basilikan koulinnasta

nuupahtivat

apuva! osa koulimistani ja turveruukkuihin istuttamistani basilikoista nuupahti :-(
samaan aikaan saviruukuissa sekä muovisessa altakasteluruukussa olevat yksilöt pörskuttavat hyvinvoivina, mikä selittää tämän..?

eli muutoin olosuhteet kaikilla yksiloillä samat, mutta ainoastaan turveruukussa olevat ovat näitä nuupahtajia... nyyh...

4

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaara vaanii turveruukussa

      Jospa kuivuivat, kun turveruukku tekee mullasta/istutusaineesta on niin nopeasti kuivuvaa. Eli jos kastelit yhtä paljon kumpiakin, niin ruukku imaisi ja haihdutti ennemmän. Mulla meni kerran kanssa kaikki pilalle niissä turveruukuissa. Ne on nättejä ja muka helppoja (istuta vain ruukku maahan)yms. Lehdet aina laittaa niitä kuviinsa, kun ne on niin kuvauksellisia verrattuna muovipottiin.

      • alkuperäinen basilikan kasv...

        näin luulen. hyvä tietää jatkoa varten... toisaalta, onko hyväksi taimille jos niitä kastellaan runsaalla vedellä, kuten noissa turveruukuissa on tehtävä? Kuulin että vastakoulittuja taimia olisi hyvä vain suihkutella varovasti...


      • riikkariikka
        alkuperäinen basilikan kasv... kirjoitti:

        näin luulen. hyvä tietää jatkoa varten... toisaalta, onko hyväksi taimille jos niitä kastellaan runsaalla vedellä, kuten noissa turveruukuissa on tehtävä? Kuulin että vastakoulittuja taimia olisi hyvä vain suihkutella varovasti...

        Hei, olen vasta tänä vuonna kunnolla hurahtanut siemeniin ja nyt onkin 18 laatikkoa ympäri kotia.... Kirjoista luin, että vastakoulittua ensin sumutellaan varovasti (ettei hento varsi vaurioidu, ja juuret huku). Sitten muutaman päivän päästä, kun taimi on tottunut, niin kastellaan mieluimmin kunnolla (niin kuin isojakin kasveja). Lämpötilan pitäisi nyt olla viileämpi, koska valoa on ehkä niukasti. Muuten kasvavat honteloa vartta, kun lämmin ja kostea kiihdyttää kasvua, mutta valo ei riitä. Ja kevyttä lannoitetta tarvitaan.

        Mä odottelen, että akileijan siemenet itäisivät...Laventelia piti odottaa 6 vko:a. Kaikki muut pukkaavat kovasti vihreää... Taimien kasvatus on aivan mahtavaa. En uskalla enää mennä siemenkauppaan. Isoäidinkasvit sivustoilla on hyviä taimetusohjeita helpossa tulostettavassa muodossa. Kerro myöhemmin lisää miten kasvoivat


      • ???
        riikkariikka kirjoitti:

        Hei, olen vasta tänä vuonna kunnolla hurahtanut siemeniin ja nyt onkin 18 laatikkoa ympäri kotia.... Kirjoista luin, että vastakoulittua ensin sumutellaan varovasti (ettei hento varsi vaurioidu, ja juuret huku). Sitten muutaman päivän päästä, kun taimi on tottunut, niin kastellaan mieluimmin kunnolla (niin kuin isojakin kasveja). Lämpötilan pitäisi nyt olla viileämpi, koska valoa on ehkä niukasti. Muuten kasvavat honteloa vartta, kun lämmin ja kostea kiihdyttää kasvua, mutta valo ei riitä. Ja kevyttä lannoitetta tarvitaan.

        Mä odottelen, että akileijan siemenet itäisivät...Laventelia piti odottaa 6 vko:a. Kaikki muut pukkaavat kovasti vihreää... Taimien kasvatus on aivan mahtavaa. En uskalla enää mennä siemenkauppaan. Isoäidinkasvit sivustoilla on hyviä taimetusohjeita helpossa tulostettavassa muodossa. Kerro myöhemmin lisää miten kasvoivat

        Olen huomannut että kouliessa turveruukkuihin, ne kannattaa kastella ensin, sitten vasta mullat ja taimet. Näin kosteus pysyy tasaisenpana jatkossa, toki muovin alla.
        Tällä hetkellä mulla on noin 120 koulittua taimea, noin kolmas osa turveruukuissa. noin neljä taimea on kuollut ja nekin muoviruukuissa. Vielä monta taimea koulimatta, tulee varmaan yhtä monta..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      219
      13410
    2. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      307
      2332
    3. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      89
      1501
    4. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      55
      1087
    5. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      982
    6. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      43
      918
    7. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      60
      917
    8. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      35
      902
    9. Nainen, se kun olit joskus niin vakavana

      ja naama peruslukemilla, toisinaan silloinkin kun kuuntelit juttujani. Se ilme on jäänyt lähtemättömästi mieleeni. Mitäh
      Ikävä
      41
      864
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      51
      862
    Aihe