Muistaako kukaan pyöränpulttien kiristysmomenttia Mazda6 juhlamallin 2006 aluvanteisiin (205/55 R16)?
Kiitos etukäteen!
Kiristysmomentti
8
8792
Vastaukset
- Juurakon Hulda
Itte käytän 12nm.
- tai hiukan yli
"Itte käytän 12nm"
Tuohonpa ei juuri momenttiavainta tarvita. Hylsy kouraan jaa vääntö ilman vartta.
Tarkoititkohan 120 Nm?
- metsuriM
"Perstuntumalta" olen aina kiristänyt ja kiinni on tähän asti pysynyt
- S32
Ohjekirjasta tämäkin löytyy. Itse käytän 100 Nm, joka on suunnilleen suositeltavien minimi- ja maksimomentin keskiarvo.
- TommiKi
Itse käytän kolmosen aluvanteilla noin 110Nm momenttia. Eivät tuntuneet paikallisessa Mazda-liikkeessäkään tietävän mitään suositusarvoa noille vanteille.
- Alkuperäinen kyselijä
Itsekin olen aikaisemmin kiristänyt "haritamomentilla", mutta nyt kun on uutukainen auto & aluvanteet, piti tietysti ostaa Clas Ohlsonilta momenttiavain.
Nyt on pyörät vaihdettu. Avain toimi hienosti, kiristin 100Nm.
Kiitos vastauksista ja mukavia kevätkilometrejä kaikille palstan lukijoille! - Momentti
Itse väännän niin, että simämunat pyörähtää ympäri, ja sitten vielä puoli kierrosta.
- kelvenne
On samankokoiset renkaat,ja vaihdan ne itse.
Niin kesä kuin talvirenkaatkin ovat ALU vanteilla.
Momenttiavaimella kiristän ne 126 Nm.
Kun aikanaan ostin toiset "alut",niin Vianorin,myyjä kuin asentajakin sanoivat,että,laita momentti 140Nm kun vaihdat
seuraavan kerran renkaat/vanteet.
No minä siihen että,hui hui,kuulostaapa aika kovalta,mutta niin ne ukkelit väittivät,ja perustelivat"eipä ainakaan lähde pyörät alta"
No,kaikkea saa uskoa ,tai olla uskomatta.
Mielestäni kuitenkin 105Nm on ehdottomasti alaraja,ja on myös muistettava tarkastaa pyörien
pultit/ kireys muutamansadan kilsan jälkeen.
Olin raskaan kaluston palveluksessa lähes 38 vuotta,joka ei suinkaan ollut ainoa pestini,niin tuumaampa vain että,kaikenlaista oppia siitä mieleen jäi.
Viimeisenäkin työvuotenani tilasin renkaita noin
30 erilaiseen ajoneuvoon,k-autoista tiehöyliin,kuormaajiin,jne,jne.
Näyttää siltä että,eksyn aina vähän asiasta,mutta olkoon.
Hei!kaikki te joilla on ALU vanteet muistakaa ,muistakaa,se jälkitarkastus.pyöränpulteista,kaikki C-kortilliset sen ainakin tietävät.
Arvoisat Mazdalaiset,mehän eletään ihmisiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236965Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733