En saa hoitoa laktoosi-intoleranssiin

Nuori tyttö

Havaitsin noin vuosi sitten itselläni laktoosi-intoleranssin. Lääkärillä tätä ei ole todettu. Suostuttelun jälkeen sain äitin ostamaan minulle laktoosittomia ruokia. Ongelma vaan on, että äiti ei usko minulle olevan oikeasti laktoosi-intoleranssia. Ainut asia, minkä hän siitä oikeastaan tietää on se, että pierettää! Niinpä hän kerran kysyi pierettääkö minua, kun pyysin laktoosittomia tuotteita. Joskus hän kysyy tätä jopa kaupassa kaikkien kuullen, mikä on minusta täysin tyhmää käytöstä ja minulle noloa. Miten saisin äitini uskomaan, että minulla on laktoosi-intoleranssi? En tahdo käydä hänen kanssaan keskustelua, joissa hän vain ajattelee, että syödessäni laktoosia minua alkaa pierettämään! En myöskään tahdo lääkärin "todistusta" vajavaisuudelleni, vaikka olisihan se varmaan hyvä testata, miten paljon siedän laktoosia.

5

639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kaiken lisäksi

      väärällä palstalla. "Pierutauti" ei ole allergia.

      • Nuori tyttö

        Löysin oikean palstan vasta etsimisen jälkeen, mutta turhaan massapostitan viestiäni. Kyllä tiedän, että laktoosi-intoleranssi ei ole allergia, mainitsinkin siitä tekstissäni.


    • sairaanhoitaja30

      Hmm...

      Jännä juttu, että lääkärit eivät ole ottaneet mitään kantaa asiaan. Selvästi sinulla kuitenkin on tähän sopivat oireet:

      Paksusuolessa bakteerit alkavat käyttää laktoosia ravinnokseen. Bakteerien aiheuttamassa käymisessä syntyy kaasuja, jotka aiheuttavat vatsan turvotusta ja ilmavaivoja. Jos kaasu ei pääse normaalisti ulos, saattaa potilaalla esiintyä hankaliakin vatsakipuja.

      Oletko itse yrittänyt vaatia, että lääkäri lähettäisi sinut rasitus kokeeseen? Kannattaa yrittää ehdottaa, ja itse olen sen oppinut että oireita kannattaa tälläisissä tilanteissa hieman suurennella. Näin lääkärit yleensä tekevät helpommin lähetteen.

      Laktoosi-intoleranssin hoito alkaa tutkimuksilla. Yleisin toteamiseen käytettävistä keinoista on laktoosirasituskoe. Tutkittava nauttii tyhjään vatsaan veteen liuotettua laktoosia, minkä jälkeen seurataan veren sokeri- eli glukoosipitoisuutta.

      Ja jos et lääkäri suowstu edelleenkään tekemään lähetettä rasitus kokeeseen niin ei auta kuin yrittää hoitaa iste oireita. Ja jos ei äitisikään usko sinua niin siihen en uskalla sanoa mitään.

      Laktoosi-intoleranssia hoidetaan yksilöllisesti ja oireiden mukaisesti. Potilas testaa itse, minkä verran maitoa eri muodoissaan hän sietää. Joskus saattaa riittää, että maidon juomista vähennetään. Maito kannattaa silloin nauttia pieninä kerta-annoksina ruokailun ohessa. Jos intoleranssin hoitoon käytetään täysin laktoositonta ruokavaliota, pienikin satunnainen määrä laktoosia voi aiheuttaa rajuja oireita.

      Maito voidaan myös korvata muilla maitoa vähemmän laktoosia sisältävillä tuotteilla, kuten hapanmaitovalmisteilla. Niitä ovat esimerkiksi piimä, jogurtti, viili ja rahka. Laktoosittomia maitotuotteita ovat esimerkiksi kovat kypsytetyt juustot ja useimmat sulatejuustot. Ravintorasvoissa on vain vähän laktoosia.

      Myös soijatuotteilla, kuten soijajuomilla, jäätelöillä, vanukkailla ja juustoilla, voidaan korvata maitoa. Riittävä kalsiuminsaanti voidaan tällöin turvata esimerkiksi kalsiumvalmisteilla.

      Tosin rasituskokeella vaan todetaan laktoosi-intorelanssi, ja lopulta saat vaan ruoka-aine suositukset. Mutta olisipa siinä sitten äidillesi todistus että olet ollut itse oikeassa.

      Koita jaksaa!

    • Hippiäinen_

      Ensinnäkin todella ikävää, että äitisi asenne on hieman huono... Mutta miksi ihmeessä et voi mennä lääkärille toteamaan asiaa???? Sanoit, ettet tahdo lääkärin todistusta vajavaisuudellesi... Mikä ihmeen vajavaisuus...???????!!!!!! Nyt kipin kapin tohtorin puheille. Jos äitisi on vastahankaan niin ei kun itseä niskasta kiinni ja toimimaan. Koulun terveydenhoitajan tai koululääkärin pakeille tai sitten ihan terveyskeskukseen varaamaan aikaa. Jopa terveydenhoitaja voi varata ajan puolestasi, jos siinä on joku ongelma... Mikään testissä ei ole niin kamalaa ettei sinne voisi mennä. Verikoe vain, minkä kyllä kestää, vaikka olisikin hillitön neulapelko. Mieluummin nyt tarkistuttaa asian, kuin kärsit ja salaat vaivaasi loppu elämän... Ja voihan olla että kyseessä onkin maitoallergia. Mene testeihin hyvä ihminen...

      • kjuhgfvgbhn

        Jos uskot, että laktoosi-intolerantikkona olet vajavainen, niin kiinalaisista yli 90% on sitten vajavaisia. Maailmanlaajuisesti suurin osa aikuisista ei voi nauttia muita maitotuotteita kuin kovia kypsytettyjä juustoja, joissa ei ole laktoosia. Maito on luontaisesti vain imeväisten ruokaa.

        Alun perin ihmisrotu ei ole voinut nauttia maitoa aikuisena, mutta täällä Pohjolassa olemme suurelta osin mutanttien jälkeläisiä, mutanttien, joiden suolistosta laktoosia (=myrkkyä) hajottava laktaasi-entsyymi ei häviä teini-ikään mennessä.

        Laktoosin sietokyky laktoosi-intoleranteilla on yksilöllinen. Toisen täytyy jättää vain maidon juonti pois, toinen kestää nk.hyla-tuotteita ja kolmas ei siedä milligrammaakaan laktoosia ilman, ettei maha menisi sekaisin. Vähennä laktoosin määrää ruokavaliossasi pikkuhiljaa löytääksesi sen tason, jossa voit hyvin. Ikääntyessäsi voit joutua kiristämään laktoosin välttelyä.

        Jos nyt poistat kaiken laktoosin ravinnostasi, loppukin laktaasientsyymi häviää suolistostasi ja silloin et satunnaisestikaan kestä laktoosia edes pienissä erissä. Oireet pahenevat etkä selviä enää pelkillä ilmavaivoilla. Kun laktaasientsyymi on kerran elimistöstä hävinnyt, ei sitä myöhemmin saa asutettua suolistoon takaisin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1664
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe