Ostin veneen vene muuten ok mutta moottorissa joitain puutteita.Mistä löytyy tietoa VIRE venemoottorista 1-pyttyinen kyljessä lukee myös Valmet.Minkä kokoinen laturi koneessa 6/12V? Minkälainen kaasutin koneeseen kuuluu?
VIRE
14
4865
Vastaukset
- Veehoo
Terve,
alla olevasta linkistä löytyy ainakin jotain tietoa Vire-moottoreista, joita ilmeisesti edelleenkin valmistetaan. Maahantuoja Suomessa oli ainakin ennen Power-Marin Oy Espoossa.
http://gofree.indigo.ie/~vire7/ - virefani
Vire on kyseessä 7 vai 12 heppainen? Taitaapa olla olemassa 6 heppainenkin vanha malli Vire BVR.
Moottorihan on Valmetin kehittämä ainutlaatuinen bensiinikäyttöinen venekäyttöön vartavasten kehitetty keskimoottori, jota nykyään valmistetaan Tanskassa vain 7 hevosvoimaisena.
Laturina on ns dynastart, joka toimii käynnistinmoottorina ja laturin latausteho 12 hv:sella koneella 144 W:a. Kaasutintyyppi riippuu koneen tyypistä.- Aloittelija
Koneen kyljesssä olevassa kyltissä no mod:c n:ro21130 selvinneekö noista teho ja kaasutin. Saako kaasareita jostain nettisivun mukaan Tillotson samanlaisiahan käytettiin vanhoissa moottorisahoissa.Vire moottorissa kaasuttinen kurkun reiän halkaisija varmaankin aika pieni. Oman kokemuksen mukaan erittäin toimiva kaasari.Vaatinee myös jonkinlaisen ilmanputsarin.
- masa
Aloittelija kirjoitti:
Koneen kyljesssä olevassa kyltissä no mod:c n:ro21130 selvinneekö noista teho ja kaasutin. Saako kaasareita jostain nettisivun mukaan Tillotson samanlaisiahan käytettiin vanhoissa moottorisahoissa.Vire moottorissa kaasuttinen kurkun reiän halkaisija varmaankin aika pieni. Oman kokemuksen mukaan erittäin toimiva kaasari.Vaatinee myös jonkinlaisen ilmanputsarin.
Toi sun kone on aika epäonnistunut viritys. Tehokin on melkoisesti yläkanttiin ilmoitettu. Mulla oli kauan sitten ko. härveli ja vaihdoin sen Volvoon. Suosittelen jotain kunnon nakua.
- Aloittelija
masa kirjoitti:
Toi sun kone on aika epäonnistunut viritys. Tehokin on melkoisesti yläkanttiin ilmoitettu. Mulla oli kauan sitten ko. härveli ja vaihdoin sen Volvoon. Suosittelen jotain kunnon nakua.
Itse olen aloittelija tässä veneily hommassa.Eiköhän tuollakin koneelle tämän veneilyn pääse aloittamaan.Sitäpaitsi itse paljon kaksitahti koneita laittaneena plus muita moottoreita/koneita korjannneena tuo Viren pakettti on yksinkerainen ja toiminta varman näköinen en vielä ole päässyt kokeilemaan jahka jäät lähtevät. Ja onhan se näinkin, että oma merkki ja laitteet on niitä parhaita.Jokaisessa koneessa on omat huonot ja hyvät puolensa joten eiköhän kumpikin moottoripaketti asiansa aja.
- yli 30 kokemus
Aloittelija kirjoitti:
Itse olen aloittelija tässä veneily hommassa.Eiköhän tuollakin koneelle tämän veneilyn pääse aloittamaan.Sitäpaitsi itse paljon kaksitahti koneita laittaneena plus muita moottoreita/koneita korjannneena tuo Viren pakettti on yksinkerainen ja toiminta varman näköinen en vielä ole päässyt kokeilemaan jahka jäät lähtevät. Ja onhan se näinkin, että oma merkki ja laitteet on niitä parhaita.Jokaisessa koneessa on omat huonot ja hyvät puolensa joten eiköhän kumpikin moottoripaketti asiansa aja.
Tarkoitus ei ole vinoilla. Minusta vain Vire ei sovi merelle eikä ainakaan ainoakasi tehon lähteeksi. Eli purjeveneen apumoottoriksi se jotenkin kävisi. Tässä käsityksiäni:
1. Bensa ei sovi merelle. Se kun on niin pirun räjähdyherkkää veneessä. Aina pitäisi saaada konetila tuuletettua ennen starttimoottorin käyttöä.
2. Bensakoneen vääntömomentti on surkea eli 7 hv bensakonetta ei voi verratakkkaan vastaavnkokoiseen dieseliin. Veikkaan, että "dieselhevosia sinulla on max4. Siis vastatuulessa voipi olla kulun kanssa ongelmia.
3. Sähkölaitteista riippuvainen bensakoneen käynti on vaarallinen juttu. Venettä kun ei voi parkkeerata. Osta ainakin tosi hyvä ankkuri ja 50 m köyttä. On muuten rajua killua ankkurissa 16 m/s tuulessa (kokemusta on)
4. Mulla ainakin toi vire sylki ns. jääproppuja kesälläkin eli jäähdytytsvedet tulivat suoraan sisään. Pidä puutappeja varalla ja katso valmiiksi, että ne ovat noin sopivia ja vasara lähellä.
Ole siis varovainen viresi kanssa. Se kun ei ole merimoottori vaan apukone. - Osku
yli 30 kokemus kirjoitti:
Tarkoitus ei ole vinoilla. Minusta vain Vire ei sovi merelle eikä ainakaan ainoakasi tehon lähteeksi. Eli purjeveneen apumoottoriksi se jotenkin kävisi. Tässä käsityksiäni:
1. Bensa ei sovi merelle. Se kun on niin pirun räjähdyherkkää veneessä. Aina pitäisi saaada konetila tuuletettua ennen starttimoottorin käyttöä.
2. Bensakoneen vääntömomentti on surkea eli 7 hv bensakonetta ei voi verratakkkaan vastaavnkokoiseen dieseliin. Veikkaan, että "dieselhevosia sinulla on max4. Siis vastatuulessa voipi olla kulun kanssa ongelmia.
3. Sähkölaitteista riippuvainen bensakoneen käynti on vaarallinen juttu. Venettä kun ei voi parkkeerata. Osta ainakin tosi hyvä ankkuri ja 50 m köyttä. On muuten rajua killua ankkurissa 16 m/s tuulessa (kokemusta on)
4. Mulla ainakin toi vire sylki ns. jääproppuja kesälläkin eli jäähdytytsvedet tulivat suoraan sisään. Pidä puutappeja varalla ja katso valmiiksi, että ne ovat noin sopivia ja vasara lähellä.
Ole siis varovainen viresi kanssa. Se kun ei ole merimoottori vaan apukone.Aika tylyä tekstiä aloittelevalle veneilijälle. Ei kai kyseistä konetta olisi kymmeniä vuosia valmistettu, jos se noin paska olisi. Käytin aikoinaan Valmetin valmistamaa ja oli edullinen ja tosi luotettava kone.
- totta
Osku kirjoitti:
Aika tylyä tekstiä aloittelevalle veneilijälle. Ei kai kyseistä konetta olisi kymmeniä vuosia valmistettu, jos se noin paska olisi. Käytin aikoinaan Valmetin valmistamaa ja oli edullinen ja tosi luotettava kone.
Kaikki aiemmin kirjoitettu on taatusti totta. Eihän tarvi uskoa, mutta sinuna ottaisin kokemukset opiksi.
Minun kokemukset Valmeteista koskevat Virettä (väre) ja Terhin koneita. Suoraansanoen ne ovat alan pohjanoteerauksia. Sensijaan isommat Valmet koneet kuulopuheiden perusteella ovat toimivia. - virefani
totta kirjoitti:
Kaikki aiemmin kirjoitettu on taatusti totta. Eihän tarvi uskoa, mutta sinuna ottaisin kokemukset opiksi.
Minun kokemukset Valmeteista koskevat Virettä (väre) ja Terhin koneita. Suoraansanoen ne ovat alan pohjanoteerauksia. Sensijaan isommat Valmet koneet kuulopuheiden perusteella ovat toimivia.Vire sopii aivan mainiosti merikäyttöön. Itse olen käyttänyt merellä jo yli 20 vuotta ilman ongelmia.
Vireen konetta käytetään paljon mm. Englannissa kalastusveneissä. Kone on toimintavarma ja helppo itsekin korjata ja huoltaa. Joka koneessa on tietysti omat niksinsä, jotka oppii käyttämällä.
Polttoaineiden kanssa on aina oltava varovainen se on selvä.
- Aloittelija
Kritiikistä ja kommenteista huolimati/lannistumati meinaan kunnostaa moottorin ja laittaa sen takaisin veneeseen ja jäiden lähdettyä mennä kokeilemaan tätäkin lajia "veneilyä", joka varmaankin on ihan hyvä harrastus Suomen vähälumisessa kesässä. Asiallinen kritiikkija kommentit ovat aina paikallaan ja jollain välineillä se täylyy aloittaa ja itse kokeilla mikä on itselle sopiva eikä suinpäin rynnätä ostamaan sitä kalleinta ja parasta. Tämä vene ja moottori yhdistelmä kun sattuivat vahingossa kohdalle ja oli erittäin edulliset ainakin omasta mielestäni.
Kesää odotellessa ja ei aikaisemmin veneillyt. - Katsohan tänne
Katsohan tänne http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=111&conference=668&posting=22000000000180241 jos saat toisenkin projektin. Tämä vaan taitaa olla melkein järvelle valmis peli
- Katsastusmies
VIRE on oiva moottori, siinä missä moni muukin. Yllä on jo mainittu että kyllä sen kanssa tulee toimeen kun oppii niksit.
Useissa purjeveneissä VIRE on ainut moottori minkä saa tilan vuoksi mahtumaan.
Näin esimerkiksi pikku Scyllassa. Useammassa tapauksessa tiedän että on vanha VIRE perusrempattu, tai jopa hankittu tuoreempi "aihio" kuin itsellä on ja rempattu se. Väittämän mukaan se on ainut kone joka mahtuu, eli vene on rakennettu VIREttä varten. Ne muutamat pikku Scyllat jotka vuosittain katsastan ovat tyytyväisiä moottoriinsa.- Ex-scylla-purjehtija
Kyllä muuten mahtui yksipyttyinen 8-hevosvoimainen Yanmar pikku-Scyllaan. Vene oli meillä 12 vuotta, joten tiedän mistä puhun.
- Anonyymi
Voin vuosien kokemuksella sanoa että Vire 103 bvr on luotettava ja toimiva moottori,jos sitä osaa oikein käyttää.....M . Heikkilä Nokia
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760