basilikan koulinnasta

nuupahtivat

apuva! osa koulimistani ja turveruukkuihin istuttamistani basilikoista nuupahti :-(
samaan aikaan saviruukuissa sekä muovisessa altakasteluruukussa olevat yksilöt pörskuttavat hyvinvoivina, mikä selittää tämän..?

eli muutoin olosuhteet kaikilla yksiloillä samat, mutta ainoastaan turveruukussa olevat ovat näitä nuupahtajia... nyyh...

4

466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaara vaanii turveruukussa

Jospa kuivuivat, kun turveruukku tekee mullasta/istutusaineesta on niin nopeasti kuivuvaa. Eli jos kastelit yhtä paljon kumpiakin, niin ruukku imaisi ja haihdutti ennemmän. Mulla meni kerran kanssa kaikki pilalle niissä turveruukuissa. Ne on nättejä ja muka helppoja (istuta vain ruukku maahan)yms. Lehdet aina laittaa niitä kuviinsa, kun ne on niin kuvauksellisia verrattuna muovipottiin.

• alkuperäinen basilikan kasv...

näin luulen. hyvä tietää jatkoa varten... toisaalta, onko hyväksi taimille jos niitä kastellaan runsaalla vedellä, kuten noissa turveruukuissa on tehtävä? Kuulin että vastakoulittuja taimia olisi hyvä vain suihkutella varovasti...

• riikkariikka
        alkuperäinen basilikan kasv... kirjoitti:

näin luulen. hyvä tietää jatkoa varten... toisaalta, onko hyväksi taimille jos niitä kastellaan runsaalla vedellä, kuten noissa turveruukuissa on tehtävä? Kuulin että vastakoulittuja taimia olisi hyvä vain suihkutella varovasti...

Hei, olen vasta tänä vuonna kunnolla hurahtanut siemeniin ja nyt onkin 18 laatikkoa ympäri kotia.... Kirjoista luin, että vastakoulittua ensin sumutellaan varovasti (ettei hento varsi vaurioidu, ja juuret huku). Sitten muutaman päivän päästä, kun taimi on tottunut, niin kastellaan mieluimmin kunnolla (niin kuin isojakin kasveja). Lämpötilan pitäisi nyt olla viileämpi, koska valoa on ehkä niukasti. Muuten kasvavat honteloa vartta, kun lämmin ja kostea kiihdyttää kasvua, mutta valo ei riitä. Ja kevyttä lannoitetta tarvitaan.

Mä odottelen, että akileijan siemenet itäisivät...Laventelia piti odottaa 6 vko:a. Kaikki muut pukkaavat kovasti vihreää... Taimien kasvatus on aivan mahtavaa. En uskalla enää mennä siemenkauppaan. Isoäidinkasvit sivustoilla on hyviä taimetusohjeita helpossa tulostettavassa muodossa. Kerro myöhemmin lisää miten kasvoivat

• ???
        riikkariikka kirjoitti:

Hei, olen vasta tänä vuonna kunnolla hurahtanut siemeniin ja nyt onkin 18 laatikkoa ympäri kotia.... Kirjoista luin, että vastakoulittua ensin sumutellaan varovasti (ettei hento varsi vaurioidu, ja juuret huku). Sitten muutaman päivän päästä, kun taimi on tottunut, niin kastellaan mieluimmin kunnolla (niin kuin isojakin kasveja). Lämpötilan pitäisi nyt olla viileämpi, koska valoa on ehkä niukasti. Muuten kasvavat honteloa vartta, kun lämmin ja kostea kiihdyttää kasvua, mutta valo ei riitä. Ja kevyttä lannoitetta tarvitaan.

Mä odottelen, että akileijan siemenet itäisivät...Laventelia piti odottaa 6 vko:a. Kaikki muut pukkaavat kovasti vihreää... Taimien kasvatus on aivan mahtavaa. En uskalla enää mennä siemenkauppaan. Isoäidinkasvit sivustoilla on hyviä taimetusohjeita helpossa tulostettavassa muodossa. Kerro myöhemmin lisää miten kasvoivat

Olen huomannut että kouliessa turveruukkuihin, ne kannattaa kastella ensin, sitten vasta mullat ja taimet. Näin kosteus pysyy tasaisenpana jatkossa, toki muovin alla.
        Tällä hetkellä mulla on noin 120 koulittua taimea, noin kolmas osa turveruukuissa. noin neljä taimea on kuollut ja nekin muoviruukuissa. Vielä monta taimea koulimatta, tulee varmaan yhtä monta..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen

"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-8
      Sinkut
      360
      3808
    2. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      250
      3072
    3. Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi

Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy
      Maailman menoa
      67
      2513
    4. Kuka lääketeollisuuden lahjoma "professori" on tämän takana

Lääkäri Ari Miettinen on otettu kiinni poliisin toimesta. Ari on avoimesti tuonut esiin lääketeollisuuden bisneksen vast
      Helsinki
      4
      1597
    5. Drone-epäily Uudellamaalla

Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html
      Maailman menoa
      179
      1559
    6. Loppuiko MTV3 näkymästä? Vinkki, miten näet mm. Salatut elämät jatkossa

MTV:n maksuttomien tv-kanavien (MTV3, MTV Sub, MTV Ava) näkyvyys Elisan palveluissa päättyi 12.5.2026. Tämä aiheutti har
      MTV3
      24
      1524
    7. Oho! Martina Aitolehti teki radikaalin hiusmuutoksen - Uskaltaisitko itse?

Martina Aitolehti on menestyvä yrittäjä. Nyt hän on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukoissa Aitolehti nähdään
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1480
    8. Muistatko? Pete Parkkonen kohahdutti intiimillä videolla - Katso se tästä!

Pete Parkkonen sai kohujulkisuutta Kohta sataa -videolla. Nyt Parkkonen voi kohahduttaa Euroviisuissa ainakin silloin, j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1085
    9. 61
      1022
    10. 94
      978
    Aihe