veriryhmä ja raskaus

rh-neg -ryhmäläinen

Hei!

Olen kuullut puhuttavan mahdollisesta ongelmasta, mikäli äidin veriryhmä on Rh-neg. Onko kenelläkään enempää tietoa?

11

1264

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omalla kohdalla

Omalla mutsillani oli rh- ja jos oikein oon tajunnut, jos isukilla on rh niin on riski et lapsen keho alkaa tuottaa vasta-aineita synnytyksen aikana jos siis tapahtuu jotain (se on aika veripitoista touhua) ja kuulemma multa ja velipojalta otettiin heti verikoe ja katottiin et ei vaan oo vasta-aineita. Siis jonkunlainen testi tehtiin ihan laitoksella heti. Mut jos isukilla on kans rh- nii silloin kaikki ok.

• neppa

juuri viime neuvolassa sain tietää.. :)
        mulle selitettiin että OMA keho alkaa tuottaan, ei sikiön??? mutta itselläni ainaki parit verikokeet lisää, ja voi vain toivoa että lapsikin olisi rh- negatiivinen niin ei tulisi mitään ongelmia..

• neppa
        neppa kirjoitti:

juuri viime neuvolassa sain tietää.. :)
        mulle selitettiin että OMA keho alkaa tuottaan, ei sikiön??? mutta itselläni ainaki parit verikokeet lisää, ja voi vain toivoa että lapsikin olisi rh- negatiivinen niin ei tulisi mitään ongelmia..

synnytyksen jälkeen saa heti vasta-ainepiikin, ja verien sekoittumista koitetaan välttää viimeiseen asti. ja keho voi alkaa tuottaan jo raskauden aikana kuulemma.. :S hankala, mulla ei ole kovinkaan kertovainen neuvolatäti, pihtaa tietojaan...

• Omalla kohdalla
        neppa kirjoitti:

synnytyksen jälkeen saa heti vasta-ainepiikin, ja verien sekoittumista koitetaan välttää viimeiseen asti. ja keho voi alkaa tuottaan jo raskauden aikana kuulemma.. :S hankala, mulla ei ole kovinkaan kertovainen neuvolatäti, pihtaa tietojaan...

Joo, voi olla et se oliki mutsi joka sai vasta-ainepiikin. :) Ja voi olla ettei sillon viel ollu mahdollisuutta tutkia mun verta ku olin viel mahassa. Nii et ne otti heti verikokeen ja katto et mulla on plussa ja antoi sit sen piikin. Aika usein kait lapsi perii isukin puolelta veritsydeemit.

• toukka

Minä olen rh - ja muuta en kyllä osaa sanoa kun että raskauden aikana otetaan kolme verikoetta ja siitä sitten tutkitaan onko veret sekoittunut vauvan kanssa..tänään juuri otettiin viimeinen. Synnytyksen jälkeen saan sitten vasta-aine piikin ettei keho ala hylkimään mahdollisia uusia raskauksia.

• Luuvalo

Jos äiti on rhesus-negatiivinen (rh-), hänen kehonsa alkaa tuottaa vasta-aineita rhesustekijälle jos/kun verikontakti johonkin rhesus-positiiviseen (rh )-vereen syntyy. Tahtoo sanoa, että jos lapsen veressä rhesustekijät on, niin äidin veren rh-vasta-aineet hyökkää ärhäkästi niitä vastaan. Tyypillisesti tämä muodostuu ongelmaksi ei niinkään ensimmäisessä raskaudessa (jolloin äiti ei ole vielä "ehtinyt immunisoitua") vaan vasta seuraavassa. Hoito on yksinkertainen: äiti saapi vasta-ainerokotteen heti synnytyksen jälkeen, joskus jo raskauden aikana (käsittääkseni esim. mahdollisen istukkabiopsian yhteydessä jos sellainen tehdään, tahi jos on muuten otaksuttavissa yliääräistä verivirtausta sikiöstä äitiin).

• minäkin miinus

laitoin tuohon alle lonkin vanhaan keskusteluun aiheesta, jossa olen itse vastannut kysymyksiin rh negatiivisuudesta ja raskaudesta!

Ongelmia ei yleensä ensimmäisen raskauden kohdalla paljon tule. Ongelmat näkyvät yleensä seiraavassa raskaudessa, mikäli äidin ja sikiön rhesustekijät sekoittuvat. Jäs äiti saa osansa lapsen positiivisuudesta, ei äiti väklttämättä saa enää tervettä rh lasta. Lapsi voi joko halvaantua vakavasti tai jopa kuolla synnyttyään. Mutta lukekaapa alla olevasta linkistä paremmin.

• Aurora Vee
        minäkin miinus kirjoitti:

laitoin tuohon alle lonkin vanhaan keskusteluun aiheesta, jossa olen itse vastannut kysymyksiin rh negatiivisuudesta ja raskaudesta!

Ongelmia ei yleensä ensimmäisen raskauden kohdalla paljon tule. Ongelmat näkyvät yleensä seiraavassa raskaudessa, mikäli äidin ja sikiön rhesustekijät sekoittuvat. Jäs äiti saa osansa lapsen positiivisuudesta, ei äiti väklttämättä saa enää tervettä rh lasta. Lapsi voi joko halvaantua vakavasti tai jopa kuolla synnyttyään. Mutta lukekaapa alla olevasta linkistä paremmin.

Nimimerkki Minäkin miinus kirjoitti näin:

"Jäs äiti saa osansa lapsen positiivisuudesta, ei äiti väklttämättä saa enää tervettä rh lasta. Lapsi voi joko halvaantua vakavasti tai jopa kuolla synnyttyään."

Tämä on totta, mutta varsin liioiteltua tietoa. Pahimmissa tapauksissa äidin keho hylkii rh -sikiötä niin pahasti että äiti saa keskenmenon. On kuitenkin täysin mahdollista saada terve rh -lapsi vaikka vasta-aineita olisikin.

Vasta-ainepiikistä huolimatta äidin veri saattaa seuraavassa raskaudessa kehittää vasta-aineita rh -lasta vastaan, mikä voi aiheuttaa sikiön anemisoitumista. Lapsi voi myös kellastua voimakkaasti syntymänsä jälkeen.

Kellastumista hoidetaan sinivalohoidolla (sellaiset voimakkaat siniset valot jotka auttavat kehon bilirubiinia pilkkoutumaan) tai vakavassa tapauksessa ns. verenvaihdolla joko vauvalle tai jopa sikiölle. Verenvaihto on oikeastaan verensiirto, eli huonoa verta ei oteta pois vauvasta. =) Myös pelkkiä punasoluja voidaan antaa.

Meillä kävi juuri tällä tavoin toisessa raskaudessani. Raskauden aikana minun ja vauvan vointia seurattiin säännöllisillä verikokeilla sekä ultraäänitutkimuksilla, ja synnytys käynnistettiin laskettuna aikana vaikka sikiö näytti voivan hyvin. Riskiä ei haluttu ottaa.

Poika kellastui ja hänellä oli huono hemoglobiini, hän sai laitoksella punasoluja ja oli useita päiviä sinivalon alla. Matala hemoglobiini lähti nousuun parin kuukauden iässä, tosin hän oli pirteä siitä huolimatta. Poika on nyt erittäin virkku ja hyvin kehittynyt puolivuotias.

Ekassa raskaudessa vereeni tuli vasta-aineita loppuvaiheessa, mutta niin vähäisiä määriä ettei sillä ollut vaikutusta vauvan vointiin. Sain vasta-ainepiikin synnytyksen jälkeen, mutta se ei siis estänyt ongelmia toisessa raskaudessa.

Mahdollisessa kolmannessa raskaudessa vasta-aineita voi olla vielä enemmän, ja niitä seurataan erityisen tarkkaan. Mitään kieltoa kolmannelle lapselle en saanut, en edes varoituksia. Ja voihan lapsi periä myös minun veriryhmän, jolloin ongelmia ei tule. =)

• siinä luki että
        Aurora Vee kirjoitti:

Nimimerkki Minäkin miinus kirjoitti näin:

"Jäs äiti saa osansa lapsen positiivisuudesta, ei äiti väklttämättä saa enää tervettä rh lasta. Lapsi voi joko halvaantua vakavasti tai jopa kuolla synnyttyään."

