Ostan nyt osakerahaston 100€ tuotto-osuuksia 1000€:lla 10 kpl. Rahasto maksaa vuoden päästä 4% tuottoa. Oletetaan, että rahaston vuosittainen tuotto on 25%. Onko osuuteni arvo vuoden päästä 1250€ ja saanko siitä 4% rahaa tililleni? Ja sama rumba vuodesta toiseen..?
Missä vaiheessa (suhteessa tuotonmaksupäivään) kannattaa ostaa tai myydä tämmöisiä rahastoja?
Tuotto-osuus rahaston tuotto
8
1154
Vastaukset
- Sijoittaja X
Pankki maksaa tuoasta mainitsemastasi 1250 eurosta 4 % eli 50 euroa tilillesi valittuna ennelta ilmoitettuna päivänä.
Tuoton maksun yhteydessä rahaston arvo tippuu tuon maksetun tuoton verran. Sitä ei siis kannata ostaa juuri ennen tuoton maksua eikä myydä heti tuoton maksun jälkeen. Kannattaavaa on ostaa heti tuoton maksun jälkeen. - lasse-petteri runqwist
mm. verotussyistä, noissa tuotto-osuuksissa ei ole havaittavissa pienintäkään järjen hiventä. ei vaikka kuin tihruttais.
ei mulla muuta.- jormaakin kiinnostaa
Kerro lisää tuosta verotussyistä ja perustele kommenttiasi. Nyt vähä tihruttaa..
- -Teukka-
jormaakin kiinnostaa kirjoitti:
Kerro lisää tuosta verotussyistä ja perustele kommenttiasi. Nyt vähä tihruttaa..
Jos osa rahaston tuotosta maksetaan sijoittajille vuosittain, he joutuvat maksamaan siitä pääomaveron samalla. Vaikka tuotto-osuuden omistaja sijoittaisikin nettotuoton takaisin rahastoon, on hänellä kuitenkin vähemmän sijoitettuna kuin vastaavalla kasvu-osuuden omistajalla. Jos kasvu-osuuden omistaja myy osuutensa myöhemmin hän jää verojen jälkeen enemmän voitolle kuin em. tuotto-osuuden omistaja. Ero ei ole kovin suuri jos on kyse lyhyestä (alle 5 vuotta) sijoitusajasta, mutta pidemmällä ajalla asialla on isompi suhteellinen merkitys. (esim. 5% tuotolla ja 10 vuoden ajalla tulee yli 10% ero nettopääomalle)
Minä taas vaihdoin tänä keväänä kasvuosuuksia tuotto-osuuksiksi juuri verosyistä ja hiukan harmittaa, etten älynnyt tehdä sitä jo vuotta aiemmin! Molemmilla osuuslajeilla on etunsa, vaikka sitä eivät kaikki ymmärrä. Ei kai niitä muuten olisi kahta lajia joka rahastossa
- alkuperäinen sijoittajan alku
Timontti kirjoitti:
Minä taas vaihdoin tänä keväänä kasvuosuuksia tuotto-osuuksiksi juuri verosyistä ja hiukan harmittaa, etten älynnyt tehdä sitä jo vuotta aiemmin! Molemmilla osuuslajeilla on etunsa, vaikka sitä eivät kaikki ymmärrä. Ei kai niitä muuten olisi kahta lajia joka rahastossa
Koskeeko 1000€ verovapaa vuosittainen voitto myös näitä tuotto-osuuksia. Tällöinhän 4% 'osingolla' vero menee vasta yli 25000€ arvoisesta omistuksesta? Jospa joku voisi vastata, vaikka tämä on jo vanha ketju...
- -Teukka-
alkuperäinen sijoittajan alku kirjoitti:
Koskeeko 1000€ verovapaa vuosittainen voitto myös näitä tuotto-osuuksia. Tällöinhän 4% 'osingolla' vero menee vasta yli 25000€ arvoisesta omistuksesta? Jospa joku voisi vastata, vaikka tämä on jo vanha ketju...
Ei ole verovapaata 1000 euron voittoa.
Jos myy alle 1000 eurolla vuodessa, niin sen voi tehdä verovapaasti. Eli myyntimäärä ratkaisee, ei voitto.
Tuotto-osuuksien tuotosta menee aina 28% vero, oli ne kuinka pieniä tahansa. - ns.aloittelija
-Teukka- kirjoitti:
Ei ole verovapaata 1000 euron voittoa.
Jos myy alle 1000 eurolla vuodessa, niin sen voi tehdä verovapaasti. Eli myyntimäärä ratkaisee, ei voitto.
Tuotto-osuuksien tuotosta menee aina 28% vero, oli ne kuinka pieniä tahansa.Kiitoksia teukalle vastauksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1131218
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201071- 134959
- 96802
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten302772Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait81686Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54616Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48579- 75514