Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

VIRE

Aloittelija

Ostin veneen vene muuten ok mutta moottorissa joitain puutteita.Mistä löytyy tietoa VIRE venemoottorista 1-pyttyinen kyljessä lukee myös Valmet.Minkä kokoinen laturi koneessa 6/12V? Minkälainen kaasutin koneeseen kuuluu?

14

4633

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Veehoo

      Terve,

      alla olevasta linkistä löytyy ainakin jotain tietoa Vire-moottoreista, joita ilmeisesti edelleenkin valmistetaan. Maahantuoja Suomessa oli ainakin ennen Power-Marin Oy Espoossa.

      http://gofree.indigo.ie/~vire7/

    • virefani

      Vire on kyseessä 7 vai 12 heppainen? Taitaapa olla olemassa 6 heppainenkin vanha malli Vire BVR.
      Moottorihan on Valmetin kehittämä ainutlaatuinen bensiinikäyttöinen venekäyttöön vartavasten kehitetty keskimoottori, jota nykyään valmistetaan Tanskassa vain 7 hevosvoimaisena.
      Laturina on ns dynastart, joka toimii käynnistinmoottorina ja laturin latausteho 12 hv:sella koneella 144 W:a. Kaasutintyyppi riippuu koneen tyypistä.

      • Aloittelija

        Koneen kyljesssä olevassa kyltissä no mod:c n:ro21130 selvinneekö noista teho ja kaasutin. Saako kaasareita jostain nettisivun mukaan Tillotson samanlaisiahan käytettiin vanhoissa moottorisahoissa.Vire moottorissa kaasuttinen kurkun reiän halkaisija varmaankin aika pieni. Oman kokemuksen mukaan erittäin toimiva kaasari.Vaatinee myös jonkinlaisen ilmanputsarin.


      • masa
        Aloittelija kirjoitti:

        Koneen kyljesssä olevassa kyltissä no mod:c n:ro21130 selvinneekö noista teho ja kaasutin. Saako kaasareita jostain nettisivun mukaan Tillotson samanlaisiahan käytettiin vanhoissa moottorisahoissa.Vire moottorissa kaasuttinen kurkun reiän halkaisija varmaankin aika pieni. Oman kokemuksen mukaan erittäin toimiva kaasari.Vaatinee myös jonkinlaisen ilmanputsarin.

        Toi sun kone on aika epäonnistunut viritys. Tehokin on melkoisesti yläkanttiin ilmoitettu. Mulla oli kauan sitten ko. härveli ja vaihdoin sen Volvoon. Suosittelen jotain kunnon nakua.


      • Aloittelija
        masa kirjoitti:

        Toi sun kone on aika epäonnistunut viritys. Tehokin on melkoisesti yläkanttiin ilmoitettu. Mulla oli kauan sitten ko. härveli ja vaihdoin sen Volvoon. Suosittelen jotain kunnon nakua.

        Itse olen aloittelija tässä veneily hommassa.Eiköhän tuollakin koneelle tämän veneilyn pääse aloittamaan.Sitäpaitsi itse paljon kaksitahti koneita laittaneena plus muita moottoreita/koneita korjannneena tuo Viren pakettti on yksinkerainen ja toiminta varman näköinen en vielä ole päässyt kokeilemaan jahka jäät lähtevät. Ja onhan se näinkin, että oma merkki ja laitteet on niitä parhaita.Jokaisessa koneessa on omat huonot ja hyvät puolensa joten eiköhän kumpikin moottoripaketti asiansa aja.


      • yli 30 kokemus
        Aloittelija kirjoitti:

        Itse olen aloittelija tässä veneily hommassa.Eiköhän tuollakin koneelle tämän veneilyn pääse aloittamaan.Sitäpaitsi itse paljon kaksitahti koneita laittaneena plus muita moottoreita/koneita korjannneena tuo Viren pakettti on yksinkerainen ja toiminta varman näköinen en vielä ole päässyt kokeilemaan jahka jäät lähtevät. Ja onhan se näinkin, että oma merkki ja laitteet on niitä parhaita.Jokaisessa koneessa on omat huonot ja hyvät puolensa joten eiköhän kumpikin moottoripaketti asiansa aja.

        Tarkoitus ei ole vinoilla. Minusta vain Vire ei sovi merelle eikä ainakaan ainoakasi tehon lähteeksi. Eli purjeveneen apumoottoriksi se jotenkin kävisi. Tässä käsityksiäni:
        1. Bensa ei sovi merelle. Se kun on niin pirun räjähdyherkkää veneessä. Aina pitäisi saaada konetila tuuletettua ennen starttimoottorin käyttöä.
        2. Bensakoneen vääntömomentti on surkea eli 7 hv bensakonetta ei voi verratakkkaan vastaavnkokoiseen dieseliin. Veikkaan, että "dieselhevosia sinulla on max4. Siis vastatuulessa voipi olla kulun kanssa ongelmia.
        3. Sähkölaitteista riippuvainen bensakoneen käynti on vaarallinen juttu. Venettä kun ei voi parkkeerata. Osta ainakin tosi hyvä ankkuri ja 50 m köyttä. On muuten rajua killua ankkurissa 16 m/s tuulessa (kokemusta on)
        4. Mulla ainakin toi vire sylki ns. jääproppuja kesälläkin eli jäähdytytsvedet tulivat suoraan sisään. Pidä puutappeja varalla ja katso valmiiksi, että ne ovat noin sopivia ja vasara lähellä.
        Ole siis varovainen viresi kanssa. Se kun ei ole merimoottori vaan apukone.


      • Osku
        yli 30 kokemus kirjoitti:

        Tarkoitus ei ole vinoilla. Minusta vain Vire ei sovi merelle eikä ainakaan ainoakasi tehon lähteeksi. Eli purjeveneen apumoottoriksi se jotenkin kävisi. Tässä käsityksiäni:
        1. Bensa ei sovi merelle. Se kun on niin pirun räjähdyherkkää veneessä. Aina pitäisi saaada konetila tuuletettua ennen starttimoottorin käyttöä.
        2. Bensakoneen vääntömomentti on surkea eli 7 hv bensakonetta ei voi verratakkkaan vastaavnkokoiseen dieseliin. Veikkaan, että "dieselhevosia sinulla on max4. Siis vastatuulessa voipi olla kulun kanssa ongelmia.
        3. Sähkölaitteista riippuvainen bensakoneen käynti on vaarallinen juttu. Venettä kun ei voi parkkeerata. Osta ainakin tosi hyvä ankkuri ja 50 m köyttä. On muuten rajua killua ankkurissa 16 m/s tuulessa (kokemusta on)
        4. Mulla ainakin toi vire sylki ns. jääproppuja kesälläkin eli jäähdytytsvedet tulivat suoraan sisään. Pidä puutappeja varalla ja katso valmiiksi, että ne ovat noin sopivia ja vasara lähellä.
        Ole siis varovainen viresi kanssa. Se kun ei ole merimoottori vaan apukone.

        Aika tylyä tekstiä aloittelevalle veneilijälle. Ei kai kyseistä konetta olisi kymmeniä vuosia valmistettu, jos se noin paska olisi. Käytin aikoinaan Valmetin valmistamaa ja oli edullinen ja tosi luotettava kone.


      • totta
        Osku kirjoitti:

        Aika tylyä tekstiä aloittelevalle veneilijälle. Ei kai kyseistä konetta olisi kymmeniä vuosia valmistettu, jos se noin paska olisi. Käytin aikoinaan Valmetin valmistamaa ja oli edullinen ja tosi luotettava kone.

        Kaikki aiemmin kirjoitettu on taatusti totta. Eihän tarvi uskoa, mutta sinuna ottaisin kokemukset opiksi.
        Minun kokemukset Valmeteista koskevat Virettä (väre) ja Terhin koneita. Suoraansanoen ne ovat alan pohjanoteerauksia. Sensijaan isommat Valmet koneet kuulopuheiden perusteella ovat toimivia.


      • virefani
        totta kirjoitti:

        Kaikki aiemmin kirjoitettu on taatusti totta. Eihän tarvi uskoa, mutta sinuna ottaisin kokemukset opiksi.
        Minun kokemukset Valmeteista koskevat Virettä (väre) ja Terhin koneita. Suoraansanoen ne ovat alan pohjanoteerauksia. Sensijaan isommat Valmet koneet kuulopuheiden perusteella ovat toimivia.

        Vire sopii aivan mainiosti merikäyttöön. Itse olen käyttänyt merellä jo yli 20 vuotta ilman ongelmia.
        Vireen konetta käytetään paljon mm. Englannissa kalastusveneissä. Kone on toimintavarma ja helppo itsekin korjata ja huoltaa. Joka koneessa on tietysti omat niksinsä, jotka oppii käyttämällä.
        Polttoaineiden kanssa on aina oltava varovainen se on selvä.


    • Aloittelija

      Kritiikistä ja kommenteista huolimati/lannistumati meinaan kunnostaa moottorin ja laittaa sen takaisin veneeseen ja jäiden lähdettyä mennä kokeilemaan tätäkin lajia "veneilyä", joka varmaankin on ihan hyvä harrastus Suomen vähälumisessa kesässä. Asiallinen kritiikkija kommentit ovat aina paikallaan ja jollain välineillä se täylyy aloittaa ja itse kokeilla mikä on itselle sopiva eikä suinpäin rynnätä ostamaan sitä kalleinta ja parasta. Tämä vene ja moottori yhdistelmä kun sattuivat vahingossa kohdalle ja oli erittäin edulliset ainakin omasta mielestäni.

      Kesää odotellessa ja ei aikaisemmin veneillyt.

    • Katsohan tänne
    • Katsastusmies

      VIRE on oiva moottori, siinä missä moni muukin. Yllä on jo mainittu että kyllä sen kanssa tulee toimeen kun oppii niksit.
      Useissa purjeveneissä VIRE on ainut moottori minkä saa tilan vuoksi mahtumaan.
      Näin esimerkiksi pikku Scyllassa. Useammassa tapauksessa tiedän että on vanha VIRE perusrempattu, tai jopa hankittu tuoreempi "aihio" kuin itsellä on ja rempattu se. Väittämän mukaan se on ainut kone joka mahtuu, eli vene on rakennettu VIREttä varten. Ne muutamat pikku Scyllat jotka vuosittain katsastan ovat tyytyväisiä moottoriinsa.

      • Ex-scylla-purjehtija

        Kyllä muuten mahtui yksipyttyinen 8-hevosvoimainen Yanmar pikku-Scyllaan. Vene oli meillä 12 vuotta, joten tiedän mistä puhun.


    • Anonyymi

      Voin vuosien kokemuksella sanoa että Vire 103 bvr on luotettava ja toimiva moottori,jos sitä osaa oikein käyttää.....M . Heikkilä Nokia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1965
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1743
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1604
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1356
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1262
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1236
    8. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      45
      1233
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe