ja sitten pelletin kohdalla jonkinlainen siilo, joka vähintään vetää 3-4 kuutiota, jotta pääsee hyödyntämään irtotavaran hintahyödyn.
        Itselläni puu käänteispalokattilalla ja varaaja, koskapa polttopuu minulle sivutuote omasta metsästä, om se minulle ehdottomasti halvin lämmitysmuoto. Käänteispalokattila erittäin vähätöinen, kerran päivässä sellainen 10-15 minuutin työ kun pannuun tulen sytytän.

        Jatkuvasti puhutaan "suorasta sähkölämmityksestä" ikään kuin sillä olisi joku epäsuora vaihtoehto.
        Ennen muinoin oli vaihtoehtona yösähkö. Nyt me sähköyhtiöissä olemme myyneet "yökuopan" täyteen, eikä yösähkölämmitystä enää saa kuin ne, jotka ovat joskus sen hankkineet.
        Muuten olen samaa mieltä - älä hevillä luovu vesikiertoisestasi.


      • ........
        Suora sähkö? kirjoitti:

        Jatkuvasti puhutaan "suorasta sähkölämmityksestä" ikään kuin sillä olisi joku epäsuora vaihtoehto.
        Ennen muinoin oli vaihtoehtona yösähkö. Nyt me sähköyhtiöissä olemme myyneet "yökuopan" täyteen, eikä yösähkölämmitystä enää saa kuin ne, jotka ovat joskus sen hankkineet.
        Muuten olen samaa mieltä - älä hevillä luovu vesikiertoisestasi.

        Ennen toisiaan oli olememassa tuo "varaava" sähkölämmityssysteemi, varattiin silloin(yöllä), kun oli sähköntuotnnossa kapasiteettia. Moni pisti vastukset vanhaan pystyuuniin, mikä oli varsin halpa investointikustannukiltaan ja sähkö ennen oli öisin "sikahalpaa".Ajat ovat muuttuneet ja nykyään ei enää ole tuota yäsähköetua, koskapa maiden rajat ovat avautuneet ja ylimääräisen sähkön voi kannattavasti myydä muualle.
        Vesikierron kun taloon jättää, niin mahdollisuudet vaihtaa aika edullisesti energialähdettä ovat olemassa. Jos vesiierron pois repii ja siirtyy sähköpattereihin, vetää samalla itsensä "hirteen" sähkötolppaan ja saa kärsiä nousevasta sähkön hinnasta.


      • jii
        Suora sähkö? kirjoitti:

        Jatkuvasti puhutaan "suorasta sähkölämmityksestä" ikään kuin sillä olisi joku epäsuora vaihtoehto.
        Ennen muinoin oli vaihtoehtona yösähkö. Nyt me sähköyhtiöissä olemme myyneet "yökuopan" täyteen, eikä yösähkölämmitystä enää saa kuin ne, jotka ovat joskus sen hankkineet.
        Muuten olen samaa mieltä - älä hevillä luovu vesikiertoisestasi.

        ei ole enää saatavilla 2-tariffimittausta?


      • ...........
        jii kirjoitti:

        ei ole enää saatavilla 2-tariffimittausta?

        Kait sitä saatavilla on, mutta hintaero on kutistumistaan kutistunut, ei ole enää "sikahalpaa" yösähkö.Itsellni jopa on 2-tariffimittaus, vaikka ei ole sähkölämmitystä.Taitaa olla niin, että halvemmaksi tulisi minulle 1-tariffi, koskapa perusmaksut pienenisivät ja yökäyttö lienee vain 25-30% kokonaiskäytöstä.


      • Siirtotehot ei riitä
        ........ kirjoitti:

        Ennen toisiaan oli olememassa tuo "varaava" sähkölämmityssysteemi, varattiin silloin(yöllä), kun oli sähköntuotnnossa kapasiteettia. Moni pisti vastukset vanhaan pystyuuniin, mikä oli varsin halpa investointikustannukiltaan ja sähkö ennen oli öisin "sikahalpaa".Ajat ovat muuttuneet ja nykyään ei enää ole tuota yäsähköetua, koskapa maiden rajat ovat avautuneet ja ylimääräisen sähkön voi kannattavasti myydä muualle.
        Vesikierron kun taloon jättää, niin mahdollisuudet vaihtaa aika edullisesti energialähdettä ovat olemassa. Jos vesiierron pois repii ja siirtyy sähköpattereihin, vetää samalla itsensä "hirteen" sähkötolppaan ja saa kärsiä nousevasta sähkön hinnasta.

        Maiden välille ei ole pahemmin rakennettu lisää siirtoyhteyksiä, joten myöskään siirrettävät määrät eivät ole kasvaneet, eivätkä voi kasvaa.

        Yösähkö on edelleen halvempaa, vaikka ero on pienentynyt tuntuvasti.


      • Niin me muutkin tehdään
        ........... kirjoitti:

        Kait sitä saatavilla on, mutta hintaero on kutistumistaan kutistunut, ei ole enää "sikahalpaa" yösähkö.Itsellni jopa on 2-tariffimittaus, vaikka ei ole sähkölämmitystä.Taitaa olla niin, että halvemmaksi tulisi minulle 1-tariffi, koskapa perusmaksut pienenisivät ja yökäyttö lienee vain 25-30% kokonaiskäytöstä.

        Itsellä on varaava vesikiertoinen ja 70% sähkön kulutuksesta menee yösähkölle.

        Tuttavalla on suora sähkö ja kausisähkötariffi, heillä halvemmalle sähkölle menee 60%.


    • ???????

      mahtaisko tollasesta projektista selvitä 3 000e?

    • pääsiäisnoita...

