SALAA NAUHOITTAMINEN TODISTEEKSI

ONKO LAITONTA

Itse olen pitänyt nauhuri salassa mukanani esim. työsopimustilanteissa ja lähes kaikkialla missä olen yksin paikalla. Mutta onko nauhurin pitäminen laitonta? Riittääkö nauhoite tarvittessa oikeudessa todisteeksi ja voiko itse puolestaan joutua syytteeseen toisen/toisten salaa nuhoittamisesta?

Kuinka laki sanoo? Onko käytännön kokemuksia?

37

17775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • B. Lawless

      Ei oo laitonta, jos osallistut itse keskusteluun. Hyvä olla mukana ainakin niissä tilanteissa, joissa sopii jotain ja/tai laittaa nimeä alle.
      Myös työpaikkapalavereissa tosi hyvä, jos sihteeri panee omiaan muistioon tai joku asia käsitetään vähintään kahdella tavalla sitten vasta jälkikäteen.

      • -----------------

        on laitonta nauhoittaa tai kuvata jos kaikki osapuolet eivät tiedä nauhoituksesta.toisekseen sinulla ei ole ilman lupaa oikeutta viedä mitään kuvaus tai nauhoituslaitteita kenenkään firmaan.


      • Anonyymi
        ----------------- kirjoitti:

        on laitonta nauhoittaa tai kuvata jos kaikki osapuolet eivät tiedä nauhoituksesta.toisekseen sinulla ei ole ilman lupaa oikeutta viedä mitään kuvaus tai nauhoituslaitteita kenenkään firmaan.

        Olen vahvistanut asian lakimieheltä, että keskustelu, jossa itse on läsnä, voi nauhoittaa. Näillä nauhoituksilla on voitettu oikeusjuttuja. Mitä luulet että kiusaaja tekee kun kerrot nauhottavasi kiusaamisen. Ei varmasti kiusaa. Ilmeisesti olet itse kiusaaja, joks ei halua kiusaamistasi äänitettävän. Ainoastaan nettiin ja yleiseen levikkiin niitä ei voi käyttää toisen ihmisen mustamaalaamiseen. Mutta työpaikkakiusaamisen todisteeksi kyllä. Olen itse saanut tällä jopa suullisesti luvatun takuun, joka sitten kirjallisena kiellettiin, palautettua. Laitoin keskustelun lakimiehelle ja se oli siinä.


    • ja miksi?

      En tiedä. Ihmettelen vain minkälaisiin yrityksiin haet töihin, jos siellä sovitaan asioita suullisesti, vaikka ne pitäisi laittaa työsopimukseen. Kummallisen vainoharhaiselta ajatuksesi nauhoittamisesta vaikuttaa.

      Kai sentään kerrot etukäteen aikeistasi nauhoittaa keskustelu? Se olisi reilua muita kohtaan.

      • venettä kaada

        Hyväuskoisia höynäytetään.

        Salaa nauhoittamisessa ei ole mitään väärää, edes moraalisesti, pikemminkin kyse taitaa olla viitseliäisyydestä.

        Etenkin jos työpaikalla on ilmassa vähääkään käryä, kannattaa nauhoittaa kaikki oleelliset keskustelut. Ja hyvä on tiedostaa sekin, ettei työpaikan sähköpostiin välttämättä pääse ilman työnantajan valvontaa enää sen jälkeen kun irtisanominen on suoritettu. Sama pätee henkilökohtaiseen tietokoneeseen.


      • vainoharhaista

        Sulla ei taida olla kokemusta esimerkiksi työsuojeluasioista kiistelemisestä? Firmojen pamput kusettaa niin monessa asioissa työntekijöitään ettet edes usko. Suosittelen salaa nauhottamista AINA ja KOKO AJAN jos pikkusenkin on paskankäryä jossain asiassa. Se on yksi harvoista tavoista joilla tavallinen ihminen kykenee tappelemaan jälkikäteen oikeuksiensa puolustamisesta.


      • Anonyymi

        Lyhyesti: yleensä ei muodostu ongelmaksi, koska se nauhoitteen levittäminen ja jakaminen tuo kysymykseen erilaisia syytekohtia.🥴


      • Anonyymi

        Mikä SINUA vaivaa? Oletko osaamaton esimies?


      • Anonyymi

        Kyllä. Mutta jos henkilö ei osaa lukea tai leikkii.


    • kannattaa nauhottaa

      Tottakai salaa nauhotus kannattaa. Työnantajat on aina täysiä kusipäitä jos tulee joku kiista esim työsuojeluasioista ja silloin ne valehtelee julkisesti niin että hirvittää. Nauhota vaan salaa aina kun epäilet pienintäkin vilppiä. Se on yksi harvoista tavoista joilla tavallinen ihminen voi todistaa tietyt asiat herroja vastaan oikeiksi.

      • ja ei hyvä

        Ainoa juttu on vain että yksityöshenkilön salaa nauhoitettu äänite ei käy oikeudessa todisteeksi.


      • kuinka paljon
        ja ei hyvä kirjoitti:

        Ainoa juttu on vain että yksityöshenkilön salaa nauhoitettu äänite ei käy oikeudessa todisteeksi.

        työnantajat harrastavat salanauhoitusta. Yksityisellä puolella vehkeet vaan usein 70-luvun tasoa, jotta melkoinen hurina käy linjoilla.....


      • mutta otetaanpa huomioon
        ja ei hyvä kirjoitti:

        Ainoa juttu on vain että yksityöshenkilön salaa nauhoitettu äänite ei käy oikeudessa todisteeksi.

        jotta kun pläjäytät nauhoituksen menemään esimerkiksi työsuojeluviranomaisille niin sen jälkeen ei työsuojeluviranomaisten tartte enää miettiä ketä uskoa. Tällä on iso merkitys joten järkeväähän salaa nauhotus on koska laki ei työntekijää muutenkaan suojele.


      • Ja olet väärässä
        ja ei hyvä kirjoitti:

        Ainoa juttu on vain että yksityöshenkilön salaa nauhoitettu äänite ei käy oikeudessa todisteeksi.

        Kyllä nauhoitteet monissakin tapauksissa oikeudessa pitävät.


      • Anonyymi
        ja ei hyvä kirjoitti:

        Ainoa juttu on vain että yksityöshenkilön salaa nauhoitettu äänite ei käy oikeudessa todisteeksi.

        Käuy. Monta tapausta jossa nauhotteella voitettu.


    • nauhoittaa

      Meillä on kaikissa työ- ja taukopisteissä jatkuva kuvallinennauhoitus, jotta voidaan jälkikäteen todeta kuka teki tai mitäkin sanoi. Ihan hyvä tapa eikä kukaan siitä ole nurissut. Jokainen tietää ettei voi laukoa mitä sattuu, koska joutuu heti vastaamaan puheistaan.

      • ex.kiusattu

        Tuollainen kameravalvonta pakolliseksi työpaikoille niin luulisi kiusaamisenkin loppuvan. Eihän siitä nimittäin mitään haittaakaan olisi jos on työpaikallaan rehellisesti, TYÖSSÄ.


    • työläisten edustaja

      Ei kannata uskoa kaikkea mitä noi työnjohtajat (jotka jostain kumman syystä ovat eksyneet tällaiselle palstalle) yrittää valehdella. Kyllä ilman muuta kaikki hämärät tilanteet kannattaa salaa nauhoittaa. Sillä nauhoitteella voi tehdä moniakin juttuja, ei pelkästään käräjillä. Eikä meillä työläisillä paljon vaihtoehtojakaan ole muuta kuin toi salaa nauhottaminen.

    • tavallaan ei

      Onhan se suomessa laitonta, mutta jos käytät sitä keinoa todistaaksesi työnantajan laittomuuden niin siinähän on kaksi laittomuutta vastakkain!
      Eli parempi kuitenkin kaiken varalta nauhoittaa koska se on ainut vaihtoehto todistaa että työnantaja todella ON toiminut laittomasti!

      • Perskules Saakutirallas

        "Onhan se suomessa laitonta"
        Kerro laki, pykälä ja momenntti missä sanotaan että nauhoittaminen on laitonta? Ei löydy. Tuosta on juttua laki-ryhmässä lisää.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=123&conference=551&posting=22000000025324564

        Itse olen nauhoittanut kaikki tärkeät keskustelut työpaikalla, työvoimatoimistossa ja kelalla yms. paikoissa jo 2 vuoden ajan. Viimeksi kun kävin työkkärissä niin laitoin mp3-soittimen ihan avoimesti päälle siihen "työkkärinsedän" pöydälle. Ei ollut huomaavinaankaan sitä.

        Kaikki nuo nauhoitukset on tallessa. En ole niitä tarvinnut esittää niitä kenenllekkään enkä edes itse ole kaikkia kuunnellut, sen verran vain että ne on onnistuneet.

        Eri asia on että kelpaako ne todisteena oikeudessa. Pitäisi ainakin olla enemmän kuin sana sanaa vastaan ja lähes ainoa keino jolla voi todistaa työpaikkakiusaamisen koska useinhan se taphatuu kahden kesken.


    • entinen tyttö

      Mulla oli samanlaista, kerran otin nauroittimen taskuuni, yritin saada kansliassa keskustelusta nauhoitusta ja niistä "huutokohtauksista" miten minua kohdeltiin. Tuolloin ei kuitenkaan tullut "huutokohtausta" ja asia jäi sikseen. Nauhoitus on pelottavan pätevä, asiaa viedessä eteenpäin. Tuskinpa se on laitonta. Katsokaa, että nauha on riittävän pitkä, ettei se ala "surrata" nauhan loputtua taskussa.

    • tietoa

      Lain mukaan et saa nauhuria pitää mukana ellet ole pyytänyt paikallaolijoilta lupaa. Oikeudessa et voi käyttää todisteena sellaista nauhaa, joka on salaa nauhoitettu, koska kyseessä on rikos eli salakuuntelu

      • Perskules Saakutirallas

        Siellä taas joku työpaikkakiusaaja vinkuu ja pelkää että jää kiinni ja varsinkin sitä ettei uskalla jatkaa toimintaansa :P

        Salakuuntelusta on säädetty rikolain 24 luvun 5§:ssä. Teksti alla. Oleellisin kohta tuossa on se että "jota ei ole tarkoitettu hänen tietoonsa". Jos itse osallistuu keskusteluun niin silloinhan se just onkin tarkoitettu "hänen" tietoonsa.

        Oikeudessa voi käyttää kyllä todisteena. Toinen juttu on kokonaan se hyväksyykö oikeus äänityksen todisteeksi. Mutta miksi ei hyväksyisi, onhan se enemmän kun sana sanaa vastaan joka usein onkin noissa työpaikkakiusaamisjutuissa.

        "Rikoslaki 19.12.1889/39

        24 luku

        5 § (9.6.2000/531)
        Salakuuntelu

        Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella kuuntelee tai tallentaa

        1) keskustelua, puhetta tai yksityiselämästä aiheutuvaa muuta ääntä, jota ei ole tarkoitettu hänen tietoonsa ja joka tapahtuu tai syntyy kotirauhan suojaamassa paikassa, taikka

        2) muualla kuin kotirauhan suojaamassa paikassa salaa puhetta, jota ei ole tarkoitettu hänen eikä muunkaan ulkopuolisen tietoon, sellaisissa olosuhteissa, joissa puhujalla ei ole syytä olettaa ulkopuolisen kuulevan hänen puhettaan,

        on tuomittava salakuuntelusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

        Yritys on rangaistava."

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001


      • Perskules Saakutirallas

        Minkä lain mukaan ei saa nauhuria pitää mukana ilman paikallaolijoiden lupaa? Jos minulla on vaikka nauhuri taskussa pitääkö minun täyteen ruuhkabussiin noustessa kysyä kaikilta lupa että saan pitää sitä mukana???
        Usein jossain ruuhabussissa saattaa olla kymmeniä nauhureita samaan aikaan paikalla, tosin ei niisä nautoitus ole päällä.

        Esim. aika monessa mp3-soittimessa on tuo äänitystominto joka hyvin toimii ohuen vaatteenkin läpi, itse pidän paidan taskussa.

        Työpaikkakiusaajat!! Teidän aikanne koittaa :D


      • Anonyymi

        Kyllä saa jos on itse läsnä. Salakuuntelu on sitä että nauhota muiden keskustelua olematta itse paikalla. Kyllä nyt on jollain henkilöillä paskat housussa.


      • Anonyymi

        Todellakin saa nauhoittaa, kunhan vähintään yksi keskustelun osapuolista tietää nauhoituksesta eli esim. ketä nauhoituksen tekee. Mutta ei saa nauhoittaa esim kahden ulkopuolisen keskustelua. Omat keskustelut saa nauhoittaa ilman että tarvii kellekään kertoa.


    • Anonyymi

      Sä et varmaan oo töissä ku noin pitää tehrä?

      Oletko skitsofreni?
      Onko sulla diagnostisoitu joku luonnehäiriö?

      En usko että yksikään yritys haluaa tällaista työntekijää yritykseensä töihin.

    • Anonyymi

      Jos työpaikalla on löyhäsuinen pomo tai muu hankala tapaus, kannattaa vihjata äänittämiseen mahdollisuudesta. Käytös saattaa siistiytyä ihan jo silläkin. Nykytekniikan aikaan jokaisella on käytössään laitteita, jotka saattavat nauhoittaa omia aikojaan kenenkään tietämättä, joten koskaan ei voi olla varma.

      • Anonyymi

        Jos kiusaamisen tekee taitavasti, kuten olympiatason suhmuroija tekee, volyymi ei ole tarpeeksi iso että nauhuri nauhoittaisi sen. Lisäksi jos muutenkin lausuu pitkin päivää outoja kommentteja ja iskulauseita, niin kukaan ei kiinnitä huomiota. Lisäksi jos tämä henkilö pitää lähellä olijat hyvällä tuulella (mm. muita haukkumalla selän takana ja muilla tarinoilla) he eivät välittäisi muutenkaan. Sehän riittää että itse ei joudu silmätikuksi. Erityisen vahva pahantahtoisen narsistin merkki on jos kiusaa sellaista joka ei tilanteesta johtuen voi puolustautua. Esim. jos muut pomot on kuuloetäisyydellä ja jos ko. N:llä on paljon valtaa. Vallan heiluttaminen sellaisen edessä joka on voimaton on mitä suurinta narsismia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kiusaamisen tekee taitavasti, kuten olympiatason suhmuroija tekee, volyymi ei ole tarpeeksi iso että nauhuri nauhoittaisi sen. Lisäksi jos muutenkin lausuu pitkin päivää outoja kommentteja ja iskulauseita, niin kukaan ei kiinnitä huomiota. Lisäksi jos tämä henkilö pitää lähellä olijat hyvällä tuulella (mm. muita haukkumalla selän takana ja muilla tarinoilla) he eivät välittäisi muutenkaan. Sehän riittää että itse ei joudu silmätikuksi. Erityisen vahva pahantahtoisen narsistin merkki on jos kiusaa sellaista joka ei tilanteesta johtuen voi puolustautua. Esim. jos muut pomot on kuuloetäisyydellä ja jos ko. N:llä on paljon valtaa. Vallan heiluttaminen sellaisen edessä joka on voimaton on mitä suurinta narsismia.

        Kertoilee myös mahdollisille ystäville keksimiään ilkeitä juttuja, joista he saavat tosi kummallisia ennakkokäsityksiä esim. että käyttäisi huumeita tai kävisi huorissa yms. Nämä henkilöt eivät mahdollisesti itse edes muista mistä ovat sellaisen käsityksen saaneet. Mutta silloin tällöin joku joka on ennen ollut ystävällinen katsookin uhria joku päivä kuin maailman pahinta ihmistä. Siihen ei ole muuta selitystä kuin selän takana tapahtunut propaganda ja valehtelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kiusaamisen tekee taitavasti, kuten olympiatason suhmuroija tekee, volyymi ei ole tarpeeksi iso että nauhuri nauhoittaisi sen. Lisäksi jos muutenkin lausuu pitkin päivää outoja kommentteja ja iskulauseita, niin kukaan ei kiinnitä huomiota. Lisäksi jos tämä henkilö pitää lähellä olijat hyvällä tuulella (mm. muita haukkumalla selän takana ja muilla tarinoilla) he eivät välittäisi muutenkaan. Sehän riittää että itse ei joudu silmätikuksi. Erityisen vahva pahantahtoisen narsistin merkki on jos kiusaa sellaista joka ei tilanteesta johtuen voi puolustautua. Esim. jos muut pomot on kuuloetäisyydellä ja jos ko. N:llä on paljon valtaa. Vallan heiluttaminen sellaisen edessä joka on voimaton on mitä suurinta narsismia.

        Luonnehäiriöiset ovat mestareita naamioimaan jokapäiväisen vittuilun ja solvaamisen siten, että sivullisesta se kuulostaa hyvän tuulen tarinoinnilta. Vain asianomainen ja sekopään ystävät ymmärtävät verbaaliakrobatian sivaltavan kärjen.


    • Anonyymi

      Minusta omaan käyttöön saa nauhoittaa ääntä, jos se on tarkoitettu käyttöösi. Mutta ehkä poikkeuksen muodostaa tekijänoikeuslaki. Jos olet tilaisuudessa, jossa luetaan ääneen vaikka joku kirja, niin tällaisen äänikirjan nauhoittaminen rikkoo kai tekijänoikeuslakia. Nauhuri saa kai rekisteröidä sen verran ääniä, kuin mitä terävin kuulija kuulisi, koska kaikki ovat lain suhteen tasa-arvoisia. Eli infra- ja ultraääniä nauhoittaessa voi tulla kai ongelmia. Ja jos terävin kuulija kuulisi ääniä 100 metrin päähän, niin et kai saa nauhoittaa 110 metrin päästä tulevia ääniä.

      Minulla ei ole takana lakiopintoja.

    • Anonyymi

      Voithan aina ääneen sanoa, että nauhoitan tämän keskustelun ja laitat näyttävästi ison nauhurin keskelle pöytää ja painat näyttävästi play-nappulaa.

    • Anonyymi

      Nauhoittamista käytetään erilaisiin tarkoituksiin. Meillä esimiehen oikea käsi on niin sanottu suuri persoona, jolla on tapana jutella ihmisten kanssa niitä näitä tarinaa nauhoittaen. Hän odottaa, että toinen osapuoli sattuisi sanomaan jotain, mitä voisi käyttää häntä vastaan irrottamalla keskustelun pätkän asiayhteydestä. Sitten vaan pomon pakeille soittamaan manipuloitua ääniraitaa ; D

    • Anonyymi

      Aina kanattaa ottaa nauhuri mukaan jos joudut tai epäilet joutuvasi epäedulliseen asemaan jonkin tahon kanssa, tuolloin sinun on helppo todistaa puheesi oikeaksi ja toinen osapuoli on heikoilla jos ja kun vielä valehtelee asian tiimoilta jälkikäteen.

      Tuolloin voit raskauttavasti vaatia vahingonkorvauksia ja jopa jonkun henkilön erottamista virastaan ym.

    • Anonyymi

      Miksi pitää salaa nauhoittaa?

      Haastattelun alussa voi kertoa että nauhoitan tilanteen parantaakseni omia haastattelutilanteita. Siis puhtaasti omaan käyttöön ja varmenne jälkikäteen että mitä pilkulleen sovittiin, mikäli jotain sovitaan.

      Salanauhoituksella on mahdollista jopa manipuloida asioita menemään pieleen ja saada haastatteelija jotenkin syylliseksi ja loukkaavaksi.

    • Anonyymi

      Ei ole laitonta nauhoittaa omia puheluita tai neuvotteluja joissa on itse on mukana ja asiat koskevat sinua.

      Eli olen itse nauhoittanut puheluita sekä neuvottelutilanteita ja esittänyt ne käräjäoikeudessa.

      Mitään laitonta siinä ei ole. Eri asia on se että täysin tuomarista riippuu miten hän painottaa nauhoitusta todisteena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      5
      1217
    Aihe