Tämä on totta, mutta varsin liioiteltua tietoa. Pahimmissa tapauksissa äidin keho hylkii rh -sikiötä niin pahasti että äiti saa keskenmenon. On kuitenkin täysin mahdollista saada terve rh -lapsi vaikka vasta-aineita olisikin.

Vasta-ainepiikistä huolimatta äidin veri saattaa seuraavassa raskaudessa kehittää vasta-aineita rh -lasta vastaan, mikä voi aiheuttaa sikiön anemisoitumista. Lapsi voi myös kellastua voimakkaasti syntymänsä jälkeen.

Kellastumista hoidetaan sinivalohoidolla (sellaiset voimakkaat siniset valot jotka auttavat kehon bilirubiinia pilkkoutumaan) tai vakavassa tapauksessa ns. verenvaihdolla joko vauvalle tai jopa sikiölle. Verenvaihto on oikeastaan verensiirto, eli huonoa verta ei oteta pois vauvasta. =) Myös pelkkiä punasoluja voidaan antaa.

Meillä kävi juuri tällä tavoin toisessa raskaudessani. Raskauden aikana minun ja vauvan vointia seurattiin säännöllisillä verikokeilla sekä ultraäänitutkimuksilla, ja synnytys käynnistettiin laskettuna aikana vaikka sikiö näytti voivan hyvin. Riskiä ei haluttu ottaa.

Poika kellastui ja hänellä oli huono hemoglobiini, hän sai laitoksella punasoluja ja oli useita päiviä sinivalon alla. Matala hemoglobiini lähti nousuun parin kuukauden iässä, tosin hän oli pirteä siitä huolimatta. Poika on nyt erittäin virkku ja hyvin kehittynyt puolivuotias.

Ekassa raskaudessa vereeni tuli vasta-aineita loppuvaiheessa, mutta niin vähäisiä määriä ettei sillä ollut vaikutusta vauvan vointiin. Sain vasta-ainepiikin synnytyksen jälkeen, mutta se ei siis estänyt ongelmia toisessa raskaudessa.

Mahdollisessa kolmannessa raskaudessa vasta-aineita voi olla vielä enemmän, ja niitä seurataan erityisen tarkkaan. Mitään kieltoa kolmannelle lapselle en saanut, en edes varoituksia. Ja voihan lapsi periä myös minun veriryhmän, jolloin ongelmia ei tule. =)

VÄLTTÄMÄTTÄ! Se EI tarkoita että olisi yleistä VAAN että se ON mahdollista! Ja nythän puhuttiinkin SIITÄ TIEDOSTA mitä EI neuvoloissa anneta, mutta MIKÄ KIINNOSTAA rh- äitejä!

• Aurora Vee
        siinä luki että kirjoitti:

VÄLTTÄMÄTTÄ! Se EI tarkoita että olisi yleistä VAAN että se ON mahdollista! Ja nythän puhuttiinkin SIITÄ TIEDOSTA mitä EI neuvoloissa anneta, mutta MIKÄ KIINNOSTAA rh- äitejä!

Kyllä juu, luin että siinä lukee "välttämättä", minähän jopa siteerasin kyseistä lausetta.

Halusin vain korostaa sitä että se on erittäin harvinaista, jotteivät odottajat menettäisi yöuniaan asiasta.

Halusin myös kertoa oman tarinani, jotta toista lastaan suunnittelevat/odottavat voivat varautua tulevaan. Itse olin yllättynyt siitä että minulle tuli vasta-aineita toisessa raskaudessa piikistä huolimatta. Sain myös rv 11 vasta-ainepiikin kun epäiltiin keskenmenoa.

Se on kyllä totta että monessa neuvolassa asiat jätetään kertomatta suoraan jotta odottaja ei pelästyisi, mutta viimeistään kun niitä ongelmia ilmestyy niin tieto on tarpeen.

• takaa löytyy

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1944
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1306
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      67
      1244
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1008
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      906
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      903
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      107
      828
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    Aihe