NAINEN armeijassa

täätyttö

Mitä mieltä olette siitä, että naiset haluavat armeijaan vaan kuuluko se vain miehille? Kuvitelkaa sota tilanne, miehiä ja NAISIA sotakentillä. Ei kuulosta mitenkään oudolta, vai kuulostaako? Jos olet armeijan käynyt mies tai nainen kertokaa: oliko armeija-aikananne useita naisia asepalveluksessa? ja kuinka miehet suhtautuivat näihin naisiin. Aihe on mielenkiintoinen niin puhutaan siitä.

35

4473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puputupuna

      aiva mahtava juttu tuo nainen armeijassa. Minä olen itse kohta siinä iässä että pääsen armeijaan. Kyllähä me naisetkin saamme tätä maata puolustaa, on tämä sen verran hieno maa. suomifinlandperkele

    • ongelmaaaa-

      ihana ku täältä löyty tällänen naiset armeija keskustelu,ku pelkäsin etten voi keltää kysyä tätä. Joops, olen tässä parinvuoden sisällä aloitamassa asepalvelusta ja olen tyttö:) Sinne vaan. Elikkäs mulla olis pikku ONGELMA ku mietin sitä, että miten selviän kuukautis-ajastani aina sielä. Jos sattuu että ollaan leirillä ja kuukautiset alkavat, apuva pilaako koko jutun? Mitä jos maha kipu on valtava? AUTTAKAA. en halua tämän ongelman takia jättää menemättä asepalvelukseen. Mistä saa siteitä??? käytittäkö tamppooneita..???

      • intin käynyt tytskä

        Sinne vaan kuukautiset ei ole ongelma. Itse söin pillereitä, joiden avulla kuukautisia oli helppo siirtää jos osuivat leiriviikoille, vaikka en kyllä aina jaksanut siirtää.. sitten oli vaan pärjättävä muutama päivä siteitten kanssa säätäessä. Leireiltä todennäkösesti onnistuu naisten kasarmille kyyditys leirienkin aikana (siis pääsee suihkuun) jos kuukautiset osuu just siksi aikaa, mut toi voi kyllä herättää "katkeruutta" niissä jotka sinne suihkuun ei pääse..

        Mistäkö saa siteitä? No jokaisesta sotilaskodista tietääkseni, voit tietty viedä varaston jo kotoa lähtiessä :)

        Mahakivun takia en poisjääntiä suosittele, saat vemppaajan maineen (vemppaaja on koko ajan jonkin asian takia kipeenä). Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä, että se ei ole mikään syy harjoitusten väliinjättämiselle, vaikka itsellänikin suht kivualiaat kuukautiset. Ei muuta kun buranakuuri päälle. Et taida siellä ryömiessä edes joutaa miettiä moisia.


      • helpottunut
        intin käynyt tytskä kirjoitti:

        Sinne vaan kuukautiset ei ole ongelma. Itse söin pillereitä, joiden avulla kuukautisia oli helppo siirtää jos osuivat leiriviikoille, vaikka en kyllä aina jaksanut siirtää.. sitten oli vaan pärjättävä muutama päivä siteitten kanssa säätäessä. Leireiltä todennäkösesti onnistuu naisten kasarmille kyyditys leirienkin aikana (siis pääsee suihkuun) jos kuukautiset osuu just siksi aikaa, mut toi voi kyllä herättää "katkeruutta" niissä jotka sinne suihkuun ei pääse..

        Mistäkö saa siteitä? No jokaisesta sotilaskodista tietääkseni, voit tietty viedä varaston jo kotoa lähtiessä :)

        Mahakivun takia en poisjääntiä suosittele, saat vemppaajan maineen (vemppaaja on koko ajan jonkin asian takia kipeenä). Henkilökohtaisesti oon sitä mieltä, että se ei ole mikään syy harjoitusten väliinjättämiselle, vaikka itsellänikin suht kivualiaat kuukautiset. Ei muuta kun buranakuuri päälle. Et taida siellä ryömiessä edes joutaa miettiä moisia.

        oon kyllä tosi helpottunut tosta sun vastauksesta:) Joo ei tulis kyllä mieleenkää, että jättäsin jotai välii kuukautisten kanssa. Mutta pillerit eivät ole kovin tuttujuttu:S Mutta eikö tamppoonitkin helpota hieman asiaa??:) Toivottavasti itse en ole ainut tyttö/nainen sielä sitte parin vuoden päästä minne sitten menenkin nii oloa hieman helpottaa ku on joku joka ainakin joutuu kokemaan saman. Joo tosiaankin itsellä pitää varautua myös kotoa siteisiin ja buranoihin:)


      • 100% varma
        helpottunut kirjoitti:

        oon kyllä tosi helpottunut tosta sun vastauksesta:) Joo ei tulis kyllä mieleenkää, että jättäsin jotai välii kuukautisten kanssa. Mutta pillerit eivät ole kovin tuttujuttu:S Mutta eikö tamppoonitkin helpota hieman asiaa??:) Toivottavasti itse en ole ainut tyttö/nainen sielä sitte parin vuoden päästä minne sitten menenkin nii oloa hieman helpottaa ku on joku joka ainakin joutuu kokemaan saman. Joo tosiaankin itsellä pitää varautua myös kotoa siteisiin ja buranoihin:)

        että et joudu yksin aloittamaan, älä siitä huoli :)
        Miksei se tamponienkin käyttö onnistu.. Toisaalta metässä ollessa kun niitä pesumahdollisuuksia ei ole eikä vessaa, niin jotenkin itsestä tuntui paremmalta käyttää siteitä, se oli helpompi/nopeempi vaihtaa sellasessa ympäristössä. Sitten riippuu tietysti myös sun tehtävästä siellä intissä että kuinka paljon niitä metsäöitä tulee olemaan. Jotkut on siellä enemmän, jotkut vähemmän, mutta noin yleisesti kyllä kaikki enemmän kasarmilla öitä viettää kuin metsässä (tai en tiedä sissikomppaniasta, on ehkä päinvastoin?). Tsemppiä, kyllä kaikki järjestyy ja ongelmat saadaan ratkaistua, ja ihan rohkeesti menet esimiehelle juttelemaan jos vaikka jonkun kerran tarttis päästä suihkuun niiden leirien aikana! Vaikka ne näyttäis vaikeesti lähestyttäviltä niin kyllä ne ymmärtää, se vaan kuuluu niiden toimenkuvaan että näytetään suht vihaiselta koko ajan :)


      • helppo....
        100% varma kirjoitti:

        että et joudu yksin aloittamaan, älä siitä huoli :)
        Miksei se tamponienkin käyttö onnistu.. Toisaalta metässä ollessa kun niitä pesumahdollisuuksia ei ole eikä vessaa, niin jotenkin itsestä tuntui paremmalta käyttää siteitä, se oli helpompi/nopeempi vaihtaa sellasessa ympäristössä. Sitten riippuu tietysti myös sun tehtävästä siellä intissä että kuinka paljon niitä metsäöitä tulee olemaan. Jotkut on siellä enemmän, jotkut vähemmän, mutta noin yleisesti kyllä kaikki enemmän kasarmilla öitä viettää kuin metsässä (tai en tiedä sissikomppaniasta, on ehkä päinvastoin?). Tsemppiä, kyllä kaikki järjestyy ja ongelmat saadaan ratkaistua, ja ihan rohkeesti menet esimiehelle juttelemaan jos vaikka jonkun kerran tarttis päästä suihkuun niiden leirien aikana! Vaikka ne näyttäis vaikeesti lähestyttäviltä niin kyllä ne ymmärtää, se vaan kuuluu niiden toimenkuvaan että näytetään suht vihaiselta koko ajan :)

        mukava ku täälä on joku kokenu armeijan kävijä (nainen) joka ymmärtää:) Yks mun ystävä(tyttö)kun kuuli että olisin menossa armeijaan, hän sanoi heti että itse menis myös mutt kuukautisten aikana vatsakivut ovat nii kovat ettei lähde sinne sen takia. Jos hänelle on jotkut kuukautiskivut "muka" esteenä en usko että hän loppujen lopuksi on edes kiinnostunut menemään itse sinne. Se on vain nii helppo syy. Mutta itseäni en anna seaikakuukaudessa haitata inttiin menoa:)


      • Anonyymi
        helppo.... kirjoitti:

        mukava ku täälä on joku kokenu armeijan kävijä (nainen) joka ymmärtää:) Yks mun ystävä(tyttö)kun kuuli että olisin menossa armeijaan, hän sanoi heti että itse menis myös mutt kuukautisten aikana vatsakivut ovat nii kovat ettei lähde sinne sen takia. Jos hänelle on jotkut kuukautiskivut "muka" esteenä en usko että hän loppujen lopuksi on edes kiinnostunut menemään itse sinne. Se on vain nii helppo syy. Mutta itseäni en anna seaikakuukaudessa haitata inttiin menoa:)

        Sinä et nähtävästi tiedä, mitä ne kovat kivut voivat olla. Itse olen myös miettinyt armeijaan lähtöä, mutta ei onnistu työtkään sillon, jos oikein pahat kuukautiset osuu päälle, eikä se ole heikkoutta. Olen monet kerrat joutunut päivystykseenkin kipujen takia, ja saanut siellä suoraan injektiona kipulääkettä.


    • poikanen

      silmäruokaahan he ovat:)

      • ''''poika88''''

        olipas tuossakin järkeä. He tulevat sinne asepalvelukseen aivan hyvistä ja järkevistä syistä. En usko, että miehet sielä olisivat heti heidän peräänsä, ja miehet on miehiä:) Hieno asia jos naiset ovat kiinnostuneet pyssyistä, ryömimisestä mudassa, 30km marsseista.... kyllähän niitä riittää. kai tätä maata kaikki saavat puolustaa hädän hetkellä.


      • Alik Hyvönen

        Ja armeijassa nälkä on hirmuinen!


    • intin käynyt tytskä

      Itseni kanssa samaan komppaniaan osui vain yksi tyttö. Tämä siis alokasaikana, sitten myöhemmin meidän lukumäärä komppaniassa vaihteli 3-6, porukat tuli ja meni tehtävien mukaan. Koko prikaatissa samaan aikaan aloitti 14 naista, joista kaksi keskeytti. Musta tuntuu, että aloittavia naisia on ihan viime vuosina ollut hitusen enemmän, tai ainakin niitä on yritetty kerätä samoihin komppanioihin, niin että toi kahdestaan jonkun kanssa aloittaminen on varmaan aika harvinaista.

      Pojat suhtautui pääsääntöisesti hyvin, taisi olla monille piristys, että oli tyttöjäkin mukana. Mutta tottakai aina mahtuu joukkoon niitä, joiden mielestä naiset ei sinne kuulu, ja saattavat joskus avautua siitä, mutta harvemmin sitä tapahtui ja niiden oma ongelmahan se on.

      Nyt on jo yli kymmenen vuotta siitä kun ekat naiset meni inttiin, joten siellä porttien sisällä naisiin ollaan jo totuttu, ei pitäisi enää herättää ihmetystä niin inttikavereiden kuin kouluttajienkaan keskuudessa. Jo silloin -99 kun itse kävin, kaikki oli ihan niin kuin oltais aina oltu siellä.

      • intti vastassa90

        no mulla ei iha vielä tuo intti aika oo tässä lukiota käyn ja sitte sinne:) Oon siis tyttö ja nii kyllä kiinnostunu armeijasta ja toi sun teksti vaa vahvisti mun päätöstä ku puhuit jotenkin nii sievästi siitä, en tiedä oikee jotenkin vaa kolahti:) Nii kyllä mää olen myös saanu vähä kuula siitä mite jotku pojat/miehet ei hyväksy sitä että me naisetkin osallistumma asepalvelukseen, mutta se on heidään murhe. Ja niinku sanoit naisia on jo monien vuosien aikana ollut armeijassa nii se ei ole kellekkää enää nii uus juttu. Kiitos tosta sun kirjotuksesta.:) Teki hyvän olon


      • jos oli
        intti vastassa90 kirjoitti:

        no mulla ei iha vielä tuo intti aika oo tässä lukiota käyn ja sitte sinne:) Oon siis tyttö ja nii kyllä kiinnostunu armeijasta ja toi sun teksti vaa vahvisti mun päätöstä ku puhuit jotenkin nii sievästi siitä, en tiedä oikee jotenkin vaa kolahti:) Nii kyllä mää olen myös saanu vähä kuula siitä mite jotku pojat/miehet ei hyväksy sitä että me naisetkin osallistumma asepalvelukseen, mutta se on heidään murhe. Ja niinku sanoit naisia on jo monien vuosien aikana ollut armeijassa nii se ei ole kellekkää enää nii uus juttu. Kiitos tosta sun kirjotuksesta.:) Teki hyvän olon

        hyödyksi :) Paljon tsemppiä sitten kun aikanaan aloitat! Uskon, että tulet tykkäämään inttiajasta noin kokemuksena. Vaikka välillä olis rankkaa niin kyllä se siitä aina kirkastuu, kyllä ne pojat siellä tyttöjä kannustaa ja toisinpäin! Ja parhaimmassa tapauksessa saat läjän uusia kavereita, itse vieläkin yhteydessä pariin poikaan, noh, nyt jo miehiä, joihin tutustuin intissä.


      • juukelipuukeli:)
        jos oli kirjoitti:

        hyödyksi :) Paljon tsemppiä sitten kun aikanaan aloitat! Uskon, että tulet tykkäämään inttiajasta noin kokemuksena. Vaikka välillä olis rankkaa niin kyllä se siitä aina kirkastuu, kyllä ne pojat siellä tyttöjä kannustaa ja toisinpäin! Ja parhaimmassa tapauksessa saat läjän uusia kavereita, itse vieläkin yhteydessä pariin poikaan, noh, nyt jo miehiä, joihin tutustuin intissä.

        no oliko sielä kertaakaa minkää näköstä flirttiä tyttöjen ja poikien välillä? Meinaan, että sielä kummiskin tullaa ollee tiiviimminkin välillä:) Mikä oiskaan parempaa ku sais kavereita ja varsinki miespuolisia. Kuulostaa että sulla ainaskin oli mukava kokemus:) Olitkos muuten puol vuotta vaa iha vuoden?


      • intin käynyt tytskä
        juukelipuukeli:) kirjoitti:

        no oliko sielä kertaakaa minkää näköstä flirttiä tyttöjen ja poikien välillä? Meinaan, että sielä kummiskin tullaa ollee tiiviimminkin välillä:) Mikä oiskaan parempaa ku sais kavereita ja varsinki miespuolisia. Kuulostaa että sulla ainaskin oli mukava kokemus:) Olitkos muuten puol vuotta vaa iha vuoden?

        No totta kai :D Kyllä ne pojat jaksaa, väsymiseen asti, mistään muusta siellä ei leiri-iltoina ja -öinä puhutakaan kuin tyttö- ja poikaystävistä, ehkä autoista välillä, heh, ja paljon kaksmielisiä juttuja ja flirttailua.. Sepäs onkin itsetuntoa kohottavaa kun on naama kurassa ja silti jaksavat ehdotella että josko lähettäs baariin seuraavilla iltavapailla :D

        Olin 9kk ja sitten päädyin vielä vähän myöhemmin Kosovoon rauhanturvahommiin. Siellä taas sattumalta oli pari samaan aikaan samassa joukkueessa intissä ollutta, nyt ollaan hyviä ystäviä.


      • intti vastassa90
        intin käynyt tytskä kirjoitti:

        No totta kai :D Kyllä ne pojat jaksaa, väsymiseen asti, mistään muusta siellä ei leiri-iltoina ja -öinä puhutakaan kuin tyttö- ja poikaystävistä, ehkä autoista välillä, heh, ja paljon kaksmielisiä juttuja ja flirttailua.. Sepäs onkin itsetuntoa kohottavaa kun on naama kurassa ja silti jaksavat ehdotella että josko lähettäs baariin seuraavilla iltavapailla :D

        Olin 9kk ja sitten päädyin vielä vähän myöhemmin Kosovoon rauhanturvahommiin. Siellä taas sattumalta oli pari samaan aikaan samassa joukkueessa intissä ollutta, nyt ollaan hyviä ystäviä.

        että pidetää pientä flirttiä (ja vielä naama kurassa), ja eihän se koskaan ole pahaksi:) Mutta ottavatko he aina naisen sielä naisena vaa mennäänkö sielä välillä iha jätkänä mukana:D? Jos tällaista saa kysyä sinulta nii olitkos armeija ikäsenä minkä kokoinen suunnillee?(vai onko liian henk.koht.) nimittäin itse olen aika hoikka pituutta n162 ja painoa n55. ja melko "hentonen" onko siitä haittaa että on suhkot kevyt vai hyötyä??


      • intin käynyt tytskä
        intti vastassa90 kirjoitti:

        että pidetää pientä flirttiä (ja vielä naama kurassa), ja eihän se koskaan ole pahaksi:) Mutta ottavatko he aina naisen sielä naisena vaa mennäänkö sielä välillä iha jätkänä mukana:D? Jos tällaista saa kysyä sinulta nii olitkos armeija ikäsenä minkä kokoinen suunnillee?(vai onko liian henk.koht.) nimittäin itse olen aika hoikka pituutta n162 ja painoa n55. ja melko "hentonen" onko siitä haittaa että on suhkot kevyt vai hyötyä??

        no kyllä ne meitä naisia naisina kohteli, siis pojat. Harjoituksissa kaikilta kuitenkin lähtökohtaisesti vaaditaan samaa (en nyt puhu lihaskuntotesteistä, joissa naisilla omat vaatimukset), ja siis yleensä jos jotain ollaan tekemässä niin ei ole kauheasti aikaa katsoa, että onko se kaveri siinä nyt tyttö vai poika.
        Mun mielestä oli kuitenkin ihanaa, että ne "herramiestapaukset" saattoi kysästä että "tarviitko apua?" jos oltiin tekemässä jotain rankempaa, esim. täyspakkausmarssin aikana (vaikka itse aina tavarani kannoin jne.) ja jos hiihtäessä juutut ojan pohjalle isoine reppuines niin kyllä ne pojat varmasti innokkaammin sulle tulee apua tarjoamaan kuin muille pojille. Toivottavasti tää nyt liittyi siihen mitä kyselit..

        Ja hyvin tuut pärjäämään, ollaan saman kokoisia: oon 165 pitkä ja painoa saman verran! Välillä sitä toivoi että olis vähän isompi mutta noin yleisesti ilman suurempia ongelmia selvisin. Pienuudesta on etua omituisissa jutuissa: itselle poteroa kaivaessa kun ei tarvii kaivaa niin isoks :D, semmosissa harjoituksissa missä joudutte ryömii jonkun jutskan (esim. panssarivaunu) alta tai kävelemään jonkun surkeen sillan yli (et kastu kun et uppoo kun et mitään painakaan).


      • en nimittäin
        intin käynyt tytskä kirjoitti:

        no kyllä ne meitä naisia naisina kohteli, siis pojat. Harjoituksissa kaikilta kuitenkin lähtökohtaisesti vaaditaan samaa (en nyt puhu lihaskuntotesteistä, joissa naisilla omat vaatimukset), ja siis yleensä jos jotain ollaan tekemässä niin ei ole kauheasti aikaa katsoa, että onko se kaveri siinä nyt tyttö vai poika.
        Mun mielestä oli kuitenkin ihanaa, että ne "herramiestapaukset" saattoi kysästä että "tarviitko apua?" jos oltiin tekemässä jotain rankempaa, esim. täyspakkausmarssin aikana (vaikka itse aina tavarani kannoin jne.) ja jos hiihtäessä juutut ojan pohjalle isoine reppuines niin kyllä ne pojat varmasti innokkaammin sulle tulee apua tarjoamaan kuin muille pojille. Toivottavasti tää nyt liittyi siihen mitä kyselit..

        Ja hyvin tuut pärjäämään, ollaan saman kokoisia: oon 165 pitkä ja painoa saman verran! Välillä sitä toivoi että olis vähän isompi mutta noin yleisesti ilman suurempia ongelmia selvisin. Pienuudesta on etua omituisissa jutuissa: itselle poteroa kaivaessa kun ei tarvii kaivaa niin isoks :D, semmosissa harjoituksissa missä joudutte ryömii jonkun jutskan (esim. panssarivaunu) alta tai kävelemään jonkun surkeen sillan yli (et kastu kun et uppoo kun et mitään painakaan).

        jaksa odottaa tätä lukio aikaa, nimittäin n. pari vuotta viel että pääsisin armeijaan ku nuita sun juttujas:) aivan mahtavaa, just sitä mitä oottelenki. mudassa ryömimistä, pitkiä marsseja.... Mutta eikö oo vaikeuksia kantaa kauheeta repua jos on pieni?? siis en ymmärrä miten jaksan odottaa että pääsen sinne komennettavaksi:)


      • nyt vaan :)
        en nimittäin kirjoitti:

        jaksa odottaa tätä lukio aikaa, nimittäin n. pari vuotta viel että pääsisin armeijaan ku nuita sun juttujas:) aivan mahtavaa, just sitä mitä oottelenki. mudassa ryömimistä, pitkiä marsseja.... Mutta eikö oo vaikeuksia kantaa kauheeta repua jos on pieni?? siis en ymmärrä miten jaksan odottaa että pääsen sinne komennettavaksi:)

        ja siinä tapauksessa jos et kauheasti harrasta liikuntaa, niin käytä odotteluaika hyväksi ja aloita nyt, on sitten helpompaa.

        Se repun kantaminen taiskin olla se tuskaisin homma, kun täytenä se painaa n. 40kg. Mut älä nyt pelästy, täyspakkausmarsseja ei ole usein, olisko ihan pari hassua, sit lopuille leireille ei tarvii ihan koko kaappia mukaan raahata. Lisäks me mentiin usein fillareilla ja siinä tarakallahan se sit kulkeekin jo huomattavasti kivuttomammin kuin selässä.

        Kyllä mäkin kovasti odotin omaa inttiaikaa. Välillä kyllä ei tuntunut ollenkaan hienolta kun olit väsynyt ja jäässä kun oot alusvaatteita myöten märkä tai jos osuu paha talvi kohdalle (just -99 oli -30 useesti ja metässä lunta melkein nivusiin, juokse siinä sitten). Mut niinku sanoin niin aina se siitä kirkastui.


      • tippadii
        nyt vaan :) kirjoitti:

        ja siinä tapauksessa jos et kauheasti harrasta liikuntaa, niin käytä odotteluaika hyväksi ja aloita nyt, on sitten helpompaa.

        Se repun kantaminen taiskin olla se tuskaisin homma, kun täytenä se painaa n. 40kg. Mut älä nyt pelästy, täyspakkausmarsseja ei ole usein, olisko ihan pari hassua, sit lopuille leireille ei tarvii ihan koko kaappia mukaan raahata. Lisäks me mentiin usein fillareilla ja siinä tarakallahan se sit kulkeekin jo huomattavasti kivuttomammin kuin selässä.

        Kyllä mäkin kovasti odotin omaa inttiaikaa. Välillä kyllä ei tuntunut ollenkaan hienolta kun olit väsynyt ja jäässä kun oot alusvaatteita myöten märkä tai jos osuu paha talvi kohdalle (just -99 oli -30 useesti ja metässä lunta melkein nivusiin, juokse siinä sitten). Mut niinku sanoin niin aina se siitä kirkastui.

        joo kiitos vinkeistä.. Punttisalille--->
        no ei ehkä ihan, mutta ei varmaa olis pahitteeksi:)
        onhan se hieman sellane hentotylleli kantaa melkee ittesä painosta reppua nii on siinä kokemusta:D


      • Alik Hyvönen
        intti vastassa90 kirjoitti:

        no mulla ei iha vielä tuo intti aika oo tässä lukiota käyn ja sitte sinne:) Oon siis tyttö ja nii kyllä kiinnostunu armeijasta ja toi sun teksti vaa vahvisti mun päätöstä ku puhuit jotenkin nii sievästi siitä, en tiedä oikee jotenkin vaa kolahti:) Nii kyllä mää olen myös saanu vähä kuula siitä mite jotku pojat/miehet ei hyväksy sitä että me naisetkin osallistumma asepalvelukseen, mutta se on heidään murhe. Ja niinku sanoit naisia on jo monien vuosien aikana ollut armeijassa nii se ei ole kellekkää enää nii uus juttu. Kiitos tosta sun kirjotuksesta.:) Teki hyvän olon

        Ampuminen on ihanaa!

        TULTA MUNILLE, SAATANA!


    • ku tyttö oon

      kyselisin teiltä naisilta jotka tietävät saako naisella olla pitkät hiukset jos ovat kiinni? ja saako olla korvakoruja?? olis kiva tietää, armeijaan nääs menossa.

      • intin käynyt tytskä

        pitkät hiukset kiinni pidettynä mut korvakoruja ei. Kaulakorun sai muistaakseni pitää ja sormuksen jos oot naimisissa.


    • MacBig

      Joku saattaa suuttua, mutta mielestäni naisen paikka ei ole armeijassa paitsi jos on erittäin hyvässä kunnossa ja pystyy samaan kuin miehetkin.

      Valitettavasti näin ei useinkaan ole. Naiset eivät fyysisesti jaksa rankemmassa koulutuksessa. Sen vuoksi he saavat helpotuksia, mikä puolestaan romuttaa yhteishengen. Ja se henki on aika tärkeä armeijassa kun ollaan rankoilla leireillä ja valvotaan öitä.

      Toinen asia on naisten motivaatio. Jos on oikeasti kiinostunut maanpuolustuksesta, niin on ihan ok jos nainen menee armeijaan. Mutta usein intissä näkee naisia jotka ovat menneet sinne, koska nauttivat miesten huomiosta. Se ei ole oikea lähtökohta.

      Kolmanneksi, naisille aukeaa miehiä helpommin tie johtajakoulutukseen. Mielestäni naisten paikka ei ole armeijassa, ennen kuin kantahenkilökunta pystyy suhtautumaan heihin tasa-arvoisesti. Tällä hetkellä näin ei ole, ja se nakertaa monien miesten palvelusmotivaatiota. Moni mies raataa tosissaan päästäkseen AUK:iin ja/tai RUK:iin, ja kalkkiviivoilla hänestä voi mennä ohi nainen jonka tavaroita on kannettu koko alokasaika ja vapautuksiakin on haettu ahkerasti.

      Neljänneksi, samat käytännön säännöt eivät päde miehiin ja naisiin. Pitkät hiukset ja korut ovat sama riski miehille ja naisille, mutta silti vain miesten pitää ajella hiukset. Ei ole oikeudenmukaista.

      Kokonaisuutena pidän armeijaa turhana instituutiona. Kuitenkin em. asiat pitäisi korjata ennen kuin naisten palvelusta voidaan pitää hyvänä asiana. Pahimpana ongelmana pidän kantahenkilökunnan asennetta, he kun ovat valmiit kohtelemaan naisia täysin eri tavalla kuin miehiä. Ja naisetkin osaavat käyttää tätä hyväkseen esim. johtajakoulutukseen halutessaan.

      • Amelia E

        Ei läheskään kaikkien miestenkään fyysinen suorituskyky ole kovin kummoinen, kun on asevelvollisuusarmeijasta kyse. Siinä mielessä naisen ei tarvitse olla mikään hurjan hyväkuntoinen, tärkeintä on että jokaiselle löytyy omille kyvyille sopiva tehtävä. Tietysti sen verran kuntoa naisella pitäisi olla ettei putoa joukosta eikä joudu jatkuvasti antamaan tavaroitaan muiden kannettavaksi.

        Enpä tiedä kuinka moni oikeasti menee inttiin siksi koska nauttii miesten huomiosta. Ehkä joku, mutta en millään jaksa uskoa että niin hulluja kovin monia olisi, enkä itse ole pahemmin sellaisiin törmännyt. Jotkut varmaan tykkää flirtistä palveluksessakin, mutta eri asia onko se sitten ollut varsinainen syy inttiin menemiselle.

        Helpommasta pääsystä johtajakoulutukseen olen omana palvelusaikana nähtyjen tapausten perusteella eri mieltä. Naisista melkein kaikki halusi johtajakoulutukseen, suunnilleen puolet pääsi. Päässeiden joukossa ei ollut ketään joka ei olisi pärjännyt alokasaikana niin fyysisesti kuin muutenkin. Miespuolisista johtajakoulutukseen halukkaista taisi kyllä päästä selvästi isompi osa.

