Veneen sisäverhoilu

H-v

Onko kellään kokemusta veneen sisäverhoilusta?Mitä materiaalia tulisi käyttää? Mitä liimaa? Kannattaako rungon ja verhoilun väliin laittaa jotakin eristyslevyä? Mistä näitä matskuja saa halvalla ja mihin noin hintaan niitä saa?

10

17109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tekijä

      Olen tehnyt yhden veneen sisäverhoilun.
      Jos tarkoitetaan veneen rungon kylkien verhoilua, niin siihen (lasikuituun) kiinnitin ensin 10 mm solumuovin ääni- ja lämpöeristeeksi ja sen päälle beigen väristä "karvakangasta". Kontaktiliimalla kaikki kiinni, hyvän näköistä tuli ! Jotkut laittavat päällimmäiseksi valkoista vinyyliä.
      Kaikki nämä sopivat venekäyttöön ja ainakin täällä Turussa voi ostopaikaksi suositella Muovikum Oy:ä.

      • Kmima

        Meillä on valkoista karvakangasta ja on erittäin hyvä. Eristää ja on siisti.


    • H-veneilijä

      Itselläni on samansuuntaisia suunnitelmia. Olen suunnitellut käyttäväni ns. messumattoa, joka on kevyttä, hyvin ääntä vaimentavaa, hyvin hengittävää ja halpaa. Liimaksi ajatteli mattoliimaa, jota varmaan ei paljoa tarvita, niin kovaa tököttiä kun on. Voisi kuvitella, että verhoilumateriaalin hengittävyys olisi tärkeää kosteuden haihtumisen vuoksi. Erään musiikkistudion seinät olen sellaisella verhoillut ja hyvin toimi.

      • Home sweet home

        Studion seinät ovat aivan toinen asia kuin merellä vallitsevat kosteat olosuhteet! Suosittelen käyttämään veneiden sisäverhoiluun tarkoitettuja materiaaleja. Valitettavasti niistä joutuu maksamaan, mutta lienee järkevämpää tehdä kerralla hyvä, kuin repiä homeiset "messumatot" alas ja tehdä työ uudelleen. Homehtumisen vaara lienee ilmeinen tuollaisten halpojen materiaalien ja mattoliimojen yhdistelmissä!


      • otso
        Home sweet home kirjoitti:

        Studion seinät ovat aivan toinen asia kuin merellä vallitsevat kosteat olosuhteet! Suosittelen käyttämään veneiden sisäverhoiluun tarkoitettuja materiaaleja. Valitettavasti niistä joutuu maksamaan, mutta lienee järkevämpää tehdä kerralla hyvä, kuin repiä homeiset "messumatot" alas ja tehdä työ uudelleen. Homehtumisen vaara lienee ilmeinen tuollaisten halpojen materiaalien ja mattoliimojen yhdistelmissä!

        Itse laitoin juuri n.3 mm vahvaa pehmeää venekäyt-
        töön tarkoitettua "tapettia" Espoosta ostin, Meluton Oy:ltä. Ei ollut sikakallista n 20 eur
        metriltä 150 cm leveää tavaraa. Jos ostat enemmän
        saat varmasti tinkattua. Mutta älä missään nimessä
        yritä kontaktiliimalla kiinnittää. Vuota jämähtää
        paikalleen niin kuin p. junttilan tuvan seinään eikä voi siirtää ehjänä. Käytä tarraliimaa, sitä voi kuivumisajan siirrellä/korjailla asemointia.


      • tixo
        otso kirjoitti:

        Itse laitoin juuri n.3 mm vahvaa pehmeää venekäyt-
        töön tarkoitettua "tapettia" Espoosta ostin, Meluton Oy:ltä. Ei ollut sikakallista n 20 eur
        metriltä 150 cm leveää tavaraa. Jos ostat enemmän
        saat varmasti tinkattua. Mutta älä missään nimessä
        yritä kontaktiliimalla kiinnittää. Vuota jämähtää
        paikalleen niin kuin p. junttilan tuvan seinään eikä voi siirtää ehjänä. Käytä tarraliimaa, sitä voi kuivumisajan siirrellä/korjailla asemointia.

        Oma kauppiaani neuvoi laittamaan Kiillon tixo -kontaktiliimaa vain seinään. Tällöin vuotaa voi liikutella. Tosin tapetointi on tällöin hitaampaa, kun vuotaa pitää hieroa ja painella seinään.


    • Jaako

      4-vuotta sitten verhoilin ajohytin seinät neulehuovalla täyttää jonkun ravintolamatto luokituksen (palo/kosteussuoja). Tarkkaleikkaus, kiinnitys tixon kontaktiliimalla ja pysyy. Ko. materiaali on siistiä, saatavana useita eri värejä ja helppo pitää puhtaana. Hinta oli jotain 10 euroa/m. joten sekään ei päätä huimaava. Löytyy varmasti isommista matto/sisustus liikkeistä.

    • materiaali

      Paree nykästä kauppaan jossa myydään kokolattia mattoa ja ostaa sitä sopivaa..saa aika kivoja kuoseja ja liimaksi roiskaiset litran tölkin bostik-kontakti liimaa tai sitten spraypullosta levittäen sitä kyllä menee h veneen sisäosien liimaukseen 3 pl ja muista että ostat sellaista matto joka sopii kosteisiin tilohin eli sillä skippaat tuon home ongelman...

      ja eikun nysvii..

      • Prof

        Kosteus ja sen mukana tuleva home ovat todellisia ongelmia. Käytä synteettisiä materiaaleja esim. veneliikkeissä myytävä pvc-sisäverhousmattoa, hinta oli tosiaan jotain 20 euroa metrilta. Voit tietysti löytää jotain synteettistä karvalankamattoakin, tsekkaapa autoverhoilumateriaaleja tekevät/asentavat/myyvät firmat. Liimaksi suositellaan vesiohenteista kontaktiliimaa, löytyy Cascolta, Bostikilta Kiiltoliimoista ym. Litrahinat 15-12 e.Ei kannata "roiskaista" mitä vaan sillä kyllä sille omalle työllekin kannattaa jokin arvo laskea. Halpaa ja hyvää ei näissäkään hommissa löydy, hyvä ja edullinen on jo eri asia.
        Itsekin rapsuttelin Flipperin homeiset kanagasverhoilut juuri pois ja ostin Nautikulmasta pvc:t tilalle.


      • järkeä?
        Prof kirjoitti:

        Kosteus ja sen mukana tuleva home ovat todellisia ongelmia. Käytä synteettisiä materiaaleja esim. veneliikkeissä myytävä pvc-sisäverhousmattoa, hinta oli tosiaan jotain 20 euroa metrilta. Voit tietysti löytää jotain synteettistä karvalankamattoakin, tsekkaapa autoverhoilumateriaaleja tekevät/asentavat/myyvät firmat. Liimaksi suositellaan vesiohenteista kontaktiliimaa, löytyy Cascolta, Bostikilta Kiiltoliimoista ym. Litrahinat 15-12 e.Ei kannata "roiskaista" mitä vaan sillä kyllä sille omalle työllekin kannattaa jokin arvo laskea. Halpaa ja hyvää ei näissäkään hommissa löydy, hyvä ja edullinen on jo eri asia.
        Itsekin rapsuttelin Flipperin homeiset kanagasverhoilut juuri pois ja ostin Nautikulmasta pvc:t tilalle.

        josko tietenkin saa käyttää järkeä kun ostaa...ja samalla katsoa miten venettä käytät eli jos roijaat kosteat purjeet sisälle niin kyllä siinä tulee hometta pintaan kuin pintaan eli eihän se ole kiinni kuin käyttäjästä...eikö?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe