Hei, olen 16 vuotias nuori tyttö, ja epäilen että olisi diabetes :S suvussa onkait ollut 2 tyypin diapetesta, mutta ovat saaneet homman jo hanskaan! Mutta mulla esiintyy noita huimauksia, että alkaa huimaa, tulee känkkäränkkä ja levoton olo, sitten päähän alkaa tulla kauhea paine, silmissä heittelee, näkö hämärtyy ja puhe menee sössöttämiseksi, sitten kaatua kupsahdan ja noin minuutin päästä jaksan nousta ylös, ja on sekava olo pyörtymisen jälkeen, en muista mikä mun verensokerin arvo on ollut sillonku olen terveydenhoitajan tai lääkärin luona käynyt, olen pari kiloa ylipainoinen normaalipainostani, olen noin 169 cm pitä, en tiedä nyt vaikuttaako paino ja pituus mutta laitoin kumminkin, ja syön päivässä yhen monivitamiini tabletin mutta tuntuu että sekään ei oikein auta, jos alkaa tulla huono olo pitää lähteä lenkille tai jtn mutta sielläkin voi yhtäkkiä alkaa huimaamaan, ja kun tulee noita tajunnan katkoksia etten välttämättä tajua heti mitä toinen tekee tai sanoo..Kiitos vastannainneille kuitenkin :)
Voisiko minulla olla 1 tyypin diabetes?
6
2632
Vastaukset
- illya
Oireet vaikuttavat kyllä sen verran epämääräisiltä, että ei pysty sanomaan mitään varmaa.
Ota nainen selvää, mitä ne sinun verensokeriarvosi ovat olleet, luulisi, että hoitsut olisivat jo reagoineet asiaan.
Noihin mainitsemiisi oireisiin sopivat muutkin taudit kuin diabetes. Jos sinulla olisi ykköstyypin diabetes, verensokerisi olisi ilman lääkitystä noussut niin korkealle, että olisit joutunut ketoasidoosiin (Mitä se tarkoittaa, ks. www.diabetes.fi) ja olisit joutunut sairaalaan osastolle.
Verensokeri voi laskea vaarallisen alas (= hypoglykemia), nuo oireet osittain viittaavat siihen, mutta onko syynä jokin muu aineenvaihdunnan erikoisuus tai vaikka taipumus epilepsiaan, mahdoton sanoa.
Itselläni eräs lääke aiheutti sen, että verenpaineen ylä- ja alapaine olivat niin lähellä toisiaan, että tuskin pystyssä pysyi. Muisti pätki jne.
Se vitamiinitabletti ei ole vahingoksi, mutta ei se paljon autakaan, jos syöt muuten terveellisesti.
Jos tulee huono olo, niin ota vähän aikaa ihan levon kannalta, silloin ei kannata lähteä lenkille.
Olet niin nuori, että pane lekurit lujille. Kyllä sinulle hoito keksitään. Tsemppiä!
http://koti.mbnet.fi/pwtv - Emmi..D1
Minä olen 14 vuotias, ja noin 3 viikkoa sitten minulle todettiin tyypin 1 diabetes. Oireeni olivat tälläiset: Ensin se oli vain kamalaa väsymystä koulun jälkeen ja tuntui etten edes läksyjä jaksanut tehdä, mutta sitten en voinut olla 15 minuuttia ilman vettä ja join monta litraa päivässä. Sitten yöllä en saanut nukutuksi nivelkipujen vuoksi enkä myöskään siksi, että kävin vessassa 3-7 kertaa yössä. Sitten vanhempani alkoivat kysellä olenko laihtunut koska heistä olin aivan kalpea ja laihtunut paljon. Ja niinhän se olikin. Olin laihtunut 5 kiloa. Seuraavan viikon maanantaina menin HETI kouluterveyden hoitajalle ja hän katsoi verensokerini mittarilla, ja korkeallahan se oli! Niin korkealla, ettei mittari sitä enää suostunut näyttämään. Soitimme sitten isäni hakemaan ja kävimme lääkärissä ja he lähettivät meidät Kuopion Sairaalaan. Jäin sinne yöksi ja seuraavana aamuna lääkäri tuli kertomaan minulle että sairastan tyypin 1 diabetestä. Se oli aivan kamalaa. Mieleeni tuli heti ettenkö saisi syödä koskaan enää herkkuja tai mitään sokeripitoista. Itkin sairaalassa iltoja ja päivisinkin ajatellessani, pyrskahdin monesti itkuun. Olin sairaalassa vähän yli viikon, onneksi kuitenkin äitini ja isäni olivat päivinsin tukemassa minua.
Sitten tuli kotiinlähtö päivä, se jos vasta jännittikin kamalasti. Hyvin kaikki kuitenkin tähän mennessä on sinänsä mennyt vaikkakin heti kotiin tultuamme sairastuin johonkin virus tautiin ja kuume pompsahti korkealle. Nykyään olen jo aika sinut taudin kanssa, vaikkakin aika alussahan tämä on. Onneksi suuria elämänmuutoksia ei syntynyt, koska perheeni on muutenkin elänyt terveellisellä ruokavaliolla ja
liikkunut paljon. Vaikkakin ylimmääräisiä välipaloja onkin tullut. Olin ensin aivan kauhuissani, koska inhoan kaiken maailman piikkejä ja neuloja. Ja nyt kun minun pitäisi pistää itseäni 6 kertaa päivässä! Nykyään tämä sujuu erittäin hyvin ja kammokin on mennyt jo pois. :) Tässä oli hieman valaisua, että vaikka sinulla olisin tyypin 1 diabetes ei kannata sortua ja ajatella, että koko maailma kaatuu. Et takuulla ole ainoa, Niinkuin en minäkään! : D - Emmeline
Pakko vastata tähän vanhaan viestiin. Vaikka jotkut ko. oireista voivat liittyä johonkin muuhun (epilepsia, aivoverenvuoto, aivokasvain tai jotain ihan muuta?), ovat juuri nämä oireet (esim. yllättävän laihtumisen lisäksi) tyypillisiä 1-tyypin diabetekselle tai jo sen esivaiheelle. Itselläni ykköstyypin esivaihe (ei pyörtymisiä) kesti usean vuoden ajan lievin mutta jatkuvin ja hyvin vaihtelevin oirein. Esimerkiksi ihmettelin, miksi pää tuntui usein raskaalta ja väsytti, vaikka olin syönyt sopivasti, suu maistui usein metallilta, ummetukseen ei löytynyt syytä ja virtsa haisi aina kissanpissalta.. Mielenkiintoista.. Kyseessä ei olisi välttämättä tarvinnut olla mitään vakavaa.
Lopulta minulle kuitenkin tuli useaksi päiväksi janoinen olo. Se sekä yli viiden kilon laihtuminen kuussa ilman syytä saivat minut uudelleen terveydenhoitajan ja lääkärin luokse, vaikka paastoverensokeritaso oli todettu kohtalaiseksi. Lääkärin vakuuttamiseen piti kyllä odottaa verensokerituloksia, jotka parissa päivässä nousivat hälyttäviksi.
Jos mitkä tahansa lievät oireet jatkuvat kauan, kannattanee siis kysyä jonkun asiantuntijan mielipidettä omasta tilasta. Oireiden pahenemiseen voi itse tottua vähitellen.
Onneksi ykköstyypin diabeteksen insuliinihoitomahdollisuudet ovat 2000-luvun Suomessa erinomaiset, kunhan tauti vain huomataan ja otetaan tosissaan.- Diabeetikko-99
Moikka. Mä olin noin 8,5-vuotias kun sairastuin diabetekseen. Mun normaali paino oli sillon 26kg. Silloin oli kuuma kesä ja mua tietty janotti ja sitten pissatti. Mutta sitten yksi aamu kun kävelin pelkillä pikkareilla keittiöön äitini sanoin että kuule nyt menet puntarille tyttö! Niin sitten painoin vaan 24kg kun normaali paino oli 26kg. Sitten äitini soitti illalla sairaalaan ja kysyä että mitä tehdä. Siellä käskettiin tulemaan sairaalalle verensokerin mittaukseen. Se oli sitten jtn 19.9. Salossa oli silloin osasto kiinni joten lähdin Turkuun. Sairaalalla sitten anettiin tämöiset ohjeet: Käykää kaupasta ostamassa 1,5L light limsa pullo. Menkää Turkuun sen jälkeen suoraan ja katso myös että tyttö juo. No sitten kun olimme Turussu meitä käskettiin näyttämään pullo jonka olin juonut 45min tyhjäksi. Sitten tulikin vasta tilanne kun se olikin sokerillista limsaa. Jouduin taas äkkiä sokerin mittaukseen mutta se olikin vasta onneksi 20.jtn. (Luultiin että kuolen koska olin juonut sokerit ylhäällä viellä 1,5L sokeri limsa pullon koska siitähän luultin tietty että minulla olisi viellä noussut sokerit).
- DiJuSuWiLa
Diabeetikko-99 kirjoitti:
Moikka. Mä olin noin 8,5-vuotias kun sairastuin diabetekseen. Mun normaali paino oli sillon 26kg. Silloin oli kuuma kesä ja mua tietty janotti ja sitten pissatti. Mutta sitten yksi aamu kun kävelin pelkillä pikkareilla keittiöön äitini sanoin että kuule nyt menet puntarille tyttö! Niin sitten painoin vaan 24kg kun normaali paino oli 26kg. Sitten äitini soitti illalla sairaalaan ja kysyä että mitä tehdä. Siellä käskettiin tulemaan sairaalalle verensokerin mittaukseen. Se oli sitten jtn 19.9. Salossa oli silloin osasto kiinni joten lähdin Turkuun. Sairaalalla sitten anettiin tämöiset ohjeet: Käykää kaupasta ostamassa 1,5L light limsa pullo. Menkää Turkuun sen jälkeen suoraan ja katso myös että tyttö juo. No sitten kun olimme Turussu meitä käskettiin näyttämään pullo jonka olin juonut 45min tyhjäksi. Sitten tulikin vasta tilanne kun se olikin sokerillista limsaa. Jouduin taas äkkiä sokerin mittaukseen mutta se olikin vasta onneksi 20.jtn. (Luultiin että kuolen koska olin juonut sokerit ylhäällä viellä 1,5L sokeri limsa pullon koska siitähän luultin tietty että minulla olisi viellä noussut sokerit).
En usko että sinulla olisi. Kun oireet ei ole oikein oikeat. Mutta kannattaa silti käydä mittautamassa verensokerisi.
- DiJuSuWiLa
DiJuSuWiLa kirjoitti:
En usko että sinulla olisi. Kun oireet ei ole oikein oikeat. Mutta kannattaa silti käydä mittautamassa verensokerisi.
Käy katsomassa diabeteksesta. Laita googleen Diabetes Wikipedia. Niin saat paljon tietoa esim. Oireista ja muusta diabetekseen kuulu vasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613111Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433067- 422417
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa922060- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251759- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä831370- 391290
- 791110