VIRE

Aloittelija

Ostin veneen vene muuten ok mutta moottorissa joitain puutteita.Mistä löytyy tietoa VIRE venemoottorista 1-pyttyinen kyljessä lukee myös Valmet.Minkä kokoinen laturi koneessa 6/12V? Minkälainen kaasutin koneeseen kuuluu?

14

5060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veehoo

      Terve,

      alla olevasta linkistä löytyy ainakin jotain tietoa Vire-moottoreista, joita ilmeisesti edelleenkin valmistetaan. Maahantuoja Suomessa oli ainakin ennen Power-Marin Oy Espoossa.

      http://gofree.indigo.ie/~vire7/

    • virefani

      Vire on kyseessä 7 vai 12 heppainen? Taitaapa olla olemassa 6 heppainenkin vanha malli Vire BVR.
      Moottorihan on Valmetin kehittämä ainutlaatuinen bensiinikäyttöinen venekäyttöön vartavasten kehitetty keskimoottori, jota nykyään valmistetaan Tanskassa vain 7 hevosvoimaisena.
      Laturina on ns dynastart, joka toimii käynnistinmoottorina ja laturin latausteho 12 hv:sella koneella 144 W:a. Kaasutintyyppi riippuu koneen tyypistä.

      • Aloittelija

        Koneen kyljesssä olevassa kyltissä no mod:c n:ro21130 selvinneekö noista teho ja kaasutin. Saako kaasareita jostain nettisivun mukaan Tillotson samanlaisiahan käytettiin vanhoissa moottorisahoissa.Vire moottorissa kaasuttinen kurkun reiän halkaisija varmaankin aika pieni. Oman kokemuksen mukaan erittäin toimiva kaasari.Vaatinee myös jonkinlaisen ilmanputsarin.


      • masa
        Aloittelija kirjoitti:

        Koneen kyljesssä olevassa kyltissä no mod:c n:ro21130 selvinneekö noista teho ja kaasutin. Saako kaasareita jostain nettisivun mukaan Tillotson samanlaisiahan käytettiin vanhoissa moottorisahoissa.Vire moottorissa kaasuttinen kurkun reiän halkaisija varmaankin aika pieni. Oman kokemuksen mukaan erittäin toimiva kaasari.Vaatinee myös jonkinlaisen ilmanputsarin.

        Toi sun kone on aika epäonnistunut viritys. Tehokin on melkoisesti yläkanttiin ilmoitettu. Mulla oli kauan sitten ko. härveli ja vaihdoin sen Volvoon. Suosittelen jotain kunnon nakua.


      • Aloittelija
        masa kirjoitti:

        Toi sun kone on aika epäonnistunut viritys. Tehokin on melkoisesti yläkanttiin ilmoitettu. Mulla oli kauan sitten ko. härveli ja vaihdoin sen Volvoon. Suosittelen jotain kunnon nakua.

        Itse olen aloittelija tässä veneily hommassa.Eiköhän tuollakin koneelle tämän veneilyn pääse aloittamaan.Sitäpaitsi itse paljon kaksitahti koneita laittaneena plus muita moottoreita/koneita korjannneena tuo Viren pakettti on yksinkerainen ja toiminta varman näköinen en vielä ole päässyt kokeilemaan jahka jäät lähtevät. Ja onhan se näinkin, että oma merkki ja laitteet on niitä parhaita.Jokaisessa koneessa on omat huonot ja hyvät puolensa joten eiköhän kumpikin moottoripaketti asiansa aja.


      • yli 30 kokemus
        Aloittelija kirjoitti:

        Itse olen aloittelija tässä veneily hommassa.Eiköhän tuollakin koneelle tämän veneilyn pääse aloittamaan.Sitäpaitsi itse paljon kaksitahti koneita laittaneena plus muita moottoreita/koneita korjannneena tuo Viren pakettti on yksinkerainen ja toiminta varman näköinen en vielä ole päässyt kokeilemaan jahka jäät lähtevät. Ja onhan se näinkin, että oma merkki ja laitteet on niitä parhaita.Jokaisessa koneessa on omat huonot ja hyvät puolensa joten eiköhän kumpikin moottoripaketti asiansa aja.

