Kaksosten todennäköisyys

utelias kyselijä

Itse olen kaksonen, samoin äidin puolen serkkuni, myös isän puolen suvusta minulla on kaksosserkut. Äidin isovanhemmilla oli kaksoset sekä mieheni veljet ovat kaksosia. Osaako tästä mitenkään todeta, että onko minulla kenties keskimääräisstä suurempi todennäköisyys saada kaksoset ja jos on niin osaisiko joku arvioida, että kuinka suuri todennäköisyys?

Kiitos!

60

32385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuplien mami

      Kaksosuus periytyy äidin puolelta. Ja yleensä jos äidin puolella on epäidenttisiä (=erimunaiset) kaksosia, todennäköisesti tulee suvussa olemaan kaksosia. Todennäköisyyksiä en tiedä tarkalleen. Joskus voi hyppiä esim. sukupolven yli.

      • synnyttänyt

        Kaksosgeeni on periytyvä. Mutta se voi todellakin hyppiä sukupolvien yli..riippuu minkä geenin on saaanut.
        Minä olen perinyt sen kyllä isäni suvusta!

        M.O.T


      • isä kaksonen

        ... tai niin sano ainaki tädit neuvolassa ja luulenpa että tietävät! Mun isä siis on kaksonen ja isän puolelta mummon suvussa on toisetki tuplat.

        Anyway, periyty kumman puolelta tahansa ni sulla on normia suurempi "riski", siis MAHDOLLISUUS saada kaksoset....

        TOSIN, tuttava pariskunta sai kaksoset eikä kummankaan puolella ole ainoitakaan tuplia....

        Mutta periytyminen lisää MAHDOLLISUUTTA!


      • isä kaksonen
        isä kaksonen kirjoitti:

        ... tai niin sano ainaki tädit neuvolassa ja luulenpa että tietävät! Mun isä siis on kaksonen ja isän puolelta mummon suvussa on toisetki tuplat.

        Anyway, periyty kumman puolelta tahansa ni sulla on normia suurempi "riski", siis MAHDOLLISUUS saada kaksoset....

        TOSIN, tuttava pariskunta sai kaksoset eikä kummankaan puolella ole ainoitakaan tuplia....

        Mutta periytyminen lisää MAHDOLLISUUTTA!

        .. siis mun isä on identtinen kaksonen, ku oli mainintaa tosta eri- ja samamuonaisuudesta..


    • Tupien äityli

      Kyselin samoja asioita odotusaikanani ja lääkärini vastasi, että tuplien todennäköisyys kaikista raskauksista on 1%.

      Jos äidin puolella on erimunasia kaksosia, on todennäköisyys hieman korkeampi. Identtiset kaksoset eivät nosta todennäköisyyttä yhtään. Tarkoja prosenttimääriä ei voi sanoa, mutta todennäköisyys nousee mahdollisesti n. 5 % luokkaan. Samoin jos on aikaisemmin on ollut kaksosraskaus, todennäköisyys saada kaksoset nousee samoihin lukemiin. Eli siis kyseessä on vain noin arvioita.

      • äitivaa

        Meillä kaksoset(ei-identtiset) ja suvussa minun puolelta tädillä ja miehellä enon puolelta kaksoset..että kai siinä jotain perää on että periytyy:)


    • blondi-72hki

      kaksosia eikä siskoni miehen suvussa ja silti sisarellani on nyt jo 9v kasostytöt.

    • greher

      Jos suvussanne on kaksosia, sinulla on suurempi mahdollisuus saada itsekkin kaksoislapset, kuin jos suvussanne ei olisi. Se on geeneissä.

      • Tessa65

        Minulla isän äidillä oli kaksoisveli.Isällä 12 sisarusta joista kahdet kaksoset.Meitä serkuksia yli 30 joista minä ja sisareni ainoat tytöt ja minulla sitten kahdet kaksoset ja kaksi kaksos keskenmenoa joten kait ne sitten jotenkin periytyy=)


    • Tuplien äiti

      Aikoinaan sanoin lääkärille, etten koskaan ajatellut saavani kaksoset. Hän kysyi kuinka paljon suvussani ja mieheni suvussa on kaksosia, niin kertoessani molempien vanhempien puolella olevan, samoin mieheni molempien vanhempien suvuissa, niin hän sanoi, että mahdollisuudet kaksosraskauteen ovat sataprosenttiset.

      • Geriatri

        Kaksosraskauden peritymisestä ei ole tieteellistä faktaa olemassa, siis tutkittua ja todettua. Kuitenkin ylläolevat viestitkin antavat oikean suunnan. Kaikissa raskauksissa, tai oikeammin, jokaisella naisella on mahdollisuus saada kaksoset. Yksilöllistä ja osaksi myös "tilastotiedettä" voi tulkita siten että ainakin näennäisesti kaksosrakaudet ovat ns. geeneissä.


      • ultrassa
        Geriatri kirjoitti:

        Kaksosraskauden peritymisestä ei ole tieteellistä faktaa olemassa, siis tutkittua ja todettua. Kuitenkin ylläolevat viestitkin antavat oikean suunnan. Kaikissa raskauksissa, tai oikeammin, jokaisella naisella on mahdollisuus saada kaksoset. Yksilöllistä ja osaksi myös "tilastotiedettä" voi tulkita siten että ainakin näennäisesti kaksosrakaudet ovat ns. geeneissä.

        meillä molempien isät kaksosia mutta eka ultra takana (pieni jännitys) oli yksi liikkuva kaveri;)


      • Onnittelut
        ultrassa kirjoitti:

        meillä molempien isät kaksosia mutta eka ultra takana (pieni jännitys) oli yksi liikkuva kaveri;)

        Onnellista odotusta teille molemmille. Upea kokemus se eka ultra: siellä se oma vauva ihan oikeasti on ja kasvaa!
        Iloista ja onnellista vauvan odotusta.
        T. Iltatähdenkin jo 10 vuotta sitten väsännyt tuleva isoäiti.


    • neliöjuuria

      Siltä vaikuttaisi, koska täällä on tilastollisesti paljon enemmän kaksosia kuin minkään maan tilastojen valossa.

    • oitis

      " Lainaus : Identtiset kaksoset eivät nosta todennäköisyyttä yhtään. "

      Meidän suvussa Äitini puolelta on identtiset kaksoset.

      Kuinkas ollakaan minä sain kaksoset n.tasan 50-vuotta myöhemmin.
      Eli erisoluiset kaksostyttäreni syntyivät 5-7-1985
      Äitini identtisten kaksosten 50-vuotis juhlia juhlittiin elokuussa v.1985.

      Eli kyllä se on geeneissä ja voi tulla mistä päin tahansa suvusta esiin " uudelleen ".

    • todennäköinen

      Hei,

      Kyllä sinulla on suurentunut " riski " saada kaksoset. Yleensä kaksosgeeni peritytyy äidin puolelta, mutta toki isäsi ja miehesi suvun kaksosuus altistaa myös kaksosille.
      Mutta vaikka perimä siihen altistaisikin, ei se välttämättä osu kohdallesi.

      Meillä on kummankin puolen suvuista kaksosia. Minulla molempien vanhempien suvussa kaksogeeni kulkee pitkällä sukupolvissa. Geeni hyppäsi aina yhden sukupolven yli ja osoittaa nyt molempien vanhempieni puolelta ISOLLA SORMELLA minuun ja siskoihini. Siskoni sai jo yhdet kaksoset. Odotti toisia, mutta alkiovaiheessa toinen ei lähtenyt kehittymään ja syntyi "vain" yksi tylleröinen. =)
      Mutta ei hätää. Työmäärästä huolimatta, kaksoset ovat aivan ihania. Heidän kasvustaan ja kehityksestään on todellakin kaksinkertainen ilo.
      Toivon sinulle onnellista haikaran odotusta ja aurinkoista kevättä.

      • tuplaiskä

        mieshän ei voi tehdä tuplia,vaan miehen tytär,myöhemmin. jos on suvussa miehen puolelta ollut,ja se siirtyy ehkä tosiaan sukupolvenkin yli.Äidin puolelta tytär voi saada nämä,tai se siirtyy seuraavaksi tyttären tyttärelle tai pojan tyttärelle. Muuten, TERVETULOA PORUKKAAN (16.09-82 tyttö ja poika 3.00kg/3.130kg ja 50cm/51cm)ja vieläkin Jahuuuuu!


    • kaksosten äiti

      Heipä hei!
      Lukiessani näitä viestejä, tulin siihen tulokseen, että taidamme olla hiukan "erikoisia" ;) sillä minun sukuni puolella ei ole lainkaan kaksosia, mutta mieheni puolella niitä kyllä löytyy.
      Hypännyt nyt yhden sukupolven yli, mutta periytyi siis mieheni, elikkä kaksosten isän puolelta.
      Tyttöset ovat nyt jo kolmekymppisiä, enkä käyttänyt ennen odotusta edes mitään hormonivalmistetta, sillä sekin kait lisää riskiä saada kaksoset?

    • jebulis

      käsittääkseni se periytyy uusien tulosten mukaan ja kaksosilla on suurempi todennäköisyys altistua joillekin perinnällisille sairauksille ym. mm. kuulemma skitsofrenia.. hesarin kuukausiliitteessä oli hiljattain iso juttu aiheesta.
      itsellä on kaksoisveli sekä isosiskoni ovat kaksosia, äidilläni on kaksoisveli ja äidinäidillä oli kaksoissisko. eli kyl se perinnöllistä on.. =)

    • Kaksosten äiti

      Suvussamme äidin puolella on useita kaksosia ja kun itse odotin kaksosia niin kysyin kuinka periytyvää kaksosraskaus on ja sain vastauksen että äidin puolelta kaksosraskaus on periytyvää:))Joten suuri mahdollisuus on että saat kaksoset ja toivotan onnea jos niin käy:))

    • Kaksosmies itse

      Minä itse olen kaksonen. Selvitin tätä asiaa neuvolasta kuinka suuri todennäköisyys minun vaimolla on saada kaksoset ja sain seuraavan vastauksen: kaksosuus voi periytyä äidiltä poikien kautta poikien tuleville tyttärille, joten se kulkisi näin ollen suvussa. Eli äidin poikien tyttäret voivat olla todennäköisimpiä kaksosten saajia.
      Selitinkö liian vaikeasti. Minulla on kaksi tytärtä itselläni joten luulempa heidän todennäköisyyden olevan aika suuren.

    • Kaksospuolikas itsekin.

      Hei!


      Olen itse kaksospuolikas ja kuinka ollakkaan, minulle syntyi poika kaksoset. Suvussani ei tietääkseni oo kaksoset yleisiä, eikä kaks. veljelleni oo kaksosia tullut. Vaimoni puolella äidin perheessä on syntynyt kaksoset, mutta kuolleet pieninä. Väsyttäväähän se oli kolmisen vuotta, vuoroin hoidettiin poikia, heti kun rintaruokinnasta päästiin. Pojista on kasvanut pitkiä miehiä, ja ovat toistensa parhaat kaverit, niin kuin oon ollut oman veljenikanssa elämäni. Sinänsä en osaa arvioida todennäköisyyttä, mutta uskoisin, että ainakin suurempi mahdollisuus siihen on jos suvussa kaksosia.

    • lääk.tiet.tohtori

      Olen kaksikymmentä vuotta toiminut sairaalassa lääkärinä: kaksosuus EI LIITY PERIMÄÄN. Jos joku pystyy toisin todistamaan niin otapa yhteyttä lähimpään Yliopistolliseen sairaalaan- Nobelin palkinto on taattu. Kansan suussa kulkee kyllä monen moisia uskomuksia, hankkikaa ensin perustieto hedelmöittymisestä ja embryologiasta ennenkuin tulette tänne geeneistä puhumaan.

      • 211041

        Yhdyn lääket.tohtorin kirjoitukseen. Olen kaksosen tytär, itselläni on 4 tytärtä, joilla ei kenrlläkään kaksosia. Ystäväni on kaksonen, jolla on 3 poikaa heillä 2.lla kaksoset. Tää on siis pelkkää lottoomista.


      • itse olen
        211041 kirjoitti:

        Yhdyn lääket.tohtorin kirjoitukseen. Olen kaksosen tytär, itselläni on 4 tytärtä, joilla ei kenrlläkään kaksosia. Ystäväni on kaksonen, jolla on 3 poikaa heillä 2.lla kaksoset. Tää on siis pelkkää lottoomista.

        myös kaksonen..mutta ikinä ei meidän suvussa se toinen osapuoli pysy hengissä..samoin kävi äidilleni,mummilleni jne jne. joko ne o epämuodostuneita tai heikkoja. saa nähdä synnytänkö mie elossa olevat?.. :/
        :)


      • jolloin
        211041 kirjoitti:

        Yhdyn lääket.tohtorin kirjoitukseen. Olen kaksosen tytär, itselläni on 4 tytärtä, joilla ei kenrlläkään kaksosia. Ystäväni on kaksonen, jolla on 3 poikaa heillä 2.lla kaksoset. Tää on siis pelkkää lottoomista.

        ei todellakaan ole perimyksen kanssa mitään tekoa. Mutta jos suvussas on paljon kaksosia, ni varmana on perinnöllistä!!


      • Käytännön puistokemisti

        Olen jostain lukenut, että kahden tai useamman munasolun yhtäaikainen "puhkeaminen" liittyy naisen äidin kohdussa aikoinaan sikiönä ollessaan vaikuttaneeseen hormonitasapainoon ja määriin.

        Enpä ole Nobelia hakemassa, kai sen olisi jo joku saanut, jos perintötekijöillä olisi suora vaikutus kaksosten todennäköisyyteen.


      • miten on?

        No mites on - voiko itse identtinen kaksonen saada kaksoset? Aikoinaan biologian opettaja väitti, ettei voi. Mietin vaan, että kun on itse "jakautunut" samasta sukusolusta toisen kaksospuoliskon kanssa, niin onko mahdollista, että oma sukusolu menisi kahden tulokkaan kesken?


      • dr.phil TOHTORI

        Etpä taida olla mikään lääkäri kandi, meneppä vaikka kaksplussan sivuille lukemaan kaksosuudesta, niin saat enemmän tietoa asiasta.. Ja jos olet niin mikä helkkarin pätemisen tarve olisi täällä suomi24-sivuilla, tuskinpa lääkärien tarvitsee olla "tietoja" jakamassa ilmaiseksi netissä... Et kaunista unta elämästä sullekki vaan..


      • isä kaksonen
        211041 kirjoitti:

        Yhdyn lääket.tohtorin kirjoitukseen. Olen kaksosen tytär, itselläni on 4 tytärtä, joilla ei kenrlläkään kaksosia. Ystäväni on kaksonen, jolla on 3 poikaa heillä 2.lla kaksoset. Tää on siis pelkkää lottoomista.

        ... sitte jos noin monet tuplat kuitenki on samassa suvussa - kantsis varmaan ottaa tavaks käydä kioskilla kerta viikkoon ja laittaa muutama rivi vetämään ;)


      • joukossa tyhmyys tiivistyy

        Itse kaksosena olen kuullut mitä järjettömämpiä selityksiä ihmisiltä. Voisitteko te ammattilaisena vääntää vaikka rautalangasta faktat hedelmöittymisestä valtakunnan päälehteen, jotta tällaiset taikauskoiset puheet saataisiin loppumaan. Ihmiset eivät suostu tajuamaan, että kaksoset syntyvät vain, jos naiselta sattumoisin irtoaa kaksi munasolua ja molemmat hedelmöittyvät(erimunaiset kaksoset) tai sitten miehen siittiöt ovat tasavertaisia "uimareita" ja pukkaavat munasoluun yhtäaikaisesti (identtiset kaksoset). Aivan biologian alkumetreillähän kerrotaan miten munasolu välittömästi kovettuu siittiön pukattua "päänsä" siihen eikä sen jälkeen muilla ole asiaa kyseiseen munasoluun.


      • lääkt.tohtori
        dr.phil TOHTORI kirjoitti:

        Etpä taida olla mikään lääkäri kandi, meneppä vaikka kaksplussan sivuille lukemaan kaksosuudesta, niin saat enemmän tietoa asiasta.. Ja jos olet niin mikä helkkarin pätemisen tarve olisi täällä suomi24-sivuilla, tuskinpa lääkärien tarvitsee olla "tietoja" jakamassa ilmaiseksi netissä... Et kaunista unta elämästä sullekki vaan..

        Eli lääketieteen kandidaatti olin joskun 70-luvulla, nykyisin siis TOHTORI ja ERIKOISLÄÄKÄRI. Lääkärin velvollisuuteen kuuluu terveystiedon jakaminen myös amatööreille. Älä ota siitä itseesi vaikka oletkin väärässä, en minäkään kaikesta kaikkea tiedä. Luotan enemmän kymmenien vuosien koulutukseeni kuin johonkin juorulehteen kuten kaksiplus, seiska ja seura. Ammattitaito ei ole pätemistä! Suosittelen tutustumaan suomenkieliseen teokseen nimeltä "perinnöllisyyslääketiede" jos vielä poppajuttuihin uskotte.


      • Exhosted

        Minä haluan aina vähintään kolmen lääkärin mielipiteen ennenkuin annan operoida, joten yhden lääkärin mielipide ei vaikuta mitään..heh

        Meille sanottiin synnytyssairaalassa pidetyllä kurssilla (kurssin pitäjä oli alan ammattilainen), että kaksosista epäidenttisyys on äidin puolelta ja identtisyys isän puolelta..

        joo..no ei meilläkään tässä suvussa ole kenelläkään muulla kaksosia, paitsi nyt serkulla, epäidenttiset.
        sen miehen suvussa sen sijaan vilisee kaksosia

        jotta notta sillee :D


      • sattumaakin

        niimpä


      • sitten miehen siittiöt ovat...
        joukossa tyhmyys tiivistyy kirjoitti:

        Itse kaksosena olen kuullut mitä järjettömämpiä selityksiä ihmisiltä. Voisitteko te ammattilaisena vääntää vaikka rautalangasta faktat hedelmöittymisestä valtakunnan päälehteen, jotta tällaiset taikauskoiset puheet saataisiin loppumaan. Ihmiset eivät suostu tajuamaan, että kaksoset syntyvät vain, jos naiselta sattumoisin irtoaa kaksi munasolua ja molemmat hedelmöittyvät(erimunaiset kaksoset) tai sitten miehen siittiöt ovat tasavertaisia "uimareita" ja pukkaavat munasoluun yhtäaikaisesti (identtiset kaksoset). Aivan biologian alkumetreillähän kerrotaan miten munasolu välittömästi kovettuu siittiön pukattua "päänsä" siihen eikä sen jälkeen muilla ole asiaa kyseiseen munasoluun.

        Hahhhhha Ton keksit itse. Identtiset kaksoset tulee niin että 1 hedelmöittynyt munasolu jakautuu!!!! Siinä ei ole kahta siittiösolua.


    • Kaksosten äiti

      Moikka,
      Kyllähän tuo kaksosten saanti on osittain periytyvää. Vanha sanonta on että kaksoset hyppää yhden sukupolven yli ja seuraavalla on riski saada kaksoset. Yleisesti puhutaan että kaksosten saanti periytyy äidin puolelta, isällä kun ei asiaan ole vaikutusta, naisella munasolu joko jakautuu tai ei. Maallikkona sanoisin että sinulla ei olisi suurta riskiä saada kaksosia mutta sinun tulevilla lapsilla on, ainakin tytöillä. Jos sinulle näin niin käy, tervetuloa joukkoon ja muista, kun ensimmäisestä vuodesta selviydyt, selviydyt kaikesta. Äläkkä koskaan anna kenenkään uskotella itsellesi että kakasi menee siinä missä yksikin. Itelläni on kolme lasta joista vanhimmat ovat kaksoset. Nuorimmaisen syntymän jälkeen olin aivan ymmälläni miten helppoa on hoitaa yhtä vauvaa. Mutta kaikki palkitaan kunhan aikansa odottaa, lasten kasvaessa helpottaa jo kummasti.

      • Kätilönä

        Kuten itse toteatkin; kansan sanonta ei ole TIEDETTÄ. Se että sinulla on mielipide asiasta ei tee siitä totta. Lopetetaan tämä turha väittelty siitä että periytyykö vai ei, eiköhän se ole jo todistettu humpuukiksi. Miksi jotkut eivät tunnu millään uskovan terveydenhoidon ammattilaisia? Kerrotko minulle mikä genomin sekvenssi voi "hypätä yhden sukupolen yli"?

        "Vanha sanonta on että kaksoset hyppää yhden sukupolven yli ja seuraavalla on riski saada kaksoset"


      • Tuplien äityli

        Meillä on jo suoraputki neljän sukupolven ketjussa kaksosia, että ei ne kaksoset "automaattisesti" hyppää sukupolvien yli.

        Ja toiseksi, on kahdenlaisia kaksosia. On erimunaiset kaksoset ja samamunaiset kaksoset. Erimunaiset kaksoset syntyvät, kun naiselta irtoaa kaksi munasolua yhtäaikaa ja kumpainenkin niistä hedelmöittyy. Samamunaiset kaksoset syntyvät, kun naisen hedelmöittynyt munasolu jakautuu alkuvaiheessa kahdeksi erilliseksi alkioksi.

        Ja se miten kokee kaksosten hoidon, on aivan yksilöllistä. Meillä kaksoset ovat olleet paljon helppohoitoisempia kuin esim. esikoinen, joka ei ole kaksonen. Meillä on ainakin kaksi mennyt siinä kuin se yksi, ja itseasiassa paljon paljon helpommalla...


    • kahdet kaksoset

      äidilläni oli kaksospikkuserkut. miehelläni on kaksosserkut. minulla on kaksosveli ja olen itse synnyttänyt kahdet kaksoset eli oli 4 alle puolitoistavuotista yks kaks! kaksosveljelläni ei ole lapsia. en kyllä usko että kaksosuus periytyy. Tärkeä pointti lienee sekin että mieheni on horoskoopissa kasonen!!!

      • Identtinen

        Olen itsekin identtinen kaksonen ja perheeseeni kuuluu kahdet identtiset kaksos-pojat, kaksosiskonikin alkoi odottamaan kaksosia, mutta toinen vain kehittyi.. ja molempinen suvuissa esiintyy kaksosia..


    • deli76

      Minä ainakin uskon siihen, että on periytyvä ominaisuus se, että naiselta irtoaa kaksi munasolua saman kierron aikana. Miksi näin ei voisi olla? Onhan sellainenkin todettu, että jos tytön äidillä on kuukautiset alkanut 13vuotiaana, tytölläkin alkaa suurella todennäköisyydellä samassa iässä.

      Äitini on kaksonen, hänen perheessään oli 3kaksoset, minä olen kaksonen, ja ovulaation aikana tunnen kuinka toisella puolella tuntuva kipu voi seuraavana päivänä tuntua toisella puolella. Olen vakuuttunut siitä että ammun molemmilla torvilla aina välillä,hehhee!

      Kaksosraskaus on todennäköisempi myös siinä vaiheessa kuin nainen on hieman vanhempi. Kai siinä vanhetessa,ennen vaihdevuosia, rupeaa naisen kroppa tuottamaan munasoluja oikein urakalla, kun aika alkaa loppumaan.

      Eli epä-identtinen-kaksoisuus periytyy vain äidin kautta. Identtiset kaksoset ovat aina luonnonoikku, eikä periydy nykytietojen mukaan.

    • kaksosten mutsi

      oonpas kuullut jutun... jotta, kaksosuus hyppää yhden sukupolven yli. eli kun itse olet kaksonen niin lapsillasi on mahdollisuus saada kaksoset... tämäpä on näit vanhan kansan jorinoita, ei tiiä pitääkö paikkaansa...

    • aa.

      vain naispuolisille sisaruksille voi syntyä kaksois lapsia he he onnea vain.

    • mie vaan

      Meillä taas ei ole lähisuvussa äidin eikä isän puolella kaksosia paitsi isän veljellä yhdet ja minä olen kaksonen. Muuten menee todella kauas sukua jos on edes, en tiedä.
      Äiti aina tohti sanoa mulle että mie tulen saamaan kaksoset sitten kun teen lapsia, ehkä?

    • sattumalta

      Kun kuulin, että appivanhempieni jälkeläisissä on viidet kaksoset, olin aivan varma, että kaksosuus periytyy. Mutta sitten ryhdyin miettimään asiaa tarkemmin. Heidän kuudesta lapsestaan kolmella on kaksoset, kahdella pojalla ja yhdellä tytöllä. Kaksosittomilla lapsilla puolestaan on kahdet kaksoset lapsenlapsina, molemmat pojilla. Eli kaikki kaksosten äidit (yhtä tytärtä lukuunottamatta) ovat sukuun naituja. Kahden munasolun irtoaminen ei mitenkään voi olla aviomiehen ansiota, eli tämä hurja kaksosmäärä voi ainoastaan olla sattumaa.

    • ????

      Ei kyllä periydy tollee. sehän hyppää aina yhen sukupolven yli. eli onnea teille kahdelle.

    • kaksosten äiti

      Hei kaksosuus kyllä periytyy äidin puolelta ei isän.
      Se voi hypätä ylitse useammankin sukupolven tai sit ei.Oikeastaan se on arpapeliä.Mutta siinähän sen rikkaus on.

    • DANGER! TNT!

      Olen kuullut tällaista että kaksoisuus hyppäisi aina yhden sukupolven yli. Ennen kuin mummoni sai isäni, joka oli perheen vanhin lapsi, odotti mummuni kaksosia, jotka menivät kesken koska lehmä potkaisi mummuani. Nyt serkkuni odottaa kaksosia. hyvinkin mahdollista

      • voi saada identtiset

        Mieheni on identtinen kaksonen ja meillä on identtiset kaksoset, en tiedä onko periytyvää vai lottovoitto. Tässä on nyt kaksi sukupolvea peräkkäin eka lapsi tyttö, sitten identtiset pojat.
        Minun suvussani on edelliset kaksoset ollut neljä polvea sitten ja mieheni serkulla on erimunaiset kaksoset. Jostain olen lukenut, että kaksosia syntyy n.1,5 % lapsista. Erimunaiset kulkis äidin "perintönä" ja identtisiin on kenellä tahansa yhtä suuret mahdollisuudet.


    • Itse identtinen kaksonen

      ja identtisten kaksosten äippä. Äitini synnytti myös erimunaiset kaksoset. Myös mummillani ja isomummillani oli kaksoset. Joten ainakin meidän suvussa tämän katsotaan olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Kaksosserkkuja minulla on kolmet.

      • niin niin

        Ja me kaikki olemme lähtöisin aatamista ja eevasta eli samat on perimät = kaikki voi saada kaksosia tai olla saamatta=)


    • yllätyksenä meillekin

      Tulipa siskollenikin kaksoset täysin yllätyksenä 16v sitten, koska suvussamme EI ole ollut kaksosia. Hän sai myös 2½v sitten kaksoset. Nyt minä odotan kaksosia. Hassua että saamme kaksosia, vaikkei suvussamme ole niitä ollut.

      • Ninne92

        Elikkä siis. Miehen suku ei vaikuta kaksosuuteen, jos kyseessä on erimunaiset kaksoset ! Miten miehen siittiö voi vaikuttaa siihen irtooko naiselta yksi vai kaksi munasolua? Ei mitenkään.
        Identtiset kaksoset (sama munaiset) voivat olla periytyviä _vähän_ ja tähän voi vaikuttaa miehenkin perinnöllisyys. Koska sama munaisuus tarkoittaa, että munasolu jakautuu vasta hedelmöittymisen jälkeen. Identtiset kaksoset ovat suurimmaksi osaksi "luonnon oikku", johon _saattaa_ (ei siis välttämättä) vaikuttaa joko naisen tai miehen tai molempien perinnöllisyys.
        Epä identtiset kaksoset saattaa totta kai tulla myös vaikka naisella ei suvussa olisikaan yksiäkään kaksosia. On myös yksilöstä itsestään ja sattumasta kiinni irtooko hänelle yksi vai kaksi munasolua.

        Maalaisjärjellä pärjää pitkälle ! (:


    • gt5fr

      j9uh8hg

      • hyppy sinne toinen t

        suvussani ei ole kaksosia, silti minä ja siskoni saimme kolmet kaksoset.


    • Lurppa-.-

      Äitini siskot ovat kaksoset, kumpikaan ei kuitenkaan ole kaksosia saanut eikä muita kaksosia suvussa -ei äidin eikä isän puolella- ole. Itse taas haluaisin todella kovasti kaksoset, en vain tiedä miksi. Kaksosten vanhemmuus kiehtoo kovasti ja näen jopa unia kaksoisraskaudesta(ni). Itselläni on nyt 5 kuinen poika, ja ultrassa silloin jännitettiin jos olisikin tuplaonnea luvassa, mutta yhdellä aloitettiin. Äidinäitini on kuitenkin nähnyt unta minun saavan kaksoset, suvussani on enneunia, hän mm näki unen ensimmäisestä raskaudestani samalla viikolla kun sain plussan.

    • sartsa 41

      Moi! Kaikille : ) Olipas oikeen huvittavaa luettavaa urakalla, mitäs väliä sillä on periytyykö vai ei ?? Itselläni on nyt reilun 18 vuoden ikäset kaksoset jotka ovat elämäni suurin "yllätyslahja", ei ollut tilattu ei valmistauduttu mutta niin vaan viikkoa ennen synnytystä ilmotettiin että "Täällähän onkin Kaksi Vauvaa " : ) Siis voitte vaan kuvitella sitä riemua minkä koin vaikka ensin luulinkin "ultralääkärin" seonneen kun niin monteen otteeseen kertoi minulle ja miehelleni mikä ruumiinosa milloinkin kuvassa näkyy : ) : ) Omassa suvussani ei kaksosia ole ja miehen puolellakin vain hoidoilla satuja ,ihan sama minä sain omani oli syy mikä tahansa ja Kiitollinen olen : )

    • M-i-n-i

      Isälläni kaksoisveli (epäidenttinen) ja mieheni äidillä kaksoissisko, meille tulossa nyt kaksoset rv 25 =) luulen, että geeneillä jotain tekemistä...

    • yhteläisyyksiä

      Täytyypä itsekkin vastata... itselläni on kaksois-sisar. lisäksi minulla on äitini puolella kaksos-serkut. äitini äidillä (isoäidilläni) oli kaksois-siskot. Isän isäni oli kaksonen. Puolisoni äidin äiti oli kaksonen. todennäköisyys voi siis olla korkea =)

    • Ralph30

      I was pretty pleased to http://a7lm-wa.com/ discover this web site. I http://freshga.net/ want to to thank you for your time just for this http://4smichaelkorsoutlet.com/ wonderful read!! I definitely appreciated every bit of it and I have book-marked to http://autoinsuranceqx.com/ http://aio314.info/ see new things on your website.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1669
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      26
      1483
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1149
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1111
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1082
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      5
      991
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      964
    8. 6
      960
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      2
      960
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      954
    Aihe