ongelmia

minä vain

haluaisin hakea helsingin yliopistoon lukemaan uskontotiedettä, mutta sinne pääsy on meikäläiselle oikeastaan mahdotonta. tulinpa sitten ajatelleeksi avointa yliopistoa. tämä voi kuulostaa hyvinki naurettavalta aikuisen ihmisen suusta, mutta äitini ei hyväksy avointa vaihtoehtona ja välivuotta en saa pitää missään tapauksessa.
Mutta en jaksaisi nyt lukea pääsykokeisiin, kirjoitukset on ohi, ja haluaisin nyt tehdä töitä, säästää rahaa tulevaisuuteeni ja olla lukematta lainkaan syksyyn ennen kuin marssin avoimeen. En vain haluaisi suututtaa äitiä millään tavalla, koska meillä on todella läheiset välit ja jotenkin tarvin äidin siunauksen:) mutta vähä vaikealta vaikuttaa ku se aina alkaa mököttää ja käskee mennä ammattikouluun koska ei näytä lukeminen kiinnostavan... se ei myöskää innostu oikee tästä mun tulevaisuuteen säästämisestä ku se sanoo elättävänsä mut ja ostavansa sitte kaikki astiastot ym, et turhaan mä niitä nyt alan kerään. olis vaan kivä pärjätä itse... tää on vaikeaa. mites teidän vanhemmat on suhtautunu välivuoteen? tai itsenäistymiseen yleensäkään?

3

867

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HYYpiö

      Ensinnäkin toivoisin todellakin että vanhemmatkin lukisivat näitä palstoja ja näkisivät mitä monesti yrittävät :/

      Toiseksi sanoisin että sinun ei todellakaan tarvitse toimia niin kuin äitisi sanoo (vaikka se voi olla vaikeaa ja katkaista välitkin). Ymmärrän toisaalta että äitisi kantaa huolta siitä että jäät vain lorvimaan nurkkiin ja sinusta tulee joku peräkammarintyttö :D. Oikeestihan jotkut tuollaista pelkäävätkin vielä tänä päivänä. Toisaalta kuitenkin tärkeintä on mitä itse haluat, eikä minusta kuulosta lainkaan tyhmältä jos haluat tienata! Herran jestas, jotkuthan vaan makoilevat vanhempiensa nurkissa vuosi tolkulla odottamassa valmista - kyllä siis näkisin että sun suunnitelmasi kuulostaa järkevämmältä.

      Avoin on toki vaihtoehto, mutta kyllähän sekin rahaa kysyy. Eikö olisi ensin järkevämpää(?) hankkia vaikka joku toisen asteen ammatti, tehdä töitä vähän aikaa ja sitten pyrkiä yliopistoon. Niin monet tekevät nykyään lukion jälkeen, itsekin olisin tehnyt niin jos en olisi päässyt yliopistoon. Se on kaikista kannattavinta sillä yo-todistuksella ei oikein saa mitään hyviä töitä.

      Mitä itsenäisyyteen tulee niin kehottaisin sinua katkaisemaan hieman napanuoraa (enkä nyt kettuile jos siltä vaikuttaa), muuttamaan pois kotoa (jos et ole sitä vielä tehnytkin) ja tekemään omia päätöksiä.

      Jos et tosissaan halua opiskelemaan vielä, niin ei mielestäni kannata lähteä opiskelemaan, sillä varmasti löytyy joitakin jotka oikeasti haluavat!

      Kuitenkin kannattaa käydä teologisen pääsykokeessa jos se on unelmasi.. Jos et pääse eka kerralla sisään, niin ainahan voi kokeilla uudestaan :).

      Tsemppiä!

    • tan00

      Totta kai pidät nyt sen välivuoden, sanoi äiti mitä sanoi. Ei ne vanhemmat mistään mitään tajua, kun ovat itse jotain 50-60-luvun tuotoksia.

      Tää on nykyaikaa!

    • jiisku

      hei vaan :)

      kuulosti hyvin samanlaiselta kuin mitä itsekin koen jo valmiiksi. pyrin kyllä yliopistoon mutta sellaisiin aloihin että yliopistoon pääsy vaikuttaa todella epätodennäköiseltä. taustalla on vaativa äiti ja selkeät odotukset tyttären menestyksestä jne..

      pakko myöntää, että tämä kevät stressaa merkittävän paljon ja olen miettinyt, että ilman äitiäni en olisi läheskään yhtä ahdistunut; en näkisi välivuotta rangaistuksena ja kohtalona ikuiseen duunarielämään vaan mahdollisuutena miettiä vielä uudestaan, opiskella itsenäisesti tai avoimessa/kansanopistoissa.. tehdä töitä.

      toivottavasti pysyt vahvasti omassa mielipiteessäsi, se auttaa eniten. tsemppiä todella paljon!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1385
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1096
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      83
      945
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      837
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      76
      783
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    7. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    8. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      713
    9. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      713
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      682
    Aihe