      Kertokaas joku joka on tehnyt kyseisen prejektin vähän kuluista.

      • iiiiii...

        taisi olla vähän kotiinpäin vedettyä oil.fi:ltä (yli 11 000 e sähkökustannukset :)


    • Kimalainen

      Tuossa nyt hieman ihmettelen suunnitelmiasi, kun juuri katselin naapuria joka laittoi "sähkökattilansa" tilalle vesikiertoisen pellettitakan. Päivän työ ja homma toimi pelletillä.
      Tuollainen paketti keittiön nurkaan maksoi suunnilleen 4.500 euroa ja päivän putkityöt päälle. ja lämpöä riitti kahteen kerrokseen. Tuo sähkön kustannus kun näyttää nousevan n 2,5 kertaiseksi pellettin nähden. suunnilleen samaan hintaan saat pellettikattilan ja siihen sitten imurit eteen niin ollaan jossakin 7.000- 8.000 euron pinnassa. Tuossa juuri eräs käyttäjä laski säästävänsä 30 vuoden aikana 22.000 euroa selvää rahaa kun siirtyi sähköstä pellettiin.

      http://www.takkatohtori.fi

      • pääsiäisnoita......

        Ajatellaanpa vaikka näin: öljy systeemin uusiminen maksaa kaikkeistaan (putket,pannut, kattilat, säiliöt,työt) karkeesti sanoen 10 000 e. Sähköpatterit ym työt n. 3 000e. Väliin jää 7 000 e sillä maksetaan sitä väliä kun sähkö on kalleempi kuin öljy, AIKA MONTA VUOTTA!!!! ja sitten tuleekin taas (10 vuoden kuluttua) kattiloiden ja pannujen huollot ym ja taas öljylämmitys maksaa...Ja siinä vaiheessa jos öljy saa sähkön kiinni (sen 7 000 e) taidan olla haudassa....Ja plussa vielä!!! ei sen huolettomampaa olekkaan kuin sähkö toivoo nimimerkki muutaman kerran öljy loppunut


      • Kimalainen
        pääsiäisnoita...... kirjoitti:

        Ajatellaanpa vaikka näin: öljy systeemin uusiminen maksaa kaikkeistaan (putket,pannut, kattilat, säiliöt,työt) karkeesti sanoen 10 000 e. Sähköpatterit ym työt n. 3 000e. Väliin jää 7 000 e sillä maksetaan sitä väliä kun sähkö on kalleempi kuin öljy, AIKA MONTA VUOTTA!!!! ja sitten tuleekin taas (10 vuoden kuluttua) kattiloiden ja pannujen huollot ym ja taas öljylämmitys maksaa...Ja siinä vaiheessa jos öljy saa sähkön kiinni (sen 7 000 e) taidan olla haudassa....Ja plussa vielä!!! ei sen huolettomampaa olekkaan kuin sähkö toivoo nimimerkki muutaman kerran öljy loppunut

        Katsoppa alempana "sikakallista" kesksuteluun, jossa eräs pelletinkäyttäjä kertoi säästävänsä juuri tuon 750 euroa vuodessa. Se tekee 10 vuodessa juuri tuon 7.500 euroa ja 30 vuotta 22.500 euroa. Tuolla rahalla saa pari henkeä kerran vuodessa lomaliput etelän aurinkoon.
        Tietysti jos teet kaikki uusiksi, niin hintaahan siihen tulee ja maksaa tuo uusi talokin jotakin. Tässä nyt vain kertoilen mitä naapuri sai aikaan ostamalla alle 4.000 euroa maksaneen vesikirtoisen pellettitakan "vanhan verkon jatkeeksi". Lisäsäiliö "selkään" niin lämmittää parhaimmillaan koko viikon yhdellä täytöllä.
        Se kun vain toisilla tuo rahapussi ei oikein kestä noita suuria sähkölaskuja, vai liekö sitten muu "Laihialaisuus" ollut asialla. Tuo naapuri lähti kylläkin Amerikkaan heti perään.


      • .....
        pääsiäisnoita...... kirjoitti:

        Ajatellaanpa vaikka näin: öljy systeemin uusiminen maksaa kaikkeistaan (putket,pannut, kattilat, säiliöt,työt) karkeesti sanoen 10 000 e. Sähköpatterit ym työt n. 3 000e. Väliin jää 7 000 e sillä maksetaan sitä väliä kun sähkö on kalleempi kuin öljy, AIKA MONTA VUOTTA!!!! ja sitten tuleekin taas (10 vuoden kuluttua) kattiloiden ja pannujen huollot ym ja taas öljylämmitys maksaa...Ja siinä vaiheessa jos öljy saa sähkön kiinni (sen 7 000 e) taidan olla haudassa....Ja plussa vielä!!! ei sen huolettomampaa olekkaan kuin sähkö toivoo nimimerkki muutaman kerran öljy loppunut

        En kyllä ymmärrä, mikä h......tin vimma sinulla on purkaa pois toimiva vesikiertoinen patterijärjestelmä? Edelleen sähkö on vihoviimeinen energiamuoto, johon vanhassa ei niin hyvin eritetyssä talossa siirtyisin. Jos tosiaan tahdot kokeilla sähkölämmityksen autuutta, niin pistä öljykattilan tilalle sähkökattila, niin toteat miten lantit "kilahtavat kirstuun, ei kylläkään sinun, vaan sähköyhtiön. Pelletti lienee edullisin vaihtoehto sinun tapauksessasi, energiahinta noin puolet sähkön kuluista, jo on kumma, jos ei kannta.


    • erererere

      Mitäs teillä on sähkölaskut??? ilman vesispoilerii???

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe