Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Johannesburgiin

työkeikalle

Hei!

Olen menossa työn vuoksi muutamaksi kuukaudeksi Johannesburgiin, lähden kesäkuun alussa.

En tiedä maasta enkä kaupungista oikeastaan mitään.

Asuntoni sijaitsee jossain lähiössä, isomman talon "puutarhatalo" ja sinne kuulemma menee heikosti busseja ym.

Olen keski-ikäinen nainen, ja olen yksin tämän matkan ajan.

Olisiko kenelläkään halua antaa vinkkejä, ihan mitä tahansa? Lähtien ihan perusasioista, että voiko siellä juoda vettä hanasta? Voiko liikkua pimeällä yksin missään? Millaiset liikennejärjestelyt siellä on (lienee pakko vuokrata auto)? Voiko bussia käyttää? Onko rasismia valkoihoisia kohtaan? Millainen hintataso Johannesburgissa on? Millaisia nähtävyyksiä, museoita ym. katsottavaa? Ja siellä on siis talvi kun täällä kesä, millainen vaatetus? Otanko talvitakin vai pärjääkö esim. farkkutakkityyppisellä ratkaisulla? Millaisia paikallisia erikoisuuksia siellä on, vaikka ruokarintamalla? Onko jotain käytökseen liittyvää asiaa, joka voisi olla hyvä tietää etukäteen?

En siis ole turistimatkalla, joten olisi tosiaan hyvä omata jotain käytännön tietoa jo ennen lähtöä!

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastata, niin pientä kertomusta ei varmaan ole etten olisi tosi iloinen siitä!

19

5739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vitsikö?

      Onko tää joku pilajuttu vai haluaako
      pahin vihamiehesi sinusta eroon?

      Se on maailman vaarallisin kaupunki jossa
      edes poliisi ei uskalla liikkua kaduilla ilman
      panssariautoja.
      Kymmeniä tuhansia tappoja vuodessa.
      Valkoinen ryösteään yakuuvarmasti ja
      saat olla onnellinen jos selvitä hengissä.

      Itse lähtisin ennemmin lomalle Kabuliin
      tai jopa Bagdadiin kuin Johannesburgiin.

      Kai työnantajasi on järjestänyt edes oman
      kuljettajan ja vartijan matkallesi mukaan???

    • annette27

      Hei!

      On totta, että Johannesburg on aika vaarallinen kaupunki, jos liikut yksinään yöaikaan tai muuten vaan epäilyttävillä alueilla. Semmoinenhan tämä maailma on joka paikassa, eikös vaan?

      Kun menet Johannesburgiin, niin kannattaa varata paljon lämmintä päällepantavaa. Heillähän on kesäkuussa talvi! Lämpötila on ehkä kymmenen asteen paikkeilla, mutta erityisesti yöt ovat jäätäviä, kun talojen lämmitys on huono. (Itse nukuin elokuussa E-A:ssa ollessani verkkarit päällä, villasukat jalassa ja nilkkasukat käsissä.) Ota siis villaista mukaan!

      Johannesburgissa on paljon nähtävää. Krugerin kansallispuisto on aivan lähellä, jonne tehdään valtavasti turistimatkoja. Kaupungissa on myös Gold Reef City, jossa pääsee kultakaivoksiin, ja alue on muutenkin ihastuttava. Museoita ja gallerioita on valtavasti. Olikohan paikallinen lehti nimeltään Gauteng News tms. , josta voi lukea päivänpolttavat.

      Shoppailumahdollisuudet ja eating out - paikat ovat valtaisat. Käypäs testaamassa Nando's Chicken! Suurin ostoskeskus lienee Randburgin Waterfront. Mielestäni myös Melville oli muuten ihastuttava ja viihtyisä paikka pienine liikkeineen, mutta esim. Soweton yms. paikkojen kanssa kannattaa olla varauksella. Hintataso on edullinen!

      Semmoinen pieni kiinnostava yksityiskohta tuli mieleen talvisesta Johannesburgista, että siellä todennäköisesti on valtava vesipula. Vettä säästetään todella paljon. Esim. kylpyamme kannattaa jättää kylvyn jälkeen täyteen ja huuhtoa niillä vesillä vessaa. Sitten kun menet uudelleen kylpyyn niin tyhjennä jäljelle jääneet vedet ja pese amme vasta sitten!

      Hyvää matkaa! (Jos mahdollista, tutustu Kapkaupunkiin. Siitä on taas paljon lisää tarinaa!)

      • joka paikassa

        Oletko hullu?
        Johannesburg, Kabul ja vaikka Bagdad
        on kuolemanvaarallisia paikkoja ja
        takuulla ihan erilaisia kuin koto-Suomi.

        Älä vain sano että tottahan Helsingissäkin
        tapetaan 20 000 ihmistä vuosittain niinkuin
        JoBurgissakin?


      • annette27
        joka paikassa kirjoitti:

        Oletko hullu?
        Johannesburg, Kabul ja vaikka Bagdad
        on kuolemanvaarallisia paikkoja ja
        takuulla ihan erilaisia kuin koto-Suomi.

        Älä vain sano että tottahan Helsingissäkin
        tapetaan 20 000 ihmistä vuosittain niinkuin
        JoBurgissakin?

        Muistan, että murhaluku on 10000. Johannesburgissa on aivan mahdollista selvitä hengissä, kun tietää paikat, ajaa taksilla eikä mene epämääräisille alueille pimeällä. Itse selvisin ko kaupungissa aivan mainiosti hengissä.


      • paikka...
        annette27 kirjoitti:

        Muistan, että murhaluku on 10000. Johannesburgissa on aivan mahdollista selvitä hengissä, kun tietää paikat, ajaa taksilla eikä mene epämääräisille alueille pimeällä. Itse selvisin ko kaupungissa aivan mainiosti hengissä.

        Sehän on sitten hieno paikka jos
        on olemassa kuitenkin edes mahdollisuus
        että kaikkia ei tapeta vaan joku on palannut
        elävänäkin ;)


      • työkeikalle

        Hei;

        Kiitos asiallisesta vastauksesta!
        Olet ilmeisesti viettänyt maassa/kaupungissa pidemmän jakson.

        Hyvä huomio tuo villasukkajuttu :) Olenkin tässä pohtinut, että millaisella takilla sitä pitäisi olla liikkeellä, lähdenkö ihan suvereenisti ohuen villakangastakin kanssa, sillä mikään ei ihmistä niin masenna kuin viileä ilma sekä sisällä että ulkona...

        Työni on tutkimusluonteista, niin sanoakseni, ja olisin myös kiinnostunut kuulemaan kaupungin vaikeammista paikoista näkemyksiä, kenties kokemuksia.

        Ollessasi Johannesburgissa, oliko sinulla tummaihoisia tuttavia, ja mikäli, niin helpottiko heidän seuransa liikkumista joillakin alueilla?

        Mainitsit luonnonpuiston yhteydessä turistimatkan; suosittelisitko siis tuonkaltaisiin paikkoihin menoa ns. valvotussa ryhmässä?

        Liikuitko yksin tai seurueessa paljon julkisilla liikennevälineillä, junalla tai bussilla? Itse haaveilen pienestä junamatkasta mikäli aikaa on - vai lienisikö miellyttävämpää omalla autolla?


    • Työmatkalainen myös

      On totta, että Johannesburgissa ja Etelä-Afrikassa yleisestikin tulee turvallisuusasiat ottaa paremmin huomioon kuin mitä täällä kotisuomessa. Minkäänlaiseen paniikinlietsontaan sen sijaan ei kannata uskoa. Terveellä maalaisjärjellä ja paikallisten ohjeilla pärjää hienosti.

      Olen itsekin käynyt useamman kerran työmatkoilla Etelä-Afrikassa ja ensimmäisenä tuli mieleen, että oman kulkuneuvon hankinta on erittäin suositeltavaa. Näin pääset kulkemaan asuinalueeltasi (joka mitä todennäköisimmin on suojattu estate -tyyppinen alue) ostoskeskuksiin, työmaalle ja mihin nyt sitten ikinä haluatkaan mennä. Ilman autoa olo voi suomalaiselle muodostua hieman vankilamaiseksi, sillä paikallinen taksijärjestelmä ei ole lainkaan yhtä kehittynyt kuin mitä täällä meillä. Toki taksipalveluita kuitenkin on. Samoin kaikkialle kuljetaan autoilla (jenkkilätyyppinen kulttuuri). Paikallinen liikenne on afrikkalaisittain selkeää ja väärällä puolella ajamiseen tottuu nopeasti. Automaattivaihteinen auto on erittäin suositeltava.

      Ilmasto voi todellakin olla tuohon aikaan viileä, joten vaatteita mukaan. Ostosmahdollisuudet ovat myös erinomaiset ja hintataso maltillinen (erityisesti ns. huippumerkeissä), joten mitään stressiä vaatetuksesta ei kuitenkaan kannata ottaa.

      Valuuttaa ei kannata vaihtaa hirvittäviä määriä Randin kurssikehityksestä johtuen. Normaalit luottokortit pelittävät ja automaateista voi nostaa rahaa.

      Lentokentällä muuten kannattaa pitää hyvä huoli matkalaukuista sillä siellä on aina silloin tällöin varasryhmiä pyörimässä.

      Paikalliset ovat hyvin avuliaita joten suosittelen myöskin kääntymään heidän puoleensa.

      • työkeikalle

        hei;

        Kiitos myös sinulle!

        Olen samaa mieltä paniikinlietsojista. Yleensähän ne, jotka eivät itse ole asioita omakohtaisesti kokeneet tai nähneet antavat asiantuntevia neuvoja, asiasta kuin asiasta - varsinkin tällä mahtavalla nettikeskustelujen aikakaudella.

        Asuntoni on ilmeisesti juuri tuohon tyyliin jota kuvailit, ja huoleni onkin enemmän ollut juuri se, että miten sieltä pääsee kätevästi ja turvallisesti liikkeelle. Toiselta vastaajaltani kyselinkin, että onko hänellä kokemusta julkisista kulkuneuvoista, minusta olisi nimittäin hauska matkustaa myös paikallisessa seurassa mikäli se olisi muuten ok.

        Autosta: Onko sinulla mielipidettä, millainen auton tulisi olla - Suomessa olen tottunut melko suureen, mutta taloudellisista syistä en haluaisi nyt liioitella. Litrainen Micra lienee vähän pieni, mutta pärjäisikö siellä moottoritiellä esimerkiksi jollain Golfilla?
        En ole koskaan ajanut "vääränpuoleista" autoa, ja se vähän jännittää, kääntymiset ym.

        Mitenkäs rahan ottaminen automaatista - kai siellä on raha-automaatteja? Visa Electron varmaan antaa rahaa niistä?
        Huolivatko kaikki kaupat vielä luottokortit ilman tunnusnumeroa - vai täytyisikö muistaa ottaa sekin selvää?

        Kaikkien operaattoreiden kännykät varmaan toimivat ihan normaalisti siellä?

        Niin,vaatetuksesta vielä tällainen hazardikysymys... Mahdatko tietää millaiset ompelijamahdollisuudet (sekä länkkäri että paikallinen oma perinne) Johannesburgissa on? Onko siellä esimerkiksi jokin nimenomainen katu, jossa työskentelevät kaikki vaatturit ja ompelijat?


    • 3twgsgsy34dgrte

      Riippuu, missä päin Joburgia asut, mutta...

      -Hommaa ehdottomasti paikallisia ystäviä (kaiken värisiä: valkoisia, mustia, värillisiä, intialaisia..)
      -Älä liiku pimeällä yksin edes rauhallisella seudulla
      -Julkista liikennettä ei juurikaan ole, joten pakettiautotakseilla liikutaan
      -Opettele muutama sana eri afrikan kieliä. Silloin esim. taksiin astuessasi pystyt vähän huijaamaan paikallisia, että tunnet kaupungin ja sen tavat
      -Hanavettä voi juoda: Johanneburgin vesi on yksi maailman puhtaimmista
      -Hommaa auto, muuten liikkuminen on vaikeaa
      -Aja autoa AINA ovet lukittuna. Siitäkään huolimatta pimeisiin risteyksiin ei illalla pysähdytä vaan ajetaan punaisia päin
      -älä näytä turistilta!
      -noudata paikallisten ohjeita ja neuvoja, he varmasti tuntevat paikan
      -villasukat mukaan, touko-syyskuussa illat ja yöt ovat kylmiä, lähellä nollaa


      ...toivottavasti oli jotain apua. Saattaa kuulostaa vähän kaamealta toi edellinen lista, mutta ei se Jozi niin paha lopulta ole. Hyviä puolia on myös. Mä rakastan sitä paikkaa, ihmisiä, ystäviä ja mulla on rakas toinen perhe siellä. Ajattelen heitä edelleenkin joka ikinen päivä!

    • dq324135233efewgwt

      ja vielä...

      -visa electronilla pärjää. rahaa saa automaatista, mutta suomen paikki ottaa siittä aina jotain pientä palkkioo/kulua, joten kandee kysyä pankista. koska oot kuitenkin vain 2 kk niin ei kannata paikallista tiliä edes avata.
      -kaupoissakin käy monesti electroni, jolla maksaminen on kätevää. ei häviä mitään sillä randit veloitetaan suomen tililtä sen hetkisen kursin mukaan. itse käytin suurimmaksi osaksi electronia ja vain käteistä silloin kun kortti ei kelvannut.
      -kannattaa muistaa että paikalliset ei välttämättä aina tiedä että electron käy heille, joten jos olet samasta liikkeestä edellisenä pvänä ostanut electrnilla ja seuraavana pvänä toinen myyjä sanookin ettei heillä kortti toimi. kannattaa vaan siis sanoa että yrittää ja katsotaan toimiiko. välillä siis joutuu jopa opastamaan heitä korttilaitteen kanssa, joka monesti on siis samanlainen kuin suomessa se musta joita pienet liikkeet käyttävät.
      -tunnusluvun joutuu siis useimmiten näpyttelemään.

      -tarkistin ja huomasin vielä että olet jozissa juuri sen kylmimmän ajan, joten lämmin takki mukaan. farkkutakilla ei kyl pärjää, ainakaa illalla.
      -kuitenkin, älä ota liikaa mitään mukaan, et ole kuitenkaan menossa mihinkään kehitysmaahan, joten sieltä saa kyllä ostettua kaikkee ja halvemmalla kuin suomesta. joten mahdollisimman vähän kamaa mukaan, koska sen tietää, että ku tulee takas niin kamaa on ihan liikaa ja joutuu setviin sitten lentokentällä.
      -eli siis ostoskeskuksi, west gate, east gate, south gate, north gate ja monet muut ovat täysin kilpailu kykyisiä suomen vastaaville. mielestäni jopa paljon hienompia.

      ...

    • 14qwaqfqt4wyy

      kysyit vielä kännyköistä...

      -suomen hintoja on nyt nostettu niin paljon, että suomalaisella operaatorilla ei tee yhtikäs mitään siellä tänä päivänä (katsin hintatietoja just pari pvä sitten netistä). kaksi vuotta sitten oli vielä täysin eri tilanne.
      -joten lähes kaikki liittymät etelä-afrikassa ovat prepaid liittymiä, joten matkalaiselle ne ovat erittäin hyvä vaihtoehto. menet vaan johonkin marketiin ja ostat liittymän. liittymä ei muistaakseni maksa lähes mitään ja siihen sitten ostetaan puheaikaa (air time). esim. alkuu pääsee kun ostaa 50 randin paketin jossa siis varmaankin liittymä maksaa sen 20 randii ja air timea tulee 30 randia. kännykästä pystyy yleensä tsekkaan sitten paljonko puheaikaa on jäljellä ja sitten air timea voi mennä taas ostaan lisää huoltoasemalta, kaupasta, kioskista jne...ja sellasella tunnusluvulla se sitten ladataan puhelimeen. paikalliset opastavat koska he myös käyttävät noita. kannattaa sitten suomeenkin ilmoittaa sen afrikkalaisen liittymän numero, koska tekstareita voi pistää iha kohtuu hintaa siihen.
      -jos suomesta joku sitten soittaa sulle niin kandee pyytää soittaa lankapuhelimeen jos esim. jollakin sun johannesburgin tutulla on sellainen. jos ei niin kännykkäkin käy. ja kaikki 999 jutut fakkiin ja GLOBETEL kehiin. sillä on edulliset puhelut ja mitään erillisiä sopimuksia ei tarvitse. tsekkaa lisää: www.globetel.fi

      ..no niin tässä nyt varmasti oli taas jotai asiaa...

    • madala

      jos olet tosissasi,ota yhteyttä.asuin niillä
      kulmilla 20v.jotain ehkä tietäisin.

      [email protected]

    • on jokus ollut

      aivan upea kaupunki. lähes paratiisiin verrattavissa. matkailin itse joburgissa paljon 80 luvulla. tuossa vähän kuvia joburgista tänään
      http://deathofjohannesburg.blogspot.com/

      EA on hieno maa erityisesti luonto on upea vieläkin mutta kaukana siitä mitä se oli aparthaidin aikaan. ajat muuttuu...

      • qwertyuiopåa

        että apartheid oli hyvä asia?!? Vai mitä tarkoitat?


    • joburgissa

      Parin kuukauden jälkeen päätin katsoa tätä vanhaa kysymystäni täällä ja kappas vain, vastauksia oli vieläkin tullut. Kiitos kaikille vastanneille.

      Olen ollut täällä Joburgissa nyt kolmisen viikkoa, ja alkuhämmennyksen jälkeen alan lämmetä kaupungille! Kaikenlaisiin turvallisuusjärjestelyihin tässä on jo ehtinyt tottua (top security, armed response...) mutta kaupunki on toistaiseksi näyttänyt vain miellyttäviä puoliaan, on ollut todella helppoa työskennellä "jozilaisten" kanssa!

      Kaupungin ongelmista vastaavat ulkomaalaiset, köyhemmistä naapurimaista tulleet usein laittomat siirtolaiset, tätä mieltä ovat olleet kaikki tapaamani, niin enkut, afrikaansit kuin zulutkin - tapaan työni vuoksi paljon ihmisiä.

      Jos jostain pitäisi valittaa, niin juusto ei ole hyvää, mutta hedelmät ja vihannekset uskomattoman herkullisia!

      Kyllä tätä kaupunkia voi ihan lomailuunkin suositella! Hyvää kesää Suomeen, täällä on siis talvi, kevyttoppatakki on päällä ja viime viikolla satoi lunta, parhaillaan vettä...

    • ksklooni

      Aika surkeelta nayttaa paikka kuvien perusteella.

    • starry_sky14

      sinä olet surkea ksklooni.

    • 2+7

      Ymmärrän viestini tulevan todella myöhään, mutta olkoon tämä vaikka tuleville Johannesburgilaisille.
      Johannesburg on vaarallinen kaupunki, mutta tiedän sen myös olevan erinomainen kaupunki asua, mikäli osaa käyttää maalaisjärkeä omassa arjessaan. Itse olen asunut vuoden kaupungissa (olen myös nainen), kävelin joka paikkaan valoisalla missä se vain mahdollista oli. Mitään ei minulta koskaan varastettu, koskaan en väkivallan uhriksi joutunut eikä koskaan ollut täysin turvaton olo. On järkevää pysyä omassa lähiössään, eikä painaa heti ensimmäisenä keskustaan korkeiden rakennusten luo (minne en muutenkaan menisi usein, sillä siellä jos missä voi sattua ja tapahtua). Mielestäni parhain ostoskeskus oli Cresta (se oli myös huomattavasti suurempi kuin Randburgin entinen Waterfront), mutta ostospaikka riippunee ihan siitä, mihin asettuu asumaan. Hintataso on Suomea hieman alhaisempi, ei kuitenkaan järisyttäviä alennuksia löydy. Etelä-Afrikan talvi on todellakin jäätävä. Johannesburg on siitä hyvä kaupunki asua talviaikaan, sillä siellä ei sada paljoakaan. Ilma on näin ollen kylmä, mutta kuiva. Villavaatteet ovat silti välttämättömät.
      Itse en kohdannut koskaan mitään rasismia, mutta toisaalta en usko sitä enää hirveästi näkyvänkään. Jos itse osaa käyttäytyä, osaavat muutkin silloin käyttäytyä. Pretoria on kaunis kaupunki ja sinne pääsenee helpoiten linja-autolla. Siellä voi käydä tutustumassa upeaan Voortrekken Monumentiin ja puutarhoihin, joissa voi tuntea historian havinan.
      Toivon ihmisiltä hiukan avarakatseisuutta. On todella rasittavaa kuulla sellaisilta ihmisiltä negatiivisia kommentteja kaupungista, jotka eivät itse ole siellä käyneet. Kokekaa itse kaupunki ensin ja sen jälkeen tulkaa kommentoimaan asiaa uudestaan.

    • Saijatjie

      Hei!

      Asun itse Etelä-Afrikassa 30min ajomatkan päässä Johannesburgista. Tervetuloa ensimmäiselle vierailullesi upeaan Etelä-Afrikkaan!

      Kulkeminen koko Etelä-Afrikassa tapahtuu parhaiten ja turvallisimmin omalla autolla. Vasemmanpuoleisesta liikenteestä johtuen suosittelen automaattivaihteista autoa, ja navigaattori kannattaa myös ottaa pakettiin mukaan (liikennettä on vähän eri tavalla kuin Suomessa ja tiestö ja teiden nimet muuttuu koko ajan, ajantasainen navi on siis pop). Julkinen liikenne ei ole sinua varten. Julkisista ainoa jota voit huoletta käytää on Gautrain (www.gautrain.co.za) eli metro joka liikennöi Pretoria-Johannesburg-Johannesburgin lentoasema välillä. Jos tarvitset taksipalveluita niin silloin pitää varata etukäteen ns shuttle, esim Centurionissa toimiva Ulysses on luotettava ja hyvä (www.ulysses.co.za). Heidän kauttaan voi osallistua myös erilaisille retkille kuten Kruger ym. Näitä shuttle yrityksiä on paljon paljon muitakin mutta tuo Ulysses on minulle tuttu ja hyväksi havaittu. Lentokentältä saapumisaulasta turisti-infosta kannattaa käydä ottamaan mukaan muiden palveluntarjoajien esitteitä.

      Ja tuosta ajamisesta. Ajaminen on turvallista päiväsaikaan eli ilta-ajelut on syytä, varsinkin yksinäisenä naisihmisenä, jättää minimiin. Johannesburgin keskustassa ajelua on myös syytä välttää. Ovet lukossa ja jos jätät auton parkkiin (minne tahansa) niin kaikki tavarat piiloon, myös ne kaksi parkkikolikkoa siitä keskeltä. Autoihin murtaudutaan todella usein.

      Talvi Etelä-Afrikassa voi osoittautua kylmäksi. Päivälämpötilat ovat luokkaa 15C, mutta yöllä tosiaan voi laskea jopa alle nollan. Talot vetävät kuin seula joten lämmintä mukaan. Etelä-Afrikassa on myös todella paljon erilaisia ostoskeskuksia (se on paikallisten harrastus tuo osteskelu) ja vaatteet ovat edullisia ja eri koossa löytyy, myös isoja. Lämmintä saa siis myös paikan päältä! Ja jos tulee oikein kylmä niin suosittelen sähköpeitteen ostamista. Näitä löytyy lähes kaikista tavarataloista eivätkä ole kalliita.

      Johannesburgissa on jonkin verran nähtävyyksiä kuten Apartheid museo (www.apartheidmuseum.org), Pretorian keskus on myöskin lähellä ja autolla kannttaa käydä ainakin Union Buildingillä eli hallinollisessa keskuksessa jossa Nelson Mandela aikoinaan astui virkaan. Parhaat nähtävyydet ovat kuitenkin kaupunkien ulkopuolella. Lion Park on kiva (www.lion-park.com), samoin elefanttien hoitokeskus (www.elephantsanctuary.co.za/hartieshome.htm) joka sijaitsee Haartbeespoortin padolla. Kruger on hieno mutta hemmetin iso eli sinne kannattaa lähteä osaavan safarioppaan johdolla eläimiä etsimään, pienempi ja parempi omatoimisest on Pilanesberg (www.pilanesberg-game-reserve.co.za) joka myös sijaitsee tunnetun Sun Cityn vieressä. Panorama Route on ehdoton must ja helppo omatoimisesti autoillen (www.sa-venues.com/maps/mpumalanga-panorama-route.htm), samoin Golden Gate National Park (www.sa-venues.com/game-reserves/fs_goldengate.htm) ja Golden Gatesta Drakensbergin toisella puolella oleva Amphitheathre (www.drakensberg.org.za). Ja jos voit niin yhdistä ihmeessä vaikka pitkä viikonloppu Capen alueella! Cape Town, Table Mountain, Cape of Good Hope, Simonstownin pingviinit ja viinialue ovat kaikki tehtävissä parin päivän ajelulla ja Cape Townin turistmipalvelut ovat todella hyvät. Kaikista hotelleista löytyy yhteydet palveluntarjoajiin. Lennot Johannesburg-Cape Town ovat luokkaa 100eur meno-paluu (esim. Kululalta www.kulula.com joka lentää ainakin Lanseriasta Capeen, Lanseria on lentokenttä Pretorian vieressä).

      Mutta tässäpä näitä! Onnea matkaan!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2454
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2153
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1808
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1601
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1566
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1535
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1488
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      54
      1350
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      31
      1227
    Aihe