        Sitä en kiellä etteikö jossain voisi olla toisin, ja ehdottomasti on väärin ja typerää jos naisia kohdellaan eri tavalla ja päästetään helpommin johtajakoulutukseen. Jostain kuulin että meidän saapumiserässä yhdessä toisessa varuskunnassa jonkun komppanian kaikki naiset olisi päässeet johtajakoulutukseen. Pistää kyllä miettimään olivatko kaikki niin hyviä/sopivia kuin pitäisi. Vaikka eihän sekään mahdotonta ole, heitä oli kuulemma yhteensä alle 10.


    • Reservisti

      Israelissa on tästä kokemusta .siellä asevelvollisuus on pakollinen kaikkille.Sotatilanteessa haavottunut tai kaatunut nainen vaikuttaa negatiivisemmin moraaliin kuin mies sotilas toisaalta taas nainen esim kouluttajan pistää mies sotilaat kilpailemaan enemmän paremmuudestaan.Mielestäni naiset voivat aivan hyvin olla tukitehvissä,ilmavalvonnassa,huollossa,lääkintäjoukoissa mutta esim taistelutehvissä ei ollenkaan

      • Reservisti

        Vieläkun lisään vanhasta kreikkalaisen sanonnan: nuorten miesten kuolla kuuluu


    • Rita-Rauta

      Muista aina, armeijassa,
      monta vaaraa ompi eessä,
      valpas mieli, valpas mieli,
      on turva verraton.

      Muista aina, armeijassa,
      monta vaaraa ompi eessä,
      valpas mieli, valpas mieli,
      on turva verraton.

    • naisett

      Inttiakana tapaamani naiset olivat joko lesbahtavia tai jakorasioita.Ei toisaalta olisi silloin harmittanut jos olisi jakanut.Muutama muija sai leirikiellon kun olivat mm.jääneet kiinni paneskelusta leirillä ja kassulla.Ylikersanttimme, joka oli rumaporsas pisteli ainakin kolmea aukkilaistamme sekä yhtä santsaria.joten mitä voimme päätellä tästä..
      itse johtajakautena yksi au kävi pistelemässä kahta muijaa tuvassa yöllä.nekin tuntuivat antavan muutamalle.yksi muija jäi mieleen.oli särmä, naisellinen, eikä jakorasia.olipa vielä miss (jääköön kaupunki sanomatta). mutta itsellä oli ennakkokäsityksiä naisista armeijassa ja ne vahvistuvat.Toisaalta sotatilanteessa on sama onko nainen vai mies.tärkeintä että homma hoituu.siis sotiminen.en haluaisi olla kyllä nainen vihollisen käsissä.

      • huvittaa

        Tornarit lentelee, ja jotkut hassut vielä uskoo niitä :D


      • ollaki
        huvittaa kirjoitti:

        Tornarit lentelee, ja jotkut hassut vielä uskoo niitä :D

        ellen olis ite nähny.että tornarit my ass tässä tapauksessa.


      • ...
        ollaki kirjoitti:

        ellen olis ite nähny.että tornarit my ass tässä tapauksessa.

        ...


      • sanonkin
        ... kirjoitti:

        ...

        rikä sinun ole mikään pakko uskoa


    • Anonyymi

      Kuvittele asiaa mahdollisen miehittäjän kannalta. Jos maan miehet ja naiset hallitsee molemmat aseenkäytön ni kyseistä maata ei kyllä oteta niin vain hallintaan (olisiko talebanit saaneet Afganistanin maan ja sen naiset hallintaan jos sen maan naiset pystyisivät puolustautumaan?)

      Naisten kuuluu olla kotona ja olla potentiaalisia uhreja sotarikoksille? Odottaa vain kiltisti kotona ja toivoa parasta? Höpö höpö.

    • Anonyymi

      Joo naiset vaan myös armeijaan. Sotimista ja tappamista siellä harjoitellaan. Tosipaikan tullen luotikin toimii tasapuolisesti oli mies tai nainen, Aivot lentää hangelle tai kanervikkoon samalla lailla. Kun muistaa, että tilanne ei ole sama kuin pleikkarissa. Sodassa todella kuollaankin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe