Ruusupapu itää jo

parvekepuutarhuri

Hehee!

Laitoin maanantaina ruusupavun siemenet ikkunalautakasvihuoneeseen.
Tämänhetkisen tilanteen mukaan kaikki vihertävät jo mullan seassa, pari äkäistä varttakin näkyy pukkaavan pintaan. Itämisprosentti 100%!

Kuinkahan käy, näillä leveysasteilla ulosistutus ei varmaan onnistu vielä pitkiin aikoihin... vai milloin ruusupavun uskaltaa laittaa ulos Oulun korkeudella?

Täyttyyköhän olohuone ristikkoviritelmistä? :)

Viereisessä kasvihuoneessa tuoksuherne on myös heräämässä eloon. Odotettavissa siis vihreä kesäparveke, vai mitenkähän nämä kaksi pärjäävät keskenään samassa ristikossa?

7

3576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellit

      Heips' varmaan saat rakennella joitain ristikoita,jos nyt jo ovat taimella.
      Itse en koskaan esikasvata, vaan laitan suoraan multaan ulos ja kasvoivat viime kesänäkin varmaan kolmatta metriä ;-)
      Jos samaan ristikkoon ne aiot,taitaa hajuherne jäädä ruusupavun 'jalkoihin'.
      Viet sitten ulos,kun ei enään ole yöpakkasia,nyt sitä ei tiedä vielä kertoa.

    • Leppis

      Viimevuonna vein täällä etelässä kesäkuun alussa ulos kelloköynnökset ym.Sain hakea kymmennennen päivän tienoissa pois parvekkeelta,tuli niin kylmä.Nyt en ole vielä edes laittanut itämään,kun ne kerkee kasvamaan sitten jo niin isoiksi,että on hankala hoitaa sisällä.Laita kalenteriin merkintä aina kun istutat ja mitä istutat ja itikö ne.Laita myös merkintä kun viet ulos ja minkälainen ilma.Myös se pitikö kasveja suojata tai ottaa sisään ym...Helpottaa seuraavana vuonna ihmeesti.Hyviä kasvuja sinne pohjoiseenkin! ps.Yllättävän monet kasvit viihtyvät keskenään.

    • peukalopotti

      Ruusupapu ehtii hyvin, vaikka kylväisi toukokuun loppu päivinä. Oulun korkeudella ei kuitenkaan mitään voi viedä ulos ennen kesäkuun 10. päivää ja papu venyy kuitenkin hyvin äkkiä sellaisiin mittoihin, että niitä ei pysty käsittelemään. Etelä-Suomessa voi tosiaan kylvää suoraan kasvupaikalleen ja hyvin ehtivät kasvamaan pituutta ja tuottamaan satoa.

      • laittaa

        kotiin? sisälle siis. isoon ruukkuun? Haluisin moisen otuksen, mutta mulla kun ei ole kuin parveke :| ei haittaa vaikka kattoon saakka kiipeis.


      • apuaaaaaaaaa.

        Ei ole harsoa yhyy

        käykö viltti? Käykö vitun viltti.
        Olen itkenyt katketakseni noiden papujen kanssa. Yhyy, vittu en enää jaksa. Nyt ne on sielä pihalla ja paleltuu. Käykö viltti?


    • vuosien kokemuksella

      Itse laitamme ruusupavun siemenet suoraan pervekelaatikoihin. Yleensä ottaen, heti kun näyttää ettei yöpakkasia enää tulisi.

      Viime- ja edellisvuonna laitoimme siemenet laatikoihin parvekkeelle heti vapun aikaan, kun näytti että kesä keikkuen tulevi.

      Edellisvuonna homma hoitui hyvin, mutta 2006 pari kylmää yötä, pian "kylvämisen" jälkeen tuhosi aikeemme, eikä pintaan noussut yhtään tainta.

      Laitoimme uudet siemenet itämään heti huomattuamme tapahtuneen ja nyt homma onnistui hyvin. Muuten, viime syksynä saimme ennätyksellisen paljon pavun palkoja ja sitä kautta siemeniä.

      Nämä siemenethän kannattaa kuivata hyvin esim. sanomalehden päällä ja laittaa avonaisessa astiassa kuivaan, pimeään paikkaan odottamaan seuraavan kevään kylvöä.

      Voit kokeilla laittaa laatikoihin ruusupavun sekaan jotain muutakin köynnöstä lisäväriä antamaan.

      Meillä koitetaan saada joka kesä jotain uutta ruusupavun sekaan, lisäväriä antamaan. Ruusupapu itsessäänhän on mainio, isolehtinen, miellyttävän pehmeän varjon aurinkoiselle parvekkeelle antava kasvi.

    • Meillä innostuttiin myös ruusupavuista. Kävin ostamassa Hyötykasviyhdistyksen kaupasta stadissa. Siellä saa mainiota palvelua. Meillä on asunto kahdessa kerroksessa ja hoitamista kukkien kanssa on ollut jo liikaa. Tänä vuonna laitetaan viherseinät ja tomaattia. Pari verenpisara amppeleihin. Sisäkukat myös ulos. Lasituksen kanssa voi säätää lämpöä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3650
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2982
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2880
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2758
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      23
      2673
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2455
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      2149
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1897
    9. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      202
      1867
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1837
    Aihe