Hirvittävä kipu kädessä!

Pein

Onko palstalaisilla arviota tai kokemusta mitä tämä voisi olla?

Vasen käsi on kipeä ranteen ja kyynäpään väliltä, ja kipu on hirvittävä, polttava, voimakas. Kun pitää kättä täysin liikuttamatta se hellittää mutta vähänkin kun liikuttaa kättä tuska palaa.

Tiedän aiheuttajan mutta mikä mahtaa olla tämä? Tulehdus? Eikös jännetuppitulehdus ole ranteessa, tämä on kyynärvarressa.

Syy on selvä mikä tämän aiheutti, eli eilen haravoin pihaa ja trimmasin koiraani, molemmissa tarvittiin käsivoimia.

Yöllä olin jo lähteä päivystykseen, kipu on niin helvetillinen.

Pitääkö tähän hakea kortisonipiikki?

Onko arvioita mitä lienee tämä? Päivystykseen en lähde turhaan.

13

22594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietokonetta ?

      Jännetupintulehdus voi olla missä vaan, mulla joskus sääressä, lääkäri piti omituisena paikkana.
      Kun tiedät syyn, eli haravointi ja trimmaus, ei lääkäriin kannata mennä. Ei tuo vaarallista ole, JOS ei epäile olevan yhteyksiä sydämeen.

      Minulla ollut kuukauden kaula kipeä molemmilta puolilta, repivää kipua, samoin sormissa, ranteissa,
      vähensin tän koneen käyttöä n puoleen (välillä 10h/vrk!), vaivat häviävät. Pahimpiin kipuihin otin burana 800mg, se auttoi. Kortisonia en kyllä itse mielelläni ottaisi, ainakaan muodossa PIIKKI, välillä kivut ovat kovia, mutta kun paljon sattuu, siihen tottuu !

    • ammattilainen

      Tuosta kaksinkertaisesta rasituksesta (haravoiminen, koiran trimmaaminen).

      Koska kipu ei tunnu levossa, seuraisin sitä muutaman päivän ennen lääkäriin hakeutumista.
      Ole käyttämättä kättä pariin päivään missään toiminnoissa, jotta rauhoittuu. Ellei muuten onnistu olla käyttämättä, laita vaikka joku side siihen käteen ihan vain sen vuoksi ettet vahingossa koko ajan käyttäisi sitä.

      Lisäksi käytä esim. kylmägeeliä viikon ajan 2-3 x päivässä.

      Kivun rauhoituttua voit aloittaa varovaisen, pitkäkestoisen venytyksen k.o alueelle, n. 30sek/venytys.

      Mutta nyt älä venytä yhtään, vaan anna levätä!

      Ps. Olen itse hoitanut vastaavan tilanteen itseltänikin samoin keinoin.

      • Pein

        Entäpä lääkitys?

        Kipugeeliä haen mutta niitä on niin monenlaisia. Jotkut sanoo ettei Mobilat tehoa, pitää kysyä nimemomaan tulehdukseen auttavaa geeliä.

        Kun roikutan kättä rentona alas alkaa sormissa pistellä ja tuikkia, sitten käsi menee aivan kylmäksi vähän ajan päästä.

        Kipu on niin hirvittävä että siksi olin lääkäriin lähdössä, kun ei tätä meinaa kestää!


      • ammattilainen
        Pein kirjoitti:

        Entäpä lääkitys?

        Kipugeeliä haen mutta niitä on niin monenlaisia. Jotkut sanoo ettei Mobilat tehoa, pitää kysyä nimemomaan tulehdukseen auttavaa geeliä.

        Kun roikutan kättä rentona alas alkaa sormissa pistellä ja tuikkia, sitten käsi menee aivan kylmäksi vähän ajan päästä.

        Kipu on niin hirvittävä että siksi olin lääkäriin lähdössä, kun ei tätä meinaa kestää!

        Kylmägeeli on parasta tulehduksen rauhoittajaa ja itse käytän em. merkkiä.

        Tulehduskipulääkettä kannattaa kokeilla, esim. ota vaikka 600 mg ibuprofen eli Burana, Ibusal, Ibuxin.(ota siis 400mg puolikas lisäksi=600mg)
        Siksi tuo vahvempi annos, että voit kokeilla poistuuko/helpottaako tuo kipu lääkkeellä. Ellei helpota yhtään, kyseessä voi olla hermokipu. Tämäkin vielä voi olla vaaratonta; kireät lihakset painavat hermoa.

        Sydänperäiset oireet täytyy tietenkin aina pitää mielessä, mutta koska kerroit kivun tuntuneen alkuun vain kyynärnivelen alapuolella, ei em tuntuisi kovin todennäköiseltä.

        Kokeile noita aluksi, ellei särkylääke yhtään helpota Ice-Powerin lisänä, mene lääkäriin.


      • sateenkaari
        Pein kirjoitti:

        Entäpä lääkitys?

        Kipugeeliä haen mutta niitä on niin monenlaisia. Jotkut sanoo ettei Mobilat tehoa, pitää kysyä nimemomaan tulehdukseen auttavaa geeliä.

        Kun roikutan kättä rentona alas alkaa sormissa pistellä ja tuikkia, sitten käsi menee aivan kylmäksi vähän ajan päästä.

        Kipu on niin hirvittävä että siksi olin lääkäriin lähdössä, kun ei tätä meinaa kestää!

        Vasen käsi on kipeä ja pistelyä,voisiko johtu sydämestä vai onko merkki sydänkohtauksesta alkava.
        Sitten kun hengitän oikein syvää,tuntuu pientä kipua vasen rinnassa se pelotta tulee mielee kuolema.Minulla on ollut aikasemmin vasen käsivarsi kipeä, ja sen jälkee käsi tulee kylmäksi on ollut kaksi päivää kipee.Sit se mennyt ohi, onko kellää samoja tuntemuksia.


    • sh kokemuksella.

      Itse olen ollut kaksi viikkoa järjettömän ranne - käsivarsi kivun takia sairiksella - rasitusvamma.
      Kädessäni oli kipsilasta (ranne- kyynärvarsi) lepohoitoana reilun viikon, ja lisäksi söin reilun viikon säännöllisesti Burana 400 - 600 mg x 3.Rasituksen välttäminen ja kipugeeliä siten, että ensin geeliä ranteeseen päälle elmukelmu ja sitten sidos eli kompressi auttoi geelin imeytymistä.
      Edelleen ranne ja kyynärpää väsyy rasituksesta, joten lepo on hyväksi ja vastakkainen ranteen venyttely ja tukisidos.

      • Pein

        Nyt kipu on noussut myös hauiksen kohdalle, kipu on tosiaan sietämätöntä... en tiedä onko pakko lähteä päivystykseen jos ei kotikonstit auta.

        Kiitos vastauksistanne tähän saakka.


      • sh kokemuksella
        Pein kirjoitti:

        Nyt kipu on noussut myös hauiksen kohdalle, kipu on tosiaan sietämätöntä... en tiedä onko pakko lähteä päivystykseen jos ei kotikonstit auta.

        Kiitos vastauksistanne tähän saakka.

        ..menet lääkäriin, ja haet sairaslomaa ja tukilasta käteen!
        Minua särki myös ranteesta olkapäähän asti.....
        siis LÄÄKÄRIIN!!


    • Pein

      Nyt on käsi jonkin verran turvoksissakin, sormista sen huomasin.

      Mikähän ihme tulehdus tämä on. No tässä on tullut jo hyviä vastauksia, kiitos niistä.

      Käyn varmaan tosiaan lääkärissä.

      • 999888

        Kerroppa mikä kipu oli?Itsellä samanlainen.


      • epätoivoinen
        999888 kirjoitti:

        Kerroppa mikä kipu oli?Itsellä samanlainen.

        Kertoisitko ystävällisesti onko syytä löytynyt?
        Itsellä ollut lähes 3kk samankaltaista polttelua, sairaslomalla 2kk ja kipu välillä todella kovaa.
        Kylmät, geelit. tulehduskipulääkkeet (2 kuuria), kortisonipistos kokeiltu.
        Kipu hellittää yön aikana, aamusta heti alkaa kun vähänkin kädellä jotain tekee (esim. siirtää peiton pois päältä tai nostaa kahvinkeittimen kannen, avaa vesihanan tms).
        ENMG -tutkimus ensi vkolla, toiv. löytyisi syy, jotta saisi sitten oikeaa hoitoakin...


    • Luustovika

      Minulla on vasemmassa kädessä synnynnäinen luustovika (todella harvinainen sairaus ). Sairauden kuvaan liittyy kovat kivut levossa sekä käytössä, lääkkeet eivät auta ja muutamia kortisoni piikkejä olen ottanut, mutta niiden seurauksena käteni on mennyt "lukkoon" eli ei toimi olleenkaan. Kädessäni on myös ojennusvaje eli käteni ei toimi samanlailla kuin oikea käteni (oikeassa kädessä sama vika, mutta lievänä).

      Tämä sairaus on arkea hankaloittava ja kivut ovat todella kovia, välillä sietämättömiä. Fyysisiä töitä en pysty tekemään.

    • Anonyymi

      Itsellä oli vasemmassa kädessä kovaa polttelua kyynärvarressa ja sormissa kolme vuotta sitten. Pyörällä ei pystynyt ajamaan kun käsi puutui hetkessä ja polttelu oli kovaa. Sängyllä levätessäkin käden liikuttaminen sattui pahasti ja autolla ajaessakaan ei hyvää asentoa löytänyt töistä puhumattakaan.
      Kävin tutkimuksissa ja löydettiin juurikanavan ahtauma niskasta joka puristi vasemman käden hermoa. Hoitona ollut niskan jumppausta ohjeiden mukaan ja olen harrastanut muutenkin kuntoilua niin oireet pysyneet poissa. Vatsallaan nukkuminen pää sivulle käännettynä neuvottiin jättämään pois ettei niska väänny huonoon asentoon ja selällään nukkuessa tukea niskan alle neuvottiin laittamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe