Muutto Turkuun?

J~Hanna

Hei kaikille!
Olemme 4-henkinen perhe pohjosesta ja nyt on sellainen tilanne että saattaa olla Turkuun muutto opiskelujen takia edessä. Kaupunki ei ole meille kummallekaan tuttu ennestään joten kaikki mahdollinen tieto otetaan kiitollisena vastaan.

Mistä päin ensinnäkin Turusta kannattaa lähteä hakemaan asuntoa(vuokralle oltaisiin muuttamassa)ja miten nopeaa Turussa yleensä saa asunnon? Millainen vuokrien hintataso siellä on?
Meillä on kaksi pientä lasta ja heille tietenkin tarhapaikka pitäisi löytää. Mitkä on hyviä päiväkotia?
Mikä on työtilanne tällä hetkellä siellä päin? Itselläni olisi tarkoitus etsiä töitä sieltä joskus talvella(hoitoalan).
Millaisia ihmisiä Turussa asustelee? Onko hirveä "sisäsiittoista" porukkaa(anteeksi kysymys mutta kun ei ole yhtään tuttua siellä päin niin pelottaa että josko sitä sitten jumittuu neljän seinän sisään muksujen kanssa eikä tutustu kehenkään:/ )vai otetaanko ulkopaikkakuntalaiset ja uudet tulokkaat ystävällisesti vastaan? Mitkä ovat rauhallisia kaupunginosia mihin voisi kuvitella lasten kanssa muuttavansa?

Tässäpä nyt liuta kysymyksiä. Paljon kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vastailla ja vaikkei kysymyksiin vastauksia löytyisikään niin kaikki muukin tieto Turusta on tervetullutta. Nyt plussat ja miinukset kehiin!! :)

30

3852

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jyrkkälä paras paikka!!!
      • ISOMPI-H

Ei Jyrkkälään lasten kanssa, melkein slummi samoin Varissuo. Hannunniitty, Vasaramäki,Vähäheikkilä, Uittamo ovat hyviä lapsiperheille.
        Turussa pärjää kun otat ohjat omaan käteen ja Sinä puhutt ensin tuppisuu turkulaiselle. Puhut mukavasti ja tunnustelet mistä tämä on kiinnostunut ja sitte ei kun puhutte vaan niistä aiheista - siis jokamiehen myyntitaitoja esiin ystäväni. Näin olen pärjännyt jo 20vuotta , enkä muuta enää takaisin kymenlaaksoon Kouvolaan.

• takaisin satakuntaan

mielestäni on sisäsiittoinen, ylikävelevä paikka. Olen itse sosiaalinen ja kärsin kun ei "edes" naapurit tervehdi, vanha mies ohitti kassalla ja kysyi "vituttaako kun etuilin?" ja minä maalta en edes kehtaa vanhukselle sanoa mitä ajattelen. Paikallisliikenteessä mummot nosti kassin tyhjälle penkille etten vaan istu..olen kuitenkin tavallinen työssä käyvä nainen. Töitä siel on mut ei niiden ihmisten kans voi olla..tai ainakin mulle jäi työpaikoista ja ihmisistä negatiininen olo. Kun tarvitsin terveyskeskusta ei kukaan osaa neuvoa ku kaikkihan me Turkulaisia ollaan..Mut onnea jos löydät hyvän olon!

• ...

Turku vai?

Tuskin satoja vuosia kansojen kohtaamispaikkana toiminut kaupunki kovinkaan sisäsiittoinen päin vastoin.

• vanhuksista

hyvä kun lähdit.

• .....

Jos teillä ei ole autoa niin siinä tapauksessa keskustan alue.. itäinen puoli on enemmän perheystävällinen(kupittaa,sirkkalankatu,itäinen pitkäkatu ym, jos bussikyyti ei haittaa niin "lähiöistä" rauhallisimmat ja fiksuimmat ovat nättinummi, suikkila,hepokulta,pohjola, pallivaha, kähäri ja uittamo.... suosittelen välttämään seuraavia alueita: runosmäki, halinen,lauste,jyrkkälä,jäkärlä.... tässä vain minun mielipide 30v turussa asunut... vähän jokapuolella.

• Tänne vaan

Turun keskusta,ns ruutukaava-alue suositeltavaa.Turun "puolia" kutsutaan Aurajoen mukaan läntiseksi eli "tois pual jokke" ja itäisesksi eli "täll puol jokke" -puoliksi.Ikivanhaa perua ja perustuu Tuomiokirkon sijaintiin täll puoljokkee!
        Mutta varsinaiseen asiaa, siksi keskustaan siellä on kaikki käden ulottuvilla arvostetut,eriasteiset koulut ja opiskelupaikat,päivähoitopaikat,kulttuuritarjonta,uusi hieno kirjasto,harrastusmahdollisuudet.
        Läntisellä puolella Turukua kaikki on vieressä myös linja- ja rautatieasemat.Suosittelen Puolalanpuiston aluetta siellä henkii vielä todellinen kaunis Turku.Jos onnistuu vuokraamaan Turun idyllisistä puutaloista asunnon,niin mikä sen mukavampaa lapsiperheelle joko ostaa tai vuokrata (Läntinen Pitkäkatu,Port Arthur).
        Turku on pikkukaupunki mitoiltaan ja keskusta-asuminen on arvossaan kuten kaikkialla maailmassa juuri kätevyytensä vuoksi.Ei Turussa kannata hakeutua lähiöihin ,autoruuhkiin ja etäisyyksiin,kun on loistava mahdolisuus asua keskustassa pikkukaupunkitunnelmissa kaikki käden ulottuvilla.

• 39 vuotta turussa, eli aina

Nimittäin asun halisissa omakotitaloalueen vieressä nyt toista vuotta, ihanan rauhallista, melkein kuin maalla asuisi. Ihmiset ovat ystävällisiä eikä minkäänlaista häiriötä!
        Sitä ennen asuin jyrkkälässä 15 vuotta, kiva paikka asua, kohtuuhinta ja remontoidut asunnot sekä aivan upeat piha-alueet!
        Mielestäni turussa ei ole asumisen kannalta kartettavia paikkoja laisinkaan. On hyviä ja parempia asuinpaikkoja. Tervetuloa turkuun!

• vaan
        39 vuotta turussa, eli aina kirjoitti:

Nimittäin asun halisissa omakotitaloalueen vieressä nyt toista vuotta, ihanan rauhallista, melkein kuin maalla asuisi. Ihmiset ovat ystävällisiä eikä minkäänlaista häiriötä!
        Sitä ennen asuin jyrkkälässä 15 vuotta, kiva paikka asua, kohtuuhinta ja remontoidut asunnot sekä aivan upeat piha-alueet!
        Mielestäni turussa ei ole asumisen kannalta kartettavia paikkoja laisinkaan. On hyviä ja parempia asuinpaikkoja. Tervetuloa turkuun!

Loistovalinnat... Halinen... jyrkkälä...kaunista MITÄ????

• 10 Vuotta Turkulainen

Itse muutin perheineni pohjoisesta Turkuun 10 vuotta sitten ja olen viihtynyt hyvin. Kaverini muutti samoihin aikoihin ja jaksoi asua tuskin vuotta. Se on pitkälti itsestä kiinni miten hyvin sopeutuu vieraalle pakka kunnalle. Jotku on niin kotiseuturakkaita, etteivät osaa asua misään muualla kuin "kotikaupungissaan".

Jälkikäteen olen ihmetellyt, että miten se turkulaisten sisäänlämpiävyys ilmenee, kun omat kokemukset on aivan muuta. Olen tavannut lähinnä mukavaa, ystävällistä ja tuttavallista porukkaa.

Murteen kanssa voi teettää alussa vaikeuksia. Voimakkaasti turunmurteella puhuvia oppii ymmärtämään vasta muutaman kuukauden harjaantumisen jälkeen :)

Asumisen hinta on suunnilleen samaa tasoa, kuin kaikissa muissakin pääkaupunkiseudun ulkopuolisissa kaupungeissa, eli suunnilleen samaa tasoa kuin vaikka Oulussa tai Tampereella.

• infoa

Oletko jo ehtinyt tutustua www.turku.fi ?
      Tervetuloa turkulaisiksi koko perheenne!

• jkjlskjd

eli jos jompikumpi teistä on opiskelija niin Turun Ylioppilassäätiön asunnot ovat ihan varteenotettavia vaihtoehtoja, esim. Ylioppilaskylässä on asuntoja kokoluokassa 4h k s (yli 90 neliötä) ja monta lastentarhaakin. Ihan hyvä ja turvallinen asuinpaikka(olen itse asunut kylässä yli 3 vuotta), paljon lapsiperheitä näkyy olevan, eikai täällä muuten olisi montaa lastentarhaa :)

eli http://www.tys.fi

• juttu..

eli kannattaa välttää seuraavia pahamaineisia alueita, kuten LAUSTE, JYRKKÄLÄ, HÄRKÄMÄKI. Erityisesti Lauste on minusta jopa vaarallinen, sen maine ei ole hyvä, vaikka toki siellä mukavaakin porukkaa asuu. Lähiöistä suosittelen Nättinummea, Suikkilaa, Pääskyvuorta. Varissuo tunnettiin ennen vähän pahamaineisena, mutta nyt siellä on jo paaljon lapsiperheitä ja maine ennemminkin nyt lähellä neutraalia.

• Freak

Maine voipi olla eri juttu, kuin taas todellisuus. Ihan sama koskee Runosmäkeä ja muita "pahamaineisia" alueita, siis jos et itse ole asunut/asu kyseisillä alueilla niin et voi tietääkään alueista mitään. Maine syntyy kuulopuheilla näille alueille, mutta kuinka moni ihminen kutsuu keskustaa pahamaineiseksi? Esim. keskustassa tapahtuu huomattavasti enemmän pahoinpitelyjä yms. Ja keskustan meluhaitat ovat huomattavasti suuremmat mitä lähiössä, toki onhan jokaisessa paikassa omat hyvät ja huonot puolensa mutta valitettavasti ne huonot tuodaan vain aina esiin ja näin unohdetaan ne alueiden hyvät puolet. Toivottavasti ihmiset muistavat kirjoittaa myös niitä hyviäkin puolia ;).

Itse olen asunut Lausteella 6kk, ilman mitään häiriöitä tai ilman minkäänlaisia kohtaamisia puukottajien tai ryöstäjien kanssa. Aiemmin asuin Runosmäessä ilman minkäänlaista häiriötä, eli lopputuloksena voin sanoa noiden alueiden pahamaineisuuden olevan vain ja ainoastaan huhupuheiden aiheuttamaa pelkoa =).

• MalluK

Heippa! Ollaan asuttu Turussa neljä vuotta ja kolme ensimmäistä ylioppilaskylässä (tys). Viihdyttiin hyvin! Turussa on aika paljon asuntotarjontaa, katso esim. www.teuvo.net. Raunistula, Takakirves, Kohmo ja kauempana keskustasta sijaitsevat Moisio ja Jäkärlä ovat myös kivoja paikkoja. Kannattaa myös katsoa Turun kaupungin asuntoja www.lehtolaakso.fi, siinä täytetään hakemus ja viikon kuluessa tulee tavallisesti ilmoitus että asunto on varattuna 7 päivää ja jos ei miellytä niin ei tarvitse ottaa sitä. Yks paikka johon ei kannata muuttaa on Runosmäen Lipunkantajankatu, jota kutsutaan myös murhalaaksoksi.

• MNNM

Moi, kysymyksiesi perusteella saan kuvan että olisit muuttamassa pikkukaupunkiin mutta turussahan on n.160 tuhatta asukasta, kai tiedät sen? ;c)

• asukkaita

Tieto kaupungin sivuilta:

Turun väkiluku oli 175 354 vuodenvaihteessa 2006-2007, jossa oli kasvua 486 henkeä edelliseen vuodenvaihteeseen verrattuna.

• Åbo ja

Tietysti vähän riippuu millaiseen taloon haluu muuttaa, kerrostaloon, rivariin tai omaantaloon.
      Turussa on monta lähiötä missä ehkä lapsiperheen on helpompi turustuu muihin ihmisiin. En nyt sitä tarkoita ettei keskusta ihmisiin pystyis tutustuun, mut näin molemmissa asuneena voin omalta kannaltani sanoa et lähiössä ihmisiin tutustuu paremmin. Tietenkin on monia mielipiteitä ja niistä on turha kiistellä. Mielestäni parhaita lähiöalueita on, uittamo, ispoinen, luolavuori, ilpoinen, peltola, vasaramäki. Näistä löytyy monennäköistä asumimuotoa. Varmasti on muitakin hyviä alueita turussa, mut niistä en osaa mitään sen enempää sanoa kun ei oo mitään kokemusta.
      Ja huonojakin varmasti löytyy. Kaupungin vuokratalot kannattaa kiertää.

• hoitaja myös

Noita hoitoalan töitä on tarjolla pilvin pimein, ainakin jos olet valmis tekemään vanhustyötä! Itselläni on vakipaikka ja silti soitellaan töihin tämän tästä joka puolelta. Esim. kotipalvelutyö on mukavaa, kannattaa hakeutua sinne suuntaan. Harvemmin sitä mistään pitkäaikaista työtä silti saa, mutta pätkissä töitä riittää kyllä ihan taukoamatta pitkäksi aikaa.

• Debatoija

Turku, Suomen Malmö. Lapsiperheen ainakan ei missään tapauksessa kannata muuttaa Turkuun. Turun koulut ovat muuttuneet koulujen irvikuviksi maahanmuuttajakakarien myötä. Turku on muutenkin konkurssikypsä.

"Monikulttuuri" valtaa alaa muutenkin koko ajan Turussa kantaväestön paetessa.

Muuta Raisioon. Suomen parhaat koulut ja alhaisempi veroäyrikin. Turun puoleisesta päästä ajaa kyllä nopeasti Turkuun, jos on tarvis. Itselläni ei juurikaan ole.

• ....
        Debatoija kirjoitti:

Turku, Suomen Malmö. Lapsiperheen ainakan ei missään tapauksessa kannata muuttaa Turkuun. Turun koulut ovat muuttuneet koulujen irvikuviksi maahanmuuttajakakarien myötä. Turku on muutenkin konkurssikypsä.

Muuta Raisioon. Suomen parhaat koulut ja alhaisempi veroäyrikin. Turun puoleisesta päästä ajaa kyllä nopeasti Turkuun, jos on tarvis. Itselläni ei juurikaan ole.

Koska sinä muutatkaan Turku-palstalta sinne Raisio-palstalle. Miksi pitää täällä vittuilla ja mainostaa kaiken aikaa?

Turussa on erittäin hyviä ja mukavia alueita lapsiperheille. Monenlaista moneen makuun ja raha ratkaisee.

Ainoastaan Helsinki voi olla Suomen Malmö, koska siellä maahanmuuttajia on Suomeessa eniten. Ei Turussa.

• Lipunkantajankatua..
        .... kirjoitti:

Koska sinä muutatkaan Turku-palstalta sinne Raisio-palstalle. Miksi pitää täällä vittuilla ja mainostaa kaiken aikaa?

Turussa on erittäin hyviä ja mukavia alueita lapsiperheille. Monenlaista moneen makuun ja raha ratkaisee.

Ainoastaan Helsinki voi olla Suomen Malmö, koska siellä maahanmuuttajia on Suomeessa eniten. Ei Turussa.

Kutsutaan murhalaaksoksi, en ole kuullutkaan!?
        Eiköhän näistä asukkaista suurin osa ole tavallisia ihmisiä... Jos asukkaita on alueella yli 10000 , niin eiköhän joukkoon mahdu ?
        Millä asuinalueella ei ole tapahtunut mitään??
        Semmoisia alueita ei olekkaan.

• !!!
        Lipunkantajankatua.. kirjoitti:

Kutsutaan murhalaaksoksi, en ole kuullutkaan!?
        Eiköhän näistä asukkaista suurin osa ole tavallisia ihmisiä... Jos asukkaita on alueella yli 10000 , niin eiköhän joukkoon mahdu ?
        Millä asuinalueella ei ole tapahtunut mitään??
        Semmoisia alueita ei olekkaan.

Uskomatonta, ei mitään järkeä tommosissa jutuissa. Autovarkaita liikkuu, mutta muuten on rauhallista. Joskus 10 vuotta sitten kutsuttu "villiksi länneksi", mutta tosi paljon rauhoittunut. Ja sitäpaitsi puolet asunnoista ei edes ole kaupungin vuokra-asuntoja vaan yh:n ja osa asumisoikeuskämppiä.

• sinä taas
        Debatoija kirjoitti:

kirjoitat älyttömyyksiä

• Asukkioppilas

Turun ylioppilaskyläsäätiö (TYS) on paras vuokranantaja opiskelijalle Turussa. Hyviä perhekohteita löytyy esimerkiksi Räntämäestä (Kotivalo, Pilvilinna, Kuunsilta). Päiväkoteja löytyy parikin kappaletta em. kohteista. Muutkin kohteet ovat ok, Varissuota välttelisin itse. Kaikissa asunnoissa on vakiona mm. netti, joistakin yo-kylän perheasunnoista löytyy jopa oma sauna, mutta luonnollisesti se tuntuu myös vuokrassa. Myös yo-kylästä löytyy useita päiväkoteja. Lisäinfoa saat http://www.tys.fi

• liisukka

Myöskin VVO, Turun seudun Osuuspankki, Turun Kaarinan seurakuntayhtymä, vakuutusyhtiöt tarjoavat asuntoja vuokralle.

Olen itse muuttanut vuosia sitten Turkuun ja asun Portsassa eli Port Arthur. Täällä on aika vähän yhteisöiden vuokra-asuntoja.

Olen viihtynyt valtavan hyvin ja minulla on tuttuja pilvin pimein. Kyllä turkulainen vastaa ja jopa aloittaa juttelun, jos vaan uskaltaudut itse.

Puheet turkulaisuudesta ja Turusta ovat jostakin syystä aina negatiivivoittoisia. Se on ihan muotiasia jota mediassakin viljellään.

• Antti Turusta

"Mistä päin ensinnäkin Turusta kannattaa lähteä hakemaan asuntoa(vuokralle oltaisiin muuttamassa)ja miten nopeaa Turussa yleensä saa asunnon?"

Riippuu ihan omista mieltymyksistä. Turussa on kaupungin kokoon nähden yllättävän rauhallista joka paikassa. Yksikään kaupunginosa ei ole ns. asuinkelvoton. Tietyissä kaupunginosissa vain tiettyjä kortteleita kannattaa välttää. Itse karttaisin halisissa niitä kaupungin vuokrakasarmeja, samoin varissuolla ja Lausteella. Asunnon saannin nopeus riippuu ihan siitä, millä aikataululla itse on liikkeellä (?) mutta luulisin, ettei siihen hirvittävän kauaa mene. Esim. TVT-asunnoilta saattaa hyvässä lykyssä saada parin viikon sisällä tai jopa samantien.

"Millainen vuokrien hintataso siellä on?"

Hintataso on kaupungin kokoon nähden ihan siedettävä, ainakin jos helsinkiin vertaa. Meillä 48m2 kaksio on jotain vähän yli neljä ja puoli sataa euroa. (Rivitalokaksio Moisiossa. Kaupungille 10km, bussiyhteydet kohtalaiset.)

"Meillä on kaksi pientä lasta ja heille tietenkin tarhapaikka pitäisi löytää. Mitkä on hyviä päiväkotia?"

Ainakin täällä Moisiossa on paljon lapsia ja kuulemani mukaan ihan hyvä päiväkoti. Ei täällä ole hirveämmin häiriköitä ja sellaisia ollut. Noissa isommissa lähiöissä taas sitten löytyy sitä ja tätä.

"Mikä on työtilanne tällä hetkellä siellä päin? Itselläni olisi tarkoitus etsiä töitä sieltä joskus talvella(hoitoalan)"

Lähihoitajistahan on aina pula, eli kyllä luulisi töitä löytyvän jos vaan koulutusta on. Mikään ei tietenkään koskaan varmaa ole.

"Millaisia ihmisiä Turussa asustelee? Onko hirveä "sisäsiittoista" porukkaa(anteeksi kysymys mutta kun ei ole yhtään tuttua siellä päin niin pelottaa että josko sitä sitten jumittuu neljän seinän sisään muksujen kanssa eikä tutustu kehenkään:/ )"

Turkulaisiakin on moneen junaan, vielä jää laiturillekin odottelemaan. Pääosin kaupungissa asuu ystävällistä ja suvaitsevaista väkeä, mutta kyllä sitä sisäänpäinlämpiävyyttä löytyy aina joskus. En koe ilmiötä mitenkään silti niin pahaksi kuin väitetään.

"Mitkä ovat rauhallisia kaupunginosia mihin voisi kuvitella lasten kanssa muuttavansa?"

Paha lähteä nimeämään mitään. Riippuu kuinka pitkän matkan on keskustaan valmis kulkemaan ja onko autoa käytettävissä. Itse olen Moisiosta tykännyt. Joku ei tykkää - jollekin on liian kaukana keskustasta. En osaa sen kummemmin alueita nimetä minne kannattaisi muuttaa.

Turkuhan on aika kansainvälinen kaupunki ja täällä on suhteessa paljon maahanmuuttajia. Bussit kulkevat ihan kohtalaisen hyvin. Junalla pääsee Tampereelle ja Helsinkiin, lentokenttä on bouttiarallaa 8km kaupungista ja liike- ja kauppakeskuksia on Turussa ja ympäristökunnissa ihan joka lähtöön.

Tervetuloa tänne Turkuun vaan, kyllä tänne uskaltaa muuttaa :)

• kiva saada

tetoa siitä,mistä lähteä asuntoa hakemaan,kuinka moneen paikkaan kannattaa laittaa hakemus,kun on 2kk aikaa löytää asunto?

• Anonyymi
    • Anonyymi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2396
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2011
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1647
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1503
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1447
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1055
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      976
    8. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      937
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      935
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      929
    Aihe