        Tarkoitus ei ole vinoilla. Minusta vain Vire ei sovi merelle eikä ainakaan ainoakasi tehon lähteeksi. Eli purjeveneen apumoottoriksi se jotenkin kävisi. Tässä käsityksiäni:
        1. Bensa ei sovi merelle. Se kun on niin pirun räjähdyherkkää veneessä. Aina pitäisi saaada konetila tuuletettua ennen starttimoottorin käyttöä.
        2. Bensakoneen vääntömomentti on surkea eli 7 hv bensakonetta ei voi verratakkkaan vastaavnkokoiseen dieseliin. Veikkaan, että "dieselhevosia sinulla on max4. Siis vastatuulessa voipi olla kulun kanssa ongelmia.
        3. Sähkölaitteista riippuvainen bensakoneen käynti on vaarallinen juttu. Venettä kun ei voi parkkeerata. Osta ainakin tosi hyvä ankkuri ja 50 m köyttä. On muuten rajua killua ankkurissa 16 m/s tuulessa (kokemusta on)
        4. Mulla ainakin toi vire sylki ns. jääproppuja kesälläkin eli jäähdytytsvedet tulivat suoraan sisään. Pidä puutappeja varalla ja katso valmiiksi, että ne ovat noin sopivia ja vasara lähellä.
        Ole siis varovainen viresi kanssa. Se kun ei ole merimoottori vaan apukone.


      • Osku
        yli 30 kokemus kirjoitti:

        Tarkoitus ei ole vinoilla. Minusta vain Vire ei sovi merelle eikä ainakaan ainoakasi tehon lähteeksi. Eli purjeveneen apumoottoriksi se jotenkin kävisi. Tässä käsityksiäni:
        1. Bensa ei sovi merelle. Se kun on niin pirun räjähdyherkkää veneessä. Aina pitäisi saaada konetila tuuletettua ennen starttimoottorin käyttöä.
        2. Bensakoneen vääntömomentti on surkea eli 7 hv bensakonetta ei voi verratakkkaan vastaavnkokoiseen dieseliin. Veikkaan, että "dieselhevosia sinulla on max4. Siis vastatuulessa voipi olla kulun kanssa ongelmia.
        3. Sähkölaitteista riippuvainen bensakoneen käynti on vaarallinen juttu. Venettä kun ei voi parkkeerata. Osta ainakin tosi hyvä ankkuri ja 50 m köyttä. On muuten rajua killua ankkurissa 16 m/s tuulessa (kokemusta on)
        4. Mulla ainakin toi vire sylki ns. jääproppuja kesälläkin eli jäähdytytsvedet tulivat suoraan sisään. Pidä puutappeja varalla ja katso valmiiksi, että ne ovat noin sopivia ja vasara lähellä.
        Ole siis varovainen viresi kanssa. Se kun ei ole merimoottori vaan apukone.

        Aika tylyä tekstiä aloittelevalle veneilijälle. Ei kai kyseistä konetta olisi kymmeniä vuosia valmistettu, jos se noin paska olisi. Käytin aikoinaan Valmetin valmistamaa ja oli edullinen ja tosi luotettava kone.


      • totta
        Osku kirjoitti:

        Aika tylyä tekstiä aloittelevalle veneilijälle. Ei kai kyseistä konetta olisi kymmeniä vuosia valmistettu, jos se noin paska olisi. Käytin aikoinaan Valmetin valmistamaa ja oli edullinen ja tosi luotettava kone.

        Kaikki aiemmin kirjoitettu on taatusti totta. Eihän tarvi uskoa, mutta sinuna ottaisin kokemukset opiksi.
        Minun kokemukset Valmeteista koskevat Virettä (väre) ja Terhin koneita. Suoraansanoen ne ovat alan pohjanoteerauksia. Sensijaan isommat Valmet koneet kuulopuheiden perusteella ovat toimivia.


      • virefani
        totta kirjoitti:

        Kaikki aiemmin kirjoitettu on taatusti totta. Eihän tarvi uskoa, mutta sinuna ottaisin kokemukset opiksi.
        Minun kokemukset Valmeteista koskevat Virettä (väre) ja Terhin koneita. Suoraansanoen ne ovat alan pohjanoteerauksia. Sensijaan isommat Valmet koneet kuulopuheiden perusteella ovat toimivia.

        Vire sopii aivan mainiosti merikäyttöön. Itse olen käyttänyt merellä jo yli 20 vuotta ilman ongelmia.
        Vireen konetta käytetään paljon mm. Englannissa kalastusveneissä. Kone on toimintavarma ja helppo itsekin korjata ja huoltaa. Joka koneessa on tietysti omat niksinsä, jotka oppii käyttämällä.
        Polttoaineiden kanssa on aina oltava varovainen se on selvä.


    • Aloittelija

      Kritiikistä ja kommenteista huolimati/lannistumati meinaan kunnostaa moottorin ja laittaa sen takaisin veneeseen ja jäiden lähdettyä mennä kokeilemaan tätäkin lajia "veneilyä", joka varmaankin on ihan hyvä harrastus Suomen vähälumisessa kesässä. Asiallinen kritiikkija kommentit ovat aina paikallaan ja jollain välineillä se täylyy aloittaa ja itse kokeilla mikä on itselle sopiva eikä suinpäin rynnätä ostamaan sitä kalleinta ja parasta. Tämä vene ja moottori yhdistelmä kun sattuivat vahingossa kohdalle ja oli erittäin edulliset ainakin omasta mielestäni.

      Kesää odotellessa ja ei aikaisemmin veneillyt.

    • Katsohan tänne
    • Katsastusmies

      VIRE on oiva moottori, siinä missä moni muukin. Yllä on jo mainittu että kyllä sen kanssa tulee toimeen kun oppii niksit.
      Useissa purjeveneissä VIRE on ainut moottori minkä saa tilan vuoksi mahtumaan.
      Näin esimerkiksi pikku Scyllassa. Useammassa tapauksessa tiedän että on vanha VIRE perusrempattu, tai jopa hankittu tuoreempi "aihio" kuin itsellä on ja rempattu se. Väittämän mukaan se on ainut kone joka mahtuu, eli vene on rakennettu VIREttä varten. Ne muutamat pikku Scyllat jotka vuosittain katsastan ovat tyytyväisiä moottoriinsa.

      • Ex-scylla-purjehtija

        Kyllä muuten mahtui yksipyttyinen 8-hevosvoimainen Yanmar pikku-Scyllaan. Vene oli meillä 12 vuotta, joten tiedän mistä puhun.


    • Anonyymi

      Voin vuosien kokemuksella sanoa että Vire 103 bvr on luotettava ja toimiva moottori,jos sitä osaa oikein käyttää.....M . Heikkilä Nokia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      105
      5731
    2. Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa

      (Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys
      Maailman menoa
      65
      2572
    3. Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.

      Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs
      Ikävä
      241
      1585
    4. Kaivattusi nimi vol.3

      Kaipaajankin nimi olisi kiva. 🥰
      Ikävä
      94
      1380
    5. Alkanut tuntua siltä

      Että taisi olla kusetusta koko homma alusta saakka.
      Ikävä
      124
      1097
    6. 6 vkoa kulunut ilman sua

      …ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo
      Ikävä
      8
      901
    7. Viestisi kaipaamallesi ihmiselle

      Mitä ajattelet tilanteestanne tänään?
      Ikävä
      65
      882
    8. Nii, mites ne

      Hampaat??
      Ikävä
      66
      857
    9. Joululahja/Jouluntoivotus

      Millainen kaivatulle
      Ikävä
      75
      798
    10. Salailu jatkuu, poliisi tutkii

      Nykyään Pienimäki toimii Ylitornion kaupunginjohtajana. HS tavoitti hänet puhelimitse. Pienimäki korosti, ettei ole enää
      Ähtäri
      17
      741
    Aihe