Unelmani hakeutua takaisin yliopisto-opintojen pariin ei jätä rauhaan. Olen valmistunut 90-luvulla yliopistosta humanistiselta alalta, mutta ala ei ole koskaan tuntunut siltä oikealta. Sen sijaan sosiaalityön opiskelu on alkanut vuosien varrella kiehtomaan enemmän ja enemmän. Onko myöhäistä tällä iällä (36) lähteä vielä yliopistoon? Luulisi iän tuomasta kypsydestä olevan jopa hyötyä alalla.
Entäpä onko myöhäistä hakea enää tämän kesän pääsykokeisiin? Hakuaikaahan vielä on, mutta ehtiikö sitä Raunion kirjan päntätä tarpeeksi hyvin?
Sosiaalityön opiskelijoilta kysyisin, miten työnteko onnistuu opiskelun ohessa. Kuinka paljon pitää luennoilla istua? Jos kävisi töissä, tenttisi siinä sivussa ja jättäisi vaikka opintotuen ottamatta kokonaan, tulorajat kun paukkuvat niin herkästi yli...
En osaa arvioida, kuinka paljon saisin korvattua opinnoista vanhoilla opinnoilla. Varmaan jotain yleis- ja kieliopintoja nyt ainakin.
Sosiaalityö kiinnostaa...
11
3170
Vastaukset
- Hiipsa
Ikä ei todellakaan ole mikään este sosiaalityön opiskelussa. Hakijoita on abeista ylöspäin ja varsinkin tässä pääaineessa on useita jo jonkin tutkinnon omaavia. Ja vielä ehtii mielestäni mainiosti valmistautua pääsykokeisiin, koska Raunion kirja on melko selkeä.
Sosiaalityön opiskelijana sanoisin vielä, että työnteko kyllä onnistuu opintojen ohella, varsinkin kun luentoja on melko vähän. Syksyisin on hieman enemmän luentoja ainakin Helsingissä ja jotkut ovat pakollisia mutta eivät läheskään kaikki. Ja voihan sitä tehdä hieman enemmän omassa tahdissa...- Haaveko vain
Kiitti.
Monenlaiset asiat pyörivät nyt mielessä. Kuten mm. se, että onko "vanhalla" ylioppilaalla käytännössä mitään saumaa päästä opiskelemaan, vaikka pääsykokeet menisivätkin täysin nappiin? Uudet ylioppilaat kun saa niitä lähtöpisteitä... Vai olenko mä käsittänyt jotain väärin ja tilanne ei olekaan niin toivoton...? - -johannah-
Haaveko vain kirjoitti:
Kiitti.
Monenlaiset asiat pyörivät nyt mielessä. Kuten mm. se, että onko "vanhalla" ylioppilaalla käytännössä mitään saumaa päästä opiskelemaan, vaikka pääsykokeet menisivätkin täysin nappiin? Uudet ylioppilaat kun saa niitä lähtöpisteitä... Vai olenko mä käsittänyt jotain väärin ja tilanne ei olekaan niin toivoton...?Mä pääsin sisälle pääsykoekiintiössä pelkän pääsykokeen perusteella, meillä tuoreita ylioppilaita sisälle päässeistä oli noin kolmasosa ja kaikilla melkein on joku ammatti jo pohjalla. Työ ja opiskelu sujuu kyllä, vaikka tämän vuoden osalta kevätväsymys alkaakin jo vaivata. Välillä kyllä tuntuu että olis ihanaa kun vois panostaa opiskeluihin täysillä eikä tarttis käydä tienaamassa opintojen ohella, mutta toisaalta työ on hyvää vastapainoa opinnoille. Opiskelu yliopistolla on aika vapaata ja luentojen määrä ei juuri päätä huimaa, vaan kyse on enemminkin omalla ajalla tapahtuvasta asioiden tutkiskelusta. Toki löytyy myös läsnäoloa vaativia enempi keskustelupanotteisia kursseja.
- Haaveko vain?
-johannah- kirjoitti:
Mä pääsin sisälle pääsykoekiintiössä pelkän pääsykokeen perusteella, meillä tuoreita ylioppilaita sisälle päässeistä oli noin kolmasosa ja kaikilla melkein on joku ammatti jo pohjalla. Työ ja opiskelu sujuu kyllä, vaikka tämän vuoden osalta kevätväsymys alkaakin jo vaivata. Välillä kyllä tuntuu että olis ihanaa kun vois panostaa opiskeluihin täysillä eikä tarttis käydä tienaamassa opintojen ohella, mutta toisaalta työ on hyvää vastapainoa opinnoille. Opiskelu yliopistolla on aika vapaata ja luentojen määrä ei juuri päätä huimaa, vaan kyse on enemminkin omalla ajalla tapahtuvasta asioiden tutkiskelusta. Toki löytyy myös läsnäoloa vaativia enempi keskustelupanotteisia kursseja.
Eli vielä ei siis kantsi heittää kirvestä kaivoon. Lueskelin tuolta yhdeltä toiselta palstalta ja siellä on porukka jo aloittanut totisen pääsykoekirjan pänttäämisen - parhaat jo helmikuussa. Vaan eipä se määrä laatua korvaa.
Mietin sitäkin vaihtoehtoa, jos hakisi toisen pääaineen kautta sosiaalityötä lukemaan. Eikös sekin ole periaatteessa mahdollista? Eli hyppy sosiaalipolitiikan kautta sisään ja haku sieltä sitten erikseen tiedekunnan sisällä sosiaalityöhön? Enköhän mä tosin kuitenkin sosiaalityöhön ole yrittämässä suoraan, kun sattuu tuo Raunion opuskin olemaan hommattuna. - -johannah-
Haaveko vain? kirjoitti:
Eli vielä ei siis kantsi heittää kirvestä kaivoon. Lueskelin tuolta yhdeltä toiselta palstalta ja siellä on porukka jo aloittanut totisen pääsykoekirjan pänttäämisen - parhaat jo helmikuussa. Vaan eipä se määrä laatua korvaa.
Mietin sitäkin vaihtoehtoa, jos hakisi toisen pääaineen kautta sosiaalityötä lukemaan. Eikös sekin ole periaatteessa mahdollista? Eli hyppy sosiaalipolitiikan kautta sisään ja haku sieltä sitten erikseen tiedekunnan sisällä sosiaalityöhön? Enköhän mä tosin kuitenkin sosiaalityöhön ole yrittämässä suoraan, kun sattuu tuo Raunion opuskin olemaan hommattuna.jos aiot tehdä noin. Ymmärtääkseni perusopinnot saa hyväksiluettua, mutta jos haluaa vaihtaa pääainetta joutuu menemään uusiksi pääsykokeisiin, korjatkaa jos olen väärässä.
Jotkut lukevat pääaineensa ohella sosiaalityön pätevyyden, mutta siinäkin joutuu tekemään aika paljon ylimääräistä, koska pitää lukea kaikki pääaineopinnot, sosiaalityön perus-ja aineopinnot ja yhteisistä opinnoista joutuu korvaamaan päällekkäin menevät aineet tenttimällä. Näin ainakin meillä. Opintopisteitä ei hyväksilueta jos kuuluvat jo toiseen oppiainekokonaisuuteen. - "vanhus"
-johannah- kirjoitti:
jos aiot tehdä noin. Ymmärtääkseni perusopinnot saa hyväksiluettua, mutta jos haluaa vaihtaa pääainetta joutuu menemään uusiksi pääsykokeisiin, korjatkaa jos olen väärässä.
Jotkut lukevat pääaineensa ohella sosiaalityön pätevyyden, mutta siinäkin joutuu tekemään aika paljon ylimääräistä, koska pitää lukea kaikki pääaineopinnot, sosiaalityön perus-ja aineopinnot ja yhteisistä opinnoista joutuu korvaamaan päällekkäin menevät aineet tenttimällä. Näin ainakin meillä. Opintopisteitä ei hyväksilueta jos kuuluvat jo toiseen oppiainekokonaisuuteen.Hakemaan vaan! Itsekin olen hakemassa yliopistoon ja ikää on päälle 30v! Ei tässä niin vanhuksia vielä olla. Kyllä Aira Samulinilta pitää ottaa oppia. Se nainen ei ole paljon iästä ja muiden olan kohautteluista välittänyt :). Tsemppiä kokeisiin! Ja yliopistolla nähdään sitten syksyllä = )!
- vaihtaminen
-johannah- kirjoitti:
jos aiot tehdä noin. Ymmärtääkseni perusopinnot saa hyväksiluettua, mutta jos haluaa vaihtaa pääainetta joutuu menemään uusiksi pääsykokeisiin, korjatkaa jos olen väärässä.
Jotkut lukevat pääaineensa ohella sosiaalityön pätevyyden, mutta siinäkin joutuu tekemään aika paljon ylimääräistä, koska pitää lukea kaikki pääaineopinnot, sosiaalityön perus-ja aineopinnot ja yhteisistä opinnoista joutuu korvaamaan päällekkäin menevät aineet tenttimällä. Näin ainakin meillä. Opintopisteitä ei hyväksilueta jos kuuluvat jo toiseen oppiainekokonaisuuteen.Ööö...Mikäli vaihdat tiedekunnan sisällä pääainetta sinun EI tarvitse mennä uudestaan pääsykokeisiin (näin ainakin Helsingissä Valtsikassa). Haettavan aineen perusopinnot tulee olla tehtynä, mikäli pääaineen vaihdosta haaveilee... Eli pääaineenvaihdossa tärkeäksi nousevat saadut arvosanat.
- ärsy
Pyri ihmeessä opiskelemaan! Sä olet vielä nuori. Mä aloitin sostyön opiskelun Treen yliopistossa viime syksynä ja olin 45 v.
Mulle iästä on ollut vain hyötyä: sekä asioiden ymmärtämisessä että opiskelumotivaatiossa. Ekana vuonna tuli opintopisteitä 120 ihan helpolla (keskityin opiskeluun).
Niin että pääsykokeisiin vaan!- Cigi
Millaista sosiaalityön opiskelu Tampereella on? Onko paljon läsnäoloa vaativia kursseja/luentoja? Hain Helsinkiin tänä vuonna, enkä päässyt sisään. Ensi keväänä kutkuttaisi hakea myös Tampereelle, koska siellä saisin myös lähtöpisteitä, jotka itselläni olisivat hyvät. Ongelmana on vain perhe (siis ei minun vanhemmat vaan lapseni) täällä pääkaupunkiseudulla, joten mietin onnistuisiko opiskelu täältä käsin, jos vaikka jonkun pienen solun sieltä hommaisia mahdollisia yöpymisiä tai parin päivän reissuja varten. Eikä tuo matkakaan pitkä ole, mutta opiskelijan budjetilla tulee pidemmän päälle kalliiksi. Ilmeisesti JOO-sopimuksen avulla pitäisi olla mahdollista suorittaa opintoja myös toisessa yliopistossa, mitenköhän onnistuis Tampereella kirjoilla ollessa Helsingissä opiskelu...
- meseliini
heips. itse olen sosiaalityön pääaineopiskelija Kuopion Yliopistossa toista vuotta. Meidän vuosikurssilla on monia aikuisopiskelijoita, näillä on lapsia ja tutkintojaki takana, ja monet käy töissä opintojen ohella.
Kehotan kyllä rohkeasti yrittämään yliopistoon, opinnot voi rakentaa tosi vapaasti ja tehdä kursseja omassa tahdissa ym. Itsekin siirtelin nyt kirjatenttien suorittelua keväälle kun syksytuntuu nyt niin täydeltä. Mutta ihmeessä vaan opiskelemaan, ala on kiinnostava :)! - meseliini
meseliini kirjoitti:
heips. itse olen sosiaalityön pääaineopiskelija Kuopion Yliopistossa toista vuotta. Meidän vuosikurssilla on monia aikuisopiskelijoita, näillä on lapsia ja tutkintojaki takana, ja monet käy töissä opintojen ohella.
Kehotan kyllä rohkeasti yrittämään yliopistoon, opinnot voi rakentaa tosi vapaasti ja tehdä kursseja omassa tahdissa ym. Itsekin siirtelin nyt kirjatenttien suorittelua keväälle kun syksytuntuu nyt niin täydeltä. Mutta ihmeessä vaan opiskelemaan, ala on kiinnostava :)!että kannattaa hakea suoraan pääaineeseen sosiaalityöhön, Raunion kirja ainaki on ainaki aika helppolukuista ja sosiaalityöhön ei muutenkaa oo kauheen vaikea päästä, mutta tottakai valmiuksia pitää olla :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t917284- 353851
- 453450
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402582- 2132496
- 412392
- 1302303
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292199Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna191913Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241898