Tuotto-osuus rahaston tuotto

ns.aloittelija

Ostan nyt osakerahaston 100€ tuotto-osuuksia 1000€:lla 10 kpl. Rahasto maksaa vuoden päästä 4% tuottoa. Oletetaan, että rahaston vuosittainen tuotto on 25%. Onko osuuteni arvo vuoden päästä 1250€ ja saanko siitä 4% rahaa tililleni? Ja sama rumba vuodesta toiseen..?

Missä vaiheessa (suhteessa tuotonmaksupäivään) kannattaa ostaa tai myydä tämmöisiä rahastoja?

8

1154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sijoittaja X

      Pankki maksaa tuoasta mainitsemastasi 1250 eurosta 4 % eli 50 euroa tilillesi valittuna ennelta ilmoitettuna päivänä.

      Tuoton maksun yhteydessä rahaston arvo tippuu tuon maksetun tuoton verran. Sitä ei siis kannata ostaa juuri ennen tuoton maksua eikä myydä heti tuoton maksun jälkeen. Kannattaavaa on ostaa heti tuoton maksun jälkeen.

    • lasse-petteri runqwist

      mm. verotussyistä, noissa tuotto-osuuksissa ei ole havaittavissa pienintäkään järjen hiventä. ei vaikka kuin tihruttais.

      ei mulla muuta.

      • jormaakin kiinnostaa

        Kerro lisää tuosta verotussyistä ja perustele kommenttiasi. Nyt vähä tihruttaa..


      • -Teukka-
        jormaakin kiinnostaa kirjoitti:

        Kerro lisää tuosta verotussyistä ja perustele kommenttiasi. Nyt vähä tihruttaa..

        Jos osa rahaston tuotosta maksetaan sijoittajille vuosittain, he joutuvat maksamaan siitä pääomaveron samalla. Vaikka tuotto-osuuden omistaja sijoittaisikin nettotuoton takaisin rahastoon, on hänellä kuitenkin vähemmän sijoitettuna kuin vastaavalla kasvu-osuuden omistajalla. Jos kasvu-osuuden omistaja myy osuutensa myöhemmin hän jää verojen jälkeen enemmän voitolle kuin em. tuotto-osuuden omistaja. Ero ei ole kovin suuri jos on kyse lyhyestä (alle 5 vuotta) sijoitusajasta, mutta pidemmällä ajalla asialla on isompi suhteellinen merkitys. (esim. 5% tuotolla ja 10 vuoden ajalla tulee yli 10% ero nettopääomalle)


      • Minä taas vaihdoin tänä keväänä kasvuosuuksia tuotto-osuuksiksi juuri verosyistä ja hiukan harmittaa, etten älynnyt tehdä sitä jo vuotta aiemmin! Molemmilla osuuslajeilla on etunsa, vaikka sitä eivät kaikki ymmärrä. Ei kai niitä muuten olisi kahta lajia joka rahastossa


      • alkuperäinen sijoittajan alku
        Timontti kirjoitti:

        Minä taas vaihdoin tänä keväänä kasvuosuuksia tuotto-osuuksiksi juuri verosyistä ja hiukan harmittaa, etten älynnyt tehdä sitä jo vuotta aiemmin! Molemmilla osuuslajeilla on etunsa, vaikka sitä eivät kaikki ymmärrä. Ei kai niitä muuten olisi kahta lajia joka rahastossa

        Koskeeko 1000€ verovapaa vuosittainen voitto myös näitä tuotto-osuuksia. Tällöinhän 4% 'osingolla' vero menee vasta yli 25000€ arvoisesta omistuksesta? Jospa joku voisi vastata, vaikka tämä on jo vanha ketju...


      • -Teukka-
        alkuperäinen sijoittajan alku kirjoitti:

        Koskeeko 1000€ verovapaa vuosittainen voitto myös näitä tuotto-osuuksia. Tällöinhän 4% 'osingolla' vero menee vasta yli 25000€ arvoisesta omistuksesta? Jospa joku voisi vastata, vaikka tämä on jo vanha ketju...

        Ei ole verovapaata 1000 euron voittoa.

        Jos myy alle 1000 eurolla vuodessa, niin sen voi tehdä verovapaasti. Eli myyntimäärä ratkaisee, ei voitto.

        Tuotto-osuuksien tuotosta menee aina 28% vero, oli ne kuinka pieniä tahansa.


      • ns.aloittelija
        -Teukka- kirjoitti:

        Ei ole verovapaata 1000 euron voittoa.

        Jos myy alle 1000 eurolla vuodessa, niin sen voi tehdä verovapaasti. Eli myyntimäärä ratkaisee, ei voitto.

        Tuotto-osuuksien tuotosta menee aina 28% vero, oli ne kuinka pieniä tahansa.

        Kiitoksia teukalle vastauksesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1218
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1071
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      134
      959
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      302
      772
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe